«Η στήριξη των νησιωτών μας αποτελεί σταθερή δέσμευση. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο δεν είναι απλώς ένα μέτρο, είναι εργαλείο ισότητας και βιωσιμότητας για τις Κυκλάδες και όλα τα νησιά μας. Θα συνεχίσουμε να διεκδικούμε δυναμικά κάθε απαραίτητη ενίσχυση για τη νησιωτική Ελλάδα. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά τους συναρμόδιους Υπουργούς, κ. Βασίλη Κικίλια, κ. Νίκο Παπαθανάση καθώς και τους υφυπουργούς κ. Στέφανο Γκίκα και κ. Θάνο Πετραλιά, για την καθοριστική συμβολή τους και την έμπρακτη στήριξή τους στους νησιώτες μας.»
Αναβάθμιση των σχολικών υποδομών στη Σαντορίνη: Τρία σχολεία στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»
Ο Δήμος Θήρας ανακοινώνει με ιδιαίτερη ικανοποίηση την συμμετοχή τριών σχολικών μονάδων του στο πρόγραμμα Ανακαίνισης Σχολικών Κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου» (ΕΠΑΛ Θήρας, Δημοτικό Σχολείο Μεσαριάς-Βόθωνα, Νηπιαγωγείο Βουρβούλου).
Η ένταξη τριών σχολείων του Δήμου Θήρας από τα δώδεκα των Κυκλάδων που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα αυτό, αποδεικνύει την συνέπεια του Δήμου Θήρας και την συνεργασία του με την κεντρική πολιτεία.
Πέρα όμως από την συμμετοχή στο πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», ο Δήμος Θήρας προχωρά σε μια σειρά πρωτοβουλιών για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων, επιβεβαιώνοντας τη δέσμευσή μας στη συνεχή βελτίωση των συνθηκών μάθησης.
Με αυτό το σκεπτικό προχωράμε σε :
1.Υπηρεσία Συντήρησης Σχολικών Μονάδων:
Ο Δήμος Θήρας έχει δρομολογήσει υπηρεσία συντήρησης με προϋπολογισμό 250.000€, με στόχο την άμεση και αποτελεσματική συντήρηση των σχολικών εγκαταστάσεων.
- Διαμόρφωση Αύλειων Χώρων:
Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ο Δήμος προγραμματίζεται η διαμόρφωση των αύλειων χώρων των σχολικών μονάδων, με προϋπολογισμό 250.000€, ώστε οι μαθητές να απολαμβάνουν ανανεωμένους και ασφαλείς αύλειους χώρους.
- Αλλαγή Κουφωμάτων:
Ο Δήμος Θήρας έχει ολοκληρώσει με επιτυχία την αλλαγή των κουφωμάτων σε σχολικές μονάδες, με συνολικό προϋπολογισμό 450.000€, βελτιώνοντας έτσι την ενεργειακή απόδοση και την ασφάλεια των σχολικών κτιρίων.
- Συντηρήσεις ύστερα από την επίσκεψη των μηχανικών της ΚΤ.ΥΠ.Α.Ε:
Σε απόλυτη συνεργασία με τους μηχανικούς της ΚΤ.ΥΠ. Α.Ε, εκτελέστηκαν παρεμβάσεις συντήρησης σε σχολικές μονάδες, ανταποκρινόμενοι σε παρατηρήσεις και ανάγκες βελτίωσης, με προϋπολογισμό 124.000€.
Αυτές οι πρωτοβουλίες ενισχύουν την ποιότητα της εκπαιδευτικής εμπειρίας στα νησιά μας, αναβαθμίζουν τις σχολικές μας υποδομές και αποτελούν ένα ακόμα βήμα προς την κατεύθυνση της δημιουργίας μιας καλύτερης σχολικής κοινότητας.
Τέλος, θα θέλαμε να εκφράσουμε την ευαρέσκεια μας προς το Υπουργείο Παιδείας και τις Κτιριακές Υποδομές Α.Ε για την συνεργασία και την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών των σχολικών μονάδων.
Ν. Πιτταράς: «Η βιωσιμότητα της Νάξου περνά από τη συνεργασία τουρισμού και πρωτογενή τομέα» (video)
Με λόγια απλά, βιωματικά και γεμάτα αλήθειες, ο Νικόλας Πιτταράς, ιδιοκτήτης του «Τυροκομείου Πιτταράς», μίλησε στη 1η Συνάντηση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη της Νάξου που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 31 Μαΐου και την Κυριακή 1 Ιουνίου στον Πύργο Μπαζαίου, σε συνεργασία με το Πάντειο Πανεπιστήμιο και το Φεστιβάλ Νάξου.
Ξεκινώντας, ευχαρίστησε τους εμπνευστές και τους διοργανωτές για την πρωτοβουλία και στη συνέχεια αναφέρθηκε με συγκίνηση στις κοινωνικές αντιλήψεις που βίωσε η γενιά του τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Όπως τόνισε, τότε οι άνθρωποι του τουρισμού θεωρούνταν πιο «εξελιγμένοι» και κοινωνικά ανώτεροι, ενώ οι αγρότες και οι κτηνοτρόφοι ήταν οι περιφρονημένοι. «Σήμερα, όμως, είναι πλέον ξεκάθαρο πως το να ρωτά κανείς αν πρέπει να διαλέξουμε τουρισμό ή πρωτογενή τομέα δεν είναι απλώς λάθος, αλλά εγκληματικό», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι η βιωσιμότητα του νησιού εξαρτάται από τη σύμπραξη των δύο.
