Σάββατο, 9 Αυγούστου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 1389

Πανναξιακός ΑΟΚ: Και με τη βούλα Ναξιώτης ο Λευτέρης Καραλευθέρης

0

Ηταν λίγο πολύ αναμενόμενο… Το είχαμε αναφέρει πριν από μερικές ημέρες και απλά ήταν θέμα χρόνου να γίνει πραγματικότητα. Βασικά, έπρεπε να ανακοινωθεί πρώτα ο προπονητής (Αλέξης Καρατζάς) και στη συνέχεια οι παίκτες…

Οπότε; Μιλάμε για τον Πανναξιακό ΑΟΚ, την ομάδα μπάσκετ της Νάξου που θα αγωνιστεί και φέτος στη Γ’ Εθνική και ο οποίος έκανε δικό του και με τη βούλα τον Λευτέρη Καραλευθέρη!

Ο βραχύσωμος γκαρντ, που μετά το πέρασμά του από την ΦΕΑ ΝΦ/ΝΧ θα συνεργαστεί εκ νέου με τον Αλέξη Καρατζά και στη Νάξο, τέλειωσε τη φετινή σεζόν στον κόσμο της Ελίτ Λίγκ μετρώντας 16 πόντους, 5 ριμπάουντ αλλά και 5 ασίστ αλλά δεν κατάφερε να βοηθήσει την ομάδα του να σωθεί.

Η επίσημη ανακοίνωση του Πανναξιακού ΑΟΚ αναφέρει:

Το Δ.Σ. του Πανναξιακού βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την έναρξη συνεργασίας με τον αθλητή Λευτέρη Καραλευθέρη.
Ένας αθλητής που έρχεται στο σωματείο μας αγωνιζόμενος κατά την περσινή περίοδο με τα χρώματα της ομάδας της ΦΕΑ στην Elite League εθνική κατηγορία, όντας ένας από τους πολυτιμότερους παίχτες της κατηγορίας!
Τα στατιστικά του Λευτέρη τη χρονιά που μας πέρασε στο πρωτάθλημα της Elite League ήταν 15,6 πόντοι/ 4,9 ριμπάουντ/4,6 ασίστ Μ.Ο.
Στις πρώτες του δηλώσεις με την Πορτάρα στο στήθος δήλωσε:
“Είμαι πολύ χαρούμενος που τη νέα αγωνιστική περίοδο θα αγωνίζομαι με τα χρώματα του Πανναξιακού!
Το πλάνο που μου παρουσίασε ο κοουτς και η διοίκηση ότι τη φετινή χρονιά θα υπάρξει ένας σοβαρός στόχος διεκδίκησης της ομάδας αλλά και πάνω απολα το καλό κλίμα υγείας και ευχαρίστησης που εκπέμπει το σωματείο με βοήθησαν στο να πάρω την τελική μου απόφαση!Από την μεριά μου υπόσχομαι απέναντι στον κόσμο του Πανναξιακού ότι θα προσπαθήσω με όλες μου τις δυνάμεις να βοηθήσω με οποιοδήποτε δυνατό τρόπο το σωματείο να πετύχει τους στόχους του τη νέα αγωνιστική περίοδο!”
Λευτέρη εκ μέρους όλης της Διοίκησης σε καλωσορίζουμε στο όμορφο νησί μας και σου ευχόμαστε ολόψυχα να έχεις μια χρονιά γεμάτη υγεία και πολλές επιτυχίες με την Πορτάρα στο στήθος! Λευτερης Καραλευθερης καλωσήρθες στην Μπλε οικογένεια!

Αντίπαρος – Skerry : Από τις θάλασσες εξαρτάται η επιβίωσή μας

0

Ξεκίνησε τις καταδύσεις σε ηλικία δεκαπέντε ετών. Ταυτόχρονα απέκτησε την πρώτη του υποβρύχια κάμερα. Δύο χρόνια αργότερα είχε ήδη κατασταλάξει μέσα του η επιθυμία να γίνει επαγγελματίας φωτογράφος και να στρέψει τον φακό του στο θαλάσσιο περιβάλλον και στα πλάσματά του.

Αρκετές δεκαετίες μετά, ο 61χρονος σήμερα Brian Skerry δεν έχει μετανιώσει ούτε στιγμή για την επιλογή του. Μέσα από τη δουλειά του έχει πάρει πολλές χαρές και συγκινήσεις: συνεργασία σχεδόν τριών δεκαετιών με το National Geographic, βραβείο Emmy, βιβλία, μια ταινία («Secret of the whales») σε παραγωγή του Τζέιμς Κάμερον, μεταξύ άλλων.

«Ξεκίνησα ως φωτογράφος ναυαγίων», διευκρινίζει στην “Καθημερινή” από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής από τις ΗΠΑ, λίγο πριν έρθει στην Ελλάδα. «Ως παιδί σχετικά φτωχής οικογένειας, από το Μίλφορντ, λαχταρούσα να ταξιδέψω στον κόσμο, όμως δεν είχα χρήματα. Ως λάτρης της φύσης και της ιστορίας και γνωρίζοντας ότι στη θάλασσα της Νέας Αγγλίας υπάρχουν ναυάγια πλοίων και υποβρυχίων, συνεργάστηκα με ένα γραφείο που οργάνωνε καταδύσεις για τουρίστες. Το ντεμπούτο μου έγινε με ένα πειρατικό σκάφος που είχε βυθιστεί το 1717 ανοιχτά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης», συνεχίζει.

«Εκεί όπου χάθηκε το “Titan”», σπεύδω να παρατηρήσω. Αλήθεια, θα έμπαινε ο ίδιος στο συγκεκριμένο υποβρύχιο; «Aνέκαθεν με συνάρπαζε ο “Τιτανικός”, αλλά είχα αμφιβολίες για τέτοιου είδους αποστολές. Εχω πολλούς γνωστούς στον χώρο των υποβρύχιων εξερευνήσεων και ξέρω ότι οι κανόνες ασφαλείας πρέπει να είναι πολύ αυστηροί και να τηρούνται με ευλάβεια – κάτι που δεν φαίνεται να έγινε με το “Titan”. Προσωπικά, έχω φθάσει σε βάθη μέχρι 1.000 μέτρων».

Επιστροφή στην πορεία του, στη μετάβαση από τα ναυάγια στη φύση. «Το ενδιαφέρον προϋπήρχε από την εφηβεία μου. Ιδιαίτερα η θάλασσα ασκούσε πάνω μου μια ακαταμάχητη γοητεία. Παρακολουθούσα τα ντοκιμαντέρ του Ζακ-Ιβ Κουστό, διάβαζα ό,τι σχετικό κυκλοφορούσε. Αρχισα, λοιπόν, να προτείνω στο National Geographic τα δικά μου ρεπορτάζ. Ετσι ξεκινήσαμε».

