Ο βουλευτής Κυκλάδων της Νέας Δημοκρατίας Μάρκος Καφούρος, κατέθεσε ερώτηση προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Νίκη Κεραμέως.
Τι ζητάει; τη λήψη μέτρων οικονομικής ενίσχυσης και την παροχή οικονομικών διευκολύνσεων που θα διασφαλίσουν την κοινωνική συνοχή και την αντοχή των επαγγελματικών κλάδων, που ήδη κλονίζονται, για τα νησιά Σαντορίνης, Αμοργού, Ανάφης και Ίου!
Συγκεκριμένα ο Βουλευτής, μετά από επαφές με τοπικούς θεσμικούς και κοινωνικούς φορείς στα σεισμοπαθή νησιά, έκρινε επιβεβλημένο να καταθέσει προτάσεις προς αξιολόγηση από τα αρμόδια υπουργεία με στόχο την ανακούφιση των πληττόμενων νησιωτών στις Κυκλάδες,
Ο Βουλευτής επιθυμεί την τοποθέτηση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την αντιμετώπιση του προβλήματος.
Η ξεκούραση ενός ακόμη .. πολεμιστή στις Κυκλάδες έφτασε. Οπως είναι γνωστό, το Σάββατο 1η Μαρτίου, ο “Σκοπελίτης” θα πάρει το δρόμο για τα … Αμπελάκια Σαλαμίνας και θα αφήσει τις Μικρές Κυκλάδες, ορφανές. Ομως, και το “Αρτεμις” θα φύγει για την ετήσια ακινησία του δέκα ημέρες αργότερα, μόνο που εδώ υπάρχει αντικατάσταση όσον αφορά το μοναδικό πλοίο που κινείται στα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια…
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας και την ενημέρωση από τα τοπικά ταξιδωτικά πρακτορεία, το πλοίο “Άρτεμις” θα προχωρήσει στην ετήσια ακινησία του από τις 10 Μαρτίου έως και τις 10 Απριλίου, με το HELLENIC HIGHSPEED να παίρνει τη θέση του, το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
• Ακινησία του ΑΡΤΕΜΙΣ για Εργασίες Ετήσιας Επιθεώρησης, από 10/03/25 (μετά την άφιξη του πλοίου στο Λαύριο), έως 10/04/25.
• Αντικατάσταση του ΑΡΤΕΜΙΣ από το HELLENIC HIGHSPEED από 10/03/25 έως 10/04/25.
“…. Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, απαιτούμε να αποδοθούν οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες σε όλους τους υπεύθυνους για το έγκλημα και αφετέρου να παρθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα από την Κυβέρνηση, για την ασφάλεια των επιβατών και των εργαζομένων, ώστε ο λαός να μην ζήσει ξανά νέα Τέμπη….”
Μέρος της ανακοίνωσης – κάλεσμα που εξέδωσε η “Λαϊκή Συσπείρωση Νάξου και Μικρών Κυκλάδων” με την οποία καλεί τους πολίτες της Νάξου σε καθολική παρουσία στην 24ωρη απεργία της 28ης Φεβρουαρίου.
Μία απεργία που έχει ως στόχο να τιμήσει τη μνήμη των θυμάτων των Τεμπών απαιτώντας παράλληλα την απόδοση ευθυνών “για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα” κι αυτό γιατί δεν ήταν δυστύχημα. Καταλήγει δε με την προτροπή ” Καλούμε σε μαζική συμμετοχή στην απεργία στις 28 Φλεβάρη, που διοργανώνουν τα συνδικάτα και οι φορείς του κινήματος. Όλοι στις 11:00 στην Πλατεία Μανδηλαρά (Παραλία)!”
Η ανακοίνωση της Λαϊκής Συσπείρωσης Νάξου και Μικρών Κυκλάδων (στο τέλος του άρθρου και σε μορφή pdf)
ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΓΙΑ ΣΤΙΣ 28 ΦΛΕΒΑΡΗ! ΟΙ ΖΩΕΣ ΜΑΣ Ή ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΤΟΥΣ!
«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα κάνοντας διαπιστώσεις».
Τα Τέμπη δεν ήταν δυστύχημα, για να του πρέπουν μνημόσυνα, ήταν έγκλημα και μάλιστα προδιαγεγραμμένο, όπως φαίνεται στο παραπάνω απόσπασμα της ανακοίνωσης που βγήκε λίγες μέρες πριν το συμβάν από τους αντιπροσώπους των εργαζομένων στον σιδηρόδρομο.
Αυτό εκφράζεται και στα συνθήματα που ακούγονται δυο χρόνια τώρα στους δρόμους: «ΣΥΡΙΖΑ – ΠΑΣΟΚ – ΝΔ, το έγκλημα αυτό έχει ιστορία», «Τα κέρδη τους – οι ζωές μας».
Ως «Λαϊκή Συσπείρωση» Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, απαιτούμε να αποδοθούν οι πολιτικές και ποινικές ευθύνες σε όλους τους υπεύθυνους για το έγκλημα και αφετέρου να παρθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα από την Κυβέρνηση, για την ασφάλεια των επιβατών και των εργαζομένων, ώστε ο λαός να μην ζήσει ξανά νέα Τέμπη.
Παράλληλα, να δυναμώσει ο αγώνας ενάντια στην πολιτική της “απελευθέρωσης” και της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων της Ε.Ε. και όλων των κυβερνήσεων των τελευταίων δεκαετιών.
Για σύγχρονες, ασφαλείς, τακτικές, φτηνές, αποκλειστικά δημόσιες σιδηροδρομικές μεταφορές.
Καλούμε σε μαζική συμμετοχή στην απεργία στις 28 Φλεβάρη, που διοργανώνουν τα συνδικάτα και οι φορείς του κινήματος.
Εκατοντάδες υποθέσεις αυθαίρετων οικοδομικών εργασιών στη Σαντορίνη παραμένουν ανέλεγκτες από το 2020 -με προφανή κίνδυνο να επέλθει παραγραφή μετά την πάροδο πενταετίας-, καθώς σε αυτό το διάστημα έχουν πραγματοποιηθεί μόλις 20 αυτοψίες από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης.
Το νησί που δέχεται πάνω από 3 εκατομμύρια τουρίστες κάθε χρόνο είναι το βασίλειο της αυθαίρετης δόμησης: όπως προκύπτει από τη μελέτη για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Σαντορίνης, μόνο στο Ημεροβίγλι, τον πιο πυκνοδομημένο οικισμό του νησιού, έχουν χτιστεί περίπου 50.000 τ.μ. αυθαιρέτων!
