Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 367

Νότιο Αιγαίο: Σε ποια νησιά έρχονται οπλίτες γιατροί;

0
oplites

Δώρο Πάσχα με άλλη μορφή για τρία νησιά του Νοτίου Αιγαίου… Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά.

Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης και το Υπουργείο Υγείας, υπέγραψαν κοινή υπουργική απόφαση για την τοποθέτηση τριών (3) οπλιτών θητείας, πτυχιούχων Ιατρικής, για την υγειονομική κάλυψη κενών ιατρικών θέσεων στα Περιφερειακά Ιατρεία Φολεγάνδρου, Σύμης και Ανάφης.

Το χρονικό διάστημα της εκπλήρωσης στρατεύσιμης στρατιωτικής υποχρέωσης των ανωτέρω οπλιτών θητείας, αναγνωρίζεται ως χρόνος εκπλήρωσης και της υποχρέωσης της υπηρεσίας υπαίθρου, ενώ, από την ημερομηνία ανάληψης καθηκόντων στην εν λόγω θέση, δικαιούνται, πλέον της προβλεπόμενης αμοιβής από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τις οριζόμενες από το Υπουργείο Υγείας μηνιαίες αποδοχές των ιατρών υπηρεσίας υπαίθρου και την αποζημίωση για τις πραγματοποιθείσες εφημερίες, το οποίο και τις καταβάλλει από τις εγγεγραμμένες στον προϋπολογισμό του πιστώσεις.

O Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Κεφαλογιάννης δήλωσε: «Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αποδεικνύει έμπρακτα ότι βρίσκεται δίπλα στην ελληνική κοινωνία, όπου και όποτε παραστεί ανάγκη, προασπίζοντας την ευημερία των πολιτών και την ισότιμη πρόσβασή τους στο ύψιστο αγαθό της υγειονομικής περίθαλψης.»

Ιατρική Ερευνα – Κεφάλα (Νάξος): Στο Νότιο Αιγαίο το 2021 υπήρχαν 37,8 ιατροί ανά 10.000 κατοίκους (2%)

0

Τι σημαίνει να είσαι γιατρός στην άγονη γραμμή; Πόσες φορές αλήθεια έχετε ακούσει αυτή την ερώτηση; Τι απάντηση την γνωρίζουμε; Ερχεται μέσα από μία έρευνα που πραγματοποίησε ένα δικό μας … κορίτσι. Εργάζεται στη Νάξο, στο Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας,  βρέθηκε εδώ  το 2016 όταν ήρθε ως αγροτικός και το ερωτεύτηκε.

Μέσα από την έρευνα της  Αννα – Μαρίας Κεφάλα (σ.σ. η πρώτη παρουσίαση στην Αυστραλία πριν από μερικούς μήνες) επαγγελματίες της Υγείας μιλούν για υποστελέχωση, ελλείψεις ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού και απουσία κινήτρων παραμονής. Ακόμα και το 33% των υγειονομικών με εντοπιότητα δήλωσε ότι θα συνεχίσει στο νησί, αλλά θα αναζητήσει εργασία στον ιδιωτικό τομέα..

Η εφημερίδα “Καθημερινή” εξασφάλισε μέρος της έρευνας και την παρουσίασε χθες Μεγάλη Παρασκευή μέσω της ιστοσελίδας της…

Οταν το 2016 η Αννα Μαρία Κεφάλα επέλεξε να κάνει το αγροτικό της στη Νάξο αντιλήφθηκε τον βαθμό δυσκολίας και τις προκλήσεις που συνοδεύουν μία τέτοια επιλογή. Οι συνθήκες διαβίωσης, τα υψηλά έξοδα διατροφής και η έλλειψη κατοικιών σε τιμές που να ανταποκρίνονται στις μισθολογικές απολαβές των επαγγελματιών υγείας είναι, όπως αναφέρει, μερικές μόνο από τις δυσκολίες που συνάντησε τόσο η ίδια όσο και οι συνάδελφοί της που επιλέγουν να εργασθούν σε άγονα νησιά.

Ερευνα: Τι σημαίνει να είσαι γιατρός στην άγονη γραμμή-1
Πρόσφατα, η έρευνα της Αννας Μαρίας Κεφάλα δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Healthcare, ανοίγοντας τη συζήτηση γύρω από τα ζητήματα που απασχολούν τους ιατρούς, τους νοσηλευτές και το υπόλοιπο υγειονομικό προσωπικό που εργάζονται στα άγονα νησιά, κυρίως των Κυκλάδων. 

 

«Επιστρέφοντας ως ειδικός πλέον στα νησιά συνέχισα να βλέπω τις ελλείψεις και τους λόγους που ωθούν υγιειονομικούς να αποχωρήσουν από άγονα μέρη, παρόλο που τα έχουν αγαπήσει και παρόλο που θέλουν να προσφέρουν σε αυτά τις υπηρεσίες και τις γνώσεις τους», λέει στην «Κ» η κ. Κεφάλα, επιμελήτρια Β’ Γενικής/Οικογενειακής Ιατρικής στο Γενικό Νοσοκομείο-Κέντρο Υγείας Νάξου από τον Οκτώβριο του 2022. Βασισμένη σε αυτή την εμπειρία, αποφάσισε να διεξαγάγει μια έρευνα, με τίτλο «Εκτίμηση των πεποιθήσεων των επαγγελματιών υγείας στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, σχετικά με τις εργασιακές τους επιλογές: μια ποιοτική μελέτη εστίασης σε άγονες νησιωτικές περιοχές» που αποτέλεσε και τη διπλωματική της.

Πρόσφατα, η έρευνά της δημοσιεύθηκε στο ιατρικό περιοδικό Healthcare, ανοίγοντας τη συζήτηση γύρω από τα ζητήματα που απασχολούν τους ιατρούς, τους νοσηλευτές και το υπόλοιπο υγειονομικό προσωπικό που εργάζονται στα άγονα νησιά, κυρίως των Κυκλάδων.

Στην Ελλάδα, βάσει των τελευταίων στατιστικών δεδομένων από την Παγκόσμια Τράπεζα, το 2021 ο πληθυσμός που κατοικούσε σε άγονες περιοχές αποτελούσε το 19,96% του συνολικού πληθυσμού. Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση Υ10α/Γ.Π. οικ.60934/8-7-14 ως άγονες και προβληματικές χαρακτηρίζονται περιοχές που έχουν γεωγραφικές, κοινωνικές, συγκοινωνιακές και οικονομικές ιδιαιτερότητες.

Ανισοκατανομή του υγειονομικού προσωπικού

Μέσα από την έρευνά της αναδεικνύεται τόσο το ζήτημα της υποστελέχωσης των δομών υγείας σε απομακρυσμένα μέρη όσο και το εργασιακό στρες που προκύπτει από την ανάγκη ανάληψης αυξημένων ευθυνών. «Οι επαγγελματίες υγείας που συμμετείχαν στην έρευνα τόνισαν το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού που οδηγεί σε μία σειρά από προβλήματα. Η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού οδηγεί σε υπέρβαση καθηκόντων, συνεχή ετοιμότητα, αυξημένο φόρτο εργασίας παρά τη μειωμένη προσέλευση κατά τους χειμερινούς μήνες και σε αυξημένο αίσθημα ευθύνης και εργασιακό στρες». Οπως τονίζει η κ. Κεφάλα, η ανισοκατανομή υγειονομικού προσωπικού είναι μία πραγματικότητα για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στην οποία υπάγεται ο Νομός Κυκλάδων, το 2021 υπήρχαν 37,8 ιατροί ανά 10.000 κατοίκους (2%) ενώ στην Περιφέρεια Αττικής 81,2 ιατροί ανά 10.000 κατοίκους (45,6%).

