Παρασκευή, 15 Αυγούστου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 431

Απορρίμματα: Οι κατασκευαστικές επενδύουν και κατασκευάζουν υποδομές σε Νάξο, Σαντορίνη και Κω

0
naxospress-skoupidia

Στα έργα κατασκευής και εκμετάλλευσης μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη την επικράτεια στρέφουν το «βλέμμα» τους οι κατασκευαστικοί όμιλοι, καθώς πρόκειται για μια ακόμα κατηγορία έργων που δημοπρατούνται, κυρίως μέσω ΣΔΙΤ, και ως εκ τούτου προσφέρουν υψηλό περιθώριο λειτουργικού κέρδους και σταθερές ροές εσόδων για μεγάλη χρονική διάρκεια.

Ετσι, έργα αυτής της κατηγορίας αποτελούν σημαντική «θωράκιση» απέναντι σε μια ενδεχόμενη μελλοντική υποχώρηση του όγκου των έργων και των συμβάσεων μεγάλης κλίμακας, σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν μεγάλη ζήτηση από τις εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου.

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της Καθημερινής, αυτή την περίοδο υπολογίζεται ότι προωθούνται έργα συνολικού προϋπολογισμού που θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, με στόχο την αναβάθμιση της διαχείρισης απορριμμάτων σε όλη τη χώρα, καθώς πρόκειται για έναν τομέα που «πάσχουμε» σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Μόλις πριν από μερικές ημέρες, η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ ενέκρινε την υλοποίηση δύο νέων μονάδων ολοκληρωμένης ανακύκλωσης και ανάκτησης αποβλήτων, όπως επίσης κι ενός ΧΥΤΑ (Χώρος Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων) στα νησιά της Κω και της Καλύμνου. Πρόκειται για μερικές μόνο από τις δεκάδες νέες μονάδες που δρομολογούνται πανελλαδικά.

Με βάση πρόσφατα στοιχεία του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατά το πρώτο εξάμηνο προβλέπεται να υπογραφούν συμβάσεις για την κατασκευή επτά νέων μονάδων στο σύνολο της χώρας. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται οι δύο νέες μονάδες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, μία για τον Ανατολικό Τομέα και μία για τον Δυτικό Τομέα. Το πρώτο έργο θα ανατεθεί στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και είναι ύψους 240 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο έργο, προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ, θα ανατεθεί στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΤΙΤΑΝ, η οποία επικράτησε στον σχετικό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε το περασμένο καλοκαίρι.

Η Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα θα κατασκευαστεί στη θέση «Αγιος Αντώνιος» του Δήμου Θέρμης. Η μονάδα σχεδιάζεται να επεξεργάζεται ετησίως 128.200 τόνους απορριμμάτων, μέσω μηχανικής επεξεργασίας (διαλογής) για την ανάκτηση ανακυκλώσιμων υλικών, καθώς και βιολογικής επεξεργασίας (αερόβιας) των οργανικών αποβλήτων, με στόχο την παραγωγή υψηλής ποιότητας κομπόστ και δευτερογενούς καυσίμου.

Αντίστοιχα, η Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων (ΜΕΑ) Δυτικού Τομέα θα διαθέτει ετήσια δυναμικότητα επεξεργασίας 300.800 τόνων αστικών στερεών αποβλήτων (ΑΣΑ). Η μονάδα έχει χωροθετηθεί σε έκταση περίπου 150-200 στρεμμάτων πλησίον του ΧΥΤΑ Μαυροράχης και θα εξυπηρετεί σχεδόν 65% του πληθυσμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η διάρκεια της σύμβασης για το έργο έχει οριστεί στα 27 χρόνια, με τα δύο πρώτα εξ αυτών να αφορούν την κατασκευή του έργου.

Τους επόμενους μήνες θα ξεκινήσει και η κατασκευή νέων μονάδων στη Ναύπακτο (19,4 εκατ. ευρώ), στη Λάρισα (54,6 εκατ. ευρώ), στην Καβάλα (43,6 εκατ. ευρώ), στην Κέρκυρα (33,9 εκατ. ευρώ) και στο Αγρίνιο (26,3 εκατ. ευρώ). Σε όλες τις περιοχές, οι διαγωνισμοί βρίσκονται στο τελικό στάδιο της ανάδειξης οριστικού αναδόχου, ή υπογραφής των σχετικών συμβάσεων.

Παράλληλα, προχωρούν άλλοι έξι διαγωνισμοί, που προβλέπεται να εισέλθουν στο στάδιο της υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνουν οι μονάδες της Αττικής, που βρίσκονται στο διαγωνιστικό στάδιο επί σειράν ετών. Τα έργα επικεντρώνονται στη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων του Πάρκου Κυκλικής Οικονομίας στο Σχιστό, ύψους 300 εκατ. ευρώ και σε εκείνη της Φυλής, ύψους 461,2 εκατ. ευρώ. Αμφότερα τα έργα βρίσκονται στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου και υλοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ.

Μονάδες απορριμμάτων σχεδιάζονται επίσης σε Σαντορίνη, Υδρα, Ρόδο και Νάξο, ενώ θα προκηρυχθούν διαγωνισμοί και για την ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων σε Λέσβο, Σάμο, Σύρο, Μύκονο, Χαλκίδα και Λαμία, πέραν εκείνων σε Κω και Κάλυμνο.

Νάξος – The Locaλs: Εντεχνη βραδιά με την Ευα Κωνσταντίνου (και όχι μόνο)

0

Τόπος: Νάξος – The Locaλs (παραλία Νάξου)

Χρόνος: Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου (ώρα έναρξης 21:00)

Εκδήλωση: Εντεχνη Λαϊκή Βραδιά με τη φωνή της Εύα Κωνσταντίνου

Διοργάνωση: Καφέ – Μπαρ The Locaλs

Τηλέφωνο κρατήσεων: 22850 26789

Τι συμβαίνει;

To καφέ The Locaλs  συνεχίζει τις δράσεις σε τακτικά χρονικά διαστήματα…  Ζωντανή μουσική με επιλεγμένες κινήσεις, ώστε να προσδώσει κάτι διαφορετικό στην αγορά της Νάξου…

Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου και διοργανώνει Εντεχνη – Λαϊκή βραδιά. Ωρα έναρξης στις 9 το βράδυ με τη φωνή της Εύα Κωνσταντίνου. Στο πλευρό της; Γιάννης Τσαγκλής (Κιθάρα), Παναγιώτης Πολίτης (Μπουζούκι) και Μανώλης Δεουδές (Βιολί)

