Τετάρτη, 9 Ιουλίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 716

(Υπερ) τουρισμός: Ποιον οφελεί; Υπάρχουν λύσεις;

0

Σε αρκετά δημοφιλή τουριστικά θέρετρα στην Ευρώπη οι κάτοικοι διαμαρτύρονται. Στη Βενετία έχουν σημειωθεί μέχρι και καταλήψεις σε διαμερίσματα – οι πολίτες βλέπουν την πόλη τους να κατακλύζεται από τουρίστες, ενώ οι ίδιοι συχνά δεν έχουν πού να μείνουν. Σχεδόν 49.000 είναι οι μόνιμοι κάτοικοι του ιστορικού κέντρου της Βενετίας. Σύμφωνα με διάφορες εκτιμήσεις, η πόλη ωστόσο υποδέχεται πάνω από 20 εκατομμύρια τουρίστες ετησίως. Η καθημερινότητα ορισμένων μετατρέπεται σε τουριστικό προϊόν για κάποιους άλλους.

Η Ευρώπη είναι η ήπειρος με τους περισσότερους τουρίστες παγκοσμίως και η Βενετία είναι μόλις μία από τις ευρωπαϊκές πόλεις που υποφέρουν από τον υπερτουρισμό. Την περίοδο αυτή πληθαίνουν οι αναφορές για διαμαρτυρίες στη Βαρκελώνη και σε άλλες ισπανικές πόλεις. Στη Λισαβόνα, την Πράγα και το Άμστερνταμ ο μαζικός τουρισμός οδηγεί όλο και περισσότερο σε εντάσεις μεταξύ τουριστών και μόνιμων κατοίκων.

Οι λόγοι είναι παντού οι ίδιοι: αύξηση ενοικίων, αστρονομικές τιμές ακινήτων και το ερώτημα για ποιους προορίζονται τελικά οι διαθέσιμοι πόροι.

Ο τουρισμός ως πηγή εισοδήματος… αλλά για ποιον;

Ο τουρισμός είναι η  βασική πηγή εισοδήματος για πολλές ευρωπαϊκές πόλεις. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση αντιπροσωπεύει περίπου το 10% της οικονομικής παραγωγής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΕ, περίπου 12,3 εκατομμύρια άνθρωποι απασχολούνται στον τομέα του τουρισμού.

«Πρόκειται για αφηρημένα στοιχεία», λέει ο Σεμπάστιαν Ζένκερ από τη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων της Κοπεγχάγης. Σύμφωνα με τον Ζένκερ, αυτό δεν ωφελεί απαραίτητα τους κατοίκους: Τα ενοίκια διαρκώς αυξάνονται, τα σπίτια γίνονται απρόσιτη πολυτέλεια και τα εστιατόρια χρεώνουν τιμές που μόνο οι τουρίστες μπορούν να πληρώσουν.

Πού πάνε λοιπόν όλα αυτά τα χρήματα που ξοδεύουν όλοι οι τουρίστες στη Μεσόγειο; Πολλά καταλήγουν στην αεροπορική βιομηχανία, τις μεγάλες ξενοδοχειακές αλυσίδες, τις διεθνείς εταιρείες και τη βιομηχανία κρουαζιέρας, λέει ο Πολ Πέτερς, ο οποίος μελετά διαστάσεις του βιώσιμου τουρισμού στο Πανεπιστήμιο της Μπρέντα στην Ολλανδία.

Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τουρίστα

Κρουαζιερόπλοια στη θάλασσα

 

Καθοριστικός παράγοντας είναι ποιος ταξιδεύει και πώς. Οι τουρίστες κρουαζιέρας, για παράδειγμα, κοιμούνται και τρώνε στο πλοίο. Οι τουρίστες που ταξιδεύουν οργανωμένα, έχουν συνήθως ένα πακέτο με πτήσεις, ξενοδοχείο και γεύματα μέσω μεγάλων ταξιδιωτικών πρακτορείων. Ως εκ τούτου, ξοδεύουν επίσης ελάχιστα στον προορισμό τους.

Ταυτόχρονα όμως όλοι αυτοί οι τουρίστες συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική ρύπανση και την υπερκατανάλωση νερού – επιβαρύνοντας έτσι τους κατοίκους στον εκάστοτε τουριστικό προορισμό τους. Αυτό ενισχύει την ανισότητα και τροφοδοτεί εντάσεις μεταξύ ντόπιων και τουριστών.

«Όλοι θέλουν να τους προτιμούν οι τουρίστες. Το ερώτημα είναι με ποιον τρόπο και σε τι είδους τουρισμό προσανατολίζονται», συνοψίζει ο Σεμπάστιαν Ζένκερ από την Κοπεγχάγη.

Επιμέλεια: Χρύσα Βαχτσεβάνου για το ειδησιογραφικό πρακτορείο DW 

Σαντορίνη: Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο & Εμπορικός Σύλλογος, σε μια συνάντηση πολλά υποσχόμενη για το μέλλον

0

Σήμερα 15/07/2024 το Δ.Σ. του Συλλόγου Εμπόρων και Επαγγελματιών Δήμου Θήρας είχε συνάντηση με τον Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου Θήρας κύριο Νομικό Γεώργιο με τα εξής θέματα:

  • Ορθή χρήση του όρμου Οίας μετά την ΚΥΑ ώστε να εξυπηρετούνται οι κάτοικοι ΑμμουδίουΘηρασίας – εστιατορίων – καταμαράν.
  • Κιγκλιδώματα στον όρμο Φηρών , υπάρχει μελέτη και εάν ναι πως εφαρμόζετε?
  • Έχετε κάνει αυτοψία για την εφαρμογή της?
  • Τι γνωρίζετε για τις εκπομπές καυσαερίων από τα σκάφη?
  • Ενημέρωση για τη χρήση του κώδικα ασφαλείας λιμένων ISPS ποια θα είναι η οριοθετημένη περιοχή και εάν έχει εφαρμογή στους εργαζόμενους αλλά και επιχειρηματίες του όρμου Φηρών.
  • Ποια η δυνατότητα εξυπηρέτησης κρουαζιερόπλοιων από τον όρμο Φηρών?
  • Χρήση Λιμενικών ζωνών .
  • Ερώτηση σχετικά με τη μίσθωση ή όχι παράκτιων περιοχών από επαγγελματίες.
  • Birth allocation να ενημερωθούμε για τη λειτουργία του.
  • Προγραμματισμός αφίξεων και αναχωρήσεων Κρουαζιέρας και ημερόπλοιων από την ΚρήτηΝάξο ( site ενημέρωσης αφίξεων κρουαζιέρας ).
  • Διαχείριση καταφυγίου Ψαράδων στη Βλυχάδα.
  • Διαχείριση λιμενίσκων βόρεια και ανατολικά της Σαντορίνης.
  • Προγραμματισμός έργων.
  • Σημαδούρες.
  • Καθαριότητα στις λιμενικές ζώνες.
  • Χωροθέτηση όρμου Αθηνιού και όρμου Φηρών.
  • Λαζαρέτα αν θα τοποθετηθούν σύρματα για τις κατολισθήσεις και αν υπάρχει σχέδιο ανακατασκευής αυτών ή τοποθέτηση πλωτών μόλων
  • ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΩΝ ΥΠΑΡΧΟΥΣΩΝ (ΤΟΥΑΛΈΤΩΝ) ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΤΕΛΕΦΕΡΙΚ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΝΕΩΝ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΛΑΖΑΡΕΤΑ
  • Απαγόρευση στις εταιρείες κρουαζιέρας να σερβίρουν αναψυκτικά και νερά πάνω στο μόλο και εκτός κιγκλιδωμάτων.
  • Ιατρείο και γιατρός στον όρμο με απινιδωτή στο χώρο του πρώην τελωνείου.
  • Να χωροθετηθεί χώρος συνάντησης για τους νόμιμους επαγγελματίες τουριστικών γραφείων να υποδέχονται τους πελάτες τους.
  • Άγρα πελατών στον όρμο Φηρών.

Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου απάντησε σε ΟΛΑ και σε ΕΝΑ ΕΝΑ μάλιστα δόθηκαν αναλυτικές απαντήσεις όχι μόνο σε υποσχέσεις, αλλά και σε ήδη εκτελεσμένα έργα.

Το  Δ.Σ. του Συλλόγου Εμπόρων και Επαγγελματιών Δήμου Θήρας έθεσε και θέματα εκτός αιτήσεως και ΑΠΑΝΤΗΘΗΚΑΝ ΟΛΑ .

Εν κατακλείδι ήταν μια συνάντηση ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΕΠΙΚΟΔΟΜΙΤΙΚΗ  αλλά και πολλά υποσχόμενη για το μέλλον.

Μακάρι όλοι οι Πρόεδροι να δουλέψουν με το ίδιο σκεπτικό και το σθένος και την αγάπη  του κ. Νομικού για την Σαντορίνη ΜΑΣ και ο σύλλογος ΜΑΣ δηλώνει παρών σε οτιδήποτε του ζητηθεί από το Δημοτικό Λιμενικό ταμείο θήρας.

Στη συνάντηση παρευρέθηκαν ο Πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου Θήρας κ. Νομικός Γεώργιος, ο Πρόεδρος του Συλλόγου μας κ. Νομικός Νικόλαος, ο Αντιπρόεδρος κ. Λιγνός Αντώνιος, ο Γραμματέας κ. Διαμαντόπουλος Γεώργιος , ο Αντιπρόεδρος κ. Πελεκάνος Αλέξανδρος και ο Ταμίας κ. Πελέκης Μιχάλης τη συζήτηση παρακολούθησε και το υποψήφιο μέλος κ. Chimenti Gianluka.

Για το Δ. Σ.

Πρόεδρος                                                      Γενικός Γραμματέας

Νομικός Νικόλαος                                          Διαμαντόπουλος Γεώργιος

Νάξος – Κινηματογραφική Λέσχη: Ξεκίνημα με “Μικρό Ταύρο” στο φετινό καλοκαίρι

0

Τόπος: Νάξος – Πολιτιστικό Κέντρο (πρώην Σχολή Ουρσουλινών)

Χρόνος: Τετάρτη 17 Ιουλίου (ώρα έναρξης 21:30)

Δράση: Αφιέρωμα στον Ισπανικό Κινηματογράφο, προβολή ταινίας “Ο μικρός Ταύρος”

Διοργάνωση: Κινηματογραφική Λέσχη Νάξου σε συνεργασία με το “Ινστιτούτο Θερβάντες”

Τι θα δούμε.. 

Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Θερβάντες και τις πρεσβείες Ισπανίας και Αργεντινής την Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024 στις 9.30 μ.μ. “Ο μικρός ταύρος“,  122 min του Luis García Berlanga στο Πνευματικό κέντρο Δήμου Νάξου (πρώην Σχολή Ουρσουλινών) στο Κάστρο της Χώρας της Νάξου.

Η ταινία διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφυλίου και διηγείται την ιστορία πέντε δημοκρατικών που αναλαμβάνουν να εισχωρήσουν στο διπλανό χωριό, το οποίο βρίσκεται στη ζώνη που ελέγχουν οι εθνικόφρονες οπαδοί του Φράνκο. Το σχέδιο είναι, κατά τη διάρκεια μιας τοπικής γιορτής, να κλέψουν ένα ταύρο, με σκοπό να τους χαλάσουν το γλέντι…

Χρησιμοποιώντας με ευρηματικότητα και πρωτοτυπία τις φόρμες της γκροτέσκ κωμωδίας και της καυστικής σάτιρας, με τραγελαφικές και απρόβλεπτες καταστάσεις, ο σπουδαίος Λουίς Γκαρθία Μπερλάνγκα, σχολιάζει με κατάμαυρο χιούμορ το κοινωνικό γίγνεσθαι και τις ατομικές συμπεριφορές και νοοτροπίες, σε μια σκοτεινή για την Ισπανία εποχή.