Η «σταύρωση» των θηρευτών-1
Ο Αμερικανός φωτογράφος Μπράιαν Σκέρι

 

Τι θυμάται πιο έντονα από όσα θαυμαστά έχει δει και καταγράψει με τον φακό του; «Πρώτο στη λίστα είναι το ταξίδι που έκανα στη Νέα Ζηλανδία, με σκοπό να φωτογραφίσω τις φάλαινες του Βορείου Ατλαντικού που ζουν εκεί και να τις συγκρίνω με τις “συγγενείς” τους του νότιου ημισφαιρίου (Αργεντινή, Νότιος Αφρική κ.α.). Το συγκεκριμένο είδος είναι υπό εξαφάνιση, περίπου τριακόσιες έχουν απομείνει πια σε όλο τον κόσμο. Είχα πληροφορίες ότι ένας μικρός πληθυσμός βρισκόταν στα νησιά Οκλαντ. Κανείς δεν τις είχε δει ποτέ, το ρίσκο –και το κόστος του ταξιδιού– ήταν τεράστιο. Οχι μόνο τις εντόπισα, αλλά αυτά τα θηλαστικά, μήκους δεκαπέντε μέτρων και βάρους σχεδόν εβδομήντα τόνων, που δεν είχαν δει ποτέ ξανά άνθρωπο, έδειξαν μεγάλη περιέργεια για τον βοηθό μου και εμένα. Τα φωτογράφισα να κολυμπούν σε απόσταση μερικών εκατοστών από εμάς, να παίζουν μαζί μας. Ούτε στα όνειρά μου δεν περίμενα να ζήσω μια τέτοια εμπειρία».

«Από τις θάλασσες εξαρτάται η επιβίωσή μας. Το οξυγόνο που ανα- πνέουμε, σε αυτές κυρίως το χρωστάμε», λέει ο Brian Skerry.

Τι συναρπαστικό βρίσκει στον κόσμο των φαλαινών; «Συμπεριφορά είναι όλα όσα κάνουμε. Πολιτισμός είναι πώς τα κάνουμε. Οι φάλαινες, όσο κι αν σε κάποιους φανεί περίεργο, διαθέτουν τον δικό τους πολιτισμό: έχουν διαφορετικές συνήθειες ανάλογα με το σε ποιο μέρος του πλανήτη ζουν, έχουν αναπτύξει ένα είδος γλώσσας, “τραγουδούν”, σχηματίζουν κοινωνικές ομάδες με μητριαρχική δομή, γιορτάζουν τη γέννηση των νέων μελών της ομάδας, θρηνούν την απώλεια των αγαπημένων τους. Εχω κινηματογραφήσει μια όρκα, στη Νορβηγία, που κουβαλούσε το νεκρό μωρό της. Ηταν σαν κηδεία, σπαρακτικό. Ανθρωποι και φάλαινες, λοιπόν, διαφέρουμε βιολογικά αλλά ταυτόχρονα μοιάζουμε σε τόσο πολλά».

Η «σταύρωση» των θηρευτών-2
Μία από τις εικόνες του διακεκριμένου Αμερικανού φωτογράφου Μπράιαν Σκέρι με ένα ψαράκι να έχει βρει καταφύγιο σε ένα κουτί αναψυκτικού, αποτυπώνοντας το μέγεθος της καταστροφικής ανθρώπινης παρέμβασης στις θάλασσες.

 

Κρίκοι στην αλυσίδα

Ποιο μήνυμα θέλει να περάσει, λοιπόν, σε όσους βλέπουν τις φωτογραφίες ή τα φιλμ του; «Από τις θάλασσες εξαρτάται η επιβίωσή μας. Το οξυγόνο που αναπνέουμε, σε αυτές κυρίως το χρωστάμε. Τις πληγώνουμε, παίρνουμε από αυτές με βουλιμία οτιδήποτε μπορούμε, νομίζοντας ότι είναι ανεξάντλητες. Δεν είναι… Πρέπει, γενικότερα, να δούμε μέσα από διαφορετικό πρίσμα τη σχέση μας με τη φύση και να αναλάβουμε δράση για τη σωτηρία του πλανήτη. Είμαστε κρίκοι στην ίδια αλυσίδα. Αν κάτι χαθεί, κινδυνεύουμε όλοι να χαθούμε. Σαν ένα όμορφο χειροποίητο ρολόι. Εστω και ένα μικρό ελατήριο να του αφαιρέσεις, θα σταματήσει να λειτουργεί».

Ο Brian Skerry θα μιλήσει στην Αντίπαρο στις 11 Ιουλίου για το «Secret of the whales», προσκεκλημένος του Ελληνα εξερευνητή του National Geographic Θοδωρή Αναγνωστόπουλου, του Δήμου Αντιπάρου, της Κοινωνικής Επιχείρησης Εν Πλω, της SciCο και του Cyclades Preservation Fund. Είσοδος ελεύθερη.

Χορονάξιοι: Τριήμερο (15-17/07) με “Εκκλησιάζουσες”

0

Δράση: Θεατρική Παράσταση

Τίτλος: “Εκκλησιάζουσες” του Αριστοφάνη

Πότε: 15-17 Ιουλίου (ώρα έναρξης 21:00)

Που: Πρώην Σχολή Ουρσουλινών (Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Νάξου) – Κάστρο

Διοργανωτής: Θεατρική Ομάδα Νάξου “Χορονάξιοι”

Τι θα δούμε;

Οι γυναίκες της Αθήνας, απηυδισμένες από την αδικία, την κακοποίηση, την καταπίεση και την κακοδιαχείριση των ανδρών, με το απλοϊκό αλλά αποτελεσματικό τέχνασμα της μεταμφίεσης σε άνδρες, «νοθεύουν» την απόφαση της Εκκλησίας του Δήμου, καταφέρνοντας να πάρουν την εξουσία από τους άνδρες. Αρχηγός τους η πολυμήχανη και πανέξυπνη Πραξαγόρα, όπλο τους η ενότητα. Αποτέλεσμα, πέφτουν τα τείχη της φυλετικής, ταξικής, ηλικιακής ανισότητας και εισάγεται κοινοκτημοσύνη σε όλα τα αγαθά, ακόμα και στον Έρωτα και την Οικογένεια. Θα πετύχει;
—————————–
Χορός Υποκριτών:
Παρασκευή Ανεβλαβή (Αφηγήτρια, Νέα),
Μιχάλης Καλαϊτζής ( Γριά β’, Άνδρας),
Νίκος Καραβίας (Νέος),
Κώστας Παγώνης (Γείτονας, Γριά Γ’)
Νατάσσα Παράσχου (Κυρήκαινα)
Άννα Ραγκούση (Aφηγήτρια,Βλέπυρος),
Αθηνά Σαντοριναίου (Πραξαγόρα),
Αλέξανδρος Σεϊντάνης (Γριά Α’),
Νίκος Σορώκος (Χρέμης)
——————————–
Χορός Αοιδών
Μαρία Αθανασιάδου
Ιωάννης Βαλληνδράς
Κατερίνα Γιαμούρη
Τάνια Ταντίκ Κελεμένη
Καλυψώ Παπανίκου
Ρενάτα Πετρίδη (διδασκαλία χορωδίας)
Γιάννης Τζανετής (λαούτο)
Μαρία Φραγκουδάκη
Μόνικα Φρις (νέι. κρουστά)
Ήριννα Χεχτ
Σοφία Χερουβείμ (στίχοι)
————————————
Σκηνοθεσία : Φιλίππα Καραμολέγκου
Ζωγραφική σκηνικού: Ελένα Ζαπάτα
Κατασκευή Σκηνικού: Κώστας Παγώνης, Μιχάλης Καλαϊτζής
Ζωγραφική Αφίσας: Μαίρη Κυριαζοπούλου
Σχεδιασμός Αφίσας: Θάνος Παπαγεωργίου (ΣΠΕΙΡΑ)

Υποχρεωτικά τα μηχανήματα POS σε delivery και ταξί

0

Την επέκταση της υποχρεωτικής αποδοχής πληρωμών με χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, μέσω μηχανημάτων POS, σε όλες τις επαγγελματικές δραστηριότητες, ακόμα και στα μικρά χωριά σχεδιάζει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών!