Με έγγραφό της στις 3 Φεβρουαρίου η Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου επανέρχεται για πολλοστή φορά στο θέμα. Απευθύνεται στις αρμόδιες υπηρεσίες της Θήρας, της Ανάφης, της Ιου και της Φολεγάνδρου και είναι αποκαλυπτικό για όλα όσα λαμβάνουν χώρα εδώ και χρόνια, ειδικά στη Σαντορίνη.
Η Εισαγγελία Νάξου: «Υπενθυμίζουμε ότι στην υπηρεσία σας εκκρεμεί μεγάλος αριθμός παραγγελιών για διενέργεια αυτοψιών που αφορούν αυθαίρετες οικοδομικές εργασίες»
Σύμφωνα με αυτό το έγγραφο υπενθυμίζεται ότι «στην υπηρεσία σας εκκρεμεί μεγάλος αριθμός παραγγελιών της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Νάξου για διενέργεια αυτοψιών που αφορούν αυθαίρετες οικοδομικές εργασίες (εκτέλεση οικοδομικών εργασιών χωρίς οικοδομική άδεια, οικοδομικές εργασίες χωρίς την απαιτούμενη έγκριση της Εφορείας Αρχαιοτήτων, οικοδομικές εργασίες καθ’ υπέρβαση οικοδομικών αδειών, εργασίες ανέγερσης κτισμάτων με άδειες μικρής κλίμακας και μάλιστα σε Ζώνη Α΄ όπου απαγορεύεται η δόμηση), οι περισσότερες από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν στη νήσο Θήρα τα έτη 2020 και 2021, οι οποίες δεν διενεργήθηκαν μέχρι σήμερα».
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, οι αυτοψίες που δεν έχουν διενεργηθεί είναι πάνω από 200 και σε όλες οι παράνομες εργασίες που δηλώνονται ως έργα αντιστήριξης, συνήθως, αφορούν ακίνητα στην Καλντέρα και σε άλλες περιοχές του νησιού όπου έχουν ολοκληρωθεί. Οπως επισημαίνεται στο έγγραφο, οι αυτοψίες «δεν διενεργήθηκαν μέχρι σήμερα παρά τις συνεχείς υπομνήσεις των αστυνομικών προανακριτικών υπαλλήλων της Υποδιεύθυνσης Αστυνομίας Θήρας, προκειμένου να περαιωθούν οι αντίστοιχες ποινικές δικογραφίες που εκκρεμούν στην προκαταρκτική εξέταση, με άμεσο κίνδυνο παραγραφής των αδικημάτων και ματαίωσης των διώξεων των υπευθύνων».
Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι και το περιστατικό που περιέγραψε κάτοικος του νησιού με πρωταγωνίστρια δικαστική λειτουργό η οποία είχε βγει για ψώνια στο σούπερ μάρκετ, όταν εντόπισε εργασίες σε κτίσμα της Καλντέρας. Γνωρίζοντας ότι δεν είχε εκδοθεί άδεια εργασιών ειδοποίησε την Αστυνομία, η οποία έσπευσε στο σημείο και διαπίστωσε ότι αυτό που οι υπεύθυνοι χαρακτήριζαν έργα αντιστήριξης ήταν επέκταση με νέα δωμάτια! Σε ένα νησί που έχει γίνει εδώ και δεκαετίες παγκόσμιος προορισμός, πολλοί βρήκαν την ευκαιρία να επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους χωρίς τις απαιτούμενες άδειες ή με άδειες για άλλον σκοπό.
Η εντολή
Γι’ αυτό στο έγγραφο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Νάξου επισημαίνεται χαρακτηριστικά: «ΕΝΤΕΛΕΣΘΕ όπως πραγματοποιήσετε όλες τις αυτοψίες που αφορούν αυθαίρετες οικοδομικές εργασίες που έλαβαν χώρα κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 στις νήσους Θήρα, Θηρασιά, Ιο, Σίκινο και Φολέγανδρο σε περιοχές που δεν έχει απαγορευτεί η πρόσβαση από τις αρμόδιες αρχές, καθώς και όλες τις αυτοψίες που εκκρεμούν στην Υπηρεσία σας και αφορούν ακίνητα που δεν βρίσκονται σε τέτοιες περιοχές».
Ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας Δόμησης Θήρας στην απάντηση που απέστειλε στην Εισαγγελία Νάξου υποστηρίζει ότι ο όγκος των αρμοδιοτήτων της Υπηρεσίας είναι τόσο μεγάλος, που είναι πολύ δύσκολο με το υπάρχον προσωπικό -έξι άτομα- να διεκπεραιωθούν. Ωστόσο, καμία εξήγηση δεν δίνεται για τον πολύ μικρό αριθμό αυτοψιών που έχουν πραγματοποιηθεί. Η απάντηση του αναπληρωτή προϊσταμένου απεστάλη στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου στις 14 Φεβρουαρίου. Σε αυτήν παραδέχεται ότι δεν έχουν γίνει οι εκατοντάδες αυτοψίες που εκκρεμούν από το 2020, αλλά αντιτείνει ως απάντηση τις πολλαπλές αρμοδιότητες της Υπηρεσίας και τον πολύ μικρό αριθμό εργαζομένων που καλείται να τις φέρει σε πέρας.
H YΔΟΜ Θήρας: «Ζητάμε για πολλοστή φορά την άμεση στελέχωση με ικανό αριθμό υπαλλήλων ώστε να διεκπεραιωθεί ο τεράστιος όγκος υποθέσεων που εκκρεμεί»
Συγκεκριμένα αναφέρει: «Η Υπηρεσία μας έχει γίνει αποδέκτης πολλών εγγράφων σας, σύμφωνα με τα οποία επιτάσσεται η διενέργεια και η σύνταξη εκθέσεων αυτοψίας αυθαιρέτων κατασκευών. Σεβόμενοι απολύτως τον θεσμικό σας ρόλο και σε συνέχεια της από δεκαετίας και πλέον αλληλογραφίας της Υπηρεσίας μας (…) σχετικά με τη μόνιμη και διαρκή υποστελέχωσή μας, επισημαίνουμε ότι σε συνέχεια των εκδοθεισών εκθέσεων αυτοψίας αυθαιρέτων η Υπηρεσία μας καλείται σε δεύτερο χρόνο από την Υποδιεύθυνση Αστυνομίας Θήρας (κατόπιν εισαγγελικής παραγγελίας) στα πλαίσια προκαταρκτικής εξέτασης και με τη διαδικασία του κατεπείγοντος να παρέχει περαιτέρω διευκρινίσεις ή να καταθέτει ανωμοτί και να παρέχει περαιτέρω στοιχεία για την πορεία των εν λόγω εκθέσεων αυτοψίας…».
