Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 671

Αλ. Τσόλκα: Απώλειες (Ματούλα – Αίαντας) που σημάδεψαν μία εποχή

0

Το διήμερο 16 – 17 Οκτωβρίου έφερε διαδοχικές ειδήσεις που προκάλεσαν θλίψη στον καλλιτεχνικό κόσμο της Ελλάδας. Ο γνωστός ηθοποιός Αίας Μανθόπουλος έφυγε από τη ζωή σε ηλικία μόλις 61 ετών και ακολούθησε η Ματούλα Κουτροπούλου, πιο γνωστή ως “Ματούλα του Κολωνακίου”

Μύκονος: Ετοιμάζεται για δημιουργία ξενοδοχείου σκύλων

0

Μπορεί για κάποιους να ακούγεται παράξενο, αλλά οι ανάγκες της εποχής χαρακτηρίζουν μία τέτοια κίνηση ως επιβεβλημένη.

Και στην Αθήνα βρίσκεται ο νεοεκλεγείς δήμαρχος Χρήστος Βερώνης όπου σύμφωνα με ανάρτηση του σύμβουλος Σταύρου Γρίμπλα, ενημερώνεται και μελετάει την δημιουργία ξενοδοχείου σκυλιών στη Μύκονο.

Σημειώνεται δε ότι αποτελεί δέσμευση η άμεση ενεργοποίηση της ομάδας του νέου δημάρχου για την βελτίωση της καθημερινότητας επισκεπτών και κυρίως μόνιμων κατοίκων στο “νησί των Ανέμων”…

Αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Είχαμε δεσμευθεί ότι από την επόμενη κιόλας μέρα των εκλογών η ομάδα μας θα έπιανε δουλειά..
Με τον νεοεκλεγεντα Δήμαρχο Χρήστο Βερώνη, μετά από σειρά διάφορων επαφών επισκεφθήκαμε στην Αθήνα το ξενοδοχείο ζώων dog Glam…προκειμένου να δούμε από κοντά τις εγκαταστάσεις και τον τρόπο λειτουργίας μιας σύγχρονης δομής φιλοξενίας των τετράποδων φίλων μας.

Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός χώρου με όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές, που θα παρέχει κτηνιατρική υποστήριξη και θα αποτελεί ένα καταφύγιο για αδέσποτα ζώα αλλά και ένα χώρο φιλοξενίας για ζώα συντροφιάς των πολιτών του δήμου μας.

Οφείλουμε να εξασφαλίσουμε την ευζωία τους αλλά και την προώθηση των υπεύθυνων υιοθεσιών. Άλλωστε η αγάπη, η φροντίδα και ο σεβασμός προς όλα τα ζώα, συνιστούν δείγμα πολιτισμού για μια σύγχρονη κοινωνία!!»

Με πληροφορίες από τη σελίδα mykonosvoice.gr 

Τρίποδες (Βίβλος): Πρωινή (19/10) διακοπή υδροδότησης και κυκλοφορίας οχημάτων

0
Νάξος - Τρίποδες
Νάξος - Τρίποδες

“… Κατά τη διάρκεια των εργασιών σήμερα Πέμπτη 19 Οκτωβρίου στις Τρίποδες / Βίβλος θα διακοπεί και η κυκλοφορία των οχημάτων, μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης…”

Αυτό ουσιαστικά αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων σχετικά με την σημερινή διακοπή υδροδότησης και κυκλοφορίας οχημάτων στις Τρίποδες από τις 8.30 έως και τις 12.30 το πρωί….

Αναλυτικά η ανακοίνωση

“Εξαιτίας εργασιών για την αποκατάσταση βλάβης στο δίκτυο ύδρευσης στον κεντρικό δρόμο της Βίβλου, απαιτείται ολιγόωρη διακοπή της παροχής ύδατος στην Κοινότητα Βίβλου, από τις 8:30 το πρωί έως τις 12:30.
Κατά τη διάρκεια των εργασιών θα διακοπεί και η κυκλοφορία των οχημάτων, μέχρι την αποκατάσταση της βλάβης.
Παρακαλούνται οι οδηγοί οχημάτων να επιλέγουν εναλλακτικές διαδρομές, μέσω Τουμπακάδων ή Πλάκας, ανάλογα με τον προορισμό τους.
Ευχαριστούμε για την κατανόηση
Από τη Δ/νση Περιβάλλοντος
Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων”

Παρέμβαση Φ. Φόρτωμα στην Βουλή για την απουσία του ελικοπτέρου του ΕΚΑΒ από τη βάση της Σύρου

0

Ερώτηση στους αρμόδιους Υπουργούς Εθνικής Άμυνας και Υγείας κατέθεσε σήμερα ο βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας, Φίλιππος Φόρτωμας, καλώντας τους  να παρέχουν τη σχετική ενημέρωση στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου ως προς τους λόγους για τους οποίους εδώ και 1,5 μήνα απουσιάζει από την πτητική βάση της Σύρου το μοναδικό ελικόπτερο που εκτελούσε αεροδιακομιδές για το Νοσοκομείο της Σύρου.

Ο βουλευτής, σημείωσε στην ερώτησή του ότι το συγκεκριμένο ελικόπτερο εκτελούσε αεροδιακομιδές από Σύρο προς Αθήνα και από τα λοιπά νησιά των Κυκλάδων προς Σύρο, ενώ κατά την διάρκεια της απουσίας του από την πτητική βάση της Σύρου, τα περιστατικά που χρειάστηκαν αεροδιακομιδή, εξυπηρετήθηκαν από άλλες πτητικές βάσεις, όπως αυτήν της Ελευσίνας. Το γεγονός ωστόσο αυτό, τόνισε ο βουλευτής, δημιουργεί αναπόφευκτες καθυστερήσεις, οι οποίες μπορεί να αποβούν μοιραίες για επείγοντα και σοβαρά περιστατικά.

Τέλος ο κ. Φόρτωμας επεσήμανε ότι η Κυβέρνηση στο σύνολο της, έχει αποδείξει ότι καταβάλλει κάθε προσπάθεια για να αμβλυνθούν οι διαφορές και οι δυσκολίες που εκ της φύσεως τους υπάρχουν σε νησιωτικές περιοχές, καλώντας για τον λόγο αυτό τους Υπουργούς να απαντήσουν σε ποιες ενέργειες προτίθενται να προβούν για να εξασφαλίσουν την αδιάλειπτη παρουσία ελικοπτέρου στην πτητική βάση της Σύρου, καθώς και στο εάν υπάρχει ευρύτερος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση και την ενίσχυση του αισθήματος ασφάλειας των κατοίκων της χώρας που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές και μακριά από κρίσιμες υπηρεσίες υγείας.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΓΙΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΣΥΡΟΥ

Παγκόσμιο βετεράνων- Γ. Βρούτσης: “Σε έναν μήνα από τώρα, θα είναι έτοιμη η στέγη της πάλης στο Ολυμπιακό Χωριό”

0

Με εντυπωσιακό τρόπο άρχισε, στο κατάμεστο κλειστό γυμναστήριο του Λουτρακίου, το Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ολυμπιακής Πάλης Βετεράνων.

Τους αγώνες τίμησαν με την παρουσία τους ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης, ο αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Πάλης, Θοδωρής Χαμάκος, ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της διεθνούς Ομοσπονδίας Πάλης (UWW)  και ο Δήμαρχος Λουτρακίου, Περαχώρας και Αγίων Θεοδώρων Γιώργος Γκιώνης, οι οποίοι μάλιστα τιμήθηκαν από την Ελληνική Ομοσπονδία Πάλης.

Στην πρώτη ημέρα των αγώνων οι σπουδαίες αναμετρήσεις, κυριάρχησαν το πάθος και το πλούσιο θέαμα, ενώ δεν έλειψαν και οι διακρίσεις, καθώς από ελληνικής πλευράς ο Δημήτρης Αθανασιάδης άγγιξε το βάθρο των νικητών, καταλαμβάνοντας την 5η θέση.