Ο Μικρός ταύρος/ La vaquilla είναι μια ξεκαρδιστική ματιά πάνω στην τρέλα της διαμάχης δημοκρατικών-φρανκιστών, η οποία όμως ταυτόχρονα καταφέρνει, μέσα απ’ αυτό το ειρωνικό αλλά με πικρό κατακάθι βλέμμα, να θίξει καίρια, σοβαρά πολιτικά ζητήματα και να καταγράψει την ατομική σύγχυση και τον γενικότερο κοινωνικό αποπροσανατολισμό μιας χώρας σε κατάσταση εμφύλιου σπαραγμού.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ..

 

Το ΚΚΕ για τη λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών του Δήμου Θήρας

0

Ένα παιδί από τα πρώτα χρόνια της ζωής του, αναπτύσσεται ταχύτατα. Η αγάπη και η προσοχή και η ενασχόληση των γονιών είναι ο ένας παράγοντας που βοηθά αυτή την ανάπτυξη, όμως άλλο τόσο κομβικής σημασίας είναι η επιστημονική παιδαγωγική στήριξη για να αναπτυχθεί ολόπλευρα ένα παιδί, έξω από το οικογενειακό περιβάλλον.

Αν και η επιστήμη έχει αποδείξει τη σημασία που έχει για την ανάπτυξη του παιδιού η ολοκληρωμένη διαπαιδαγώγηση, διαχρονικά οι κυβερνήσεις ασχολούνται με τους παιδικούς σταθμούς με όρους υποβάθμισης, υποχρηματοδότησης, χωρίς να καλύπτουν με ουσιαστικό τρόπο τις ανάγκες των παιδιών.

Οι αρμοδιότητες αυτού του ευαίσθητου τομέα έχουν περάσει στο Δήμο χωρίς την ανάλογη μέριμνα για χρηματοδότηση και προσωπικό. Οι λιγοστοί υπάλληλοι, που με μεράκι και αγάπη προσπαθούν να διαχειριστούν την κατάσταση, έρχονται αντιμέτωποι με την υποστελέχωση, γενικά την κτιριακή, υλικοτεχνική υποβάθμιση.

Στο Δήμο Θήρας, παρότι δεν έχει γίνει κάποια επίσημη καταμέτρηση, στατιστικά ζουν πάνω από 1000 βρέφη και νήπια, που έχουν ανάγκη από δομές βρεφονηπιακών σταθμών. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις τέτοιων δομών είναι μόλις 3 με μόνο μία εξ αυτών να έχει 2 βρεφικά τμήματα. Η συνολική δυνατότητα αυτών των κτιριακών υποδομών δεν καλύπτει ούτε το 20% των παιδιών.

Οι μόνιμοι υπάλληλοι με την απαιτούμενη επιστημονική κατάρτιση που καλούνται να καλύψουν αυτές τις ανάγκες είναι μόλις 5 και  δεν επαρκούν ούτε για την στελέχωση των υπαρχόντων τμημάτων. Παρ’ όλες τις προσπάθειες που κάνουν αντικειμενικά είναι αμφίβολη η λειτουργία όλων των τμημάτων. Ήδη δεν λειτουργεί το ένα βρεφικό τμήμα στο Εμπορείο ενώ για την χρονιά που έρχεται είναι αμφίβολη και η λειτουργία ακόμα και του μοναδικού τμήματος βρεφών.

Το βασικό πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση να χρηματοδοτηθεί γενναία, ώστε να υλοποιηθεί με επιστημονικούς όρους η Προσχολική Αγωγή. Αυτό που προκρίνεται είναι τρόποι παιδοφύλαξης.

Έτσι, προβλέπεται να επιδοτείται η φύλαξη των παιδιών, από πιστοποιημένες νταντάδες, στο σπίτι ή στους χώρους εργασίας. Σε αυτή την κρατική ανυπαρξία οι ιδιωτικοί παιδικοί σταθμοί ζητούν υπέρογκα ποσά από τους γονείς που αγγίζουν σχεδόν το 100% του βασικού μισθού. Ταυτόχρονα λειτουργούν και χώροι φύλαξης νηπίων με επίσης υψηλό κόστος, που δεν προσφέρουν ωστόσο  την αναγκαία για την ανάπτυξη των νηπίων επιστημονική παιδαγωγική στήριξη.

Εμείς δεν μπορούμε να πάμε πίσω από την ανάγκη για ολόπλευρη, παιδαγωγική παρέμβαση στα κρίσιμα χρόνια της προσχολικής ηλικίας. Γιατί σε αυτά τα χρόνια μπαίνουν τα θεμέλια για την πιο στέρεη κοινωνική, γνωστική, κοινωνική, σωματική ανάπτυξη. Και αυτό απαιτεί κατάλληλο επιστημονικό προσωπικό, κατάλληλους σύγχρονους χώρους και κτίρια, υλικοτεχνική υποδομή.

Με βάση τα παραπάνω ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:

– Να  προκηρυχθούν άμεσα μόνιμες θέσεις για να καλυφθούν όλα τα τμήματα που προβλέπονται στις υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις του Δήμου Θήρας.

– Να αντιμετωπιστεί το υπέρογκο κόστος των ιδιωτικών παιδικών σταθμών που πατώντας στην ανυπαρξία δημόσιων δομών ζητούν σχεδόν ένα μισθό για τροφεία.

– Να πραγματοποιηθεί μελέτη για την κατασκευή νέων παιδικών σταθμών στον Δήμο Θήρας.

 

Οι Βουλευτές

Κομνηνάκα Μαρία

Δάγκα Βιβή

Συντυχάκης Μανώλης

Εκτακτο – Νάξος: Διακοπή υδροδότησης σε περιοχή της Χώρας Νάξου

0
nero

Τα τεχνικά έργα καλά κρατούν και πριν από λίγο είχαμε ενημέρωση από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για διακοπή υδροδότησης σε περιοχή της πόλης Νάξου…

Ποια;

Η απάντηση…

“Λόγω βλάβης στο δίκτυο ύδρευσης, έχει διακοπεί η υδροδότηση οικιών της περιοχής Χριστού στη Χώρα Νάξου.

Από την Υπηρεσία Ύδρευσης καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για την αποκατάσταση της ζημιάς και τη μείωση του χρόνου διακοπής της υδροδότησης.