Σύμφωνα με την κ. Κεφάλα, η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τα μεγαλύτερα ποσοστά ανικανοποίητων αναγκών υγείας στην Ευρώπη λόγω απόστασης ή μεταφοράς ανά επίπεδο αστικοποίησης. «Το 2014, 13,1% των κατοίκων αγροτικών και νησιωτικών περιοχών ανέφεραν ακάλυπτες ανάγκες λόγω απόστασης ή μεταφοράς ενώ ο μέσος όρος της Ευρωπαϊκής Ενωσης ήταν 4,5%. Το 2021, το ποσοστό ακάλυπτων αναγκών υγείας σε άγονες περιοχές ήταν λίγο πάνω από 15% για ηλικίες άνω των 65 ετών (το δεύτερο ψηλότερο στην Ευρώπη) και 3% για ηλικίες 16-64. Τα αντίστοιχα ποσοστά στην Ευρωπαϊκή Ενωση είναι περίπου 4% για ηλικίες άνω των 65 και 2% για ηλικίες 16-64».

Τέσσερις στους 10 θέλουν να παραμείνουν στο νησί

Τα ζητήματα υποστελέχωσης, σε συνδυασμό με ελλείψεις ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού, διαγνωστικών μέσων, ειδικών ιατρών προς εξειδικευμένη περίθαλψη και συνεχών αλλαγών στο εργασιακό περιβάλλον αποθαρρύνουν υγειονομικούς να εργασθούν και να παραμείνουν σε δομές υγείας σε απομονωμένα μέρη. Παρ’ όλα αυτά, ο μέσος όρος των απαντήσεων στην ερώτηση που τέθηκε ως προς την ικανοποίηση των υγειονομικών από την επιλογή εργασίας τους σε άγονη δομή με κλίμακα από 1 (καθόλου ικανοποιημένοι) έως 10 (πλήρως ικανοποιημένοι), ήταν 7,19. Οι υγειονομικοί που συμμετείχαν στην έρευνα εστίασαν επίσης στην έλλειψη ικανοποιητικών κινήτρων εγκατάστασης, εργασίας και παραμονής και αναφέρθηκαν στο ζήτημα των επιστημονικών περιορισμών. Το 44% δήλωσε ότι επιθυμεί να παραμείνει στη δομή και το νησί, ενώ το 25% δήλωσε ότι επιθυμεί να παραμείνει στο νησί αλλά να αποχωρήσει από τη δομή. Το 100% των υγειονομικών με εντοπιότητα (6 στον αριθμό) δήλωσε ότι θα παραμείνει στο νησί, με το 33% αυτών ωστόσο να σκοπεύει να αποχωρήσει από τη δημόσια δομή ΠΦΥ αναζητώντας εργασία στον ιδιωτικό τομέα.

Τζουγαννάτου: “Η μοριοδότηση είναι ιδιαίτερα βοηθητική σε διεκδίκηση μόνιμων θέσεων” 

Ερευνα: Τι σημαίνει να είσαι γιατρός στην άγονη γραμμή-2

Για την κ. Ελένη Μαρία Τζουγαννάτου, που έχει συνεισφέρει στην έρευνα και έχει και η ίδια εμπειρία ως γιατρός στο Γενικό Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας της Νάξουσημαντικό κίνητρο που ξεχωρίζει για τους υγειονομικούς αποτελεί η επιπλέον μοριοδότηση που δίνουν οι θέσεις εργασίας σε άγονες δομές. «Η μοριοδότηση είναι ιδιαίτερα βοηθητική σε διεκδίκηση μόνιμων θέσεων αλλά και στην ανέλιξη στις διάφορες βαθμίδες στο ΕΣΥ. Ενας δεύτερος παράγοντας είναι ο καλύτερος μισθός και τα διάφορα επιδόματα που συνοδεύουν αυτές τις θέσεις». Υπάρχουν βεβαίως και οι συναισθηματικοί λόγοι που κατά τη γνώμη της έχουν μεγαλύτερη επίδραση στην απόφαση των υγιειονομικών να εργασθούν σε άγονες περιοχές. «Αυτοί περιλαμβάνουν την εντοπιότητα, καθώς άτομα που κατάγονται ή έχουν μεγαλώσει σε άγονες περιοχές, είναι πιο πιθανόν μετά την ολοκλήρωση των σπουδών τους σε αντικείμενο υγειονομικού ενδιαφέροντος να επιστρέψουν στην άγονη περιοχή. Επιπλέον λόγος είναι η επιθυμία του ατόμου να ζει και να εργάζεται μακριά από το αστικό περιβάλλον και τους φρενήρεις ρυθμούς της πόλης, αλλά και την επιθυμία να προσφέρει τις υπηρεσίες του σε ανθρώπους που τις χρειάζονται και δεν έχουν πρόσβαση σε μεγαλύτερες δομές υγείας».

Καπέλλας: Μεγαλύτερο το κόστος ζωής 

Ερευνα: Τι σημαίνει να είσαι γιατρός στην άγονη γραμμή-3Το ζήτημα της στέγασης είναι μία αρκετά μεγάλη πρόκληση όταν κάποιος αποφασίζει να εγκατασταθεί και να εργασθεί σε ένα άγονο νησί των Κυκλάδων. Αν κάποιος υγειονομικός δεν έχει εντοπιότητα, τότε είναι πραγματικά δύσκολο να βρει κατοικία σε λογική τιμή συγκριτικά με τις απολαβές του. Ο κ. Νίκος Καπέλλας, που έχει εργασθεί στο Πολυδύναμο Περιφερειακό Ιατρείο Δονούσας, σχολιάζει με τη σειρά του ότι τα έξοδα για τους υγειονομικούς των άγονων νησιών είναι υψηλότερα σε σχέση με τον υπόλοιπο πληθυσμό. «Ισως πολλοί θεωρούν ότι οι υγειονομικοί που εργάζονται στις άγονες νησιωτικές περιοχές έχουν οικονομικά κίνητρα. Ναι μεν ο μισθός είναι υψηλότερος, αλλά και τα έξοδα βιοπορισμού, όπως σίτιση και στέγαση, είναι δυσανάλογα μεγαλύτερα. Ειδικά η στέγαση αποτελεί τεράστιο πρόβλημα για τους υγειονομικούς που εργάζονται σε νησιωτικές περιοχές. Τα διαθέσιμα ακίνητα για μακροχρόνια μίσθωση είναι περιορισμένα και τα υπόλοιπα αποτελούν παραθεριστικά καταλύματα. Αυτό οδηγεί φυσικά σε μεγάλες ελλείψεις στέγασης αποθαρρύνοντας τη μετακίνηση στην άγονη γραμμή».

Σε προσωπικό επίπεδο, οι λόγοι που επηρεάζουν αρνητικά την απόφαση επαγγελματιών υγείας τόσο να εγκατασταθούν και να εργασθούν, όσο και να παραμείνουν σε απομονωμένες ελληνικές νησιωτικές περιοχές, αλλά και σε μικρά και απομονωμένα μέρη ανά τον κόσμο, είναι, σύμφωνα με την κ. Κεφάλα, το αίσθημα της απομόνωσης, η απόστασή τους από το στενό οικογενειακό και φιλικό τους περιβάλλον και οι περιορισμένες επιλογές ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης. «Βέβαια η ποιότητα ζωής, οι στενοί δεσμοί που αναπτύσσονται με την κοινότητα και το αίσθημα προσφοράς φροντίδας σε κατοίκους άγονων περιοχών, πολλές φορές αντισταθμίζουν τις λοιπές υπάρχουσες προκλήσεις», προσθέτει η Αννα Μαρία Κεφάλα, καθώς ετοιμάζεται για την επόμενη εφημερία της στο νοσοκομείο της Νάξου.

 

 

Κλιματική κρίση: Οι έξι πληγές του Αιγαίου, μπορούν να επουλωθούν;

0
Τουρισμός
Τουρισμός

Η Μεσόγειος Θάλασσα μπορεί να αποτελεί πόλο έλξης για έλληνες και ξένους επισκέπτες, αλλά αντιμετωπίζει υπαρκτούς κινδύνους που απειλούν το μέλλον της

Το επίκεντρο του ελληνικού καλοκαιριού δεν είναι άλλο από το Αιγαίο Πέλαγος, όπου έλληνες και ξένοι τουρίστες θα παραθερίσουν για ακόμη μία χρονιά, ψάχνοντας δροσιά στις ακτές και στα σοκάκια των νησιών.

Κλιματική κρίση, εισβολή ξενικών ειδών, υπερτουρισμός, ρύπανση, ευτροφισμός και υπεραλίευση απειλούν το μέλλον της Μεσογείου.