κι όπως αναφέρει η πρόσκληση μέσα από τη σελίδα του Καφέ “Αν θες να ομορφύνεις το βραδάκι της Τετάρτης σου, σε περιμένουμε για πενιές, τραγούδι και κρασάκια!
Φέρε και την παρέα σου!🧡”

Η αφίσα της εκδήλωσης 

 

Υπουργείο Πολιτισμού – Ετος Θεοδωράκη: Ερχεται ταινία σε σκηνοθεσία Εύας Νάθενα

0
Θεοδωράκης
Θεοδωράκης

Με ενδιαφέρον περιμένουμε να δούμε ποιος θα υποδυθεί τον σπουδαίο Μίκη Θεοδωράκη, στη νέα ταινία για τη ζωή του που μόλις ανακοινώθηκε. Μπαίνοντας στο 2025, που ανακηρύχθηκε από το ΥΠ.ΠΟ. ως έτος Μίκη Θεοδωράκη, η Tanweer με μια λιτή ανακοίνωση κάνει γνωστό ότι ετοιμάζει κινηματογραφική ταινία βασισμένη στη ζωή και το έργο του μεγάλου μας συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.

Τη σκηνοθεσία της ταινίας αναλαμβάνει η Εύα Νάθενα (Φόνισσα). Μέχρι στιγμής δεν έχουν ανακοινωθεί περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το καστ της, τον σεναριογράφο, την έναρξη των γυρισμάτων ή την ημερομηνία πρεμιέρας της νέας παραγωγής.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

«Μπαίνοντας στο 2025, που ανακηρύχθηκε από το ΥΠ.ΠΟ. ως έτος Μίκη Θεοδωράκη, η Tanweer, με ιδιαίτερη χαρά και τιμή, ανακοινώνει την απόκτηση των δικαιωμάτων, για την παραγωγή κινηματογραφικής ταινίας βασισμένης στη ζωή και το έργο του μεγάλου μας συνθέτη σε σκηνοθεσία Εύας Νάθενα»

Σεισμοί: Την Σαντορίνη θα επισκεφθεί ο Υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους

0

Το απόγευμα αναμένεται να συνεδριάσουν η Μόνιμη Eπιστημονική Eπιτροπή Εκτίμησης Σεισμικού Κινδύνου και Μείωσης της Σεισμικής Διακινδύνευσης και η Μόνιμη Επιστημονική Επιτροπή Παρακολούθησης του Ελληνικού Ηφαιστειακού Τόξου του ΟΑΣΠ, προκειμένου να εξετάσουν τα νεότερα δεδομένα για τη σεισμική δραστηριότητα μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού.

Σημειώνεται ότι σε γενική επιφυλακή παραμένει η ΠΕ.ΠΥ.Δ. Νοτίου Αιγαίου, ενώ σε αυξημένη ετοιμότητα βρίσκονται οι 8 ΕΜΑΚ της Επικράτειας.

Επί ποδός οι δυνάμεις της Πυροσβεστικής

Σύμφωνα με την Πυροσβεστική, οι δυνάμεις στο νησί έχουν ενισχυθεί με 46 πυροσβέστες και 8 οχήματα καθώς και 7 VAN συμπεριλαμβανομένων: του Κινητού Επιχειρησιακού Κέντρου ΟΛΥΜΠΟΣ, του διασωστικού οχήματος μίας ομάδας της 1ης ΕΜΑΚ (10 πυροσβέστες) με διασωστικό σκύλο, μίας ομάδας της 1ης ΕΜΟΔΕ (17 πυροσβέστες) και της Ομάδας Σ.μη.Ε.Α. (2 πυροσβέστες, με 2 drones) της ΠΕ.ΠΥ.Δ. Αττικής.

Ακόμη δυνάμεις έχουν μεταβεί και σε άλλα νησιά και συγκεκριμένα: Στη Θηρασιά 2 πυροσβέστες, στην Αμοργό 15 πυροσβέστες με 2 οχήματα, στη Νάξο 1 ελικόπτερο με 3 άτομα από την ΕΜΑΚ, στην Ίο 4 πυροσβέστες με 1 όχημα, στην Αστυπάλαια 4 πυροσβέστες με 1 όχημα και στην Ανάφη 2 πυροσβέστες με 1 όχημα.

Στη Σαντορίνη ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους

Το υπουργείο Υγείας έχει προχωρήσει σε ενίσχυση των υγειονομικών δομών στη Σαντορίνη, ενώ σήμερα μεταβαίνει στο νησί ο υφυπουργός Υγείας Μάριος Θεμιστοκλέους, συνοδευόμενος από τον διοικητή της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου, Χρήστο Ροϊλό, και τον πρόεδρο του ΕΚΑΒ, Νίκο Παπαευσταθίου. Στη διάρκεια της επίσκεψής τους, θα πραγματοποιήσουν επιθεώρηση στο νοσοκομείο Σαντορίνης, καθώς και στις δυνάμεις του ΕΚΑΒ που έχουν ήδη αναπτυχθεί στο νησί, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της υγειονομικής του ασφάλειας.

Ειδικότερα, το Γενικό Νοσοκομείο Σαντορίνης έχει ενισχυθεί με επιπλέον γιατρούς και διασώστες. Σε περίπτωση μεγάλου σεισμού έξι ομάδες από το Ειδικό Τμήμα Ιατρικής Καταστροφών (ΕΤΙΚ) του ΕΚΑΒ βρίσκονται σε ετοιμότητα για άμεση ενίσχυση. Επίσης δέκα ασθενοφόρα οχήματα και τέσσερα οχήματα ΕΤΙΚ βρίσκονται σε ετοιμότητα για να μεταβούν όπου χρειαστεί.

Το ΕΚΑΒ, στο πλαίσιο της διαρκούς επιχειρησιακής ετοιμότητας και της προληπτικής ενίσχυσης των μηχανισμών άμεσης ανταπόκρισης, προχώρησε στη στοχευμένη ενίσχυση των δυνάμεών του στα νησιά Σαντορίνη, Αμοργό και Ίο.

Συγκεκριμένα, οι δυνάμεις των Τομέων του ΕΚΑΒ στα τρία νησιά ενισχύονται από ομάδα του Ειδικού Τμήματος Ιατρικής Καταστροφών (ΕΤΙΚ-ΕΚΑΒ), αποτελούμενη από ιατρό και διασώστες με τον απαραίτητο ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, καθώς και από επιπλέον διασώστες και ασθενοφόρα οχήματα.

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ – ΜΠΕ

Σεισμός – Αμοργός: Νέος σεισμός το πρωί στα 4.8 R

0
seismos-10-1

Ακόμη τουλάχιστον πέντε σεισμοί καταγράφηκαν κατά τη διάρκεια της νύχτας της Δευτέρας προς Τρίτη στον θαλάσσιο χώρο νότια της Αμοργού, ο ισχυρότερος από τους οποίους ήταν μεγέθους 5 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, σύμφωνα με δεδομένα που δόθηκαν στη δημοσιότητα από το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.

