Με τις καιρικές συνθήκεςνα αλλάζουν προς το χειρότερο τις επόμενες ώρες, λογικό είναι να έχουμε τροποποίηση ή ανεκτέλεστα δρομολόγια. Είδαμε νωρίτερα την είδηση για το High Speed 4και τώρα έρχεται η ενημέρωση μέσω του ταξιδιωτικού πρακτορείου Zas Travel για την τροποποίηση δρομολογίου του “Σαόνησος” και με σημείο αναφοράς τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια …
Το πλοίο της SAOS Ferries θα αφήσει το λιμάνι της Σύρου το απόγευμα του Σαββάτου για Μύκονο – Πάρο – Νάξο και νότιες Κυκλάδες θα βρίσκεται στην Ανάφη το πρωί της Κυριακής και το μεσημέρι θα πάρει το δρόμο της επιστροφής ώστε να βρίσκεται στην Ερμούπολη το πρωί της Δευτέρας 1η Ιουλίου..
Θέλετε γεύσεις Κυκλάδων; Θέλετε παράδοση σε συνδυασμό με τα τοπικά προϊόντα; τότε δεν έχετε παρά να πάρετε το πλοίο και να βρεθείτε σε Νάξο (Αξιώτισσα), Ηρακλειά (Αράκλεια), Αμοργό, Σύρο, Μύκονο, Τήνο αλλά και Κίμωλο. Γνωστές ή άγνωστες (για το ευρύ κοινό) επιχειρήσεις που σε προκαλούν γαστρονομικά…
Με την αρωγή του Γαστρονόμου της Καθημερινής κάνουμε αυτό το υπέροχο ταξίδι…
Καλαμίτσι, Κίμωλος
Μια αγγουροντομάτα με τη ρίγανη, μια χωριάτικη με κρίταμο κι ελιές, φάβα με ωμό ξερό κρεμμύδι, βλίτα, χταποδάκι βραστό, καλαμάρια και γαριδάκια τηγανητά, πατάτες χρυσοτηγανισμένες, μπάμιες, κολοκυθάκια τηγανητά, τραπεζάκια στην άμμο κι αρμυρίκια που λικνίζονται. Ωδή στην απλότητα είναι αυτή η ψαροταβέρνα που ο χρόνος δεν την αγγίζει. Οι ιδιοκτήτες αξιοποιούν τη δική τους ψαριά, συνήθως μικρόψαρα, από το καΐκι απευθείας στο τηγάνι, σερβίρουν ντόπια ζαρζαβατικά και τυριά. Η λογική του zero-km βασιλεύει, κι αυτό συνέβη εδώ πριν καν εφευρεθεί ο όρος. Ευγενική εξυπηρέτηση, «ευγενικές» και οι τιμές.
Παραλία Καλαμίτσι, Κίμωλος, τηλ. 6974-606086
Ο Τσιτσάνης, Πάρος
Από το 1969 λειτουργεί μία από τις παλαιότερες ταβέρνες της Πάρου χωρίς να αλλάξει χέρια, από την τρίτη γενιά της οικογένειας Ρούσσου. Βαστάνε τα μπόσικα σε ένα από τα πιο τουριστικά νησιά μας, επιμένοντας να μαγειρεύουν φαγάκι απείραχτο, χορταστικό και νόστιμο. Για προίκα δεν πήραν μόνο την ταβέρνα, αλλά και τη φάρμα και τα περιβόλια του παππού τους στις Λεύκες και στον Μόλο. Εκτός από τη βαριά τουριστική σεζόν του Ιουλίου και του Αυγούστου, τον υπόλοιπο καιρό οι Ρούσσοι είναι σχεδόν αυτάρκεις, όπως λένε οι ίδιοι. Φτιάχνουν και δικά τους τυριά, έχουν τα πιτσούνια τους, που τα κάνουν κοκκινιστά ή ψητά στα κάρβουνα, το καλοκαίρι βγάζουν αμπελοφάσουλα, υπέροχες ντομάτες γινωμένες και στον ξυλόφουρνό τους ψήνουν και λίγες μερίδες από ντόπια ρεβίθια.