Ακολούθως ο αναπληρωτής προϊστάμενος παραθέτει τις αρμοδιότητες με τις οποίες είναι επιφορτισμένη η Υπηρεσία του, όπως π.χ. οι αυτοψίες, η ολοκλήρωση της διαδικασίας πρωτοκόλλων αυθαιρέτων, η διενέργεια αυτοψιών για επικίνδυνες-ετοιμόρροπες κατασκευές, οι εγκρίσεις οικοδομικών αδειών και άλλες επτά, έντεκα1 στο σύνολό τους.
Οπως εξηγεί, το δυναμικό της αποτελείται από τρεις υπαλλήλους ειδικότητας Μηχανικών ΠΕ, εκ των οποίων η μία διανύει το δεύτερο έτος αδείας άνευ αποδοχών, έναν υπάλληλο ειδικότητας Μηχανικών ΤΕ, έναν διοικητικό και έναν υπάλληλο αρχείου. «Ως εκ τούτου», καταλήγει, «ζητάμε για πολλοστή φορά την άμεση στελέχωση της ΥΔΟΜ Θήρας με ικανό αριθμό υπαλλήλων ώστε να διεκπεραιωθεί ο τεράστιος όγκος υποθέσεων που εκκρεμεί στην Υπηρεσία μας».
Βλάβη σε μνημείο
Μια πολύ χαρακτηριστική περίπτωση για το τι συντελείται με τις αυθαιρεσίες στη Σαντορίνη αποτελεί η περίπτωση επιχειρηματία που δραστηριοποιείται από το 2012 στη διάσημη παραλία της Περίσσας με κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Το κατάστημα βρίσκεται σε κηρυγμένο αρχαιολογικό χώρο και γειτνιάζει με δύο προστατευόμενα αρχαία μνημεία, την παλαιοχριστιανική Βασιλική και τον μεσοβυζαντινό ναό της Αγίας Ειρήνης.
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων εντόπισε αυθαιρεσίες και προσθήκες που προκαλούν σοβαρότατη αισθητική βλάβη στο μνημείο. Με παρέμβαση της Εισαγγελίας Νάξου η επιχείρηση σφραγίστηκε, όμως ο επιχειρηματίας στράφηκε κατά της απόφασης και κατάφερε να κερδίσει τη δίκη!
Η Εφορεία Αρχαιοτήτων: …ζητά την ανάκληση άδειας λειτουργίας καταστήματος που λειτουργεί στην Περίσσα Θήρας εντός της αδόμητης Ζώνης ΠροστασίαςΗ επιχείρηση: προσβάλλει την απόφαση της Εφορείας Αρχαιοτήτων και δικαιώνεται στο δικαστήριο
Ωστόσο, την Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, με απόφαση που δημοσιεύτηκε στη Διαύγεια, απέρριψε την απόφαση επί της προσφυγής που άσκησε ο επιχειρηματίας στον Δήμο Θήρας, αναφέροντας μεταξύ άλλων: «Από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι η ίδρυση και η λειτουργία του εν λόγω καταστήματος ήταν παράνομη, δεδομένου ότι η άδεια αυτή εκδόθηκε κατά παράβαση αφού», όπως τονίζει πιο κάτω, «το επίμαχο κατάστημα βρίσκεται σε αρχαιολογικό χώρο, οπότε απαραίτητη προϋπόθεση για τη λειτουργία του ήταν η χορήγηση άδειας της αρχαιολογικής υπηρεσίας.
Οπως επισημαίνεται στην απόφαση, «τέτοια άδεια ούτε είχε χορηγηθεί στον ενδιαφερόμενο ούτε είχε ζητηθεί από τον ίδιο, επομένως η άδεια ίδρυσης και λειτουργίας του καταστήματός του που εκδόθηκε από τον Δήμο Θήρας ήταν παράνομη και ανακλητέα». Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα στοιχεία του φακέλου και της υπόθεσης, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου απέρριψε ως αβάσιμη την ειδική διοικητική προσφυγή του επιχειρηματία κατά της απόφασης με την οποία σφραγίστηκε η επιχείρησή του.
Την Τετάρτη 26-2-2025 ομάδα μαθητών συνοδευόμενη από καθηγητές του Γυμνασίου Τραγαίας, επισκέφτηκε τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Ζωοδόχου Πηγής Νάξου, στον οποίο και ξεναγήθηκε από τον Αρχιδιάκονο π. Νεκτάριο Σκουλάτο.
Κατόπιν, μαθητές και καθηγητές επισκέφτηκαν τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κκ Καλλίνικο στα γραφεία της Ιεράς Μητροπόλεως, ο οποίος τους και τους υποδέχθηκε με ιδιαίτερη χαρά.
Εκεί, είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας, να κεραστούν παραδοσιακά γλυκίσματα, καθώς και να λάβουν ως ευλογία βιβλία και εικονάκια εις ανάμνηση της επίσκεψής τους.
Πληροφορίες και Φωτογραφίες από τη σελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Παροναξίας
Εξ αναβολής αναμέτρηση για την 9η αγωνιστική της ιταλικής Serie A. Η Μπολόνια υποδέχεται στο «Renato Dall’Ara» τη Μίλαν (21:45), με τις νέες στοιχηματικές εταιρίες να περιμένουν έναν αμφίρροπο αγώνα σύμφωνα με τις αποδόσεις που προσφέρουν.
Το αήττητο σερί δέκα αγώνων (5-5-0) που είχε χτίσει η Μπολόνια «γκρεμίστηκε» στην έδρα της Πάρμα (0-2) το περασμένο Σάββατο, με αποτέλεσμα να μείνει στους 41 βαθμούς και να υποχωρήσει στην 8η θέση, ισόβαθμη με την αποψινή της αντίπαλο.
Από ήττα προέρχεται κι η Μίλαν, στην έδρα της Τορίνο (1-2), αποτέλεσμα που ήρθε μετά τον αποκλεισμό-σοκ από το Τσάμπιονς Λιγκ μέσα στο «San Siro». Η ομάδα του Σέρζιο Κονσεϊσάο έμεινε στο 1-1 με τη Φέγενορντ και σε συνδυασμό με την ήττα 1-0 στην Ολλανδία έμεινε εκτός Ευρώπης από τον Φλεβάρη.
Δριμεία κριτική εξακολουθεί να ασκείται στον Πορτογάλο προπονητή, που δεν αποκλείεται να αποχωρήσει πολύ σύντομα αν συνεχιστούν τα αρνητικά αποτελέσματα.
Τέσσερις σερί νίκες έχει στην έδρα της η Μπολόνια και σίγουρα δεν θα αποτελέσει εύκολη λεία για τη Μίλαν.
