Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 22

Νότιο Αιγαίο: Κίνδυνος μετατροπής των μικρών νησιών σε … πάρκα τουρισμού

0

Business as usual χαρακτηρίζει η επιστημονική κοινότητα το νέο χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό, το οποίο έχει παρουσιάσει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας χτυπώντας ηχηρό καμπανάκι για την τύχη των μικρών νησιών που κινδυνεύουν να μετατραπούν σε Μύκονο ή Σαντορίνη χάνοντας τελικώς την ταυτότητά τους με ορατό τον κίνδυνο να μετατραπούν σε μεγάλα πάρκα τουρισμού.

Η αλλαγή των χρήσεων γης, η υπερδόμηση και ο υπερτουρισμός προβάλλουν ως οι μεγαλύτερες απειλές με τους ειδικούς να επισημαίνουν ότι ο πολεοδομικός και χωροταξικός σχεδιασμός σε αυτούς τους τόπους δεν μπορεί να γίνει με ενιαίους κανόνες, αλλά πρέπει να λάβει υπόψη τις ιδιαιτερότητές τους. Παράλληλα ακόμα και καθηγητές Οικονομικών μιλούν για την απόλυτη εξάρτηση της Ελλάδας από τον τουρισμό τονίζοντας ότι είναι μια δραστηριότητα χαμηλής παραγωγικότητας.

Η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σήμερα, πάντως, στα νησιά δεν ήταν αιφνιδιαστική. Αντίθετα η πολιτεία είχε προειδοποιηθεί εγκαίρως γι΄αυτήν. Ακόμα και η νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), το οποίο πληροφορούσε ήδη από τη δεκαετία του ΄90 γι΄αυτό που ερχόταν, έχει παραβιαστεί κατάφωρα. Αυτό επεσήμανε η πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και Αντιπρόεδρος του ΣτΕ ε.τ. Μαρία Καραμανώφ ανοίγοντας τις εργασίες επιστημονικής ημερίδας για τον σχεδιασμό στα μικρά νησιά τονίζοντας ότι η πορεία ορισμένων εξ αυτών ήταν το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου.

«Το γνωρίζαμε αλλά δεν κάναμε τίποτα γι΄ αυτό. Υπήρχε η νομολογία του ΣτΕ, η οποία πυροδότησε αντιδράσεις στο περιβαλλοντικό κίνημα της εποχής, αλλά έκτοτε καταστρατηγήθηκε και διαστρεβλώθηκε». Οπως επεσήμανε, η Μύκονος ήδη από το ΄96 είχε κριθεί κορεσμένη από πλευράς τουριστικής ανάπτυξης: «Ολα αυτά έχουν κατάφωρα και προκλητικά παραβιαστεί», ανέφερε προσθέτοντας ότι είναι τεράστιες οι διαχρονικές ευθύνες της πολιτείας, η οποία ακόμα και σήμερα επιλέγει να τις απεμπολήσει και να τις μεταθέσει αλλού «όχι μόνο θεσμικά με τα νομοθετήματα αλλά και με τις λάθος αξίες που προωθεί δίνοντας τον τόνο και το μήνυμα στους πολίτες για το πώς θα πρέπει να μεταχειρίζονται τα ελληνικά νησιά. Κι αυτό είναι ασυγχώρητο όταν ξέραμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια τι πρέπει να γίνει».

Σύμφωνα με την ίδια, μοναδική λύση είναι η ήπια ανάπτυξη και ο έλεγχος των εισροών: «Τα νησιά δεν είναι μουσεία για να τα βάλουμε στη γυάλα, αλλά ούτε και σκηνικό για τις διακοπές ολόκληρου του πλανήτη», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Προσέθεσε ότι οι επιλογές των πολιτικών σε έργα, όπως είναι π.χ. τα λιμενικά δε θα πρέπει να γίνονται με βάση τη ζήτηση, αλλά με βάση τη φέρουσα ικανότητα ενός νησιού, ενώ τόνισε ότι οι επεκτάσεις των οικισμών θα πρέπει να ακολουθούν τη δημογραφική εξέλιξη και όχι να υπαγορεύονται από άλλα κριτήρια.

Ωστόσο τόνισε ότι «ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζει το θέμα η πρόσφατη νομοθεσία είναι εντελώς αδόκιμος επιστημονικά, συγχέει παραμέτρους και καταλήγει να θεωρεί τη φέρουσα ικανότητα μια πολιτική απόφαση του υπουργού».

Απόλυτη εξάρτηση από τον τουρισμό

Την ίδια στιγμή το γεγονός ότι ο τουρισμός θεωρείται η ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, δημιουργεί μια επικίνδυνη εξάρτηση, όπως σημειώνουν οι οικονομολόγοι. Η απασχόληση στον τουρισμό ως ποσοστό της συνολικής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα που φτάνει το 25%, είναι υπερδιπλάσια συγκριτικά με άλλες χώρες με ισχυρό τουρισμό, όπως η Ισπανία, η Ιταλία ή η Γαλλία, σύμφωνα με τα στοιχεια που παρουσίασε, ο Δημήτρης Βαγιανός, καθηγητής στο London School of Economics. Το γεγονός αυτό – όπως είπε – καθοδηγεί τη χώρα μας σε μια εξάρτηση από τον τουρισμό με προβληματικά σημεία τόσο από περιβαλλοντική όσο και από οικονομική σκοπιά: «Η τουριστική ανάπτυξη “επιδοτείται” με διάφορους τρόπους από τη χαλαρότητα της νομοθεσίας για παράδειγμα στη δόμηση σε παρακτιες περιοχές που διευκολύνεται όλο και περισσότερο, από την ανυπαρξία πλαισίου προστασίας για τις περιοχές Natura, από τους χαλαρούς και παραμελημένους μηχανισμούς συμμόρφωσης. Η “κατανάλωση” περιβαλλοντικών πόρων πρέπει να φορολογείται και όχι να επιδοτείται», εξήγησε.

Όμως και από την οικονομική οπτική, η «μονοκαλλιέργεια» του τουρισμού, έχει σοβαρά μεονεκτήματα, καθώς σύμφωνα με τον κ. Βαγιανό, ο τουριστικός κλαδος έχει χαμηλή παραγωγικότητα, χαμηλή μέση εξειδίκευση εργαζομένων και μεγάλη εποχικότητα: «Με την έμφαση στον τουρισμό διαιωνίζεται και διογκώνεται ένα οικονομικό μοντέλο χαμηλής παραγωγικότητας», κατέληξε.

