Παρασκευή, 11 Ιουλίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 82

6ο Περιφερειακό Συνέδριο ΠΟΞ στη Σαντορίνη: Ο τουρισμός σε σταυροδρόμι προκλήσεων και στρατηγικών

0

Χρήσιμα στοιχεία και συμπεράσματα για τον ελληνικό τουρισμό αλλά και τον τουρισμό της Σαντορίνης που φιλοξένησε με επιτυχία και κερδίζοντας τις εντυπώσεις το 6ο Περιφερειακό Συνέδριο της Π.Ο.Ξ. , προέκυψαν κατα τις εργασίες του το απόγευμα της Τετάρτης 4 Ιουνίου στο Συνεδριακό Κέντρο Νομικού στα Φηρά της Σαντορίνης.

Το συνέδριο που συνδιοργάνωσε η Π.Ο.Ξ. με την Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης τίμησαν με την παρουσία τους η Υπουργός Τουρισμού ως εκπροσωπος του πρωθυπουργου Όλγα Κεφαλογιάννη.

Το συνέδριο τίμησαν με την παρουσία τους, πέραν των οικοδεσποτών του προέδρου της ΠΟΞ κ. Γιάννη Χατζή και του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης κ. Αντώνη Παγώνη, η Υπουργός Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Παράσχης, ο πρόεδρος της AEGEAN Airlines κ. Ευτύχης Βασιλάκης, ο πρόεδρος της ΤΕΜΕΣ (Costa Navarino, The Ilisian -πρώην Hilton της Αθήνας) Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, η αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Αγάπη Σμπώκου, η Γ.Γ. Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Βασιλική Κουτσούκου, ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών κ. Ευγένιος Βασιλικός, η γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κ. Μαριάννα Νικολαϊδου, η πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) κ. Κωνσταντίνα Σβύνου, οι βουλευτές Κυκλάδων κ. Κατερίνα Μονογυιού, κ. Μάρκος Καφούρος και κ. Φίλιππος Φόρτωμας, η βουλευτής Λασιθίου και υπεύθυνη του Τομέα Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ κυρία Κατερίνα Σπυριδάκη, ο χωρικός Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων κ. Γιώργος Λεονταρίτης, ο δήμαρχος Θήρας κ. Νίκος Ζώρζος, ο αντιπρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Αντωνης Χαλαρης η έπαρχος Θήρας κ. Ιουλία Καραμολέγκου, το σύνολο του Δ.Σ της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, πρώην πρόεδροι της ΕΞ.Σ., μέλη του Δ.Σ. της Π.Ο.Ξ. , πρόεδροι Ενώσεων Ξενοδόχων απο όλη την Ελλάδα, δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι του Δήμου Θήρας και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, εκπρόσωποι του Τύπου τοπικών και περιφερειακών Μέσων Ενημέρωσης καθώς και πλήθος επιχειρηματιών του τουρισμού από τη Σαντορίνη και τις Κυκλάδες.

Στο περιθώριο του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη σύσταση και λειτουργία του Οργανισμού Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού (DMMO) στη Σαντορίνη μεταξύ της Υπουργού Τουρισμού κ. Κεφαλογιάννη, του δημάρχου Θήρας κ. Ζώρζου και του προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης κ. Παγώνη.

Η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, από το βήμα του 6ου Περιφερειακού Συνεδρίου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) έστειλε μήνυμα ανθεκτικότητας, βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης και συλλογικής στήριξης του νησιού σε μια απαιτητική χρονιά, υπογραμμίζοντας την ανάγκη αποφασιστικής αντιμετώπισης των σύγχρονων προκλήσεων στον τουρισμό.

Η κ. Κεφαλογιάννη σημείωσε πως ο Ελληνικός τουρισμός, κατέγραψε δεύτερο διαδοχικό ρεκόρ το 2024 με 21,6 δις. ευρώ τουριστικές εισπράξεις και διψήφια ποσοστιαία αύξηση στις αφίξεις και στα έσοδα και κατά τους «πλάγιους» μήνες, δεν είναι απλώς ένα success story αλλά αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας, επιμονής και προγραμματισμού, με επίκεντρο τον στρατηγικό στόχο του υπουργείου για μια ποιοτική και βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, 12 μήνες τον χρόνο, σε όλη την χώρα.

Στάθηκε στις πολιτικές που υλοποιεί το υπουργείο με έμφαση στις υποδομές, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω της τουριστικής κατάρτισης και εκπαίδευσης, την αναβάθμιση της ταξιδιωτικής εμπειρίας, αλλά και την προώθηση νομοθετικών παρεμβάσεων για στρατηγικούς στόχους και την ανάπτυξη της αγοράς.

Στο θέμα των υποδομών όμως εστίασαν άπαντες οι ομιλητές με τον πρόεδρο των ξενοδόχων του νησιού κ. Παγώνη να δηλώνει ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για παγκοσμίου φήμης νησιά όπως είναι η Σαντορίνη με αυτές τις υποδομές, θα πρέπει να επενδυθούν δημόσιοι πόροι για τον προορισμό. Το νησί λειτουργεί χωρίς σύγχρονο λιμένα, δεν έχει μαρίνα, έχει μηδενικές υποδομές στην υγεία, είναι υποστελεχωμένες οι υπηρεσίες, ενώ, την ίδια στιγμή, γίνεται λόγος για υπερτουρισμό– μία έννοια που τελικά έρχεται να καλύψει τα ζητήματα των υποδομών και τα μεγάλα προβλήματα σε αυτό το κομμάτι. Τα τελευταία χρόνια έχουμε δεί έργα υποδομής που έχουν μείνει στα χαρτιά, για έναν στρατηγικό σχεδιασμό βιώσιμης ανάπτυξης για τον τόπο που ανακοινώθηκε το 2020 στην εποχή της πανδημίας και ακόμη δεν έχει ξεκινήσει. Το 50% των ξενοδόχων του νησιού είναι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και δεν έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν- μιλάμε για ξενοδοχεία μικρών κατηγοριών που στερούνται του δικαιώματος στήριξης από τον αναπτυξιακό».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΠΟΞ κ. Χατζής έθεσε κι αυτός το θέμα των υποδομών που είναι απαραίτητες για την υποστήριξη και βιωσιμότητα του τουρισμού, αναφέροντας πως “ο τουρισμός παράγει εξαγώγιμη αξία. Το 2024, τα έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό προσέγγισαν τα 22 δισ. ευρώ, με το ποσοστό απασχόλησης νέων κάτω των 30% στον κλάδο να φτάνει το 34%, έναντι μόλις 12% στο σύνολο της οικονομίας.”