Παρακαλούμε για την ενημέρωση και την κατανόηση των κατοίκων της περιοχής”.

 

Νάξος – ΑΜΣ Φιλωτίου: Με επιτυχία διοργανώθηκε το σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών

0

Η πρόληψη σώζει ζωές. Αυτό το γνωρίζουν όλοι… Οφείλουμε όμως να το εμπεδώσουμε. Και αυτό γίνεται μέσα από συνεχόμενες ενημερώσεις με στόχο τι άλλο τον τρόπο παροχής των Πρώτων Βοηθειών. Και μας αρέσει που φορείς της Νάξου, προχωρούν σε τέτοιες ενημερωτικές δράσεις…  Το είχαμε δει στον Χείμαρρο, τώρα το συναντάμε και στο Φιλώτι μέσα από τον Αθλητικό Μορφωτικό Σύλλογο και με πρωταγωνιστή τον γιατρό Γιώργο Παπαγιάννη.

Η σχετική αναφορά από τον Αθλητικό Μορφωτικό Σύλλογο αναφέρει:

Στα πλαίσια των Πολιτιστικών Εκδηλώσεων ο σύλλογός μας διοργάνωσε την Τετάρτη 10 Ιουλίου σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών, αναγκαίο σε κάθε ένα από εμάς διότι η πρόληψη σώζει ζωές.
Οι πρώτες βοήθειες αποτελούν ζωτικής σημασίας γνώση, και είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τα σεμινάρια που προσφέρουν τις απαραίτητες δεξιότητες για να αντιμετωπίσουμε τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Οι ατυχηματικές καταστάσεις μπορούν να συμβούν αναπάντεχα και σε οποιονδήποτε από εμάς. Οι πτώσεις, οι πνιγμοί, τα εγκαύματα, οι τραυματισμοί αποτελούν μόνο μερικά παραδείγματα κινδύνων που μπορούν να εμφανιστούν. Αντιμετωπίζοντας ένα ατύχημα με την απαραίτητη γνώση πρώτων βοηθειών, μπορούμε να κάνουμε τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και τον θάνατο.

 

Οι πρώτες βοήθειες αποτελούν ζωτική γνώση για την αντιμετώπιση ατυχημάτων. Είναι σημαντικό να μπορούμε να αναγνωρίζουμε τις καταστάσεις έκτακτης ανάγκης και να παρέχουμε την ανάλογη βοήθεια μέχρι την άφιξη των επαγγελματιών υγείας. Οι πρώτες βοήθειες μπορούν να περιλαμβάνουν τις βασικές τεχνικές αναζωογόνησης, την αντιμετώπιση αιμορραγιών, την παροχή βοήθειας σε πνιγμένους και πολλά άλλα.

Κοντά μας ήταν ο Φιλωτίτης γιατρός κύριος Παπαγιάννης Γεώργιος, γιος του κ. Βασίλη Παπαγιάννη και της κ. Χάιδω Μουστάκη. Όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερη δημοσίευση ο γιατρός μας είμαι πάντα δίπλα στο σύλλογο όσες φορές του έχει ζητηθεί χωρίς κανένα οικονομικό όφελος. Τον ευχαριστούμε θερμά για την πολύτιμη βοήθειά του!

 

Αναμνηστικό δώρο στον κ Παπαγιαννη ήταν ένας πίνακας ζωγραφικής δημιουργία της κ Ειρήνη Κύλη, έφορο Πολιτιστικών του συλλόγου μας.

 

Ευχαριστούμε τον Σύλλογο Φιλωτιτών Νάξου για την παραχώρηση του Πολιτιστικού Κέντρο και για την παρουσία τους στην εκδήλωσή μας καθώς και τον Σύλλογο Γυναικών, τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του Δημοτικού Σχολείου Φιλωτίου καθώς και την Κοινότητα Φιλωτίου.

 

Τέλος ευχαριστούμε όλων τον κόσμο για την συμμετοχή του στην εκδήλωση αυτή και υποσχόμαστε να την επαναλάβουμε!

 

Τήνος: Συζήτηση με το Δήμο Παλλήνης για θέματα αυτοδιοίκησης

0

Τον Δήμο Τήνου επισκέφτηκε χθες, 15 Ιουλίου 2024, ο Δήμαρχος του Δήμου Παλλήνης κ.  Χρήστος Αηδόνης με τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου του ιδίου Δήμου κ. Αριστείδη Βίτσιο.

Ο Δήμαρχος Τήνου κ. Παναγιώτης Κροντηράς υποδέχθηκε αμφότερους τους ανωτέρω, εκ Παλλήνης δημοτικούς άρχοντες, με την ευκαιρία της παρουσίας των στο νησί της Τήνου.

Βασικό αντικείμενο της συνάντησης υπήρξε η ανταλλαγή απόψεων επί θεμάτων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αφού τόσο ο κ. Χ. Αηδόνης όσο και ο κ. Π. Κροντηράς, είναι παλιά αυτοδιοικητικά στελέχη, με εμπειρία στον χώρο. Ειδικά δε ο κ. Αηδόνης έχει διατελέσει εκτός άλλων και μέλος του Ελληνικού Κοινοβουλίου με πλούσια δράση.

Η ανταλλαγή απόψεων  υπήρξε γόνιμη και ανέδειξε κοινά σημεία συνεργασίας που υφίστανται σε ένα νησιωτικό Δήμο και ένα Δήμο της ηπειρωτικής Ελλάδας.

Η υφιστάμενη υποστελέχωση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης φαίνεται να είναι ένα από τα θέματα που απασχόλησαν τους δύο Δημάρχους.

Ο Δήμαρχος Παλλήνης πρότεινε στον Δήμαρχο Τήνου, να επισκεφθεί την Παλλήνη και συμφώνησαν ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να στοχεύει στην δημιουργία έξυπνων και ανθρώπινων πόλεων.