Μετά το τέλος των αγώνων η Ομοσπονδία του Ιράν δώρισε στην Ελληνική Ομοσπονδία δύο βιβλία με παραδοσιακό παλαιστικό υλικό ως δείγμα φιλίας.

Ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης κατά τον χαιρετισμό του στην τελετή έναρξης των Αγώνων επεφύλασσε μία σπουδαία είδηση, καθώς όπως ανακοίνωσε, η στέγη της πάλης στο Ολυμπιακό Χωριό θα είναι έτοιμη σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Αναλυτικά, δήλωσε: «Κύριε πρόεδρε, αντιπρόεδρε της παγκόσμιας πάλης και εκπρόσωποι της ομοσπονδίας, φίλες και φίλοι του αθλήματος και φίλοι διαιτητές. Θέλω να σας καλωσορίσω κυρίως όλους τους αθλητές και τους παράγοντες της πάλης, ειδικά από τις άλλες χώρες, που ήρθαν  να τιμήσουμε την εκδήλωση αυτή. Σας καλωσορίζω και σας υποδέχομαι στη χώρα που γεννήθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, στη χώρα που γεννήθηκε ο αθλητισμός, στη χώρα που γεννήθηκε η πάλη, το άθλημα στο οποίο αγωνίζεστε και αγαπάτε.

Εύχομαι στους διοργανωτές να φιλοξενήσετε μία ωραία διοργάνωση και να αναδείξετε το άθλημα. Εγώ θα είμαι δίπλα στη πάλη γιατί είναι ένα ξεχωριστό άθλημα που συνδυάζει πολλά πράγματα. Εδώ γεννήθηκε η πάλη. Είναι το δυσκολότερο άθλημα από επίπεδο άθλησης, αλλά και ένα άθλημα που θέλει έξυπνο χειρισμό. Ο συνδυασμός ευφυΐας και δυνατού σώματος είναι που κάνει την πάλη να ξεχωρίζει και γι’ αυτό θέλω να είμαι κοντά στο άθλημα. Έχω ξαναπεί πως ότι χρειαστείτε θα είμαστε συνεχώς δίπλα σας» ανέφερε ο υπουργός που στη συνέχεια ανακοίνωσε και μία ευχάριστη είδηση.

«Ανακοινώνω πως σε ένα μήνα από τώρα, η στέγη της πάλης στο Ολυμπιακό Χωριό θα είναι έτοιμη. Σε ένα μήνα θα κάνουμε τα εγκαίνια» δήλωσε καταχειροκροτούμενος.

Ο αναπληρωτής πρόεδρος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Πάλης Δημήτρης Τραμπάκουλας στον χαιρετισμό του τόνισε: «Με μεγάλη τιμή και χαρά σας καλωσορίζω στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα Βετεράνων Ολυμπιακής Πάλης που διεξάγεται στην Ελλάδα. Νιώθω ιδιαίτερα υπερήφανος που η χώρα μου συνεχίζει να πραγματοποιεί πολύ μεγάλους αγώνες.

Από το προηγούμενο Σάββατο έως την ερχόμενη Κυριακή 1000 αθλητές θα αγωνιστούν στο πανέμορφο Λουτράκι και θα στείλουν το ηχηρό μήνυμα ότι ο αθλητισμός δεν τελειώνει ποτέ. Μία πολύ μεγάλη διοργάνωση που ενισχύει την Ελλάδα και το Λουτράκι σε πολλούς τομείς. Αυξάνει τον αθλοτουρισμό και μάλιστα σε μη τουριστική περίοδο και δίνει την ευκαιρία στους Ελληνες αθλητές να αγωνιστούν σε Παγκόσμια πρωταθλήματα  με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.

Κύριε υπουργέ, για μία ακόμη φορά σας ευχαριστούμε που είστε δίπλα στην ελληνική Πάλη και ελπίζουμε στην στήριξή σας για ακόμη μεγαλύτερη εξωστρέφεια.

Παράλληλα θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον αντιπρόεδρο της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Θοδωρή Χαμάκο που στηρίζει τις προσπάθειες της ελληνικής Πάλης και είναι πάντα κοντά μας.

Ευχόμαστε ολόψυχα να απολαύστε τη διαμονή σας στην Ελλάδα και να δούμε σπουδαίους αγώνες χωρίς τραυματισμούς».
Ο αντιπρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας, Θεόδωρος Χαμάκος, που τιμήθηκε από την Ελληνική Ομοσπονδίας Πάλης, έδωσε συγχαρητήρια για την μεγάλη συμμετοχή στη διοργάνωση και κήρυξε την έναρξη των αγώνων.

Αναλυτικά είπε: «Φίλοι, αθλητές, προπονητές, διαιτητές. Καλώς ήρθατε στο Λουτράκι για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Βετεράνων. Εκ μέρους της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας σας ευχόμαστε καλή επιτυχία. Οφείλουμε να δώσουμε πολλές ευχαριστίες στην Ελληνική Ομοσπονδία για την ανάληψη και την πολύ μεγάλη συμμετοχή της διοργάνωσης.

Εκφράζω τα συγχαρητήρια μου στον δήμαρχο Λουτρακίου Γιώργο Γκιώνη για την διοργάνωση.

Υφυπουργέ Αθλητισμού χαιρόμαστε και είμαστε σίγουροι ότι η βοήθεια σας στην Πάλη θα είναι πολύτιμη.

Θα ήθελα να καλωσορίσω τον Καρλ Μάρτιν Ντίτμαν μέλος του Μπιρό και Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Πάλης για να απευθύνει ένα χαιρετισμό.

Εκ μέρους του εκτελεστικού γραφείου κηρύσσω την επίσημη έναρξη των Αγώνων Βετεράνων».

Ο Δήμαρχος Λουτρακίου Περαχώρας και Αγίων Θεοδώρων με την σειρά του δήλωσε: «Σας καλωσορίζω στο Λουτράκι. Εύχομαι να έχετε μία όμορφη διαμονή και να απολαύσετε τους αγώνες. Είναι τιμή για εμάς που φιλοξενούμε μία τόσο μεγάλη διοργάνωση. Είμαστε δίπλα στη Πάλη και θα συνεχίσουμε να είμαστε, προκειμένου να έρθουν και άλλες μεγάλες διοργανώσεις στην πόλη μας.»

Μια ανάσα από το βάθρο ο Δημήτρης Αθανασιάδης

Άγγιξε το χάλκινο μετάλλιο ο Δημήτρης Αθανασιάδης στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα πάλης βετεράνων του οποίου η αυλαία άνοιξε στο κλειστό γυμναστήριο «Γ. Γαλανόπουλος» στο Λουτράκι.

Ο Έλληνας παλαιστής έδειξε από την πρώτη στιγμή πως στόχευε στο βάθρο των νικητών και έκανε τα πάντα για να κατακτήσει ένα μετάλλιο, αλλά στο τέλος μέτρησε αρκετά και η κούραση.

Ο Αθανασιάδης αγωνίστηκε στα 88κ. της κατηγορίας Ε (έως 60 ετών) και ξεκίνησε από τον προκριματικό γύρο, όντας το Νο3 του ταμπλό.

Με εξαιρετική εμφάνιση στον πρώτο του αγώνα ο Αθανασιάδης νίκησε τον Νουρζάν Ασιλμπέκοφ (Νο2). Ο Έλληνας πρωταθλητής προηγήθηκε νωρίς με 2-0. Ένα χαμένο challenge επέτρεψε στον Καζάκο να μειώσει σε 2-1 για να ακολουθήσουν 4 αναπάντητα σημεία από τον Αθανασιάδη που τον οδήγησαν στην 8άδα.

Εκεί τέθηκε αντιμέτωπος με το Νο1 του ταμπλό, Νικόλα Καραμιέλο. Και πάλι ο Έλληνας πρωταθλητής προηγήθηκε με 1-0, με τον Ιταλό να ισοφαρίζει μετά από ποινή, αλλά ο Αθανασιάδης δεν πτοήθηκε, έγινε πιο επιθετικός και έφτασε στη νίκη με 5-1.