Πρόκειται για ένα από τα πολλά σχέδια που θα τρέξει προσωπικά ο «αρχιτέκτονας της ηλεκτρονικής εφορίας», νυν υφυπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Θεοχάρης που έθεσε από το 2012 τα θεμέλια για να διασυνδεθούν σήμερα οι ταμειακές μηχανές με την ΑΑΔΕ.

Παρά τα βήματα που έχουν γίνει για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές υπάρχουν αρκετοί που. Μεταξύ των κλάδων που σήμερα, δεν είναι υποχρεωμένοι να διαθέτουν POS (ωστόσο αρκετοί χρησιμοποιούν προαιρετικά) είναι:

Ορισμένα θέατρα -κινηματογράφοι, Ταξί, Περίπτερα, Ορισμένα πάρκινγκ, Χώροι άθλησης, γυμναστήρια,  Μικροπωλητές σε λαϊκές αγορές κλπ, Παραδοσιακά καφενεία σε χωριά  Άλλοι επιχειρηματικοί κλάδοι που σήμερα εξαιρούνται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών οι ηλεκτρονικές συναλλαγές εκτινάχθηκαν τα τελευταία χρόνια. Ειδικότερα:

# Το 2019, οι αγορές με κάρτες ή αλλά ηλεκτρονικά μέσα έφθασαν στα 40,6 δισ. ευρώ

# Το 2020 , στα 44,7 δισ. ευρώ

# Το 2021, στα 53 δισ. ευρώ και

# Το 2022 υπολογίζεται ότι ξεπέρασαν 65 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, το 2022 ο συνολικός αριθμός των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία ανήλθε σε 20,6 εκατ., αυξημένος κατά 4% σε σχέση με το 2021. Ο συνολικός αριθμός συναλλαγών με κάρτες πληρωμών έφτασε σε 1,93 δισ. από 1, 65 δισ. το 2021, αυξημένες κατά 16% σε σχέση με το 2021.

Οι χρεωστικές κάρτες συνέχισαν να αποτελούν το κύριο υποκατάστατο της χρήσης μετρητών, με ποσοστό συμμετοχής 92% στο συνολικό αριθμό συναλλαγών με όλα τα είδη καρτών πληρωμών. Όσον αφορά την αξία των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών, ανήλθε στα 94 δισ. ευρώ, αυξημένη κατά 14% συγκριτικά με το 2021.

Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών έχει περιορίσει τις απώλειες από τις δυνητικές εισπράξεις ΦΠΑ στα 2-3 δις. ευρώ από 5-6 δις. ευρώ που ήταν μέχρι πρότινος.

Την ίδια ώρα η ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS διαπιστώθηκε στο παρά πέντε της εφαρμογής της, στο τέλος Ιουνίου, ότι πάσχει από τεχνικά προβλήματα και μάλλον θα καθυστερήσει για λίγο ακόμα. Ίσως και μέχρι τις αρχές του 2024!

Μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τελευταία έκθεση της για το Πρόγραμμα Σταθερότητας της Ελλάδας αναφέρει ότι η φορολογική συμμόρφωση θα μπορούσε να βελτιωθεί με την επέκταση της εφαρμογής των ηλεκτρονικών πληρωμών και την αυξημένη χρήση των πληροφοριών που προέρχονται από τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Ως παράδειγμα έφερνε την απόκλιση που καταγράφεται μεταξύ των χαμηλών δηλωθέντων εισοδημάτων και του κύκλου εργασιών των αυτοαπασχολούμενων.

Karagoutis Training Camp – Νάξος: Χαμόγελα και ικανοποίηση (photos)

0

Με απόλυτη επιτυχία διεξήχθη στη Νάξο μεταξύ 3 και 7 Ιουλίου το ”Karagoutis Training Camp”.

Ήταν ένα τετραήμερο γεμάτο μπάσκετ και παιχνίδι για τα παιδιά, με προπονητές τον καταξιωμένο διεθνή αθλητή Γιώργο Καράγκουτη και το καταρτισμένο επιτελείο του ”Karagoutis Training Camp”.

Το καμπ που πραγματοποιήθηκε για δεύτερη φορά στη Νάξο διοργανώθηκε από τον Δήμο Νάξου, σε συνεργασία των σωματείων καλαθοσφαίρισης του νησιού, τον ΑΠΑΣ Τα Φανάρια και τον Πανναξιακό ΑΟΚ, υπό την αιγίδα της Ένωσης Σωματείων Καλαθοσφαίρισης Κυκλάδων και τη στήριξη της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου.

Μετά την Πάρο και τη Νάξο, ο Γιώργος Καράγκουτης και η ομάδα του συνεχίζουν με το νησί της Τήνου και έπειτα αυτό της Άνδρου, μεταλαμπαδεύοντας στους μικρούς κυκλαδίτες πολίτιμες γνώσεις και εμπειρίες.

Στα highlights του κλεισίματος της διοργάνωσης ήταν και το κάρφωμα του Γιώργου Καράγκουτη, ο οποίος δεν χάλασε το χατίρι στα παιδιά που το ζήτησαν φωνάζοντας ρυθμικά.