ΠΝΑι: Αίτημα για Aύξηση του προϋπολογισμού για την ενίσχυση των τουριστικών επενδύσεων

0
Χατζημάρκος
Χατζημάρκος

Την εξεύρεση των απαραίτητων πόρων ώστε να διασφαλιστεί η υπαγωγή στο καθεστώς ενίσχυσης «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων που θα πληρούν τους όρους νομιμότητας του καθεστώτος ενίσχυσης και διαθέτουν εξασφαλισμένη ιδία συμμετοχή και τραπεζικό δανεισμό, ζητά ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, με επιστολή του προς τον Υπουργό Ανάπτυξης Παναγιώτη Θεοδωρικάκο.

Το αίτημα του Περιφερειάρχη αφορά την προκήρυξη με αρ. 79187/9-8-2022 του Καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022, στο πλαίσιο της οποίας κατατέθηκαν συνολικά 562 αιτήσεις, η πλειονότητα των οποίων δεν δύναται να ενισχυθούν λόγω έλλειψης πόρων, ακόμη και αν πληρούν τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας.

Ειδικά στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου οι αιτήσεις ξεπερνούν τις 130 και με τα σημερινά οικονομικά δεδομένα μόλις 10 αναμένεται να ενταχθούν.

Δεδομένου του ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αντιπροσωπεύει το 22% των μονάδων, το 26% των δωματίων και το 27% των κλινών της χώρας, διαθέτοντας συνολικά 2.241 μονάδες με 115.210 δωμάτια και 232.862 κλίνες, είναι εκείνη που επηρεάζεται περισσότερο από τον ανεπαρκή συνολικό προϋπολογισμό της εν λόγω προκήρυξης που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 4210 Β’ 9 Αυγούστου 2022.

Ειδικότερα, και σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου που αναρτήθηκε στον ιστότοπο του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στις 6 Δεκεμβρίου 2022, κατατέθηκαν συνολικά 562 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων προς υπαγωγή, συνολικού προϋπολογισμού 1.618.160.677,83 € στο εν λόγω καθεστώς ενίσχυσης. Με βάση το Άρθρο 1 της προαναφερθείσας προκήρυξης «Ο συνολικός προϋπολογισμός του καθεστώτος για το έτος 2022 ανέρχεται σε εκατόν πενήντα εκατομμύρια (150.000.000,00) ευρώ, εκ των οποίων εβδομήντα πέντε εκατομμύρια (75.000.000,00) ευρώ αφορούν το είδος ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής. Τα λοιπά εβδομήντα πέντε εκατομμύρια (75.000.000,00) ευρώ αφορούν τα είδη ενίσχυσης της επιχορήγησης, της επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης και της επιδότησης του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης.». Ως αποτέλεσμα, με βάση τον κατά την προκήρυξη διαθέσιμο προϋπολογισμό του καθεστώτος, η πλειονότητα των επενδυτικών σχεδίων δεν δύναται να ενισχυθούν λόγω έλλειψης πόρων, ακόμη και αν πληρούν τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας.

Με αυτά ως δεδομένα, ο Περιφερειάρχης ζητά την αύξηση του συνολικού προϋπολογισμού σε τουλάχιστον 300.000.000,00 ευρώ.

Στην επιστολή του προς τον Υπουργό Εσωτερικών ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου σημειώνει ότι το κύριο χρηματοδοτικό εργαλείο που χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα για την αναβάθμιση του τουρισμού της χώρας, είναι ο Αναπτυξιακός Νόμος. Έτσι και στην πρώτη πρόσκληση του Καθεστώτος «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του νέου Αναπτυξιακού Νόμου 4887/2022 που ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο του 2022, πλήθος επιχειρηματιών του κλάδου υπέβαλαν αίτηση για την ενίσχυση των μελλοντικών επενδύσεων τους. Πρόκειται μάλιστα για έργα που έχουν στην πλειοψηφία τους εξασφαλισμένη, σε ποσοστό πάνω από το 50%, χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια. Πολλά εξ αυτών διαθέτουν αδειοδοτική ωριμότητα και προτίθενται να δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις απασχόλησης στα επόμενα τρία έτη με την υλοποίηση τους.

Τονίζει επίσης ότι οι περισσότερες των επενδύσεων πραγματοποιούνται από ΜΜΕ οι οποίες δεν έχουν εύκολη πρόσβαση και σε μεγαλύτερου βεληνεκούς χρηματοδοτήσεις. Τα δε δάνεια του ταμείου ανάκαμψης που είναι σχεδιασμένα για μεγαλύτερες σε προϋπολογισμό επενδύσεις είτε δεν μπορούν, είτε δεν υπάρχει όφελος να αξιοποιηθούν για τα επενδυτικά σχέδια των μικρών επιχειρήσεων.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, από κάθε € 1,0 τουριστικής δραστηριότητας δημιουργείται επιπλέον € 1,2 έως 1,65 πρόσθετης οικονομικής δραστηριότητας. Συνεπώς, για κάθε € 1,0 τουριστικού εσόδου, το ΑΕΠ της χώρας αυξάνεται κατά € 2,2 έως € 2,65 και ως εκ τούτου ο τουρισμός προκαλεί σημαντική διάχυση ωφελειών στην οικονομία. Παράλληλα, υπολογίζεται ότι ο τουριστική δραστηριότητα συνέβαλε στην κάλυψη του 45,7% του ελλείμματος του ισοζυγίου αγαθών, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις. Αξιοσημείωτο είναι ότι ταξιδιωτικές εισπράξεις ισούνται με το 49,9% των εισπράξεων από τις εξαγωγές όλων των άλλων προϊόντων που εξάγει η χώρα, εξαιρουμένων των εισπράξεων από εξαγωγή πλοίων και καυσίμων. Λόγω δε της μεγάλης διασποράς των τουριστικών προορισμών ανά την χώρα, ο τουρισμός παίζει καταλυτικό ρόλο στην διαμόρφωση του εισοδήματος σε πολλές Περιφέρειες της χώρας.

Κατόπιν της παράθεσης των στοιχείων για την συνεισφορά του τουρισμού στην εθνική οικονομία, ο Περιφερειάρχης καταλήγει:

«Σας καλούμε να εισακούσετε το αίτημά μας και να αναζητήσετε τρόπους ώστε να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι και να διασφαλιστεί η υπαγωγή στο καθεστώς ενίσχυσης «Ενίσχυση Τουριστικών Επενδύσεων» του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων που θα πληρούν τους όρους νομιμότητας του καθεστώτος ενίσχυσης και διαθέτουν εξασφαλισμένη ιδία συμμετοχή και τραπεζικό δανεισμό».