Πρόδρομος, Πάρος, τηλ. 22840-41375
Rizes, Μύκονος
Μια αυτόνομη παραδοσιακή κατοικία είναι οι Rizes, που αποτελείται από ένα σύνολο ανεξάρτητων κτισμάτων: από περιστεριώνες και ξυλόφουρνο μέχρι εκκλησιά, στάβλο, τυροκομειό και πηγάδι. Βρίσκεται στην καρδιά του νησιού και λειτουργεί για να θυμίζει στους παλιούς και να μαθαίνει στους νέους την αυθεντική, παλιά Μύκονο. Ψήνουν στον ξυλόφουρνο ψωμί μιγάδι και κρεμμυδόπιτα με δική τους τυροβολιά, τηγανίζουν αυγά με τη λέρα, δηλαδή το λίπος του χοιρινού, και φτιάχνουν μόστρα με κρίθινο παξιμάδι και ντόπια κοπανιστή. Οι χοιροσφαΐσιοι κεφτέδες φτιάχνονται από χοιρινό κιμά χοντροκομμένο, οι τραγανοί κολοκυθανθοί με ντόπια τυριά και για κυρίως σερβίρουν ψητό αρνάκι, προβατίνα και γουρουνόπουλο στα τραπεζάκια της αυλής, με θέα στη φάρμα και στα περιβόλια.
Μαού, Άνω Μερά, Μύκονος, τηλ. 6944-220233
Καφενείο Πάρβα και Καφεζυθεστιατόριο Ναυτιλία Νίκου Πρέκα, Αμοργός
Πεντατράγανα τα διάσημα κεφτεδάκια του Πάρβα, συνοδεύονται από παλιές ιστορίες των ηλικιωμένων κατοίκων της Χώρας της Αμοργού, οι οποίοι περνούν τον χρόνο τους σε ένα από τα παλαιότερα καφενεία της, που λειτουργεί από το 1966. Εδώ πρωτομπήκε τηλέφωνο στο νησί, εδώ στάθμευαν ο ψαράς και ο μανάβης, εδώ καλωσόριζαν τους τουρίστες του καλοκαιριού. Οι χρυσοτηγανισμένες πατάτες με τα μελάτα αυγά στην κορφή, το γοπάκι σαβόρι, το φάβα φρεσκομαγειρεμένο κι αχνιστό, φτιάχνονται σε ένα μικρό κουζινάκι, σερβίρονται σε μια εξίσου μικρή βεράντα, σε λίγα τραπεζάκια, με υλικά του τόπου και φροντίδα ανεπιτήδευτα σπιτική. Κάπως έτσι υποδέχονται τους επισκέπτες του νησιού και στο έτερο ιστορικό καφενείο, τη Ναυτιλία Νίκου Πρέκα, που λειτουργεί από τη δεκαετία του 1950. Καφεζυθεστιατόριο και ταυτόχρονα πρακτορείο εισιτηρίων, είναι μια ρομαντική χρονοκάψουλα με χρωματιστά, φθαρμένα μωσαϊκά, η οποία δεν αλλάζει όσα χρόνια κι αν περνούν. «Έζησε μεγάλες δόξες ο καφενές», διηγούνται οι ιδιοκτήτες του ενθυμούμενοι τα παλιά. Συστήνουν τον τόπο τους σερβίροντας χταπόδι με ξύδι στο τηγάνι, ρεγκοσαλάτα, ντόπια ξινομυζήθρα, κοπανιστή αμοργιανή, μελίπαστο τυρί, καβουρμά ριγανάτο και μπόλικη ψημένη ρακή.
Εξωραϊσμένες τοπικές συνταγές χωρίς εξεζητημένες τεχνικές, τοπικά υλικά, κυκλαδίτικα κρασιά. Η Αξιώτισσα είναι η διαδρομή που αξίζει οπωσδήποτε να διανύσει όποιος επισκεφτεί τη Νάξο. Η ταβέρνα του Γιάννη Βάσιλα και της Σοφίας Παπαδοπούλου μαθεύτηκε από στόμα σε στόμα. Ήταν άλλωστε ο μόνος τρόπος, γιατί στο επικοινωνιακό κομμάτι ουδέποτε δόθηκε έμφαση. Ξεχωρίζουν για το αμίμητο πάθος τους για ποιοτική, ντόπια πρώτη ύλη και για το κέφι τους να παράγουν αρκετά από τα προϊόντα που χρησιμοποιούν στην κουζίνα, όπως το λάδι τους από θρουμποελιές (ασκούδες) και κορωναίικες Νάξου, και το κρασί τους από τοπικές ποικιλίες, όπως Φωκιανό, Ποταμίσι, Αηδάνι, Καραμπραήμι και Μονεμβασιά. Εδώ σερβίρουν από πράσινες τηγανητές ντομάτες και σαλάτα τίγκα στην αντράκλα (γλιστρίδα) μέχρι μπάμιες με κόκορα και απεραθίτικο ρόστο.