Η ανάρτηση από τον Γιώργο Καράγκουτη αναφέρει:

Ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία το Karagoutis Training Camp στο νησί της Ναξου με την απονομή διπλωματών συμμετοχής στους νεαρούς αθλητές και αθλήτριες που συμμετείχαν!⛹🏻‍♂️⛹🏻‍♀️
✔️Πάνω από 80 παιδιά ,αγόρια και κορίτσια ηλικίας 8 έως 16 ετών προπονήθηκαν καθημερινά στο κλειστό γήπεδο «Νάξου» 😁💪
✔️Ευχαριστούμε τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων και ιδιαίτερα τον Δήμαρχο κο Δημήτρη Λιανό καθώς και την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου για την στήριξη τους!
✔️Ευχαριστούμε τον Αθλητικό Οργανισμό του Δήμου Νάξου για την παραχώρηση του κλειστού γυμναστηρίου καθώς και για όλη την φιλοξενία που μας παρείχαν!🙏🏻😁
✔️Το camp διεξήχθει υπό την αιγίδα της Ένωσης Σωματείων Καλαθοσφαίρισης Κυκλάδων!
✔️Ευχαριστούμε τα δυο σωματεία του νησιού ,Πανναξιακό ΑΟΚ και ΑΠΑΣ «Τα Φανάρια» για την άψογη συνεργασία και φιλοξενία που μας παρείχαν όλες τις ημέρες του camp!🙏🏻😁
✔️Ευχαριστούμε όλους τους χορηγούς μας για την πολύτιμη βοήθεια τους για την πραγματοποίηση του camp και ιδιαίτερα την “NATURE VALLEY” για τις ενεργειακές μπάρες που μας παρείχε καθόλη την διάρκεια των προπονήσεων!🙏🏻💪🏻
✔️Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για του χρόνου στο όμορφο νησί της Νάξου!✌🏻☺️

Stoiximan AegeanBall Festival: Αυλαία με εντυπωσιακές αναμετρήσεις

0

Με εκλεκτές παρουσίες από τον χώρο του μπάσκετ ολοκληρώθηκε το κορυφαίο μπασκετικό γεγονός του καλοκαιριού στην Ελλάδα, το 5ο AegeanBall Festival που εμπνευστής ήταν ο Γιώργος Πρίντεζης και επίκεντρο είναι η Ερμούπολη Σύρου.

Οι Onex Tigers κατέκτησαν την πρώτη θέση στο VIP League του Stoiximan AegeanBall Festival 2023!

Η ομάδα των Κωστή Γόντικα, Φωτούλα Βολονάκη, Γιαννούλη Λαρεντζάκη, Παναγιώτη Χριστόφορου, Άννα-Νίκη Σταμολάμπρου, και Άλεξ Ποκουσέφσκι πήρε το χρυσό μετάλλιο και αποθεώθηκε από τους κατοίκους και τους τουρίστες του νησιού!

Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης αναδείχτηκε MVP του Stoiximan AegeanBall Festival 2023! Το βραβείο του πολυτιμότερου παίκτη του θεσμού παρέδωσε ο Γιώργος Πρίντεζης.

Στη δεύτερη θέση του VIP League η ομάδα Stoiximan Warriors με τους Γιώργο Πρίντεζη, Νέλλυ Μπιμπίρη, Yam Madar, Γεωργία Βελούδου, Πάνο Κωνσταντόπουλο και Γιώργο Καμπερίδη!

Τρίτη θέση στο Stoiximan AegeanBall Festival οι Adidas Dragons! Η ομάδα των Βασίλη Χρηστίδη, Joe Arlauckas, Ελεάννα Χριστινάκη, Δημήτρη Διαμαντίδη, Αναστασία Κωστάκη και Nikola Miloutinov βραβεύτηκαν από τον Δήμαρχο Σύρου-Ερμούπολης Νίκο Λειβαδάρα.

Η Ελεάννα Χριστινάκη είναι η νικήτρια του διαγωνισμού Stoiximan Shooting Star! Με μία εντυπωσιακή εμφάνιση η διεθνής αθλήτρια κατέκτησε την πρώτη θέση και καταχειροκροτήθηκε από το κοινό της Σύρου!

Ο Γιώργος Πρίντεζης κέρδισε τον διαγωνισμό Kois Long Shoot και αποθεώθηκε από τους θεατές στις κατάμεστες εξέδρες, ενώ ο Όμηρος Νετζήπογλου κέρδισε τις εντυπώσεις και ξεσήκωσε τους θεατές με τις δεξιότητες του σημειώνοντας 9 πόντους σε 33 δευτερόλεπτα κατακτώντας το διαγωνισμό Cosmote Skill Challenge!

O Yam Madar, φετινός Rising Star της Euroleague και πρωταθλητής της Αδριατικής Λίγκας, αναδείχθηκε νικητής στο διαγωνισμό Knock Out by Ikea!

Ο Αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Λεονταρίτης βράβευσε τον εμπνευστή του Stoiximan AegeanBall Festival Γιώργο Πρίντεζη, τη διοργανώτρια εταιρία Progame και συγκεκριμένα τον Φάνη Ξηνταβελώνη και το Γιάννη Λάσκαρη, συνιδρυτές της, καθώς και τον Μάικ Φουντεδάκη, υπεύθυνο αγωνιστικού προγράμματος!

Μεγάλος νικητής στο διαγωνισμό τριπόντων ο Κώστας Παπανικολάου! Ο αρχηγός της Εθνικής μας ομάδας και του Ολυμπιακού ήταν ο πιο εύστοχος πίσω από τη γραμμή των 6.75μ και αναδείχτηκε νικητής του διαγωνισμού Adidas Three Point Contest, ενώ μεγάλη αποθέσωση από τον κόσμο γνώρισε ο Δημήτρης Διαμαντίδης.

Πηγή: syros-sports.gr

Κυκλάδες: “Απλησιάστα” τα εισιτήρια για τα νησιά (πίνακας)

0
Πλοία
Πλοία

Αν και το κόστος των καυσίμων έχει μειωθεί φέτος έως και 45,5% σε σύγκριση με πέρυσι, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν ίδιες με τις περυσινές – είχαν αυξηθεί 34% κατά μέσο όρο.

Η τιμή του χαμηλού σε περιεκτικότητα θείου καυσίμου Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO) που καίνε τα συμβατικά πλοία από 1.100 ευρώ/τόνο το 2022 έπεσε στα 600 ευρώ το 2023 (μείωση 45,5%), ενώ το marine gas oil που καίνε τα ταχύπλοα από 1.200 ευρώ/τόνο έπεσε στα 700 ευρώ φέτος, με ποσοστό μείωσης 41,6%, ωστόσο ο καταναλωτής καλείται να πληρώνει τα ίδια ναύλα με αυτά που πλήρωνε στο peak της ενεργειακής κρίσης.

Ο παραδοσιακός καλοκαιρινός τρόπος διακοπών σε νησί για την ελληνική οικογένεια έχει αρχίσει και γίνεται πολυτέλεια, καθώς τα έξοδα είναι δυσβάσταχτα. Πολλοί δε ψάχνουν προσφορές ακόμα από αεροπορικές εταιρείες για να ταξιδέψουν σε κάποιο νησί.

Οι πίνακες που δημοσιεύει σήμερα το «ΘΕΜΑ» αποκαλύπτουν σε όλη της την έκταση την κατάσταση.

dromologia

Οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις δεν μείωσαν ούτε στο ελάχιστο τις τιμές των εισιτηρίων προφασιζόμενες, όπως θα διαβάσετε στη συνέχεια του ρεπορτάζ, συσσωρευμένες ζημίες από τα τρία χρόνια κρίσης λόγω πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, ενώ επικαλούνται και δανειακές υποχρεώσεις. Ανώτατη κυβερνητική πηγή με την οποία επικοινώνησε το «ΘEMA» υπογράμμισε ότι οι δικαιολογίες αυτές είναι αδιανόητες και δεν στέκουν, αφού το κράτος στήριξε σημαντικά την ακτοπλοΐα, όπως και όλες τις άλλες επιχειρήσεις, στη διάρκεια τόσο της πανδημίας όσο και της ενεργειακής κρίσης.