Στον ημιτελικό, κόντρα στον Ιγκόρ Ντογκουτσάεφ (αγωνίζεται ως ανεξάρτητος), ο Αθανασιάδης δεν κατάφερε να ξεκινήσει το ίδιο δυνατά και ηττήθηκε με 4-0.

Στον αγώνα για το χάλκινο μετάλλιο κόντρα ο Ιρανός Τζοχάρι Σεφίντ προηγήθηκε αρχικά 4-0 για να φτάσει στη νίκη επί Αθανασιάδη με πτώση και να ανέβει αυτός στο 3ο σκαλί του βάθρου.

Το χρυσό μετάλλιο κατέκτησε ο Ιγκόρ Ντοκουτσάεφ, το ασημένιο ο Γερμανός Γκουίντο Μέλτζερ.

Εν τω μεταξύ, δύο ήττες γνώρισε ο Σπύρος Κουρσάρης στα 130κ. (έως 45 ετών). Στον πρώτο αγώνα του στον Β’ όμιλο ηττήθηκε με πτώση από τον Ρουμάνο Ποντάρ Πέτο και στον δεύτερο με τεχνική υπεροχή από τον Ρώσο Άντον Φετίσοφ (αγωνίζεται ως ανεξάρτητος).

Από εκεί και πέρα, άτυχος στάθηκε στα 78λ. (έως 45 ετών) ο Αμίρ Αλλάχ καθώς στον προκριματικό κόντρα στον Γερμανό Μάρκους Ντάφερνερ τραυματίστηκε στον αριστερό μηρό κατά τη διάρκεια του αγώνα και αναγκάστηκε να αποχωρήσει.

Σήμερα (18/10) το πρόγραμμα συνεχίζεται με την ελληνορωμαϊκή πάλη στις κατηγορίες των Βετεράνων Γ’ (έως 50 ετών) και Δ’ (έως 55 ετών)

Την Ελλάδα θα εκπροσωπήσουν οκτώ παλαιστές:

Βετεράνοι Γ’: 78κ. Ανδρέας Κλειούσης (5 συμμετοχές)

88κ. Εμζάριος Μπεντινίδης, Παύλος Κορωνίδης, Νικόλαος Πανούτσος, Χρήστος Τορτοπίδης (16 συμμετοχές)

130κ. Αβραάμ Παπαδόπουλος, Απόστολος Στάμος (11 συμμετοχές)

Βετεράνοι Δ’: 78κ. Ιωάννης Αθανασιάδης (16 συμμετοχές).

Πηγή: https://www.amna.gr

Σαντορίνη & Νίσυρος: 2 Ηφαίστεια, σε 2 νησιά, σε 1 ημέρα!

0

Η Επιστημονική ομάδα του Εργαστηρίου Φυσικής Γεωγραφίας Τμήμα Γεωλογίας και Γεωπεριβάλλοντος ΕΚΠΑ σε συνεργασία με το Δίκτυο Συνδεδεμένων Σχολείων UNESCO (ASPnet), το City Lab (Εκπαίδευση STEM), το Δήμος Θήρας – Σαντορίνη και το Δήμος Νισυρίων διοργανώνουν την εμβληματική δημόσια εκδήλωση “EGU Geoscience Day 2023” στις 20 Οκτωβρίου 2023 στο Μπελλώνειο Πολιτιστικό Κέντρο (Φηρά, Σαντορίνη) και στο Ζωσιμοπούλειο Θέατρο (Μανδράκι, Νίσυρος) με παράλληλες δράσεις για τα παιδιά και το ευρύ κοινό.

Στόχος της #EGUGeoscienceDay 2023 είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών, του ευρύτερου κοινού, των φορέων χάραξης πολιτικής και των δημοσιογράφων, σχετικά με τα Ελληνικά ενεργά ηφαίστεια της Σαντορίνης και της Νισύρου.
Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων περιλαμβάνει:

Για μαθητές/τριες (09:00-13:00)
[Κοινή Δραστηριότητα] Διάλεξη/Ξενάγηση: Μαθαίνοντας να ζω σε ένα ενεργό ηφαίστειο (Σχολεία ASPnet, ΕΚΠΑ)
[Κοινή Δραστηριότητα] Διαδραστικό Εργαστήριο (STEM δραστηριότητα, CityLab)
[Κοινή Δραστηριότητα] Εικονική Περιήγηση σε ηφαίστειο (Virtual Reality, ΕΚΠΑ)

Θα δωθεί εκπαιδευτικό υλικό.
Ανοιχτές Εκδηλώσεις-Συζήτηση (19:00 – 20:30}
[Σαντορίνη] Νομικού Π: “Τα πρώτα αποτελέσματα των υποθαλάσσιων ερευνητικών γεωτρήσεων (IODP) και της παρακολούθησης του Κολούμπου SANTORY
[Νίσυρος] Ομάδα Γεωπάρκου: “Το ηφαίστειο της Νισύρου: ένα μοναδικό Γεωπάρκο” Nisyros Geopark – Γεωπάρκο Νισύρου

Εκ μέρους της ερευνητικής ομάδας του ΕΚΠΑ,

Νομικού Παρασκευή

Αναπλ. Καθηγήτρια

Σαντορίνη: Η ART|THIRA διοργανώνει τη δεύτερη ομαδική της έκθεση με θέμα “ΑΣΠΡΗ ΠΕΤΡΑ”

0

Η ART|THIRA, η ανοιχτή κοινότητα καλλιτεχνών της Σαντορίνης, διοργανώνει τη δεύτερη ομαδική της έκθεση με θέμα “ΑΣΠΡΗ ΠΕΤΡΑ”, στο Μέγαρο Γκύζη στα Φηρά Σαντορίνης.

Τα εγκαίνια της έκθεσης πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο 14 Οκτωβρίου 2023 στις 19.30.

Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 28 Οκτωβρίου 2023 και θα είναι επισκέψιμη καθημερινά από τις 11.00-18.00.

Είκοσι και πλέον καλλιτέχνες που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τη Σαντορίνη, και προέρχονται από τις εικαστικές τέχνες, συναντιούνται και δημιουργούν ξανά για την ART|THIRA 2023, αποτυπώνοντας την προσωπική τους εικόνα για την ομοιόμορφης αισθητικής παρέμβαση στο φυσικό τοπίο του νησιού.

Την έκθεση θα πλαισιώσουν μουσικές εκδηλώσεις, που θα ανακοινωθούν από τη σελίδα της ART|THIRA στο Facebook

https://web.facebook.com/artthira2014

Συμμετέχουν οι:

Αντωνιάδης Χρήστος Cesarios

Αρβανίτης Δημήτρης

Αρχόντου Όλγα

Ασιμής Κάτωνας

Ασιμής Χριστόφορος

Βαμβακούση Κωνσταντίνα

Βλαχάκη Χριστίνα

Γαβρόγλου Νέλλη

Γαζή Βέρα

Ιωαννίδου Κατερίνα

Κολαίτου Ελένη

Κολιούση Αθηνά

Κολιούσης Απόλλωνας

Κολιούσης Δημήτρης – Δημοπουλου Χριστίνα

Κουσκουρής Γρηγόρης

Κυριακοπούλου – Σουκάκου Νέλλη

Μπούτση – Πρέκα Ευαγγελία

Ραντίτσας Βασίλης

Ρούσσος Βαγγέλης  – Πέπος

Σαλπέα Βιολέτα

Ταλιαδούρου Μαρίνα

Τρούλη Γεωργία

Πηγή: https://www.polismagazino.gr

 

Εκλογές 2023 – ΠΕ Νάξου: Διαδοχική συμμετοχή για Καπίρη – Σέργη

0

“… Δεδομένου, ότι για εμάς, η προσωπική εκλογή δεν ήταν αυτοσκοπός και αντιλαμβανόμενοι ότι το διακύβευμα της προσπάθειάς μας πρέπει να είναι μια δυνατή «Νέα Εποχή», που ενωμένη και απερίσπαστη θα επιτελέσει το σημαντικό έργο, που της ανατέθηκε και θα αποδεικνύει λόγω και έργω την προοδευτική λειτουργία της, αποφασίσαμε να αποδεχθούμε το αποτέλεσμα και ανεξάρτητα από το όνομα που θα βγει από την κληρωτίδα, να συμμετάσχουμε διαδοχικά στο νέο Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου...”.