Καστράκι, Νάξος, τηλ. 22850-75107
Παραδοσιακά Προϊόντα Πρέκας, Σύρος
Ο ιδιοκτήτης αυτού του μπακάλικου, ο Κώστας Πρέκας, είναι η γαστρονομική εγκυκλοπαίδεια της Σύρου αυτοπροσώπως, ένας αεικίνητος άνθρωπος που ερευνά, ανακαλύπτει, αναβιώνει και ταυτόχρονα πρωτοτυπεί. Το μπακάλικό του λειτουργεί από το 1993 στην κεντρική αγορά της Ερμούπολης, στο ίδιο σημείο όπου υπήρχε και προπολεμικά ακόμη ένα παραδοσιακό μπακάλικο με εδώδιμα και αποικιακά. Περί το 80% από τα δεκάδες προϊόντα που βρίσκουμε στα ράφια του είναι τοπικά παραγόμενα στις Κυκλάδες, ο ίδιος έχει γράψει βιβλίο με συνταγές της Σύρου, ενώ καταπιάνεται και με μεταποίηση προϊόντων, όπως παστελαριά (ξερά σύκα με δάφνη, κανέλα και σουσάμι) και πατέ άγριου μάραθου. Παράλληλα συνεργάζεται με τοπικούς παραγωγούς για την καλλιέργεια κάππαρης, κρίταμου, βοτάνων, ντομάτας, σουσαμιού και την παραγωγή τυριών, «εξασφαλίζοντας την απόλυτη ποιότητα της πρώτης ύλης και στηρίζοντας την αγροτική παραγωγή», όπως λέει ο ίδιος.
Χίου 4, Ερμούπολη, Σύρος,τηλ. 22810-87556
Μικρό Καράβι, Τήνος
Μαθήματα φιλοξενίας, λαδερά φαγάκια μούρλια, πετυχημένα ριζότι και μελωμένα γιουβέτσια, κατσαρολάτα κρέατα πλουσιοπάροχα, δημιουργικότητα με σύνεση και ταπεινότητα. Ένα καλό εστιατόριο της Τήνου, γειωμένο και στοχοπροσηλωμένο. Στην κουζίνα τους μπαίνουν αποκλειστικά και μόνo διαλεγμένα τοπικά υλικά, πολλά εκ των οποίων από τα βιολογικά περιβόλια με τις τοπικές ποικιλίες του αγροκτήματος Tinos Eco Lodge, ενώ και στις κάβες τους τα κρασιά προέρχονται από τις Κυκλάδες. Εμπνευσμένοι από την τοπική πρώτη ύλη, σερβίρουν σε μια φανταστική εσωτερική αυλή από σούπα με πεπόνια της Τήνου μέχρι ντόπια φασόλια με φουρνιστές ντομάτες και άγριες καρύδες τουρσί, αλλά και μπακαλιάρο βραστό με ρεβιθάδα φούρνου.
Τριών Ιεραρχών, Χώρα, Τήνος, τηλ. 22830-22818
Αρακλειά, Ηρακλειά
Ύστερα από κάμποσα μαγειρικά ταξίδια, ο σεφ Γιάννης Γαβαλάς έριξε άγκυρα στην ιδιαίτερη πατρίδα του, άνοιξε το εστιατόριό του εκεί που κάποτε υπήρχε το πατρικό σπίτι της οικογένειας και βάλθηκε να κάνει τον τόπο του γαστρονομικό προορισμό. Μαζί με τον κατάλογο των φαγητών, ακουμπάει στο τραπέζι και τη λίστα των προμηθευτών του. Ο Γιάννης είναι περήφανος για τους συνεργάτες του και φροντίζει με κάθε ευκαιρία να τους αναδεικνύει, όπως και οι ίδιοι αναδεικνύουν τα φαγητά του με τα καλά υλικά τους από τη Σύρο, την Τήνο, τη Νάξο, την Ηρακλειά, κ.ο.κ. Είναι και ο ίδιος τροφοσυλλέκτης, τρυγάει την κυκλαδίτικη γη και μαγειρεύει με νοιάξιμο και μεράκι, από καρύδες τουρσί και τυρολουκουμάδες με κυκλαδίτικα τυριά μέχρι το εμβληματικό πασχαλινό αρακλειώτικο φαΐ, το γεμιστό κατσικάκι με ρύζι, συκωτάκια και μάραθο.