Την κατάσταση που επικρατεί με τα ακριβά εισιτήρια αποτυπώνει γελοιογραφία που κυκλοφορεί τις τελευταίες ημέρες και στην οποία απεικονίζεται υπάλληλος ταξιδιωτικού γραφείου να προσπαθεί να βρει λύση για έναν εμβρόντητο πελάτη που έχει μείνει στήλη άλατος ακούγοντας πόσο κοστίζει για να πάει από τον Πειραιά στη Σαντορίνη. Και η υπάλληλος του προτείνει: «Πειραιάς – Σαντορίνη είναι λίγο ακριβούτσικα. Αλλά σας βρήκα μια πτήση Αθήνα – Νέα Υόρκη – Μπουένος Αϊρες – Κέιπ Τάουν – Σαντορίνη που έρχεται πιο φθηνά!».

aktoploika_in
Σκίτσο του Kourafelkythros που κυκλοφόρησε στα social media με αφορμή τις τιμές των εισιτηρίων

Η κατάσταση όμως δεν είναι για γέλια, αλλά για κλάματα. Κι αυτό γιατί, αν υπάρχουν και παιδιά στην οικογένεια συν ένα αυτοκίνητο, τότε μιλάμε για ένα μηνιάτικο στο πηγαινέλα με πλοίο σε κάποιο από τα όμορφα νησιά μας, κάτι που βέβαια δεν το αντέχουν πολλά νοικοκυριά.

Η ακρίβεια

Πανάκριβα είναι επίσης και τα εισιτήρια για νησιωτικές συνδέσεις, κυρίως στις Κυκλάδες, τις οποίες συνδέσεις επιλέγουν οι ταξιδιώτες για να επισκέπτονται περισσότερα νησιά μένοντας στο καθένα από αυτά 1-2 ημέρες. Ειδικά σε γραμμές όπου τα δρομολόγια μονοπωλεί μόνο μία εταιρεία οι τιμές είναι στα όρια του… τυπογραφικού λάθους.

Για παράδειγμα, για να ταξιδέψει κάποιος από τη Μήλο στα Κουφονήσια το εισιτήριο με το ταχύπλοο που εξυπηρετεί τη γραμμή κοστίζει 107,70 ευρώ για κράτηση που έγινε για τις 29 Ιουλίου. Το δε εισιτήριο για να πας από τη Μύκονο στην Αμοργό με το ταχύπλοο που εκτελεί το δρομολόγιο κοστίζει 98,70 ευρώ.

Στο απευθείας δρομολόγιο από Νάξο για Σαντορίνη, που εξυπηρετείται από δύο εταιρείες, τη Seajets με τέσσερα πλοία και την Blue Star Ferries με ένα πλοίο, το εισιτήριο για τα τρία από τα τέσσερα πλοία της πρώτης εταιρείας («Super Jet», «World Champion Jet» και «Super Jet 2») είναι στα 59,70 ευρώ και για το «Power Jet» είναι 54,70 ευρώ, ενώ αν ταξιδέψει κάποιος με το «Βlue Star Delos» το εισιτήριο κοστίζει 31 ευρώ.

Το δρομολόγιο από Νάξο για Φολέγανδρο η Seajets το καλύπτει με δύο πλοία, τα «Super Jet 2» και «Super Jet», και η τιμή εισιτηρίου είναι στα 76,70 ευρώ. Στην ίδια γραμμή δραστηριοποιείται και η Hellenic Seaways, με το «Artemis», και κόστος εισιτηρίου 10 ευρώ.

Στο ερώτημα λοιπόν γιατί, αφού έχει μειωθεί η τιμή των καυσίμων πάνω από 40% σε σύγκριση με πέρυσι, δεν μειώθηκε και η τιμή των εισιτηρίων, οι απαντήσεις που παίρνουμε από υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου κινούνται στο ίδιο πλαίσιο.

Μάλιστα, ένας από τους εμπειρότερους ανθρώπους της ακτοπλοΐας επεσήμανε: «Για τον καθορισμό της τιμής των εισιτηρίου δεν υπολογίζεται μόνο το κόστος των καυσίμων αλλά γίνεται ένας προϋπολογισμός. Υπάρχουν και άλλες παράμετροι, εκτός από τα καύσιμα, όπως οι τραπεζικές υποχρεώσεις, υποχρεώσεις που δεν πληρώθηκαν πέρυσι κ.λπ. Πέρυσι υπήρχε τεράστιο οικονομικό πρόβλημα με τη μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων. Από την αύξηση του κόστους οι εταιρείες απορρόφησαν το 60% και μετακύλισαν το 40% στα εισιτήρια, άρα στον επιβάτη. Υπήρξαν ζημίες οι οποίες προστέθηκαν σωρευτικά σε εκείνες που προέκυψαν από τα δύο χρόνια της πανδημίας. Οπότε είχαμε τρία χρόνια που καταγράφαμε ζημίες. Εν κατακλείδι, έρχονται υποχρεώσεις από τα τελευταία χρόνια, γι’ αυτό και δεν μειώνονται οι τιμές».

Αλλο στέλεχος μας επεσήμανε και την αύξηση τόσο του μισθολογικού κόστους όσο και των επιτοκίων που ταρακούνησε -αν δεν συντάραξε- όλη την οικονομία, ενώ υπήρξε και στέλεχος ομίλου το οποίο έβαλε στη γενική εικόνα και την εικαζόμενη νέα άνοδο του κόστους καυσίμων μετά την ανακοίνωση της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας ότι θα μειώσουν την παραγωγή.

Κοιτάζοντας τα αρχεία μας διαπιστώσαμε ότι το 2022 ήταν εφιαλτικό και παρέδωσε τη σκυτάλη στο 2023, οπότε μπορεί οι τιμές φέτος να είναι ίδιες με πέρυσι, όμως το 2022 έγιναν μέσα σε 12 μήνες, λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και της ενεργειακής κρίσης, τρεις αυξήσεις που κατά μέσο όρο κυμάνθηκαν στο 34%. Αρα η φετινή χρονιά κουβαλάει αυτό το μπαράζ των ανατιμήσεων.

Τα καύσιμα

Οσο για τις τιμές των καυσίμων το 2022, αυτές είχαν σχεδόν τριπλασιαστεί σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα. Ωστόσο φέτος η τιμή του χαμηλού σε περιεκτικότητα θείου καυσίμου που καίνε τα συμβατικά πλοία μειώθηκε 45,5%. Ενα συμβατικό πλοίο καταναλώνει, αν ταξιδεύει με 19 μίλια/ώρα, 2 τόνους την ώρα, ήτοι 1.200 ευρώ, ενώ εκείνα που πλέουν με 24 μίλια/ώρα καταναλώνουν 6 τόνους την ώρα, ήτοι 3.600 ευρώ. Για 10 ώρες ταξίδι δηλαδή το κόστος κυμαίνεται από 12.000 έως 36.000 ευρώ!