Οι σεισμικές δονήσεις, μεγέθους οι τρεις 4, η μία 4,1 και η ισχυρότερη 5 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ, καταγράφηκαν με αντίστροφη χρονολογική σειρά στις 05.47, στις 02.02, στις 00.51, στις 00.44 και στις 00.37, σύμφωνα με την ίδια πηγή.

Το επίκεντρό τους εντοπίστηκε στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ 16 και 18 χιλιομέτρων νότια της Αρκεσίνης Αμοργού, πάντα κατά τα δεδομένα του Ινστιτούτου.

Πλην αυτής που είχε μέγεθος 5 βαθμών στις 00.37, και θεωρείται «ισχυρή», όλες χαρακτηρίστηκαν «ασθενείς».

Νέα ισχυρή σεισμική δόνηση, αισθητή και στην Αττική, σημειώθηκε και στις 8 το πρωί. Σύμφωνα με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, ο σεισμός ήταν της τάξης των 4,8 Ρίχτερ και καταγράφηκε 12 χλμ. ΝΔ της Αρκεσίνης Αμοργού.

Η εικόνα της σεισμικής ακολουθίας όπως αποτυπώνεται στον χάρτη του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου σήμερα, Τρίτη, το πρωί.

«Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ήταν ο κύριος σεισμός»

Χθες στις 22.16 σημειώθηκε η ισχυρότερη δόνηση της έως τώρα σεισμικής ακολουθίας στην περιοχή των Κυκλάδων, 5,3 βαθμών της κλίμακας Ρίχτερ.

«Δε μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ήταν ο κύριος σεισμός», είπε στην ΕΡΤ για τον χθεσινό ισχυρό σεισμό ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ Ευθύμης Λέκκας.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ σήμερα το πρωί ο διευθυντής του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, Βασίλης Καραστάθης, είπε πως «δεν θεωρούμε ότι αλλάζει κάτι καθώς θεωρούμε ότι έχουμε μια σμηνοσειρά. Το 5,3 δεν είναι διαφορετικό από το 5,2 που είχαμε πριν από μερικές ημέρες. Δεν θα έλεγα ότι πρέπει να σταθούμε στο μέγεθος, αλλά ως ένα φαινόμενο που συνεχίζεται κανονικά».

Εκτακτο – Σαντορίνη – Αμοργός: Ισχυρός (διπλός) σεισμός 5,2 R αισθητός και στην Αττική

Σε κάθε περίπτωση, ψυχραιμία και επιστημονική εγρήγορση είναι το μήνυμα που εκπέμπουν οι επιστήμονες από το πεδίο της Σαντορίνης.

Από τις 26 Ιανουαρίου έως και τις 8 Φεβρουαρίου το Εργαστήριο Σεισμολογίας του ΕΚΠΑ έχει εντοπίσει συνολικά στη ζώνη Σαντορίνης – Αμοργού πάνω από 12.800 σεισμούς με μεθόδους μηχανικής μάθησης, με αυστηρά κριτήρια για τη διασφάλιση της ποιότητας των αποτελεσμάτων.

«Είναι ανάγκη όλες και όλοι να είμαστε πιο προσεκτικοί»

«Είναι ανάγκη όλες και όλοι να είμαστε πιο προσεκτικοί και ακριβείς στις δηλώσεις μας σε σχέση με τη σεισμική δραστηριότητα και τη σχέση της με τα ηφαίστεια της Σαντορίνης και του Κολούμπο», σημείωνε χθες η ηφαιστειολόγος Εύη Νομικού μιλώντας από το σκάφος με το οποίο επέστρεφε με τους συνεργάτες της από τη Νέα Καμένη στη Σαντορίνη.

Σήμερα συνεδριάζει η Επιτροπή Σεισμικού Κινδύνου, η οποία θα αποφασίσει τα βήματα τα οποία θα ακολουθήσουν από εδώ και στο εξής οι ειδικοί, ενώ αναμένονται και τα πρώτα δεδομένα από τους δύο σεισμογράφους που ανελκύστηκαν από την περιοχή.

ΠΝΑι – Ειδική Συνεδρίαση: Στις 24 Φεβρουαρίου η ώρα του απολογισμού για το 2024

0

Στην Ερμούπολη της Σύρου, στις 24 Φεβρουαρίου 2025, θα πραγματοποιηθεί η Ειδική Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου, με βασικό θέμα τον απολογισμό των πεπραγμένων της Περιφερειακής Αρχής για το έτος 2024. Η συνεδρίαση θα διεξαχθεί μέσω τηλεδιάσκεψης, χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα ZOOM, σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες που έχουν διανεμηθεί στα μέλη του συμβουλίου.

Η συνεδρίαση, που έχει οριστεί για τις 13:00, αποτελεί μια κρίσιμη διαδικασία κατά την οποία θα παρουσιαστούν οι δράσεις που υλοποιήθηκαν την προηγούμενη χρονιά, η οικονομική κατάσταση της Περιφέρειας, καθώς και οι διοικητικές ενέργειες που ελήφθησαν. Ο απολογισμός αυτός γίνεται στο πλαίσιο της εφαρμογής του άρθρου 185 του Ν.3852/2010, γνωστού και ως «Πρόγραμμα Καλλικράτης», το οποίο προβλέπει τη διαφάνεια και τη λογοδοσία στη λειτουργία των συλλογικών οργάνων της αυτοδιοίκησης.

Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, κ. Γεώργιος Χατζημάρκος, θα είναι ο βασικός εισηγητής της συνεδρίασης, παρουσιάζοντας λεπτομερώς τα αποτελέσματα του ετήσιου προγράμματος δράσης. Μετά την ολοκλήρωση του απολογισμού, θα ακολουθήσουν τοποθετήσεις από τα μέλη του συμβουλίου, επιτρέποντας έναν ανοιχτό διάλογο και αξιολόγηση των πεπραγμένων.

Στη συνεδρίαση έχουν κληθεί να συμμετάσχουν, εκτός από τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, και εκπρόσωποι φορέων όπως η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, βουλευτές Κυκλάδων και Δωδεκανήσου, καθώς και εκπρόσωποι τοπικών συλλόγων και επιμελητηρίων. Η ευρεία συμμετοχή εξασφαλίζει την πολυφωνία και τη διαφάνεια που απαιτείται σε τέτοιου είδους διαδικασίες.

Η Ειδική Συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου αποτελεί μια ευκαιρία για αποτίμηση των προσπαθειών της Περιφέρειας να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του 2024, αλλά και για τον σχεδιασμό των μελλοντικών στρατηγικών που θα ενισχύσουν την ανάπτυξη και την ευημερία των νησιών του Νοτίου Αιγαίου.