Η κοινωνία της Νάξου σε κατάσταση σοκ.. Η είδηση που κυκλοφορεί εδώ και μερικά λεπτά έχει προκαλέσει έντονα συναισθήματα…
Μεσημέρι Παρασκευής και λίγο μετά τις 3 το μεσημέρι έγινε γνωστό ότι γνωστός ναξιώτης βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του στην Στελίδα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι τον αυτόχειρα βρήκε συγγενικό του πρόσωπο, το οποίο τον επισκέφθηκε στο σπίτι… Και όπως ήταν λογικό ενημέρωσε Αστυνομία και ΕΚΑΒ…
Ο 51χρονος με βάση τις ίδιες πληροφορίες έβαλε τέλος στη ζωή του κάνοντας χρήση καραμπίνας…
Αμεσα ενημερώθηκε το ΕΚΑΒ και το Νοσοκομείο της Νάξου, αναμένεται εκεί να μεταφερθεί και στη συνέχεια – με βάση το πρωτόκολλο – θα γίνει νεκροψία – νεκροτομή στον Πειραιά.
Οπως είναι λογικό προανάκριση πραγματοποιεί η Αστυνομία με σκοπό να γίνουν γνωστοί οι λόγοι που οδήγησαν τον 51χρονο στην αυτοχειρία
Αν θες διακοπές σε νησί, θα πρέπει να πληρώσεις αδρά. Κι όταν λέμε αδρά εννοούμε σε πρώτη φάση τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Έχουν αυξηθεί κατά 3,6% σε σχέση με πέρυσι, την ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση των χωρών με τα πιο ακριβά ακτοπλοϊκά εισιτήρια στην Ε.Ε.
Στις αρχές του μήνα κι ενώ είχαν δει το φως της δημοσιότητας τα πρώτα ρεπορτάζ για τις αυξήσεις και το κόστος μεταφοράς στις ακτοπλοϊκές, ο υπουργός Ναυτιλίας Ευρυπίδης Στυλιανίδης, μιλώντας στην ΕΡΤ, είχε χαρακτηρίσει «λογικές» τις τιμές στα συμβατικά πλοία, σημειώνοντας πως η αγορά είναι ελεύθερη και ότι το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει, εκτός από τις περιπτώσεις των άγονων γραμμών.
Στην ίδια συνέντευξη πάντως είχε προειδοποιήσει. «Αν χρειαστεί θα καταλήξουμε στην παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού». Όπως φαίνεται αυτή η ώρα ήρθε.
Επιστολή
Όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο, εστάλη επιστολή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με την οποία ο κ. Στυλιανίδης ζητά στενότερη συνεργασία στο θέμα του ελέγχου στα εισιτήρια των εταιρειών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο και σε σχετικούς ελέγχους που έκανε το προηγούμενο διάστημα, διαπιστώθηκαν 7 παραβάσεις για παράλειψη ενημέρωσης της αρμόδιας Αρχής σχετικά με μεταβολές των τιμών στα εισιτήρια (άρθρο 44 πργ. 13 του ν.4948/2022) σε σύνολο 377 ελέγχων σε πλοία.
Στην επιστολή γίνεται λόγος για «μια στενότερη συνεργασία μεταξύ των υπηρεσιών μας ώστε να υπάρχει ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση, τυχών, περιστατικών καταχρηστικής συμπεριφοράς στην αγορά, εκ μέρους ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων».
Το υπουργείο εδώ δεν το λέει ανοιχτά, αλλά όπου υπάρχει καπνός, υπάρχει και φωτιά. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα είναι συγκεκριμένες και κυρίως, λίγες. Οι εξαγορές που έχουν πραγματοποιήσει στο χώρο είναι επίσης γνωστές. Οπως το ίδιο γνωστό είναι ποιες έχουν μονοπωλιακή θέση για συγκεκριμένους και σε ορισμένες περιπτώσεις, εξαιρετικά κερδοφόρους προορισμούς
Υπό αυτό το πρίσμα είναι εύκολο αντιληπτό ότι το μονοπώλιο δεν ευνοεί τον ανταγωνισμό. Και κατά συνέπεια τις όποιες προσφορές και τη ενδεχόμενη μείωση των τιμών στα εισιτήρια.