Ο κύβος ερρίφθη… Μετά από πολύωρες συζητήσεις το βράδυ της Τρίτης (17/10), οι Μιχάλης – Νεκτάριος Καπίρης και Μιχάλης Σέργης πήραν την απόφαση για την θέση του Περιφερειακού Συμβούλου από την 1η Ιανουαρίου 2024 για την Περιφερειακή Ενότητα Νάξου και με την “Νέα Εποχή στο Νότιο Αιγαίο”

Οπως είναι γνωστό αμφότεροι είχαν συγκεντρώσει 1473 ψήφους στην εκλογική αναμέτρηση της 8ης Οκτωβρίου, κι από τη στιγμή που έχουν ισοψηφία πάμε σε κλήρωση στο Πρωτοδικείο Σύρου. Οι δύο άνδρες επέλεξαν το δρόμο της σύνεσης, δεν μπήκαν στην λογικό της επανακαταμέτρησης των ψήφων και ήρθαν σε συμφωνία. Ναι μεν θα έχουμε κλήρωση (σ.σ. κάτι που αναμένεται να γίνει έως τα τέλη Οκτωβρίου) αλλά μόνο για το ποιος θα είναι πρώτος στη σειρά συμμετοχής τους στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Κι αυτό γιατί αποφάσισαν να μοιράσουν τη θητεία. Από δύομιση χρόνια ο καθένας…

Αναλυτικά η ανακοίνωση που υπογράφουν και οι δύο πρωταγωνιστές της ιδιαίτερης αυτής ιστορίας στα αυτοδιοικητικά της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου 

“Το περασμένο καλοκαίρι αποδεχθήκαμε, χωρίς δεύτερη σκέψη, το κάλεσμα του Νικηφόρου Παπανικόλα για συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο της «Νέας Εποχής», καθώς πρόκειται για μία αυτοδιοικητική προσπάθεια με τα χαρακτηριστικά τα οποία πρεσβεύουμε και οι ίδιοι, δηλαδή μία ομάδα με τεκμηριωμένες προτάσεις για το Νότιο Αιγαίο και δη για την περιοχή του Επαρχείου Νάξου, απαρτιζόμενη από ανιδιοτελείς προοδευτικούς ανθρώπους, έμπειρους και νέους.

Δεν το κρύβουμε ότι τα τελικά αποτελέσματα της καταμέτρησης των σταυρών στα ψηφοδέλτια της «Νέας Εποχής» και η ισοψηφία μας, προκάλεσε σκέψεις και συζητήσεις σε εμάς τους ίδιους και την παράταξή μας, για το αν θα έπρεπε να προκαλέσουμε επανακαταμέτρηση των σταυρών ή όχι, με τη σκέψη όχι στην «κατάληψη της καρέκλας» από τον ένα ή τον άλλο, αλλά προκειμένου να διασφαλίσουμε ότι θα έχει επικυρωθεί η πραγματική βούληση των εκλογέων.

Δεδομένου, ότι για εμάς, η προσωπική εκλογή δεν ήταν αυτοσκοπός και αντιλαμβανόμενοι ότι το διακύβευμα της προσπάθειάς μας πρέπει να είναι μια δυνατή «Νέα Εποχή», που ενωμένη και απερίσπαστη θα επιτελέσει το σημαντικό έργο, που της ανατέθηκε και θα αποδεικνύει λόγω και έργω την προοδευτική λειτουργία της, αποφασίσαμε να αποδεχθούμε το αποτέλεσμα και ανεξάρτητα από το όνομα που θα βγει από την κληρωτίδα, να συμμετάσχουμε διαδοχικά στο νέο Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου.

Ευχαριστούμε όλους τους συμπολίτες μας, που μας τίμησαν με την ψήφο τους και υποσχόμαστε ότι, θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια για την προάσπιση των δικαιωμάτων των νησιωτών και ότι θα επιδιώξουμε με θάρρος και επιμονή, την υλοποίηση της προοδευτικής μας πρότασης για το Νότιο Αιγαίο.

Με συντροφικούς Χαιρετισμούς,

Καπίρης Μιχαήλ- Νεκτάριος                               Σέργης Μιχαήλ”

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΣΑ

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση

0

«Το όνειρο κάθε ιστορικού είναι κάποια στιγμή στη ζωή του να ανακαλύψει κάπου, σ’ ένα σεντούκι, σ’ ένα υπόγειο, σε μια σοφίτα, σε μια αποθήκη, ένα αρχείο – σκονισμένα και ξεχασμένα κιβώτια που θα ανοίξουν μια κλειδωμένη πόρτα, θα φωτίσουν την ιστορία», λέει η Τζελίνα Χαρλαύτη, καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης, διευθύντρια του Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών του Ιδρύματος Τεχνολογίας & Eρευνας και επικεφαλής του Κέντρου Ναυτιλιακής Ιστορίας. Το δικό της όνειρο έγινε πραγματικότητα τον Ιανουάριο του 2016.

«Ένα παγωμένο πρωινό αντίκρισα εκατοντάδες κούτες σε μια μεγάλη αποθήκη στου Ρέντη, που ανήκει στο Ιδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης. Είχαν διαπλεύσει τον Ατλαντικό και τη Μεσόγειο για να έρθουν στον Πειραιά και ανέγραφαν “ΜV”, δηλαδή Μοντεβιδέο, ή “ΜC”, δηλαδή Μόντε Κάρλο. Ο πλούτος των πληροφοριών που περιείχαν ήταν εντυπωσιακός: καταστατικά, πρακτικά, αλληλογραφία, τιμολόγια, ναυλώσεις, για 240 εταιρείες του Αριστοτέλη Ωνάση. Δεν πίστευα στα μάτια μου».

 

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-1Επρόκειτο για το Αρχείο Ωνάση, που αποτελείται από δεκάδες χιλιάδες έγγραφα. Η συγκρότηση και ταξινόμησή του, τις οποίες ανέλαβε η Τζελίνα Χαρλαύτη μαζί με την Αμαλία Παππά, αναπληρώτρια διευθύντρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους, και μια ομάδα νέων επιστημόνων, αποτελούν καινοτομία στον χώρο της ιστορίας επιχειρήσεων όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.

Αυτή ήταν η πρώτη ύλη για το βιβλίο «Ιστορία των επιχειρήσεων Ωνάση, 1924-1975», που κυκλοφόρησε από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης και του οποίου η ίδια έχει την επιστημονική επιμέλεια. Ανέλαβε και το μεγαλύτερο μέρος της συγγραφής του, μαζί με τους Μαρία Δαμηλάκου, Αμαλία Παππά, Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου, Lars Scholl και Χρήστο Τσάκα. Το υλικό, βέβαια, στη συνέχεια εμπλουτίστηκε μέσα από συζητήσεις και συνεντεύξεις με παλαιά και νέα στελέχη των επιχειρήσεων και του Ιδρύματος Ωνάση.

Και κάπως έτσι συμπληρώθηκε το «ψηφιδωτό» της αυτοκρατορίας του διασημότερου εφοπλιστή του 20ού αιώνα και συμβόλου της ελληνικής επιχειρηματικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η κρίση που έκανε τον Αριστοτέλη Ωνάση τον πλουσιότερο άνθρωπο της γης
Τι έκανε τον Ωνάση τόσο επιτυχημένο; Τι καθορίζει την ανέλιξη ενός επιχειρηματία; «Eίναι ένας συνδυασμός ενδογενών και εξωγενών παραγόντων. Οι εξωγενείς συνδέονται με το διεθνές και το εθνικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιείται, καθώς και με τις οικονομικές και πολιτικές συγκυρίες.