Ο κ. Πιτταράς μοιράστηκε και προσωπικές εμπειρίες, περιγράφοντας τον τρόπο ζωής των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα. Όταν η ομάδα του γαστρονόμου (η επιχείρηση έχει βραβευτεί από τον γαστρονόμο) τον ρώτησε τι κάνει στον ελεύθερο χρόνο του, είπε πως ένιωσε αμήχανα: «Ελεύθερος χρόνος εμείς; Πολλές φορές δεν ξέρουμε καν αν είναι μέρα ή νύχτα». Παρ’ όλα αυτά, επισήμανε πως ακόμα και οι δύσκολες στιγμές είναι γεμάτες ουσία. «Ζούμε και νοιώθουμε κάθε χούφτα χώμα, κάθε φωνή από τα ζώα μας. Δεν βλέπουμε τη φύση επιστημονικά, αλλά την κουβαλάμε στην ψυχή μας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, έθεσε και ένα σημαντικό ερώτημα με αφορμή τις εξελίξεις στην Πάρο, όπου επιχειρηματίας -όπως ανέφερε- αποφάσισε να αγοράσει την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών. Ο κ. Πιτταράς προβληματίστηκε έντονα για το αν είναι σωστό να περνούν στα χέρια ανθρώπων χωρίς βιώματα και σύνδεση με τον πρωτογενή τομέα η ευθύνη και η διαχείριση των τοπικών προϊόντων. «Αν δεν βάλεις ψυχή σε αυτό που κάνεις, δεν μπορείς να αποδώσεις σωστά», τόνισε, καλώντας την τοπική κοινωνία να δώσει στα παιδιά της να καταλάβουν ότι η γεωργία και η κτηνοτροφία δεν είναι απλώς επάγγελμα, αλλά τρόπος ζωής και λειτούργημα.
Η ομιλία του έκλεισε με ένα ισχυρό μήνυμα προς τη νέα γενιά. Η βιωσιμότητα δεν θα έρθει μόνο μέσα από επενδύσεις και νούμερα, αλλά κυρίως μέσα από τη βαθιά αγάπη για τη γη και τον τόπο.
Στοίχημα – Βραζιλία: Μάχη ουραγών με την ισοπαλία να έχει το πρώτο λόγο
Αυλαία στη 10η αγωνιστική της Serie B Βραζιλίας με ντέρμπι ουραγών και την Παϊσαντού να υποδέχεται την Κρισιούμα (3/6, 03:00).
Με στόχο την πρώτη τους νίκη οι γηπεδούχοι, έχουν συγκεντρώσει μόλις τέσσερις βαθμούς στα πρώτα 9 παιχνίδια (0-4-5). Στο πιο πρόσφατο (25/5) προηγήθηκαν νωρίς στην έδρα της Νοβοριζοντίνο, ωστόσο γνώρισαν την ήττα με ανατροπή (1-3). Είχε προηγηθεί κι ο αποκλεισμός στο Κύπελλο Βραζιλίας από την Μπαΐα (0-5 σ.σ.).
Ακόμη πιο άσχημη «έξοδο» από το Κύπελλο είχε η Κρισιούμα, μετά τον διασυρμό στην έδρα της Μπραγκαντίνο (0-6) παρά τη νίκη με 1-0 στο πρώτο ματς. Με το ίδιο σκορ (0-1) ήρθε κι η πέμπτη ήττα στο πρωτάθλημα από την Κοριτίμπα, παραμένει στη μία νίκη σε 9 αγωνιστικές (1-3-5).
Τεράστιο το πρόβλημα της Κρισιούμα στο σκοράρισμα (δεν έχει βρει δίχτυα στα 4 τελευταία). Από κοντά κι η Παϊσαντού που σκόραρε μεν στο τελευταίο, αλλά έχει μόλις 5 γκολ σύνολο στο πρωτάθλημα. Στα… τάρταρα το Under 2,5 (1.50), θα επιλέξουμε την ισοπαλία ημέρας σε απόδοση 3.00.
*Ισχύουν όροι & προϋποθέσεις
ΕΕΕΠ | 21+ | ΠΑΙΞΕ ΥΠΕΥΘΥΝΑ
Νάξος ως πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, το μήνυμα του Γιάννη Μαργαρίτη
Στον ιδιαίτερης σημασίας χώρο του Πύργου Μπαζαίου, την Κυριακή 1η Ιουνίου 2025, πραγματοποιήθηκε τη δεύτερη ημέρα του Συνεδρίου Βιώσιμης Ανάπτυξης Νάξου, με τη συμμετοχή φορέων, ειδικών και εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Με κεντρικό άξονα τη διατήρηση της πολιτιστικής ταυτότητας, την προστασία του φυσικού πλούτου και την ενίσχυση της παραγωγικής δραστηριότητας, η συζήτηση ανέδειξε τη Νάξο ως σημείο αναφοράς για το μέλλον του Αιγαίου.
Ο Έπαρχος Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων κ. Γιάννης Μαργαρίτης, με μια ουσιαστική δημόσια τοποθέτηση, επεσήμανε την ανάγκη η ανάπτυξη του νησιού να βασίζεται στην ποιότητα, την καινοτομία, τη συνέργεια και τον σεβασμό προς το περιβάλλον και τις παραδόσεις.