Προβλέπεται αμφίρροπο παιχνίδι, κάτι που μαρτυρά εξάλλου κι η κοινή εγχώρια πορεία τους (ίδιοι βαθμοί, παρουσία στα ημιτελικά του Κυπέλλου).
Ως μια τονωτική ένεση στα έσοδα των εμπορικών και τουριστικών επιχειρήσεων, εν μέσω του χειμώνα, περιγράφονται οι καρναβαλικές εκδηλώσεις που έχουν πλημμυρίσει κάθε γωνιά της Πατρίδας μας.
Oμως, στο τέλος της ημέρας, δεν λύνουν από μόνες τους το αυξημένο κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων, όπως χαρακτηριστικά τονίζεται από φορείς των τοπικών κοινωνιών στο Tornos News.
Ξεκινώντας από το μεγαλύτερο καρναβάλι της χώρας, αυτό της Πάτρας, η ιστορία του οποίου ξεκινά από τον προηγούμενο αιώνα, το Tornos News μίλησε με τον Κωνσταντίνο Ε. Δραγώτη, Αντιπρόεδρο της ΚΕΔΗΠ-Καρναβάλι Πάτρας, ο οποίος αφού επεσήμανε ότι και φέτος το πατρινό καρναβάλι θα προσελκύσει τον περισσότερο κόσμο, με τα καταλύματα να έχουν υψηλές πληρότητες στάθηκε και στο οικονομικό αποτύπωμα του καρναβαλιού στην πατρινή οικονομία.
Ο φετινός Βασιλιάς Καρνάβαλος στη μεγάλη γιορτή της Πάτρας θα είναι ο «Αρλεκίνος»
Όπως είπε ο κ. Δραγώτης, οι εκτιμήσεις για το φετινό πατρινό καρναβάλι κάνουν λόγο για έσοδα που θα ξεπεράσουν τα 50 εκατ. ευρώ ποσό διόλου ευκαταφρόνητο. Κάποιοι, πάντως, έκαναν λόγο στο παρελθόν και για έσοδα για πάνω από 100 εκατ.ευρώ όλη την περίοδο των αποκριάτικων εκδηλώσεων. Το βέβαιο είναι ότι αυτά διαχέονται σε ταξί, εστίαση, ξενοδοχεία, κέντρα διασκέδασης, πωλήσεις καρναβαλικών ενθυμίων κλπ. Φέτος οι καρναβαλιστές θα ξεπεράσουν τους 50.000, ενώ μαζί με τους επισκέπτες των καρναβαλικών εκδηλώσεων 100.000 άνθρωποι θα πλημμυρίσουν την Αχαϊκή Πρωτεύουσα.
Στο Ρέθυμνο ανοίγουν κλειστά ξενοδοχεία και εποχιακές επιχειρήσεις
Μπορεί η πρώτη θέση στα καρναβαλικά θεάματα να ανήκει στην Πάτρα, αλλά εξίσου ηγετικό ρόλο διεκδικεί και το Ρέθυμνο, που στο παρελθόν και συγκεκριμένα το 2019 έχει ξεπεράσει σε έσοδα τα 10 εκατομμύρια ευρώ αλλά και τους 100.000 επισκέπτες.
Φέτος ωστόσο, όπως τονίζει στο Tornos News ο Μάνος Τσάκωνας, Αντιδήμαρχος πολιτισμού και υπεύθυνος του ρεθεμνιώτικου καρναβαλιού 12.000 καρναβαλιστές και 25 άρματα θα παρελάσουν στους κεντρικούς δρόμους του Ρεθύμνου, με την επισκεψιμότητα, ωστόσο, να φτάνει τους 30.000 το τελευταίο τετραήμερο.
Ο αντίκτυπος τώρα του καρναβαλιού στην τοπική οικονομία είναι σημαντικός, αφού το χειμώνα, οι περισσότερες τουριστικές επιχειρήσεις τελούν εν υπνώσει περιμένοντας το θέρος και τον τουρίστα από τις χώρες του εξωτερικού.
Σε κάθε περίπτωση παρατηρεί ο κ. Τσάκωνας, ένεκα του καρναβαλιού ανοίγουν ξενοδοχεία, εμπορικά καταστήματα αλλά και εστίασης προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη επισκεψιμότητα. Θα έλεγε κανείς ότι είναι και ένα τεστ πριν από το Πάσχα και τη νέα τουριστική περίοδο. Τώρα πόσο θα είναι το συνολικό όφελος για την οικονομία του Ρεθύμνου, το σίγουρο είναι ότι το νούμερο θα είναι εξαψήφιο. Πάντως το τελικό ποσό που θα μπει στα ταμεία στο τέλος της ημέρας…για τις επιχειρήσεις ευχή όλων είναι να ξεπεράσει τα 5 εκατ. ευρώ.
Πανκερκυραϊκή συμμετοχή στα αποκριάτικα δρώμενα της Κέρκυρας
Αφήνοντας το κρητικό πέλαγος και περνώντας στο Ιόνιο και στην Πριγκίπισσα του Ιονίου, την Κέρκυραο Κωνσταντίνος Βουσολίνος, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Εμπορίου, αφού μας διορθώνει ότι στην Κέρκυρα δεν μιλάμε για καρναβάλι αλλά για την Κερκυραϊκή Αποκριά, υπογραμμίζει στο Tornos News ότι φέτος το στίγμα που θέλει να δώσει η Κέρκυρα στα δρώμενα είναι η συμμετοχή του λυρικού στοιχείου.
“Επίκεντρο των εκδηλώσεων θα είναι η μουσική και οι χορωδίες. Αυτές οι εκδηλώσεις έρχονται από τα βάθη του παρελθόντος γι αυτό και φέτος για πρώτη φορά διοργανώνονται λυρικές βραδιές στο ιστορικό δημαρχείο της Κέρκυρας, το πρώτο λυρικό θέατρο του ελληνισμού από το 1833, όταν δεν υπήρχε ελληνικό κράτος”, σημειώνει ο κ. Βουσολίνος.
Την Κερκυραϊκή αποκριά πλαισιώνουν 30 εκδηλώσεις αλλά και 4 μεγάλα συγκροτήματα που θα θα παρουσιάζουν βενετσιάνικες στολές. Στο σημείο αυτό ο κ. Βουσολίνος εστιάζει στην καθολική συμμετοχή των Κερκυραίων, καθώς στα δρώμενα συμμετέχουν ισότιμα όλα τα σωματεία αλλά και σχολεία της Κέρκυρας.