Το Αιγαίο, όμως, αντιμετωπίζει μια σειρά από κινδύνους και έχει ανοιχτές πληγές: οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής που απειλούν άμεσα τη Μεσόγειο, που έχει χαρακτηριστεί hotspot της κρίσης, η εισαγωγή εισβολικών ειδών, τα προβλήματα που δημιουργεί η ραγδαία αύξηση του τουρισμού, η ρύπανση της θάλασσας με πλαστικά και λύματα, ο ευτροφισμός και η υπεραλίευση διαταράσσουν συστηματικά τις ισορροπίες.

Αν σε αυτά προστεθεί και ο πάντα υπαρκτός γεωπολιτικός κίνδυνος, γίνεται σαφές πως το μέλλον του Αιγαίου κρέμεται από μερικές κλωστές. Πόσα καλοκαίρια θα αντέξει να «βγάλει» ακόμα το αγαπημένο πέλαγος;

Κλιματική αλλαγή

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος που αντιμετωπίζει το Αιγαίο δεν είναι άλλος από την κλιματική αλλαγή. «Το Αιγαίο έχει μπει στην κόκκινη ζώνη σε ό,τι αφορά τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης και θερμαίνεται με 20% γρηγορότερο ρυθμό από ό,τι ο υπόλοιπος πλανήτης», λέει στα «ΝΕΑ» ο Νίκος Χαραλαμπίδης, διευθυντής της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώνει το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, η θερμοκρασία των νερών της επιφάνειας του Αιγαίου κατά τα τελευταία 30 χρόνια έχει αυξηθεί κατά περίπου 1,5 βαθμό Κελσίου, «μια σημαντική αύξηση σε τόσο μικρό διάστημα», όπως σχολιάζει ο διευθυντής Ερευνών του ΕΑΑ Κώστας Λαγουβάρδος.

«Και φέτος στο Αιγαίο θα έχουμε θαλάσσιο καύσωνα», εκτιμά ο Θοδωρής Τσιμπίδης, διευθυντής του ινστιτούτου Αρχιπέλαγος που εστιάζει στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. «Από το μέγιστο των 27 βαθμών Κελσίου του καλοκαιριού, κανονικά η θερμοκρασία του νερού πέφτει στους 13-15 βαθμούς, όμως φέτος δεν συνέβη», τονίζει ο ίδιος.

«Η διατήρηση για μεγάλο χρονικό διάστημα πολύ υψηλών τιμών θερμοκρασίας στα νερά της Μεσογείου έχει πολλαπλές αρνητικές συνέπειες στους θαλάσσιους οργανισμούς, όπως η μείωση της ανθεκτικότητας σε παθογόνους μικροοργανισμούς και η αύξηση ασθενειών στη θαλάσσια χλωρίδα και πανίδα», προσθέτει από τη μεριά του ο καθηγητής Θαλάσσιας Βιολογίας στο Τμήμα Επιστημών της Θάλασσας του Πανεπιστημίου Αιγαίου Δρόσος Κουτσούμπας.

Η κλιματική αλλαγή, όμως, δεν έχει συνέπειες μόνο στη θερμοκρασία των υδάτων. Η μειούμενη συχνότητα των βροχοπτώσεων και η μεγαλύτερη έντασή τους τις κάνουν καταστροφικές, προκαλώντας φαινόμενα διάβρωσης στα νησιά, αναφέρει ο διευθυντής της Greenpeace. Παράλληλα, το ξηρότερο κλίμα δημιουργεί μεγαλύτερες ανάγκες για νερό, οι οποίες ωστόσο δεν καλύπτονται γιατί η συγκέντρωση υδάτων από τις βροχοπτώσεις είναι πιο δύσκολη, συμπληρώνει ο ίδιος.

Επιπλέον, η αύξηση της ποσότητας διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα οδηγεί σε δυσμενέστερες συνθήκες και εντός της θάλασσας. Ο Δρόσος Κουτσούμπας εξηγεί: «Οι προσθήκες διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα αυξάνουν τελικά την οξύτητα στους ωκεανούς. Η οξίνιση της θάλασσας επηρεάζει αρνητικά την ασβεστοποίηση πολλών θαλάσσιων οργανισμών, από πλαγκτόν έως μαλάκια και κοράλλια, των οποίων ο σκελετός περιέχει ανθρακικό ασβέστιο».

Εξάλλου, με την κλιματική αλλαγή έρχεται και η αύξηση της στάθμης της θάλασσας, η οποία εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 16 εκατοστά τα τελευταία 100 χρόνια στη Μεσόγειο. «Η αύξηση της στάθμης της θάλασσας έχει ως αποτέλεσμα τη διάβρωση των παραλιών και τη μείωση της έκτασής τους, δημιουργώντας με τον τρόπο αυτό προβλήματα τόσο στα είδη και τους οικοτόπους που αυτές φιλοξενούν, όσο και στον άνθρωπο», υπογραμμίζει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Νάξος - Τουρισμός
Νάξος – Τουρισμός

Εισβολικά είδη

Σε άμεση σύνδεση με την υπερθέρμανση των υδάτων έρχεται και το ζήτημα της εισβολής ξενικών ειδών στη Μεσόγειο, και συγκεκριμένα στο Αιγαίο Πέλαγος. Οπως εξηγεί ο διευθυντής του «Αρχιπελάγους», η περαιτέρω διάνοιξη της Διώρυγας του Σουέζ το 2015 έκανε τη Μεσόγειο ιδιαίτερα ευάλωτη στην εισαγωγή νέων ειδών από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Ινδικό Ωκεανό.

Ως ολιγοτροφικό οικοσύστημα (δηλαδή, με μικρή συγκέντρωση θρεπτικών αλάτων), το Αιγαίο είναι ευαίσθητο στην εισαγωγή νέων ειδών, των οποίων η αφομοίωση αποτελεί πρόκληση, καθώς, αν δεν επέλθει, τα εισβολικά είδη μπορούν να εκτοπίσουν τα «ντόπια».

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως κάθε ξενικό είδος απειλεί τη βιωσιμότητα του Αιγαίου. «Για παράδειγμα, η καουλέρπα ταξιφόλια, ένα είδος φύκου που μοιάζει με μικρό σταφύλι, θεωρούνταν εισβολικό είδος για αρκετά χρόνια, εντούτοις έχει πλέον προσαρμοστεί στο οικοσύστημα και δεν ζει εις βάρος άλλων ειδών», σημειώνει ο Θοδωρής Τσιμπίδης.

Το ίδιο συμβαίνει και με το λεοντόψαρο, το οποίο αν και δεν είναι αυτόχθον στο Αιγαίο, δεν είναι επιθετικό και αναμένεται να παραμείνει στο οικοσύστημα – άλλωστε, είναι βρώσιμο, επομένως ο πληθυσμός του ελέγχεται και από την αλιεία.

Ωστόσο, είδη όπως ο λαγοκέφαλος θεωρούνται επικίνδυνα για την ισορροπία του ήδη εύθραυστου οικοσυστήματος. «Εχει πολλαπλασιαστεί σε επιλεγμένες περιοχές, όμως δεν έχει εξαπλωθεί ακόμα. Παρ’ όλα αυτά, αν βρει ένα εγκαταλελειμμένο οικοσύστημα, ο πληθυσμός του γνωρίζει έξαρση», προειδοποιεί ο διευθυντής του «Αρχιπελάγους».

Σύμφωνα με στοιχεία της περιβαλλοντικής οργάνωσης WWF, στη Μεσόγειο έχουν εισέλθει συνολικά περίπου 1.000 νέα ξενικά είδη – εκ των οποίων τα 126 ψάρια – προκαλώντας μειώσεις σε ενδημικά είδη, σε ποσοστό έως και 40% σε συγκεκριμένες περιοχές.