Η επιστολή κοινοποιείται στους Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας Νίκο Παπαθανάση, στον Υπουργό Επικρατείας Άκη Σκέρτσο και στην Γ.Γ. Ιδιωτικών Επενδύσεων Βίκυ Λοΐζου.

 

“Yπερτουρισμός”: Το άλλοθι για τις ανεπαρκείς υποδομές και υπηρεσίες;

0
mazikos-tourismos-03-naturanrg-e1564420020208

Τους τελευταίους μήνες βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας δηλώσεις από διάφορους παράγοντες για τον «υπερτουρισμό», που ακόμα στην Ελλάδα, (με εξαίρεση ορισμένους Προορισμούς της), ως φαινόμενο, χώρο-χρονικά εξαιρετικά περιορισμένο, είναι διαχειρίσιμο.

Του Περικλή Αντωνίου (#) 

Δηλαδή περιορισμένο σε μικρά γεωγραφικά τμήματα, ελάχιστων αριθμητικά, (μετρημένων στα δάχτυλα), Προορισμών, για λίγες μέρες το χρόνο, με συνευθύνη όλων μας (και της Πολιτείας και της Αυτοδιοίκησης), κυρίως και για το χρόνο/τρόπο ανάδειξης / διαχείρισης τους, αλλά και για το είδος και τη ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών/ανωδομών μας.

Η αναφορά τους στην Αθήνα/Αττική ή π.χ. στη Σαντορίνη, Μύκονο κ.α. και η γενίκευση τους για όλη τη Χώρα είναι τουλάχιστον άστοχη.

Η Ελληνική Περιφέρεια, στο μεγαλύτερο τμήμα της, δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την Αθήνα ή Σαντορίνη, Μύκονο (και άλλους αντίστοιχους Προορισμούς).

Η τουριστική ανάπτυξη στις οχτώ (8) Περιφέρειες της χώρας είναι μακράν του φαινομένου του υπερτουρισμού, (εισρέοντας σε αυτές μόνο το 9% των συνολικών ετήσιων τουριστικών εισπράξεων), με τους περισσότερους Προορισμούς τους να χαρακτηρίζονται ως … «ΑΠΑΤΗΤΟΙ», έχοντας τουριστική περίοδο μικρότερη από 2-3 μήνες και τουριστική «αιχμή» 20-30 μέρες, επιβιώνοντας, όλο το χρόνο, με το «λίπος» αυτών των λίγων ημερών.

Τα αριθμητικά δεδομένα, που αναφέρονται, δεν έχουν σχέση με τη πραγματικότητα, με ορισμένα να αλληλοαναιρούνται μεταξύ τους.

Η αναφορά π.χ. των €0.40, ως συμβολή του κάθε επισκέπτη στην οικονομία, είναι τουλάχιστον ατυχής και μη συμβατή με την άλλη δήλωση, «ότι η Ελλάδα αντλεί το 25-30% του ΑΕΠ από τουριστικές δραστηριότητες».

Ο ισχυρισμός του κου Δημάρχου, «…και δεν έχουμε δει ακόμη αυτά τα χρήματα» είναι άδικος, καθόσον, εκτός από τους Εθνικούς πόρους, (μεγάλο μέρος των οποίων προέρχεται από τις ετήσιες τουριστικές εισπράξεις της Χώρας), που εισρέουν στα Ταμεία των Δήμων, στα Ταμεία τους εισρέουν επίσης και από όλες τις τουριστικές δραστηριότητες (φιλοξενία, εστίαση, διασκέδαση/ψυχαγωγία, εκδηλώσεις, συνέδρια/ημερίδες, μετακινήσεις κλπ) πόροι (υπό μορφή τελών, φόρων κ.α.) ύψους ανάλογου των τζίρων τους και δεν είναι καθόλου λίγοι, ούτε χαμηλοί.

Σε ό,τι αφορά τη δήλωση του Δημάρχου, ότι: «Πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να κάνουμε το τουρισμό βιώσιμο», αλλά και άλλων αρμοδίων, έρχονται ….. «δεύτεροι», προηγήθηκε η Πολιτεία, και ειδικότερα τόσο το Υπουργείο Τουρισμού με σημαντικές πρωτοβουλίες του, προηγούμενες και πρόσφατες, όσο και το ΥΠΕΝ, μετά από συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού, με το υπό διαβούλευση «Νέο Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για το Τουρισμό» (ΕΧΠ) και τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) με συγκεκριμένα μέτρα για τη προστασία του Περιβάλλοντος και την αειφόρο ανάπτυξη του τουριστικού τομέα της Χώρας μας, προκειμένου αμφότερα (ΕΧΠ και ΣΜΠΕ) να εγκριθούν, με Κοινή Απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Τουρισμού.

Η «δαιμονοποίηση» του τουρισμού, που συμβάλλει με διψήφια ποσοστά στην αύξηση ΑΕΠ και Απασχόλησης (και συνακόλουθα στην ενίσχυση της Αγοράς, εισοδημάτων, τζίρων, ρευστότητας, κατανάλωσης προιόντων/υπηρεσιών κ.α.), ως αποκλειστικά υπεύθυνου για την υποβάθμιση του Περιβάλλοντος, λες και οι άλλοι τομείς Γεωργία/Κτηνοτροφία, Βιομηχανία/Βιοτεχνία, Μεταφορές, Εμπόριο κλπ, δεν επιβαρύνουν το Περιβάλλον, είναι μακράν της πραγματικότητας και μόνον ως … «ιδεοληψία/εμμονή» μπορεί να εκληφθεί .