Η Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης εκφράζει την ικανοποίησή της για την επιτυχημένη ολοκλήρωση του 6ου Περιφερειακού Συνεδρίου της Π.Ο.Ξ. στη Σαντορίνη που έδωσε την ευκαιρία σε εκπροσώπους της Πολιτείας και ανθρώπους του τουρισμού να ανταλλάξουν χρήσιμες απόψεις και να εξάγουν αποτελεσματικά συμπεράσματα, και ευχαριστεί θερμά όσους ανταποκρίθηκαν στην πρόσκλησή της και παρακολούθησαν το συνέδριο, αλλά και όσους δεν τα κατάφεραν να από κοντά, αλλά παρακολούθησαν τις εργασίες του σε ζωντανή μετάδοση από τον υπολογιστή τους.

Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025: Εντυπωσιακή έναρξη με την έκθεση αγιογραφίας της Ελένης Αντωνακάκη (video)

0

Με μια ξεχωριστή έκθεση αγιογραφίας της εικαστικού-αγιογράφου Ελένης Αντωνακάκη, άνοιξε τις πύλες του το Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025, που συνδιοργανώνει ο Δήμος Αμοργού με την Ένωση Ξενοδόχων και Ιδιοκτητών Ενοικιαζόμενων Δωματίων Αμοργού, το Σάββατο 7 Ιουνίου, στην αίθουσα του πολιτιστικού Συλλόγου Σημωνίδη στη Χώρα της Αμοργού.

Η έκθεση έχει τίτλο «Ἀνέγνωρες μορφές της Παναγίας» και αποτελεί μέρος της ομότιτλης αγιογραφικής ενότητας της καλλιτέχνιδος.

Στα εγκαίνια της έκθεσης παρευρέθηκαν θρησκευτικές και πολιτειακές αρχές του νησιού, ενώ η Χορωδία Ορφέας Τρίπολης διάνθισε μελωδικά το πρόγραμμα των εγκαινίων.

Χαιρετισμούς απευθύναν ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Ηρακλείου Κρήτης Κωνσταντίνος Κεφαλογιάννης, Πρόεδρος του Πολεμικού Μουσείου Αντιπτέραρχος ε.α Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, ο Αντιδήμαρχος Καστελόριζου Ευστράτιος Αμύγδαλος, ο Αντιπρόεδρος του Πολεμικού Μουσείου Υποστράτηγος ε.α. Ιωάννης Τζουνάκος, η τεως αντιδήμαρχος πολιτισμού Δήμου Ερμούπολης Αλίκη Λεονταρίτη, ο Σύμβουλος Πολιτισμού του Δήμου Αμοργού Περικλής Γρύσπος, ενώ στο έργο της εικαστικού αναφέρθηκε ο Σμήναρχος ε.α. Δημήτρης Φωτόπουλος τέως Διευθυντής του Πολεμικού Μουσείου Τρίπολης.

Στην εισήγησή της η αγιογράφος με συγκίνηση ανέφερε ότι η έκθεση έφτασε στην Αμοργό για να αποδώσει τιμή στους τρείς Αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού που έπεσαν στην Κίναρο εν ώρα καθήκοντος, τονίζοντας ότι η Υπερμάχος Στρατηγός είναι προστάτιδα του Έθνους, ενώ τα έργα της χαρακτήρισε ως σημεία επαφής του ιερού με το ανθρώπινο.

Το Αμοργιανό Φεστιβάλ ξεκινά με το βήμα της τέχνης και της μνήμης και υπόσχεται μια σειρά εκδηλώσεων που θα αναδείξουν την ψυχή του νησιού – εκεί που το φως του Αιγαίου συναντά τη δύναμη της πίστης και την έμπνευση της τέχνης.

Δείτε το σχετικό video

 

«Ίχνη Θηραϊκής Λαογραφίας»: Μια Ζωντανή Διαδρομή στην Παράδοση της Σαντορίνης

0

Το Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας “Δ.Νομικός” και το Εργοστάσιο Τεχνών Σαντορίνης, υπό την αιγίδα του Δήμου Θήρας, παρουσιάζουν την περιοδική έκθεση «Ίχνη Θηραϊκής Λαογραφίας», στο πλαίσιο του «Έτους Ανάδειξης & Υποστήριξης της Αυθεντικότητας».

Η έκθεση υλοποιείται με τη χορηγία εκθεμάτων από τη συλλογή του Λαογραφικού Μουσείου Σαντορίνης Εμμ. Α. Λιγνού, και τη συμβολή ιδιωτών δανειστών και φίλων του μουσείου, που προσέφεραν πολύτιμο υλικό.

Πρόκειται για μια έκθεση-πρόσκληση στην τοπική ταυτότητα, τη συλλογική μνήμη και την άυλη πολιτιστική κληρονομιά της Θήρας. Μέσα από σπάνια αυθεντικά αντικείμενα, παραδοσιακά εργαλεία και τεκμήρια, αναδεικνύεται η καθημερινότητα και τα επαγγέλματα του νησιού, όπως αυτά του αγρότη, ψαρά, βαρελά και πολλά άλλα.

Η έκθεση φωτίζει όχι μόνο την παραγωγική ζωή της τοπικής κοινωνίας, αλλά και τη βαθύτερη σχέση των ανθρώπων με τον τόπο τους – με τη φύση, τη δημιουργία και τη διαχείριση της καθημερινότητας.

Η εμπειρία του επισκέπτη ενισχύεται με επιπλέον ψηφιακό πληροφοριακό υλικό, ηχητικά αποσπάσματα και παραδοσιακά τραγούδια, ενώ εκτίθεται πλούσιο αρχειακό υλικό: παλαιές εφημερίδες, αποκόμματα και μαρτυρίες από την εποχή.