Όμως η δική του ερμηνεία στην έννοια της φέρουσας ικανότητας ενός τόπου έδωσε και ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και εμπειρογνώμονας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, Γιάννης Σπιλάνης σημειώνοντας ότι δεν είναι σωστό ο σχεδιασμός να ακολουθεί αυτή τη λογική αφού «πρόκειται για το άκρο, το όριο μιας περιοχής. Μετά απ΄αυτό το σημείο είναι ο γκρεμός. Για να επιτευχθεί η πραγματική βιωσιμότητα θα πρέπει να έχουμε σταματήσει πριν», τόνισε.

Ξεκαθάρισε ότι οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν δεν ήταν λάθη, αλλά σκόπιμες επιλογές προσθέτοντας πως ακόμα και σήμερα δε λαμβάνονται μέτρα. Υπενθύμισε ότι τον Σεπτέμβριο η Εισαγγελία του Αρείου Πάγου ζήτησε από τους κατά τόπους εισαγγελείς να ερευνήσουν ζητήματα σπατάλης και κακής χρήσης νερού, χωρίς να έχει γίνει κάτι μέχρι τώρα: «Οπως δεν έχει γίνει τίποτα για να κλείσουν οι πισίνες. Ταυτόχρονα η συνεχιζόμενη εκτός σχεδίου δόμηση αυξάνει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των δήμων, οι οποίοι πρέπει να υποστηρίξουν τις κατασκευές με δίκτυα». Αναφέρθηκε επίσης στις αφαλατώσεις και τις γεωτρήσεις σε εκατοντάδες μέτρα προκειμένου να ικανοποιηθούν οι αυξημένες ανάγκες, τονίζοντας ότι «εμείς θα βρούμε νερό στα 300 μ. αλλά οι ρίζες των δέντρων όχι».

Διευκρίνισε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η αλλαγή χρήσεων γης δεδομένου ότι δεν είναι αναστρέψιμη: «Το νέο χωροταξικό πλαίσιο για τον τουρισμό είναι business as usual. Συνεχίζει την αύξηση προσφοράς κλινών με ανεπαίσθητους περιορισμούς. Οριακα εμποδίζονται λίγοι, ενώ ξεφυτρώνουν στρατηγικές επενδύσεις».

Ο σχεδιασμός στα νησιά, όπως εξήγησαν ο χωροτάκτης – πολεοδόμος Στρατής Μπαμπαλίκης και η αρχιτέκτονας Λήδα Ντρίβα, είναι κρίσιμος παράγοντας και στις απαραίτητες ρυθμίσεις θα πρέπει να συμπεριληφθούν:

# Η μείωση της εκτός σχεδίου δόμησης σε σημείο πιο συμβατό για το τοπίο και τις περιορισμένες εκτάσεις των μικρών νησιών.

# Η διατήρηση των μονοπατιών και των πεζοπορικών διαδρομών.

# Η απαγόρευση της δόμησης στην ακτογραμμή.

# Ο περιορισμός των υπόσκαφων κτιρίων.

# Η απαγόρευση των πισινών.

# Η διατήρησητων ελιών, τελμάτων και υδροβοτόπων.

# Η προστασια των λιθόστρωτωνκαλντεριμιών, ξερολιθιών και θημωνιών.

# Η προστασία της τοπικής βλάστησης, της βιοποικιλότητας και των αιωνόβιων δέντρων.

# Η επανάχρηση των παλαιών κτισμάτων.

# Η προστασία των περιοχών Natura.

# Θυσία και η υποτιμημένη γεωργική γη των νησιών

Στον βωμό της τουριστικής ανάπτυξης της νησιωτικής χώρας θυσιάστηκε πολλές φορές και γεωργική γη, παράγοντας ο οποίος έχει συζητηθεί λιγότερο τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με τους καθηγητές του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιωργο Βλάχο και Βαγγέλη Παυλή, στα κριτήρια χαρακτηρισμού της γης υψηλής παραγωγικότητας είχαν αρχικώς συμπεριληφθεί και έννοιες όπως η νησιωτικότητα και οι φυσικές ενότητες. Ωστόσο ακολούθησαν πολλές εξαιρέσεις με αποτέλεσμα οποιαδήποτε διευκρίνηση ή εξειδίκευση να αφορά στο τέλος αποκλειστικά την παραγωγικότητα, η οποία είναι και η μοναδική που προστατεύεται.

Οι ομιλητές επεσήμαναν ότι ακόμα και για καλλιέργειες που εγκρίνονται γενναιόδωρες επιδοτήσεις, αυτές σπανίως μπορούν να ανταγωνιστούν τον τουρισμό και τα έσοδά του: «Δίνονται ενισχύσεις για τη μαστίχα στη Χίο, τις ελιές, τα αμπέλια, τα δαμάσκηνα, το ντοματάκι της Σαντορίνης, την αγκινάρα της Τήνου, κλπ, αλλά και κίνητρα για το τοπίο, όπως τον αμπελώνα της Θήρας. Ομως όσο γενναιόδωρα κι αν είναι τα κίνητρα, δύσκολα είναι ανταγωνιστικά στον τουρισμό και δεδομένου ότι οι πόροι είναι συγκεκριμένοι, θα πρέπει η Πολιτεία να σκεφτεί πέραν της παροχής κινήτρων και μέτρα ρυθμιστικού χαρακτήρα, μέτρα επιβολής», ανέφερε ο κ. Βλάχος.

Για όσους ακόμα αμφισβητούν τη γενετική βιοποικιλότητα των νησιών, ο ίδιος παρέθεσε και συγκεκριμένα στοιχεία για τις νησιωτικές τοπικές ποικιλίες, οι οποίες είναι:

# Κηπευτικά: 43
# Δενδρώδη, θάμνοι, μικρά καρποφόρα: 32
# Αμπέλια: 29
# Φαρμακευτικά, αρωματικά, κλωστικά φυτά, κλπ: 7
# Σιτηρά: 4
# Ψυχανθή: 4

Πηγή: ethnos.gr

Ιταλία – Πομπηία: Μέτρα για τον υπερτουρισμό, περιορισμός στους επισκέπτες

0

Ακόμη ένα δημοφιλές τουριστικό μνημείο στην Ιταλία θα δέχεται στο εξής λιγότερους τουρίστες, στο πλαίσιο των μέτρων που λαμβάνονται για να περιοριστεί ο υπερτουρισμός.