Οι ενδογενείς σχετίζονται με τον ίδιο: την οξυδέρκειά του, την επιθυμία του να ρισκάρει, την ικανότητά του να επιβιώνει σε διαφορετικά θεσμικά περιβάλλοντα, την επιχειρηματική φιλοσοφία του, το πώς διαχειρίζεται και οργανώνει τους υλικούς και τους ανθρώπινους πόρους του», εξηγεί η κυρία Χαρλαύτη. Στη δική του περίπτωση όλα συνετέλεσαν στο «θαύμα». Ο εφοπλιστικός όμιλος τον οποίο ίδρυσε κατά τον Μεσοπόλεμο καθόρισε την πορεία της παγκόσμιας και της ελληνικής ναυτιλίας στον 20ό αιώνα.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-2
Mπουένος Αϊρες, Δεκέμβριος 1929. Σωκράτης και Αριστοτέλης Ωνάσης (κάτω), Νίκος και Κώστας Κονιαλίδης. Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΩΝΑΣΗ

 

Στον αέρα

Εκτός των θαλάσσιων μεταφορών, ο Αριστοτέλης Ωνάσης επένδυσε και στις εναέριες μεταφορές, δημιουργώντας μία από τις ελάχιστες, την εποχή εκείνη, ιδιωτικές εταιρείες αεροπορικών γραμμών στον κόσμο με διεθνή δικτύωση, την Ολυμπιακή Αεροπορία. Στις αρχές του 1970 διέθετε εμπορικό στόλο 80 πλοίων χωρητικότητας 2,5 εκατ. ΚΟΧ (κόροι ολικής χωρητικότητας) και αεροπορικό στόλο 30 αεροσκαφών μεταφορικής δυναμικότητας 3 εκατ. επιβατών ετησίως. Οι 240 εταιρείες του σε 12 χώρες και τρεις ηπείρους είχαν περίπου 10.000 εργαζομένους σε στεριά και θάλασσα. Η περιουσία του το 1975 εκτιμήθηκε σε 2,6 δισ. δολάρια (αγοραστικής αξίας 2020).

 

Το 700 σελίδων βιβλίο ανατρέχει στις έξι δεκαετίες της δράσης του, φωτίζοντας και πολλές άγνωστες πτυχές της πορείας του. Τον ακολουθεί –όπως και την οικογένειά του– από τη Σμύρνη στην Αθήνα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, και από εκεί στο Μπουένος Αϊρες όπου ασχολήθηκε με τη σιγαροποιία, καταγράφει τη στροφή προς τη ναυτιλία, τη σύγκρουση με το ελληνικό εφοπλιστικό κατεστημένο, πώς μπήκαν τα θεμέλια της αυτοκρατορίας του. Αποδομεί πολλούς μύθους που συνδέονται με την οικονομική κατάστασή του, «ότι δήθεν ήταν ο φτωχός πρόσφυγας που με κομπίνες έγινε πλούσιος», όπως τονίζει η κυρία Χαρλαύτη. Και, κυρίως, βοηθάει τον αναγνώστη να κατανοήσει τις αρετές του επιχειρηματία Ωνάση.

Ο μύθος του Αριστοτέλη Ωνάση στο φως

«Τι ήταν, άραγε, εκείνο που δημιούργησε τον τόσο ισχυρό μύθο του Αριστοτέλη Ωνάση;», ρωτώ την Τζελίνα Χαρλαύτη, πριν ξεφυλλίσουμε μαζί τον «χορταστικό» τόμο. «Για εμάς τους Ελληνες είναι ένας λαϊκός ήρωας, ο συμπαθής πλούσιος. Δεν είχε σωματοφύλακες, ούτε επαύλεις, μιλούσε με τους πάντες. Απολάμβανε τη χαρά της ζωής, γλεντούσε με αυθεντικό τρόπο. Ηταν “ένας από εμάς”: δεν του άρεσαν το χαβιάρι και η σαμπάνια, αλλά το ούζο και τα αλατισμένα κουκιά.

Εφερε την ελληνική κουλτούρα και δεν ντρεπόταν γι’ αυτό. Και, ναι, η Μαρία Κάλλας και η Τζάκι Κένεντι του έδωσαν παγκόσμια αίγλη, αλλά η αποδοχή της επιχειρηματικής του ικανότητας είναι αναμφισβήτητη. Τον Ιανουάριο του 2000 το κύριο άρθρο του περιοδικού Lloyd’s List είχε τίτλο “Γίγαντες που άλλαξαν την εικόνα της ναυτιλίας” και στις φωτογραφίες που το συνόδευαν δέσποζε η δική του…».

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-3
Με τη Μαρία Κάλλας στη δεξίωση για την καθέλκυση του «Olympic Chivalry», το 1964. Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΩΝΑΣΗ

 

Τσιγάρα για γυναίκες Το 1923, σχεδόν αμέσως μετά την εγκατάστασή του στην Ελλάδα, ο Σωκράτης Ωνάσης, πατέρας του Αριστοτέλη, δικτυώνεται στο ελληνικό περιβάλλον και εντοπίζει καπνά για εμπορία στον Θεσσαλικό Κάμπο, καθώς, ως έμπειρος καπνέμπορος της Σμύρνης, γνωρίζει καλά να ξεχωρίζει την ποιότητα του καπνού. Αποβλέποντας στην ανάπτυξη εξαγωγών στην Αργεντινή, εξασφαλίζει τα απαραίτητα έγγραφα και, το φθινόπωρο του 1923, στέλνει τον γιο του στο Μπουένος Αϊρες. Υστερα από οκτώ μήνες εκεί, ο Αρίστος σε επιστολή στην αδελφή του εκφράζει την απογοήτευσή του και αμφισβητεί το κατά πόσον θα μπορέσει να γίνει έμπορος, όπως ήταν η βαθιά επιθυμία του.

Τα πράγματα βελτιώνονται όμως δύο μήνες αργότερα, όταν καταφθάνει ο πρώτος του εξάδελφος Νίκος Κονιαλίδης. Τα ανατολικά καπνά που εισήγε στο Μπουένος Αϊρες η οικογένεια Ωνάση ήταν ελαφρύτερα από τα κουβανέζικα και τα βραζιλιάνικα. Ετσι, ο νεαρός Αριστοτέλης αποφάσισε να στοχεύσει σε μια niche αγορά, των γυναικών καπνιστριών, δημιουργώντας και μονάδα παραγωγής σιγαρέτων. Ας μην ξεχνάμε ότι ο Μεσοπόλεμος είναι η περίοδος της ανόδου του φεμινιστικού κινήματος και της χειραφέτησης των γυναικών. Το «εργοστάσιο» δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, λόγω διαφόρων εμποδίων, και εκείνος, δείχνοντας την οξυδέρκειά του, έπειτα από δύο-τρία χρόνια το έκλεισε και επικεντρώθηκε στο εμπόριο.

«Αντίκρισα εκατοντάδες κούτες σε μια μεγάλη αποθήκη στου Ρέντη, που ανήκει στο Ιδρυμα Ωνάση. Καταστατικά, αλληλογραφία, τιμολόγια, ναυλώσεις, για 240 εταιρείες του Ωνάση. Δεν πίστευα στα μάτια μου».

Τα ατμόπλοια

Το 1932 ο Ωνάσης πήρε την απόφαση που καθόρισε το μέλλον του. Οπωσδήποτε δεν διέθετε ένα εκατ. δολάρια το 1931, όπως υποστηρίζουν οι περισσότεροι βιογράφοι του, ίσως ούτε καν 50.000 αγγλικές λίρες, όπως υποστηρίζει στενός συνεργάτης του. Και 10.000 ή 20.000 λίρες αν διέθετε, όμως, αρκούσαν και με το παραπάνω για να επενδύσει στη ναυτιλία εκείνη την εποχή των απίθανων ευκαιριών. Οπως έγραψε ο ίδιος: «Ερχόμεθα στο 1932. Οσο χρεοκοπημένος και εάν ήτο κανείς, με λίγη θέλησι και κόπο μπορούσε να ξαναρχίση. Δέκα ετών καράβι 8.500 τόννων επωλείτο αντί 4.000 λιρών.