Μίλησε για τη δύναμη της τοπικής παραγωγής, τη συμβολική αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς και το ρόλο της τεχνολογίας στην ανάδειξη των αυθεντικών χαρακτηριστικών του τόπου.
Ακολουθεί ολόκληρη η δήλωση του Έπαρχου:
” Με χαρά συμμετείχα σήμερα σε ένα συνέδριο που αγγίζει την καρδιά της Νάξου: τη βιώσιμη ανάπτυξή της. Η Νάξος είναι ένας τόπος με πλούσια φύση, ιστορία και τοπικά προϊόντα που ξεχωρίζουν παγκοσμίως — από τις ατελείωτες αμμουδιές και τα μονοπάτια της, μέχρι τη βραβευμένη γραβιέρα, το μέλι και τα κρασιά μας.
Ο τουρισμός πρέπει να στηριχθεί στην ποιότητα και το σεβασμό προς το περιβάλλον και την παράδοσή μας. Η πολιτιστική μας κληρονομιά, από τον Απόλλωνα της Πορτάρας μέχρι την ιστορία της σμύριδας, συνδέει το παρελθόν με το μέλλον.
Η καινοτομία και η ψηφιακή τεχνολογία ανοίγουν νέους δρόμους για την ανάδειξη της ταυτότητας και των προϊόντων μας, κάνοντας τη Νάξο έναν πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης.
Με ενότητα, συνεργασία και σεβασμό στη μοναδικότητα του τόπου μας, μπορούμε να χτίσουμε ένα μέλλον γεμάτο ευημερία, αξίες και αυθεντικές εμπειρίες”.
Σίφνος: “Με τα Χέρια και την Καρδιά”, δομεί το μέλλον με πέτρα και συμμετοχή (αφίσα)
Σε μια γωνιά του Αιγαίου που η πέτρα δεν είναι μόνο υλικό αλλά και μνήμη, η Σίφνος στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα βιωσιμότητας, κοινότητας και πολιτισμού. Από τις 19 Μαΐου έως τις 6 Ιουνίου 2025, 120 υδροφράγματα «ξεφυτρώνουν» κατά μήκος των ρεμάτων Ταξιάρχη Σκάφης και Χώνης – όχι από εργολαβίες, αλλά μέσα από ένα πρωτότυπο συμμετοχικό κατασκευαστικό πρόγραμμα, όπου επαγγελματίες, νέοι τεχνίτες και εθελοντές χτίζουν κυριολεκτικά μαζί.
Πίσω από το εγχείρημα βρίσκεται η δημιουργική σύμπραξη του Mediterranean Institute for Nature and Anthropos με την ομάδα Μπουλούκι, και την αιγίδα του Δήμου Σίφνου. Στο επίκεντρο η παραδοσιακή τέχνη της ξερολιθιάς – μια τεχνική που διδάσκεται βιωματικά στους 9 νέους μαθητευόμενους/ες, και που πλέον, χάρη σε πρωτοβουλίες όπως αυτή, ξαναβρίσκει τον δρόμο της στην καθημερινή πράξη.
Ανοιχτό εργοτάξιο κάθε πρωί, από τις 7 π.μ. έως τις 3 μ.μ., σε καλεί να λερωθείς με χώμα, να κουβαλήσεις πέτρα, να μάθεις δίπλα σε έμπειρους τεχνίτες. Γιατί η ξερολιθιά δεν είναι απλώς τεχνική – είναι πράξη κοινότητας.
Το απόγειο του έργου θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 2 Ιουνίου στις 20:00, στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μαριάνθη Σίμου», σε μια γιορτή ανοιχτή για όλους: ντόπιους, επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους, σε όσους πιστεύουν ότι η παράδοση δεν είναι σκουριασμένο παρελθόν, αλλά θεμέλιο για ένα βιώσιμο μέλλον.
Γιατί στη Σίφνο, χτίζουμε όχι μόνο υδροφράγματα, αλλά σχέσεις. Σχέσεις με τον τόπο, τη γνώση, την κοινότητα. Κι αυτό αξίζει όσο καμιά πέτρα.
Β. Φλεριανός: “Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας”
Η γνωστοποίηση της πρόσφατης απόφασης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τη – επικείμενη – μεταφορά των δύο αρχαϊκών Κούρων (αρχικά σε πολιτική μορφή με έναν) από τους αρχαιολογικούς χώρους του Φλεριού και του Απόλλωνα στο υπό κατασκευή μουσείο της Νάξου (Νησίδα Μουσείων) προκάλεσε – όπως ήταν αναμενόμενο – έντονες αντιδράσεις και βαθιά προβληματισμό στην τοπική κοινωνία.
Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει η δημόσια και τεκμηριωμένη τοποθέτηση του Αντιδημάρχου Πολιτισμού Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Βασίλη Φλεριανού, ο οποίος με παρρησία υπερασπίζεται την παραμονή των μνημείων στο φυσικό τους περιβάλλον.
Σε μια εποχή όπου η αυθεντικότητα και η βιωματική σχέση με την πολιτιστική κληρονομιά αποκτούν αυξανόμενη σημασία, ο Αντιδήμαρχος δεν στέκεται απέναντι στο έργο της Νησίδας Μουσείων – αντιθέτως, το στηρίζει με θέρμη.