Τι λένε οι ακτοπλόοι
Με τη σειρά τους οι ακτοπλόοι αρνούνται πως έχουν γίνει αυξήσεις στα ναύλα και ότι οι τελευταίες σημειώθηκαν το 2022. Σε δηλώσεις που έκανε στο ΑΠΕ πριν από λίγες μέρες ο πρόεδρος της Ένωσης Ακτοπλόων Διονύσης Θεοδωράτος, ανέφερε μεταξύ άλλων: «Τα αυξημένα μισθολογικά κόστη, οι ανατιμήσεις στις τιμές των ανταλλακτικών πλοίων και των ναυτιλιακών καυσίμων αλλά και η αύξηση των τραπεζικών επιτοκίων δανεισμού των ακτοπλοϊκών εταιρειών, καθιστούν αδύνατη προς το παρόν οποιαδήποτε συζήτηση για τη μείωση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων».
Επιπλέον, σχολιάζοντας δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για υπερκέρδη των ακτοπλοϊκών εταιρειών τόνισε πως «το καθαρό κέρδος με τον συνολικό τζίρο είναι περίπου αυτή τη στιγμή στο 4% με 6% όταν άλλοι κλάδοι που σχετίζονται με τον τουρισμό, όπως ενοικίασης αυτοκινήτων είναι στο 10% και στα ξενοδοχεία στο 10 με 11%».
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Τα κόστη
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις τιμές που ισχύουν για τον Ιούλιο. Σε συγκεκριμένους προορισμούς στην Ελλάδα, για μια 4μελή οικογένεια, με Ι.Χ. και με καμπίνα ή χωρίς.
Πειραιάς-Ηράκλειο-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα 342,50 ευρώ, σε 4κλινη εσωτερική καμπίνα 438 ευρώ.
Πειραιάς-Ρόδος-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα 576,50 ευρώ, σε 4κλινη εσωτερική καμπίνα 881,50 ευρώ.
Πειραιάς-Πάρος-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα με συμβατικό πλοίο 530 ευρώ, σε κατάστρωμα με ταχύπλοο 538,20 ευρώ.
Πειραιάς-Τήνος-Πειραιάς. Σε κατάστρωμα με συμβατικό πλοίο 512 ευρώ, σε κατάστρωμα με ταχύπλοο 471,60 ευρώ.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι με τέτοιες τιμές και με την ακρίβεια να κυριαρχεί στην καθημερινότητα της κοινωνίας, πολύ δύσκολα θα αποφασίσει κάποιος να κάνει ένα τέτοιο ταξίδι, καθώς οι τιμές αυτές αφορούν μόνο τη μεταφορά του προς και από το σημείο προορισμού.
Αλλά δεν είναι μόνο τα αυξημένα ναύλα. Όπως μας ανέφερε έμπειρος ταξιδιωτικός πράκτορας που δραστηριοποιείται στο κέντρο της Αθήνας, υπάρχει συγκεκριμένη εταιρεία στο χώρο που ακολουθεί μονοπωλιακή πρακτική.
«Υπάρχει εταιρεία στο χώρο που είναι η μοναδική που πηγαίνει σε συγκεκριμένα νησιά. Αν θελήσετε τώρα να σας κλείσω μια καμπίνα για τον επόμενο μήνα, το σύστημα της εταιρείας δεν δέχεται το αίτημά μου. Αν δεν πληρώσω σήμερα κιόλας όλο το αντίτιμο. Παλιά αυτό δεν γινόταν», μάς λέει.
«Η ίδια εταιρεία που πηγαίνει σε προορισμό στον οποίο επίσης δραστηριοποιείται και άλλη ακτοπλοϊκή, σου επιτρέπει την κράτηση της καμπίνας για ένα διάστημα, χωρίς αυτή τη φορά να σου ζητήσει να καταβάλεις το αντίτιμο άμεσα», συμπληρώνει. «Εξηγήστε μου εσείς γιατί συμβαίνει αυτό», καταλήγει ο πράκτορας.
Δίωρο, εβδομαδιαίο μάθημα Οικονομικών θα εισαχθεί στην α΄ τάξη των γενικών λυκείων από τη σχολική χρονιά 2025-2026. Αυτό προγραμματίζει το υπουργείο Παιδείας, όπως ανακοίνωσε χθες στο Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΟΕΕ) ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Καθημερινής», για τη διδασκαλία του μαθήματος θα αξιοποιηθεί το αντίστοιχο βιβλίο που διδάσκεται στην Κύπρο. Οσο για τα μαθήματα που θα «χάσουν» ώρες διδασκαλίας ώστε να διδαχθούν τα Οικονομικά, θα αποφασιστούν από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
Βεβαίως, η απόφαση έχει και πολιτική πλευρά. Διότι ενώ ικανοποιείται ο κλάδος των οικονομολόγων, για τους οποίους ανοίγει μια νέα πύλη εισόδου στο σχολείο –το μάθημα ήδη διδάσκεται στους μαθητές της γ΄ τάξης γενικών και επαγγελματικών λυκείων που θέλουν να σπουδάσουν οικονομικά–, θα υπάρχει δυσφορία από τις ειδικότητες των καθηγητών, τα μαθήματα των οποίων θα «χάσουν» ώρες.