Σε ό,τι αφορά τον οικονομικό αντίκτυπο στην τοπική οικονομία, ο κ αντιδήμαρχος σημειώνει ότι όλα τα ξενοδοχεία της πόλης είναι ανοικτά και γεμάτα, ενώ το βέβαιο είναι εστίαση και εμπορικά καταστήατα θα καρπωθούν τα πρόσκαιρά οφέλη των εκδηλώσεων.
Οι εμπορικοί σύλλογοι της χώρας στηρίζουν τις καρναβαλικές εκδηλώσεις
Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει και στους εμπορικούς συλλόγους της χώρας, που στηρίζουν τις καρναβαλικές εκδηλώσεις σε όλη την χώρα, όπως τονίζει μεταξύ άλλων στο Tornos News o Κώστας Ελευθερίου, Συνεργάτης Ιστορικού Αρχείου Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας του Ινστιτούτου (ΙΝΕΜΥ) της ΕΣΕΕ.
Διαχρονικά στη χώρα μας οι εμπορικοί σύλλογοι δεν περιορίζονται αποκλειστικά στην προώθηση των συμφερόντων της επιχειρηματικότητας και στην υποστήριξη της τοπικής οικονομίας, αλλά ταυτόχρονα εκπληρώνουν και έναν ενεργό ρόλο στην κοινωνική και πολιτιστική ζωή κάθε πόλης, εξηγεί ο κ. Ελευθερίου και προσθέτει:
“Οι καρναβαλικές εκδηλώσεις, πέρα από κομμάτι του τουριστικού προϊόντος αρκετών περιοχών, αποτελούν και μια ευκαιρία οι τοπικές κοινωνίες να έρθουν κοντά στις παραδόσεις τους και να ενισχύσουν τη συνοχή τους. Οι εμπορικοί σύλλογοι, επομένως, συμμετέχουν ενεργά τόσο στη διοργάνωση καρναβαλικών εκδηλώσεων ως κινητήριοι μοχλοί πολιτισμικών δράσεων, συμβάλλουν στην οικονομική στήριξη τους και λειτουργούν ενίοτε ως συνδετικοί κρίκοι για τη συνεργασία επιχειρηματιών, καρναβαλικών συλλογικοτήτων και διαφόρων τοπικών εκφράσεων δημόσιας κοινωνικότητας”.
Μάλιστα κάνει ειδική αναφορά στο καρναβάλι της Πάτρας σημειώνοντας τα εξής:
“Είναι διαχρονική και ιδιαίτερα σημαντική, για παράδειγμα, η ενεργός συμμετοχή του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών στο καρναβάλι της Πάτρας, η οποία περιλαμβάνει και την ανάδειξη μιας ιδιαίτερης καρναβαλικής επιχειρηματικότητας.
Αντίστοιχες δράσεις εντοπίζονται, επίσης, στην Ξάνθηκαι το Ρέθυμνο. Πρόκειται για πρωτοβουλίες που έχουν ως στόχο να συνδυαστεί η επιχειρηματικότητα με τον πολιτισμό, ενώ δείχνουν και την κεντρική θέση των συλλόγων στις τοπικές κοινωνίες”.
Τα κόστη για αποδράσεις στους καρναβαλικούς προορισμούς
Και επειδή αυτή την περίοδο όλη η Ελλάδα είναι ένα καρναβάλι, οι ταξιδιωτικοί πράκτορες δημοσιοποιούν ενδεικτικές τιμές για τους ταξιδιώτες της τελευταίας στιγμής που θα θελήσουν να εκδράμουν.
Ενδεικτικά:
Ένα τριήμερο σε Καλαμπάκα-Μετέωρα ξεκινά από 145 ευρώ,
Για όσους επιθυμούν να ζήσουν την αποκριάτικη εμπειρία της Πάτρας, ένα ταξίδι τριών ημερών σε ξενοδοχείο 4 αστέρων ξεκινά από 149 ευρώ.
Η Λάρισα και τα Ιωάννινα ξεχωρίζουν με προσιτές προτάσεις για τριήμερο σε πεντάστερα ξενοδοχεία, με τιμές που ξεκινούν από 159 και 165 ευρώ αντίστοιχα.
Τα πακέτα για Ξάνθη, για διαμονή 4 ημερών σε πεντάστερο ξενοδοχείο, ξεκινούν από 198 ευρώ, ενώ οι τιμές για Κύμη-Θήβα (3 ημέρες σε τετράστερο ξενοδοχείο) ξεκινούν από τα 235 ευρώ.
Τα πακέτα για Νάουσα, για 4 ημέρες σε τετράστερο ξενοδοχείο ξεκινούν από 240 ευρώ, η Κεφαλονιά προσφέρει 5 ημέρες σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων από 355 ευρώ, το Ρέθυμνο για 3 ημέρες από 139 ευρώ, και τα πακέτα για Μεσσηνία και Τύρναβος-Κοζάνη (3 ημέρες) ξεκινούν από 229 και 247 ευρώ αντίστοιχα.
Τυρναβίτικο Καρναβάλι – Μπουρανί, ειδικό για …αθυρόστομους
Η Καστοριά και η Λευκάδα αποτελούν εξαιρετικές επιλογές, με τιμές που ξεκινούν από 160 ευρώ για τριήμερες αποδράσεις, ενώ το Γαλαξίδι προσφέρεται για ημερήσιες εκδρομές με κόστος από 22 ευρώ.
Με την ταχύτατη εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης σχεδόν σε κάθε επαγγελματικό τομέα να αποτελεί γεγονός, πολλά επαγγέλματα απειλούνται ήδη με εξαφάνιση τα επόμενα χρόνια, ενώ ένα από αυτά αποτελεί και τον βασικό πυλώνα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ανησυχίες εκφράζουν ήδη αρκετοί επαγγελματικοί κλάδοι σχετικά με την ανεξέλεγκτη χρήση των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης, ενώ αρκετά είναι και τα παραδείγματα οργανωμένων αντιδράσεων με σκοπό τη θωράκιση των επαγγελμάτων που εκπέμπουν ήδη SOS.
Σύμφωνα με τον Gordon Wagener, επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού της Mercedes-Benz, ένα από τα επαγγέλματα που θα μπορούσε να αντιμετωπίσει προβλήματα τα επόμενα χρόνια είναι και οι σχεδιαστές αυτοκινήτου.
Μιλώντας σε πρόσφατη εκδήλωση, ο Gordon Wagener κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για όσους «επιθυμούν να εισέλθουν σε μία βιομηχανία που υφίσταται ήδη έναν τεράστιο μετασχηματισμό, και ο οποίος καθοδηγείται πλέον από την ηλεκτροκίνηση και τις νέες τεχνολογίες που συνεχώς αναδύονται».