Εκφράζει, όμως, την ανησυχία του για την αλλοίωση του αρχαιολογικού τοπίου και τη ρήξη με την ιστορική συνέχεια που ενδέχεται να επιφέρει η απομάκρυνση των Κούρων.
Με επιχειρήματα βασισμένα στη διεθνή πρακτική, στη μουσειολογία, στον Χάρτη της Βενετίας αλλά και στις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, η παρέμβαση Φλεριανού δεν είναι απλώς τεχνική: είναι βαθιά ανθρώπινη, πολιτισμική και αναπτυξιακή. Ένα κάλεσμα για να μην ξεριζώσουμε όσα μας ρίζωσαν.
Αναλυτικά, η τοποθέτηση του κου Φλεριανού μέσω των social media αναφέρει:
“Με αφορμή τις πρόσφατες δημοσιεύσεις που αφορούν την απόφαση του ΚΑΣ για την επικείμενη μεταφορά των δύο εκ των τριών αρχαϊκών Κούρων της Νάξου – και πιο συγκεκριμένα των Κούρων από τον αρχαιολογικό χώρο του Φλεριού στο νέο μουσείο – νιώθω την ανάγκη, όχι απλώς ως Αντιδήμαρχος Πολιτισμού αλλά πρωτίστως ως ενεργός πολίτης αυτού του τόπου, να τοποθετηθώ δημόσια.
Καταρχάς, θέλω να είμαι ξεκάθαρος: η Νησίδα Μουσείων Νάξου αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο σημαντικά έργα πολιτιστικής υποδομής που υλοποιούνται στο νησί μας.
Την παρακολουθούμε με θαυμασμό, τη στηρίζουμε ως κοινωνία και είμαστε υπερήφανοι που σύντομα η Νάξος θα διαθέτει ένα δίκτυο μουσείων διεθνούς ακτινοβολίας.
Το έργο, όπως παρουσιάστηκε πέρυσι από τον κ. Αθανασούλη στις Ουρσουλίνες, αποτελεί μια πραγματική τομή για τον πολιτισμό μας, την παιδεία αλλά και τον τουρισμό.
Ωστόσο, η μεταφορά των Κούρων του Φλεριού εγείρει σοβαρά ζητήματα. Οι Κούροι δεν είναι απλώς γλυπτά, είναι μαρτυρίες μιας αρχαίας τεχνικής διαδικασίας, χαραγμένες στο ίδιο το τοπίο από όπου εξορύχθηκαν, εκεί όπου γεννήθηκαν και εγκαταλείφθηκαν.
Το περιβάλλον τους δεν είναι διακοσμητικό – είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας τους. Η απομάκρυνσή τους θα αποκόψει μια ζωντανή σύνδεση ανάμεσα στο έργο, το τοπίο και τον επισκέπτη.
Σύμφωνα με τον Χάρτη της Βενετίας (1964) – θεμέλιο για τη σύγχρονη προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και επίσημα υιοθετημένο από την Ελλάδα – η μεταφορά ενός μνημείου επιτρέπεται μόνο εφόσον είναι αποδεδειγμένα αδύνατη η διατήρησή του στον τόπο του (Άρθρα 6 και 7).
Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) συχνά επικαλείται τις διατάξεις αυτού του Χάρτη στις αποφάσεις του. Στην περίπτωση των Κούρων, δεν προκύπτει τεκμηριωμένα τέτοια αδυναμία.
Αντιθέτως, η επιστήμη της συντήρησης προσφέρει σήμερα ασφαλείς και ήπιες λύσεις in situ: στεγάσεις, καθαρισμοί, συγκολλήσεις, αισθητήρες, φύλαξη. Οι ίδιες λύσεις περιγράφονται, άλλωστε, και στη μελέτη που διαβάζουμε οτι έχει εγκριθεί.
Ο αρχαιολογικός χώρος του Φλεριού, με τα αρχαία λατομεία, τα ημιτελή αρχιτεκτονικά μέλη και το μοναδικό φυσικό τοπίο του, αποτελεί ένα ενιαίο πολιτιστικό σύνολο. Η απομάκρυνση των Κούρων διασπά την αυθεντικότητα και αλλοιώνει τη βιωματική εμπειρία του επισκέπτη.
Η τοποθέτηση αντιγράφων δεν αναπληρώνει αυτή την απώλεια – γιατί τα αυθεντικά έργα φέρουν ενέργεια, ιστορική φθορά και αλήθεια.
Υπάρχουν εξαιρετικά ελληνικά και διεθνή πρότυπα ανάδειξης μνημείων in situ, τα οποία δέχονται και σημαντικά μεγαλύτερη τουριστική πίεση από ό,τι το Φλεριό:
• Η Δήλος, παρά τις σκληρές περιβαλλοντικές συνθήκες, προστατεύεται και αναδεικνύεται επί τόπου.
• Η Ακρόπολη απέκτησε το Μουσείο της δίπλα στον βράχο, σε άμεση εγγύτητα με τον αρχαιολογικό χώρο – και όχι αλλού.
• Στην Κροατία, το Narona Museum χτίστηκε γύρω από τα αρχαιολογικά ευρήματα, χωρίς να τα απομακρύνει. Η UNESCO το προβάλλει ως διεθνές πρότυπο.