Ιδιαίτερη θέση στην έκθεση καταλαμβάνει η αναφορά στο έργο του Μανώλη Λιγνού, του ανθρώπου που αφιέρωσε τη ζωή του στη μελέτη και διάδοση της θηραϊκής λαογραφίας. Μέσα από τεκμήρια και αφιερωματικές ενότητες, τιμάται η συμβολή του και αναδεικνύεται ο διαχρονικός ρόλος του Λαογραφικού Μουσείου Σαντορίνης «Εμμ. Α. Λιγνός» ως θεματοφύλακα της τοπικής μνήμης.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της έκθεσης, θα υλοποιηθούν παράλληλες δράσεις, όπως σεμινάριο παραδοσιακής καλαθοπλεκτικής και άλλες θεματικές παρεμβάσεις. Το καφέ και το πωλητήριο του μουσείου θα παραμένουν ανοιχτά, ενισχύοντας την εμπειρία του επισκέπτη στον αυθεντικό βιομηχανικό χώρο του ιστορικού εργοστασίου της Βλυχάδας.

🔹 Εγκαίνια Έκθεσης:
Κυριακή 15 Ιουνίου 2025, ώρα 19:30

🔹 Διάρκεια Έκθεσης:
15 Ιουνίου – 15 Αυγούστου 2025

🔹 Τοποθεσία:
Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας “Δ. Νομικός”, Βλυχάδα, Σαντορίνη

🔹 Ώρες Λειτουργίας:
Τρίτη έως Κυριακή | 10:00 – 18:00
(Κλειστά κάθε Δευτέρα)

🔹 Είσοδος: Ελεύθερη

🔹 Πληροφορίες:

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε ΕΔΩ

 

Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας «Δ.Νομικός»
☎️ 0030 22860 85141

📧 info@tomatomuseum.gr

 

Πολιτιστικός Σύλλογος Κορώνου: Στηρίζει τη προσπάθεια του Πολιτιστικού Συλλόγου για τους Κούρους του Φλεριού

0

Σε μια περίοδο έντονης συζήτησης για τη “μετακίνηση των Κούρων του Φλεριού” στο υπό κατασκευή Μουσείο (Νησίδα) στο Κάστρο της Νάξου, ο Εξωραϊστικός Πολιτιστικός Σύλλογος Κορώνου παίρνει ξεκάθαρη θέση υπέρ της παραμονής τους στον φυσικό τους χώρο, εκφράζοντας παράλληλα τη συμπαράστασή του στον Πολιτιστικό Σύλλογο Μελάνων «Κούρος ο Έλληνας».

Σε γραπτή δήλωση που φέρει την υπογραφή της Προέδρου του Δ.Σ. Γενοβέφα Μανωλά, τονίζεται ότι, παρότι τα μέλη του συλλόγου δεν είναι ειδικοί επιστήμονες, πιστεύουν πως σε ένα νησί με τόσο πλούσιο ιστορικό και πολιτιστικό αποτύπωμα, τα μνημεία θα πρέπει να προστατεύονται και να αναδεικνύονται εκεί όπου βρίσκονται: στο φυσικό τους περιβάλλον.

Η θέση αυτή συνάδει με το ευρύτερο αίτημα των τοπικών κοινωνιών να μην αποκοπούν τα αρχαιολογικά ευρήματα από τον χώρο που τα γέννησε, διαφυλάσσοντας την αυθεντικότητα της εμπειρίας και τη σύνδεση μνημείων και τοπίου.

Η Κόρωνος, με τη δική της μακρά πολιτιστική διαδρομή, ενώνει τη φωνή της με αυτήν των Μελάνων, στέλνοντας το μήνυμα πως ο σεβασμός στην ιστορία και η αγάπη για τον τόπο είναι κοινή υπόθεση όλων των Ναξιωτών.

Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου: «Όχι» στην απομάκρυνση των Κούρων των Μελάνων

0
kouros_in_the_village_of_melanes

Σε μία εποχή που η πολιτιστική κληρονομιά κινδυνεύει να αποσπαστεί από τη φυσική της ρίζα, ο Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου παίρνει ξεκάθαρη θέση, εκφράζοντας την αντίθεσή του στην απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) για τη μεταφορά των Κούρων των Μελάνων από το ιστορικό τοπίο του Φλεριού στο υπό κατασκευή Αρχαιολογικό Μουσείο στη Νησίδα Μουσείων στο Κάστρο της Νάξου.

Ο Σύλλογος τονίζει πως ο πολιτισμός δεν είναι απλή συλλογή αντικειμένων για έκθεση, αλλά ζωντανό κομμάτι του τόπου, άρρηκτα δεμένο με το φυσικό περιβάλλον, την ιστορία και τις τοπικές κοινωνίες. Η απομάκρυνση των Κούρων από τον φυσικό τους χώρο στο Φλεριό αφαιρεί από το μνημείο την αυθεντικότητα και αποδυναμώνει τη βιωματική εμπειρία του επισκέπτη.

Παράλληλα, ο Σύλλογος καλεί σε ευρύτερο σχεδιασμό που να περιλαμβάνει και άλλους σημαντικούς χώρους της ενδοχώρας, όπως τον Πύργο του Χειμάρρου και τη Σπηλιά του Ζα, ενισχύοντας την πολιτιστική ταυτότητα και την τουριστική ανάπτυξη της υπαίθρου.

Αναλυτικά, η τοποθέτηση του Συλλόγου Φιλωτιτών Νάξου που φέρει την υπογραφή του προέδρου Βασίλη Βασιλάκη και της γραμματέας Κατερίνας Πολυμενοπούλου αναφέρει: 

“Ανακοίνωσή του Συλλόγου Φιλωτιτών Νάξου για την μεταφορά των Κούρων των Μελάνων από το Φλεριό.

Ο Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου εκφράζει την αντίθεση του στην προτεινόμενη από το ΚΑΣ μεταφορά των αρχαιολογικών ευρημάτων από την περιοχή του Φλεριού στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Νάξου.

Η Νησίδα Μουσείων Νάξου, όπως παρουσιάστηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, αποτελεί ένα σημαντικό έργο πολιτιστικής υποδομής για το ολόκληρο το νησί μας και πραγματική τομή για την κοινωνία, την παιδεία και την ανάδειξη της Νάξου και του Ναξιακού – Κυκλαδικού Πολιτισμού σε τοπικό, πανελλαδικό και παγκόσμιο επίπεδο, με απώτερο στόχο τη συγκέντρωση σε αυτήν τη Νησίδα, του Ναξιακού – Κυκλαδικού αρχαιολογικού πλούτου που ακτινοβολεί αιώνες τώρα σε ολόκληρη την οικουμένη.