Ο Wagener συνέχισε λέγοντας ότι προς το παρόν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα με την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης είναι «ο διαχωρισμός μεταξύ σκουπιδιών και χρήσιμων προϊόντων», ωστόσο παραδέχεται ότι η τεχνολογία βελτιώνεται καθημερινά, και εικάζει πως σύντομα θα αλλάξει δραστικά ο τρόπος που οι σχεδιαστές ασκούν το επάγγελμά τους.
Μάλιστα έδωσε και τη δική του εκτίμηση αναφορικά με την εισχώρηση της τεχνητής νοημοσύνης και στον τομέα σχεδίασης αυτοκινήτων, τονίζοντας ότι «ίσως σε 10 χρόνια το μεγαλύτερο μέρος του σχεδιασμού ενός αυτοκινήτου θα γίνεται από την τεχνητή νοημοσύνη, κάτι που θα καταστήσει τους σχεδιαστές περιττούς. Ο διάδοχός μου θα είναι μια μηχανή και θα είναι πολύ φθηνότερη από τον μισθό μου».
Από την κατασκευή του πρώτου αυτοκινήτου μέχρι σήμερα, οι σχεδιαστές αυτοκινήτων διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην κατασκευή καινούργιων οχημάτων, που φέρουν ξεχωριστή ταυτότητα.
Μένει να δούμε αν ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο εξ ολοκλήρου από την τεχνητή νοημοσύνη θα μπορέσει αφενός να ικανοποιήσει τις ποικίλες ανάγκες του αγοραστικού κοινού και αφετέρου να προσδώσει στα οχήματα την χαρακτηριστική ταυτότητα με την οποία οι σχεδιαστές «υπογράφουν» τις δημιουργίες τους.
Στην Εισαγγελία της Νέας Υόρκης η Λίνα Μενδώνη παρέλαβε 11 αρχαία αντικείμενα, τα οποία επαναπατρίζονται στην Ελλάδα.
Ο επαναπατρισμός, από τον Επικεφαλής του Τμήματος Καταπολέμησης Παράνομης Διακίνησης Αρχαιοτήτων Matthew Bogdanos, επιτεύχθηκε χάρη στη πολύχρονη και στενή συνεργασία του Γραφείου του Εισαγγελέα του Μανχάταν και του Υπουργείου Πολιτισμού.
«Το ελληνικό κράτος δίνει προτεραιότητα στον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων»
Η Λίνα Μενδώνη επεσήμανε στον χαιρετισμό της: «Το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταφέρει, τα τελευταία χρόνια, τον επαναπατρισμό εκατοντάδων κλεμμένων πολιτιστικά αγαθών. Κάθε επαναπατρισμός έχει ξεχωριστή σημασία, καθώς έχει άμεση σχέση με τη συλλογική και ατομική μας ταυτότητα. Το ελληνικό κράτος δίνει προτεραιότητα στον επαναπατρισμό αρχαιοτήτων που δικαιωματικά ανήκουν στην πατρίδα μας, αλλά παραμένουν παρανόμως στο εξωτερικό».
«Η Ελλάδα», σημείωσε η Υπουργός, «σε καμία περίπτωση δεν διεκδικεί να αδειάσουν τα μουσείαπου φιλοξενούν και εκθέτουν έργα της αρχαίας ελληνικής τέχνης. Διεκδικεί, όμως, την επιστροφή όλων των παρανόμως εξαχθέντων πολιτιστικών θησαυρών της και την επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, μια μοναδική περίπτωση. Η βίαιη απομάκρυνση των Γλυπτών κατέστρεψε την ακεραιότητα του ιστάμενου μνημείου, συμβόλου του Δυτικού Πολιτισμού».
Μαρμάρινη λεκανίδα με πώμα και μαρμάρινος δοίδυκας (γουδοχέρι, 5ος-4ος αι. π.Χ.)
Τα 11 αντικείμενα που επαναπατρίζονται
Ανάμεσα στα επαναπατρισθέντα 11 αρχαία αντικείμενα περιλαμβάνεται μαρμάρινη ανδρική εικονιστική κεφαλή (πρώτο μισό 1ου αι. μ.Χ), μαρμάρινο αττικό αναθηματικό ανάγλυφο της κατηγορίας των «νεκροδείπνων» (δεύτερο μισό 4ου αι. π.Χ.), μαρμάρινη λεκανίδα με πώμα και μαρμάρινος δοίδυκας (γουδοχέρι, 5ος-4ος αι. π.Χ.).
Χάλκινο γυναικείο αγαλμάτιο (3ος αι. π.Χ.)
Ενα χάλκινο γυναικείο αγαλμάτιο (3ος αι. π.Χ.), μικροσκοπική χάλκινη γυναικεία προτομή (3ος αι. π.Χ.), χρυσό δαχτυλίδι με παράσταση Ποσειδώνα με τρίαινα στη σφενδόνη (1ος αι. π.Χ. – 1ος αι. μ.Χ.), πήλινο μυκηναϊκό γυναικείο ειδώλιο τύπου Ψ (1300-1200 π.Χ.), πήλινο μελανόμορφο αρύβαλλο με παράστασης μάχης (600-500 π.Χ.), πήλινο μελαμβαφή κάνθαρο (4ος αι. π.Χ.), και πήλινα λυχνάρια του 4ου αι. π.Χ.
Χάλκινη γυναικεία προτομή (3ος αι. π.Χ.)
Με το πέρας της τελετής επαναπατρισμού, η Λίνα Μενδώνη παρασημοφόρησε εκ μέρους της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ελληνικής Κυβέρνησης τον Μatthew Bogdanos, με το παράσημο του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα», για την συμβολή του στην επανάκτηση και τον επαναπατρισμό στην Ελλάδα πλήθος αρχαιοτήτων.
Χρυσό δαχτυλίδι με παράσταση Ποσειδώνα με τρίαινα στη σφενδόνη (1ος αι. π.Χ. – 1ος αι. μ.Χ.Μαρμάρινο αττικό αναθηματικό ανάγλυφο της κατηγορίας των «νεκροδείπνων» (δεύτερο μισό 4ου αι. π.Χ.)
Η Λίνα Μενδώνη, κατά την απόδοση του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα» στον Matthew Bogdanos, τόνισε ότι: «Αυτή η παρασημοφόρηση δεν είναι μόνο η απόδειξη για τον αδυσώπητο αγώνα του ενάντια στην παράνομη διακίνηση και τη λεηλασία πολύτιμων αντικειμένων, αλλά και η αναγνώριση στην ελληνική του κληρονομιά. Ο Μatthew Bogdanos είναι ένας από εμάς – όχι μόνο λόγω της πατρογονικής του ρίζας στη Λήμνο και της σύνδεσής του με τη ζωντανή ελληνοαμερικανική κοινότητα, αλλά, κυρίως, λόγω της ακλόνητης αφοσίωσής του στην προστασία της κλασικής κληρονομιάς και των οικουμενικών αξιών της. Είναι Έλληνας, όχι μόνο από καταγωγή, αλλά από το έργο που έχει κάνει—και συνεχίζει να κάνει—για να διαφυλάξει την κληρονομιά του αρχαίου κόσμου».