Γιατί όχι και στο Φλεριό; Μπορούμε – και πρέπει – να εξετάσουμε μια επιτόπια μουσειακή υποδομή, μικρής κλίμακας, απόλυτα ενταγμένη στο τοπίο, όπως επιτάσσει η διεθνής πρακτική αλλά και η ανάγκη διατήρησης της πολιτιστικής μας ταυτότητας.
Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας. Είναι στρατηγική επιλογή για την ενίσχυση της υπαίθρου της Νάξου:
• Προάγει τη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από τον πολιτισμό.
•Οδηγεί τους επισκέπτες προς την ενδοχώρα του νησιού.
• Προσελκύει μορφωμένο, ποιοτικό τουρισμό.
• Ενισχύει την τοπική οικονομία και τις μικρές κοινότητες.
Με βαθύ σεβασμό προς όλους τους θεσμούς και το σημαντικό έργο τους– την Εφορεία Αρχαιοτήτων, το ΚΑΣ και το έργο της Νησίδας Μουσείων – θέλω να πω καθαρά: δεν είμαι απέναντι στο έργο, είμαι απέναντι στο ξερίζωμα ενός σημαντικού πολιτιστικού μνημείου του τόπου μας.
Είμαι υπέρ της αυθεντικότητας, υπέρ της ιστορικής συνέχειας, υπέρ της βιωματικής εμπειρίας του επισκέπτη.
Η θέση μου είναι ξεκάθαρη: οι Κούροι του Φλεριού να παραμείνουν στον τόπο τους, με τη φροντίδα και τον σεβασμό που τους αξίζει.
Και δεσμεύομαι δημόσια, ως Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, να παρέχω κάθε αναγκαία συνδρομή όποτε ζητηθεί προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός μικρής κλίμακας in situ μουσείου στο Φλεριό – μιας λύσης που, όπως πιστεύω ακράδαντα, εκφράζει τη βούληση της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων του νησιού μας.
Με σεβασμό στην επιστήμη, την ιστορία και τη Νάξο μας”.
Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!
Κάθε καλοκαίρι, όταν η μέρα μεγαλώνει και η νύχτα γεμίζει υποσχέσεις, το Χαλκί φορά τα μουσικά του και μας προσκαλεί σε μία γιορτή που έγινε παράδοση. Η Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής επιστρέφει δυναμικά στη Νάξο και συγκεκριμένα στο γραφικό χωριό Χαλκί, το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Ιουνίου 2025.
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Τραγαίας Νάξου μας καλεί για 12η συνεχή χρονιά να μοιραστούμε το πάθος μας για τη μουσική σε μια διοργάνωση που έχει πλέον γράψει ιστορία.
Από το 2012, το Χαλκί γίνεται μια ανοιχτή μουσική σκηνή, όπου παραδοσιακά ακούσματα, έντεχνα μονοπάτια, τζαζ μελωδίες, μουσικές του κόσμου και πειραματικοί ήχοι συνθέτουν ένα μαγικό μωσαϊκό.
Η Ευρωπαϊκή Γιορτή της Μουσικής ξεκίνησε το 1982 στη Γαλλία με στόχο να γιορτάζει την παγκόσμια γλώσσα της μουσικής — και σήμερα, ενώνει πόλεις, πολιτισμούς και ανθρώπους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στο Χαλκί, αυτή η ένωση αποκτά φωνή, ρυθμό και… πολύ κέφι.
Η είσοδος; Ελεύθερη. Η συμμετοχή; Καρδιάς.
Γιατί η μουσική δεν χρειάζεται εισιτήριο — μόνο αυτιά ανοιχτά, ψυχές ζωντανές και βήματα που θέλουν να χορέψουν.
📍 Ραντεβού στο Χαλκί, 21 & 22 Ιουνίου.
Εκεί που οι νότες συναντούν τις αυλές, οι ήχοι κυλούν στα πλακόστρωτα και οι αναμνήσεις γράφονται με κιθάρες, βιολιά και τραγούδια.
🎼 Μείνετε συντονισμένοι για το αναλυτικό πρόγραμμα – γιατί αυτό το καλοκαίρι θα έχει… ήχο Νάξου!
Θαλάσσια Πάρκα: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να χαρτογραφήσει την προστασία της θάλασσας
Η αντίστροφη μέτρηση για την επίσημη ανακοίνωση των Θαλάσσιων Πάρκων σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο έχει ξεκινήσει. Η ελληνική κυβέρνηση, με οδηγία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, βάζει τις τελευταίες πινελιές στο μεγαλεπήβολο αυτό εγχείρημα, το οποίο θα παρουσιαστεί λίγο πριν από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για τους Ωκεανούς (9-13 Ιουνίου 2025) στη Νίκαια της Γαλλίας.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας Τα Νέα, τα δύο πάρκα θα τεθούν σύντομα σε δημόσια διαβούλευση, με στόχο να λειτουργήσουν ως πυλώνες ουσιαστικής προστασίας του θαλάσσιου πλούτου της χώρας.
Το θαλάσσιο πάρκο του Ιονίου αναμένεται να καλύπτει έκταση περίπου 20.000 τ.χλμ., ενώ του Νοτίου Αιγαίου ξεπερνά τα 8.000 τ.χλμ., με έντονο «κατακερματισμό» λόγω του αρχιπελαγικού χαρακτήρα της περιοχής.
