Τρίτη, 16 Σεπτεμβρίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 1637

Κυριακή των Βαΐων: Η έναρξη της εβδομάδας των Παθών, τα βάγια, οι παραδόσεις της ημέρας

0

Κυριακή των Βαϊων … Θριαμβευτική είσοδος του Ιησού στην Ιερουσαλήμ, «καθήμενος επί πώλου όνου». «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου», αναφωνούσε το πλήθος, που τον υποδέχθηκε με «τα βαΐα των φοινίκων»…

Από σήμερα (09/04) Κυριακή των Βαΐων αρχίζει ουσιαστικά η λεγόμενη Μεγάλη Εβδομάδα ή Εβδομάδα των Παθών. Σύμφωνα με το χριστιανικό εορτολόγιο, η Κυριακή των Βαΐων, καθιερώθηκε να ονομάζεται η προηγούμενη Κυριακή της εορτής της Ανάστασης. Να σημειώσουμε εδώ ότι σήμερα για την Καθολική Εκκλησία είναι η εορτή του Πάσχα και στις Κυκλάδες έχουμε αυτή την ιδιαίτερη συνύπαρξη των δύο θρησκειών…

Οπότε; Κατά την ημέρα αυτή εορτάζεται η ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα όπου, κατά τους συγγραφείς των Ιερών Ευαγγελίων, οι Ιουδαίοι τον υποδέχθηκαν κρατώντας βάια ή βάγια (κλάδους φοινίκων) και απλώνοντας στο έδαφος τα ρούχα τους ζητωκραύγαζαν «Ὡσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου».

Σε πολλά μέρη του χριστιανικού κόσμου, αντί για φύλλα δάφνης, μοιράζονται φύλλα ελιάς ή άλλων δέντρων και κλαριά φοινίκων, που είναι σύμφωνο με τα Ευαγγέλια. Η έκφραση «μετά βαΐων και κλάδων», που υποδηλώνει τη θριαμβευτική υποδοχή κάποιου ή κάποιων, έχει αναφορά σε αυτή τη θρησκευτική εορτή.

Κατά τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού η εορτή της ανάμνησης αυτής τελούνταν μαζί με την ανάσταση του Λαζάρου. Αργότερα η δεύτερη μετατέθηκε κατά μία ημέρα πριν, το λεγόμενο Σάββατο του Λαζάρου.

Σήμερα, η Κυριακή αυτή τόσο στην Ανατολική όσο και στη Δυτική Εκκλησία θεωρείται ως αρχή των Αγίων Παθών. Παρά το χαρμόσυνο χαρακτήρα της, αρχικά η κατάλυση ψαριών, λαδιού και κρασιού την ημέρα αυτή θεωρήθηκαν ασυμβίβαστα προς την ιερότητα της Μεγάλης Εβδομάδας και της ακολουθούμενης νηστείας, προσαρμόζοντας αυτή ανάλογα.

Η παραπάνω ανάμνηση τιμάται ιδιαίτερα με εξέχουσα υμνολογία και μεγαλοπρεπή λειτουργία, στο τέλος της οποίας διανέμονται βάγια που έχουν προηγουμένως ευλογηθεί κατά την ακολουθία του όρθρου.

Το βράδυ στις εκκλησίες ψάλλεται κατ’ οικονομίαν ο όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας, όπου τιμάται ο Ιωσήφ ο Πάγκαλος και γίνεται αναφορά στο γεγονός της ξηρανθείσης συκής.

Τα έθιμα της αναπαράστασης

Σύμφωνα με το el.wikipedia.org, στις πρώτες εκκλησίες εορταζόταν η μνήμη αυτή με αναπαράσταση του γεγονότος. Συγκεκριμένα, στους Αγίους Τόπους κατά τον 4ο αιώνα ο επίσκοπος ξεκινώντας με πομπή από το Όρος των Ελαιών εισερχόταν στα Ιεροσόλυμα επί «πώλου όνου» περιστοιχιζόμενος από τον κλήρο, ενώ οι πιστοί προπορεύονταν κρατώντας κλάδους φοινίκων.

Στους δε βυζαντινούς χρόνους τελούνταν ο λεγόμενος «περίπατος του Αυτοκράτορα», όπου η πομπή ξεκινούσε από τα ανάκτορα στην οποία συμμετείχε ο αυτοκράτορας κρατώντας την εικόνα του Χριστού πλαισιωμένος από το ιερατείο, όπου και κατέληγε στην Αγιά Σοφιά. Της αυτοκρατορικής αυτής πομπής ηγούνταν ο λαμπαδάριος ο οποίος έψελνε «Ἐξέλθατε ἔθνη καὶ θεώσασθε σήμερον τὸν βασιλέα τῶν οὐρανῶν…».

Με βάση τη μαρτυρία του Βαλσαμώνα, στο τέλος της εορτής αυτής ο μεν Αυτοκράτορας διένεμε ιδιόχειρα βάγια και σταυρούς, ο δε Πατριάρχης κεριά για τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Το βυζαντινό αυτό έθιμο παρέλαβαν και τηρούσαν με ευλάβεια και οι Τσάροι της Ρωσίας, τους οποίους ακολουθούσε ο κλήρος ξεκινώντας από το Κρεμλίνο και καταλήγοντας στο μητροπολιτικό ναό. Στην Ελλάδα αντ’ αυτών διατηρείται μόνο η διανομή των βαγιών από τους ιερουργούς των εκκλησιών.

Νηστεία

Αναφορικά με τη νηστεία της ημέρας αυτής υπάρχει μια διαφοροποίηση στο ζήτημα του αν καταλύεται ψάρι ή όχι. Η γνώμη του Θεόδωρου του Στουδίτη είναι ότι την Κυριακή των Βαΐων «τρώγεται ψάρι», επειδή θεωρείται Δεσποτική εορτή. Για τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη μόνο μία ημέρα της Μεγάλης Σαρακοστής τρώγεται ψάρι, δηλαδή την ημέρα του Ευαγγελισμού.

Είναι χαρακτηριστική η θέση των Aποστολικών Διαταγών όταν λένε: «Μετά από αυτές (δηλαδή τις εορτές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων), να τηρείτε τη νηστεία της Τεσσαρακοστής, η οποία περιλαμβάνει ανάμνηση της ζωής του Κυρίου και της νομοθεσίας. Να κρατιέται αυτή η νηστεία πριν από το Πάσχα, αρχίζοντας από τη Δευτέρα και συμπληρούμενη την Παρασκευή.

Μετά από αυτές αφού σταματήσετε τη νηστεία, να αρχίζετε την αγία εβδομάδα του Πάσχα, νηστεύοντες κατ’ αυτήν όλοι με φόβο…» Είναι ενδεικτικοί οι όροι “αφού σταματήσετε τη νηστεία” και “να αρχίζετε”, οι οποίοι δείχνουν ότι μια νηστεία τελειώνει και μία άλλη αρχίζει. Αυτή που τελειώνει είναι η νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής και αυτή που αρχίζει είναι η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας. άρα η εορτή αυτή βρίσκεται ανεξάρτητα ανάμεσα σε δύο νηστείες. Η θέση της λοιπόν δίνει το δικαίωμα να ομιλούν περί καταλύσεως κατ’ αυτήν την ημέρα ψαριού ή ακόμα και αυγού.

Λαογραφία

# Στο χωριό Πετροκέρασα Χαλκιδικής φιλοξενείται κάθε χρόνο (τουλάχιστον από το 1768) τμήμα του Τιμίου Σταυρού που έρχεται από τη Μονή Ξηροποτάμου του Αγίου Όρους. Το Τίμιο Ξύλο φυλάσσεται στην εκκλησία του Προφήτη Ηλία την Κυριακή των Βαΐων και τη Μεγάλη Δευτέρα, προσελκύοντας πλήθος πιστών. Το έθιμο γίνεται σε ανάμνηση της σωτηρίας του χωριού από θανατηφόρα αρρώστια, πιθανώς πανώλη.

# Την Κυριακή των Βαΐων, στην Κέρκυρα, γίνεται η μεγάλη λιτανεία του σκηνώματος του Αγίου Σπυρίδωνα με τη συνοδεία των φιλαρμονικών της πόλης, σε ανάμνηση της απαλλαγής του νησιού από τη φοβερή πανώλη που το 1629 χτύπησε αλύπητα τους Κερκυραίους.

# Στα βάγια, που μοιράζονται στην εκκλησία, ο λαός αποδίδει μαγική δύναμη, γι’ αυτό τα φυλάσσει στο εικονοστάσι του σπιτιού ως πρόχειρο μέσο κατά της βασκανίας.

# Την ημέρα αυτή συνηθίζονται τα βαγιοχτυπήματα, να χτυπά δηλαδή ο ένας τον άλλο με βάγια, στη βάση της αρχέγονης αντίληψης για τη μετάδοση με τον τρόπο αυτό της δύναμης του χλωρού κλαδιού σε αυτόν που δέχεται το χτύπημα.

#Στην Τήνο , την Κυριακή των Βαΐων, τα παιδιά τριγύριζαν στους δρόμους κρατώντας μαζί με το στεφάνι τους την “αργινάρα”, μια ξύλινη ή και σιδερένια ροκάνα που τη στριφογύριζαν με δύναμη. Μέσα σε εκκωφαντικό θόρυβο κατέληγαν στη θάλασσα, όπου πετούσαν στο στεφάνι στο νερό. Το έθιμο της περιφοράς των κλαδιών θυμίζει την “ειρεσιώνη”, το στολισμένο με καρπούς κλαδί, που στις γιορτές της άνοιξης περιέφεραν στους δρόμους τα παιδιά, στην αρχαιότητα. Τα βάγια τα έπλεκαν σε πάρα πολλά σχέδια: φεγγάρια, πλοία, γαϊδουράκια, το πιο συνηθισμένο όμως ήταν ο σταυρός. Σε μερικά μέρη τους έδιναν το σχήμα του ψαριού. Ψάρι είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ. Αν και είναι ακόμα σαρακοστή, η εκκλησία την Κυριακή των Βαϊων επιτρέπει το ψάρι. Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέει: “Βάγια, Βάγια των βαγιών, τρώνε ψάρι και κολιό, κι ως την άλλη Κυριακή με το κόκκινο αυγό!”

# Στο νησί της Λέσβου, τα παιδιά στόλιζαν ένα μάτσο από κλαδιά δάφνης με κόκκινα πανάκια, κρεμούσαν πάνω του ένα κουδούνι και περνούσαν από όλα τα σπίτια ψάλλοντας για να εξορκίσουν τους ψύλλους και τα ποντίκια. Στο τέλος, έδιναν και ένα κλαρί δάφνης στην νοικοκυρά για καλοτυχία.

Τέλος, στη Σκόπελο, οι πεθερές που είχαν αρραβωνιάσει τον γιο τους, έπαιρναν ένα βάγιο από την εκκλησία, το χρύσωναν και το έδεναν φιόγκο με μια άσπρη κορδέλα. Ύστερα κρεμούσαν ένα φλουρί, έγραφαν πάνω το όνομα της αρραβωνιασμένης κοπέλας και το έδιναν στον παπά για να της το δώσει.

Με πληροφορίες από τη σελίδα SanSimera.gr  (ευχαριστούμε την κα Γεωργία Μαργαρίτη για τις φωτογραφίες από τον Ιερό Ναό Παντανάσσης Νάξου)

Ποινικοποιημένη πρωταπριλιά και η Σαντορίνη στο επίκεντρο

0
Σαντορίνη
Σαντορίνη

Φυσικά και είναι ένοχος δια-σποράς ψευδών ειδήσεων ο κ. Ακης Τσελέντης. Ο σεισμολόγος δημοσίευσε στο Facebook τα εξής: «Πρόσφατες μετρήσεις που έγιναν από ομάδα Ιαπώνων ηφαιστειολόγων δείχνουν ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να μετατοπισθεί όλο το μάγμα που ήταν κάτω από τη Σαντορίνη προς το ηφαίστειο Tripanteko στο Πινοκιστάν δημιουργώντας μια τεράστια χοάνη κάτω από τη Σαντορίνη. Αν συμβεί αυτό θα έχουμε την εισρόφηση των υδάτων του Αιγαίου το οποίο θα μεταβληθεί σε λιμνοθάλασσα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τον τουρισμό. Βέβαια αυτό έχει και τα καλά του γιατί σε πολλά νησιά πλέον θα μπορούμε να πηγαίνουμε οδικώς! Η πιθανότητα να συμβεί αυτό δεν είναι καθόλου αμελητέα και ξεπερνά το 30%» (1.4.2023).

Το γεγονός ότι δεν υπάρχει ηφαίστειο Tripanteko, ούτε χώρα Πινοκιστάν και η ανάρτηση έγινε την πρωταπριλιά δεν παίζουν κανένα ρόλο. Ο Ποινικός κώδικας, όπως δυστυχώς τον διαμόρφωσε αυτή η κυβέρνηση, δεν έχει χρονικούς περιορισμούς. Το άρθρο 191 προβλέπει ότι «όποιος δημόσια ή μέσω του Διαδικτύου διαδίδει ή διασπείρει με οποιονδήποτε τρόπο ψευδείς ειδήσεις, που είναι ικανές να προκαλέσουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στην εθνική οικονομία, στην αμυντική ικανότητα της χώρας ή στη δημόσια υγεία, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον τριών μηνών και χρηματική ποινή…».

Ούτε παίζει κάποιον ρόλο ότι το πρωταπριλιάτικο του κ. Τσελέντη εκ των πραγμάτων δεν προκάλεσε ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες. Αυτό που θα ελέγξει ο εισαγγελέας είναι αν τα πρωταπριλιάτικα αστεία «είναι ικανά να προκαλέσουν φόβο κι ανησυχία στους πολίτες».

Σε όλους τους πολίτες; Δεν διευκρινίζεται στον Ποινικό Κώδικα. Ακόμη κι αν υπάρχουν λίγοι πολίτες που θα πιστέψουν ότι στη Σαντορίνη ανοίχτηκε τρύπα που διαπερνά τη γη και θα μεταφέρει το Αιγαίο στο… Πινοκιστάν, το άρθρο 191 μπορεί να εφαρμοστεί.

Το 1938 ο Ορσον Γουέλς μετέδιδε ραδιοφωνικώς επί σχεδόν μία ώρα μια υποτιθέμενη εισβολή εξωγήινων στις ΗΠΑ. Προκλήθηκε πανικός διότι πολλοί Αμερικανοί πίστεψαν ότι όσα άκουγαν ήταν πραγματικά. Στην Ελλάδα του 2023 ο μεγάλος αυτός σκηνοθέτης μάλλον θα καταδικαζόταν σε ισόβια χωρίς αναστολή.

Στις ΗΠΑ, όπου η εκπομπή μεταδόθηκε στις 30 Οκτωβρίου, δηλαδή δεν ήταν καν Πρωταπριλιά, ανεγέρθηκε μνημείο στο Van Nest Park, Grover’s Mill του Νιου Τζέρσεϊ, το σημείο όπου υποτίθεται ότι προσγειώθηκαν οι Αρειανοί.

Errata: Στα δρομολόγια της Hellenic Train το πρώτο που αναφέρεται (χωρίς να σημειωθεί από την εταιρεία) και αναφερθήκαμε χθες δεν αφορά τρένο αλλά λεωφορείο. Η διάρκεια του ταξιδιού σιδηροδρομικώς είναι 5 ώρες και 18 λεπτά.

Σχόλιο του Πάσχου Μανδραβέλη στην εφημερίδα “Καθημερινή”

Μ. Χανιώτη: Επιτέλους, μην παίζετε με την υγεία στις Κυκλάδες

0
Νοσοκομείο Σύρου
Νοσοκομείο Σύρου

Το νοσοκομείο Ερμούπολης Σύρου «Βαρδάκειο και Πρώιο» είναι συνέχεια του πρώτου οργανωμένου νοσηλευτικού ιδρύματος της Επαναστατημένης και Ελεύθερης Ελλάδας από το 1825.

Κείμενο της Μαρίας Χανιώτη (#)

Στη θέση που βρίσκεται σήμερα κτίστηκε με χρηματικές δωρεές του αείμνηστου Ιωάννη Κυριαζή Βαρδάκα και αποπερατώθηκε από το κληροδότημα του Σταματίου Κωνσταντίνου Πρώιου και το Ελληνικό Δημόσιο. Είναι ουσιαστικά το μεγαλύτερο δημόσιο νοσηλευτικό ίδρυμα στις Κυκλάδες, με συνολική δύναμη 150 κλινών.

Αυτό το νοσοκομείο που καλύπτει τις ανάγκες του τομέα υγείας στα νησιά μας, σήμερα βρίσκεται σε τραγική κατάσταση, υποστελεχωμένο και αποδυναμωμένο. Δεν μπορεί να προσφέρει υπηρεσίες στους νησιώτες γιατί υπάρχει κλιμακούμενη υποβάθμιση.

Οι πολίτες δεν μπορούν να κλείσουν ραντεβού για εξετάσεις σε εύλογο χρονικό διάστημα, ούτε για έναν υπέρηχο. Υπάρχει απουσία βασικών ειδικοτήτων (π.χ. νευρολόγος και ψυχίατρος), ενώ υπάρχουν και ελλείψεις στο τμήμα επειγόντων περιστατικών όπως διευθυντής γενικός χειρουργός, χειρουργικής κλινικής, αναισθησιολόγος, ορθοπεδικός, παθολόγος κλπ, καθώς και γαστρεντερολόγος και νεφρολόγος. Ομοίως, ένας και μοναδικός οφθαλμίατρος προσπαθεί να εξυπηρετήσει όλους τους ασθενείς. Ακόμα, εντός του 2023 αναμένεται να αποχωρήσουν πολλές άλλες ειδικότητες ιατρών.

Σε ό,τι αφορά το νοσηλευτικό προσωπικό που προβλέπονται 144 θέσεις, σήμερα υπηρετούν μόλις 101 μόνιμοι και 28 συμβασιούχοι. Τα ίδια θέματα (έλλειψης προσωπικού) αντιμετωπίζουν και στην τεχνική υπηρεσία (προβλέπονται 16, υπηρετούν 7 μόνιμοι και τρείς συμβασιούχοι).

Το ξεχαρβάλωμα φτάνει σε όλους τους τομείς του νοσοκομείου Σύρου, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι το σύνολο των συμβασιούχων (πλην ιατρών) είναι 71 (των περισσότερων οι συμβάσεις λήγουν 30/9/2023 και 31/12/2023).

Επίσης, σύμφωνα με ανακοίνωση των εργαζομένων του νοσοκομείου Σύρου «[…] λόγω αναρρωτικών αδειών και των τριών χειρουργών που υπηρετούν στο νοσοκομείο κρίνεται επισφαλής η εφημέρευση για τα χειρουργικά περιστατικά». Ως απάντηση της διοίκησης της 2ης ΥΠΕ «ανήγγειλε» την επείγουσα κάλυψη της εφημεριακής λειτουργίας του Νοσοκομείου Σύρου με ιδιώτη ιατρό γενικής χειρουργικής…

Επειδή δε, η κυβέρνηση της ΝΔ θέλει να φέρει από την πίσω πόρτα τους εργολάβους υγείας στο νοσοκομείο, ζητούμε την άμεση κάλυψη των κατεπειγουσών αναγκών του νοσοκομείου, τη στελέχωσή του καθώς και όλων των Κέντρων Υγείας των Κυκλάδων με μόνιμες προσλήψεις προσωπικού και τη μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων, αφού εξυπηρετούν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.

(*) Η Μαρία Χανιώτη είναι υποψήφια βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στις Κυκλάδες 

Σαντορίνη – Ομιλος Katikies: Δράσεις για την ανάδειξη της γαστρονομίας και της οινικής κληρονομιάς

0

Έχοντας συμπληρώσει 35 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας στα γαστρονομικά και οινικά δρώμενα της Σαντορίνης, ο Όμιλος Katikies προχώρησε το πρώτο τρίμηνο του 2023 στη δημιουργία της Vedema Initiative, μιας μη κερδοσκοπικής πρωτοβουλίας που στόχο έχει τον εντοπισμό, την καταγραφή και την ανάδειξη κάθε σημαντικής ιστορίας οίνου και γεύσης του νησιού που ως αναπόσπαστο κομμάτι του προορισμού της Σαντορίνης αξίζει να ειπωθεί εντός και εκτός των ελληνικών συνόρων.

Η πρωτοβουλία αποτελεί φυσική συνέχεια των δράσεων που συστηματικά υλοποιεί ο Όμιλος την τελευταία πενταετία, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται η διευρυμένη συνεργασία με τον Έκτορα Μποτρίνι, η αναγέννηση της Σελήνης του αείμνηστου Γιώργου Χατζηγιαννάκη, η συνεργασία με τον Γιάννη Καρακάση με αποκορύφωμα την αναβίωση της Selene Vedema και πιο πρόσφατα η επαναλειτουργία του ιστορικού Κουκούμαβλου με το Νίκο Πουλιάση.

Οι τέσσερις πρώτοι πυλώνες δράσεων της πρωτοβουλίας είναι οι ακόλουθοι:

  •  Selene Diaries: Αξιοποιώντας όλες τις φόρμες περιεχομένου (κείμενο, εικόνα, βίντεο, ήχος) η ομάδα του Ομίλου φέρνει στο προσκήνιο γαστρονομικές και οινικές ιστορίες που αξίζει να ακουστούν κάτω από ένα ενιαίο online hub, το οποίο αποτελεί το κεντρικό σημείο αναφοράς για όλες τις ιστορίες παραγωγών, πρώτων υλών, τεχνικών και σημείων αναφοράς στο νησί της Σαντορίνης.
  • Advisory Βoard: Με γνώμονα την ορθολογική και τεκμηριωμένη επιλογή θεματικών, ο Όμιλος θα απευθύνει πρόσκληση στα βασικά γαστρονομικά και οινικά media αλλά και σε ακαδημαϊκούς του χώρου με στόχο τον σχηματισμό ενός κύκλου ανθρώπων οι οποίοι θα βοηθούν στον εντοπισμό και στην ανάδειξη όλων εκείνων των ιστοριών του νησιού που αξίζουν να έρθουν στην επιφάνεια και να διατηρηθούν στο προσκήνιο.
  • The Volcanic Palette Book: Σε συνεργασία με τους κατεξοχήν ειδικούς, τους δημοσιογράφους του γαστρονομικού και οινικού τύπου, ο Όμιλος ξεκινά την προετοιμασία ενός βιβλίου εστιασμένου στα μικρά αλλά σπουδαία κομμάτια της γαστρονομίας και του αμπελώνα της Σαντορίνης. Σύντομες ιστορίες, ποικιλία θεμάτων και μια πιο ελεύθερη ματιά σε όλα αυτά που συνθέτουν το “σήμερα” της φιλοξενίας του νησιού.
  • The Volcanic Voices: Μια σειρά από podcasts τα οποία στόχο έχουν να φέρουν ζωντανά στους ακροατές κομμάτια της ιστορίας της Σαντορίνης ειπωμένα από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές.
    Επιστέγασμα όλων των ανωτέρω δράσεων και ουσιαστικό σημείο αναφοράς είναι το ετήσιο δρώμενο Selene Vedema 2023, όπου όλοι οι συντελεστές οίνου και γαστρονομίας του Ομίλου στη Σαντορίνη ενώνουν τις δυνάμεις τους για να αναβιώσουν για μια ακόμη φορά τη μοναδική πρωτοβουλία του αείμνηστου Γιώργου Χατζηγιαννάκη.

Στο πλαίσιο της παρουσίασης της πρωτοβουλίας Vedema Initiative, o Βασίλειος Κουμπής, Γενικός Διευθυντής του Ομίλου δήλωσε:

“Αποφασίσαμε ως Katikies να αφιερώσουμε μέρος της ενέργειας μας σε δράσεις και πρωτοβουλίες που φέρνουν στο προσκήνιο εντός και εκτός Ελλάδος την οινική κληρονομιά, τη γαστρονομική ιστορία και τον σημερινό πλούτο πρώτων υλών της Σαντορίνης.

Σε αυτό το πλαίσιο αξιοποιούμε τους πόρους μας στην εύρεση, την καταγραφή και την επικοινωνία θεματικών άρρηκτα συνδεδεμένων με τη γαστρονομία και την οινική παράδοση του νησιού, χωρίς απαραίτητα αυτές οι θεματικές να συνδέονται με τα εστιατόρια ή τα ξενοδοχεία του Ομίλου”.

Ο Όμιλος Katikies

Τα ξενοδοχεία Katikies είναι μία εντυπωσιακή συλλογή από επτά πολυτελείς ελληνικές μονάδες στη Μύκονο και τη Σαντορίνη. Η μαγευτική τους ατμόσφαιρα και το μοναδικό τους πνεύμα φιλοξενίας εμπνέεται από τα συναισθήματα που ξυπνούν τα νησιά αυτά στην καρδιά κάθε ταξιδευτή. Διαχρονικά κορυφαίοι προορισμοί διακοπών, τα συγκεκριμένα νησιά προσφέρουν απλόχερα το ρομαντισμό, την ποίηση της ζωής και την ευκαιρία να βιώσει κανείς απόλυτα μοναδικές εμπειρίες. Τα ξενοδοχεία Katikies γεννήθηκαν από το πάθος της ίδιας ακριβώς έμπνευσης. Οι τοποθεσίες των ξενοδοχείων συνδυάζουν την ηρεμία με την ιδιωτικότητα, προσφέροντας ένα ασφαλές καταφύγιο, όπου οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν τη μαγεία που τους περιβάλλει. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός εναρμονίζεται απόλυτα με τον φυσικό περιβάλλοντα χώρο, τον οποίο και αναδεικνύει, προσφέροντας τελικά στους ταξιδιώτες μία γεύση αυθεντικής και συνάμα πολυτελούς φιλοξενίας.

Παρά το γεγονός πως τα ξενοδοχεία ανακαινίζονται μέσα στο χρόνο, κατορθώνουν να προσαρμόζονται τέλεια στο ανυπέρβλητο φυσικό τοπίο. Τα ξενοδοχεία Katikies γεννούν συναισθήματα και αναμνήσεις που παραμένουν ανεξίτηλα στο χρόνο, ενώ ο μοναδικός τους κόσμος αποτίει φόρο τιμής  στην ομορφιά της φύσης και στην ικανότητα του ανθρώπου να την αναδεικνύει στο έπακρο.

Κωμιακή: Το πένθος για τον εφέτη Κωνσταντίνο Σιδερή και το ύστατο “χαίρε”

0
Πένθος
Πένθος

Καλή αντάμωση…  Ο Κωνσταντίνος Σιδερής, με καταγωγή από την Κωμιακή της Νάξου, σε ηλικία 80 ετών έφυγε από τη ζωή… Διετέλεσε πρόεδρος Εφετών, λάτρης της Νάξου, “ερωτευμένος” με την Κωμιακή αλλά και την Απείρανθο. λόγω της συζύγου του, πρόσφερε τον καλύτερο εαυτό του… Ακόμη και στο Γαλάτσι που έγινε το δεύτερο σπίτι του μετά την έλευσή της οικογένειάς του στην Αθήνα.

Το τελευταίο “αντίο” στον Ιερό Ναό Αναλήψεως στα Βριλήσια την περασμένη Πέμπτη (06/04) με τον Βασίλη Φραγκουλόπουλο – καλό του φίλο- να εκφωνεί τον επικήδειο…  Οπως δεν αναφέρει Χαρίεις, κατά τη μενάνδρεια έκφραση, καλλιεργημένος, εύχαρις, καλόκαρδος, διακριτικός, ακόμα και στις δύσκολες ώρες του, τώρα που διέπλευσε ανώδυνα και ειρηνικά τον Αχέροντα, εκτός από το «καλή αντάμωση» που του απευθύνωσε αυτή τη διαβατήρια τελετή, θα σας διαβεβαιώσω ότι θα μείνει ζων, αοίδιμος στη μνήμη μου, όπως και στη μνήμη των δικών του και όσων τον γνώρισαν.

Το τελευταίο “αντίο” από τον Βασίλη Φραγκουλόπουλο:  

“Πενθούμε και θρηνούμε για τον θάνατο του Κώστα Σιδερή και τον προπέμπουμε με άφατη θλίψη στο ταξίδι του«εις τας αιωνίους μονάς».

Ο Κώστας υπήρξε αγαπητός συγχωριανός και πολύτιμος φίλος μου. Γεννήθηκε στο ορεινοχώρι Κωμιακή της Νάξου μέσα στην κατσιφόρα της Κατοχής, όταν οι κατακτητές δεν είχαν ακόμη εγκαταλείψει το χωριό. Πρωτότοκο τέκνο πολύτεκνης οικογένειας, όπως πολύτεκνες ήταν σχεδόν όλες οι οικογένειες του χωριού εκείνη την εποχή. Αποφοίτησε από το Δημοτικό Σχολείο της γενέτειράς του και οι γονείς του, παρά τη φτώχεια και την απελπισία, ίσως και εξαιτίας αυτών, από μια άλλη όψη, αποφάσισαν να τον στείλουν στο Γυμνάσιο της Χώρας, της πρωτεύουσας του νησιού. Πέτυχε στις εισαγωγικές εξετάσεις, το μοναδικό κωμιακιτάκι της ηλικίας του, όπως μου έλεγε υπερήφανα ο ίδιος. Καταλαβαίνετε τις στερήσεις της οικογένειας για τα έξοδα της ζωής του μαθητή στη Χώρα, παρά τον μερικό εφοδιασμό του από το χωριό, τη δυσκολία προσαρμογής ενός δωδεκάχρονου σε ένα άλλο περιβάλλον, τις επικοινωνιακές και συγκοινωνιακές δυσχέρειες. Η ζωή στο άστυ, έστω όπως ήταν συγκροτημένο τότε, με πολλά χαρακτηριστικά μεγάλου χωριού, ήταν κάτι πρωτόγνωρο και επηρέαζε δραστικά τηψυχολογική, κοινωνική, πολιτισμική και εκπαιδευτική ένταξη ενός παιδιού από μικρό και ακριτικό χωριό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα ότι μετά τις μεγάλες σχολικές αργίες, που τα Κωμιακιτάκια από την ορεινή και δυσπρόσιτη Νάξο έπρεπε να επιστρέψουν στα μαθήματά τους, ο Κώστας με άλλα παιδιά και ο πατέρας, με φορτωμένο από εφόδια το περίφημο ψαρό μουλάρι τους, ξεκίναγαν στις 12 τα μεσάνυχτα από το χωριό, για να φτάσουν, ύστερα από 6,5 ώρες δρόμο, στη Χώρα. Το μουλάρι τούς έδειχνε τον κακοτράχαλο δρόμο, ένας κράταγε την οργιά του ζώου και ακολουθούσαν οι άλλοι. Στη Χώρα έφταναν μόλις ρόδιζε η μέρα.

Αυτή ήταν η εικόνα των εκπαιδευτικών ευκαιριών και στη μεταπολεμική Νάξο, αρχές της μετακατοχικής δεκαετίας του 1950.

Ο Κώστας, έφηβος πια το 1958, υπέστη, όπως και τα άλλα μέλη της οικογένειάς του, όπως και άλλες οικογένειες, ένα σκληρό και δυσεπούλωτο ψυχικό τραύμα. Ο πατέρας του ήταν μεταξύ των νεκρών του συνταρακτικού γεγονότος που συνέβη στην Κωμιακή στις 4 Σεπτεμβρίου 1958. Ο Γιώργος Σιδερής, εργάτης στο δρόμο Κωμιακής-Απόλλωνα, ήταν μεταξύ των 13 (από αυτούς 10 ήτανΚωμιακίτες) που πνίγηκαν μετά τη ξαφνική καταιγίδα, τη θεομηνία εκείνης της μέρας, όταν τους παρέσυραν τα εγκλωβισμένα βρόχινα νερά κάτω από ένα γεφύρι,όπου είχαν σπεύσει να σταλίσουν. Η εργολαβική ευθύνη έμεινε ατιμώρητη.

Η ανείπωτη αυτή τραγωδία σημάδεψε τη ψυχή, τηνκοινωνία, την ιστορία, το παρόν και το μέλλον του χωριού.Ήταν γεγονός-τομή που νταντούλησε, ανάδευσε συνειδήσεις που είχαν συμβιβαστεί με τη φτώχεια, την υπερχρέωση και την απόλυτη εξάρτηση από τη μεσάζουσα κερδοσκοπία, την πολιτική πατρωνεία και τονπελατειασμό. Θυμάμαι έντονα, μικρό παιδί τότε, τις σκηνές αρχαίας τραγωδίας που εκτυλίχθηκαν εκείνο το πρωΐ της αποφράδας για το χωριό ημέρας. Το τρομερό, συγκλονιστικό γεγονός προβλήθηκε από τα πρωτοσέλιδα των αθηναϊκών εφημερίδων και σημάδεψε την τοπική κοινωνία. Είναι αυτονόητο ότι μένει ακόμη χαραγμένο στη συλλογική μνήμη.

Η οικογένεια του Κώστα ξενιτεύτηκε. Ήλθε στην Αθήνα για αναζήτηση καλύτερης ζωής. Εδώ τον πρωτογνώρισα. Συνοικούσαμε, τρεις πολυπληθείς οικογένειες, σε τρείς μικρές, υπόγειες,μεσοτοίχιες χαμοκέλες στο Γαλάτσι. Μοιραζόμαστε την ίδια καμπανέλλεια αυλή, όπως σχεδόν συνέβαινε στην «Αυλή των θαυμάτων». Στον Βύρωνα οι ήρωες του Καμπανέλλη, στο Γαλάτσι εμείς. Δεν είμαστε ασφαλώς οι μόνοι, αλλά αυτή η σκληρή ζωή άλλους έπληττε περισσότερο και άλλους λιγότερο. Η ηρωΐδα μάνα τού Κώστα, η χαροκαμένη κερ’ Αλισάφη, είχε να αναθρέψει τέσσερα παιδιά. Αργότερα τη συναντούσα και στη Λέσχη του Πανεπιστημίου Αθηνών, όπου εργαζόταν. Ο Κώστας μετά το Γυμνάσιο αναγκάστηκε να καταταγεί στις Ένοπλες Δυνάμεις για να επωμιστεί ένα μερίδιο των οικογενειακών βαρών. Δεν το έβαλε, όμως, κάτω. Η έφεσή του για τη γνώση και την πρόοδο τον οδήγησε στη Νομική Σχολή και μετά την αποφοίτησή του και τη λήψη της άδειας άσκησης του δικηγορικού λειτουργήματος, δικηγόρησε για ένα μικρό χρονικό διάστημα στην Αθήνα.

Παράλληλα, η ενεργός ενασχόλησή του με τον δημόσιο βίο ήταν μια από τις κύριες συνιστώσες της συγκρότησης της προσωπικότητάς του. Το αδιάπτωτο ενδιαφέρον του για το χωριό καταγωγής και τους συγχωριανούς, στην Κωμιακή και στην Αθήνα, τον οδήγησε στην ανάμιξή του στη διοικητική ζωή του Συλλόγου Κορωνίδας και στη συνεργασία του με την πρωτοποριακή για την εποχή της και δυναμική ομότιτλη εφημερίδα του Συλλόγου. Έως και τα τελευταία έτη ήταν ο αδιαφιλονίκητος πρόεδρος των συνελεύσεων των Συλλόγων Κορωνίδας και Απολλωνιατών. Είχε ζωηρό ενδιαφέρον στο να ενημερώνεται για τους ανθρώπους του χωριού και τη δραστηριότητά τους, να συμμετέχει στις συλλογικές εκδηλώσεις (σημειωτέον ότι ήταν και μερακλής χορευτής) και δεν έπαψε ποτέ να τρέφεται και να αναζωογονείται από τους αγλαούς καρπούς και χυμούς των παιδικών βιωμάτων του. Αυτά αναπαρίσταντο και στις τακτικές επισκέψεις του στη Νάξο, αφού, μετά τη νύμφευσή του με τη Μαρία Ποθητού απ’ τ΄Απεράθου, απέκτησε θερινό μουτσουνιώτικο αγκυροβόλιο. Αλλά η Κωμιακή και οι Κωμιακίτες ήταν το άπαν για τον Κώστα. Το διαπίστωνε όποιος συνομιλούσε μαζί του. Ποτέ δεν ξέχασε την κοινωνική του καταγωγή, τις λαϊκές του ρίζες.

Στα δημοτικά πράγματα του Γαλατσίου αναμίχθηκε αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, ως ενεργό πολιτικό και κομματικό στέλεχος. Η γνώση, η καλλιέργεια, το ήθος, η πολιτική και αναλυτική του σκέψη, η έγνοια του για το καλώς νοούμενο κοινό συμφέρον τον οδήγησαν στο πρώτο μεταχουντικό Δημοτικό Συμβούλιο Γαλατσίου(1/6/1975-31/12/1978), εκλεγείς με τη δημοτική παράταξη Δημοκρατική Συνεργασία του Βασίλη Παπαδιονυσίου και υπηρέτησε στη θέση του Γραμματέα του Συμβουλίου. [Νέστορας Χατζούδης, Το Γαλάτσι και οι Γαλατσιώτες στο διάβα του 20ού αιώνα, δεύτερος τόμος 1975-2000, Ταξιδευτής, Αθήνα 2022, σ. 629]. Στις 30 Ιουνίου 1976 παραιτήθηκε από τη θέση του Γραμματέα του Δημοτ. Συμβουλίου και τη θέση του Συμβούλου, λόγω της αντίθεσής του με τον τρόπο άσκησης της δημοτικής εξουσίας (Χατζούδης, ό. π., σ. 59-60).

Η παραίτηση αυτή προκάλεσε οδυνηρή αίσθηση στον γαλατσιώτικο λαό «γιατί επρόκειτο για αξιόλογο Γαλατσιώτη, ιδιαίτερα προβληματισμένο και δραστήριο Δημοτικό Σύμβουλο». Ο Κώστας Σιδερής, όπως γράφει ο ΝέστοραςΧατζούδης, ό. π. σ. 60 σημ. 24, «μέλος του τοπικού γραφείου του ΠΑΣΟΚ, νομικός με ριζοσπαστικές κοινωνικές και πολιτικές αντιλήψεις, αντιλαμβανόταν τον ρόλο του Δημοτικού Συμβούλου με ενεργητικό τρόπο. Κατέγραφε και έθετε διάφορα προβλήματα των δημοτών είτε προφορικά στις Υπηρεσίες είτε με αναφορές στη Διοίκηση. Πρακτική που ο Δήμαρχος ως μη ελεγχόμενη από τον ίδιο, έκρινε απαράδεκτη. Έτσι, παραιτήθηκε, όταν, με πρόσχημα τη δήθεν παρακώλυση του έργου τους, ο Δήμαρχος δεν του επέτρεψε να παρακολουθήσει για δυο-τρεις μέρες τη λειτουργία των Υπηρεσιών για να μορφώσει προσωπική αντίληψη σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι εργαζόμενοι».

Ήταν μια στάση πολιτικής αξιοπρέπειας και ευαισθησίας, συνέπειας, ορθοφροσύνης, αμφισβήτησης των κατεστημένων πρακτικών, μια απόφαση αντισυμβατική ως προς τις κρατούσες αντιλήψεις και συμπεριφορές.

Ο Κώστας εισήχθη στις 7 Οκτωβρίου 1977, ύστερα από διαγωνισμό, στο Δικαστικό Σώμα και δη στην τακτική Διοικητική Δικαιοσύνη, με τον βαθμό του Παρέδρου. Ανήλθε απρόσκοπτα και ευδόκιμα όλες τις κλίμακες της δικαστικής ιεραρχίας και αφυπηρέτησε το 2011 με τον καταληκτικό βαθμό του Προέδρου Εφετών. Απόλαυε μεγάλης εκτίμησης και σεβασμού από τους ομοτέχνους του, από το ναξιακό και κοινωνικό περιβάλλον του. Για όλους αποτελούσε εγκαλλώπισμα. Το Δικαστικό Σώμα τού επιδαψίλευσε τον τίτλο του επί τιμή Προέδρου Εφετών.

Ο θανών διακρίθηκε σε όλη τη δικαστική του πορεία για την εργατικότητα, τη συστηματικότητα, την ευθιδικία, την ικανότητα διεξοδικής μελέτης των δικογραφιών και την ορθή στάθμιση των αντικρουόμενων εκάστοτε συμφερόντων. Η επαρκής νομική του σκευή ήταν το υγιές κεφάλαιο ενός άξιου θεράποντος της Δικαιοσύνης. Το κύρος, η σοβαρότητα, η ευρύτητα σκέψης, η αρετή, η εντιμότητα, η ακεραιότητα του χαρακτήρα του και η αίσθηση χρέους που τον διέκριναν, έπαιζαν καθοριστικό ρόλο στην προσέγγιση των υποθέσεων που χειριζόταν, τηρώντας της αρχές της νομιμότητας και του κράτους δικαίου, αλλά και της υπεράσπισης των δικαιωμάτων του ασθενέστερου διοικούμενου έναντι της Διοίκησης. Άκουγε πάντα τη φωνή της συνείδησής του.

Δεν παραλείπω να σημειώσω και τη σοβαρή συνδικαλιστική παρουσία και συμβολή του στο Συμβούλιο της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών.

Τα τελευταία έτη της περιπέτειάς του με την υγεία του, του Γολγοθά που με θαυμαστή εγκαρτέρηση και αισιοδοξία υπέμεινε, με την αμέριστη, βέβαια, βοήθεια της οικογένειάς του, είχα την ευκαιρία να μιλώ μαζί του τηλεφωνικώς πυκνότερα. Ο Κώστας δεν το έβαζε κάτω. Μέχρι τις τελευταίες ημέρες, παρά τις δικαιολογημένες διακυμάνσεις της διάθεσής του, διάβαζε συνεχώς (από εφημερίδες μέχρι σύγχρονα και πρωτότυπα βιβλία, όπως του Γιουβάλ Χαράρι) και ήταν έτοιμος και πρόσφορος να συζητήσει, να διατυπώσει κριτικές απόψεις και απορήματα, να σχολιάσει την επικαιρότητα. Οι συζητήσεις πια για τη Νάξο, ειδικά την Κωμιακή και τ’ Απεράθου (που τα αποχαιρέτησε εκ του σύνεγγυς το περασμένο καλοκαίρι), ήταν πάντα θέμα της ημερήσιας διάταξης των τηλεφωνικών συνδιαλέξεών μας. Η αγαπημένη του κατακλείδα ήταν το «Καλή αντάμωση».

Η απόδραση του Κώστα για άλλους ουρανούς και κόσμους θα στοιχίσει πιο πολύ στη Μαρία του, τη γυναίκα του, στον Γιώργη και στον Ζαφείρη, τα παιδιά του, στα αδέλφια του, στο ευρύτερο οικογενειακό περιβάλλον του. Τους εύχομαι καλή δύναμη και κουράγιο.

Θα στοιχίσει, όμως, και στους φίλους, στους συμπατριώτες και στους συναδέλφους του και σε όσους ήλθαν σε επαφή με την αύρα της ευγένειας, της αγάπης, της πραότητας του χαρακτήρα του, του ορθολογισμού και της κριτικής σκέψης του, του χιούμορ (του κωμιακίτικου άλατος, όπως λέγαμε χαριτολογώντας), της  θυμοσοφίας, της εν γένει φυσικής και πνευματικής παρουσίας του.

Χαρίεις, κατά τη μενάνδρεια έκφραση, καλλιεργημένος, εύχαρις, καλόκαρδος, διακριτικός, ακόμα και στις δύσκολες ώρες του, τώρα που διέπλευσε ανώδυνα και ειρηνικά τον Αχέροντα, εκτός από το «καλή αντάμωση» που του απευθύνωσε αυτή τη διαβατήρια τελετή, θα σας διαβεβαιώσω ότι θα μείνει ζων, αοίδιμος στη μνήμη μου, όπως και στη μνήμη των δικών του και όσων τον γνώρισαν.

Τον αποχαιρετώ με το απεραθίτικο λαϊκό δίστιχο, που απευθυνόταν κατά τον χωρισμό των ανθρώπων, λόγω συμμετοχής σε πολέμους. Και η μάχη, όμως, με την αρρώστεια, για την επιβίωση και τη ζωή, συμβολικός πόλεμος είναι. Και ο πόλεμος, ενδεχόμενος θάνατος είναι. Γι’ αυτό ταιριάζει και ως επιτάφιος λόγος το ακόλουθο δίστιχο:

«Ήρθεν η ώρα κ’ η στιμής του αποχωρισμάτου/και τρέχουν α τα μάθια μου δάκρυα του θανάτου». (Νίκος Βλ. Σφυρόερας, Δημοτικά τραγούδια από τ’ Απεράθου της Νάξου, έκδοση του Απεραθίτικου Συλλόγου, Αθήνα 1984, σ. 216).

Το εμβόλιο κατά του καρκίνου είναι προ των πυλών

0

Εκατομμύρια ζωές θα μπορούσαν να σωθούν από μία πρωτοποριακή σειρά νέων εμβολίων για μια σειρά παθήσεων συμπεριλαμβανομένου και του καρκίνου, επισημαίνουν οι επιστήμονες.

Η φαρμακευτική εταιρεία Moderna που δημιούργησε το εμβόλιο για τον κορωνοϊό, αναπτύσσει εμβόλια κατά του καρκίνου που στοχεύουν διαφορετικούς τύπους όγκων.

Οι μελέτες σχετικά με αυτούς τους εμβολιασμούς δείχνουν επίσης «τεράστιες υποσχέσεις», με ορισμένους ερευνητές να λένε ότι πρόοδος 15 ετών «ξετυλίχτηκε» μέσα σε 12 έως 18 μήνες χάρη στην επιτυχία του εμβολίου Covid.

Ο δρ. Πολ Μπάρτον, επικεφαλής ιατρός της φαρμακευτικής εταιρείας Moderna, δήλωσε ότι πιστεύει ότι η εταιρεία θα είναι σε θέση να προσφέρει τέτοιες θεραπείες για «ασθένειες όλων των τύπων» σε μόλις πέντε χρόνια.

«Θα έχουμε αυτό το εμβόλιο, θα είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό και θα σώσει πολλές εκατοντάδες χιλιάδες, αν όχι εκατομμύρια, ζωές. Πιστεύω ότι θα μπορέσουμε να προσφέρουμε εξατομικευμένα εμβόλια κατά του καρκίνου, για πολλούς διαφορετικούς τύπους όγκων, σε ανθρώπους σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο δρ. Μπάρτον μιλώντας στον Guardian.

Είπε επίσης πως πολλαπλές λοιμώξεις του αναπνευστικού θα καλύπτονται από ένα εμβόλιο, κάτι που σημαίνει πως οι ευάλωτες ομάδες θα προστατεύονται από τον κορωνοϊό, τη γρίπη και τον αναπνευστικό συγκυτιακό ιό (RSV), με μία ένεση. Επιπλέον, θεραπείες βασισμένες στην τεχνολογία mRNA θα είναι διαθέσιμες για σπάνιες ασθένειες, για τις οποίες αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν φάρμακα.

Οι θεραπείες που βασίζονται στο mRNA «δείχνουν» στα κύτταρα πώς να παράγουν πρωτεΐνη, η οποία με τη σειρά της ενεργοποιεί την ανοσολογική απόκριση του οργανισμού κατά της ασθένειας.

«Νομίζω ότι θα έχουμε θεραπείες με βάση το mRNA για σπάνιες ασθένειες που έως τώρα δεν μπορούσαν να θεραπεύουν και πιστεύω ότι σε 10 χρόνια θα μπορείς πραγματικά να εντοπίσεις τη γενετική αιτία μιας ασθένειας και- σχετικά απλά- να «επιδιορθώσεις» το πρόβλημα, χρησιμοποιώντας τεχνολογία που βασίζεται στο mRNA», δήλωσε ο δρ. Μπάρτον.

Ωστόσο οι επιστήμονες προειδοποιούν ότι η επιταχυνόμενη πρόοδος που έχει επιτευχθεί τα τελευταία τρία χρόνια, θα χαθεί εάν δεν διατηρηθεί υψηλό επίπεδο χρηματοδότησης της έρευνας.

Πώς θα λειτουργεί το εμβόλιο κατά του καρκίνου

Ερχονται εμβόλια κατά του καρκίνου και των καρδιακών παθήσεων –  Πώς θα λειτουργούν-1

Ένα εμβόλιο κατά του καρκίνου, με βάση την τεχνολογία mRNA, θα «ειδοποιεί» το ανοσοποιητικό σύστημα για έναν όγκο που ήδη αναπτύσσεται στο σώμα του ασθενούς, προκειμένου να μπορέσει να του επιτεθεί και να τον καταστρέψει, χωρίς να καταστρέψει τα υγιή κύτταρα.

Αρχικά, ο γιατροί κάνουν βιοψία στον όγκο του ασθενούς και τον στέλνουν σε εργαστήριο, όπου αναλύεται το γενετικό υλικό, προκειμένου να εντοπιστούν μεταλλάξεις που δεν υπάρχουν σε υγιή κύτταρα.

Στη συνέχεια, ένας αλγόριθμος μηχανικής μάθησης προσδιορίζει ποιες από αυτές τις μεταλλάξεις είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη του καρκίνου. Με την πάροδο του χρόνου, μαθαίνει επίσης ποια τμήματα των μη φυσιολογικών πρωτεϊνών που κωδικοποιούν αυτές οι μεταλλάξεις είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν ανοσολογική απόκριση. Στη συνέχεια, κατασκευάζεται το mRNA και «συμπεριλαμβάνεται» στη δόση του εμβολίου.

«Τους τελευταίους μήνες μάθαμε ότι το mRNA δεν ήταν μόνο για μολυσματικές ασθένειες ή μόνο για την Covid-19», είπε ο Μπάρτον και πρόσθεσε ότι πλέον «μπορεί να εφαρμοστεί σε κάθε είδους ασθένειες, καρκίνο, λοιμώδη νοσήματα, καρδιαγγειακά νοσήματα, αυτοάνοσα νοσήματα, σπάνια νόσο. Έχουμε μελέτες σε όλους αυτούς τους τομείς και όλες έχουν τεράστιες προοπτικές».

Πηγή: Guardian

Κέντρα Υγείας και Νοσοκομεία χωρίς γιατρούς … Που και ποια τα κενά ενόψει καλοκαιριού

0
Κέντρο Υγείας Τήνου
Κέντρο Υγείας Τήνου

Τα προβλήματα αναμένεται να μεγιστοποιηθούν με την αύξηση του πληθυσμού τους το Πάσχα και το καλοκαίρι που είναι κοντά, προειδοποιεί ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας εργαζομένων στα νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ).

Σύμφωνα με τον Μιχάλη Γιαννάκο, υπάρχουν νησιά που δεν καλύπτονται ολόκληρο το 24ωρο με ασθενοφόρα και τοπικά δημοσιεύματα συνδέουν θανάτους εκτάκτων περιστατικών εξ αιτίας αυτών των ελλείψεων.

Προκυρήξεις γιατρών γίνονται αλλά βγαίνουν άγονες. Η ηγεσία του υπουργείου Υγείας προσπαθεί να “μπαλώσει” την κατάσταση με μετακινήσεις γιατρών και νοσηλευτών, αλλά υπάρχουν αντικειμενικά προβλήματα, όπως το οικονομικό:

Πώς θα πάει ο γιατρός, ο νοσηλευτής σε νησί, όταν το κόστος διαμονής και διαβίωσης ξεπερνούν τον μισθό του;”, αναρωτιέται ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, για να σημειώσει: “Δεν μπορείς να βρεις νοσηλευτές με 700 ευρώ τον μήνα. Δεν υπάρχουν ενδιαφερόμενοι για υγειονομικές μονάδες των νησιών στους επικουρικούς πίνακες που έχουν συσταθεί”.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΠΟΕΔΗΝ, η εικόνα στις δημόσιες δομές Υγείας σε 13 γνωστά νησιά είναι η εξής:

Σαντορίνη: Δεν υπάρχει αναισθησιολόγος και ο μοναδικός (72χρονος) που υπήρχε, υπέβαλε πρόσφατα την παραίτησή του. Δεν υπάρχει παθολόγος και υπηρετεί ένας γενικός γιατρός, χωρίς μικροβιολόγο. Έπειτα από κενό ενός έτους, σήμερα πήγαν στο νοσοκομείο δύο καρδιολόγοι.

Τήνος (φωτογραφία): Δεν υπάρχει παθολόγος και τα παθολογικά περιστατικά τα εξετάζει παίδιατρος!

Σύρος: Στο νοσοκομείο αναφοράς για της Κυκλάδες υπηρετεί ένας καρδιολόγος και βοηθούν δύο καρδιολόγοι που υπηρετούν στη Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας (ΜΑΦ). Το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών προβλέπεται να στελεχώνεται με 4 γιατρούς και δεν υπηρετεί κανένας. Υπηρετούν 2 αναισθησιολόγοι, ενώ προβλέπονται 4, δεν υπάρχει νευρολόγος και ψυχίατρος, ενώ ο παθολογοανατόμος συνταξιοδοτείται τον Μάιο και δεν θα μπορούν να γίνονται βιοψίες. Υπηρετούν 5 παθολόγοι και μέχρι το τέλος του έτους θα μείνουν μόλις 2.

Νάξος: Δεν υπάρχει γυναικολόγος, υπηρετεί ένας αναισθησιολόγος, ένας χειρουργός και ένας ακτινοδιαγνώστης που εξυπηρετεί μόνον τα επείγοντα.

Κως: Δεν υπάρχει παθολόγος και το νοσοκομείο καλύπτεται με δύο παθολόγους (με μετακίνηση), έναν παιδίατρο και έναν ακτινολόγο. Γίνονται συνεχώς προκηρύξεις γιατρών για όλες τις ειδικότητες, αλλά δεν υπάρχει ενδιαφέρον.

Ίος, Άνδρος, Μήλος, Πάρος (φωτογραφία πάνω) δεν έχουν μικροβιολόγο.

Αμοργός: Υπηρετεί μόνον ένας καρδιολόγος.

Λήμνος: Σε όλες τις ειδικότητες υπηρετεί ένας γιατρός, ενώ παθολόγος, γενικός γιατρός, χειρουργός και αναισθησιολόγος είναι με μετακίνηση.

Κεφαλονιά: Υπάρχει ένας παθολόγος, ενώ παρέχουν υπηρεσίες μία ακόμη παθολόγος (με μετακίνηση) και ένας ιδιώτης. Υπηρετούν 2 αναισθησιολόγοι, αντί για 4. Η ΜΕΘ 5 κλινών είναι πλήρως εξοπλισμένη, αλλά παραμένει κλειστή, λόγω έλλειψης γιατρών. Δεν λειτουργεί η Ψυχιατρική κλινική.

Κέρκυρα: Υπηρετούν 3 παθολόγοι (και ένας ιδιώτης), 3 καρδιολόγοι, 2 ακτινολόγοι 2 (και ένας ιδιώτης). Στη μονάδα τεχνητού νεφρού, υπηρετεί 1 γιατρός και 2 έχουν αναρρωτική άδεια.

Ελλείψεις ασθενοφόρων 

Σύμφωνα με τον κ. Γιαννάκο, μεγάλες είναι οι ελλείψεις ασθενοφόρων στα Κέντρα Υγείας του Βόρειου Αιγαίου.

Πολλές ακάλυπτες βάρδιες, καταγγέλει το Σωματείο εργαζομένων, ενώ τοπικά δημοσιεύματα συνδέουν θανάτους εκτάκτων περιστατικών με την έλλειψη ασθενοφόρων στα Κέντρα Υγείας. Οι αποστάσεις που καλούνται να διανύσουν οι ασθενείς είναι μεγάλες.

Η εικόνα, ανά Κέντρο Υγείας, έχει ως εξής:

Κέντρο Υγείας Άντισσας Λέσβου: 14 κενές βάρδιες τον μήνα.

Κέντρο Υγείας Πολίχνιτου Λέσβου: 10 βάρδιες ακάλυπτες τον μήνα.

Κέντρο Υγείας Πυργίου Χίου: Διαθέτει 2 πληρώματα ασθενοφόρων, αλλά καταγγέλλονται δεκάδες κενές βάρδιες κάθε μήνα.

Κέντρα Υγείας Καρλοβασίου Σάμου και Εύδηλου Ικαρίας. Κέντρο Υγείας Καλονής Λέσβου: Καλύπτεται από σταθμό του ΕΚΑΒ, αλλά η λειτουργία του τα πρωινά χαρακτηρίζεται ως προβληματική. Διαθέτει 3 πληρώματα ασθενοφόρων.

Κέντρο Υγείας Πλωμαρίου Λέσβου: Έχει επαρκή κάλυψη.

Κέντρο Υγείας Μυτιλήνης: Καλύπτεται από σταθμό του ΕΚΑΒ, αλλά – λόγω ελλείψεων σε προσωπικό – περιορίστηκε η 24ωρη λειτουργία του. Σε 3 μήνες θα έρθει ασθενοφόρο, αλλά δεν διαθέτει πληρώματα.

Με πληροφορίες από τη σελίδα euro2day.gr 

ΕΑΣ Νάξου – Δ. Καπούνης: “Επιδότηση αρνιού-κατσικιού κατά 2 ευρώ” (video)

0

Για τα προβλήματα που δημιουργεί στους κτηνοτρόφους της Νάξου (και της υπόλοιπης Ελλάδας) η ένταξη του αρνιού και του κατσικιού στο «καλάθι του Πάσχα» μίλησαν, στην εκπομπή «Mega Σαββατοκύριακο», ο Πρόεδρος της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου, Δημήτρης Καπούνης και ο Ναξιώτης παραγωγός, Ηλίας Κύλης.

«Για να μπορέσουν να βγουν οι κτηνοτρόφοι θα πρέπει να πουλήσουν στα 9 ευρώ το κιλό. Η πολιτική του καλαθιού είναι λάθος, ανεξαρτήτως του από ποιο μέρος της Ελλάδας προέρχονται τα αρνιά και τα κατσίκια. Το καλάθι του Πάσχα του κτηνοτρόφου είναι… άδειο! Ζητάμε από το Υπουργείο την επιδότηση του σφαγμένου αρνιού και κατσικιού κατά 2 ευρώ το κιλό στον κτηνοτρόφο», είπε ο Δ. Καπούνης.

Και πρόσθεσε: «Δεν είναι σωστό να μπαίνει το προϊόν στα 9,90 ευρώ στο καλάθι, δεν βγαίνει. Με την τιμή αυτή τα αμνοερίφια στα μικρά νησιά δίπλα στη Νάξο έχουν μείνει απούλητα. Πιέζονται οι παραγωγοί προς τα κάτω, οι έμποροι δεν αγοράζουν. Εμείς, ως Ε.Α.Σ., αγοράσαμε στα 8 ευρώ το αρνί και στα 8,60 το κατσίκι.

Πώς χωράνε αυτά στο καλάθι στα 9,90 ευρώ, ενώ πρέπει να δοθούν ακόμα άλλο ένα ευρώ για τα έξοδα σφαγείου και άλλα 50-60 λεπτά για τα μεταφορικά; Αυτά τα έξοδα δεν τα μετράμε; Είμαστε νησί εδώ. Πώς ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης κατάφερε να χωρέσει το αρνί και το κατσίκι στο “καλάθι του Πάσχα” και συμπιέζει τις τιμές προς τα κάτω;».

Ο κτηνοτρόφος Ηλίας Κύλης ανέφερε, από τη δική του πλευρά: «Ένα αρνί κι ένα κατσίκι θέλουν 7,5 ευρώ στο κιλό για να μεγαλώσουν. Αυτό είναι το κόστος παραγωγής. Είναι εύκολο, από εκεί και πέρα, να καταλάβει κανείς πόσο μεγάλα είναι τα κόστη μας. Ο πατέρας μου μού έλεγε “τι κάθεστε και δεν πουλάτε τα ζώα, να σωθείτε;”.

Όσο για τις επιδοτήσεις στις ζωοτροφές, που λέει η Πολιτεία ότι μας έχουν δοθεί, εμείς πήραμε 300 ευρώ επιδότηση για τις ζωοτροφές και άλλα νέα παιδιά της Νάξου, που έγιναν νέοι κτηνοτρόφοι πρόσφατα, έχουν μείνει απλήρωτα».

Δείτε το σχετικό video 

Στοίχημα – Γερμανία: Στις ορέξεις των Βαυαρών

0
Στοίχημα
Στοίχημα

Δεύτερο κολλητό ραντεβού των δύο ομάδων. Την Τρίτη ο… Δαυίδ (Φράιμπουργκ) έκανε την έκπληξη και κέρδισε τον… Γολιάθ (Μπάγερν) για το Κύπελλο.  Σήμερα; Στις 16.30 για το πρωτάθλημα.

Γράφει ο Κωστής Μητσέας

Σπουδαία επιτυχία για τη Φράιμπουργκ, μεγαλώνει την αξία της το ότι σημειώθηκε στο Μόναχο, αλλά και πως χρειάστηκε να ανατρέψει το εις βάρος της σκορ.

Διαβάστε επίσης: Μελετημένα προγνωστικά για το στοίχημα

Άλλο ματς το σημερινό που αφορά το πρωτάθλημα. Άλλωστε οι Βαυαροί τα τελευταία χρόνια φαίνεται να μην δίνουν πολλή σημασία στο Κύπελλο. Αντίθετα, με την Μπουντεσλίγκα, όπου απέδειξαν και την προηγούμενη αγωνιστική στο υποτιθέμενο ντέρμπι με την Ντόρτμουντ  πως κάνουν ότι θέλουν, όπου θέλουν, όποτε το θέλουν… Επίσης, η Φράιμπουργκ ζορίζεται με τις ΤΟΡ ομάδες. Θα βρει κι αλλού τους βαθμούς που χρειάζεται στη μάχη που δίνει για να διατηρηθεί στην τετράδα.

Για τους Βαυαρούς ακολουθεί μεσοβδόμαδα το παιχνίδι – πρόκληση με τη Μάντσεστερ Σίτι για το Τσάμπιονς Λιγκ, όμως δεν τους παίρνει να αφοσιωθούν εκεί, καθώς οι ισορροπίες είναι λεπτές στη φετινή Μπουντεσλίγκα. Περιμένω μία μορφή αντίδρασης – απάντησης σήμερα, έστω κι αν αμυντικά δεν πείθουν. Η επίθεση να είναι καλά, αυτή θα τους ξελασπώσει πάλι.

Το διπλό μαζί με το Over 2,5 (όχι απαραίτητα να σκοράρει μόνο αυτή) ξεπερνάει τον διπλασιασμό και θα μπει στο παιχνίδι μου, τολμώντας να πάω κόντρα στον ειδικό για το γερμανικό ποδόσφαιρο, Άλκη Τσαβδαρά (τι έχω να ακούσω αν δικαιωθεί…).

Βρείτε εδώ: Έλα στο telegram του Foxbet για ψαγμένα προγνωστικά και πολλά ταμεία με ένα κλικ»

Διαβάστε περισσότερα Προγνωστικά Στοιχήματος στο Foxbet!

Ισχύουν όροι και προϋποθέσεις | 21+

Ποιος θα μας στρώνει τα κρεβάτια στην Ελλάδα;

0

Το πρόβλημα της έλλειψης εργαζομένων στις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις ενόψει καλοκαιρινής σεζόν στηλιτεύει ο γερμανικός Τύπος.

Στην έλλειψη εργατικού δυναμικού στην Ελλάδα ενόψει της καλοκαιρινής σεζόν, η οποία αναμένεται να σημειώσει και νέο ρεκόρ επισκεπτών, αναφέρεται το δημοσιογραφικό δίκτυο Redaktionsnetzwerk και σημειώνει: «Μετά τη μεγάλη ανάπτυξη που σημείωσε ο τουρισμός το 2022 μετά την πανδημία, ο κλάδος αναμένει νέο ρεκόρ επισκεπτών φέτος. Ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας αναμένει αύξηση 10% με 20% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

«Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί είναι κλεισμένοι ήδη από τον Απρίλιο», δηλώνει ο υπουργός. Οι τουριστικοί πράκτορες αναφέρουν επίσης αυξανόμενη ζήτηση. «Αν θέλετε να πάτε φέτος διακοπές στη Ρόδο, την Κω, τις Κυκλάδες ή τη Ζάκυνθο, θα πρέπει να κάνετε κράτηση το συντομότερο δυνατό», λέει ο Διευθυντής Πωλήσεων της TUI, Μπέντζαμιν Γιακόμπι. Πολλοί ξενοδόχοι αναφέρουν 50% περισσότερες κρατήσεις για το καλοκαίρι από πέρυσι αυτή την περίοδο».

Την ίδια ώρα όμως το άρθρο επισημαίνει τη μεγάλη έλλειψη εργατικού δυναμικού: «Ποιος όμως θα σερβίρει πρωινό στους τουρίστες, ποιος θα στρώνει τα κρεβάτια; Πέρυσι ακόμα, από τις 263.000 θέσεις στον ελληνικό ξενοδοχειακό κλάδο και στην εστίαση, δεν μπόρεσαν να καλυφθούν 60.000 θέσεις. Φέτος εκτιμάται ότι η έλλειψη θα φθάσει τις 80.000 θέσεις. Ζητούνται μόνο 7.360 καμαριέρες. Οι επιχειρήσεις αναφέρουν 5.164 κενές θέσεις για σερβιτόρους, ενώ ζητούνται 6.126 μάγειρες και 2.729 μπάρμαν».

Πηγή: Deutsche Welle