Η Λίνα Μενδώνη, κατά την απόδοση του «Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικα» στον Matthew Bogdanos
Ο Επικεφαλής του Τμήματος Καταπολέμησης Παράνομης Διακίνησης Αρχαιοτήτων του Γραφείου του Εισαγγελέα του Μανχάταν, Matthew Bogdanos, βαθύτατα συγκινημένος, είπε: «Είναι μεγάλη τιμή για μένα ότι παίρνω αυτό το παράσημο από την Ελληνική Δημοκρατία, τη χώρα καταγωγής της οικογένειάς μου. Δεσμεύομαι ότι θα συνεχίζω να εργάζομαι στην κατεύθυνση αυτή, προκειμένου να επιστραφεί στην Ελλάδα η τεράστια πολιτιστική της κληρονομιά. Δεν θεωρώ αυτή τη διάκριση ως επιβράβευση για την παρελθούσα προσφορά μου, αλλά για τις μελλοντικές μου υπηρεσίες».
Στην τελετή παρέστησαν η Γενική Πρόξενος της Ελλάδας στη Νέα Υόρκη, Ιφιγένεια Καναρά, η πάρεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους Ευθυμία Γκαράνη, ο Πρόεδρος του Δ.Σ. του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών Γεώργιος Τσαπρούνης, η Διευθύντρια Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών του ΥΠΠΟ Βάσω Παπαγεωργίου και η Τμηματάρχης Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών Έλενα Βλαχογιάννη.
Το πόρισμά του για τις συνθήκες της τραγωδίας από τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη παρουσιάζει αυτήν την ώρα ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Όπως είπε ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ξεκινώντας την παρουσίαση το πόρισμα της Επιτροπής είναι κάτι που γράφει η επιτροπή με απόλυτη ανεξαρτησία με το συμβούλιο του οργανισμού να το υιοθετεί χωρίς να αλλάξει ούτε κόμμα. Σύμφωνα με τον ίδιο, «η έλλειψη του οργανισμού οδήγησε σε απώλεια σοβαρών στοιχείων το βράδυ του δυστυχήματος. Ζήτησε, επίσης, μια μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς των θυμάτων που έπρεπε να υποκαταστήσουν τον οργανισμό που δεν υπήρχε στη συλλογή στοιχειών.
Εθνικό άγος τα Τέμπη που όπως κάθε τραγωδία πρέπει να έχει κάθαρση που όμως δεν αποτελεί το αντικείμενο της έρευνας μας. Στόχος μας να καταδείξουμε τις αβελτηρίες και τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν δύο τρένα στην ίδια γραμμή με αποτέλεσμα να συγκρουστούν, συνέχισε ο πρόεδρος του Οργανισμού».
Όπως εξήγησε «ασχοληθήκαμε με τη σύμβαση 717 αλλά δεν αποτέλεσε το κύριο αντικείμενο της διερεύνησης. Το ότι η καθυστέρηση της υλοποίησης συνεισέφερε στο δυστύχημα είναι δεδομένο. «Στο δυστύχημα συνεισέφεραν το ότι το ελληνικό κράτος δεν στήριζε για χρόνια τον σιδηρόδρομο και η αποψίλωση του ΟΣΕ από προσωπικό ασφαλείας επί Μνημονίων. Σκοπός της διερεύνησης είναι να γίνουν οι συστάσεις ασφαλείας που πρέπει» κατέληξε ο πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
# Οι ταχύτητες των τρένων ήταν σημαντικές. Από το αποτέλεσμα δημιουργήθηκε μία τεράστια πυρόσφαιρα.
# Ο Σταθμάρχης Λάρισας δεν χρησιμοποίησε -κατά λάθος, θεωρούμε- την αυτόματη χάραξη, άφησε κατά λάθος την αλλαγή 118 στη διαγώνιο. Ηταν ένα μεγάλο λάθος χειρισμού.
# Ο οδηγός έπρεπε να επαναλάβει την εντολή, αλλά δεν την επανέλαβε, είπε ευχαριστώ και συνέχισε.
# Οι υποκείμενοι παράγοντες είναι η διαχρονική έλλειψη προσωπικού (κατά μέσον όρο ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικής γραμμής η Ευρώπη έχει δύο εργαζομένους, στην Ελλάδα υπήρχαν 0,5 εργαζόμενοι αντιστοίχως, έλλειψη επαρκούς σηματοδότησης, η διαχείριση των σταθμαρχών του ΟΣΕ (δεν ήταν κατηρτισμένοι στον βαθμό που έπρεπε να εκτελούν τα καθήκοντά τους με ασφάλεια), έλλειψη μηχανισμού παρακολούθησης και επιθεώρησης των σταθμαρχών.
# Η έρευνά μας καταλήγει πως τα θύματα που αίτια θανάτου τη φωτιά είναι περίπου 5-7.
# Πιθανή παρουσία ενός αγνώστου προς το παρόν καυσίμου που προκάλεσε την πυρόσφαιρα.
Αναλυτικά η σύνοψη του Πορίσματος
Το ατύχημα στις 28 Φεβρουαρίου 2023
1. Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, η επιβατική αμαξοστοιχία IC-62, με 352 επιβαίνοντες, που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, αναχώρησε από το σταθμό της Λάρισας στις 23:05, με καθυστέρηση 48 λεπτών. Σχεδόν την ίδια ώρα, η εμπορευματική αμαξοστοιχία 63503 αναχώρησε από το σταθμό των Νέων Πόρων με κατεύθυνση τη Λάρισα, επίσης με καθυστέρηση στο προγραμματισμένο πρόγραμμα.
2 Λίγο μετά τις 23:18 οι δύο αμαξοστοιχίες συγκρούστηκαν μετωπικά, με την εμπορική αμαξοστοιχία να καταγράφει ταχύτητα σχεδόν 90 km/h, ενώ η επιβατική αμαξοστοιχία ταξίδευε με εκτιμώμενη ταχύτητα 150 km/h, αμφότερες πολύ εντός των επιτρεπόμενων περιορισμών ταχύτητας. Η κρούση ήταν σφοδρή και ενώ οι δύο μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας ωθήθηκαν στη διπλανή γραμμή για να έρθουν σε σύγκρουση με τον κατακόρυφο τοίχο αντιστήριξης, η μηχανή και το επιβατικό βαγόνι πρώτης θέσης της επιβατικής αμαξοστοιχίας εκτοξεύτηκαν στην άλλη πλευρά της γραμμής, όπου προσγειώθηκαν στο έδαφος κάτω από αυτήν, καταστραμμένα ολοσχερώς.