Υπερτουρισμός

Ο υπερτουρισμός αποτελεί ακόμα μία ανοιχτή πληγή του Αιγαίου. Πόλος έλξης τόσο για Ελληνες όσο και για ξένους επισκέπτες, το Αιγαίο απειλείται από τη ραγδαία αύξηση του τουρισμού και ειδικότερα του ναυτιλιακού τουρισμού (yachting). «Μόνο τα τουριστικά σκάφη μπορεί να ξεπεράσουν τις 80.000 το φετινό καλοκαίρι», εκτιμά ο Θανάσης Τσιμπίδης, που δηλώνει ιδιαίτερα ανήσυχος για την καταστροφή που επιφέρουν στο θαλάσσιο περιβάλλον οι άγκυρες των σκαφών.

«Οι άγκυρες ρημάζουν τα υποβρύχια λιβάδια ποσειδωνίας», δηλαδή του τυπικού φυτού της Μεσογείου, που θεωρείται ο «καθαριστής» της θάλασσας και προστατεύεται από την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.

«Στην Κροατία δεν επιτρέπεται να ρίχνεις άγκυρα όπου θέλεις, πρέπει να ακολουθήσουμε αυτό το παράδειγμα», υπογραμμίζει ο διευθυντής του «Αρχιπελάγους», ο οποίος προτείνει να γίνει χωροθέτηση αγκυροβολίων, όπου η θέση θα είναι επί πληρωμή.

«Ετσι, μπορούν να προκύψουν και έσοδα για τις τοπικές κοινωνίες και να χρησιμοποιηθεί το yachting ως μοχλός ανάπτυξης», τονίζει. «Πρέπει να δούμε πόσα σκάφη μπορούμε να έχουμε. Δεν γίνεται να συγκεντρώνονται σε μικρά κολπάκια 20 και 30 σκάφη», προσθέτει ο Νίκος Χαραλαμπίδης της Greenpeace. «Τα λύματα που απελευθερώνουν μπαίνουν σε περιοχές που δεν προλαβαίνουν να τα αφομοιώσουν».

Εξάλλου, ο τουρισμός απαιτεί μεγάλους όγκους νερού κάθε καλοκαίρι, σε βαθμό που τα νησιά (ειδικά αυτά των Κυκλάδων) αντιμετωπίζουν πρόβλημα λειψυδρίας, με τις δημοτικές Αρχές να διακόπτουν την υδροδότηση ανά διαστήματα, ιδίως στην κορύφωση της σεζόν, τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

«Ο τουρισμός δεν μπορεί να συνεχίσει να απαιτεί νερό σε τέτοιες ποσότητες, πρέπει να εξετάσουμε πώς θα το διαχειριστούμε», αναφέρει προβληματισμένος ο διευθυντής της Greenpeace. Αλλωστε, όπως σημειώνει, ο τουρισμός δημιουργεί και ζήτημα με τη διατροφική ασφάλεια των νησιωτικών περιοχών. «Με την αύξηση του τουρισμού, πολλοί νησιώτες άφησαν την πρωτογενή παραγωγή και στράφηκαν στον τουρισμό, καθώς είναι πιο κερδοφόρος τομέας».

Πλαστικά
Πλαστικά

Ρύπανση

Η ραγδαία αύξηση του τουρισμού στο Αιγαίο έχει μεν φέρει δυσθεώρητα κέρδη για τους επαγγελματίες του κλάδου, ωστόσο έχει φέρει και δραματική αύξηση της ρύπανσης. Τα αυξημένα λύματα των νησιών κατά το καλοκαίρι, καθώς και τα λύματα από τα τουριστικά σκάφη, καταλήγουν στη θάλασσα.

Μάλιστα, όπως καταγγέλλει ο Θανάσης Τσιμπίδης, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις νησιών όπου δεν λειτουργεί βιολογικός καθαρισμός. «Στη Σάμο υπάρχουν επτά βιολογικοί καθαρισμοί, όμως δεν λειτουργεί κανένας καθώς δεν υπάρχει χημικός μηχανικός στο νησί».

Το ίδιο ισχύει και με το χημικά επεξεργασμένο νερό από τις πισίνες σπιτιών και ξενοδοχείων, που επιβαρύνει περαιτέρω τα παράκτια οικοσυστήματα. Ετσι, καταλήγουν στη θάλασσα εκατομμύρια λίτρα νερού με χημικά, δημιουργώντας νέα προβλήματα σε αχινούς, μαλάκια και άλλους οργανισμούς.

Την ίδια στιγμή, τεράστιο είναι το πρόβλημα της θαλάσσιας ρύπανσης και με πλαστικά, μικροπλαστικά και νανοπλαστικά. «Μέχρι πριν από τέσσερα χρόνια, βρίσκαμε περίπου 1 στα 1.000 ψάρια χωρίς μικροπλαστικά στο στομάχι. Πλέον, όλοι οι οργανισμοί έχουν κάποιας μορφής πλαστικό μέσα τους».

Η θαλάσσια ρύπανση γίνεται ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα υπό τις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής. Οι κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» που έπληξαν τη Θεσσαλία το περασμένο φθινόπωρο δημιούργησαν στον Παγασητικό μια ολόκληρη νησίδα από φερτά υλικά που οδηγήθηκαν στη θάλασσα μέσω χειμάρρων. «Τέτοια συμβάντα, πάντως, δεν είναι καταστροφικά, καθώς η θάλασσα έχει τη δύναμη να διασκορπίσει αυτούς τους όγκους», λέει καθησυχαστικά ο Θοδωρής Τσιμπίδης.

Ευτροφισμός

Μαζί με τα φερτά υλικά, βέβαια, οι χείμαρροι παρασέρνουν και ό,τι υπάρχει στο διάβα τους. Στην περιοχή της Θεσσαλίας που βασίζεται στην πρωτογενή της παραγωγή, η χρήση λιπασμάτων, φυτοφαρμάκων και εντομοκτόνων στον Κάμπο ρίχνει αλάτι σε μία ακόμα πληγή του Αιγαίου: τον ευτροφισμό, όπως ορίζεται η υπέρμετρη αύξηση της συγκέντρωσης θρεπτικών στοιχείων στη θάλασσα, η οποία οδηγεί στη μείωση του διαλυμένου οξυγόνου στο νερό και συνεπώς στην αλλοίωση της βιοποικιλότητας του οικοσυστήματος, όπου εν τέλει επικρατούν ελάχιστα είδη, ενώ τα υπόλοιπα οδηγούνται σε εξαφάνιση.

Η Μεσόγειος είναι στο σύνολό της μια ολιγοτροφική θάλασσα, δηλαδή με μικρές συγκεντρώσεις θρεπτικών αλάτων και μικρούς πληθυσμούς ψαριών. Η μόλυνση των υδάτων με φωσφορικά και νιτρικά άλατα και ειδικά με αγροτικά χημικά προκαλεί φαινόμενα ευτροφισμού. Το ίδιο παρατηρείται και σε κόλπους όπου καταλήγουν τα αστικά λύματα μεγάλων πόλεων (Σαρωνικός, Θερμαϊκός).

Υπεραλίευση

Ακόμα μία μεγάλη πληγή του Αιγαίου αποτελεί η υπεραλίευση, δηλαδή το ανεξέλεγκτο ψάρεμα. Μάλιστα, όταν αυτό γίνεται με δραστικά εργαλεία, όπως είναι οι μηχανότρατες, οι βιντζότρατες και τα δίχτυα, η ζημιά που καταφέρνει στο θαλάσσιο οικοσύστημα είναι μη αναστρέψιμη.

Οι μηχανότρατες, ειδικά, βλάπτουν σημαντικά τον βυθό, καθώς ξεριζώνουν ποσειδωνίες και υφάλους όπου αναπαράγονται τα ψάρια. Κι αυτό, χωρίς εν τέλει το αποτέλεσμα να εξασφαλίζει μεγάλες ποσότητες τροφής. «Το 70% της ψαριάς με μηχανότρατα είναι ανεπιθύμητο και πετιέται», υπογραμμίζει ο διευθυντής του «Αρχιπελάγους».

Premium έκδοση «Τα ΝΕΑ»

Αμοργός – Κινηματογραφική Λέσχη: Αποκαλύπτεται στη Λόζα της Χώρας το βιβλίο “Δωσίλογοι”

0

“…. Στην Ελλάδα, αν και έχουν περάσει 80 ολόκληρα χρόνια από το τέλος της κατοχής, το ζήτημα της συνεργασίας με τον κατακτητή εξακολουθεί να αποτελεί θέμα-ταμπού.

Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολιτικής λήθης που ακολούθησαν όλες οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις, στην προσπάθειά τους να διαχειριστούν τις πολιτικές συνέπειες του πρωτόγνωρου, σε ένταση και έκταση, συλλογικού τραύματος που προκάλεσε στην ελληνική κοινωνία η συνεργασία.

Η συνεργασία με τον κατακτητή υπήρξε η αφετηρία του νέου διχασμού, ο οποίος, με τη συμβολή και άλλων παραγόντων, οδήγησε στις εμφύλιες συγκρούσεις της κατοχής, των Δεκεμβριανών και τελικά στον εμφύλιο πόλεμο της δεκαετίας του 1940…”.

Μέρος από την παρουσίαση του βιβλίου “Οι δωσίλογοι” του Μενέλαου Χαραλαμπίδη – Ένοπλη, πολιτική και οικονομική συνεργασία στα χρόνια της Κατοχής, για το οποίο θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα του Πάσχα (06/05) στην Αμοργό

Οπως διαβάζουμε και στη σχετική πρόσκληση:  “Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΑΜΟΡΓΟΥ, οι εκδόσεις ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, το βιβλιοπωλείο ΑΜΟΡΓΟΣ και ο πολιτιστικός σύλλογος ΣΥΜΩΝΙΔΗΣ σας προσκαλούν σε μια βραδιά γνωριμίας με τον ιστορικό Μενέλαο Χαραλαμπίδη με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του.

ΟΙ ΔΩΣΙΛΟΓΟΙ Ένοπλη, πολιτική και οικονομική συνεργασία στα χρόνια της Κατοχής
τη ΔΕΥΤΕΡΑ 6 ΜΑΪΟΥ 2024 στις 8 μ.μ. στην αίθουσα του Συλλόγου «Σημωνίδη» στη Λόζα της Χώρας Αμοργού”
Λίγα λόγια για το βιβλίο 
Η συνεργασία με τον κατακτητή χαρακτήρισε την καθημερινότητα σε όλη την κατεχόμενη Ευρώπη. Πολιτικοί, στρατιωτικοί, επιχειρηματίες, δήμαρχοι, δικαστές, ιερείς, δημοσιογράφοι, συνεργάστηκαν στενά με τις αρχές κατοχής, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Η αρχικά διαφαινόμενη νίκη της Γερμανίας στον πόλεμο, ο αντικομμουνισμός, η απόκτηση γρήγορου και εύκολου πλούτου, η ιδεολογική ταύτιση με την εθνικοσοσιαλιστική Γερμανία και τη φασιστική Ιταλία, η ανάγκη επιβίωσης, ήταν μερικοί από αυτούς.
Στην Ελλάδα, αν και έχουν περάσει 80 ολόκληρα χρόνια από το τέλος της κατοχής, το ζήτημα της συνεργασίας με τον κατακτητή εξακολουθεί να αποτελεί θέμα-ταμπού. Αυτό είναι αποτέλεσμα της πολιτικής λήθης που ακολούθησαν όλες οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις, στην προσπάθειά τους να διαχειριστούν τις πολιτικές συνέπειες του πρωτόγνωρου, σε ένταση και έκταση, συλλογικού τραύματος που προκάλεσε στην ελληνική κοινωνία η συνεργασία. Η συνεργασία με τον κατακτητή υπήρξε η αφετηρία του νέου διχασμού, ο οποίος, με τη συμβολή και άλλων παραγόντων, οδήγησε στις εμφύλιες συγκρούσεις της κατοχής, των Δεκεμβριανών και τελικά στον εμφύλιο πόλεμο της δεκαετίας του 1940.
Στο βιβλίο αυτό παρακολουθούμε την πολιτική, οικονομική και ένοπλη συνεργασία με τον κατακτητή, όπως εκδηλώθηκε στον νομό Αττικής. Μέσα από τη μελέτη αρχείων που για πρώτη φορά δημοσιοποιούνται, περιγράφεται η δράση αυτών που συνεργάστηκαν, εξετάζονται οι λόγοι και οι μηχανισμοί ανάπτυξης του φαινομένου της συνεργασίας καθώς και οι πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που ευνόησαν την εμφάνισή τους.
Οι πολιτικές που ακολούθησαν οι τρεις ελληνικές κατοχικές κυβερνήσεις, ο ρόλος εμπόρων, βιομηχάνων, πολιτικών μηχανικών και άλλων στις οικονομικές συναλλαγές με τους κατακτητές, η δράση της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής, των Ταγμάτων Ασφαλείας, των Ελλήνων πρακτόρων των Es-Es και άλλων, που συγκρότησαν το ένοπλο σκέλος της συνεργασίας, και η δικαστική τους αντιμετώπιση μετά το τέλος της κατοχής, βρίσκονται στο επίκεντρο αυτής της μελέτης. (Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου)
Χαραλαμπίδης, Μενέλαος

Συγγραφέας

Ο Μενέλαος Χαραλαμπίδης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1970. Έλαβε πτυχίο οικονομικών επιστημών από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και στη συνέχεια εκπόνησε τη διδακτορική του διατριβή στο τομέα της Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αρθρογραφεί σε επιστημονικά περιοδικά και έχει διοργανώσει, ως ιδρυτικό μέλος του Φόρουμ Κοινωνικής Ιστορίας, δύο συνέδρια για τη δεκαετία του 1940 και για την περίοδο του Μεσοπολέμου. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται στο πρώτο μισό του 20ού αιώνα και κυρίως στην περίοδο της Κατοχής. Ασχολείται επίσης με την τοπική και προφορική ιστορία και την ιστορία της Αθήνας. Έχει συνεπιμεληθεί τους συλλογικούς τόμους “Η ελληνική κοινωνία στη δεκαετία του 1940. Η εποχή των ρήξεων”, Θεσσαλονίκη, Επίκεντρο, 2012 και “Δεκέμβρης 1944: Το παρελθόν και οι χρήσεις του” Αθήνα, Αλεξάνρεια 2017.

Και σε μορφή pdf η σχετική παρουσίαση του βιβλίου 

 

 

Τέλη κυκλοφορίας: Με το μήνα, 10 ευρώ και φύγατε για … Πάσχα

0
teli_0

Την δυνατότητα να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας ακόμη και για ένα μήνα για το αυτοκίνητο ή τη μοτοσυκλέτα τους που βρίσκεται σε καθεστώς ακινησίας έχουν όσοι θέλουν να φύγουν από το κλεινόν άστυ τις ημέρες του Πάσχα αλλά και όσοι σχεδιάζουν να μετακινηθούν για να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στις ευρωεκλογές. Η ΑΑΔΕ, άνοιξε την πλατφόρμα myCAR μέσω της οποίας οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν σε ψηφιακή άρση της ακινησίας του οχήματός τους και να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για όσους μήνες θέλουν να το κυκλοφορήσουν μέχρι το τέλος του χρόνου.

Για παράδειγμα ο ιδιοκτήτης ενός Ι.Χ. αυτοκινήτου με ετήσια τέλη 120 ευρώ, αν προχωρήσει σε ψηφιακή άρση της ακινησίας του οχήματός του για ένα μήνα, πχ. τον Μάιο ή τον Ιούνιο, θα πληρώσει τέλη κυκλοφορίας μόνο 10 ευρώ. Όταν όμως λήξει το διάστημα για το οποίο έχει πληρώσει τέλη κυκλοφορίας θα πρέπει να θέσει ξανά σε ακινησία το αυτοκίνητό του για να μη βρεθεί αντιμέτωπος με πρόστιμο που ανέρχεται στο διπλάσιο των τελών κυκλοφορίας.

10+4 μυστικά
Όσοι θέλουν να κυκλοφορήσουν για έναν ή περισσότερους μήνες το αυτοκίνητό τους το οποίο έχει τεθεί σε ακινησία θα πρέπει να γνωρίζουν τα εξής:

1. Μέσω της πλατφόρμας myCar γίνεται ηλεκτρονική άρση ακινησίας, για επιβατικά ΙΧ αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες ΙΧ, τα οποία έχουν τεθεί σε ακινησία ηλεκτρονικά. Η δυνατότητα ηλεκτρονικής άρσης ακινησίας οχημάτων καταλαμβάνει τα οχήματα που εμφανίζονται «σε ακινησία» στο Πληροφοριακό Σύστημα Οχημάτων της ΑΑΔΕ, τα δε οχήματα αυτά καθώς και τα στοιχεία κυκλοφορίας τους βρίσκονται στην κατοχή των ιδιοκτητών τους.