 

Υπουργείο Τουρισμού – Όλ. Κεφαλογιάννη: “Στοχευμένες δράσεις για τη στήριξη της Σαντορίνης”

0

Η στρατηγική και τα κατάλληλα μέτρα για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που διαμορφώνονται για τον τουριστικό κλάδο της Σαντορίνης, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης που είχε η Υπουργός Τουρισμού, κα Όλγα Κεφαλογιάννη, με φορείς του νησιού.

Στη συνάντηση συμμετείχαν ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης Αντώνης Παγώνης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ενοικιαζόμενων Δωματίων “η Ατλαντίδα”, Λευτέρης Αναπλιώτης, η ΓΓ του Υπουργείου Τουρισμού Βασιλική Κουτσούκου και ο Σύμβουλος της Υπουργού Κωνσταντίνος Ζήκος.

Αντικείμενο της συζήτησης ήταν οι τρόποι διασφάλισης της σταθερότητας και της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος της Σαντορίνης, και της ασφάλειας των επισκεπτών.

Η προληπτική κινητοποίηση, ο διυπουργικός συντονισμός, η άριστη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων και η συνεπής επικοινωνία αναδεικνύουν την αποτελεσματικότητα του κρατικού μηχανισμού στην αντιμετώπιση της κατάστασης. Βρισκόμαστε σε ανοικτή γραμμή με τους παράγοντες του τουρισμού και συνεργαζόμαστε στενά με το Κράτος, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους επαγγελματίες του κλάδου για την επιτυχή διαχείριση της τουριστικής περιόδου, εστιάζοντας στην ασφάλεια, την καινοτομία και την αναβάθμιση της εμπειρίας των επισκεπτών.

Όπως τόνισε η Υπουργός Τουρισμού: “Η Σαντορίνη είναι ένας εμβληματικός προορισμός του ελληνικού τουρισμού και αποτελεί προτεραιότητά μας η διασφάλιση της σταθερότητας και της ανταγωνιστικότητάς της. Το Υπουργείο Τουρισμού παραμένει στην πρώτη γραμμή, στηρίζοντας έμπρακτα τη Σαντορίνη μέσα από στοχευμένες δράσεις. Με άμεση κινητοποίηση, συντονισμό και συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, εργαζόμαστε για την έγκαιρη προετοιμασία της επόμενης τουριστικής περιόδου, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη επισκεπτών και επαγγελματιών. Διασφαλίζουμε ότι η Σαντορίνη θα παραμείνει ένας κορυφαίος και ασφαλής παγκόσμιος προορισμός.”

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της στενής συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ώστε να διαμορφωθεί ένα ενιαίο μήνυμα που θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη τόσο των επισκεπτών όσο και των επαγγελματιών του τουρισμού.

Βρισκόμαστε σε ανοικτή γραμμή με τους παράγοντες του τουρισμού και συνεργαζόμαστε στενά με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους επαγγελματίες του κλάδου για την επιτυχή διαχείριση της επερχόμενης τουριστικής περιόδου.

Η Σαντορίνη, ως εμβληματικός προορισμός, αποτελεί πυλώνα για τον ελληνικό τουρισμό και οφείλουμε να την προστατεύσουμε και να αναδείξουμε με υπευθυνότητα και σεβασμό το φυσικό και πολιτιστικό της περιβάλλον.

Βιώσιμες Κυκλάδες – Δίκτυο: Το Αναπτυξιακό μοντέλο και οι σεισμοί στη Σαντορίνη και … Μήλο

0

Οι σεισμοί στις Ν. Κυκλάδες και ο «σεισμός» της Μήλου*, αλλά και η πολιτική και επικοινωνιακή διαχείρισή τους, επιβεβαιώνουν τις θέσεις που πήρε από τη σύστασή του το Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες: το αναπτυξιακό μοντέλο των νησιών έχει ολοκληρώσει τον κύκλο του και πρέπει να αλλάξει άμεσα γιατί τα νησιά μας δεν είναι χώροι κερδοσκοπικών επενδύσεων, αλλά τόποι ζωής.

Ο φόβος ότι οι σεισμοί στη Σαντορίνη θα οδηγήσουν σε ανεξέλεγκτες καταστάσεις με τραγική κατάσταση, τύπου Μάνδρας, Ματιού ή και Τεμπών αφού η πελατειακή διαχείριση της «ανάπτυξης» με μόνο στόχο το εύκολο και γρήγορο κέρδος χωρίς να υπολογίζονται οι άνθρωποι και οι τόποι, οδήγησαν σε τραγωδίες, απαίτησαν την άνευ προηγούμενου ταχύτατη κινητοποίηση της κρατικής μηχανής.

Όμως και στην περίπτωση αυτή φαίνεται ότι το ενδιαφέρον εστιάζεται στη «σωτηρία» της εικόνας του νησιού εν όψει της τουριστικής περιόδου και όχι στους ανθρώπους των νησιών:

Η ενασχόληση επικεντρώνεται στη Σαντορίνη, ενώ και τα κοντινά νησιά (Αμοργός, Ανάφη, Ηρακλειά, Δονούσα, Κουφονήσια, Νάξος, Πάρος, Ίος, Σχοινούσα, Σίκινος, Φολέγανδρος, Αστυπάλαια) ζουν σε παρόμοιες συνθήκες για τα οποία δεν δίνεται η ανάλογη προσοχή ούτε καν για τις ακραία υποστελεχωμένες δομές υγείας. Ενδεικτικά στην Αμοργό υπήρχε μόνο ένας γιατρός για 2000 κατοίκους, μοιρασμένους σε 10 οικισμούς, και την τελευταία εβδομάδα στάλθηκαν άλλοι δύο, ενώ προβλέπονται εκτός από τους αγροτικούς γιατρούς και 8 γιατροί ειδικοτήτων και νοσηλευτικό προσωπικό.

Το πολυήμερο κλείσιμο σχολείων – που συμπεριλαμβάνει και την Τήνο- αλλά και άλλων δημοσίων κτιρίων, δείχνει το ότι στην ιδιαίτερα σεισμογόνο αυτή περιοχή δεν έχουν γίνει ούτε στοιχειώδεις έλεγχοι στατικότητας, ενώ η παλαιότητά τους χωρίς την ανάλογη συντήρηση αποτελεί εστία μικρότερων αλλά όχι ευκαταφρόνητων κινδύνων.