Η διαχείριση αυτών των περιοχών δεν αφορά απλώς την περιβαλλοντική προστασία, αλλά και τον ενεργό έλεγχο και την επιβολή κανόνων σε περιοχές κρίσιμες για τη θαλάσσια βιοποικιλότητα — από φωλιές θαλασσοπουλιών και φώκιες στη Μάνη και τον Κυπαρισσιακό κόλπο έως τις απομονωμένες νησίδες των Κυκλάδων.
Το Νότιο Αιγαίο αποτελεί μεγαλύτερη πρόκληση διαχειριστικά, εξαιτίας της ανάγκης να συμπεριληφθούν προστατευόμενες ζώνες εντός των χωρικών υδάτων, σε συνδυασμό με νησιά όπως η Φολέγανδρος και η Ανάφη. Αντίθετα, το Ιόνιο ακολουθεί ένα πιο συνεκτικό πρότυπο προστασίας.
Η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Διάσκεψη της Νίκαιας αποκτά συμβολικό και πολιτικό βάρος, ιδιαίτερα καθώς το θέμα των Θαλάσσιων Πάρκων είναι στην ατζέντα και της επικείμενης συνάντησής του με τον Τούρκο πρόεδρο, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Θαλάσσια Πάρκα: θεσμοθέτηση εντός 2025 σε Φολέγανδρο, Ανάφη, Μήλο και ίσως Αμοργό
Η Ελλάδα φιλοδοξεί να περάσει από τις εξαγγελίες στην εφαρμογή, αποδεικνύοντας ότι μπορεί να ηγηθεί στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, ενισχύοντας ταυτόχρονα τον ρόλο της ως περιβαλλοντικού ηγέτη στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.
Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων
Μέχρι τώρα, για να δει κανείς τους θαυμαστούς, υπερφυσικού μεγέθους Κούρους της Νάξου, έπρεπε να περπατήσει αρκετά στο ύπαιθρο. Δύο από τους τρεις θα είναι στο μέλλον πολύ πιο προσβάσιμοι στο κοινό, καθώς θα μετακινηθούν στο νέο μουσείο όπου και θα εκτεθούν. Στην αρχή, θα γίνει πιλοτικά η έκθεση ενός, σε ύπτια θέση και κατόπιν θα συζητηθεί και η έκθεση του δεύτερου.
Σύμφωνα με το thepresident, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο εξέτασε την Τετάρτη 21 Μαϊου, την έκθεση συντήρησης των κολοσικών αγαλμάτων, η οποία εκπονήθηκε από τους Ιωάννη Σταϊκόπουλο ΤΕ Συντηρητή αρχαιοτήτων κα έργων τέχνης, προϊστάμενο Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης της Εφ.Α. έργων τέχνης, προϊστάμενο Τμήματος Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης της Εφ.Α. Κυκλάδων και τον Νικόλαο Παπαγιαννόπουλο ΙΔΟΧ Συντηρητή αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, MSc.
Στη Νάξο διατηρούνται τρεις κολοσσικοί ημίεργοι κούροι στο ύπαιθρο. Ο ένας στο λατομείο του Απόλλωνα, και οι άλλοι δύο στο λατομείο Μελάνων Φλεριού. Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων παρακολουθεί και καταγράφει την κατάσταση διατήρησής τους και την προϊούσα φθορά που προκαλείται διότι βρίσκονται εκτεθειμένα. Εως σήμερα, λάμβανε σωστικού χαρακτήρα μέτρα. Ωστόσο, δεδομένης της απότομης επιδείνωσης των κλιματολογικών συνθηκών λόγω της κλιματικής κρίσης αλλά και της ραγδαίας αύξησης των τουριστών είναι απαραίτητη η λήψη δραστικότερων μέτρων προστασίας τους, ώστε να διασφαλιστεί η ακεραιότητα αυτών των σπουδαίων τεκμηρίων της ελληνικής αρχαϊκής πλαστικής.
Από συγκεκριμένη μελέτη, που συντάχθηκε στο πλαίσιο της διαμόρφωσης ενός ολοκληρωμένου προγράμματος προστασίας των τριων αγαλμάτων, κατά το οποίο προτείνεται η απόσυρση των δύο πρώτων σε μουσειακό χώρο (Νησίδα Μουσείων Νάξου) και η αντικατάστασή τους από αντίγραφα.
Την έγκριση αυτής της μελέτης θα ακολουθήσει η σύνταξη ειδικών μελετών.
Σύμφωνα με την εισήγηση, στην περιοχή των Μελάνων, δίπλα στην κοίτη του χειμάρρου του Φλεριού, σε απαλλοτριωμένο από το ΥΠ.ΠΟ αγρό, σώζεται σχεδόν ακέραιος κούρος με μέγιστο ύψος περίπου 5,55μ., μέγιστο πλάτος (στο ύψος του ώμου) 1,42μ. και μέγιστο πάχος (στο ύψος της λεκάνης) 0,75μ., ο οποίος διατηρείται σε σχετικά καλή κατάσταση διατήρησης. Από το γλυπτό λείπει το κάτω μέρος του προτεταμένου αριστερού ποδιού, από το ύψος της ποδοκνημικής άρθρωσης και κάτω, μαζί με το αντίστοιχο κομμάτι της πλίνθου, ενώ το δεξί κάτω άκρο είναι αποκομμένο στο ύψος της επιγονατίδας και σώζεται ολόκληρο.