Το marine gas oil κόστιζε το 2022 1.200 ευρώ/τόνο από 510 ευρώ το 2021 (ποσοστό αύξησης κατά 157%). Ωστόσο το 2023 κοστίζει 700 ευρώ/τόνο, με ποσοστό μείωσης 41,6% σε σύγκριση με το 2022, αλλά παραμένει κατά 37,2% πιο ακριβό από το 2021. Ενα ταχύπλοο καταναλώνει 5 τόνους την ώρα. Αν κάνει δρομολόγια συνολικής διάρκειας 10 ωρών την ημέρα, το κόστος είναι 35.000 από 60.000 ευρώ πέρυσι, ποσοστό μείωσης 41,6%.

Ως πληροφορία αξίζει να αναφέρουμε ότι τα καύσιμα καλύπτουν το 50% του λειτουργικού κόστους ενός συμβατικού πλοίου και το 80% ενός ταχύπλοου. «Αν θέλεις 91 ευρώ για να πας, σε οικονομική θέση, στη Ρόδο, βγάλε συμπέρασμα τι γίνεται. Οι τιμές είναι δυσβάσταχτες. Ωστόσο όλοι είμαστε επιβάτες στο ίδιο τρενάκι του τρόμου, που ονομάζεται “αύξηση του πληθωρισμού”», τόνισε έμπειρο στέλεχος της ακτοπλοΐας.

Οι τιμές

Ναυτιλιακοί πράκτορες ανέφεραν ενδεικτικές τιμές για διάφορους προορισμούς και έδωσαν μια συνολική εικόνα από την επιβατική κίνηση μιλώντας στο «ΘEMA».

Ενδεικτικές τιμές:

• Για την Πάρο εισιτήριο στο κατάστρωμα κοστίζει 50 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 216 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά, χωρίς Ι.Χ., το κόστος είναι 149 ευρώ, ενώ με δύο παιδιά και Ι.Χ. θα πληρώσει 265 ευρώ.

• Για τη Σύρο το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται στα 45,5 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 193,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 136 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 238,5 ευρώ.

• Για τη Μύκονο το εισιτήριο της οικονομικής θέσης κοστίζει 52 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. κοστίζει 86 ευρώ.

• Για τη Σαντορίνη το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 58 ευρώ, ένα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 244 ευρώ ανά διαδρομή, με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 173 ευρώ και με Ι.Χ. 301 ευρώ.

• Για τη Ρόδο το εισιτήριο στην οικονομική θέση κοστίζει 91 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει, σε οικονομική πάντα θέση, 332,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 272 ευρώ, ενώ με δύο παιδιά και Ι.Χ. 422,5 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 396,5 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 487,5 ευρώ. Μια τετραμελής οικογένεια για να ταξιδέψει δηλαδή με Ι.Χ. θέλει σχεδόν 1.000 ευρώ μετ’ επιστροφής από τη Ρόδο.

• Για τη Μυτιλήνη το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 53,5 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 227,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 160 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά και Ι.Χ. πληρώνει 280,5 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα το κόστος για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. είναι 291,5 ευρώ, ενώ ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 367,5 ευρώ.

• Για τη Χίο το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 48 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 202 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 143 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. 249 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 262 ευρώ. Ενα ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 329 ευρώ.

• Για τον Εύδηλο Ικαρίας το απλό εισιτήριο, σε κατάστρωμα, κοστίζει 58,5 ευρώ.

• Για την Κω το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 77,5 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 305,5 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 232 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 382,5 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα με Ι.Χ. το κόστος για ένα ζευγάρι είναι 373,5 ευρώ, ενώ οικογένεια με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 452,5 ευρώ.

• Για το Ηράκλειο το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται σε 36 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 137 ευρώ ανά διαδρομή, με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 108 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 173 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 217 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 229 ευρώ.

• Για τα Χανιά το οικονομικό εισιτήριο ανέρχεται στα 48 ευρώ. Ενα ζευγάρι με Ι.Χ. θα πληρώσει 167 ευρώ ανά διαδρομή. Με δύο παιδιά χωρίς Ι.Χ. το κόστος είναι 144 ευρώ, ενώ με Ι.Χ. πληρώνει 215 ευρώ. Σε δίκλινη καμπίνα για ένα ζευγάρι με Ι.Χ. το κόστος είναι 229 ευρώ. Ζευγάρι με δύο παιδιά σε τετράκλινη καμπίνα και με Ι.Χ. πληρώνει 261 ευρώ.

• Για τις Σπέτσες το εισιτήριο κοστίζει 54 ευρώ, για την Υδρα 40 ευρώ, τον Πόρο 34 ευρώ και για την Αίγινα 19 ευρώ.

«Το κόστος για τον επιβάτη είναι τεράστιο, αλλά και το λειτουργικό κόστος για τις εταιρείες παραμένει μεγάλο», σχολιάζουν κύκλοι της αγοράς.

Οι ναυτικοί πράκτορες επεσήμαναν, πάντως, στο «ΘEMA» ότι ο κόσμος είναι αποφασισμένος να ταξιδέψει παρά το υψηλό κόστος: «Εχει την ορμή να φύγει, να ταξιδέψει και θα καλύψει το κόστος των εισιτηρίων από κάπου αλλού. Επειδή η αγοραστική του δύναμη είναι μειωμένη, πιστεύουμε ότι θα υποφέρουν οι τοπικές κοινωνίες. Κι αυτό θα συμβεί διότι ο τουρίστας στα νησιά θα ξοδέψει λιγότερα χρήματα ενώ θα κάνει και μικρότερης διάρκειας διακοπές. Κύκλος είναι αυτά… Πάντως για τον Αύγουστο πάμε για 100% πληρότητα».

Τονίζουν μάλιστα ότι υπάρχουν πλέον νησιά δύο ταχυτήτων: «Υπάρχουν οι Κυκλάδες, που είναι πιο κοντινός προορισμός αλλά συγκριτικά πιο φθηνός και προσελκύει τη νεολαία, και υπάρχουν και πιο μακρινοί προορισμοί όπως τα νησιά του ΒΑ Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα και η Κρήτη, που έχουν εξελιχθεί σε φτωχούς συγγενείς του ακτοπλοϊκού τουρισμού».

Οι προορισμοί

Οσον αφορά τους προορισμούς, η συνολική κίνηση τους πέντε πρώτους μήνες σε Αιγαίο και Ιόνιο ήταν αυξημένη κατά 3% σε σύγκριση με το 2019 και κοντά στο 20% σε σύγκριση με το 2022. Βέβαια πέρυσι υπήρχαν μέχρι την άνοιξη περιορισμοί λόγω της πανδημίας. Το φετινό εξάμηνο οι Κυκλάδες είναι περίπου στα ίδια επίπεδα με το 2019. Σε σύγκριση με το 2022, αν και ήταν υψηλότερα τον Απρίλιο και τον Μάιο, στην επιβατική κίνηση στις Κυκλάδες υπήρξε μια κάμψη τον Ιούνιο, ενώ αυξήθηκε έστω και λίγο η μεταφορική κίνηση των Ι.Χ.