– Τα ζητήματα που σχετίζονται με τη δόμηση στα νησιά (ΕΣΧΑΣΕ, πρόσφατο παράδειγμα της Μήλου κλπ.) αναδεικνύονται καθοριστικά, αφού διαχρονικά η πολιτεία «κλείνει τα μάτια» σε θέματα που έχουν να κάνουν με τη χωροθέτηση, την κλίμακα και τα χαρακτηριστικά των νέων κατασκευών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη ούτε θέματα κλιματικής αλλαγής, ούτε θέματα ταυτότητας, ούτε θέματα διαχείρισης του πόρου σε ανεπάρκεια που είναι το νερό, και αγνοώντας τις αρχές του Ευρωπαϊκού Πρωτοκόλλου για την Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Παράκτιας Ζώνης που από το 2009 επισημαίνει την ανάγκη αποφυγής της δόμησης στις παράκτιες περιοχές.

Τα προβλήματα της συνέχισης των άλλων παραγωγικών δραστηριοτήτων (αγροτικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών, μεταποιητικών) δεν αποτελούν αντικείμενο καμίας κινητοποίησης και χρηματοδότησης με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη λειτουργική ισορροπία και την ταυτότητα των νησιών.

Το Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες από την ημέρα της σύστασής του αγωνίζεται ώστε τα θέματα βιωσιμότητας των νησιών που αφορούν κυρίως και  πρωταρχικά τους μόνιμους κατοίκους τους – που ζουν μια επιδεινούμενη πραγματικότητα μεταξύ ενός αφόρητου καλοκαιριού του υπερτουρισμού και ενός αφόρητου χειμώνα της απομόνωσης και της διακοπής κάθε ζωής – να αντιμετωπιστούν μέσα από την ανατροπή του τουριστικού μοντέλου που βασίζεται στην επέκταση του real estate και των “στρατηγικών επενδύσεων” στον τουρισμό.

Η θεσμοθέτηση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ) που βρίσκεται σε εξέλιξη, οφείλει να λάβει υπόψη την αναγκαιότητα αυτή. Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να ενημερωθούν για τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες συνέπειες του αναπτυξιακού μοντέλου που αυτή τη στιγμή επικρατεί αλλά και για τις εναλλακτικές δυνατότητες που θα μπορούσε να προσφέρει μια διαφορετική αναπτυξιακή κατεύθυνση και να εκφραστούν για το ποια ανάπτυξη θέλουν.

Αναμένοντας με ελπίδα να διαπιστώσουμε αν τα μηνύματα  (που δύο χρόνια τώρα εκπέμπουν οι κινηματικές προσπάθειες που αναπτύσσονται στα νησιά και τις τελευταίες εβδομάδες αντηχούν και οι βρυχηθμοί του Εγκέλαδου) έφτασαν στον προορισμό τους, το Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες θα συνεχίσει τις προσπάθειες συντονισμού των τοπικών κοινωνιών και των δημοτικών αρχών αναδεικνύοντας τις δυνατότητες που έχουν ώστε να καθορίσουν ένα βιώσιμο μέλλον για τα νησιά μας.

*Η αναφορά σε ¨σεισμό΄ της Μήλου παραπέμπει στην πρόσφατη δημοσιογραφική αποκάλυψη του περιβαλλοντικού εγκλήματος στο Σαρακήνικο της Μήλου με το κτίσιμο ενός ξενοδοχείου με ΄νόμιμη¨ άδεια πάνω σε ένα από τα 10 ομορφότερα σημεία του κόσμου, καθώς και στην άμεση (εκ των υστέρων) κυβερνητική αντίδραση και την ακόλουθη αποκάλυψη και άλλων παρόμοιων αδειών στην ίδια περιοχή.

 

ΠΝΑι: Σχέδιο δράσης προετοιμάζει για την Σαντορίνη, Αμοργό και τα υπόλοιπα νησιά

0
Xatzimarkos
xatzimarkos

Στα σκαριά… βρίσκεται σχέδιο δράσης της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με επίκεντρο την προβολή της Σαντορίνης αλλά και των υπολοίπων νησιών που πλήττονται αυτές τις ημέρες από την σεισμική ακολουθία. Με φόντο τα αχαρτογράφητα νερά των σεισμικών φαινομένων που πλήττουν το νησί, ο περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος από το βήμα του συνεδρίου του ΞΕΕ, το Σάββατο 8 Φεβρουαρίου στο Metropolitan Expo Εκθεσιακό Κέντρο, σημείωσε:

“Η δική μας αντεπίθεση θα δοθεί συντονισμένα όπως και στη Ρόδο, όταν δουλέψαμε με σοβαρότητα, συντονισμένα και συνεργαζόμενοι με όλους τους εμπλεκόμενους πετύχαμε ρεκόρ αφίξεων, μετά από τις φωτιές στο νησί των Ιπποτών. Έτσι θα κάνουμε και στη Σαντορίνη. Με την συνεργασία όλων θα φέρουμε ένα καλό αποτέλεσμα στην Σαντορίνη και φέτος”, υπογράμμισε ο κ. Χατζημάρκος.

Εστιάζοντας στον ετοιμότητα του κρατικού μηχανισμού, ο κ. Χατζημάρκος τόνισε ότι στη Σαντορίνη το ελληνικό κράτος είναι εκεί και είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα το πόσο σημαντική είναι η παρουσία του εκεί. Καθημερινά παρακολουθούνται οι αναλύσεις των επιστημόνων και παίρνονται οι αποφάσεις…επί του πεδίου, πρόσθεσε.

Από τα παραπάνω καταλαβαίνει κανείς ότι η περιφέρεια σε συνεργασία με τους εμπλεκόμενους φορείς ετοιμάζει ένα ολιστικό σχέδιο αντιμετώπισης της παρούσας κρίσης. Αν λάβουμε υπόψη το πως κινήθηκε στην Ρόδο, αυτό πέραν της επικοινωνιακής στήριξης, θα πρέπει να προβλέπει στήριξη των επιχειρήσεων αλλά και των κατοίκων του νησιού.

 

Κοινωνική ανθεκτικότητα κατά τη διάρκεια φυσικών καταστροφών

0
Σαντορίνη
Σαντορίνη

Σύμφωνα με την ακαδημαϊκή εγκυκλοπαίδεια Britannica ως φυσική καταστροφή ορίζεται ένα καταστροφικό συμβάν που προκαλείται από τις επιπτώσεις φυσικών και όχι ανθρωπογενών φαινομένων (π.χ. τυφώνες, πλημμύρες, σεισμοί, ανεμοστρόβιλοι κ.λπ.), που προκαλούν μεγάλες απώλειες ανθρώπινων ζωών, την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και των δημόσιων υποδομών.