β. Στα νότια της κοιλάδας του Φλεριού, στη πλαγιά ενός λόφου, έχει εγκαταλειφθεί από το πρώτο μισό του 6ου αι. π.Χ. ημίεργο άγαλμα γυμνής ανδρικής μορφής. Το γλυπτό σώζεται από το ύψος του κεφαλιού έως το γόνατο του δεξιού κάτω άκρου, με το αριστερό κάτω άκρο να είναι ελλιπές από τη μέση του μηρού και κάτω. Η κώμη της μορφής είναι ημιτελής και ελαφρώς επεξεργασμένη, ενώ το πρόσωπο έχει αποκοπεί. Το σωζόμενο ύψος του κούρου είναι 4,10μ. (το συνολικό του ύψος υπολογίζεται περίπου στα 5,50μ.), το μέγιστο πλάτος στο ύψος του ώμου είναι 1,35μ., και το μέγιστο πάχος στο ύψος της λεκάνης είναι 0,68μ..
Ο ευρύτερος χώρος του αρχαίου λατομείου, στο οποίο εκτός από τους δύο κούρους υπάρχουν ακόμη ημιίεργα αρχιτεκτονικά μέλη και αρχαία λατομικά λαξεύματα στον μητρικό βράχο, στον οποίο κείτονται, απαλλοτριώθηκε υπέρ του Δημοσίου για αρχαιολογικούς σκοπούς.
γ. Στη περιοχή του οικισμού Απόλλωνα, στη ΒΑ πλευρά της Νάξου σώζεται κατά χώραν ημίεργο, κολοσσικών διαστάσεων γλυπτό το οποίο πιθανά απεικονίζει τον θεό Διόνυσο. Το ημιτελές έργο έχει ύψος 10,70μ., μέγιστο πλάτος (στο ύψος του ώμου) 2,65μ., και μέγιστο πάχος 2,23μ., στο σημείο που υψώνεται το δεξί άνω άκρο. Λαξεύτηκε επί τόπου επάνω στο φυσικό μάρμαρο περίπου στα τέλη του 6ου ή στις αρχές 5ου αι. π.Χ. Ωστόσο η κάτω επιφάνεια του κούρου δεν αποκολλήθηκε ποτέ από το μητρικό πέτρωμα και εγκαταλείφθηκε στην ημιτελή μορφή του πιθανότατα λόγω δυσκολιών στη μεταφορά ή λόγω ύπαρξης μεγάλων επιφανειακών, αλλά και δομικών, ρωγμών στο υλικό.
Τα ημίεργα γλυπτά, στο σύνολό τους, έχουν κατασκευαστεί από μάρμαρο, πέτρωμα αποτελούμενο από ασβεστίτη ή από το συνδυασμό των ορυκτών ασβεστίτη (CaCO3) και δολομίτη.
Ο κούρος στο Φλεριό φαίνεται πως εγκαταλείφθηκε στη συγκεκριμένη θέση κατά τη μεταφορά του, πιθανότατα εξαιτίας κάποιας ατυχούς θραύσης μέρους του. Ο κούρος στο Φαράγγι, νότια της κοιλάδας του Φλεριού, εγκαταλείφθηκε επίσης εξαιτίας κάποιου ατυχήματος, κατά την κύλισή του πάνω σε έναν επικλινή βράχο (πιθανότατα, θραύση στα κάτω άκρα). Το άγαλμα στο αρχαίο λατομείο μαρμάρου, κοντά στον χωριό Απόλλωνας, απεικονίζει όχι έναν κούρο, αλλά μια ντυμένη με χιτώνα και μακρύ ιμάτιο ανδρική γενειοφόρο μορφή, με την κώμη να πέφτει μέχρι τους ώμους. Η κάτω επιφάνεια του ημίεργου αγάλματος δεν αποκολλήθηκε ποτέ από το φυσικό βραχώδες έδαφος και εγκαταλείφθηκε πιθανότατα λόγω δυσκολιών στη μεταφορά ή λόγω μεγάλων ρωγμών στην επιφάνειά του.
Παράγοντες φθοράς
Ανθρώπινος παράγοντας: έντονη ανθρώπινη δραστηριότητα, είτε αυτή είναι μεμονωμένοι τουρίστες, είτε οργανωμένες ομάδες (αναρρίχηση επισκεπτών πάνω στην επιφάνεια των γλυπτών, χάριν φωτογράφησης).
Περιβαλλοντικός παράγοντας: α. αποδεδειγμένη άνοδος θερμοκρασίας στη Μεσόγειο (ως φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής), β. έκθεση των γλυπτών σε εντονότερη επιβλαβή ηλιακή ακτινοβολία, γ) αυξομείωση σχετικής υγρασίας που οδηγεί σε ανάπτυξη βιολογικών οργανισμών στην επιφάνεια των κούρων, δ) ο άνεμος (αιολική διάβρωση), βλαπτικός παράγοντας για τα υπαίθρια μνημεία τόσο άμεσα όσο και έμμεσα (κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς), ε) το φαινόμενο του υετού, στ) ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς.