Εύλογο το ερώτημα συναδέλφων μας, προς το κο Δήμαρχο Αθηναίων: Αυτές τις δηλώσεις για το τουρισμό —που σε πρώτη ανάγνωση δεν φαίνονται φιλικές, ούτε ενωτικές, αλλά περισσότερο απαξιωτικές, με το πρόσχημα του «υπερτουρισμού», φαινομένου, που ακόμα, με τη κυριολεξία της έννοιας, δεν υφίσταται, στη συντριπτική πλειοψηφία των Προορισμών της Χώρας και όπου «δείχνει να υφίσταται», μεγάλη ευθύνη φέρουν, μεταξύ άλλων και οι όποιοι υπεύθυνοι των (τοπικών) υποδομών/ανωδομών/υπηρεσιών— και ιδιαίτερα την αναφορά των €0,40 ως συμβολής του κάθε επισκέπτη στην οικονομία, θα τις επαναλάμβανε, μπροστά σε ακροατήριο κατοίκων, (με κυρίαρχη προσδοκία, τη τουριστική ανάπτυξη του τόπου τους), μη αναπτυγμένων ή και μειονεκτικών, Προσφυγόπληκτων κλπ Προορισμών/Περιφερειών της Χώρας μας?

Αλλά και όταν για άλλες αιτίες, ο πληθυσμός ενός Προορισμού (ή πόλης κλπ) αυξάνεται, δεχόμενος, μαζικά, κοινωνικές ομάδες, π.χ. διπλασιαζόμενος ή και περισσότερο, μιλάμε για υπερπληθυσμό ή για ανεπαρκείς υποδομές/ανωδομές ή και υποβαθμισμένες παρεχόμενες υπηρεσίες, που καλούμαστε όλοι να βελτιώσουμε?

Τέλος η Πολιτεία, σε ότι αφορά το τομέα του τουρισμού, ήδη έχει δρομολογήσει συγκεκριμένες πολιτικές και μέτρα, για να τον διατηρήσει βιώσιμο & ανταγωνιστικό.

Συμπληρωματικά κρίνεται απαραίτητη, αν όχι αυτονόητη και η συμβολή η δίκη μας και της Αυτοδιοίκησης, (συνεπικουρούμενης από τη Πολιτεία), προς αυτή τη κατεύθυνση, με όρους οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και αειφορίας.

Αξιοποιώντας Εθνικά και Κοινοτικά Προγράμματα, σύγχρονες τεχνολογίες, Τεχνητή Νοημοσύνη κ.α. και υιοθετώντας βέλτιστες πρακτικές αναπτυγμένων Δήμων (εντός/εκτός Ελλάδος), με την υποστήριξη Πολιτείας/ΕΕ. Και όλα τούτα, προς εμπλουτισμό των υποδομών/ανωδομών/υπηρεσιών της, ενισχύοντας τη Φέρουσα τους Ικανότητα και βελτιώνοντας τη Ποιότητα Ζωής των Δημοτών και Επισκεπτών της, προς όφελος συνακόλουθα και των οικονομικών της, με τη παραπέρα αξιοποίηση των περιουσιακών της στοιχείων, ενεργών και … «εν ύπνω».

Σε ό,τι δε αφορά το διαφαινόμενο, διαχειρίσιμο επι του παρόντος, φαινόμενο του «υπερτουρισμού», στους λίγους, διεθνώς αναγνωρίσιμους, Προορισμούς μας, αλλά συγχρόνως και το φαινόμενο των (σχεδόν) «απάτητων»/χαμηλής επισκεψιμότητας, πολλών Προορισμών μας, οριακής ή και αρνητικής (όχι με δική τους ευθύνη) Αναγνωρισιμότητας, η Πολιτεία γνωρίζει πολύ καλά (και όλοι μας άλλωστε), ποιές νομοθετικές πρωτοβουλίες, (με αποφάσεις της, μέτρα, κίνητρα κ.α.), πρέπει να λάβει, για την άρση των δυσμενών συνεπειών, αμφοτέρων των φαινομένων (ως Υ/Γ), ιδιαίτερα σε περιόδους ακρίβειας, «κόφτη» Ανταγωνιστκότητας & Βιωσιμότητας…

Υ/Γ: (α) Όπως π.χ. ενδεικτικά, επιμήκυνσης τουριστικής περιόδου, με ανάδειξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού/υπηρεσιών εκτός Ιουν-Σεπτ,, θέσπισης χειμερινών/ειδικών τιμολογίων (Δημοσίου, ΔΕΚΟ, ΟΤΑ, ΝΑΥΛΩΝ, Τραπεζών), «πριμοδότησης» αδειών εργαζομένων, εκτός τουριστικής περιόδου και εορτών, έκπτωσης από το φορολογητέο εισόδημα, των δαπανών φιλοξενίας/εστίασης/μετακίνησης των επισκεπτών εκτός σαιζόν και εορτών, «επιδότηση» αφίξεων ξένων επισκεπτών και ΣΥΝΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΕΟΤ/Τ.Ο. εκτός High Season, bonus στις ΔΙ.Τ.ΕΞ προσέλκυσης ομογενών και ξένων επισκεπτών εκτός τουριστικής περιόδου, ενίσχυση όλων των Προγραμμάτων Κοινωνικού/Εσωτερικού/Τουρισμού για όλους κ.α., εκτός high season, (π.χ, μεταξύ άλλων και με υψηλότερες επιδοτήσεις), ενίσχυση και προτεραιότητα σε Επενδύσεις και Δημόσια/Δημοτικά Έργα, που συμβάλλουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου/άμβλυνση εποχικότητας, αλλά και στη Βιωσιμότητα και Προσβασιμότητα του Προορισμού, προαπαιτούμενα παντός σχεδιασμού (π.χ. αναπτυξιακού, φορολογικού, ασφαλιστικού, πολεοδομικού κ.α.) κλπ,κλπ, όλα με ιδιαίτερη έμφαση στους μη αναπτυγμένους/μειονεκτικούς Προορισμούς/Περιφέρειες της … «άλλης Ελλάδας» και στη ΜΙΚΡΗ ΞΕΝΟΔΟΧΙΑ.

(β) Υπενθυμίζουμε παλαιότερη μελέτη, βάσει της οποίας, σε κάθε διανυκτέρευση αντιστοιχούν κατανάλωση 5-6 κλ ιχθυογεωργοκτηνοτροφικών προϊόντων και απασχόληση 1,5-2 ημερομισθίων.