Την αναβάθμιση των οικονομικών μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ζητούν εδώ και χρόνια ο κλάδος των οικονομολόγων αλλά και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Ενδεικτικά, το ΟΕΕ, με επιστολές του προέδρου του Κωνσταντίνου Κόλλια προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και κοινοβουλευτικές αναφορές στη Βουλή, έχει ζητήσει την εισαγωγή του μαθήματος Αρχές Οικονομίας ως μαθήματος Γενικής Παιδείας, που οι μαθητές θα διδαχθούν πριν επιλέξουν προσανατολισμό σπουδών στη γ΄ τάξη, δηλαδή στην α΄ ή στη β΄ τάξη του γενικού λυκείου.
Επίσης, το ΟΕΕ ζητάει το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας ως διακριτό-αυτοτελές επιστημονικό αντικείμενο, ενταγμένο στα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού Οικονομίας και Πληροφορικής, να διδάσκεται με τον ίδιο αυξημένο αριθμό ωρών διδασκαλίας που θα διδάσκονται όλα τα μαθήματα του προσανατολισμού για λόγους ισοτιμίας και εμβάθυνσης των αντικειμένων.
Στο ίδιο πλαίσιο, να έχει αυξημένο συντελεστή βαρύτητας για την εισαγωγή των υποψηφίων σε σχολές του 4ου επιστημονικού πεδίου.
Τέλος, έχει διατυπωθεί αίτημα για ένταξη του μαθήματος Αρχές Οικονομίας στη Β΄ Λυκείου.
Με τις καιρικές συνθήκες να …αγριεύουν έχουμε ανακοίνωση σχετικά με ανεκτέλεστο δρομολόγιο ταχύπλοου με επίκεντρο μάλιστα Παροναξία – Αμοργό…
Με βάση την σχετική ενημέρωση από το ταξιδιωτικό πρακτορείο Zas Travel (σ.σ. εδρεύει στη Νάξο) το High Speed 4 που κινείται έως Κουφονήσια και Αμοργό μέσω Παροναξίας, αύριο Σάββατο (29/06) θα μείνει ..δεμένο στον Πειραιά.
“Σας ενημερώνουμε ότι λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που αναμένονται, το
δρομολόγιο του πλοίου “High Speed 4″ αύριο Σάββατο 29/06/2024 από Πειραιά 09:00, για Πάρο – Νάξο – Κουφονήσι – Αμοργό (Κατάπολα) και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθεί”
Επιπλέον 40 παραλίες εντάσσονται στη λίστα των «Απάτητων Παραλιών», οι οποίες ανέρχονται πλέον στις 238. Η διεύρυνση αυτής της λίστας πραγματοποιήθηκε αφού εξετάστηκαν αιτήματα πολιτών, Δήμων καθώς και του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) που αφορούσαν τόσο σε εξαίρεση όσο και σε προσθήκη «απάτητων παραλιών». Ακόμη, έγιναν κάποιες διορθώσεις, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι δεν συμπεριλαμβάνονται υφιστάμενα δικαιώματα πολιτών (π.χ. όμορων επιχειρήσεων) στον κατάλογο αυτό.
Υπενθυμίζεται πως οι «απάτητες παραλίες» θεσπίστηκαν για πρώτη φορά με το νόμο 5092/2024 («Όροι αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας στις παραθαλάσσιες περιοχές»). Στο πλαίσιο αυτού, τίθενται αυστηροί περιορισμοί ως προς την χρήση του αιγιαλού και της παραλίας και απαγορεύεται κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα σε αυτές, με στόχο την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος. Παρά ταύτα, συμβάσεις ενεργές πολιτών δεν θίγονται μέχρι τη λήξη της διάρκειάς τους.
Συνεπώς, με την τροποποίηση της Κοινής Υπουργική Απόφασης (ΚΥΑ), που υπεγράφη από τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κωστή Χατζηδάκη και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, καθορίζονται οι «Απάτητες παραλίες», σε ολόκληρη τη χώρα, που βρίσκονται εντός του δικτύου Natura 2000 και στις οποίες θα απαγορεύεται η παραχώρηση και κατ’ επέκταση η τοποθέτηση ομπρελών, ξαπλωστρών, κ.λπ.