Ο υπεύθυνος του Τουριστικού Πάρκου της Πομπηίας, Γκάμπριελ Τζουχτρίγκελ, ανακοίνωσε ότι από τις 15 Νοεμβρίου πρόκειται να ισχύσουν δυο σημαντικές αλλαγέςστα εισιτήρια θα αναγράφεται το όνομα των επισκεπτών και, παράλληλα, σε καθημερινή βάση, οι είσοδοι δεν θα ξεπερνούν τις 20.000.

Το μέτρο υιοθετείται έπειτα από ένα καλοκαίρι, στη διάρκεια του οποίου καταγράφηκε ρεκόρ επισκεπτών: ξεπέρασαν τα 4.000.000, με αύξηση του 33% σε σχέση με το 2023. 

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τις πρώτες Κυριακές των θερινών μηνών, όταν η είσοδος στο Αρχαιολογικό Πάρκο της Πομπηίας (σ.σ. φωτ. αρχείου / Shutterstock) είναι δωρεάν, Ιταλοί και ξένοι τουρίστες έσπασαν ρεκόρ, με πάνω από 36.000 παρουσίες ημερησίως.

«Ετοιμάσαμε σειρά παρεμβάσεων για να περιορίσουμε την ανθρώπινη πίεση στον αρχαιολογικό αυτό χώρο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, αν δεν υπάρξει κανένας περιορισμός, μπορεί να τεθούν σε κίνδυνο τόσο οι επισκέπτες -σε περίπτωση σεισμού- όσο και η μοναδική και τόσο εύθραυστη αυτή πολιτιστική κληρονομιά», δήλωσε ο Γκάμπριελ Τζουχτρίγκελ.

«Στοχεύουμε σε έναν όχι μαζικό και ποιοτικό τουρισμό, ο οποίος να μπορέσει να επεκταθεί και στην ευρύτερη περιοχή της Πομπηίας», πρόσθεσε, επισημαίνοντας ότι το επόμενο καλοκαίρι (2025), ο αριθμός των επισκεπτών θα είναι μειωμένος και θα «μοιράζονται» σε διάφορα ωράρια.

Η πρωτοβουλία ακολουθεί την ίδια λογική της απόφασης που ελήφθη για τη Φοντάνα ντι Τρέβι, στη Ρώμη, όπου σε λίγες εβδομάδες θα ισχύσει περιορισμός του αριθμού εισόδου των επισκεπτών και, σε μια δεύτερη φάση, εισιτήριο εισόδου ύψους 2,5 ευρώ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πετρέλαιο Θέρμανσης: Στο 1,321 ευρώ το λίτρο διαμορφώνεται η μέση τιμή στις Κυκλάδες

0
Πετρέλαιο Θέρμανσης
Πετρέλαιο θέρμανσης

Η τρέχουσα ζήτηση για πετρέλαιο θέρμανσης καταγράφεται σε χαμηλότερα επίπεδα από εκείνα της περσινής χρονιάς. H μέση τιμή πανελλαδικά κυμαίνεται στα 1,180 ευρώ το λίτρο.

Μέχρι στιγμής η αγορά παραμένει υποτονική, καθώς οι καταναλωτές φαίνεται να αδιαφορούν παρά την έναρξη διάθεσής του στις 15 Οκτωβρίου.

Ο καλός καιρός, σε συνδυασμό με άλλες οικογενειακές προτεραιότητες, αφήνουν τις προμήθειες πετρελαίου σε δεύτερη μοίρα.

Κατά την περυσινή περίοδο διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης, δηλαδή από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Απρίλιο του 2024, η ζήτηση κατέγραψε πτώση κατά 23% σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη σεζόν.

Βασικοί παράγοντες που πίεσαν καθοδικά τη ζήτηση ήταν η παρατεταμένη καλοκαιρία, οι υψηλότερες τιμές πώλησης και το «ψαλιδισμένο» οικογενειακό εισόδημα.

Κάποιοι από αυτούς τους παράγοντες ενδέχεται να εξακολουθήσουν να υφίστανται και φέτος ενώ όπως είναι γνωστό λόγω της ενεργειακής μετάβασης και της στροφής σε εναλλακτικές μορφές θέρμανσης απομακρύνουν πολλούς καταναλωτές από τους παραδοσιακούς καυστήρες πετρελαίου.

Το πετρέλαιο θέρμανσης

Σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, στο 1,321 ευρώ το λίτρο διαμορφώνεται η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στον Νομό Κυκλάδων, σε 1,250 στο Νομό Ρεθύμνης, στο 1,231 στο Νομό Λέσβου, στο 1,230 στο Νομό Κέρκυρας, και στο 1,228 στο Νομό Μαγνησίας.

Δόσεις και επιβράβευση

Πάντως, οι εταιρείες πετρελαιοειδών των δύο ομίλων, ΕΚΟ και BP (Helleniq Energy) και Avin και Coral (Motor Oil) και φέτος θέτουν σε εφαρμογή τις εμπορικές τους πολιτικές που περιλαμβάνουν την πώληση πετρελαίου θέρμανσης με έως και 12 άτοκες δόσεις αλλά και την επιβράβευση των πελατών τους που αγοράζουν με κάρτες μέσω πόντων.

Το επίδομα θέρμανσης

Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να βγει η απόφαση για το επίδομα θέρμανσης και αμέσως να ανοίξει το myΘέρμανση για αιτήσεις.

Με την έκδοση της ΚΥΑ ανοίγει ο δρόμος για την ενεργοποίηση της πλατφόρμας myΘέρμανση της ΑΑΔΕ μέσω της οποίας θα υποβληθούν οι αιτήσεις και θα «ξεκλειδώσουν» οι ενισχύσεις στους δικαιούχους που χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης, ηλεκτρικό ρεύμα, φυσικό αέριο ή καυσόξυλα για να ζεστάνουν το σπίτι τους.

Οι πρώτες πληρωμές του επιδόματος θα «τρέξουν» το Δεκέμβριο.

Περισσότερο κερδισμένοι του φετινού επιδόματος θέρμανσης θα είναι όσοι επιλέξουν για θέρμανση το ηλεκτρικό ρεύμα καθώς θα λάβουν μεγαλύτερη ενίσχυση ενώ το μέγιστο ύψος του επιδόματος αυξάνεται σε 1.200 ευρώ από 1.000 ευρώ που ήταν τη σεζόν 2023-2024.