Του Κωνσταντίνου Μπαλωμένου (*)

Επίσης, το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας (Department of Homeland Security) των ΗΠΑ, στον ορισμό του για τη φυσική καταστροφή, εκτός από τα ανωτέρω, προσθέτει μια ακόμη σημαντική παράμετρο. Την απειλή που δύνανται να προκαλέσουν τα εν λόγω καταστροφικά συμβάντα για την εσωτερική ασφάλεια ενός κράτους.

Επιπρόσθετα, στο σημερινό ασταθές, έντονα ανταγωνιστικό και συνεχώς μεταβαλλόμενο υβριδικό διεθνές περιβάλλον ασφάλειας, όπου κυριαρχούν οι ενεργειακοί ανταγωνισμοί, οι περιφερειακές συγκρούσεις, η τρομοκρατία, η μετανάστευση, η κλιματική αλλαγή, οι ανατρεπτικές (disruptive) τεχνολογίες, η κατάρρευση των πολυμερών θεσμών, η γεωπολιτικοποίηση των στρατηγικών πόρων, τα όπλα μαζικής καταστροφής και ο υβριδικός πόλεμος, μια φυσική καταστροφή δύναται να αποτελέσει το μέσο για την ευθεία απειλή της εθνικής ασφάλειας και ανεξαρτησίας ενός κράτους.

Ειδικότερα, ένας υβριδικός δρών μπορεί να εκμεταλλευτεί τις επιπτώσεις μιας φυσικής καταστροφής και τις τρωτότητες που θα προκληθούν στο κράτος που θα πληγεί από αυτή την φυσική καταστροφή (π.χ. αποδιοργάνωση στη λειτουργία του κράτους, ευρύτατες ανθρώπινες, υλικές ή περιβαλλοντικές απώλειες, έλλειψη πόρων για την αντιμετώπιση της καταστροφής κ.λπ.), ώστε να προχωρήσει σε περαιτέρω αποσταθεροποίηση της πληγείσας χώρας και να απειλήσει την εθνική της ασφάλεια και κυριαρχία.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, γίνεται κατανοητό, ότι βασική προϋπόθεση για την επιβίωση από ένα ακραίο φυσικό φαινόμενο όπως ένας πολύ μεγάλος σεισμός στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης, της Αμοργού και της Ανάφης είναι η ύπαρξη μιας ανθεκτικής κοινωνίας (Community Resilience).

Συγκεκριμένα, μια κοινωνία είναι ανθεκτική όταν έχει την ικανότητα να αναγνωρίζει τους κινδύνους και τις απειλές της, να αντιμετωπίζει τις κοινωνικές πιέσεις, να προβλέπει και να μετριάζει το κοινωνικό σοκ από την εκδήλωση κινδύνων, ακραίων φαινομένων ή καταστροφών και κρίσεων, να προσαρμόζεται στις μεταβαλλόμενες συνθήκες ενός ακραίου φαινομένου ή κρίσης, να ανακάμπτει τάχιστα σε περιόδους εκδήλωσης ακραίων φαινομένων ή κρίσεων και να επανέρχεται στο πρότερο φυσιολογικό της λειτουργικό περιβάλλον.

Ειδικότερα, για την εξασφάλιση της ανθεκτικότητας απαιτείται η κινητοποίηση όλου του κράτους, καθώς και η συμμετοχή και συνεισφορά όλων των κοινωνικών και εθνικών δυνάμεων. Επίσης, απαιτείται ο σχεδιασμός ενός ισχυρού μηχανισμού διακυβέρνησης και παρακολούθησης της διαχείρισης της φυσικής καταστροφής ή κρίσης στη βάση της Ολιστικής Προσέγγισης (Whole of Government Approach).

Στο πλαίσιο αυτό, απαιτείται διυπουργικός συντονισμός, που θα αποσαφηνίσει τις λειτουργικές διαδικασίες κάθε κυβερνητικής υπηρεσίας και θα δύναται να αξιοποιήσει το σύνολο των κοινωνικών και εθνικών δυνάμεων (κρατικοί – ιδιωτικοί φορείς, κοινωνικοί φορείς, μη κυβερνητικές οργανώσεις, εθελοντές κ.λπ), ώστε να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι επιπτώσεις της εν λόγω φυσικής καταστροφής ή κρίσης.

Υπό την ανωτέρω οπτική, οφείλουμε να αξιολογήσουμε θετικά την έως τώρα αντίδραση της Πολιτείας και του κρατικού μηχανισμού σε αυτή την έντονη σεισμική ακολουθία που παρατηρείται στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης.

Ειδικότερα, για πρώτη φορά στην Ελλάδα γίνεται προληπτική κινητοποίηση και διαχείριση μιας πιθανής φυσικής καταστροφής. Η πολιτική ηγεσία της χώρας σχεδιάζει και χαράσσει πολιτική διαχείρισης μιας πιθανής ακραίας φυσικής καταστροφής, σύμφωνα με τις υποδείξεις των ειδικών και της επιστημονικής κοινότητας και όχι με όρους πολιτικού οφέλους και επικοινωνιακής εργαλειοποίησης της κρίσης.

Ο συντονισμός για την αντιμετώπιση μιας πιθανής ακραίας φυσικής καταστροφής επίσης, γίνεται σε διυπουργικό επίπεδο και σημαντικές δυνάμεις του κρατικού μηχανισμού βρίσκονται ήδη στο πεδίο, για κάθε ενδεχόμενο και για την έγκαιρη διαχείριση των επιπτώσεων από την εκδήλωση ενός έντονου σεισμικού φαινομένου.

Αξιοσημείωτο επίσης, είναι το γεγονός ότι υπάρχει άψογη συνεργασία μεταξύ του κεντρικού κρατικού μηχανισμού και των τοπικών και περιφερειακών αρχών και του τοπικού πληθυσμού.

Τέλος, οι διαχειριστές της κατάστασης κατά την έως τώρα επικοινωνία τους με τα ακροατήριά τους μιλούν την ίδια γλώσσα και ακολουθούν την στρατηγική «επικοινωνώ με ενιαία φωνή» (One Voice Communication). Ειδικότερα, οι εν λόγω διαχειριστές επικοινωνούν με σαφήνεια και συνέπεια, χωρίς αντιφάσεις ή ασαφή και αλληλοσυγκρουόμενα μηνύματα, με αποτέλεσμα να έχει αποφευχθεί η διασπορά σύγχυσης και πανικού προς τα ειδικά κοινά (stakeholders), που εμπλέκονται άμεσα ή έμμεσα με την κρίση.

Παρά την έως τώρα επιτυχή διαχείριση της επικίνδυνης κατάστασης στη Σαντορίνη και τα γύρω νησιά, απαιτείται περαιτέρω εγρήγορση και να τεθεί σε ετοιμότητα όλος ο κρατικός μηχανισμός σαν να βρισκόμαστε μπροστά σε εν εξελίξει κρίση με ακραίες επιπτώσεις.