Με 1.500 λίρες στο χέρι εύρισκε τις υπόλοιπες 2.500 λίρες δανεικές και γραφείον [του Λονδίνου] να του προκαταβάλη 3.400 λίρας διά την κίνησίν του έως ότου εισπραχθή ο από 5.000-6.000 λίρας ναύλος ταξιδίου διαρκείας 90 ημερών». Δηλαδή οι τιμές των ατμοπλοίων είχαν τόσο καταβαραθρωθεί, ώστε η αγορά ενός πλοίου μπορούσε να αποπληρωθεί με ναύλους ταξιδιών τριών μηνών. Είναι, λοιπόν, τη χειρότερη στιγμή της οικονομικής κρίσης, την καλύτερη για την αγορά πλοίων, όταν οι τιμές των πλοίων είχαν φθάσει στο ναδίρ, που ο Αριστοτέλης Ωνάσης αγοράζει τα δύο πρώτα του ατμόπλοια μέσω του γραφείου Δρακούλη του Λονδίνου, αντί τιμήματος 3.750 αγγλικών λιρών έκαστο.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-4
Πριν από τον πρώτο απόπλου του «Χριστίνα», τον Ιούλιο του 1954, στο Κίελο. Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΩΝΑΣΗ

 

«Ποιος είδε το αφεντικό;»

Μέχρι το 1954 ο Ωνάσης δεν ήταν γνωστός, ούτε η φωτογραφία του φιγουράριζε στις εφημερίδες όσο τα επόμενα χρόνια. Κυκλοφορούσαν, λοιπόν, διάφορα ανέκδοτα για το μεγάλο αφεντικό. Ο καπετάν Γιώργος Στογιάννος διηγείται την εξής ιστορία όταν υπηρετούσε ως τζόβενο στο «Olympic Laurel»: «Αρχές δεκαετίας 1950, το πλοίο ήταν σε δεξαμενισμό στη Βαλτιμόρη και έκανε αμμοβολισμούς στον πυθμένα του. Μάζευα τη χρησιμοποιημένη άμμο σε σωρούς και μετά από ένα ξεκαθάρισμα της σκουριάς την ξανάριχνα στον κάδο για επαναχρησιμοποίηση. Εκείνη την ώρα κατέβηκε ένας άγνωστος γραβατωμένος κύριος και παρακολουθούσε τις κινήσεις μου. Λίγο μετά μού απηύθυνε τον λόγο, ρωτώντας με πού μπορεί να κρεμάσει το σακάκι του. Χωρίς να του δώσω και πολλή σημασία, του έδειξα να το κρεμάσει σ’ ένα καρφί της δεξαμενής, ενώ συνέχισα να δουλεύω.

Ο ξένος πήρε το φτυάρι του διπλανού ναύτη και άρχισε να ρίχνει το υλικό στον κάδο της διαλογής. Οταν τελείωσε ο σωρός, έβαλε το σακάκι του, χαιρέτισε με ένα “γεια χαρά” κι έφυγε. “Ζορίστηκες, ε; Κάτσε να δεις πώς βγαίνει το μεροκάματο!”, του πέταξα. “Ξέρω, ρε, καλύτερα από σένα”, μου ανταπάντησε ο ξένος και απομακρύνθηκε». Δύο ώρες μετά, στην τραπεζαρία, εμφανίζεται ο ίδιος κύριος και τότε ο Στογιάννος συνειδητοποιεί ότι ήταν το «αφεντικό». Με τον ίδιο τρόπο ο Ωνάσης εμφανιζόταν ξαφνικά εκείνη την περίοδο στα πλοία του στα λιμάνια που προσέγγιζαν.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-5
Το 1937, στα πρώτα του επιχειρηματικά βήματα, στο αεροδρόμιο του Παρισιού. Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΩΝΑΣΗ

 

Κροίσος χωρίς σπίτι

Τα πρώτα 33 χρόνια της επιχειρηματικής ζωής του ο Ωνάσης δεν είχε δικό του σπίτι. Ζούσε κυρίως σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα, πολυτελή, επιπλωμένα διαμερίσματα ή φιλοξενούνταν σε σπίτια δικών του. Τη δεκαετία του 1920 στο Μπουένος Αϊρες νοίκιαζε ένα δωμάτιο, και ύστερα, όταν απέκτησε άνεση, έμενε στο ξενοδοχείο «Plaza». Οταν ταξίδευε στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1920 έμενε στον Πειραιά, στο σπίτι του πατέρα του, και μετά, τη δεκαετία του 1930, στο Κολωνάκι, στο διαμέρισμα της αδελφής του Αρτεμης και του γαμπρού του Θεόδωρου Γαροφαλίδη. Στο Λονδίνο διέμενε στο ξενοδοχείο «Savoy», όπως μαρτυρά η επιστολογραφία του προς την αδελφή του, και στο Παρίσι στο διαμέρισμα της πρώτης του συντρόφου, Ινγκεμποργκ Ντέντιχεν.

Μετά τον γάμο του με την Τίνα Λιβανού τον Δεκέμβριο του 1946, και μέχρι το 1959, το σπίτι τους στη Νέα Υόρκη, που ανήκε όμως στη γυναίκα του, βρισκόταν στη Sutton Square 7. Hταν 50 ετών όταν αγόρασε το πρώτο κινητό του σπίτι, τη θαλαμηγό «Χριστίνα», και 52 ετών, το 1956, όταν αγόρασε το πρώτο του ακίνητο, το διαμέρισμα στην Avenue Foch 88. Και ήταν 57 ετών, το 1961, όταν αγόρασε το νησί Σκορπιός και τη νησίδα Σπάρτη απέναντι από το Νυδρί της Λευκάδας, καθώς και τα σπίτια στη Γλυφάδα και στο Λαγονήσι.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-6
Η πρώτη του σύντροφος, Ινγκεμποργκ Ντέντιχεν (δεξιά), σε ταξίδι με το «Αριστον» το 1938. Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΩΝΑΣΗ
Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-7
Το αργεντίνικο διαβατήριο του Αριστοτέλη Ωνάση (1951).
Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-8

 

Η άγνωστη σύντροφος

Η πρώτη σύντροφος του Αριστοτέλη Ωνάση προερχόταν από τη νορβηγική εφοπλιστική αριστοκρατία. Είναι η πιο άγνωστη από όλες τις γυναίκες του, αλλά υπήρξε ιδιαίτερα σημαντική για την καθιέρωσή του. Η σχέση τους κράτησε 12 χρόνια. Hταν η Ινγκεμποργκ Ντέντιχεν (1899-1984), γνωστή ως Ινγκσε. Εκείνος ήταν 30 ετών και εκείνη 35, παντρεμένη και χωρισμένη δύο φορές όταν τη γνώρισε πάνω στο ιταλικό ατμόπλοιο «Augustus», το οποίο ταξίδευε από το Μπουένος Αϊρες για τη Γένοβα τον Δεκέμβριο του 1933. Η ίδια ήταν κόρη ενός από τους ισχυρούς Νορβηγούς εφοπλιστές και από τους πρώτους που είχαν αγοράσει ατμόπλοια και ασχολούνταν με τη φαλαινοθηρία.

Με την Ινγκσε ο Αριστοτέλης Ωνάσης τη δεκαετία του 1930 ανακάλυψε και γεύτηκε την ευμάρεια και τον πλούτο της Ευρώπης, το Παρίσι, την Κυανή Ακτή και την Ελβετία, μέρη στα οποία συνέχισε να συχνάζει στην υπόλοιπη ζωή του, και την είχε μέλος της οικογένειάς του. Από τότε που την άφησε για να παντρευτεί, στα τέλη του 1946, την κατά 30 χρόνια μικρότερή της Τίνα Λιβανού, μέχρι τον Μάρτιο του 1975 που πέθανε, τη φρόντιζε πληρώνοντας τα σπίτια όπου έμενε και όλα τα έξοδά της, επιπλέον ετήσιου επιδόματος. Το ίδιο έκανε και η κόρη του Χριστίνα μέχρι τον δικό της θάνατο.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-9
Ο Αριστοτέλης Ωνάσης με συνεπιβάτη τον Ουίνστον Τσώρτσιλ στην Κωνσταντινούπολη, σταθμό της κρουαζιέρας τους με τη θαλαμηγό «Χριστίνα». Φωτ. ΑΡΧΕΙΟ ΩΝΑΣΗ
Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-10
Η οµάδα του Αρχείου Ωνάση. Από αριστερά µπροστά: Αµαλία Παππά, Τζελίνα Χαρλαύτη, Σεµίνα Πρωτοψάλτη. Πίσω, Αλκης Καποκάκης, Γιάννης ∆ιαµαντόπουλος, Γιάννης Γονατίδης, Αγγελος ∆ρουγούτης.

 

Τζελίνα Χαρλαύτη στην «Κ»: Πώς τα πλοία dei Greci κυριάρχησαν στη Μεσόγειο

Είναι µερικές συνεντεύξεις που με κάνουν να απορώ πόσα καταφέρνουν να χωρέσουν. Η συζήτηση με την Τζελίνα Χαρλαύτη ανήκει σε αυτή τη σπάνια κατηγορία. Μιλήσαμε για πολλά, όχι μόνο για τον Αριστοτέλη Ωνάση: για τα παιδικά της καλοκαίρια στο Κιάτο· για τον πατέρα της Βασίλη, αξιωματικό του ναυτικού, που της μετέδωσε την αγάπη για τη θάλασσα· για τη νοικοκυρά μητέρα της, Εβη, που την έσπρωχνε να σπουδάσει και να ανοίξει τους ορίζοντές της· για το αμερικανικό σχολείο όπου φοίτησε στη Νάπολη· για τις σπουδές της στο Οικονομικό της Νομικής του ΕΚΠΑ, στο Κέμπριτζ και στην Οξφόρδη· για τους καθηγητές της που την ενέπνευσαν· για τα βιβλία και τα ερευνητικά προγράμματά της· για τους νέους ανθρώπους που προσπαθεί με όλες τις δυνάμεις της να στηρίζει – «γιατί αυτό είναι το χρέος κάθε ακαδημαϊκού δασκάλου, να δείχνει γενναιοδωρία και να μεταλαμπαδεύει τη γνώση». Και, φυσικά, για τον σύζυγό της, Δημήτρη Χρύση, και τα παιδιά τους, τη Χρυσηίδα και τον Νίκο.

Η ιστορία της αυτοκρατορίας του Ωνάση-11
«Οι Ελληνες ξέρουμε πώς να διαχειριζόμαστε και τα πλοία και τους ανθρώπους τους· αυτό είναι η ναυτοσύνη», λέει η Τζελίνα Χαρλαύτη. Φωτ. ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ

– Μιλάμε συχνά για την ελληνική ναυτοσύνη. Ποιος είναι ο ορισμός της;

– Οι Ελληνες ξέρουμε πώς να διαχειριζόμαστε και τα πλοία και τους ανθρώπους τους· αυτό είναι η ναυτοσύνη. Πέρα από τη γνώση, όμως, συνεπάγεται για τους πλοιοκτήτες και τα πληρώματα και έναν κώδικα τιμής, μια υπερηφάνεια.

– Ποια είναι η αφετηρία της σύγχρονης ναυτιλιακής ιστορίας μας;

– Τον 18ο αιώνα, όταν τα πλοία dei Greci –των Ελλήνων, δηλαδή, είτε ήταν Οθωμανοί είτε Βενετοί υπήκοοι– άρχισαν να ξεχωρίζουν στη Μεσόγειο. Από τα 120 τότε κατοικημένα νησιά μας, τουλάχιστον τα 40 είχαν ήδη στόλους με φορτηγά ιστιοφόρα, που ναυπηγούνταν στα καρνάγια του Αιγαίου και του Ιονίου και μετέφεραν κυρίως σιτηρά από την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα στη Δύση. Από αυτά τα νησιά, τον 20ό αιώνα με τον εφοπλισμό συνδέθηκαν κυρίως η Κεφαλονιά, η Ιθάκη, η Ανδρος, η Χίος και η Κάσος. Μετράμε, λοιπόν, ως λαός σχεδόν οκτώ γενιές στη θάλασσα.

– Ποιοι παράγοντες έκαναν εφικτή αυτή την άνθηση, με δεδομένο ότι από τη μια πλευρά υπήρχε η Ενετοκρατία και από την άλλη η Οθωμανική Αυτοκρατορία;

– Η ενετική κυριαρχία έπνεε τα λοίσθια εκείνη την εποχή και οι περισσότεροι σουλτάνοι, μολονότι η «επίσημη» ιστοριογραφία λέει το αντίθετο, στήριζαν τις επιχειρηματικές δραστηριότητες των Ελλήνων για να αναπτυχθεί το εμπόριο στην αυτοκρατορία. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Σελίμ Γ΄. Βέβαια, αυτό τους γύρισε μπούμερανγκ: οι Ελληνες απέκτησαν πλούτο και από την Τεργέστη, την Οδησσό ή το Λιβόρνο δεν έφθαναν στα νησιά μόνο χρήματα και υλικά αγαθά, αλλά και οι ιδέες του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης για δικαιοσύνη, ελευθερία, ισότητα.

«Θα ρωτούσα τον Ωνάση: Τι ήταν τελικά το πιο σημαντικό; Οι επιχειρήσεις του ή το επιχειρείν το ίδιο ως δημιουργία;».

– Ποια είναι η υψηλότερη κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας και πότε έγινε η πιο μεγάλη κάμψη;

– Το εντυπωσιακό είναι ότι η τάση της μέχρι σήμερα είναι διαρκώς ανοδική. Τον 19ο αιώνα υπήρξε μια καμπή αρχικά στη διάρκεια του Κριμαϊκού Πολέμου (1853-1856) και στη μετάβαση από τα ιστιοφόρα στα ατμόπλοια (1880-1890). Ομως οι Ελληνες κατάφεραν να περάσουν στη νέα εποχή χάρη στο επιχειρηματικό δίκτυο και το παραγωγικό σύστημα που είχαν αναπτύξει οι έμποροι της διασποράς και οι ναυτικές οικογένειες των νησιών, μέλη των οποίων είχαν εγκατασταθεί σε μεγάλα λιμάνια και εμπορικούς κόμβους της εποχής. Οπως οι αδελφοί Βαλλιάνοι από την Κεφαλονιά: ο Μαρίνος (Μαρής) ήταν στο Ταγκανρόγκ, στην Αζοφική Θάλασσα. «Βασίλειο των Ελλήνων» το αποκαλούσαν· εκεί γεννήθηκε ο Αντον Τσέχωφ και ο πατέρας του τον έγραψε στο ελληνικό σχολείο για να πάρει το επιχειρηματικό «δαιμόνιό» μας. Ο Ανδρέας ήταν στη Μασσαλία και ο Παναγής στο Λονδίνο. Σήμερα μας κοιτάζει από το άγαλμά του στην οδό Πανεπιστημίου, μπροστά στην Εθνική Βιβλιοθήκη που με δική τους δωρεά δημιουργήθηκε. Δεν τον γνωρίζουν, ίσως, πολλοί, αλλά ήταν ο πατριάρχης της ελληνόκτητης ναυτιλίας του 20ού αιώνα. Τον 20ό αιώνα, η ελληνόκτητη ναυτιλία βγήκε τελικά κερδισμένη και από τη μεγάλη κρίση του 1929 και από τους δύο παγκοσμίους πολέμους. Τριγμούς προκάλεσε η πετρελαϊκή κρίση τη δεκαετία του 1970 και στη συνέχεια η κρίση της δεκαετίας του 1980. Ομως μπορεί να έκλειναν τότε πολλές παλιές εταιρείες, αλλά άνοιγαν περισσότερες καινούργιες.