Ειδικότερα, το επίδομα για χρήση ρεύματος θα είναι υψηλότερο κατά 20% σε σχέση με το επίδομα για χρήση πετρελαίου ή άλλων μορφών καυσίμων ενώ θα υπάρξει μπόνους αυξημένου επιδόματος, το οποίο όμως δεν θα ξεπερνά τα 1.200 ευρώ για περιοχές με πάρα πολύ κρύο.

Η καταβολή του επιδόματος θέρμανσης θα γίνει σε δύο δόσεις. Μία τον Δεκέμβριο στο 60% της προβλεπόμενης συνολικής επιδότησης με βάση τα δεδομένα κρύου (βαθμοημέρες) ανά περιοχή της προηγούμενη χειμερινή περίοδο και μία τον Απρίλιο με την εξόφληση να σταθμίζει εκ νέου τα δεδομένα επιδότησης με βάση τα δεδομένα της νέας χειμερινής περιόδου.

Τοπική Αυτοδιοίκηση – Εκλογές: Πως θα εκλέγονται με το …καλημέρα Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες;

0

Έναν μόνο γύρο στις περιφερειακές και δημοτικές εκλογές – που θα πραγματοποιούνται την τελευταία Κυριακή του Νοεμβρίου – προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών.

Οι προτεινόμενες αλλαγές ξεδιπλώνονται σε πολλούς άξονες και μεταξύ άλλων προτείνεται η δημιουργία ποσόστωσης για τη συμμετοχή υποψηφίων ηλικίας έως 30 ετών στους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς, η εισαγωγή της ηλεκτρονικής ψήφου, αλλά και ο ορισμός υποψήφιων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης κατά τα πρότυπα των ψηφοδελτίων Επικρατείας.

Αναλυτικά την πρόταση του υπουργείου Εσωτερικών παρουσίασε ο Θοδωρής Λιβάνιος στο ετήσιο τακτικό συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) και οι 20 αλλαγές θα αποτελέσουν αντικείμενο διαβούλευσης για τον νέο ενιαίο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η πρόταση που τράβηξε βέβαια την προσοχή ήταν αυτή που προβλέπει περιφερειακές και δημοτικές εκλογές σε έναν μόνο γύρο, με την εφαρμογή ενός νέου συστήματος.

Ειδικότερα, με βάση το σχέδιο ο εκλογέας θα έχει τη δυνατότητα επιλογής και δεύτερου συνδυασμού, στο ίδιο ψηφοδέλτιο. Έτσι, σε περίπτωση που κανένας συνδυασμός δεν συγκεντρώσει το 50% + 1 ψήφο επί των έγκυρων ψήφων της πρώτης επιλογής, οι δύο πρώτοι σε ψήφους συνδυασμοί προκρίνονται στη δεύτερη φάση καταμέτρησης.

Ουσιαστικά με το νέο σύστημα οι ψήφοι της δεύτερης επιλογής στα ψηφοδέλτια των συνδυασμών που μένουν εκτός της δεύτερης φάσης θα προστίθενται στις ψήφους των δύο πρώτων συνδυασμών.

Επιτυχών συνδυασμός θα ανακηρύσσεται όποιος έχει συγκεντρώσει:

α) κατά την πρώτη φάση, το 50% + 1 ψήφο επί των εγκύρων της πρώτης επιλογής ή

β) κατά τη δεύτερη φάση, τις περισσότερες ψήφους μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται οι δεύτερες ψήφοι των ψηφοδελτίων των συνδυασμών που αποκλείστηκαν από τη δεύτερη φάση.

Παράλληλα, το υπουργείο Εσωτερικών προανήγγειλε την εισαγωγή της δυνατότητας ηλεκτρονικής ψηφοφορίας για τις αυτοδιοικητικές εκλογές για όποιον εκλογέα το επιθυμεί, διατηρώντας παράλληλα την κλασική ψηφοφορία με φυσική παρουσία.
Πρόωρες κάλπες

Με βάση τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, θα δίνεται η δυνατότητα για κήρυξη πρόωρων εκλογών, εντός των 3 πρώτων ετών της πενταετούς θητείας, για το υπόλοιπο της θητείας. Η δυνατότητα αυτή θα μπορεί να αξιοποιηθεί εφόσον συμφωνούν τα 4/5 του συνολικού αριθμού των μελών του δημοτικού ή περιφερειακού συμβουλίου και ο δήμαρχος ή περιφερειάρχης αντίστοιχα.

Όπως επισημαίνεται από το υπουργείο, με την αλλαγή αυτή θα μπει τέλος σε φαινόμενα διοικητικής παράλυσης που δημιουργούνται σε περιπτώσεις ανεξαρτητοποίησης δημοτικών συμβούλων.

Τι θα προβλέπεται για τους συμβούλους

Στο σχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών – που όπως αναφέρθηκε θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση – προβλέπεται ο ορισμός επιπλέον υποψηφίων συμβούλων χωρίς σταυρό προτίμησης. Οι υποψήφιοι αυτοί εκλέγονται μόνο αν ο συνδυασμός τους ανακηρυχθεί νικητής των εκλογών. Όπως υπογραμμίζεται από το υπουργείο, στόχος της αλλαγής είναι η προσέλκυση ικανών επιστημόνων και υποψηφίων εγνωσμένου κύρους, οι οποίοι μπορούν να συνεισφέρουν στις τοπικές κοινωνίες.

Ειδικότερα, κάθε συνδυασμός θα μπορεί να ορίσει επιπλέον υποψηφίους έως: έναν υποψήφιο σε συμβούλια με έως 19 μέλη, δύο υποψηφίους σε συμβούλια με 25 έως 39 μέλη και τρεις υποψηφίους σε συμβούλια με 43 μέλη.

Επίσης προτείνονται τρεις ακόμα αλλαγές:

# Η δημιουργία ποσόστωσης για τη συμμετοχή υποψηφίων ηλικίας έως 30 ετών στους αυτοδιοικητικούς συνδυασμούς.

# Η μείωση του αριθμού των υποψηφίων συμβούλων σε έως 50% επιπλέον των θέσεων, αντί 150% που ισχύει σήμερα. Με τη μείωση του συγκεκριμένου ποσοστού, ένας συνδυασμός δημοτικών εκλογών σε ένα συμβούλιο 31 μελών, αντί για έως 78 υποψηφίους, που μπορούσε να είχε το 2023, θα έχει 47.