2. Για την άρση της ακινησίας απαιτείται:

# Η εξόφληση των τελών κυκλοφορίας του έτους εντός του οποίου γίνεται η άρση ακινησίας ή των αναλογικών/μηνιαίων τελών κυκλοφορίας, που αναλογούν στο χρονικό διάστημα άρσης ακινησίας.

# Η ύπαρξη ενεργού συμβολαίου ασφάλισης του οχήματος. Ο έλεγχος ενεργού ασφαλιστηρίου συμβολαίου διενεργείται μέσω web service με την ένωση ασφαλιστικών εταιρειών.

# Η υποβολή του αιτήματος άρσης ακινησίας. Η υποβολή αιτήματος άρσης ακόμα και εάν έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας και η ασφάλεια θεωρείται απαραίτητη ενέργεια για την ολοκλήρωση της άρσης ακινησίας. Αν δεν υποβληθεί το αίτημα, το όχημα παραμένει σε «ηλεκτρονική ακινησία» και επιβάλλονται οι κυρώσεις σε περίπτωση ελέγχου. Πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής αυτών που προβλέπονται επιβάλλεται και διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ ενώ σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 30.000 ευρώ, και, με απόφαση του κατά νόμο αρμοδίου οργάνου, αφαιρείται για τρία έτη το δίπλωμα οδήγησης του ιδιοκτήτη ή κατόχου του οχήματος.

3. Σε αντίθεση με τις αιτήσεις για θέση του οχήματος σε ακινησία, στις αιτήσεις άρσης ηλεκτρονικής ακινησίας δεν προβλέπεται η διαδικασία υποβολής τροποποιητικής δήλωσης, σε περίπτωση που η αρχική αίτηση έχει οριστικοποιηθεί.

4. Οι κάτοχοι των οχημάτων δύνανται να άρουν την ακινησία αυτή άπαξ εντός του έτους 2024, καταβάλλοντας τα δωδεκατημόρια των ετήσιων τελών κυκλοφορίας που αντιστοιχούν στους μήνες της άρσης αυτής. Επομένως, για την άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 1 μηνός, καταβάλλεται το 1/12 των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, για την άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 2 μηνών, καταβάλλονται τα 2/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, για την άρση ακινησίας χρονικής διάρκειας 3 μηνών, καταβάλλονται τα 3/12 του ποσού των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, κ.ο.κ..

5. Το δικαίωμα προσωρινής άρσης ακινησίας με πληρωμή αναλογικών τελών κυκλοφορίας ψηφιακής ή εκούσιας στη Δ.Ο.Υ.) χορηγείται μόνο μία φορά εντός του έτους. Όσοι επιθυμούν να κινήσουν το όχημα για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από το ήδη επιλεγμένο, εφόσον έχουν ήδη υποβάλλει την αίτηση άρσης ακινησίας, θα πρέπει να καταβάλουν το υπολειπόμενο ποσό των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

6. Διάστημα άρσης ακινησίας μικρότερο του μηνός λογίζεται ως ολόκληρος μήνας και καταβάλλεται για αυτό ποσό ίσο με ένα δωδεκατημόριο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας.

7. Όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία και συγκεκριμένα την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα ή την πρώτη εργάσιμη του επόμενου μήνα, εφόσον η τελευταία μέρα είναι αργία.

8. Σε κάθε περίπτωση που ιδιοκτήτης ή κάτοχος επιλέξει να θέσει το όχημά του σε ακινησία πριν την συμπλήρωση του χρονικού διαστήματος για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, λόγω άρσης της ακινησίας, δεν παρέχεται δυνατότητα εκ νέου χρήσης του μέτρου της μερικής άρσης.

9. Μόνη περίπτωση, για την εκ νέου άρση της ακινησίας είναι εφόσον καταβληθούν τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας αφαιρουμένου του ποσού των τελών κυκλοφορίας που έχει αναλογικά ήδη καταβληθεί.

10. Για τα οχήματα των οποίων τα στοιχεία κυκλοφορίας είναι κατατεθειμένα στη Δ.Ο.Υ. φορολογίας εισοδήματος του ιδιοκτήτη ή κατόχου, η άρση ακινησίας πραγματοποιείται στη Δ.Ο.Υ., ενώ η εκ νέου θέση σε ακινησία πραγματοποιείται ηλεκτρονικά από τον ιδιοκτήτη ή κάτοχο του οχήματος.

11. Ειδικά στην περίπτωση αποβιώσαντος ιδιοκτήτη/συνιδιοκτήτη ή κατόχου και μόνο εφόσον δεν έχει επέλθει μεταβίβαση του οχήματος στους κληρονόμους, η θέση ή η άρση της ακινησίας πραγματοποιείται αποκλειστικά στη Δ.Ο.Υ.

12. Σε περίπτωση συνιδιοκτησίας του οχήματος, θα πρέπει να είναι σύμφωνοι όλοι οι συνιδιοκτήτες είτε πρόκειται να τεθεί το όχημα σε ψηφιακή ακινησία είτε πρόκειται να γίνει άρση αυτής.

13. Κατά τη θέση του οχήματος σε ακινησία, εφόσον έχει επέλθει μεταφορά του οχήματος σε διαφορετικό του αρχικού δηλωθέντος, σημείο, δηλώνεται εκ νέου το σημείο ακινητοποίησης.

14. Η εκπρόθεσμη θέση σε ακινησία ή μη θέση σε ακινησία, επισύρει αυτοτελές πρόστιμο που ισούται με το διπλάσιο των αναλογούντων στο όχημα ετήσιων τελών κυκλοφορίας, αφαιρουμένου του διπλάσιου ποσού των ήδη καταβληθέντων δωδεκατημορίων αυτών.

Πηγή ΟΤ

Νάξος – Κωμιακή (Σύλλογος Γυναικών): Η διαδρομή του Επιταφίου φωτισμένη με αυτοσχέδια φαναράκια

0

Μεγάλη Παρασκευή στον … τόπο μας.

Μένουμε Νάξο, πάμε Κωμιακή και ο Σύλλογος Γυναικών μας προσφέρει μία ακόμη σελίδα από την παράδοση και τον τρόπο δράσης των κατοίκων αυτές τις Αγιες Ημέρες. 

Βουτιά στο παρελθόν και … 

“Η πιο ιερή μέρα του ορθόδοξου εορτολογίου με εκκλησιαστικά στοιχεία: το στόλισμα του Επιταφίου, την Ακολουθία των Ωρών, τα Ευαγγέλια της Αποκαθήλωσης, τα Εγκώμια της Μεγάλης Παρασκευής.

Μέρα με πολλά λαογραφικά στοιχεία, κοινά σε όλη την Ελλάδα: αυστηρότατη νηστεία, επίσκεψη στα νεκροταφεία, προσφορά λουλουδιών για το στόλισμα του Επιταφίου και τη γραφική περιφορά του το βράδυ.

Στο χωριό μας σήμερα οι καμπάνες χτυπούν πένθιμα, οι εικόνες, τα καλύμματα της Αγίας Τράπεζας και οι πολυέλαιοι της Θεοσκέπαστης καλύπτονται με σκουρόχρωμα πέπλα.

Ο Επιτάφιος στολίστηκε το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης από τη νεωκόρισσα, γυναίκες και άντρες του χωριού με άφθονες βιολέτες, κρίνους και μπουλιάστρες (γιρλάντες από μαργαρίτες) και δεντρολίβανο.

Η σκεπή του γέμισε κεριά από καθαρό κερί, προσφορά των κατοίκων, ανάφτηκαν στη διάρκεια της ακολουθίας και αυτό το κερί μαζί με τα ρόδα του Επιταφίου θα μπει στα εικονίσματα κάθε σπιτιού.