Στις Κυκλάδες πτώση σημειώνουν τα μεγάλα νησιά, δηλαδή Σαντορίνη και Μύκονος, ενώ σταθερή είναι η Πάρος. Το φετινό εξάμηνο τα Δωδεκάνησα σημείωσαν πτώση 15%, η Κρήτη 10% και τα νησιά του Βορείου Αιγαίου 25%. Αύξηση 12% καταγράφηκε στον Αργοσαρωνικό και κατά 20% στις Σποράδες, που είναι όμως μικρότερη αγορά.

Με πληροφορίες από τη σελίδα Protothema.gr

Επαρχείο Νάξου: Διήμερο (10-11/07) διανομής προϊόντων ΤΕΒΑ

0

Ενημέρωση από το Επαρχείο Νάξου.. Διανομή προϊόντων ΤΕΒΑ σε δικαιούχους και μόνο για δύο ημέρες, σήμερα Δευτέρα 10 και αύριο Τρίτη 11 Ιουλίου …

Στο γνωστό μέρος συνάντησης στη πόλη της Νάξου και με απαραίτητη προϋπόθεση οι δικαιούχοι να έχουν μαζί τους τον ΑΜΚΑ..

Τι αναφέρει η ανακοίνωση που φέρει την υπογραφή του Επάρχου Νάξου κου Ιωάννη Μαργαρίτη

Στις 10 και 11 Ιουλίου 2023 και ώρες 9:00 – 13:00, θα γίνει διανομή προϊόντων Τ.Ε.Β.Α., της Βασικής Υλικής Συνδρομής, στον χώρο που στεγαζόταν παλαιότερα οι υπηρεσίες του Τμήματος Συγκοινωνιών και επικοινωνιών (πρώην ΠΙΚΠΑ) επί της οδού Παπαβασιλείου.

Οι δικαιούχοι έχουν ενημερωθεί και τηλεφωνικά για την ημέρα προσέλευσης τους.

Απαραίτητη η προσκόμιση της αστυνομικής ταυτότητας και του ΑΜΚΑ.

Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 2285361441.

Ο  Έπαρχος Νάξου, Μικρών Κυκλάδων και Αμοργού, Ιωάννης  Μιχ. Μαργαρίτης

Αμοργός – “Ο Φουτάς”: Μια εικαστική συνομιλία με το αμοργιανό μαντήλι

0

Στο Λαογραφικό Μουσείο Αμοργού εγκαινιάζεται την Κυριακή 9 Ιουλίου 2023, στις 19:30, η έκθεση «Ο Φουτάς, μια εικαστική συνομιλία με το αμοργιανό μαντήλι». Η έκθεση διοργανώνεται από το Δήμο Αμοργού και τη ΔΗ.Κ.Ε.Α, με την στήριξη της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Με αφετηρία τις πολυσχιδείς όψεις, την επίπονη εργασία κεντητικής με αντικείμενο μια παράδοση του νησιού που συνεχίζεται ως σήμερα και με πεδίο συνομιλίας τη φόρμα και την ύλη, τα μοτίβα και τους συμβολισμούς του παραδοσιακού αμοργιανού μαντηλιού, του φουτά, σχεδιάστηκε ένας εικαστικός διάλογος μεταξύ παλαιότερης και νεότερης δημιουργίας, με πηγή έμπνευσης το γυναικείο μαντήλι της παραδοσιακής ενδυμασίας της Αμοργού.

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, Ίρις Κρητικού «Η ζωτική σύνδεση του φουτά με την παραδοσιακή αμοργιανή γυναικεία ενδυμασία και την κεντητική παράδοση, με το Αμοργιανό σπίτι και τη γυναικεία υπόσταση αιωρούμενη μεταξύ θεατού και αθέατου, επιτρεπτού και απαγορευμένου, η κατανόηση της επίπονης χειρονακτικής διαδικασίας και η αποτίμηση της ενδοχώρας του μοναχικού γυναικείου χρόνου, η διάσωση ενός πρωτογενούς αλφαβηταρίου συμβόλων και η αποτύπωση της διαχρονίας που διαπνέει τον διάκοσμο και τη χρήση, αποτελούν τους κύριους άξονες αναφοράς και έμπνευσης των συμμετεχόντων εικαστικών από ολόκληρη την Ελλάδα αλλά και από την Αμοργό, που εργαζόμενοι με διαφορετικά μέσα (κεντητική, ύφανση, ζωγραφική, γλυπτική, decoupage, μεταλλοτεχνία, design, ψηφιακά μέσα, εγκατάσταση κ.ά.), σύγχρονες και παραδοσιακές τεχνικές, χειροποίητη διαδικασία και πληθώρα υλικών, δημιουργούν πρωτότυπα έργα ιστορικής και ενδυματολογικής αναφοράς με εξέχουσες διαφορετικότητες. Τα έργα τους τοποθετούνται ως μικρές εμβόλιμες πτυχές παρουσίας και διαλόγου ανάμεσα στα μόνιμα εκθέματα του μουσείου».

Στο πλαίσιο της έκθεσης, παράλληλες δράσεις όπως εκπαιδευτικά προγράμματα και εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες, ενισχύουν με τρόπο διαδραστικό την ουσιαστική έννοια της κατανόησης της εξακολουθητικά αναβλύζουσας παράδοσης και την πολύτιμη διαχρονία των μέσων, των κωδίκων και των συμβόλων έκφρασης.

Το πρώτο εργαστήριο για ενήλικες στο πλαίσιο της έκθεσης, διοργανώνεται στο Λαογραφικό Μουσείο τη Δευτέρα 10 Ιουλίου στις 11:00 από τη συμμετέχουσα Αμοργιανή Ειρήνη Βεκρή, μετά από ξενάγηση που θα πραγματοποιηθεί από την επιμελήτρια.

Ο Δήμαρχος Αμοργού, Ελευθέριος Καραΐσκος δήλωσε: «Η μνήμη, η τέχνη, η πολιτιστική κληρονομιά. Όλα μαζί είναι το κέντημα που στολίζει το ύφασμα της ιστορικής μας αναφοράς. Τη σύγχρονη εποχή η ανάγκη διάσωσης της πολιτιστικής ταυτότητας και προβολής της λαϊκής μας παράδοσης είναι επιτακτική. Η έκθεση «Ο Φουτάς, μια εικαστική συνομιλία με το αμοργιανό μαντήλι» με τα έργο των εξαίρετων εικαστικών αλλά και τα διαδραστικά σεμινάρια, μας φέρνουν πιο κοντά στην κατανόηση της διαχρονικής αξίας της πολιτιστικής μας περιουσίας»

Στην έκθεση συμμετέχουν: Ειρήνη Βεκρή, Μαίρη Γαλάνη-Κρητικού, Χάρις Γαύρου, Μαρία Γέρουλα, Ειρήνη Γκόνου, Κρίστι Γρηγορίου, Μαρία Διακοδημητρίου, Ειρήνη Ζαΐμη, Κατερίνα Καλιτσουνάκη, Τίνα Καραγεώργη, Δήμητρα Κωνσταντινίδη, Μαρία Κώτσου, Σοφία Λαμπροπούλου, Λούλα Λεβέντη, Βαρβάρα Μαλτέζου, Μηνάς Μαυρικάκης, Ποθητή Μεντρινού, Άγαθα Μίγγου, Φραντζέσκα Μπούτση, Αλέκα Μυρίλλα Σοφία Πάσχου, Βιβή Περυσινάκη, Κλάρα Πουλαντζά, Ιφιγένεια Σδούκου, Ελένη Σιούστη, Νίκος Τριανταφύλλου, Κλαίρη Τσαλουχίδη-Χατζημηνά, Εύη Φωστιέρη, Νίκος Χιωτίνης.