# Η εκλογή των δημοτικών συμβούλων ενιαία στο σύνολο του δήμου και όχι ανά δημοτική ενότητα.

Με πληροφορίες από τη σελίδα naftemporiki.gr

 

Ακρίβεια – Super Market: Σε λίγες ημέρες τα νέα ταμπελάκια τιμών

0
ΦΠΑ - Τρόφιμα
ΦΠΑ - Τρόφιμα

Σε περίπου δέκα μέρες, θα έχουν τοποθετηθεί στα ράφια όλων των σούπερ μάρκετ, τα καινούργια ταμπελάκια που θα υποδεικνύουν τα προϊόντα ευρείας κατανάλωσης που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, η σήμανση είναι μία διαδικασία που απαιτεί χρόνο καθώς αφορά 4200 καταστήματα ενώ κάθε μέρα προστίθενται και νέοι κωδικοί. Ωστόσο, ήδη, σε κάποια μεγάλα σούπερ μάρκετ έχει τοποθετηθεί σήμανση αλλά απαιτείται, περίπου, ένα δεκαήμερο για να τοποθετηθούν τα καρτελάκια σε όλα τα καταστήματα.

Οπως επεσήμανε ο κ. Πεταλάς, η σήμανση δεν θα είναι η ίδια σε όλα τα σούπερ μάρκετ καθώς πρόκειται για πρωτοβουλία και κάθε επιχείρηση επιλέγει τον δικό της τρόπο για την ειδική σήμανση.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με πληροφορίες, η πρωτοβουλία έχει αναπτύξει μια δυναμική και καθημερινά οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης ενημερώνονται για νέους κωδικούς που προστίθενται στη λίστα. Όπως αναφέρουν πήγες της αγοράς, εκτιμάται ότι στην ανανεωμένη λίστα που θα ανακοινώσει, την ερχόμενη εβδομάδα, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης ο αριθμός των κωδικών θα πλησιάζει στον αρχικό στόχο των 600 κωδικών και, σύντομα, αναμένεται να τον ξεπεράσει.

Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία ανανεωμένη λίστα με τους κωδικούς προϊόντων που έχουν ενταχθεί στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών, περιλάμβανε 362 κωδικούς προϊόντων και οι μειώσεις διαμορφώνονται από 5% έως 24%.

Σημειώνεται ότι ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με εκπροσώπους της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας συνέστησε εντατικοποίηση των προσπαθειών από την πλευρά του οργανωμένου λιανεμπορίου, ώστε να αποδώσει τα μέγιστα η νέα πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης για μειώσεις τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ, με στόχο την ανάσχεση της ακρίβειας.

Δηλαδή, ο υπουργός ζήτησε από τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ να επεκτείνουν τον στόχο για μειώσεις τιμών σε περισσότερους από 600 κωδικούς, να παρατείνουν χρονικά τη διάρκεια της πρωτοβουλίας, καθώς και να τοποθετήσουν ειδική σήμανση στα ράφια των σούπερ μάρκετ με στόχο τη διευκόλυνση των καταναλωτών.

Από την πλευρά του ο κ. Πεταλάς έχει επισημάνει ότι «…στόχος μας είναι να υπάρξουν σημαντικές μειώσεις τιμών σε πολύ περισσότερους από 600 κωδικούς και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Οι δύο μήνες είναι το μίνιμουμ χρονικό όριο που τέθηκε εξαρχής κατά τις συζητήσεις μας για τη νέα πρωτοβουλία».

Πρόταση Ημέρας: Χοιρινή σπάλα φρικασέ με μυρωδικά και άγρια χόρτα

0

Τούτο το γεμάτο αρώματα φρικασέ αξίζει να το δοκιμάσουμε με τσιγαρίδες, αυτόν τον έξοχο μεζέ των Αγράφων – και όχι μόνο. Μην ξεχνάμε ότι είμαστε στη Νάξο και μπορούμε να βάλουμε όποιο χορταρικό θέλουμε… Επίσης, η προετοιμασία τους θέλει υπομονή και πείρα, αλλά μπορούν να αντικατασταθούν με καλής ποιότητας μπέικον. Η μήπως ζαμπόνι; Μπορείτε να το σκεφτείτε; Ο “Γαστρονόμος” έχει τη πρόταση της ημέρας…

Προετοιμασία: 45′ προετοιμασία 2 ώρες μαγείρεμα Σύνολο: 2 ώρες και 45′

Υλικά

Μερίδες: για 8 μερίδες ως ορεκτικό ή για 4-5 μερίδες ως κυρίως πιάτο

Διαδικασία

  1. Για την χοιρινή σπάλα φρικασέ με μπέικον, μυρωδικά και άγρια χόρτα, ξεκινάμε και αλατοπιπερώνουμε καλά το ψιλοκομμένο κρέας.
  2. Βάζουμε να ζεσταθεί σε πολύ δυνατή φωτιά μια φαρδιά και ρηχή κατσαρόλα, σκέτη, μέχρι να κάψει καλά.
  3. Ρίχνουμε το μπέικον και το μισό ελαιόλαδο και το τηγανίζουμε για 2-3 λεπτά, μέχρι να ροδίσει απαλά.
  4. Προσθέτουμε το κομμένο κρέας και το σοτάρουμε για 6-7 λεπτά, μέχρι να ροδίσει καλά. Βγάζουμε τα υλικά με τρυπητή κουτάλα και τα αφήνουμε σε ένα μπολ.
  5. Ρίχνουμε στην κατσαρόλα το υπόλοιπο ελαιόλαδο, τα κρεμμύδια, το σκόρδο και τη δάφνη, χαμηλώνουμε τη φωτιά και τα σοτάρουμε για 10-12 λεπτά.
  6. Ρίχνουμε ξανά στην κατσαρόλα τα υλικά του μπολ, μαζί με τα υγρά που συγκεντρώθηκαν εκεί, δυναμώνουμε τη φωτιά και ανακατεύουμε μέχρι να τσιτσιρίσει το λάδι στο σκεύος.
  7. Σβήνουμε με τα δύο είδη κρασιού, μαγειρεύουμε για 1-2 λεπτά, μέχρι να εξατμιστεί το αλκοόλ, και ρίχνουμε νερό ίσα να καλύψει τα υλικά. Χαμηλώνουμε τη φωτιά και σιγομαγειρεύουμε για 30 λεπτά.
  8. Προσθέτουμε τα χόρτα, δυναμώνουμε ξανά τη φωτιά και ανακατεύουμε για 3-4 λεπτά, μέχρι να πέσει ο όγκος τους.
  9. Προσθέτουμε ζεστό νερό τόσο ώστε να καλύψει τα υλικά κατά 3-4 εκ., σκεπάζουμε την κατσαρόλα, χαμηλώνουμε τη φωτιά και σιγομαγειρεύουμε για περίπου 30 λεπτά.
  10. Προσθέτουμε τον άνηθο, τον δυόσμο, το μελισσόχορτο και το ξύσμα λεμονιού και μαγειρεύουμε για άλλα 10-12 λεπτά.
  11. Παράλληλα, σε ένα μπολ χτυπάμε με το μίξερ χειρός ή με το σύρμα τα ασπράδια μέχρι να γίνουν αφράτη μαρέγκα.
  12. Προσθέτουμε τους κρόκους έναν έναν, χτυπώντας συνεχώς, και στη συνέχεια τον χυμό λεμονιού.
  13. Αποσύρουμε την κατσαρόλα με το φαγητό από τη φωτιά.
  14. Με κουτάλα της σούπας παίρνουμε 2-3 δόσεις από το καυτό ζουμί του φαγητού και το ρίχνουμε πολύ αργά στο αυγολέμονο, χτυπώντας ασταμάτητα, μέχρι να ζεσταθεί.
  15. Αδειάζουμε το αυγολέμονο στην κατσαρόλα, τη σείουμε μερικές φορές για να απλωθεί παντού και αφήνουμε να ξεκουραστεί το φαγητό για 4-5 λεπτά πριν σερβίρουμε.
Πηγή: gastronomos.gr

KK Miner innovative contract: Unlock your $1000 daily income potential

0

Learn how the KK Miner platform provides a secure and transparent way to earn daily profits through trusted contracts used by millions around the world.

According to the interview, Michael specializes in construction work and started a cryptocurrency mining business in his basement three years ago. He made the most important fortune in his life when he participated in cloud mining for the first time.

By chance, he saw an ad for KK Miner on his browser, so he joined and received $10 for free when he signed up. He was skeptical at first and watched it for a long time, but he was relieved to find that the platform really kept its promise, the funds were safe and instant, and there were no fees. He said: “I have earned back the principal, and now I reinvest the commissions I earn, so that the commissions can help me earn more commissions.”

What is KK Miner? Is it safe?

This is a cloud mining service platform headquartered in London, UK, established in 2016. They designed a simple and easy-to-use page so that experienced or inexperienced miners can quickly get started, which also quickly made their global membership exceed 5.7 million. They are a company regulated by the FCA (Financial Conduct Authority) and operate under the supervision of the LSE (London Securities and Exchange Commission) and ASIC (Australian Securities and Investments Commission).

The FCA regulates financial services, companies and markets to treat consumers fairly. According to statistics, the company contributes about 4.5% of the global hash rate.

How to Join KK Miner

Starting your cloud mining journey with KK Miner is a simple process. Follow these simple steps to start earning passive income:

Sign up: Create an account on the KK Miner platform.

Choose a plan: Select a mining plan that matches your goals.

Start mining now: Let KK Miner’s powerful hardware work for you.

Receive daily payments: Enjoy the convenience of daily payments, providing a stable source of income.

For example, the following contracts pay interest on a daily basis:

Contract Price Contract Terms Daily interest rate Fixed Return
10 $ 1day 5% 10$+0,5$
100 $ 2day 3% 100$+6$
500 $ 8day 1.2% 500$+48$
1500 $ 11day 1.31% 1500$+216.15$
5000 $ 30day 1.53% 5000$+2295$
10000 $ 60day 1.75% 10000$+10500$

 

(Different contracts have different hashrates, different amounts invested and different terms, and different returns. For more contracts, please visit kkminer.com official website)

How to earn $10,000 in a short period of time by participating in KK Miner 

Example: Someone invests $10,000 and can buy $10,000 worth of BTC (advanced hashing power) with a contract period of 60 days and a contract daily interest rate of 1.75%.

The passive income you can get every day after purchase = $10,000*1.75%=$175.

Principal and profit after 60 days = $10,000 + $175*600 = $10,000 + $10,500 = $20,500

Affiliate Program

Invite friends to make money in KK Miner and you can get a cash reward of 3% of the investment amount. If someone invites friends to invest again, they can also get a cash reward of 1.5% of the investment amount.

For example: Michael recommends his friend Francois to invest in KK Miner and purchase a premium computing power contract worth $10,000. Michael immediately receives a commission of 3%, or $300.

If Francois also recommends new friends to join and invest in cloud mining, Michael will also receive a commission of 1.5% of the investment amount of the friend recommended by Francois. The commissions that can be obtained from the affiliate program are unlimited.

For more information, please visit the official website: https://kkminer.com/

or (click to download the app)

 

 

Evrovision 2024: Η Georgina Kalais και ο Ναξιώτης John Vlaseros κατέθεσαν συμμετοχή

0

Ακόμη ένα ντουέτο στη μάχη για τον εθνικό τελικό, αυτή τη φορά από τους Georgina Kalais και τον John Vlaseros. Μάλιστα, ο Vlaseros έχει καταγωγή από τη Νάξο και τον έχουμε δει αρκετές φορές στο νησί και έχει συνεργασία με τους playback, τους οποίους έχουμε ακούσει σε ουκ ολίγες παραστάσεις …

Νάξος – Μονή: Την προσεχή Παρασκευή (06/09) έχουμε “PlayBack”

Ποιοι είναι οι ερμηνευτές;

Ο John Vlaseros έχει ήδη δύο δισκογραφικές δουλειές, ενώ έχει παίξει σε διάφορες μπάντες τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Αυτή την περίοδο ετοιμάζει το νέο του album με την people entertainment group.

Η Georgina Kalais προέρχεται από μουσική οικογένεια. Μόλις στα 6 της κυκλοφόρησε το πρώτο της δίσκο με την SONY Music, έχοντας ως δασκάλα την Julie Massino. Διαγωνίστηκε στο The Voice, ενώ έχει πολλές επαγγελματικές εμφανίσεις σε luxury events. Πριν λίγους μήνες κυκλοφόρησε το τελευταίο της τραγούδι, Killin’ your time.

Οι πρώτες πληροφορίες για το τραγούδι

Το κομμάτι που υπέβαλαν στην ΕΡΤ για τον εθνικό τελικό έχει στοιχεία blues και gospel και αφορά τη δύναμη που δημιουργείται, όταν ενώνονται οι άνθρωποι απέναντι σε οποιαδήποτε αντίξοη συνθήκη.

Την παραγωγή του τραγουδιού ανέλαβε ο κιθαρίστας από τις Μέλισσες, Θάνος Λάιτσας.

Θα θέλατε να δείτε την Georgina Kalais και τον John Vlaseros στην σκηνή της Eurovision; 

Δωδεκάνησα: Η οδύσσεια ενός ασθενή στη νησιωτική Ελλάδα

0

Τα προβλήματα που ανέκυψαν για την μεταφορά ασθενών ανέδειξε με επιστολή της προς τα υπουργεία Ναυτιλίας Υγείας και την εταιρεία Blue Star Ferries η Ένωση Γιατρών Λέρου.

Όπως τονίστηκε στη «δημοκρατική» κατά την πρόσφατη μεταφορά ασθενών παρουσιάστηκε πρόβλημα στην εύρεση δεύτερης καμπίνας ενώ διαπιστώθηκε πως μπροστά από την πόρτα του ασανσέρ που χρησιμοποιείται για την είσοδο των ασθενών στα ενδότερα του πλοίου είχε παρκάρει αυτοκίνητο.

Αναλυτικότερα στην επιστολή αναφέρονται τα εξής:

Αγαπητοί κύριοι,

Κατόπιν χτεσινών περιστατικών, που συνέβησαν κατά την προσπάθεια διακομιδής δύο ασθενών από το Γ.Ν. – Κ.Υ. Λέρου προς Αθήνα (έναν ασθενή της Καρδιολογικής κλινικής και έναν της Παθολογικής κλινικής), σας εφιστούμε την προσοχή και απαιτούμε για τις ενέργειές σας, προκειμένου να λυθούν βασικά προβλήματα, σύμφωνα με τη νομοθεσία.

Αιτούμαστε για τα αυτονόητα παρακάτω:

1. Να μην κλείνει η δίοδος του ασανσέρ του πλοίου και να υπάρχει φροντίδα και συντήρηση, προκειμένου το ασανσέρ να λειτουργεί ομαλά.

2. Να τηρείται ο νόμος όσον αφορά στις καμπίνες των αμεα, προκειμένου να υπάρχουν καμπινές ελεύθερες, όταν πρόκειται για ασθενείς, που πρόκειται να διακομιστούν, διότι συνεχώς αντιμετωπίζουμε πρόβλημα όταν χρειαζόμαστε καμπίνα για διακομιδές ασθενών.

3. Να υπάρχει ΠΑΝΤΑ, όπως προβλέπει ο νόμος, κρεβάτι για τον ιατρό που συνοδεύει ασθενείς. Είναι αυτονόητο.

Είναι γεγονός ότι με τα πλοία της γραμμής γίνονται εκατοντάδες διακομιδές από τις μονάδες υγείας των νησιών μας προς τριτοβάθμια νοσοκομεία, εξαιτίας της υποστελέχωσης του ΕΚΑΒ σε ανθρώπινο δυναμικό και μέσα μεταφοράς ασθενών.

Η πραγματικότητα φέρνει στην επιφάνεια καθημερινά τις επικίνδυνες συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται οι διακομιδές των ασθενών, τις τραγικές ελλείψεις στις υπηρεσίες επείγουσας ιατρικής, της υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης του δημόσιου συστήματος υγείας.

Η Ένωση μας έχει ζητήσει επανειλημμένα, από τό Υπουργείο Υγείας, να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων πού αφορούν την  διαδικασία των διακομιδών.

Την πανελλαδική ανάπτυξη των  υπηρεσιών επείγουσας ιατρικής στο πλαίσιο ενός αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν συστήματος Υγείας, την πλήρη στελέχωσή του με μόνιμο προσωπικό ειδικά εκπαιδευμένο για έκτακτα περιστατικά.

Ακτοπλοϊα – Παρατηρητήριο Τιμών: Αυξήθηκε η τιμή στο εισιτήριο Πειραιάς – Ρόδος, μείωση στο Πειραιάς – Πάρος

0
Πλοία στο λιμάνι της Νάξου
Πλοία στο λιμάνι της Νάξου

Μεγάλες αυξήσεις και μειώσεις ταυτόχρονα. Τα πρώτα ευρήματα του νέου ψηφιακού εργαλείου του Υπουργείου Ναυτιλίας δείχνουν τις διαφορετικές τάσεις που επικρατούν στην αρκετά περίπλοκη αγορά της ακτοπλοΐας. Το Παρατηρητήριο καταγράφει τη μέση τιμή των εισιτηρίων που κόπηκαν τον αντίστοιχο μήνα, όχι τη μέση τιμή του εισιτηρίου που μπορεί ένας επιβάτης να βρει για την οικονομική θέση.

Πιο αναλυτικά, τον Σεπτέμβριο του 2024 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023 στα συμβατικά πλοία οι μεγαλύτερες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων καταγράφηκαν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (20,26%), στη γραμμή Καβάλα-Λήμνος 24,64%, στη γραμμή Πειραιάς-Ρόδος 9,87%. Ωστόσο καταγράφηκαν και μειώσεις τιμών όπως στη γραμμή Κάλυμνος-Κως (-31,69%), Κάλυμνος-Πυθαγόρειο (-32,294%) και στις μεγάλες γραμμές της ακτοπλοΐας όπως Πειραιάς-Ηράκλειο, Πειραιάς-Χανιά, Πειραιάς-Πάρος (-4,14%, -4,48%, -4,10% αντιστοίχως.)

Στις γραμμές όπου δραστηριοποιούνται ταχύπλοα η μεγαλύτερη αύξηση στην τιμή καταγράφηκε στη γραμμή Σύρος-Τήνος (+48,41%), ενώ η μεγαλύτερη μείωση στη γραμμή Σύρος – Μύκονος (-22,28%). Στους ναύλους των Ι.Χ. η μεγαλύτερη αύξηση ήταν στη γραμμή Βόλος-Σκιάθος (+13,77%) σε ό,τι αφορά τα συμβατικά και στα ταχύπλοα στη γραμμή Πειραιάς-Μύκονος (+29,96%).

Την τέταρτη εβδομάδα του Οκτωβρίου η γραμμή Καβάλα-Λήμνος είναι πρωταθλήτρια στην αύξηση της τιμής (42,70%), ενώ στα ταχύπλοα η γραμμή Σίφνος-Μήλος καταγράφει τη μεγαλύτερη αύξηση (29,58%). Στις μειώσεις η υψηλότερη σημειώνεται στη γραμμή Σύρος-Μύκονος (47,04%).

Εργαλείο παρακολούθησης 1.000 συνδέσεων

Όπως εξηγεί το Υπουργείο Ναυτιλίας, η ψηφιακή εφαρμογή Παρατηρητήριο Τιμών δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης των πραγματικών τιμών και συγκεκριμένα της μέσης τιμής του μεικτού ναύλου (τιμή τελικού εισιτηρίου) σε περίπου 1.000 συνδέσεις λιμένων. Δηλαδή, παρουσιάζονται οι τιμές των πραγματικών εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί από τα πρακτορεία ή ηλεκτρονικά από τους ίδιους τους καταναλωτές. Δεδομένου ότι οι πλοιοκτήτριες εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν στοιχεία αναφορικά με τα εκδοθέντα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων, η συλλογή δεδομένων των παραπάνω στοιχείων ναύλων πραγματοποιείται μέσω του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.).

Για τις ανάγκες του Παρατηρητηρίου Τιμών από τα υποβληθέντα στοιχεία χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, δεδομένα που αφορούν τους λιμένες αναχώρησης/προορισμού, την πλοιοκτήτρια εταιρεία, τον τύπο του πλοίου, την ημερομηνία διενέργειας του δρομολογίου, τη θέση επί του πλοίου και την κατηγορία του οχήματος. Αξιοποιώντας όλα τα δεδομένα και με αντικειμενική επεξεργασία, μπορούν να εξαχθούν συμπεράσματα αναφορικά με την τιμολόγηση των υπηρεσιών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, τις μεταβολές των τιμών των ναύλων και τη διαχρονική τους εξέλιξη.

Στην ενότητα Παρατηρητήριο Τιμών θα δημοσιεύονται σε εβδομαδιαία, μηνιαία και σε ετήσια βάση Δελτία Τύπου, στα οποία θα παρέχονται στοιχεία για σαράντα (40), ενδεικτικά, συνδέσεις, οι οποίες δύναται να τροποποιούνται ανάλογα με το ενδιαφέρον αξιολόγησής τους. Από τις 40 αυτές γραμμές, οι 20 αφορούν συνδέσεις με μεγάλη ακτοπλοϊκή κίνηση, κυρίως από τον Πειραιά, οι 10 αφορούν ενδονησιωτικές (συνδέσεις μεταξύ νησιών) και οι υπόλοιπες 10 αφορούν άγονες γραμμές. Επαναλαμβάνεται ότι οι τιμές αφορούν εκδοθέντα εισιτήρια.

Πώς λειτουργεί το Παρατηρητήριο Τιμών

Το Παρατηρητήριο Τιμών επεξεργάζεται στοιχεία ναύλων (εισιτηρίων) που έχουν εκδοθεί-πληρωθεί από τον καταναλωτή και έχουν χρησιμοποιηθεί (δηλαδή, έχει ολοκληρωθεί το θαλάσσιο ταξίδι). Το Παρατηρητήριο Τιμών δεν είναι μηχανή αναζήτησης/εξεύρεσης του πιο οικονομικού εισιτηρίου ή της γρηγορότερης ακτοπλοϊκής γραμμής. Τέτοιες μηχανές αναζήτησης υπάρχουν και λειτουργούν στο διαδίκτυο. Στο Παρατηρητήριο Τιμών δεν εμφανίζονται οι προσφορές, οι εκπτώσεις, η ταχύτητα της καθεμιάς διαδρομής, από καθεμιά ακτοπλοϊκή εταιρεία.

Το Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών εκδίδει ένα Δελτίο Τιμών, σε εβδομαδιαία και μηνιαία βάση, το οποίο παρουσιάζει την εξέλιξη (τον μέσο όρο) των τιμών των εισιτήριων που έχουν εκδοθεί σε 40 επιλεγμένες γραμμές, συγκρίνοντας τις τιμές αυτές των εισιτηρίων με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Επίσης, ξεχωρίζει τις τιμές των εισιτηρίων που έχουν εκδοθεί σε συμβατικά πλοία και σε ταχύπλοα. Οι τιμές των εισιτηρίων αφορούν την οικονομική θέση επιβατών και των Ι.Χ. οχημάτων.

Για παράδειγμα, αν αναφερθεί ότι για τη διαδρομή Πειραιάς-Μήλος τον Ιούνιο του 2024 ο μέσος όρος του μεικτού ναύλου με συμβατικά πλοία ήταν 37.08 ευρώ, σημαίνει πως η τιμή αυτή αντιστοιχεί στον μέσο όρο όλων των εισιτηρίων που εκδόθηκαν π.χ. από τις 5 ακτοπλοϊκές γραμμές που εξυπηρετούν το νησί της Μήλου, στην οικονομική θέση, τον μήνα Ιούνιο. Μάλιστα, η τιμή αυτή συγκρίνεται με τον αντίστοιχο μέσο όρο του μήνα Ιουνίου του 2023. Στην προκειμένη περίπτωση της Μήλου, έχουμε μείωση του μέσου όρου του ναύλου κατά 10,54%.

Υπογραμμίζεται ότι τα στοιχεία αυτά συγκεντρώνονται σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων του Ηλεκτρονικού Συστήματος Κράτησης Θέσεως και Έκδοσης Εισιτηρίων Επιβατών και Αποδείξεων Μεταφοράς Οχημάτων (Η.Σ.Κ.ΘΕ.Ε.Α.). Αν και το σύστημα αυτό λειτουργεί εδώ και 27 χρόνια (ΠΔ 120/97), για πρώτη φορά το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει λειτουργήσει ηλεκτρονική πλατφόρμα επεξεργασίας των στοιχείων και δημοσιοποίησής τους στο ευρύ κοινό.

Πηγή: capital.gr