Ξεχωριστή στιγμή είναι η περιφορά (ύρα) του Επιταφίου, το βράδυ μετά την ιερή ακολουθία.

Ο Επιτάφιος του Χριστού περνάει από τα σοκάκια και τις αυλές μας και καταλήγει στη μεγάλη πόρτα της Θεοσκέπαστης, σηκώνεται ψηλά από άντρες του χωριού και περνάει από κάτω του όλη η πομπή της ύρας.
Παλαιότερα όλη η διαδρομή του πλαισιωνόταν από τα καντηλάκια και τα θυμιατά των πιστών στις κατοικημένες γειτονιές, σήμερα το βράδυ ο Σύλλογος Γυναικών θα φωτίσει τη διαδρομή με αυτοσχέδια φαναράκια θυμίζοντας στους πιστούς χρόνια περασμένα…”

Νάξος – Δημοτική Επιτροπή: Συνεδρίαση την 8η Μαϊου με επίκεντρο την αύξηση ή όχι των δημοτικών τελών

0

Η ώρα της συζήτησης για την αύξηση ή όχι των Τελών (ύδρευσης – καθαριότητας αλλά και αυτό του αθλητισμού – πολιτισμού) προφανώς και έφτασε…

Πότε; Που; Την προσεχή Τετάρτη 8 Μαϊου σε τακτική συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Νάξου και Μικρών Κυκλάδων στις 12 το μεσημέρι στην αίθουσα συνεδριάσεων.

Οπως είναι γνωστό, η συζήτηση ήταν προγραμματισμένη για την Πρωτομαγιά, κάτι που όμως δεν έγινε μετά την ουσιαστική παρέμβαση από πολίτες και φορείς του νησιού όπως η Ένωση Συνταξιούχων Νάξου, το ΠΑΜΕ οι οποίοι πραγματοποιούσαν την πρωτομαγιάτικη πορεία τους και μπήκαν στο Δημαρχείο και στην αίθουσα συνεδριάσεων…

Ο κύριος Λιανός (δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και πρόεδρος της Επιτροπής) πήρε την απόφαση για αναβολή της συζήτησης των δύο “καυτών” θεμάτων αλλά πιστεύει κανείς ότι θα αλλάξει κάτι;

Είναι άλλωστε γνωστό ότι η Δημοτική Αρχή επιθυμεί την αύξηση των τελών με βασικό επιχείρημα το γεγονός ότι από το 1999 δεν έχει αλλάξει τιμολογιακή πολιτική όταν τότε μιλούσαμε για Δήμο Νάξου (και πέντε ακόμη ξεχωριστές ενότητες) ενώ τώρα όλα είναι ενιαία… Μάλιστα, ο ορθολογισμός είναι το βασικό στοιχείο της εισήγησης.

Η αντιπολίτευση από τη πλευρά της θεωρεί ότι δεν υπάρχει λόγος αύξησης των τελών, ζητάει όμως καλύτερη διαχείριση;  Μήπως όμως είναι αργά και η αύξηση μοιάζει μονόδρομος;

Ααα και έχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα γίνει με τα περίφημα τέλη όσον αφορά τον αθλητισμό – πολιτισμό και τη διαχείρισή τους. Ενα ακόμη αγκάθι χρόνων που οφείλει να λυθεί λίγο πριν έρθει ο προϋπολογισμός για ψήφιση…

Αναλυτικά, η πρόσκληση της συνεδρίασης για τη Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων αναφέρει: 

Προς: Τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής

Καλείσθε όπως προσέλθετε στην τακτική συνεδρίαση της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων την 8η Μαΐου 2024, ημέρα Τετάρτη και ώρα 12:00 μ.μ. που θα πραγματοποιηθεί στο Δημοτικό Κατάστημα (αίθουσα συνεδριάσεων Δημοτικού Συμβουλίου) σύμφωνα με τα άρθρα 72 και 75του Ν. 3852/2010, για συζήτηση και λήψη απόφασης στα κάτωθι θέματα ημερήσιας διάταξης:

1. Καθορισμός ελάχιστων αποστάσεων των θέσεων δραστηριοποίησης των πωλητών στο στάσιμοεμπόριο και ειδικότερων όρων και προϋποθέσεων δραστηριοποίησης στο πλανόδιο εμπόριο σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4849/2021 από το έτος 2024 και εφεξής.

2. Εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο καθορισμού δημοτικών τελών ύδρευσης, άρδευσης αποχέτευσης Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έτους 2024.

3. Εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο καθορισμού τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έτους 2024.

4. Εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο καθορισμού τελών και δικαιωμάτων Δημοτικών Κοιμητηρίων έτους 2024.

5. Εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο καθορισμού τελών αθλητισμού και πολιτισμού έτους 2024.

6. Μείωση –απαλλαγή δημοτικών τελών καθαριότητας , ηλεκτροφωτισμού και τελών ύδρευσης – αποχέτευσης για ειδικές κατηγορίες ευπαθών κοινωνικών ομάδων για το έτος 2024.

7. Λήψη απόφασης για τη διαγραφή ή μη προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής

8. Έγκριση εξειδίκευσης πιστώσεων

9. Έγκριση αποδοχής κατανομών – επιχορηγήσεων

Ο Πρόεδρος της Οικονομικής Επιτροπής
Δημήτριος Αντ. Λιανός – Δήμαρχος

Κυκλάδες: Μηχανική βλάβη για το “Power Jet”, τι συνέβη;

0
naxospress-power_jet_1

Σε εξέλιξη η έξοδος της Μεγάλης Πέμπτης και .. πρόβλημα εν πλω.

Μεγάλη ταλαιπωρία για τους 1.106 επιβάτες του πλοίου “Power Jet” το οποίο εκτελεί απογευματινό δρομολόγιο από τον Πειραιά προς Σύρο – Μύκονο – Νάξο και Σαντορίνη (με επιστροφή) .

Μηχανική βλάβη παρουσιάστηκε σε μία εκ των τεσσάρων κεντρικών μηχανών του του ταχύπλοου της Seajets, κατά την εκτέλεση του δρομολογίου του.

Οι επιβαίνοντες φτάνουν τους 1.106 και το πλήρωμα αριθμεί 31 άτομα.

Δεν έχει ζητηθεί συνδρομή και το πλοίο συνεχίζει την πορεία του με μειωμένη ταχύτητα, κατά 4 μίλια ή και 7 κατά περίπτωση….

 

Πένυ Ρόγκα: Ανακοίνωσε ότι έχει καρκίνο και σημειώνει “Η μάχη μόλις ξεκίνησε”

0

Πένυ Ρόγκα. Ενα από τα καλύτερα κορίτσια στο χώρο του γυναικείου βόλεϊ. Και είμαστε τυχεροί στη Νάξο που την είδαμε να φοράει τη φανέλα του Πανναξιακού ΑΟΝ την περίοδο 2020 – 21…

Ομως, κακά τα ψέματα είναι γεννημένη Παναθηναϊκός. Αρχηγός, ψυχή, το λίμπερο – άγγελος της ομάδας των “πρασίνων”. Στους φετινούς τελικούς απουσίασε.

Ο Παναθηναϊκός έκανε την μεγάλη ανατροπή (γύρισε τη σειρά με τον Ολυμπιακό από το 0-2 νίκες) και κατέκτησε τον τίτλο. Η ίδια βρισκόταν όμως πάντα δίπλα στην ομάδα της καρδιάς της. Και οι συμπαίκτριες της, της αφιέρωσαν τον τίτλο…

Οπως μάλιστα, διαβάσαμε στη σελίδα volleyplanet.gr “Το “Πενίτο” που μετά από επέμβαση κατεβαίνει από τη Θεσσαλονίκη για να είναι εκεί, να είναι παρούσα στην προσπάθεια των συναθλητριών της, για να δώσει με την παρουσία της δύναμη και ώθηση. Κατέβηκε για να κλείσει περήφανα τη σεζόν 2023-24.

Κατέβηκε και μας δίδαξε ότι στη ζωή όσες φορές κι αν πέσεις επιβάλλεται να σηκωθείς.