Οι «Απάτητες παραλίες» προσδιορίστηκαν με κριτήρια στα οποία περιλαμβάνονται: η σημαντική παρουσία οικοτόπων που προστατεύονται από την ενωσιακή ή την εθνική νομοθεσία, σπάνιων ενδημικών ειδών χλωρίδας και πανίδας, η επιτέλεση σημαντικών οικολογικών λειτουργιών για προστατευόμενα είδη, ο χαρακτηρισμός τους ως Καίριων Περιοχών Βιοποικιλότητας, η παρουσία σημαντικών οικοσυστημάτων που χρήζουν προστασίας και διατήρησης ή αποκατάστασης.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ, στις «Απάτητες παραλίες» απαγορεύεται η παραχώρηση του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού και παραλίας, καθώς και οποιαδήποτε άλλη δράση μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη μορφολογία τους και την ακεραιότητά τους ως προς τις οικολογικές τους λειτουργίες, και ιδίως:
α) η παρουσία μηχανοκίνητων οχημάτων,
β) η διοργάνωση εκδηλώσεων με συμμετοχή περισσότερων από δέκα άτομα,
γ) η μουσική ή η παραγωγή άλλων ήχων με χρήση συσκευής ηλεκτρικής αναπαραγωγής ή ενίσχυσης, για την άσκηση δραστηριοτήτων
δ) η τοποθέτηση κινητών στοιχείων, όπως τραπεζοκαθισμάτων, ομπρελών, ξαπλωστρών, κ.ά.
ε) η άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού, για εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αναψυχής,
στ) η λειτουργία αυτοκινούμενου ή ρυμουλκούμενου τροχήλατου αναψυκτήριου.
Τουρλού… Ενα υπέροχο παραδοσιακό (λαδερό) φαγητό με καλοκαιρινά λαχανικά, σημείο κατατεθέν για την Ελληνική κουζίνα. Μπορεί να γίνει τέλεια γαρνιτούρα για κρέας ή ψάρι, αν και οι περισσότεροι το προτιμούν σκέτο, σαν κυρίως πιάτο. Και με υψηλό επίπεδο υγιεινής διατροφής.
Η συνταγή για τουρλού λαχανικών (Φωτογραφία: Δημήτρης Βλάικος) είναι πολύ εύκολη και το φαγητό αυτό γρήγορο, χορταστικό και γεμάτο φρέσκιες γεύσεις! Με την βοήθεια του “Γαστρονόμου” ταξιδεύουμε στο Αγιο Ορος κι όπως είναι λογικό όλα αλλάζουν…
Ααα ότι δεν μας αρέσει απλά το βγάζουμε από το πιάτο γιατί μπορεί να αρέσει σε κάποιον άλλο που βρίσκεται στο πλευρό μας…
Για να φτιάξουμε τουρλού στον ταβά από το Άγιο Όρος πρώτα ρίχνουμε στον ταβά ή σε φαρδιά κατσαρόλα το λάδι και τα κρεμμύδια και τα σοτάρουμε σε χαμηλή φωτιά για 10-15 λεπτά.
Αμέσως μετά προσθέτουμε όλα τα λαχανικά μας, εκτός από τις μπάμιες, τις ντομάτες και τον μαϊντανό. Οι μπάμιες, εάν μπουν από την αρχή, θα λιώσουν.
Pίχνουμε νερό ίσα ίσα να σκεπαστούν τα λαχανικά μας και αλατίζουμε.
Σκεπάζουμε με καπάκι, δυναμώνουμε λίγο τη φωτιά και μαγειρεύουμε για περίπου 20 λεπτά.
Προσθέτουμε τις μπάμιες και συνεχίζουμε το μαγείρεμα για άλλα 15 λεπτά.
Ρίχνουμε τις ντομάτες, τον μαϊντανό, καθώς και το μαυροπίπερο.
Αφήνουμε το φαγητό μας να σιγοβράσει για άλλα 10 λεπτά ή μέχρι να σωθούν όλα τα υγρά και να μείνει το φαγητό μόνο με το λάδι του.
Αντίστροφα μετρούν οι μαθητές των Γενικών Ενιαίων Λυκείων (ΓΕΛ) και των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) προκειμένου να μάθουν τις βαθμολογίες τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Η ανακοίνωση των βαθμολογιών αναμένεται να γίνει σήμερα μετά τις 13:00 το μεσημέρι.