(*) Αρθρο του Περικλή Αντωνίου, πρώην πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου στην ιστοσελίδα tornosnews.gr

 

Μ. Κόνσολας: Να στηριχθεί με ουσιαστικά μέτρα, η ζωή στα μικρά νησιά του Αιγαίου

0
Κόνσολας
Κονσολας

Mια νέα σημαντική πρωτοβουλία από τον Βουλευτή Δωδεκανήσου, κ. Μάνο Κόνσολα, για να ενισχυθεί η ζωή στα μικρά νησιά του Αιγαίου.

Ο κ. Κόνσολας με κοινοβουλευτική του παρέμβαση στους Υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας, καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις που επικεντρώνονται σε ένα ειδικό καθεστώς για τους δημοσίους υπαλλήλους στα νησιά, για τη δημιουργία νέων θέσεων στους μικρούς νησιωτικούς δήμους και για τη δυνατότητα άμεσης συνυπηρέτησης εκπαιδευτικών με παιδιά σε ένα νησί.

Συγκεκριμένα, ο κ. Κόνσολας προτείνει προς τον Υπουργό Οικονομικών:

1ον: Την καθιέρωση ενός ειδικού καθεστώτος κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων για τα μικρά ακριτικά νησιά. Θα πρέπει να δοθεί στους δημοσίους υπαλλήλους δικαίωμα ένταξης στην κινητικότητα χωρίς τους περιορισμούς που ισχύουν σήμερα, μόνο για την περίπτωση που θα επιλέξουν να υπηρετήσουν σε νησιωτικές και ακριτικές περιοχές.

2ον: Καθιέρωση νέων κανόνων για το οργανόγραμμα των νησιωτικών δήμων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες στελέχωσής τους, με καθιέρωση συγκεκριμένου και υψηλού ποσοστού εργαζομένων κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται η πρόβλεψη δημιουργίας τριών θέσεων ειδικών επιστημονικών συνεργατών στα οργανογράμματα των μικρών νησιωτικών δήμων με ειδικότητες όπως οικονομολόγου, μηχανικού, νομικού.

3ον: Η θέσπιση αυξημένης μοριοδότησης και μισθολογικών κινήτρων για την κάλυψη των κενών θέσεων σε μικρούς νησιωτικούς δήμους.

Παράλληλα ο κ. Κόνσολας προτείνει στον Υπουργό Παιδείας:

1ον: Την πρόβλεψη συνυπηρέτησης εκπαιδευτικών που είναι σύζυγοι με παιδιά στα νησιά του Αιγαίου. Με το σημερινό καθεστώς, για τα δύο πρώτα χρόνια δεν έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν αίτηση απόσπασης για να υπηρετήσουν στο ίδιο νησί, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην οικογενειακή τους ζωή.

Επισυνάπτεται το πλήρες κείμενο της πρότασης του κ. Κόνσολα προς τα συναρμόδια Υπουργεία.

Προς

Κύριο Υπουργό Εσωτερικών

Κύριο Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού

ΘΕΜΑ: «Ενίσχυση της ζωής στα μικρά νησιά του Αιγαίου μέσα από θεσμικές αλλαγές για το πλαίσιο τοποθετήσεων των δημοσίων υπαλλήλων»

Κύριοι Υπουργοί,

Η διατήρηση και η ενίσχυση της ζωής στα μικρά νησιά του Αιγαίου είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον ανθρώπινο παράγοντα.

Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρχουν κίνητρα για να μετακινηθούν δημόσιοι υπάλληλοι και κρατικοί λειτουργοί στα μικρά νησιά και να παραμείνουν εκεί.

Δύο Υπουργεία που μπορούν να εξετάσουν τη θέσπιση ειδικών κινήτρων, να αλλάξουν το κανονιστικό πλαίσιο για τις τοποθετήσεις και μεταθέσεις δημοσίων υπαλλήλων στα νησιά, αλλά και να ενισχύσουν τις δομές της αυτοδιοίκησης είναι τα Υπουργεία Εσωτερικών και Παιδείας.

Ειδικότερα, το Υπουργείο Εσωτερικών θα μπορούσε να εξετάσει μέτρα, όπως:

1ον: Η καθιέρωση ενός ειδικού καθεστώτος κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων για τα μικρά ακριτικά νησιά. Θα πρέπει να δοθεί στους δημοσίους υπαλλήλους δικαίωμα ένταξης στην κινητικότητα χωρίς τους περιορισμούς που ισχύουν σήμερα, μόνο για την περίπτωση που θα επιλέξουν να υπηρετήσουν σε νησιωτικές και ακριτικές περιοχές.

2ον: Καθιέρωση νέων κανόνων για το οργανόγραμμα των νησιωτικών δήμων που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες στελέχωσής τους, με καθιέρωση συγκεκριμένου και υψηλού ποσοστού εργαζομένων κατηγορίας ΠΕ, ΤΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται η πρόβλεψη δημιουργίας τριών θέσεων ειδικών επιστημονικών συνεργατών στα οργανογράμματα των μικρών νησιωτικών δήμων με ειδικότητες όπως: οικονομολόγου, μηχανικού, νομικού.

3ον: Η θέσπιση αυξημένης μοριοδότησης και μισθολογικών κινήτρων για την κάλυψη των κενών θέσεων σε μικρούς νησιωτικούς δήμους.

Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας θα μπορούσε να εξετάσει μέτρα, όπως:

1ον: Η πρόβλεψη συνυπηρέτησης εκπαιδευτικών που είναι σύζυγοι με παιδιά στα νησιά του Αιγαίου. Με το σημερινό καθεστώς, για τα δύο πρώτα χρόνια δεν έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν αίτηση απόσπασης για να υπηρετήσουν στο ίδιο νησί, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην οικογενειακή τους ζωή.

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτώνται οι Κύριοι Υπουργοί

1. Προτίθενται να εξετάσουν τις ανωτέρω προτάσεις που υπάγονται στην αρμοδιότητά τους για να διατηρηθεί και να ενισχυθεί η ζωή στα νησιά;