Κατάσταση διατήρησης των γλυπτών
Οι μορφές διάβρωσης που συναντώνται στα τρία ημίεργα αρχαϊκά γλυπτά είναι οι εξής:
# Οριστικές απώλειες (γλυπτό στη θέση Φαράγγι: προτεταμένο αριστερό πόδι, από το ύψος της ποδοκνημικής άρθρωσης και κάτω, δεξί κάτω άκρο, τμήμα προσώπου, γλυπτά Φλεριού και Απόλλωνα: μικρές αλλά οριστικές απώλειες αυθεντικού υλικού)
# Αποχωρισμοί τμημάτων (κούρος Φλεριού)
# Δράση αλάτων – θερμοκρασιακές μεταβολές (γλυπτό Απόλλωνα: επιπλέον επιβάρυνσή του από τη γειτνίασή του με το κοντινό θαλάσσιο περιβάλλον)
# Απολεπίσεις – αποφλοιώσεις, ανάγλυφες μορφές φθοράς (κυψελώσεις) και απομειώσεις επιφανειών
# Απόσπαση κρυστάλλων και κόκκων
# Τοπικές διογκώσεις υλικού
# Εκδορές
# Ίχνη καύσης
# Μικρορηγματώσεις, ρηγματώσεις μεσαίου και μεγάλου εύρους
# Βιολογικός παράγοντας (κούροι Φαραγγιού και Φλεριού: έντονη παρουσία βιολογικών εναποθέσεων και μυκήτων)
# Υπολείμματα από νεότερα κονιάματα (κούρος Φαραγγιού).
Κατά τη συντήρηση, θα γίνει επιφανειακός, μηχανικός και χημικός καθαρισμός, στερέωση, πλήρωση μικρορωγμών, συγκολλήσεις μικρών τμημάτων, έτοιμων προς απόσπαση, συγκόλληση ποδιού (κούρος Φλεριού)
Επίσης, σφράγιση και ενεμάτωση ρωγμών μεσαίου και μεγάλου εύρους καθώς και σφράγιση και ενεμάτωση ρωγμών ιστορικής σημασίας (σε βάθος, ώστε να καθίσταται αναγνώσιμη η αρχαιολογική πληροφορία)
Προτάσεις συντήρησης και προστασίας
# Επιφανειακός καθαρισμός με μαλακές βούρτσες και μικροεργαλεία
# Χημικός καθαρισμός βιολογικών επικαθήσεων με Desogen και μηχανικά μέσα ή με πάστα σεπιόλιθου σε διάλυμα 20% υδροξείδιο του νατρίου
# Χημικός καθαρισμός των διαλυτών αλάτων με pasta AB57 σε χαρτοπολτό
# Στερέωση με υδροξείδιο του ασβεστίου 2%
# Σφράγιση (πλήρωση) μικρορωγμών
# Συγκολλήσεις μικρών τμημάτων, έτοιμων προς απόσπαση
# Συγκόλληση ποδιού (κούρος Φλεριού)
Μετακίνηση των γλυπτών σε ελεγχόμενο περιβάλλον, αφού κατατεθούν μελέτες για τη μεταφορά και έκθεσή τους καθώς και για την κατασκευή αντιγράφων.
# Σφράγιση (πλήρωση) μικρορωγμών
# Συγκολλήσεις μικρών τμημάτων προς απόσπαση
# Σφράγιση και ενεμάτωση ρωγμών μεσαίου και μεγάλου εύρους
# Σφράγιση και ενεμάτωση ρωγμών ιστορικής σημασίας (σε βάθος, ώστε να καθίσταται αναγνώσιμη η αρχαιολογική πληροροφορία)
Η Ναξιακή γη είναι ιδιαίτερα πλούσια σε μάρμαρο καλής ποιότητας, το οποίο και σήμερα αποτελεί αντικείμενο έντονης εκμετάλλευσης. Το μάρμαρο αυτό δεν εξυπηρετεί μόνο τη Νάξο και την Ελλάδα, αλλά εξάγεται και στην Ευρώπη και στην Αμερική. Το ίδιο συνέβαινε και στην αρχαιότητα. Οι Νάξιοι προχώρησαν πρώτοι στην ευρεία χρήση του ευγενούς αυτού υλικού στην αρχιτεκτονική και την πλαστική.
Οι τεχνίτες τους, ξεκινώντας από τα εκτεταμένα επιφανειακά λατομεία της περιοχής, ανάμεσα στο Φλεριό των Μελάνων και την Ποταμιά και δουλεύοντας στη Νάξο, στο ιωνικό νησιωτικό κέντρο της Δήλου, στην Αθήνα, τη Βοιωτία και σε άλλες πιο μακρινές περιοχές, πρωτοπόρησαν κατά τον 7ο και τον 6ο π.Χ. αιώνα στην ανάπτυξη της μνημειώδους μαρμάρινης ελληνικής αρχιτεκτονικής και πλαστικής.
Σε μεγάλη έκταση στα υψώματα της περιοχής έχουν διατηρηθεί πλούσια λείψανα της αρχαίας λατομικής δραστηριότητας, που συνεχίσθηκε με μικρότερη ένταση και κατά την υπόλοιπη αρχαιότητα.
Τα αρχιτεκτονικά μέλη και τα γλυπτά αποκτούσαν στο λατομείο χονδρικά το σχήμα τους και μεταφερόταν χωρίς την τελική επεξεργασία (για να μην υποστούν κατά την μεταφορά φθορές) στον προορισμό τους για την τελική τους διαμόρφωση. Η μετακίνηση στην πλαγιά γινόταν με τη βοήθεια σχοινιών και ξύλινων ελκήθρων πάνω σε στρωμένη λατύπη (μικρά κομμάτια μαρμάρου που παράγονταν κατά την κατεργασία του).
Με πληροφορίες από τη σελίδα emakedonia.gr