Ως είθισται, οι καταστάσεις που θα αναρτηθούν σε όλα τα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ της επικράτειας, θα περιέχουν μόνο τον κωδικό κάθε υποψηφίου και τα βαθμολογικά στοιχεία του ανά εξεταζόμενο μάθημα.
Πού θα δουν την βαθμολογία τους οι υποψήφιοι
Επιπλέον, όλοι οι υποψήφιοι θα μπορούν να αναζητούν τη βαθμολογία τους στην ιστοσελίδα https://results.it.minedu.gov.gr, πληκτρολογώντας τον οκταψήφιο κωδικό τους και τους τέσσερις αρχικούς χαρακτήρες από το επώνυμο, το όνομα, το πατρώνυμο και το μητρώνυμό τους με κεφαλαίους ελληνικούς χαρακτήρες.
Τέλος σημειώνεται ότι οι υποψήφιοι αναμένεται να λάβουν τη βαθμολογία τους και με γραπτό μήνυμα (SMS) στο κινητό τηλέφωνό που έχουν δηλώσει, εφόσον ήδη έχουν υποβάλει σχετική αίτηση.
Σχετικά με το μηχανογραφικό
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υποψήφιοι (ΓΕΛ – ΕΠΑΛ) που ενδιαφέρονται να υποβάλουν Μηχανογραφικό Δελτίο (ΜΔ) ή/και Παράλληλο Μηχανογραφικό Δελτίο (Π.Μ.Δ) θα μπορούν να απευθύνονται στο Λύκειό τους μέχρι και σήμερα, Παρασκευή 28 Ιουνίου 2024, για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password).
Η διαδικασία της συμπλήρωσης των Μηχανογραφικών Δελτίων αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου, ώστε ακόμη και μέχρι το τέλος Ιουλίου να έχουν ανακοινωθεί οι βάσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η προσέγγιση τόσο του ποιοτικού στόχου από Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και εκείνου της επέκτασης της τουριστικής περιόδου αποτυπώνεται σε συγκριτικά μεγέθη προορισμών, σύμφωνα με στοιχεία αεροπορικών αφίξεων του πρώτου τετραμήνου 2024 που έδωσε στη δημοσιότητα η ΥΠΑ και επεξεργάστηκε η MTC GROUP.
Συγκεκριμένα, στις Κυκλάδες, πρώτη αναδεικνύεται η Σαντορίνη με 294.441 επιβάτες που διακινήθηκαν στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου 2024 και ακολουθούν η Μύκονος με πολύ λιγότερες αφίξεις (77.479), η Πάρος με υπερδιπλάσιες από τη Νάξο (33.114 στην Πάρο, έναντι 13.885 στη Νάξο), η Μήλος, με περισσότερες ακόμα και από τη Σκιάθο (11.903 στη Μήλο έναντι 9.197 στη Σκιάθο) και η Σύρος που υπερέβη την Αστυπάλαια (4.311 στη Σύρο, 3.143 στην Αστυπάλαια).
Οι συγκρίσεις με άλλους γνωστούς προορισμούς αποτελούν κρίσιμους παράγοντες που χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης, κυρίως από όσους υστερούν, παρά το διαφορετικό τους μέγεθος και το το εύρος των προορισμών που εξυπηρετούν, όπως π.χ. η Σκιάθος που καλύπτει και Αλόννησο και Σκόπελο.
Παρακάτω μερικές άλλες συγκρίσεις με σχεδόν ίδιους αριθμούς επιβατών:
– Η Κάρπαθος είναι στα ίδια περίπου επίπεδα με τα Κύθηρα (6.627 στην Κάρπαθο και 5.965 στα Κύθηρα).
– Η Πάρος υπερβαίνει την Κεφαλλονιά (23.234) , την Καβάλα ( 22.536), τη Λήμνο ( 24.909) και την Καλαμάτα (21.812).
– Η Νάξος είναι στα ίδια επίπεδα με την Ικαρία (13.995), ωστόσο υπερβαίνει τη Σκιάθο και τη Σητεία (9.483)
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι σε επίπεδο διεθνών Αερολιμένων καταγράφηκαν κατά σειρά:
– Στην Αθήνα 7.703.557 επιβάτες, στη Θεσσαλονίκη 1.846.923, στο Ηράκλειο 859.713, στη Ρόδο 538.362, στα Χανιά 386.047, στην Κέρκυρα 230.594, στην Κω 126.652, στη Μυτιλήνη 105.854, στην Αλεξανδρούπολη 88.727, στη Σάμο 51.676, στην Καβάλα 22.536 και στην Καλαμάτα 21.812.