Σύμη: Αγαλμα στη μνήμη της Ευγενίας Μαστορίδου

0
Σύμη - photo Credit kathimerini.gr
Σύμη - photo Credit kathimerini.gr

Ευγενία Μαστορίδου. Πόσοι την γνωρίζουν. Και κυρίως ποιος ο ρόλος της στη ζωή όχι μόνο των κατοίκων της Σύμης αλλά και στην ιστορία των δυτών…

Αγαλμα στη μνήμη της Ευγενίας Μαστορίδου της πρώτης γυναίκας- δύτριας έχει ήδη στηθεί στο λιμάνι της Σύμης (στις 29/06) και δη μπροστά από το Δημαρχείο του νησιού στο λιμάνι. Αλλά τα αποκαλυπτήρια θα γίνουν σε ειδική εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί τον προσεχή Αύγουστο.

Η Ευγενία Μαστορίδου ήταν η πρώτη γυναίκα που βούτηξε με σκάφανδρο στο λιμάνι της Σύμης για να πείσει τους σφουγγαράδες να το χρησιμοποιήσουν στις καταδύσεις τους, αφού μέχρι τότε οι σφουγγαράδες έκαναν γυμνοί τις καταδύσεις για να βγάλουν τα σφουγγάρια από τους βυθούς κρατώντας την αναπνοή τους.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως δηλώνει στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο δήμαρχος Σύμης Ελευθέριος Παπακαλοδούκας, ο δήμος αποφάσισε να τιμήσει την Ευγενία Μαστορίδου και ήδη το άγαλμα που κατασκευάστηκε από τον Καλύμνιο γλύπτη Σακελλάρη Κουτούζη με δαπάνες του Συμιακού Αλέξανδρου Κόκκινου, βρίσκεται στο νησί.

Τα αποκαλυπτήρια του όπως επεσήμανε o κ. Παπακαλοδούκας προγραμματίζονται για τον Αύγουστο, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του φεστιβάλ Σύμης που πραγματοποιούνται κάθε καλοκαίρι στο νησί.

Ο δύτης με σκάφανδρο είχε τη δυνατότητα να παραμένει στο βυθό περισσότερη ώρα από ό,τι ένας γυμνός δύτης. Η γυναίκα του Φώτη Μαστορίδη, η Ευγενία ή αλλιώς πιο γνωστή, ως Κυρά Φώτενα, προκειμένου να πάρουν θάρρος και να χρησιμοποιούν το σκάφανδρο οι δύτες που μέχρι τότε βουτούσαν γυμνοί, φόρεσε το σκάφανδρο εξού και η ονομασία «φόρεμα», και βούτηξε μέσα στο λιμάνι της Σύμης το 1863, τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο δήμαρχος της Συμης.

Σύμφωνα με τα ιστορικά στοιχεία, ήταν ο Φώτης Μαστορίδης από τη Σύμη που έφερε το πρώτο σκάφανδρο στην Ελλάδα, το 1862. Ο Μαστορίδης δεν ήταν δύτης, όμως εργαζόταν ως καπετάνιος με τους Άγγλους στην ανέλκυση ναυαγίων στις Ανατολικές Ινδίες και την Κεϋλάνη. Οι Άγγλοι τού έκαναν δώρο ένα πλήρες σκάφανδρο με τον εξοπλισμό του. Τη στολή αυτή πήγε στη Σύμη το 1862 και προσπάθησε να πείσει τους σφουγγαράδες να τη χρησιμοποιήσουν στην αλιεία των σφουγγαριών, καθώς η χρήση της -λόγω της δυνατότητας μεγαλύτερης παραμονής του δύτη στο βυθό- εξασφάλιζε την αλίευση μεγαλύτερων ποσοτήτων.

Επειδή όμως οι δύτες παρέμεναν δύσπιστοι -αφού υπήρχε ο σχετικός, λόγω άγνοιας, φόβος- έκανε μια επίδειξη στο λιμάνι της Σύμης με πρώτο δύτη τη γυναίκα του. Το 1863 άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως από τους σφουγγαράδες της Σύμης. Το 1864 άρχισαν να χρησιμοποιούνται σκάφανδρα από σπογγαλιείς της Καλύμνου, της Χάλκης και του Καστελόριζου, ενώ το 1866 χρησιμοποιήθηκαν από Υδραίους και Αιγινήτες.

Η χρήση του σκάφανδρου που έγινε όμως την εποχή εκείνη, χωρίς γνώσεις για τους κινδύνους που υπήρχαν – οι οποίοι σχετίζονταν με τη διαδικασία της αποσυμπίεσης – είχε ως συνέπεια από το 1866 μέχρι το 1915 να καταγραφούν -σε καταδύσεις με χρήση σκάφανδρου- εκατοντάδες θάνατοι και χιλιάδες περιστατικά παραλύσεων λόγω της «ασθένειας των δυτών» στα σπογγαλιευτικά νησιά του Αιγαίου. Το ίδιο διάστημα σημειώθηκαν μόλις 10 θάνατοι γυμνών δυτών.

Ωστόσο, ο ανταγωνισμός μεταξύ δυτών με σκάφανδρα («μηχανικοί» όπως λέγονταν) και δυτών με ελεύθερη κατάδυση (γυμνών βουτηχτάδων) παρέμενε άνισος, κάτι που προκάλεσε πολλά επεισόδια στη Σύμη και την Κάλυμνο με αποτέλεσμα να καταστραφούν πολλά σκάφανδρα. Το 1866 απαγορεύτηκε η χρήση σκάφανδρου όμως η απαγόρευση δεν κράτησε πολύ.

Παράλληλα, το 1865 οι Γάλλοι Rouquavrol και Denavorouze κατασκεύασαν το πρώτο ημιαυτόνομο σκάφανδρο, το αποκαλούμενο και ως «αεροφόρο».

Ήταν ένα νέο είδος σκάφανδρου που λάμβανε αέρα υπό πίεση από την επιφάνεια, είχε όμως μια φιάλη -ένα είδος ντεπόζιτου στη ράχη του- το οποίο γέμιζε με πεπιεσμένο αέρα και έδινε τη δυνατότητα στον δύτη, οποιαδήποτε στιγμή επιθυμούσε, να διακόψει την επαφή με την επιφάνεια, να αφήσει τον σωλήνα και να δράσει ως αυτοδύτης.