– Υπάρχει εξήγηση γι’ αυτή την ανθεκτικότητα;

– Το γεγονός ότι ο ελληνικός στόλος δεν βρισκόταν στα χέρια λίγων μεγάλων εταιρειών. Στον Μεσοπόλεμο, για παράδειγμα, υπήρχαν οι λεγόμενοι «μοναχοβαποράδες», που είχαν μόνο ένα πλοίο. Και ήταν πολλοί! Αντιπροσώπευαν το 70% των ελληνικών ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

– «Ελληνική ναυτιλία, αλλά με ξένες σημαίες;», θα ρωτήσουν κάποιοι… Τι απαντάτε;

– Ενας από τους μετασχηματισμούς που έγιναν στο θεσμικό πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλίας, ως αποτέλεσμα της παγκοσμιοποίησης, ήταν η χρήση των σημαιών ευκαιρίας (σήμερα ανοικτά νηολόγια) και των υπεράκτιων εταιρειών. Αυτό το «εργαλείο» το επινόησαν οι Αμερικανοί. Μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ηγέτιδα ναυτιλιακή δύναμη ήταν η Μεγάλη Βρετανία και η σημαία ήταν αντίστοιχη της εθνικότητας του πλοιοκτήτη. Οι ΗΠΑ, συνειδητοποιώντας ότι η ναυτιλία είναι σημαντικό γεωπολιτικό όπλο, έχτισαν πολλά πλοία για τη ροή προμηθειών στα χρόνια του πολέμου – μετά το τέλος του αυτά έμειναν χωρίς ανθρώπους να τα διαχειριστούν και τα ναυπηγεία τους χωρίς πελάτες. Προσέγγισαν, λοιπόν, παραδοσιακές ναυτιλιακές δυνάμεις, όπως οι Ελληνες και οι Νορβηγοί, προσφέροντάς τους ελκυστικές χρηματοδοτήσεις, με την προϋπόθεση ότι θα επέλεγαν τη σημαία του Παναμά, της Ονδούρας ή της Λιβερίας. Και αυτό γιατί σε περίπτωση νέου πολέμου θα μπορούσαν να κάνουν επίταξη. Οι Ελληνες, ως διεθνείς θαλάσσιοι μεταφορείς ήδη από τον 18ο και τον 19ο αιώνα, χρησιμοποιούσαν πολλές σημαίες: της Ρωσίας, της Μολδαβίας, της Βλαχίας, της Ιερουσαλήμ, της Μάλτας, της Γαλλίας, της Ιταλίας κ.ά. Αυτή η πρακτική συνεχίστηκε και τον 20ό αιώνα. Πολλοί συμπατριώτες μας από τη δεκαετία του 1950 αξιοποίησαν στο μέγιστο τις σημαίες ευκαιρίας, ιδίως της Λιβερίας και του Παναμά. Τότε ήταν κάτι καινοφανές και υπήρξε μεγάλη λασπολογία εναντίον τους, αλλά στη συνέχεια τους μιμήθηκαν όλοι. Σήμερα υπάρχουν περισσότερες από 40 χώρες με ανοικτά νηολόγια, είναι πλέον κοινή, διεθνής πρακτική, με τη Λιβερία και τον Παναμά να άγουν. Επιπλέον, καλό είναι να θυμόμαστε και τη συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών στην ελληνική οικονομία. Από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά έχουν κάνει τις μεγαλύτερες επενδύσεις – στη βιομηχανία, στον τουρισμό και στον τραπεζικό κλάδο.

– Για να κλείσουμε με τον Ωνάση. Αν βρισκόταν απέναντί σας τώρα, τι θα τον ρωτούσατε;

– Περνάτε καλά εκεί που είστε; Οχι, αστειεύομαι. Θα ήθελα να μάθω τι ήταν τελικά το πιο σημαντικό στη ζωή του. Οι επιχειρήσεις του ή το επιχειρείν το ίδιο ως δημιουργία;

Πηγή: https://www.kathimerini.gr

 

Συνασπισμός από Amazon, Booking, Expedia, Glassdoor, Tripadvisor και Trustpilot για την καταπολέμηση των ψευδών κριτικών

0

Οι Amazon, Booking.com, Expedia Group, Glassdoor, Tripadvisor και Trustpilot ανακοίνωσαν τη δημιουργία του παγκόσμιου “Συνασπισμού για Αξιόπιστες Κριτικές” (“Coalition for Trusted Reviews”) που θα αποτελέσει μια συνεργασία με δεσμεύσεις για προστασία της πρόσβασης σε αξιόπιστες κριτικές καταναλωτών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Ο Συνασπισμός σκοπεύει να καθορίσει τις βέλτιστες πρακτικές για τη φιλοξενία online κριτικών και την αντιμετώπιση των ψευδών κριτικών από την πηγή τους.

Τα μέλη του Συνασπισμού θα συνεργαστούν σε πολλούς τομείς για την προστασία των καταναλωτών και των συνεργατών τους από ψεύτικες κριτικές, με έμφαση στην ανάπτυξη κοινών προτύπων, το διαμοιρασμό βέλτιστων πρακτικών και τη διαφάνεια αλλά και την ενημέρωση των καταναλωτών.

Ο Συνασπισμός έχει ως στόχο να αυξήσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στις κριτικές και να καταπολεμήσει τις ψεύτικες κριτικές, δημιουργώντας νέα πρότυπα για τη διατήρηση της αυθεντικότητας των κριτικών.

Τα βασικά σημεία της συνεργασίας είναι τα ακόλουθα…

-Συγκρότηση Κοινών Προτύπων: Ο Συνασπισμός θα αναπτύξει κοινά πρότυπα και ορισμούς για το τι αποτελεί μια ψεύτικη κριτική και άλλους όρους σχετικούς με τη διαχείριση περιεχομένου και τη μέτρηση των κριτικών.

-Κοινοπραξία Βέλτιστων Πρακτικών: Ο Συνασπισμός θα ορίσει βέλτιστες πρακτικές για τη φιλοξενία κριτικών στο διαδίκτυο και θα μοιραστεί πληροφορίες για τη διαδικασία ενημέρωσης του περιεχομένου και τις μεθόδους ανίχνευσης ψεύτικων κριτικών.

-Διαμοιρασμός Πληροφοριών: Ο Συνασπισμός θα κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της απάτης, όπως εταιρίες που πωλούν ψεύτικες κριτικές σε επιχειρήσεις που επιδιώκουν να βελτιώσουν παράνομα το κύρος τους.

-Προωθητική Δράση: Θα αναπτυχθεί συνεργασία με ακαδημαϊκούς και ηγέτες στη δημόσια πολιτική για να προωθηθούν τα οφέλη των κριτικών για τους καταναλωτές και να υποστηριχθούν οι προσπάθειες της βιομηχανίας για την καταπολέμηση των ψεύτικων κριτικών.

-Δέσμευση στην Αυθεντικότητα: Ο Συνασπισμός θα επικεντρωθεί στη διατήρηση υψηλότερων προτύπων ακεραιότητας, διαφάνειας και ευθύνης και, μέσω της συνεργασίας, στοχεύει στον καθορισμό νέων προτύπων για τη διατήρηση της αυθεντικότητας των κριτικών, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών παγκοσμίως.

-Συνεχής Συνεργασία: Τα μέλη του Συνασπισμού θα συναντηθούν ξανά στις Βρυξέλλες στις 5-6 Δεκεμβρίου για το δεύτερο συνέδριο, που διοργανώνεται από την Amazon, με σκοπό τη συνεχή προώθηση των πρωτοβουλιών τους.

Πηγή: https://www.tornosnews.gr