Ειδικότερα, θα πρέπει να ενταθεί η προετοιμασία και η λήψη προληπτικών μέτρων σε όλη τη χώρα, διότι αν εκδηλωθεί ακραίος σεισμός από το ρήγμα της Αμοργού δεν θα πληγούν μόνο η Σαντορίνη, η Αμοργός και τα γύρω νησιά, αλλά και η Αθήνα και πολλές ακόμη περιοχές της χώρας.

Συγκεκριμένα, απαιτείται:

  • Προσεισμικός έλεγχος κτιρίων δημόσιας και κοινωφελούς χρήσης (νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κ.λπ.) με σκοπό την πρώτη αποτίμηση της σεισμικής τους ικανότητας και λήψης μέτρων σε περίπτωση στατικών προβλημάτων τους για την εξεύρεση εναλλακτικών επανδρωμένων κτιρίων όπου θα λειτουργήσουν προσωρινά, ώστε να ξεπεραστεί η κρίση και να επανέλθει η κανονικότητα.
  • Ασκήσεις ετοιμότητας για την ασφαλή εκκένωση των δημόσιων κτιρίων και υπηρεσιών σε περίπτωση εκδήλωσης σεισμού κατά την ώρα λειτουργίας τους.
  • Φύλαξη και προστασία των κρίσιμων υποδομών όχι μόνο στα νησιά των Κυκλάδων όπου υπάρχει το πρόβλημα, αλλά σε όλη τη χώρα. Θα πρέπει να εξασφαλιστούν εναλλακτικά δίκτυα και κρίσιμες υποδομές που θα καλύψουν τις λειτουργίες των πρωταρχικών δικτύων και υποδομών σε περίπτωση που αυτά, δεχτούν κάποιο πλήγμα και τεθούν εκτός λειτουργίας.
  • Προσδιορισμός χώρων καταφυγής των πολιτών και χώροι καταυλισμών σε περίπτωση εκδήλωσης ακραίου σεισμικού φαινόμενου, όχι μόνο στην Σαντορίνη και τα γύρω νησιά των Κυκλάδων, αλλά σε όλη τη χώρα. Για την αποφυγή πανικού και δημιουργίας κοινωνικού χάους, ο κάθε πολίτης θα πρέπει να ξέρει που θα πρέπει να πάει για να προστατευτεί σε περίπτωση ακραίου σεισμικού φαινομένου.
  • Την εξασφάλιση αρκετών διαθέσιμων θαλάσσιων (πλοία, σκάφη κ.λπ) και αεροπορικών μέσων για την άμεση εκκένωση των νησιών που πιθανόν να πληγούν από έναν ισχυρό σεισμό σε συνδυασμό με την πιθανή έκρηξη του ηφαιστείου της Σαντορίνης ή την εκδήλωση κάποιου τσουνάμι και την απομάκρυνση πολιτών σε ασφαλή μέρη. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να προβλεφθεί από ποιες λιμενικές υποδομές θα απομακρυνθούν οι πολίτες σε περίπτωση καταστροφής των υπαρχουσών.
  • Την προετοιμασία για την αντιμετώπιση περιστατικών εκτεταμένης θαλάσσιας περιβαλλοντικής ρύπανσης.
  • Διασφάλιση της Δημόσιας Υγείας και της περίθαλψης των πληγέντων όχι μόνο για τις πληγείσες περιοχές, αλλά για όλη τη χώρα. Ειδικότερα, απαιτείται να τεθούν σε ετοιμότητα κάποια μεγάλα Νοσοκομεία της Αττικής, καθώς και ένα Νοσοκομείο ανά Περιφέρεια της χώρας.
  • Να τεθούν σε ετοιμότητα όλα τα αποθηκευτικά κέντρα του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Κοινωνικής Αλληλεγγύης για τη διάθεση σκηνικού υλικού και κλινοσκεπασμάτων για την προσωρινή στέγαση των σεισμόπληκτων, εφόσον απαιτηθεί και επίσης, να υπάρξει μέριμνα για την συνέχιση της λειτουργίας των δικτύων της εφοδιαστικής αλυσίδας στις πληγείσες περιοχές.
  • Τέλος, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας εκτός από την υπάρχουσα συμβολή του στην έως τώρα διαχείριση της κατάστασης και την εφαρμογή του Σχεδίου «ΞΕΝΟΚΡΑΤΗΣ» στις περιοχές που θα τεθούν σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης, λόγω της πιθανής εκδήλωσης φυσικής καταστροφής, καλό θα είναι να θέσει άμεσα σε εγρήγορση και επιφυλακή το σύνολο των Ενόπλων Δυνάμεων. Στόχος αυτής της προληπτικής ενέργειας, είναι το ενδεχόμενο αντιμετώπισης κάποιου επίδοξου Υβριδικού Δρώντα (π.χ. Τουρκία) που θα θελήσει να επωφεληθεί από τις έκτακτες συνθήκες που θα διαμορφωθούν από μια ακραία φυσική καταστροφή στις Κυκλάδες, ώστε να απειλήσει την εθνική μας κυριαρχία προκαλώντας μια εθνική κρίση.

Εκτός από ένα μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων που θα λειτουργεί στη βάση της Ολιστικής Προσέγγισης (Whole of Government Approach), για την επιτυχή διαχείριση και αντιμετώπιση μιας ακραίας φυσικής καταστροφής απαιτείται και η ανθεκτικότητα των πολιτών και του συνόλου των κοινωνικών δυνάμεων.

Συγκεκριμένα, μέσω της αύξησης της ευαισθητοποίησης των πολιτών σε σχέση με τους κινδύνους από μια φυσική καταστροφή και την ενθάρρυνσή τους να αναπτύξουν ικανότητες που θα τους επιτρέπουν να κινούνται αυτόνομα και να λαμβάνουν ατομικά μέτρα ασφαλείας κατά την περίοδο κρίσεων ή μιας φυσικής καταστροφής, εξασφαλίζεται η επιτυχής διαχείριση του ακραίου φαινομένου και των επιπτώσεών του.

Μέσω της εξασφάλισης ανθεκτικότητας των πολιτών, διασφαλίζεται η ετοιμότητά τους για την πρώτη αντίδραση, όσο και κατά τη διάρκεια αντιμετώπισης μιας κρίσης ή φυσικής καταστροφής. Η διαδικασία αυτή βασίζεται στην προσέγγιση «Whole of Society», όπου θέτει τους πολίτες και όλες τις κοινωνικές και εθνικές δυνάμεις στον πυρήνα του εθνικού μηχανισμού για τη διαχείριση εκτάκτων αναγκών, φυσικών καταστροφών και κρίσεων.