Η πολιτιστική κληρονομιά ενός τόπου όμως δεν μπορεί και δεν πρέπει να αποσπάται από το φυσικό και ιστορικό της χώρο. Η απομάκρυνση σημαντικών ευρημάτων από το τοπίο στο οποίο ανήκουν ιστορικά και πολιτισμικά, οδηγεί σε απώλεια της σύνδεσης του μνημείου με το περιβάλλον του και αποδυναμώνει την αυθεντικότητα της βιωματικής εμπειρίας για τον επισκέπτη.

Ο Σύλλογος μας θεωρεί ότι η πολιτική που πρέπει να ακολουθήσουμε στην Νάξο για τους αρχαιολογικούς μας θησαυρούς, οφείλει να προωθεί τη πολιτιστική αποκέντρωση και την ανάδειξη του πλούσιου πολιτιστικού αποθέματος σε όλη την επικράτεια του νησιού και όχι τη συστηματική του συγκέντρωση σε ένα και μόνο σημείο.

Πιστεύουμε στην ανάδειξη των αρχαίων σημαδιών στον τόπο τους και μέσω αυτών να αποτελεί στρατηγική επιλογή η ενίσχυση της υπαίθρου της Νάξου.

Η αξιοποίηση και ανάδειξη των αρχαιολογικών ευρημάτων στο Φλεριό δύναται να πραγματοποιηθεί με τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, ώστε ο χώρος να καταστεί εύκολα προσβάσιμος, επισκέψιμος και ελκυστικός για το ευρύ κοινό, διατηρώντας παράλληλα την αυθεντική του σύνδεση με τον τόπο.

Αντίστοιχα, ζητούμε τη συστηματική ανάδειξη και προστασία των σημαντικών αρχαιολογικών και ιστορικών τοποθεσιών της περιοχής του Φιλωτίου, όπως ο Πύργος του Χειμάρρου, μνημείο μοναδικής αρχιτεκτονικής και ιστορικής αξίας, και η Σπηλιά του Ζα, τόπος ύψιστης μυθολογικής, αρχαιολογικής και πολιτιστικής σημασίας. Οι χώροι αυτοί πρέπει να ενταχθούν σε ένα ευρύτερο σχέδιο πολιτιστικής διαχείρισης, που να τους καθιστά επισκέψιμους και λειτουργικούς, ενισχύοντας την αρχαιολογική ταυτότητα και την πολιτιστική κληρονομιά της ενδοχώρας της Νάξου.

Η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται ως μια συλλογή αντικειμένων, αλλά ως ζωντανός οργανισμός που συνδέεται με τη γη, το τοπίο, την ιστορία και την καθημερινή ζωή των ανθρώπων.

Ο Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου καλεί άπαντας τους εμπλεκόμενους φορείς, να επανεξετάσουν την πολιτική μεταφοράς των αρχαιοτήτων και να προχωρήσουν σε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό ανάδειξης των μνημείων εκεί όπου ανήκουν: στον φυσικό τους τόπο.

Γιατί ο πολιτισμός δεν συγκεντρώνεται· ακτινοβολεί. Και η Νάξος αξίζει να τον αναδείξει σε όλο της το εύρος”.

Μυρίση: Εκεί που η παράδοση ανασαίνει, Πανηγύρι του Αγίου Πνεύματος στην Κωμιακή

0

Υπάρχουν μέρη που δεν χρειάζονται πολλά για να σε αγγίξουν. Ένα ξέφωτο, λίγο θυμάρι στον αέρα, και μερικές φωνές που ακούγονται γνώριμες, ακόμα κι αν τις έχεις χρόνια να τις ακούσεις. Ένα τέτοιο μέρος είναι το λαγκάδι του Μυρίση στην Κωμιακή – και μια τέτοια στιγμή είναι το πανηγύρι του Αγίου Πνεύματος.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, στο εκκλησάκι της Αγίας Αναστασίας, τελέστηκε η Θεία Λειτουργία, συνεχίζοντας μια παράδοση που καθιέρωσε ο πατέρας Παντελεήμονας – ιερέας στην Κωμιακή από το 1997 έως το 2008.

Βλέπετε, ο Δεκέμβρης, η ημέρα της επίσημης πανηγύρεως, κάνει δύσκολη την πρόσβαση. Γι’ αυτό και επιλέχθηκε η μέρα του Αγίου Πνεύματος: καλοκαίρι, ήλιος, μονοπάτι πιο φιλικό και η καρδιά πιο έτοιμη να συναντήσει αγαπημένα πρόσωπα.

Μιλάμε για ένα μυστικό σχεδόν αντάμωμα. Για την απλότητα που συγκινεί, για τους ανθρώπους που ανταλλάσσουν ένα χαμόγελο, μια κουβέντα, ένα βλέμμα γεμάτο αναγνώριση. Για το «μαζί» που χτίζεται με σεβασμό, πίστη και την αίσθηση ότι, παρά τον χρόνο και τις αποστάσεις, κάτι σημαντικό μας κρατάει δεμένους.

Το Άγιο Πνεύμα, το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, γιορτάζεται με σεμνότητα και ευλάβεια. Σύμφωνα με την Ορθόδοξη παράδοση, απεικονίζεται μόνο ως περιστερά ή ως πύρινη γλώσσα, δείχνοντας πως το πνεύμα δεν χρειάζεται πολλά για να φανεί – φτάνει να υπάρχει πίστη.

Σας περιμένουμε στο Μυρίση. Όχι για ένα ακόμα πανηγύρι, αλλά για μια εμπειρία αυθεντική, ήσυχη και γεμάτη σημασία. Εδώ, η παράδοση δεν είναι λέξη. Είναι τρόπος ζωής.

Ευχαριστούμε τον Γιώργο Κρητικό για τις πληροφορίες και τον Γιάννη Πρεβενιό για τις φωτογραφίες

Κύκλαδες: Μύκονος και Σύρος είδαν αύξηση τεχνητών επιφανειών κατά 341% και 310% αντίστοιχα (!!!)

0

Η τεράστια μείωση της αγροτικής παραγωγής, τεράστια μείωση των δασικών εκτάσεων και αντίστοιχη αύξηση των δομημένων επιφανειών. Αυτή τη δομική μεταβολή, η οποία έχει συντελεστεί μέσα σε 30 χρόνια στα νησιά του βόρειου και του νότιου Αιγαίου, καταγράφουν οι επιστήμονες. Παράλληλα, τα νησιά βιώνουν μια άνευ προηγουμένου μεγέθυνση του τουρισμού, με αποτέλεσμα σε πολλά από αυτά τίποτα να μην είναι πλέον αυθεντικό, αλλά διαμεσολαβημένο, ως κομμάτι της «εμπειρίας».

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο Αιγαίο ήταν το θέμα της ημερίδας «Νησιά σε κίνδυνο: Σε αναζήτηση του μέτρου», που συνδιοργάνωσαν η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Οι επιστήμονες που συμμετείχαν στην ημερίδα τεκμηρίωσαν τη σταδιακή επικράτηση της μονοκαλλιέργειας του τουρισμού, με παράλληλη υποχώρηση (έως εξαφάνιση σε κάποια νησιά) της αγροτικής παραγωγής και απώλεια της βιοποικιλότητας.

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Κώστας Θεοδώρου, αναπλ. καθηγητής στο τμήμα Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Αιγαίου, μέσα σε 29 χρόνια (1990-2018) χάθηκαν σε νησιά του Αιγαίου 138.510 στρέμματα δάσους. Σε κάποια νησιά η μεταβολή αυτή είναι τεράστια, τόσο σε ποσοστό όσο και σε έκταση: στη Χίο χάθηκε το 41,1% (6.950 στρέμματα), στη Θάσο το 40,4% (35.440 στρ.), στη Ρόδο το 34,5% (48.320 στρ., χωρίς να συνυπολογίζονται οι μεγάλες πυρκαγιές των τελευταίων ετών), στη Σάμο το 32,5% (40.310 στρ.), στην Κάρπαθο το 32,4% (4.160 στρ.). Αύξηση, και μάλιστα εντυπωσιακή, καταγράφηκε στην Κω (57,9% ή 2.500 στρ.) και στη Σαμοθράκη (118% ή 5.950 στρ.).

Μύκονος και Σύρος κατέχουν το ρεκόρ με αύξηση των τεχνητών επιφανειών κατά 341% και 310% αντίστοιχα, μέσα σε 30 χρόνια, τονίστηκε σε ημερίδα για την κατάσταση στο Αιγαίο.

Την ίδια περίοδο, στο βόρειο και στο νότιο Αιγαίο προστέθηκαν 85.000 στρ. τεχνητών επιφανειών (κτίρια, δρόμοι, τσιμεντωμένες επιφάνειες). Το ρεκόρ κατέχει η Μύκονος, στην οποία η δομημένη επιφάνεια αυξήθηκε μέσα σε 30 χρόνια κατά 341% (από 4,9% σε 21,8% του νησιού) και η Σύρος (αύξηση 310%, από 3,5% σε 14,2%). Πολύ σημαντικά ποσοστά τεχνητών επιφανειών έχουν πλέον η Σαντορίνη (18,1% του νησιού είναι τσιμεντωμένο, αύξηση 51,5% σε σχέση με το 1990), η Πάρος (15,8% του νησιού, αύξηση 68,65%), η Κως με 5,7% (αύξηση 110%), η Ρόδος με 3,1% (αύξηση 73,6%), η Τήνος με 2,7% (+164%), η Σίφνος με 2% (+48,4%) και η Σέριφος με 1,2% (+96,7% σε σχέση με το 1990).

Οσο για την εγκατάλειψη της αγροτικής παραγωγής στα νησιά, αυτή ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1950 και προφανώς δεν είχε ως μόνη αιτία τον τουρισμό. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο Θανάσης Κίζος, καθηγητής στο Τμήμα Γεωγραφίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, από το 1961 έως το 2010 η γεωργία και η κτηνοτροφία στα νησιά του βόρειου και του νότιου Αιγαίου υποχώρησαν κατά 39%. Σε κάποια νησιά ουσιαστικά ο πρωτογενής τομέας εγκαταλείφθηκε (λ.χ. Οινούσσες -92,5%, Νίσυρος -92,3%, Κίμωλος -86%). Η αγροτική παραγωγή αυξήθηκε μόνο σε τρία νησιά (Αίγινα, Ρόδος και Φούρνοι). Παράλληλα μειώθηκαν κατά 50% οι καλλιεργούμενες εκτάσεις και ειδικά όσες είχαν ετήσιες καλλιέργειες όπως σιτηρά και ψυχανθή (-74%).

Σε κάποια νησιά αυξήθηκαν οι βοσκότοποι (λ.χ. Ανδρος +202%), σε άλλα μειώθηκαν (Σύρος -70%). «Τις δεκαετίες αυτές έγινε μια διάκριση της γεωργίας από την κτηνοτροφία, η μεταξύ τους συμπληρωματικότητα σταμάτησε. Κάποιοι από τους παράγοντες που διαμόρφωσαν τις μεταβολές ήταν η αύξηση της σημασίας των ερασιτεχνών αγροτών (λ.χ. συνταξιούχοι που επιστρέφουν), η αύξηση των μόνιμων φυτειών και δενδρώνων, οι οποίες δεν απαιτούν τη συνεχή φυσική παρουσία, και βέβαια η τουριστική ανάπτυξη», ανέφερε.

«Στα νησιά οδηγούμαστε σε αυτό που ονομάζεται “disneyfication”. Τίποτα δεν είναι αυθεντικό, όλα είναι διαμεσολαβημένα. Ολοι θέλουν να ζήσουν την εμπειρία των νησιών, το μέρος του θεάματος». Σημείωσε, δε, το φαινόμενο «draw bridge»: «Αγοράζουμε στα νησιά και μετά λέμε “έως εδώ”. Επιδιώκουμε να καθορίζουμε το “καλύτερο” νησί, συχνά με τις καλύτερες προθέσεις. Κανείς όμως δεν θέλει την αγροτική παραγωγή, ίσως μόνο τον αγροτουρισμό ή μικρές φάρμες. Υπάρχει μέλλον για τον πρωτογενή τομέα στα νησιά; Υπάρχουν προϊόντα, επιχειρήσεις δεκτικές σε καινοτομία. Θα δούμε πώς όλα αυτά θα εξελιχθούν σε βάθος χρόνου».

Πολεοδομική πολιτική

Ο πολεοδομικός σχεδιασμός υπόσχεται να αντιμετωπίσει αρκετές από τις συγκρούσεις που έχουν δημιουργηθεί στα νησιά. Ωστόσο, η πίεση του χρόνου είναι μεγάλη: ο δήμαρχος Σερίφου Κώστας Ρεβίνθης ανέφερε ότι η μελέτη για Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο, Μήλο και Κίμωλο μόλις ανατέθηκε και θα πρέπει να παρουσιαστεί σε… οκτώ μήνες! Επιπλέον, όπως ανέφερε ο επίτιμος σύμβουλος Επικρατείας Θοδωρής Αραβάνης, δεν θα πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες. «Ολα αυτά που ζούμε σήμερα, η υπερδόμηση, οι επεμβάσεις στο τοπίο, όλα αυτά τα έχει επιτρέψει το νομικό μας σύστημα». Ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα την υπόθεση της εκτός σχεδίου: «Σε καμία σοβαρή έννομη τάξη δεν μπορεί να χτίσει κάποιος οτιδήποτε, οπουδήποτε, με μόνη προϋπόθεση τις διαστάσεις του οικοπέδου ή και κάποιο πρόσωπο σε δρόμο. Στη χώρα μας έχουμε φθάσει στο σημείο η δόμηση να επιτρέπεται, εκτός αν ρητά απαγορεύεται».

Μίλησε, δε, για τον ρόλο της μικροπολιτικής στη χάραξη πολεοδομικής πολιτικής: «Η οριοθέτηση των οικισμών με απόφαση νομάρχη ήταν ένα από τα ελληνικά τεχνάσματα για πελατειακούς λόγους. Το αποτέλεσμα το γνωρίζουμε όλοι: ξεχειλωμένοι οικισμοί, χωρίς δρόμους, πλατείες, χώρους στάθμευσης. Ηταν τότε που κάποιοι κοιμήθηκαν με χωράφια και ξύπνησαν με οικόπεδα», ανέφερε αντιστρέφοντας το (μικρο)πολιτικό επιχείρημα των ημερών.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

«Από ήλιο σε ήλιο»: Η Σέριφος φωτίζει τη μνήμη του εργατικού αγώνα μέσα από τη νέα σειρά της ΕΡΤ

0

Το νησί της Σερίφου, με τη λιτή ομορφιά και την αυθεντικότητά του, επιστρέφει φέτος δυναμικά στις οθόνες μας μέσα από τη νέα σειρά της ΕΡΤ «Από ήλιο σε ήλιο», βασισμένη στα ιστορικά μυθιστορήματα της Μαίρης Κόντζογλου. Ένα έργο που ρίχνει φως σε μία από τις πιο σημαντικές και αιματηρές σελίδες του ελληνικού εργατικού κινήματος: την απεργία των μεταλλωρύχων της Σερίφου το 1916.

Η ιστορία που έγινε φλόγα ελευθερίας

Η Σέριφος στις αρχές του 20ού αιώνα ήταν ένα νησί σφυρηλατημένο από τον ιδρώτα και την προσπάθεια. Τα μεταλλεία σιδηρομεταλλευμάτων που λειτουργούσαν ήδη από τον 19ο αιώνα, τροφοδοτούσαν την οικονομία αλλά και μια απάνθρωπη καθημερινότητα για τους εργάτες: πολύωρη εργασία, επικίνδυνες συνθήκες, ανύπαρκτα δικαιώματα.

Το 1916, οι εργάτες, υπό την καθοδήγηση του αναρχοσυνδικαλιστή Κωνσταντίνου Σπέρα, σήκωσαν κεφάλι. Απαίτησαν το αυτονόητο: οχτάωρη εργασία, ασφάλεια, σεβασμό. Η απάντηση ήταν σφαίρες.

Στις 21 Αυγούστου 1916, τέσσερις εργάτες έπεσαν νεκροί από πυρά της Χωροφυλακής:
Θεμιστοκλής Κουζούλης, Μιχάλης Ζωΐλης, Μιχάλης Μητροφάνης και Γιάννης Πρωτόπαπας.
Οι εργάτες απάντησαν με θυμό, πέτρες και ξύλα. Η εξέγερση κορυφώθηκε και έμεινε στην ιστορία ως η πρώτη οργανωμένη απεργία για το οχτάωρο στην Ελλάδα.

Η μνήμη ως τηλεοπτικό αφήγημα

Η σειρά «Από ήλιο σε ήλιο», με σκηνοθεσία των Βασίλη Τσελεμέγκου και Χρήστου Αναγνωστόπουλου, σε σενάριο της Μαρίας Γεωργιάδου, έρχεται να φωτίσει ξανά αυτή τη σιωπηλή ηρωική εποχή, με ένα δυνατό καστ που περιλαμβάνει τους Αλέκο Συσσοβίτη, Σταύρο Σβήγκο και Μιχάλη Αεράκη.

Μέσα από τη δύναμη της εικόνας και της μυθοπλασίας, αναδεικνύεται η διαχρονική αξία της αξιοπρέπειας στην εργασία, της συλλογικής αντίστασης και της θυσίας για το κοινό καλό. Δεν είναι απλώς μια σειρά εποχής — είναι ένας καθρέφτης κοινωνικής συνείδησης, μια προσέγγιση που αποτίει φόρο τιμής σε όλους εκείνους που «έγραψαν» ιστορία με το αίμα τους.

Σέριφος: Η αιματηρή απεργία που έδωσε την ώθηση για την καθιέρωση του οκταώρου

Μνήμη και τιμή: Το ηρώο στο Μεγάλο Λιβάδι

Σήμερα, στο Μεγάλο Λιβάδι της Σερίφου, εκεί που κορυφώθηκαν οι κινητοποιήσεις, δεσπόζει ένα σεμνό ηρώο. Εκεί χαράχθηκαν τα ονόματα των τεσσάρων εργατών. Εκεί κάθε βήμα θυμίζει ότι η κοινωνική δικαιοσύνη δεν χαρίστηκε — κερδήθηκε.

Η προβολή της σειράς από τη δημόσια τηλεόραση είναι μια πράξη σεβασμού στη λαϊκή μνήμη και ταυτόχρονα ένα πολιτιστικό προσκλητήριο για τις νέες γενιές.