3 Εν τω μεταξύ, σημειώθηκε μια δεύτερη, σχεδόν μετωπική σύγκρουση μεταξύ του βαγονιού εστιατορίου της επιβατικής αμαξοστοιχίας και του πρώτου επίπεδου βαγονιού, φορτωμένου με χαλύβδινες πλάκες, τα οποία ήταν τα πρώτα επόμενα οχήματα της επιβατικής και της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας αντίστοιχα. Ακολουθώντας την κατεύθυνση των προπορευόμενων οχημάτων, το βαγόνι εστιατορίου και το επόμενο βαγόνι δεύτερης κατηγορίας της επιβατικής αμαξοστοιχίας κατέληξαν επίσης στο χαμηλότερο έδαφος. Εν τω μεταξύ, είχε σχηματιστεί μια τεράστια μπάλα φωτιάς που φαινόταν να κινείται μαζί με το επιβατικό τρένο. Στις πυρκαγιές που προέκυψαν στο χαμηλότερο επίπεδο, το εστιατόριο και το βαγόνι δεύτερης θέσης κάηκαν ολοσχερώς.
4 Συνολικά, 57 άτομα, εκ των οποίων 11 μέλη του προσωπικού ή υπεργολάβοι που εργάζονταν για την Hellenic Train, έχασαν τη ζωή τους στο ατύχημα, 81 άτομα τραυματίστηκαν σοβαρά και 99 είχαν ελαφρές σωματικές βλάβες. Σημαντικός αριθμός ατόμων, άμεσα ή έμμεσα εμπλεκομένων στο ατύχημα, υπέστησαν σοκ ή/και συναισθηματικό τραύμα.
Δείτε σε εξέλιξη η παρουσίαση του πορίσματος
Συστάσεις ασφαλείας
Ο ΟΣΕ πρέπει να κάνει σημαντική αξιολόγηση κινδύνων, να διαχειρίζεται τους κινδύνους ασσφαλείας των στοιχείων υποδομής, να αξιολογεί τακτικά την ικανότητα του προσωπικού του, να εξάγει διδάγματα από περιστατικά και ατυχήματα.
Η Hellenic Train να διασφαλίσει ότι οι μηχανοδηγοί αξιολογούνται τακτικά και να αναπτύξει ένα σύσστημα παρακολούθησης απόδοσης των μηχανοδηγών.
Η ΡΑΣ να αναπτύξει ένα εναιίο σύστημα αναφοράς περιστατικών για όλους τους φορείς και να ενισχύσει την ικανότητα εποπτείας των σιδηροδρομικών φορέων.
Η Ευρωπαϊκή επιτροπή να εφαρμόσει ένα πλαίσιο για να επιβάλει στα κράτη μέλη την ικανοποίηηση των απαιτήσεων της ΕΕ για να παρακολουθεί το σύστημα εθνικών κανόνων των κρατών μελών της.
Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης να αναπτύξει οδηγίες για ένα σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης και να συμπεριλάβει τον ΕΟΔΑΣΑΑΑΜ στα σχέδια αυτά.
Bart Accou – (Επικεφαλής ασφαλείας και επιχειρήσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης Σιδηροδρόμων – μέλος της επιτροπής διερεύνησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα είναι βιώσιμοι αν εφαρμοστούν όσα είπαμε. Δεν μπορώ να πω αν είναι ασφαλείς τώρα, δεν ήταν το αντικείμενο της έρευνας.
Ζητήσαμε τις επικοινωνίες ανάμεσα στην εταιρία και στους μηχανοδηγούς. Οσον αφορά την επιλογή του προσωπικού του ΟΣΕ, στο τέλος της έκθεσής μας έχουμε μία αυστηρή σύσταση ασφαλείας για το θέμα.
Η αυτοψία στον τόπο του δυστυχήματος δεν έγινε με τον τροπο που έπρεπε ώστε να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε στη συνέχεια τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προξένησε την πυρόσφαιρα. Εγιναν προσομοιώσεις ώστε να προσδιοριστεί. Στο μόνο που μπορούμε να καταλήξουμε είναι πως αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο, δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα.
Δεν μπορούμε να το απαντήσουμε σε αυτό (αν μπορεί να επαναληφθεί κάποιο δυστύχημα και αν είναι ασφαλείς οι σιδηρόδρομοι). Αυτό που μπορώ να σας πω είναι πως οι άνθρωποι που εργάζονται σε υπηρεσιακό επίπεδο στους σιδηροδρόμους είναι πάρα πολύ αφοσιωμένοι. Για να φτάσουμε σε ένα επαρκώς ασφαλή σιδηρόδρομο, πρέπει να εφαρμοστούν οι συστάσεις που δημοσιεύουμε σήμερα.
Στο τελικό κομμάτι της διερεύνησης προσπαθήσαμε να έχουμε feedback από όλο τους φορείς στους οποίους παρουσιάσαμε τα ευρήματά μας. Η διαβούλευση έγινε στο κομμάτι όπου είχε αρμοδιότητα ο κάθε φορέας. To Yπουργείο Μεταφορών δεν συμμετείχε σ’ αυτή τη διαδικασία. Το ζητήσαμε αλλά προτίμησαν να μην συμμετέχουν.
Συγκρίνοντας τα στοιχεία στην έκθεση των εμπειρογνωμόνων, καταλήξαμε πως είναι εξαιρετικά απίθανο τα έλαια σιλικόνης να έπαιξαν ρόλο στην πρόκληση της πυρόσφαιρας. Και με αυτό συμφωνούν περαιτέρω αναλύσεις ειδικών που διαθέτουμε και επιβεβαιώνουν τα ευρήματά μας.
Σχετικά με τη σηματοδότηση, ο ΟΣΕ πρέπει να λάβει υπ’όψιν πιο σωστά τις συστάσεις για την κυκλοφορία και δεύτερον τη σύσταση για τη διαρκή συντήρηση των υποδομών του.
Επικεντρωθήκαμε στη διερεύνηση της ασφάλειας του σιδηροδρόμου και αυτό δικαιολογεί την ομάδα διερεύνησης. Για ό,τι κρίναμε πως η απαραίτητη εμπειρογνωμοσύνη δεν βρισκόταν στην ομάδα, αναζητήσαμε βοήθεια από εξωτερικούς ειδικούς εγνωσμένου κύρους, πανεπιστήμια κ.ο.κ.