Και η Πέννυ ειναι όρθια, είναι δυνατή και έχει πάρει το χρυσό μετάλλιο για τη μαχητική της ψυχή αλλά και γιατί αποτελεί παράδειγμα για όλους όσους παλεύουν να ξεπεράσουν ή έχουν ξεπεράσει ή έχουν ανάμεσά τους καθημερινούς ήρωες…” 

Ο λόγος της απουσίας της, δεν είχε ανακοινωθεί αλλά οι περισσότερο γνώριζαν πως αντιμετώπιζε ένα σοβαρό πρόβλημα με την υγεία της…

Αυτό λοιπόν αποφάσισε να το γνωστοποιήσει η ίδια, με μία ανάρτησή της στο Instagram, όπου αποκάλυψε πως έχει καρκίνο και έχει ξεκινήσει την προβλεπόμενη θεραπεία…

Μέρα πρώτη, η μάχη μόλις ξεκίνησε. Ψηλά το κεφάλι! Σας ευχαριστώ όλους για τις ευχές και τα σημαντικά λόγια που μου είπατε” ανέφερε χαρακτηριστικά η Πέννυ Ρόγκα στο Instagram, προσθέτοντας τα hashtag #cancerfighter #fighting #letskillit

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Pennou (@pennitorogka)

Εμείς; Να ευχηθούμε στη Πέννυ να βγει και πάλι νικήτρια. Κυρίως να μην χάσει το χαμόγελό της και να έρθει στη Νάξο σύντομα για διακοπές….

 

Πάσχα χωρίς γιατρούς και νοσηλευτές στη νησιωτική χώρα

0
17giatroi-thumb-large

Διαχρονικό πρόβλημα είναι η ανεπάρκεια ιατρικού, νοσηλευτικού, λοιπού προσωπικού σε νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας των νησιών, καθώς δεν υπάρχει ενδιαφέρον κάλυψης των θέσεων που προκηρύσσονται

Υψηλή αναμένεται η κίνηση στα νησιά για τον εορτασμό του Πάσχα, όπως κάθε χρόνο. Για μία ακόμη φορά, όμως, οι ελλείψεις ιατρονοσηλευτικού προσωπικού, όπως και διασωστών του ΕΚΑΒ δημιουργούν κλίμα ανασφάλειας σε κατοίκους και επισκέπτες. Η αδυναμία στελέχωσης των δομών Υγείας νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών προκαλεί ένα διαχρονικό πρόβλημα, πολλές φορές αδιέξοδο που αντιμετωπίζεται με συνεχείς μετακινήσεις.

«Κάθε πέρυσι και καλύτερα. Ξεκινάει η τουριστική σεζόν και για μία ακόμη φορά τα νησιά δεν έχουν επαρκές υγειονομικό προσωπικό», σημειώνει στο ygeiamou.gr ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Δημόσιων Νοσοκομείων (ΠΟΕΔΗΝ), Μιχάλης Γιαννάκος.

Ο ίδιος παραδέχεται πως γίνονται προκηρύξεις θέσεων, ωστόσο καταλήγουν άγονες. Ο λόγος; «Οι μισθοί δεν καλύπτουν το κόστος διαβίωσης», εξηγεί. Ενδεικτικά, ένας νέος γιατρός, σύμφωνα με τον ίδιο, λαμβάνει περίπου 1.850 ευρώ τον μήνα, ενώ νοσηλευτές και διασώστες του ΕΚΑΒ αρκετά κάτω από 1.000 ευρώ.

Τα κίνητρα που δίνει το Υπουργείο Υγείας τα τελευταία δύο καλοκαίρια προκειμένου να καλυφθούν κάποιες θέσεις αφορούν μόνο στο προσωπικό που μετακινείται από άλλη περιοχή.

Την ίδια στιγμή, ο κ. Γιαννάκος καταγγέλλει ότι υπάρχει δυσκολία εύρεσης καταλυμάτων με τους τοπικούς φορείς να μην κινητοποιούνται ικανοποιητικά.

Υπό τα παραπάνω, λίγα 24ωρα πριν το Πάσχα και ενώ οι εκδρομείς έχουν αρχίσει να φτάνουν στα αγαπημένα τους νησιά, από τα τοπικά νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας λείπουν βασικές ιατρικές ειδικότητες.

Ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ δίνει ορισμένα παραδείγματα: Τα Κύθηρα δεν έχουν καθόλου αναισθησιολόγο, συνεπώς δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί διασωλήνωση εφόσον απαιτηθεί. Η Κως, ένα μεγάλο νησί που συγκεντρώνει πολλούς επισκέπτες δε διαθέτει παθολόγους στο νοσοκομείο. Αντίστοιχα, χωρίς παθολόγο, μικροβιολόγο και ακτινολόγο είναι το νοσοκομείο Σαντορίνης, ενώ στη Νάξο δε λειτουργεί ο χειρουργικός τομέας. Στην Τήνο μία παιδίατρος βλέπει και παθολογικά περιστατικά και στο Κέντρο Υγείας Τήνου υπάρχει, εκτός της παιδιάτρου, μικροβιολόγος και οδοντίατρος.

Δυσκολία για επαρκή στελέχωση παρατηρείται και στο ΕΚΑΒ, καθώς οι μισθοί θεωρούνται από τους διασώστες πολύ χαμηλοί για τη δουλειά που καλούνται να προσφέρουν. Όλοι οι πολίτες θυμούνται ότι πέρυσι το καλοκαίρι καταγράφηκαν αρκετά περιστατικά καθυστερημένων διακομιδών σε νησιά ή διακομιδών με άλλα μέσα, πλην ασθενοφόρων. Ένα εξ αυτών στην Κω, όπου μια γυναίκα 63 ετών διακομίστηκε στο νοσοκομείο σε καρότσα αγροτικού αυτοκινήτου, καθώς το μοναδικό ασθενοφόρο του νησιού εξυπηρετούσε άλλο περιστατικό.

Για την αντιμετώπιση αυξανόμενων αναγκών το καλοκαίρι θα γίνουν και πάλι μετακινήσεις, όπως επίσης θα συνεχίσουν σε περιοχές χωρίς τομείς ΕΚΑΒ να απασχολούνται ως οδηγοί ασθενοφόρων μέλη των Ενόπλων Δυνάμεων. Ειδικά για το Πάσχα δεν υπάρχει κάποιο έκτακτο σχέδιο σε επίπεδο ασθενοφόρων. Αναμένεται να λειτουργούν, βέβαια, τομείς μόνιμων δίκυκλων του ΕΚΑΒ σε Κρήτη, Κέρκυρα, Ρόδο. Για το καλοκαίρι σχεδιάζεται η επιχειρησιακή λειτουργία των μηχανών του ΕΚΑΒ σε αρκετά νησιά των Κυκλάδων και των Δωδεκανήσων.

Πριν λίγες ημέρες και με γνώμονα την ενίσχυση του προσωπικού των υγειονομικών δομών όλης της χώρας, υπογράφηκε η απόφαση για έκδοση προκήρυξης από το ΑΣΕΠ για την πλήρωση 1.137 θέσεων λοιπού, πλην νοσηλευτικού, προσωπικού, εκ των οποίων οι 538 αφορούν το ΕΚΑΒ και οι 599 τα νοσοκομεία της χώρας.

«Όπως έχουμε ήδη προαναγγείλει, το 2024 θα γίνουν συνολικά 6.500 προσλήψεις στον τομέα της Υγείας για την ενίσχυση των νοσοκομείων του ΕΣΥ και του ΕΚΑΒ. Στο πλαίσιο αυτό, υπεγράφη σήμερα η απόφαση για έκδοση προκήρυξης από το ΑΣΕΠ για την πλήρωση 1.137 θέσεων λοιπού, πλην νοσηλευτικού, προσωπικού, εκ των οποίων οι 538 αφορούν το ΕΚΑΒ και οι 599 τα νοσοκομεία της χώρας. Η ενίσχυση του προσωπικού του Εθνικού Συστήματος Υγείας αποτελεί βασική μας προτεραιότητα και για αυτό καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια με νέες προσλήψεις και θέσπιση κινήτρων», δήλωσε ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, με αφορμή την απόφαση για έκδοση προκήρυξης.

Πηγή ygeiamou.gr