Ένα φως που ακόμα καίει

Το «Από ήλιο σε ήλιο» είναι κάτι παραπάνω από μία τηλεοπτική σειρά. Είναι ένα ταξίδι στην καρδιά της νεότερης ιστορίας μας, μια υπενθύμιση ότι η πρόοδος γράφεται με θυσίες. Είναι το φως από τον πυρσό της Σερίφου, που ακόμη και σήμερα, στέλνει σήμα ενότητας, διεκδίκησης και μνήμης.

Με πληροφορίες από τη σελίδα reader.gr 

Φρυκτωρίες 2025: Οι Κυκλάδες φωτίζουν ξανά τον ουρανό της Ιστορίας

0

Φρυκτωρίες 2025: Οι Κυκλάδες Επικοινωνούν αναδεικνύοντας την κοινή τους κληρονομιά

Σε μια εποχή όπου η επικοινωνία γίνεται μέσα από οθόνες και δίκτυα, οι Κυκλάδες επιλέγουν να επιστρέψουν στις ρίζες. Να φωτίσουν ξανά τις κορυφές τους, να ανάψουν τη μνήμη και να ενώσουν τα νησιά τους μέσα από την αρχέγονη γλώσσα της φλόγας. Το 2025, οι Φρυκτωρίες επιστρέφουν με μεγαλύτερη δυναμική, πιο επίκαιρες από ποτέ.

Σήμερα Κυριακή 8 Ιουνίου, στις 19:00, κορυφές της Σαντορίνης – τα ιστορικά Καστέλια Οίας, Ημεροβιγλίου, Πύργου, Ακρωτηρίου και Εμπορείου – θα λάμψουν ξανά με το φως των Φρυκτωριών, όπως θα συμβεί και στα υπόλοιπα νησιά: Ανάφη, Κέα, Κύθνος, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Σέριφος, Σίκινος, Σίφνος, Σύρος, Τήνος.

Φρυκτωρίες: Από την Τροία στις Κυκλάδες

Οι Φρυκτωρίες δεν είναι απλώς ένα δρώμενο. Είναι μια αναβίωση ιστορικής μνήμης. Ένα αρχαίο σύστημα επικοινωνίας, όπου πύργοι τοποθετημένοι σε ορατές μεταξύ τους κορυφές μετέφεραν μηνύματα μέσω φωτιάς.

Η πρώτη καταγεγραμμένη χρήση τους ανάγεται στα Ομηρικά έπη, όταν η άλωση της Τροίας έγινε γνωστή στις Μυκήνες μέσα σε λίγες ώρες. Ήταν η εποχή που η φλόγα ταξίδευε πιο γρήγορα από κάθε καράβι, φέρνοντας ειδήσεις, ελπίδα, συναγερμό ή νίκη.

Σίφνος: Οι «Φρυκτωρίες» φωτίζουν ξανά τις Κυκλάδες, σημείο συνάντησης πολιτισμού (αφίσα)

Μια τελετή-γεφύρωση με το παρελθόν

Σήμερα, η φλόγα αυτή δεν μεταφέρει επείγοντα μηνύματα. Μεταφέρει πολιτισμό, σύνδεση, ταυτότητα. Υπενθυμίζει ότι, παρά τις αποστάσεις, τα νησιά μας μιλούν την ίδια γλώσσα, έχουν κοινή ιστορική ρίζα, κοινό ουρανό και κοινό φως.

Οι συμμετέχοντες ζουν μια συγκινητική εμπειρία: περπατούν στις κορυφές, ανάβουν πυρσούς, κοιτούν τις απέναντι φρυκτωρίες να απαντούν. Είναι σαν η Ιστορία να ανασαίνει ξανά μέσα στη γη του Αιγαίου.

Το φως της ενότητας – μια πρόσκληση σε όλους

Ο Δήμος Θήρας και οι συνεργαζόμενοι δήμοι καλούν κατοίκους και επισκέπτες να γίνουν μέρος αυτής της ξεχωριστής εμπειρίας. Η συμμετοχή είναι τιμή και ευθύνη. Κάθε φλόγα που ανάβει, δεν είναι απλώς φως: είναι μήνυμα, στήριγμα, γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον.

Κ. Σκαρβέλης: “Παρά θίν’ αλός”, Όταν το θέατρο διδάσκει ανθρωπιά”

0

Με τις ψυχές γεμάτες και τα μάτια βουρκωμένα, το 14ο Φεστιβάλ Θεάτρου «Παρά θίν’ αλός» ρίχνει απόψε (08/06) την αυλαία του, παραδίδοντας στο κοινό της Νάξου όχι απλώς παραστάσεις, αλλά εμπειρίες ζωής.

Ο Κωνσταντίνος Σκαρβέλης, με συγκίνηση και λόγο γεμάτο σεβασμό και ανθρωπιά, αποχαιρετά αυτή τη θεατρική σεζόν, καταγράφοντας το αποτύπωμα που άφησε η ομάδα του Χρήστου Ζέλα στην πολιτιστική καρδιά του νησιού.

Ο Πινόκιο μας θύμισε την ανάγκη για αγνότητα και αναζήτηση ταυτότητας. Ο Σαίξπηρ μας προειδοποίησε για τις μάταιες επιδιώξεις. Οι «Αυτές που κάψαν το σανίδι» μας παρέσυραν σε ένα μικρόκοσμο γεμάτο πάθη και ειλικρίνεια. Το θέατρο, εκεί στη σκιά του Αιγαίου, έγινε καταφύγιο σκέψης, προβληματισμού και ελπίδας.

Ας δούμε την ανάρτηση του κου Σκαρβέλη με τίτλο ’Επεσε η αυλαία για το ’’Παρά θίν αλός” 

Με συγκίνηση, αλλά, κυρίως, με θαυμασμό και βαθιά εκτίμηση σας αποχαιρετώ (δάσκαλος, συντελεστές και ακόλουθοι…) μαζί με τον Ναξιακό λαό, για αυτήν την χρονιά (2025), του 14ο φεστιβάλ θεάτρου.

Περιμένω και περιμένουμε, ανυπόμονα, το 15ο φεστιβάλ !

Εκτός από το άψογο εικαστικό μήνυμα που μας αφήσατε, βαθιά χαραγμένα στην ψυχή μας θα μείνουν, ανεξίτηλα, τα πολλαπλά κοινωνικά και ηθικά διδάγματα που παραλάβαμε και από τις φετινές παραστάσεις.