Κοντολογίς, κατά την αντιμετώπιση μιας φυσικής καταστροφής, οι άνθρωποι στην πληγείσα περιοχή θα πρέπει να ξέρουν πώς να αντιδράσουν για να προστατεύσουν τη ζωή και τα περιουσιακά στοιχεία τους, καθώς και τη ζωή και τα περιουσιακά στοιχεία των άλλων μελών της κοινότητας. Δεδομένου ότι αρχικά η αντιμετώπιση των καταστροφών πραγματοποιείται πάντα σε τοπικό επίπεδο, όλα τα τμήματα του πληθυσμού (σε όλες τις περιοχές της χώρας), πρέπει να διαθέτουν επαρκή γνώση του τρόπου πρόληψης και αντιμετώπισης των καταστροφών και της ετοιμότητας έναντι αυτών.

Η ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τους κινδύνους και η επαρκής γνώση του τρόπου πρόληψης, ετοιμότητας και αντίδρασης σε φυσικές καταστροφές αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την επιτυχή διαχείριση του ακραίου φυσικού φαινομένου διότι μειώνει σημαντικά τις αρνητικές συνέπειες των φυσικών καταστροφών.

Σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης ή κρίσης γεννιέται η ανάγκη της διάδοσης των αναγκαίων πληροφοριών με πρωταρχικό σκοπό την προστασία του πληθυσμού. Οι διαχειριστές τέτοιων καταστάσεων καλούνται να παράσχουν έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση, στους πολίτες, ώστε να τους βοηθήσουν να προετοιμαστούν κατάλληλα και να κάνουν ορθολογικές επιλογές για την μείωση των κινδύνων και τη διασφάλιση της ασφάλειας και της ακεραιότητάς τους.

Η μέριμνα για την ενημέρωση και την προστασία του κοινού συνήθως αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για την ανάπτυξη μιας θετικής σχέσης με το κοινό, την οικοδόμηση της εμπιστοσύνης με τις Αρχές που διαχειρίζονται τη φυσική καταστροφή και την αποδοχή των αποφάσεών τους.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, θα πρέπει να επισημανθεί ότι οι διαχειριστές της κατάστασης του έκτακτου κινδύνου από την παρατεταμένη σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή της Σαντορίνης, της Αμοργού και της Ανάφης έχουν επιτύχει μερικώς το στόχο τους σε αυτό το πεδίο.

Συγκεκριμένα, έχουν επιτύχει την ευαισθητοποίηση του τοπικού πληθυσμού στα νησιά που αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο, αλλά και γενικότερα, στους κατοίκους όλων των Κυκλαδων σχετικά με τους κινδύνους που ελλοχεύουν, έχει ενισχυθεί η ετοιμότητά τους, έχει αναπτυχθεί άριστη συνεργασία με τα τοπικά στελέχη και τους επικεφαλής των νησιών που αντιμετωπίζουν την έκτακτη ανάγκη, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο με τον υπόλοιπο πληθυσμό της χώρας.

Παρά τις επισημάνσεις των ειδικών και τη συνεχής ενημέρωση της κοινής γνώμης για τη διαμορφωθείσα κατάσταση στα εν λόγω νησιά, δεν έχει γίνει αντιληπτή η επικινδυνότητα της κατάστασης και το μέγεθος των επιπτώσεων από την εκδήλωση ενός πολύ ισχυρού σεισμού στη Σαντορίνη, την Αμοργό και την Ανάφη, για όλο τον ελληνικό λαό.

Ειδικότερα, παρατηρείται σημαντική μερίδα πολιτών (κυρίως τους χρήστες των Social Media) να αναφέρουν ανακρίβειες, να διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις και να παραπληροφορούν τον κόσμο σχετικά με την πραγματική κατάσταση της σεισμικής έξαρσης στην ευρύτερη περιοχή της Σαντορίνης.

Επίσης, παρατηρείται ότι στην ατζέντα των αντιπολιτευόμενων πολιτικών δυνάμεων της χώρας και την πλειοψηφία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, άλλα ζητήματα έχουν προτεραιότητα (π.χ. η εργαλειοποίηση του ατυχήματος των Τεμπών και η πολιτική του εκμετάλλευση) και ασκείται έμμεση κριτική, στους διαχειριστές της έκτακτης ανάγκης στη Σαντορίνη, ότι η όλη προληπτική διαχείριση είναι για λόγους αποπροσανατολισμού από την ατζέντα της καθημερινότητας.

Η εν λόγω κατάσταση είναι άκρως επικίνδυνη και θα πρέπει όλοι να καταλάβουν (πριν είναι πολύ αργά), ότι σε περίπτωση εκδήλωσης ενός ακραίου σεισμού στην Σαντορίνη, οι επιπτώσεις πιθανόν να είναι πρωτόγνωρες, θα πλήξουν τους πάντες και η ακραία κατάσταση που θα διαμορφωθεί δεν θα αντιμετωπιστεί μέσω του λαϊκισμού, της ανευθυνότητας, της πολιτικής εργαλειοποίησης για απόκτηση μικροκομματικών κερδών και της μετάθεσης ευθυνών (blame game).

Σε ακραίες καταστάσεις όπως αυτές που βιώνουμε σήμερα στη Σαντορίνη και τα κοντινά σε αυτήν νησιά, απαιτείται εθνική συναίνεση και ενεργοποίηση και συμμετοχή όλων των κοινωνικών και εθνικών δυνάμεων.

Απαιτείται επίσης, στήριξη των διαχειριστών της κατάστασης και των στελεχών του κρατικού μηχανισμού που βρίσκονται στο πεδίο. Δεδομένης της έως τώρα θετικής προληπτικής αντίδρασης του κράτους (για πρώτη φορά στην Ελλάδα), αλλά και της θετικής ανταπόκρισης των τοπικών κοινωνιών των νησιών που πλήττονται, ας ελπίσουμε ότι στο τέλος, θα πρυτανεύσει η λογική και το εθνικό συμφέρον από όλους μας.

Με την ενεργοποίηση όλων των κοινωνικών δυνάμεων, την σωστή αξιοποίηση όλων των εθνικών πόρων και την βοήθεια του καλού Θεού των Ελλήνων, ας ελπίσουμε να ξεπεραστεί και αυτή η φουρτούνα και να επανέλθουν η Σαντορίνη και τα υπόλοιπα νησιά μας στην πρότερη φυσιολογική τους λειτουργική κατάσταση.

(*) Κωνσταντίνος Π. Μπαλωμένος

Πολιτικός Επιστήμονας – Διεθνολόγος / Πρώην Γενικός Διευθυντής – Γενικής Διεύθυνσης
Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) / Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ)