Πρωινό ξύπνημα με σεισμική δόνηση και μάλιστα ισχυρή (4,2 R) για τους κατοίκους της Σάμου...
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, ο σεισμός έγινε στις 07:42 π.μ. και το επίκεντρό του εντοπίστηκε 9 χιλιόμετρα ανατολικά του Βαθέος Σάμου. Ακόμα, το εστιακό βάθος του εν λόγω σεισμού υπολογίστηκε σε μόλις 14,7 χιλιόμετρα.
Ο σεισμός έγινε αισθητός στην Σάμο, ωστόσο δεν υπάρχουν αναφορές για ζημιές.
Υπενθυμίζεται πως τις προηγούμενες ημέρες δύο σεισμικές δονήσεις της τάξης του 4,8 και 4,1 αντίστοιχα σε διάστημα 24 ωρών ταρακούνησαν την Αταλάντη, προκαλώντας ανησυχία στους κατοίκους.
Καθησυχαστικός εμφανίστηκε, μιλώντας στο enikos.gr, ο καθηγητής και πρόεδρος του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ) Ευθύμιος Λέκκας. Όπως είπε, πρόκειται για ένα νότιο ρήγμα, με διεύθυνση Ανατολή – Δύση, που αφορά κυρίως τον τουρκικό χώρο.
«Η σεισμική δόνηση έγινε έντονα αισθητή στους κατοίκους της Σάμου. Δεν έχει σχέση όμως με τους προηγούμενους σεισμούς του 2020 στο νησί. Δεν συνδέεται. Παρ’ όλα αυτά παρακολουθούμε την εξέλιξη του φαινομένου», τόνισε ο Ευθύμης Λέκκας για τον σεισμό που έγινε το πρωί της Κυριακής 11 Ιουνίου 2023.
Ολοκληρώνονται την ερχόμενη εβδομάδα οι Πανελλήνιες εξετάσεις για μαθήματα προσανατολισμού και ειδικότητας. Παράλληλα, η εβδομάδα αυτή σηματοδοτεί τη λήξη των εξετάσεων σε γυμνάσια και λύκεια, ενώ θα χτυπήσει και το τελευταίο κουδούνι σε νηπιαγωγεία και δημοτικά.
Συγκεκριμένα για τους υποψήφιους των ΓΕΛ, η αυριανή ημέρα, Δευτέρα 12 Ιουνίου 2023, είναι η τελευταία ημέρα εξετάσεων. Θα εξεταστούν στην Ιστορία (Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών), τη Φυσική (Ο.Π. Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας) και την Οικονομία (Ο.Π. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).
Οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ έχουν μπροστά τους άλλες τρεις ημέρες Πανελλαδικών Εξετάσεων. Αρχικά την Τρίτη 13 Ιουνίου, θα εξεταστούν στα μαθήματα: Ηλεκτρικές Μηχανές, Σύγχρονες Γεωργικές Επιχειρήσεις, Ναυσιπλοΐα ΙΙ και Ναυτικές Μηχανές. Στη συνέχεια, την Πέμπτη 15 Ιουνίου, θα εξεταστούν στα μαθήματα: Τεχνολογία Υλικών, Οικοδομική, Μηχανές Εσωτερικής Καύσης ΙΙ (ΜΕΚ ΙΙ) και Ψηφιακά Συστήματα.
Την Παρασκευή 16 Ιουνίου θα ολοκληρωθούν οι εξετάσεις των μαθημάτων ειδικότητας με την εξέταση των εξής μαθημάτων: Στοιχεία Ψύξης-Κλιματισμού, Κινητήρες Αεροσκαφών και Στοιχεία Σχεδιασμού Κεντρικών Θερμάνσεων.
Τη σκυτάλη των Πανελλαδικών θα έχουν από τις 17 έως και τις 29 Ιουνίου οι εξετάσεις των Ειδικών Μαθημάτων. Αυτή την εβδομάδα, στις 17 Ιουνίου οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στο μάθημα των Αγγλικών.
Πανελλήνιες 2023: Προς τα τέλη Ιουνίου οι βαθμολογίες
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι βαθμολογίες των μαθημάτων (πλην των ειδικών μαθημάτων), αναμένεται να ανακοινωθούν περί τα τέλη Ιουνίου. Οι υποψήφιοι θα έχουν και φέτος τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις βαθμολογίες τους (και αργότερα, τη σχολή και το τμήμα στο οποίο εισάγονται) μέσω της σχετικής ηλεκτρονικής εφαρμογής του υπουργείου Παιδείας, αλλά και με γραπτό μήνυμα στο κινητό τους (SMS).
Στη συνέχεια, οι υποψήφιοι θα χρειαστεί να υποβάλουν ηλεκτρονικά το Μηχανογραφικό τους Δελτίο. Όπως και τις δύο προηγούμενες χρονιές, θα υπάρχει η δυνατότητα υποβολής διπλού, παράλληλου Μηχανογραφικού και για τα Δημόσια ΙΕΚ. Αυτό που θα αλλάξει φέτος, είναι ότι η υποβολή δεν θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις, αλλά σε μία, καθώς με βάση τα στοιχεία των περασμένων ετών, ένα πολύ υψηλό ποσοστό των υποψηφίων (93% για το 2022) εισήχθη στις σχολές των 10 πρώτων επιλογών του από την πρώτη φάση.
Όσον αφορά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελληνίων (των βάσεων εισαγωγής δηλαδή), σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας, αναμένεται να γίνει στο τέλος του Ιουλίου.
Τέλος εξετάσεων σε γυμνάσια – λύκεια, λήξη μαθημάτων σε νηπιαγωγεία – δημοτικά
Η 15η Ιουνίου σηματοδοτεί το τέλος της σχολικής χρονιάς για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι, την ερχόμενη Παρασκευή θα ακουστεί το τελευταίο κουδούνι για τους μικρούς μαθητές και τις μικρές μαθήτριες των νηπιαγωγείων και των δημοτικών και παράλληλα, οι μαθητές και οι μαθήτριες των γυμνασίων και της Α’ και Β’ λυκείου θα ολοκληρώσουν τις εξετάσεις τους.
Η συμπεριφορά των Ελλήνων στο τιμόνι γνωρίζουμε όλοι μας από πρώτο χέρι ότι δεν είναι και η καλύτερη. Και αυτό έρχεται να επιβεβαιωθεί και από τα στοιχεία που κατέγραψε έρευνα του Ευρωβαρόμετρου του 2023.
Η οποία έγινε από το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes και διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos, σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες. Και έδειξε ότι το 92% των Ελλήνων οδηγών θεωρεί ότι οι άλλοι οδηγοί είναι επικίνδυνοι.
«Οι άλλοι, πάντα για τους άλλους μιλάμε, στην Ελλάδα είναι γνωστό αυτό ότι μιλάμε για τους άλλους» λέει με την απαραίτητη δόση ειρωνίας κάτοικος της Θεσσαλονίκης, τον οποίο συναντήσαμε να οδηγεί στο κέντρο της πόλης.
Είδαμε κάποιους να οδηγούν και να γράφουν μηνύματα στο κινητό τους τηλέφωνο. Άλλους να μιλούν με βιντεοκλήση. Αυτό προκύπτει και από την έρευνα. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου, το 76% των Ελλήνων οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο και συνολικά το 84% χρησιμοποιεί το smartphone κατά τη διάρκεια της οδήγησης.
«Ταινίες έχω δει να βλέπει ο άλλος μπροστά στο κινητό και να είναι στο φανάρι σταματημένος, μέχρι μηνύματα, sms, διάφορα» μας λέει οδηγός του ΟΑΣΘ που καθημερινά μεταφέρει επιβάτες και προσπαθεί να είναι όσο πιο προσεκτικός μπορεί.
Τα σήματα του ΚΟΚ πολλές φορές μοιάζουν διακοσμητικά. Συνηθισμένη η αναστροφή προς ανατολικά, παρά την απαγορευτική πινακίδα στην Εγνατία, μπροστά στην πύλη εμπορευμάτων της ΔΕΘ.
Το κόκκινο συχνά γίνεται…. βαθύ πορτοκαλί. Κόρνες, πίεση, επιθετική οδήγηση, αναβάτες μηχανών χωρίς κράνος, επιβάτες χωρίς ζώνες ασφαλείας, είναι μόνο μερικές από τις παραβάσεις που βλέπουμε κάθε μέρα.
«Αρκετοί οδηγούν πολύ επικίνδυνα και επιθετικά, εγώ αυτό παρατηρώ καθημερινά, νιώθω ότι κάτι έχει πάθει ο κόσμος, δεν ξέρω» μας λέει άλλη οδηγός.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι όπως έδειξε η έρευνα, 8 στους 10 υπερβαίνουν το όριο ταχύτητας, ενώ σοκαριστικά είναι και τα στοιχεία για τη χρήση αλκοόλ και ουσιών. Το 15% παραδέχεται ότι έχει προκαλέσει ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ. Και ένας στους δέκα οδηγούς έχει οδηγήσει μετά από χρήση ναρκωτικών ουσιών.
«Κινδυνεύουμε ανά πάσα στιγμή, πολύ, η νεολαία πολύ πίνει, είναι πολύ επικίνδυνο κι εγώ έχω και δύο παιδιά συνήθως και φοβάμαι πάρα πολύ» λέει στο TheOpinion οδηγός από τη Θεσσαλονίκη.
Το 26% των Ελλήνων οδηγών επιβεβαιώνει ότι έχει κοιμηθεί έστω και για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι, ενώ 2 στους 10 οδηγούς έχει εμπλακεί ή παραλίγο να είχε ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι Έλληνες οδηγοί είναι ευέξαπτοι, με το 63% να παραδέχεται ότι διαπληκτίζεται με τους άλλους οδηγούς, το 60% κορνάρει άσκοπα, ένας στους τέσσερις κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να μαλώσει και το 86% έχει φοβηθεί από την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών.
Ακόμη, το 44% δεν φορά ζώνη ασφαλείας κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Τέλος, σχεδόν 6 στους 10 Έλληνες οδηγούς δεν τηρούν τις αποστάσεις ασφαλείας και έχουν την τάση να κολλούν στο προπορευόμενο όχημα.
«Τα ευρήματα του φετινού ευρωβαρόμετρου οδικής ασφάλειας επαναφέρουν κρίσιμα ζητήματα ασφαλούς οδήγησης και αναδεικνύουν νέους κινδύνους, όπως η σταθερά αυξανόμενη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση.
Το συμπέρασμα είναι ότι όλοι οι δρώντες στο πεδίο της οδικής ασφάλειας, οφείλουμε να ανανεώσουμε τη δέσμευση και τις γνώσεις μας, υπηρετώντας τη ζωή και την ακεραιότητα των χρηστών του δρόμου», αναφέρει μεταξύ άλλων ο διευθυντής Ελλάδος Vinci Concessions και μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Vinci Autoroutes, Παναγιώτης Παπανικόλας.
Οι βυθοί της Σαντορίνης βρίσκονται σε συνεχή παρακολούθηση, από την ομάδα της Περιβαλλοντικής Οργάνωσης Dive In Action και οι φετινές δράσεις προγραμματίζονται σε όλο τον ορίζοντα της ακτογραμμής της.
Μέχρι σήμερα έχουν γίνει 2 από τις 5 επαναληπτικές επιθεωρήσεις και συντηρήσεις και ακολουθούν τις επόμενες μέρες μέχρι τέλος Ιουνίου 3 δράσεις.
Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκονται ακόμα 2 προγράμματα της οργάνωσης, με αρχή το έργο Erinia 2023 και την ολοκλήρωση του EnviNet για τη δημιουργία του Κυκλαδικού δικτύου.
Επόμενη και τελευταία στάση; Ο Κόρφος είναι ο μικρός γραφικός όρμος της Θηρασιάς και αποτελεί τον επόμενο σταθμό της Περιβαλλοντικής Οργάνωσης Dive In Action.
Με την ευγενική συνδρομή του σκάφους που κάνει τα καθημερινά δρομολόγια, του Δήμου Θήρας, για την αποεπιβίβαση των εξοπλισμών από το Αμμούδι και την επίβλεψη του Λιμεναρχείου Θήρας, η ομάδα θα μεταβεί την Κυριακή στο νησί για τον φετινό υποθαλάσσιο καθαρισμό του όρμου.
Ο όρμος δεν έχει δυνατότητα πρόσβασης επίγειων μέσων, εκτός πλωτών, για την επίτευξη ενός τέτοιου στόχου. Έτσι η διατήρηση του υποθαλάσσιου τοπίου και της βιοποικιλότητας εναπόκειται στις ομαδικές προσπάθειες της Dive In Action.
Αξιολόγηση περιοχών
Δεδομένου ότι σε αλλά τοπικά λιμάνια όπως ο Έξω Γιαλός, ο Μονόλιθος ή η Βλυχάδα, υπάρχει η δυνατότητα δράσεων και από την στεριά, όπως για παράδειγμα η εκτέλεση καθαρισμού με μηχανήματα από το Λιμενικό Ταμείο, η Περιβαλλοντική Οργάνωση κάνει δράσεις στο νησιωτικό σύμπλεγμα της Θήρας, σε περιοχές που στερούνται αυτής της δυνατότητας.
Παράλληλα σε άλλα μικρά λιμάνια του νησιού συχνής κίνησης, όπως τα προαναφερόμενα με εκτεταμένη ρύπανση από τις ποικίλες δραστηριότητες, η συγκέντρωση στοιχείων και καταγραφών, ως δεδομένο μικτής προέλευσης, έχει ελάχιστη σημασία για τη μελέτη των περιοχών.
Αντίθετα θαλάσσιες ζώνες σε παραδοσιακούς οικισμούς όπως ο Κόρφος, το Αμμούδι, ο Άγιος Νικόλαος η Αρμένη και ο όρμος των Φηρών, αποτελούν σημαντικό πεδίο συγκέντρωσης δεδομένων σε όλα τα ερευνητικά επίπεδα.
Αν και η θαλάσσια ρύπανση είναι μείζον ζήτημα στις ελληνικές θάλασσες, ωστόσο δράσεις βιωσιμότητας που περιλαμβάνουν παρατηρήσεις και καταγραφές από ομάδες επικεντρωμένες στη θαλάσσια διατήρηση έχουν άλλη αξία στο περιβαλλοντικό πεδίο.
Η δράση στον Κόρφο υλοποιείται σε συνεργασία με το Λιμεναρχείο Θήρας – Τμήμα Περιβάλλοντος και εγγράφεται στις δράσεις της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος.
FILE - A firefighter passes a burning home as the Dixie Fire flares in Plumas County, Calif., July 24, 2021. Tens of millions of people are being uprooted by natural disasters due to the impact of climate change, though the world has yet to fully recognize climate migrants or come up with a formalized mechanism to assess their needs and help them. (AP Photo/Noah Berge, File)
Οι απόκοσμες εικόνες που έκαναν τον γύρο του κόσμου και έδειχναν τη Νέα Υόρκη να έχει «πνιγεί» από τους καπνούς των πυρκαγιών που κατακαίνε τον Καναδά εδώ και μέρες, επανέφεραν στον δημόσιο διάλογο το πρόβλημα των μέγα-πυρκαγιών (megafires) που θεωρείται μια νέα παγκόσμια απειλή.
Οι πυρκαγιές όπως αυτές μαίνονται στον Καναδά, τείνουν να γίνουν όλο και συχνό φαινόμενο και αποτελούν ένα πολυπαραγοντικό, απειλητικό φαινόμενο που όχι μόνον καταστρέφει το παρόν, αλλά θέτει σε κίνδυνο και το μέλλον του πλανήτη.
Από την αρχή του έτους, έχουν καταγραφεί 2.355 πυρκαγιές στον Καναδά. Το πρωί του Σαββάτου υπήρχαν στον Καναδά ενεργές 426 πυρκαγιές, οι 144 από τις οποίες στο Κεμπέκ. Οι διαστάσεις τους και η πρόωρη για την εποχή εκδήλωσή τους είναι πρωτοφανείς.
Από τις ακτές του Ειρηνικού μέχρι τις ακτές του Ατλαντικού έχουν κατακαύσει έκταση 44 εκατομμυρίων στρεμμάτων, έχουν αναγκάσει χιλιάδες ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, ενώ ο καπνός έκανε αβίωτη την κατάσταση μέχρι και την Νέα Υόρκη.
Σύμφωνα με τον μετεωρολόγο Τζέραλντ Τσενγκ, η βροχή αναμένεται την Κυριακή στο νότιο Οντάριο και το νοτιοδυτικό Κεμπέκ και θα συμβάλει στον καθαρισμό της ατμόσφαιρας από τον καπνό. Ωστόσο, οι βροχοπτώσεις δεν αναμένεται να φθάσουν στις βορειότερες περιοχές του Κεμπέκ όπου μαίνονται οι πυρκαγιές παρά μετά την Τρίτη και θα είναι ασθενείς.
Επιδείνωση
Η συχνότητα των πυρκαγιών που εντείνεται από τις υψηλές θερμοκρασίες σε πολλές περιοχές, αποτελεί δυσοίωνο σημάδι των αρνητικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, προειδοποιούν οι ειδικοί. Αν και οι επιστήμονες δεν συνδέουν τις πυρκαγιές του φετινού καλοκαιριού με την κλιματική αλλαγή, οι ειδικοί και οι αξιωματούχοι λένε ότι η υπερθέρμανση του πλανήτη θα επιδεινώσει αυτά τα φαινόμενα.
Μέχρι το τέλος του αιώνα, οι καμένες περιοχές είναι πιθανό να έχουν διπλασιαστεί, σύμφωνα με την υπηρεσία φυσικών πόρων του Καναδά. Ενα τέτοιο σενάριο θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες για την ανθρώπινη ζωή, τα οικοσυστήματα και την ποιότητα του αέρα, ενώ θα επηρέαζε και την προμήθεια ξυλείας.
Department of Natural Resources and Renewables firefighter Kalen MacMullin of Sydney, Nova Scotia, works on a fire in Shelburne County, N.S. on Thursday, June 1, 2023. Rain and a rainy forecast for the weekend have fire officials hopeful they can get the largest wildfire ever recorded in Canada’s Atlantic Coast province of Nova Scotia under control. (Communications Nova Scotia /The Canadian Press via AP)
Σπάνιο φαινόμενο… κάποτε
Oι Megafires ήταν κάποτε σπάνιες, αλλά γίνονται όλο και πιο κοινές. Τα τελευταία 40 χρόνια, ο μέσος αριθμός στρεμμάτων δασικής γης που καταστρέφονται από πυρκαγιές κάθε χρόνο στις ΗΠΑ έχει αυξηθεί κατά 1.000%.
Η πρώτη μεγάλης κλίμακας φωτιά παρατηρήθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ωστόσο μόλις την τελευταία τριετία αποτελεί «κανονικότητα» στις ΗΠΑ, την Αυστραλία, τη Σιβηρία και τον Αμαζόνιο. Στην Αυστραλία το 2019 ξέσπασαν πολλές μεγάλες φωτιές («mega fires» που έκαναν στάχτη περισσότερα από 1.500.000 εκτάρια δάσους, το 2020 κάηκαν επίσης εκατομμύρια εκτάρια δάσους στην Καλιφόρνια, ενώ το 2019 σημειώθηκαν μεγάλες φωτιές και στο Κονγκό.
Η «Ντίξι» στο βόρειο τμήμα της Καλιφόρνιας, η δεύτερη μεγαλύτερη πυρκαγιά στην πρόσφατη ιστορία της πολιτείας, έκαψε πάνω από 4 εκατομμύρια στρέμματα το 2021. Η περίοδος των πυρκαγιών της Αυστραλίας από το 2019 έως το 2020 ήταν ιστορική. Περισσότερα από 42 εκατομμύρια στρέμματα κάηκαν σε μια σειρά ακραίων πυρκαγιών, οι οποίες συνοδεύονταν από αστραπές, εκτόξευαν αερολύματα στη στρατόσφαιρα και «έβαψαν» τους παγετώνες της Νέας Ζηλανδίας καφέ, από τη στάχτη. «Τον Ιούνιο του 2017, για πρώτη φορά στα γεωγραφικά μας πλάτη, η Πορτογαλία υπέστη έναν νέο τύπο πυρκαγιάς, άγνωστο μέχρι σήμερα στην επιστημονική κοινότητα. Μια μέγα-πυρκαγιά έκτης γενιάς που συνδέεται σαφώς με την παγκόσμια κλιματική αλλαγή», έγραψε σε έκθεσή του το WWF Ισπανίας.
Οι επιστήμονες λένε ότι ένας από τους βασικούς λόγους για την αύξηση των megafires είναι η κλιματική αλλαγή. Ο καιρός είναι πιο ζεστός και ξηρός, και στη Δύση, το χιόνι λιώνει νωρίτερα από ό,τι κάποτε. Αυτό σημαίνει ότι η ξηρή περίοδος, που τα δάση είναι πιο ευάλωτα στις πυρκαγιές, διαρκεί περισσότερο.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα από δακτυλίους δέντρων, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Science τον Απρίλιο του 2020 διαπίστωνε ότι η ανθρωπογενής υπερθέρμανση έπαιξε σημαντικό ρόλο την περίοδο 2000-2018 η οποία χαρακτηρίστηκε από τις πιο ξηρές.
Αυτό ταιριάζει με μια ζοφερή εικόνα που διαμορφώνεται από την Εθνική Αξιολόγηση του Κλίματος, η οποία συντάχθηκε από 13 ομοσπονδιακές υπηρεσίες των ΗΠΑ το 2018. Η άνοδος της θερμοκρασίας θα αυξήσει την πιθανότητα μεγάλων ξηρασιών στα νοτιοδυτικά των ΗΠΑ και θα καταστήσει τις ξηρασίες συχνότερες και σοβαρότερες, σύμφωνα με τους επιστήμονες.
AP
Τα χαρακτηριστικά τους
Σύμφωνα με έρευνες και διεθνείς φορείς, καίνε κατ’ελάχιστον 400.000 στρέμματα δάσους. Δημιουργούν το μικρό τους μικροκλίμα, το οποίο όμως έχει το εξής χαρακτηριστικό: δημιουργούνται θερμικοί άνεμοι πολλών μποφόρ, που ανατροφοδοτούν τη φωτιά.
Δύο ακόμη χαρακτηριστικά αυτού του τύπου πυρκαγιάς, είναι η μεγάλη διάρκεια (έως και 20 ημέρες) και το μεγάλο τους μέτωπο που μπορεί να ξεπεράσει τα 150 χιλιόμετρα. Αναζωπυρώνονται εξαιτίας της ξηρασίας και των υψηλών θερμοκρασιών σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
AP
Οι συνέπειες
Οι πιο έντονες πυρκαγιές δημιούργησαν τα λεγόμενα «pyrocumulonimbus» σύννεφα, ή τεράστια σύννεφα καπνού, τέφρας και άλλων αερολυμάτων, όπως διοξείδιο του θείου, που έφτασαν σε ύψος έως και 30 χιλιομέτρων. Αυτά τα σύννεφα που προκλήθηκαν από τις πυρκαγιές, εκτόξευσαν αερολύματα στη στρατόσφαιρα, τα οποία κατευθύνθηκαν προς τα ανατολικά και στη συνέχεια διασκορπίστηκαν.
Ο καπνός από τις πυρκαγιές έχει διάφορες επιπτώσεις στο κλίμα της Γης. Ο άνθρακας απορροφά στην πραγματικότητα την ηλιακή ακτινοβολία και θερμαίνει την ατμόσφαιρα, ενώ άλλα οργανικά υλικά αντανακλούν ή διαχέουν το φως, προκαλώντας ψύξη. Ο καπνός εντείνει περιστασιακά στην ανάπτυξη σύννεφων, εμποδίζοντας την εισερχόμενη ηλιακή ακτινοβολία, αλλά και διατηρώντας την εξερχόμενη θερμότητα. Τα αερολύματα διοξειδίου του θείου μπορούν να μετατραπούν σε θειικό οξύ, να εμποδίσουν το εισερχόμενο ηλιακό φως και να συμβάλλουν στην καταστροφή του όζοντος. Οι ερευνητές παρατήρησαν επίσης μια «τοπική τρύπα του όζοντος» στη στρατόσφαιρα.
Σε αντίθεση με τις συνηθισμένες πυρκαγιές, οι megafires έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν μόνιμα το τοπίο. Για παράδειγμα, μελέτες της περιοχής που κάηκε από τη φωτιά Λας Κόντσας το 2011 στο Νέο Μεξικό βρήκαν ότι ορισμένες περιοχές μετατράπηκαν μόνιμα σε λιβάδια ή σε άλλο μη δασικό βιότοπο.
Mε νέα μορφή
Η έκθεση «Spreading like Wildfire» της Υπηρεσίας Περιβάλλοντος του ΟΗΕ προειδοποιεί ότι ο κίνδυνος των «mega» πυρκαγιών θα αυξηθεί τις προσεχείς δεκαετίες, ενώ η μορφή των πυρκαγιών έχει ήδη αλλάξει και θα αλλάξει περισσότερο όσο μεταβάλλονται οι συνθήκες κάτω από τις οποίες ξεσπούν.
Οι πυρκαγιές που μαίνονται επί εβδομάδες, που καίνε χιλιάδες τετραγωνικά χιλιόμετρα και επηρεάζουν εκατοντάδες χιλιάδες –ακόμη και εκατομμύρια– ανθρώπους και ζώα, αποτελούν μια πρόκληση για την οποία η ανθρωπότητα δεν έχει προετοιμαστεί.
Τα δεινά της πανδημίας που περιόρισαν τις μετακινήσεις και άρα τις οικονομικές εισροές, η πληθωριστική και ενεργειακή κρίση που ακολούθησε και συρρίκνωσε το εισόδημα των ταξιδιωτών, οι γεωπολιτικές αναταράξεις που άλλαξαν τον παγκόσμιο χάρτη των μετακινούμενων τουριστών αλλά και η δυναμική είσοδος νέων «παικτών» όπως η Τυνησία, το Μαρόκο, η Αίγυπτος, ακόμα και η Γεωργία, μετά την τελευταία εντυπωσιακή της εμφάνιση στην ΙΤΒ, αποτελούν εν δυνάμει κινδύνους για τη χώρα μας.
Και όλα αυτά, με την εντεινόμενη έλλειψη σε θέσεις προσωπικού που αποτελεί μια σοβαρή απειλή για το επίπεδο των προσφερόμενων υπηρεσιών, στο οποίο θα κριθεί, εν τέλει, η επαναληψιμότητα της επίσκεψης.
Μπροστά σε αυτή τη σωρεία των απειλών, παρατηρούμε μια «νιρβάνα» επιτυχιών που έχει απλά να κάνει με ποσοτικά στοιχεία, μακράν των ποιοτικών χαρακτηριστικών που θα έπρεπε να μας απασχολούν.
Και, σαν να μην έφταναν όλα αυτά, παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια, μια υφέρπουσα φημολογία περί δήθεν υπερτουρισμού την ώρα που δεν έχουμε συμφωνήσει για τον ακριβή ορισμό της.
Είχα από το 2019 επισημάνει ότι σε μια εποχή έντονων ανταγωνιστικών πιέσεων στον τουρισμό της Ελλάδας, η χρήση του «δημοφιλούς» όρου του «υπερτουρισμού» αποτελεί σημαντικό στρατηγικό λάθος.
Και τούτο διότι, ειδικά στη χώρα μας, είναι διαφορετικό να μιλάμε για ένα μόνιμο φαινόμενο, όπως συμβαίνει σε ευρωπαϊκές , κυρίως, πόλεις και άλλο να αναφερόμαστε σε συγκυριακή υπερφόρτωση , όπως μπορεί να συμβαίνει στη διάρκεια του ηλιοβασιλέματος στην Οία της Σαντορίνης ή στις ουρές των επισκεπτών της Ακρόπολης, ειδικά όταν υπάρχει μεγάλη προσέλευση επιβατών κρουαζιερόπλοιων.
Στα δύο αυτά παραδείγματα, οφείλω να επισημάνω ότι το πρόβλημα έγκειται στη διαχείριση του εισερχόμενου πλήθους που, στη μεν περίπτωση της Οίας έχει να κάνει με την ανάδειξη και των άλλων σημείων του νησιού που δυστυχώς δεν έχουν προβληθεί επαρκώς, στη δε περίπτωση της Αθήνας, υπάρχει ένας αδικαιολόγητος διαχωρισμός από την υπόλοιπη Αττική που επανειλημμένα – αλλά χωρίς αποτέλεσμα – έχω υποστηρίξει ότι έχει τη μορφή νησιού με όσα μπορεί να προσφέρει στον επισκέπτη ένας νησιωτικός προορισμός.
Το θέμα , συνεπώς, είναι ότι ενώ υπερτουρισμός , με τη σωστή έννοια του όρου δεν υφίσταται, δεχόμαστε, ως χώρα ένα «στίγμα» που δεν μας ανήκει. Πολύ περισσότερο που ακόμα και οι διεθνείς στατιστικές αδικούν , στην ουσία, τουριστικές περιοχές για τον απλούστατο λόγο ότι υπάρχει δυσαναλογία στον υπολογισμό της σχέσης κατοίκων και επισκεπτών, με αποτέλεσμα τα συμπεράσματα, κατά τη γνώμη μου, να μην αποδίδουν την πραγματικότητα.
Και εξηγούμαι : Σε αντίθεση με τις μεγάλες πόλεις, όπου συνυπάρχουν οι επαγγελματίες και εργαζόμενοι στον τουρισμό με τους επισκέπτες, στις τουριστικές περιοχές, πέρα από την “εισαγωγή” τουριστών, υπάρχει και αντίστοιχη προσέλευση επαγγελματιών και εργαζομένων που διαμένουν στις περιοχές όλο το διάστημα της τουριστικής περιόδου. Η αναφορά ανά κάτοικο, συνεπώς, δεν λαμβάνει υπόψη και τους προσωρινούς κατοίκους λόγω επαγγελματικής ενασχόλησης και αναφέρεται μόνο στους μόνιμους κατοίκους, πράγμα που, κατά τη γνώμη μου αλλοιώνει την αναλογία.
Ο ισχυρισμός μου, λοιπόν, είναι ότι, αν υπολογίσουμε στους κατοίκους και τους εποχικούς απασχολούμενους, η αναλογία με τους επισκέπτες είναι μικρότερη, πράγμα που δεν αποδίδει την πραγματική εικόνα για τυχόν υπερτουρισμό.
Ακόμα δε, και στην Αττική, έχει σημασία να υπολογίσουμε κάτοικο και επισκέπτη στην Αθήνα με τους αντίστοιχους των παραλιακών ζωνών και, επομένως, χρήσιμα συμπεράσματα θα είχαμε αν γνωρίζαμε τη συγκεκριμένη αναλογία ανά Δήμο και όχι λαμβάνοντας υπόψη την πρωτεύουσα ως σημείο σύγκρισης με το υπόλοιπο κομμάτι της Περιφέρειας.
Είναι σαφές ότι, σε αυτή τη χρονική καμπή, ουδείς έχει το δικαίωμα να εφησυχάζει. Και ήδη τα μηνύματα αλλά και η εμπειρία έχουν αποδείξει ότι τα όρια ανάμεσα στην ανάπτυξη και την υποβάθμιση ενός προορισμού, μπροστά σε όλα τα υπόλοιπα που ανέφερα στην εισαγωγή του σημειώματός μου, είναι πολύ στενά και μπορεί να μας οδηγήσουν από τη μια φάση στην άλλη.
# Ο Νότης Μαρτάκης είναι πρόεδρος του Ομίλου MTC GROUP
Από 29 Ιουνίου ξεκινά για φέτος η σύνδεση του Πειραιά με τη Μήλο και το Ηράκλειο, σε συγκεκριμένα ημερήσια δρομολόγια των πλοίων FESTOS PALACE & KNOSSOS PALACE.
Τα πλοία της MINOAN LINES θα παραμείνουν στο συγκεκριμένο δρομολόγιο έως και τις 3 Σεπτεμβρίου.
Τόπος: Σαντορίνη – Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας SAF (Santorini Arts Factory) στη Βλυχάδα
Χρόνος: Κυριακή 11 Ιουνίου στις 18:00
Δράση: «Οι φίλοι μου κι εγώ»
Με χορό και τραγούδι των μαθητών Δημοτικών και Νηπιαγωγείων Θήρας και Θηρασίας και τις ζωγραφιές του Ειδικού Σχολείου Φηρών, πραγματοποιείται για τρίτη φορά στη Σαντορίνη, εκδήλωση χορού και τραγουδιού σε μια μεγάλη γιορτή την Κυριακή 11 Ιουνίου στις 18:00 στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας SAF (Santorini Arts Factory) στη Βλυχάδα.
Στην εκδήλωση «Οι φίλοι μου κι εγώ» θα τιμηθούν για την προσφορά τους στην εκπαίδευση οι εκπαιδευτικοί Δημήτριος Καφιέρης, Παναγιώτης Θεολόγου, Μαρκετούση Μονεμβασιώτου-Βαλσαμάκη και ο Παιδίατρος Στυλιανός Κατινάκης.
Επίσης θα τιμηθεί η μνήμη του εκλιπόντος Γενικού Γραμματέα του Δήμου Θήρας Ιωάννη Ευδαίμων για την ουσιαστική προσφορά του στην βελτίωση της ποιότητας και της λειτουργίας των σχολικών υποδομών.
Την εκδήλωση θα παρουσιάσουν η κα Αντιγόνη Ευαγγελάτου και η κα Αρτεμία Πελεκάνου και θα απευθύνουν χαιρετισμό ο Αντιδήμαρχος Παιδείας κ. Γιώργος Στεφανάκης, ο Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής κ. Ζήσης Δρόσος και θα κλείσει την εκδήλωση ο Δήμαρχος Θήρας κ. Αντώνης Σιγάλας.
Η εκδήλωση είναι μια συνδιοργάνωση του Δήμου Θήρας, της Σχολικής Επιτροπής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τους Διευθυντές και Διευθύντριες των Δημοτικών Σχολείων, του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Φηρών και των Προϊσταμένων των Νηπιαγωγείων των νησιών μας.
Οταν η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει τη συμπαράσταση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τότε μπορεί να υπάρχει όμορφο αποτέλεσμα…
Τι θέλουμε να πούμε; Ενημερωθήκαμε από τον Σύλλογο Γυναικών Κωμιακής για τον καθαρισμός του δρόμου “Αμαξωτός – Μυκηναϊκός Τάφος” στην Κωμιακή...
Οπως διαβάζουμε…
Μια διαδρομή στις άκρες του χωριού ομόρφυνε από μέλη του Συλλόγου Γυναικών, τα οποία ολοκλήρωσαν με κέφι και επιμέλεια τις εργασίες που είχε ξεκινήσει η Κοινότητα.
Η καθαριότητα, το ασβέστωμα και η περιποίηση έδωσαν χρώμα στο τοπίο και στις αναμνήσεις μας και η εγκαταλελειμμένη γειτονιά έλαμψε από πάστρα και ασβέστη.
Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Δήμο Νάξου για την προσφορά υλικών!
Οι δράσεις θα συνεχιστούν και σε άλλα μέρη με τη συνεργασία Κοινότητας και Πνευματικού Κέντρου.
Είμαστε αποφασισμένες να παλέψουμε την εγκατάλειψη και την αδιαφορία που «τιμωρεί» όμορφες γειτονιές και παλιά σπίτια του χωριού.
Περιμένουμε τους ιδιοκτήτες εγκαταλειμμένων σπιτιών να ενδιαφερθούν για αυτά και να φροντίσουν τις αυλές τους, το χρωστάμε στον τόπο και στους προγόνους μας.
Περιμένουμε τη συνδρομή κάθε Κωμιακίτη και κάθε Κωμιακίτισσας!
Την τελευταία του πνοή άφησε, σε ηλικία 84 ετών, ο σπουδαίος μουσικοσυνθέτης Γιάννης Μαρκόπουλος το απόγευμα του Σαββάτου.
Υπενθυμίζεται πως ο Γιάννης Μαρκόπουλος εισήχθη στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών Αλεξάνδρα στις 5 Μαΐου. Νοσηλευόταν διασωληνωμένος στην εντατική μετά από επιπλοκές που παρουσιάστηκαν κατά τη θεραπεία του για τον καρκίνο.
Από την οικογένειά του υπάρχει η σχετική ανακοίνωση: “Με θλίψη ανακοινώνουμε ότι σήμερα το απόγευμα απεβίωσε, μετά από σκληρή μάχη με τον καρκίνο, ο μεγάλος εθνικός μας συνθέτης Γιάννης Μαρκόπουλος. Η μουσική ψυχή της Ελλάδας σίγησε. Όμως, θα μένει ζωντανή στη μνήμη μας, μέσα από τα τραγούδια του, που τραγουδήθηκαν και θα τραγουδιούνται από γενιές και γενιές Ελλήνων και Ελληνίδων”.
Τις επόμενες ώρες θα γίνει γνωστό πότε θα πραγματοποιηθεί η εξόδιος ακολουθία.
Ο Γιάννης Μαρκόπουλος, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους έλληνες συνθέτες, που με τις πρωτοποριακές συνθέσεις του άνοιξε μουσικούς δρόμους σε προηγούμενες δεκαετίες.
Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1939 στην Κρήτη, όπου πήρε τα πρώτα μουσικά μαθήματα στη θεωρία και στο βιολί, καθώς και τις πρώτες επιρροές από τους τοπικούς ρυθμούς με τους γρήγορους χορούς και τα επαναλαμβανόμενα μικρά μοτίβα, την κλασική μουσική, αλλά και τη μουσική της ευρύτερης ανατολικής Μεσογείου, ιδιαίτερα της Αιγύπτου.
Το 1956 συνέχισε τις σπουδές του στο Ωδείο Αθηνών, με τον συνθέτη Γεώργιο Σκλάβο και τον καθηγητή βιολιού Ιωσήφ Μπουστίντουϊ (Joseph Bustidui). Την ίδια εποχή εισάγεται στο Πάντειο Πανεπιστήμιο για κοινωνικές και φιλοσοφικές σπουδές, που όμως δεν ολοκληρώνει, ενώ παράλληλα συνθέτει για το θέατρο, τον κινηματογράφο και τον χορό.
Το 1963 βραβεύεται στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για τη μουσική του στην ταινία «Μικρές Αφροδίτες» του Νίκου Κούνδουρου και τον ίδιο χρόνο ανεβαίνουν από νέα χορευτικά σύνολα τα έργα του «Θησέας» (χορόδραμα), «Χιροσίμα» (σουίτα μπαλέτου) και τα «Τρία σκίτσα για χορό». Το 1967, με την επιβολή της δικτατορίας, ο Γιάννης Μαρκόπουλος μεταβαίνει στο Λονδίνο, όπου εμπλουτίζει τις μουσικές του γνώσεις κοντά στην Αγγλίδα συνθέτρια Ελίζαμπεθ Λάτιενς (Elisabeth Lutyens).
Επίσης συνθέτει την κοσμική καντάτα «Ήλιος ο πρώτος» σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη και τη μουσική για τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη για το θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Παράλληλα ολοκληρώνει τη μουσική τελετή «Ιδού ο Νυμφίος», έργο που κράτησε ανέκδοτο, εκτός του περίφημου «Ζαβαρακατρανέμια», ένα τα πιο διάσημα κομμάτια του. Την ίδια περίοδο γνωρίζεται με τους συνθέτες Ιάννη Ξενάκη και Γιάννη Χρήστου και έρχεται σε επαφή με τα πλέον πρωτοποριακά μουσικά έργα.
Στο Λονδίνο συνθέτει επίσης τους «Χρησμούς» για συμφωνική ορχήστρα και τους πρώτους «Πυρρίχιους χορούς Α’, Β’, Γ’» (από τους 24 που ολοκλήρωσε το 2001), οι οποίοι παίζονται, το 1968, από την ορχήστρα Concertante του Λονδίνου στο Queen Elizabeth Hall. Τότε γράφει και τη μουσική για την «Τρικυμία» του Σαίξπηρ που ανεβαίνει από το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας σε σκηνοθεσία David Jones. Στην Αθήνα επιστρέφει το 1969, με σκοπό να συμβάλει με τα έργα του στην πορεία για την αποκατάσταση της δημοκρατίας.
Με την είσοδο της δεκαετίας του 1970, ο Γιάννης Μαρκόπουλος πραγματοποιεί καθοριστική στροφή στην πορεία του. Υλοποιεί το μουσικό του όραμα, καταθέτοντας έργα που χαρακτηρίζονται στο σύνολό τους ως νέα πρόταση και τομή για τη μέχρι τότε ελληνική μουσική πραγματικότητα.
Πρόκειται για έργα που ως ενότητα έχουν επηρεαστεί, στις θεμελιακές αρχές τους, από τις αισθητικές και φιλοσοφικές απόψεις του συνθέτη, με το καθένα όμως από αυτά να είναι διαφορετικό. Με τις συνθέσεις του καθιερώνει την ουσία της μουσικής συμβίωσης και τους συσχετισμούς έκφρασης μεταξύ συμφωνικών και τοπικών οργάνων, μέσω του μελωδικού και ρυθμικού του ορίζοντα, των αρμονικών του δομών και των ηχοχρωμάτων της διάφανης ενορχήστρωσής του.
Παράλληλα, προτείνει εμφατικά την «Επιστροφή στις Ρίζες», εννοώντας τον «σχεδιασμό του μέλλοντος, με ενδοσκόπηση, μελέτη και πλησίασμα των άφθαρτων πηγών της ζωντανής τέχνης του κόσμου και επιλεγμένες σύγχρονες πληροφορίες τέχνης». Η πρότασή του αυτή παίρνει τις διαστάσεις ενός κινήματος τέχνης. Την ίδια περίοδο, τραγούδια του, όπως οι «Οχτροί», τα «Λόγια και τα χρόνια», τα «Χίλια μύρια κύματα», η «Λένγκω» (Ελλάδα), ο «Γίγαντας», το «Κάτω στης μαργαρίτας το αλωνάκι», το «Καφενείον η Ελλάς», τα «Παραπονεμένα λόγια», το «Μιλώ για τα παιδιά μου» και πολλά άλλα γίνονται σύμβολα και μύθοι.
Το ίδιο συμβαίνει και με τα μουσικά του έργα «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», «Ο Στράτης ο Θαλασσινός ανάμεσα στους Αγάπανθους», «Ήλιος ο Πρώτος», «Χρονικό», «Ιθαγένεια», «Οροπέδιο», «Θητεία και Μετανάστες» – σε ποίηση και στίχους Σολωμού, Σεφέρη, Ελύτη, Κ.Χ. Μύρη, Μιχ. Κατσαρού, Ελευθερίου, Σκούρτη, Θεοδωρίδη και δικούς του.
Το 1976 συνθέτει τη μουσική για την τηλεοπτική σειρά του ΒΒC «Who pays the Ferryman?» και η επιτυχία του μουσικού θέματος παραμένει στην κορυφή του βρετανικού Hit-Parade για μήνες, ενώ κάνει τον συνθέτη διεθνώς γνωστό.
Στα επόμενα χρόνια η δημοφιλία αυτή εκφράζεται με πολλές μετακλήσεις για συναυλίες και ο Μαρκόπουλος πραγματοποιεί αλλεπάλληλα ταξίδια ανά τον κόσμο, όπως στη Νέα Υόρκη, τη Φιλαδέλφεια, το Σικάγο, το Σαν Φρανσίσκο, το Τορόντο, το Μόντρεαλ, τη Στοκχόλμη, το Άμστερνταμ, τη Νάπολη, το Παρίσι, το Βερολίνο, το Μόναχο, τη Φρανκφούρτη, τις Βρυξέλλες, το Λονδίνο, καθώς και σε διάφορες πόλεις της Ρωσίας και της Αυστραλίας.
Το 1980 ενώνεται και στη ζωή με την τραγουδίστρια και συνεργάτιδά του Βασιλική Λαβίνα. Γεννιέται η κόρη τους Ελένη. Για μια περίοδο ο συνθέτης αποζητά μια πιο ιδιωτική ζωή με την οικογένειά του, ενώ ξεκινά η προετοιμασία του για το άνοιγμα ενός νέου κεφαλαίου στη μουσική του: Στον κορμό των νέων συνθέσεών του εμφανίζονται μελωδικά ξεσπάσματα στηριγμένα στην εκτεταμένη πολυτονικότητα της αρμονικής του δομής –καρποί της φαντασίας του– που ενισχύονται από το πάθος μιας ανεξάντλητης ζωτικότητας.
Το 1994 συνθέτει ένα από τα πιο σημαντικά του έργα, τη «Λειτουργία του Ορφέα» –για φωνή, χορωδία και ορχήστρα– που απευθύνεται φιλοσοφικά στον επαναπροσδιορισμό της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση. Ακολουθούν η «Ανα-γέννηση Κρήτη ανάμεσα σε Βενετιά και Πόλη», μουσικό ταξίδι σε 4 ενότητες, η όπερα «Ερωτόκριτος και Αρετή», τα «Σχήματα σε κίνηση», κονσέρτο για πιάνο εμπνευσμένο από τον Πυθαγόρα, τα «Ευήλια τοπία, φαντασία για σόλο φλάουτο», ο «Νόμος της Θαλπωρής», ορατόριο-μουσικό θέαμα για φωνές, χορωδία, ορχήστρα πνευστών, μπαλέτο και εικόνες, «16 Πυρρίχιοι χοροί 1980-2001», «Τρίπτυχο για φλάουτο έγχορδα και άρπα» (2007).
Τέλος, να σημειωθεί ότι Γιάννης Μαρκόπουλος είχε συνεργαστεί με το ΑΠΕ-ΜΠΕ καθώς το μουσικό σήμα των ειδήσεων του ραδιοφωνικού σταθμού «Πρακτορείο 104,9» που εκπέμπει από τη Θεσσαλονίκη, αλλά και διαδικτυακά, φέρει την υπογραφή του.