Ολες μαζί, αλλά και η κάθε μία χωριστά, μας χάραξαν την επιθυμία αλλά και την ανάγκη να μη ξεχνάμε ‘’το παιδί’’ του εαυτού μας (βλ. Πινόκιο). Να μη ξεχνάμε να ονειρευόμαστε, να μη ξεχνάμε την πάλαι ποτέ αθώα παιδικότητά μας, την αναζήτηση της αναγνώρισης και της φροντίδας, της αγνής φιλίας, την δημιουργία του προσωπικού μύθου, που θα μας βοηθήσει να εκτιμήσουμε το θαύμα της ζωής.

Μας παρέδωσαν ένα μεταφυσικό μήνυμα : να θυμόμαστε ότι από τη φύση μας είμαστε θνητοί με περιορισμένο χρόνο ζωής κι ότι οι περισσότερες από τις επιθυμίες μας ούτε φυσικές ούτε αναγκαίες είναι, γιατί είναι κατασκευάσματα της ματαιοδοξίας μας. Μάταια υποβάλλουμε τους εαυτούς μας σε κόπους και στερήσεις για μια δήθεν καλλίτερη ζωή, στο μέλλον, που είναι αποκύημα μιας νοσηρής φαντασίας (βλ. Σαίξπηρ σε μία ώρα).

Μας δημιούργησαν έντονο προβληματισμό σχετικά με τα ‘’τείχη’’ που υψώνονται παντού γύρω μας. Τείχη ιδεολογικά, τείχη πολιτικά, τείχη πολιτιστικά και πολιτισμικά, τείχη οικονομικά, τείχη θρησκοληψίας, μισαλλοδοξίας, φυλετικών διαχωρισμών, σεξιστικά τείχη.

Τείχη που διχάζουν, απομονώνουν και τελικά μπορούν να σκοτώνουν την ψυχή μας, το πνεύμα μας, το σώμα μας, την ελευθερία μας, την δημουργία μας …. την ανθρωπιά μας.
Μας άφησαν, όμως, και μήνυμα ελπίδας για μια καλλίτερη ζωή, πιο ανθρώπινη. Η αγάπη γίνεται το καλλίτερο βάλσαμο, το πιο αποτελεσματικό θεραπευτικό βότανο.

Ενας ολόκληρος κόσμος, μια ολόκληρη εποχή ξετυλίχτηκαν μπροστά μας. Ενας μικρόκοσμος, ομοίωμα της κοινωνίας μας (βλ. Αυτές που κάψαν το σανίδι) : Πάθη, έρωτες, πόνοι, κλάμα, δυστυχία, ευτυχία, χωρισμοί και απιστίες, αγάπη, μικροψυχίες και μεγαλεία ψυχής, παράδοση και νεωτεριστικές προτιμήσεις, δολοπλοκίες και δράματα.

Ο Χρήστος Ζέλας και η αξιόλογη παρέα του ‘’Παρά θιν αλός’’ μας οδήγησαν από δρόμους δακρύων και μονοπάτια απωλειών, απαραίτητους όμως, για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε, αφήνοντας πίσω μας ότι παράλογο, άχρηστο και περιττό, στον δρόμο και τα μονοπάτια προς αναζήτηση της ολοκλήρωσης του ανθρωπισμού μας και, κατά συνέπεια, της ελευθερία μας και της ευτυχίας μας.

Η ομάδα του ‘’Παρά θίν αλός’’ (ομηρική έκφραση), ναι μεν, δημιούργησε και εκτέλεσε, με περισσή δεξιοτεχνία, δίπλα στη θάλασσα (!), αλλά μας παρότρυνε να ταξιδεύσουμε, μ’ανοικτά όλα τα πανιά, πέρα στο Σύμπαν, να φτάσουμε κοντά στο Θείο !

Η ομάδα του ‘’Παρά θίν αλός’’, εδώ και 14 χρόνια, κάνει πράξη αυτό που είπε ο Οσκαρ Γουάιλντ για το θέατρο : ‘’ότι είναι η μεγαλύτερη τέχνη όλων, ότι είναι ο πιο άμεσος τρόπος, με τον οποίον ένας άνθρωπος μπορεί να μοιραστεί με κάποιον άλλον την αίσθηση του τι σημαίνει να είναι άνθρωπος’’.

Η ομάδα του ‘’Παρά θίν αλός’’μας τροφοδοτεί μ΄ένα ισχύρο εργαλείο εκπαίδευσης και διαφώτισης. Και όπως έχει πει και γράψει ο Ουίλαμ Σαίξπηρ : ‘’ο κόσμος είναι μια θεατρική σκηνή και όλοι, άντρες και γυναίκες, απλά ηθοποιοί. Εχουν τις εισόδους τους και τις εξόδους τους, και ο κάθε άνθρωπος στον καιρό του παίζει πολλούς ρόλους, καθώς οι πράξεις όπου εμφανίζεται είναι οι εφτά ηλικίες’’.

Η ομάδα του ‘’Παρά θίν άλος’’, έβαλε, φέτος, τον πήχυ πολύ ψηλά, παρουσιάζοντας δύσκολα έργα, από πλευράς εκτέλεσης.

Το έργο, που επιτελεί, εδώ και μία δεκαετία, η ομάδα του ‘’Παρά θιν αλός’’ συντελεί , ενεργά, στο να γίνουμε πιο σοφοί, πιο ενάρετοι και να ανατρέξουμε περισσότερο στις αξίες που διαφυλάσσουν την αξιοπρέπειά μας, την ανθρώπινη αλληλεγγύη, τον αλληλοσεβασμό, την αυτο-εκτίμησή μας, την αυτο-πεποίθησή μας.

Εύχομαι, ευχόμαστε όλοι μας : ‘’Αίεν αριστεύειν και υπείροχον έμμεναι άλλων, μηδέ γένος πατέρων αισχυνέμεν’’ (ομηρική έκφραση) που σημαίνει : πάντα να αριστεύεις, να ξεπερνάς τους άλλους (άμιλλα), να τιμάς το πατρικό γένος (έθνος) που ανήκεις.

Ενα μεγάλο ευχαριστώ και με βαθιά εκτίμηση,

Νάξος, Ιούνιος 2025 – Κωνσταντίνος Σκαρβέλης