Η καρδιά του ναξιώτικου ποδοσφαίρου θα χτυπά δυνατά την Κυριακή (11/05) στο ΔΑΚ Νάξου, εκεί όπου ο ιστορικός Πανναξιακός ΑΟ υποδέχεται τον Απόλλωνα Καλυθιών για την 3η αγωνιστική των μπαράζ ανόδου στη Γ’ Εθνική, στον 8ο όμιλο.
Μετά από δύο αγωνιστικές όπου είχε ρεπό και νίκη στα χαρτιά (μετά την αποχώρηση του Πυθαγόρα Σάμου) οι “κυανόλευκοι” με πρωταγωνιστή τον Κώστα Μανωλά, επιστρέφουν στη δράση γεμάτοι φιλοδοξία, ενέργεια και πίστη. Στόχος; Η πολυπόθητη άνοδος και η επάνοδος στις εθνικές κατηγορίες – ένα όνειρο που ζωντανεύει ξανά στο νησί μετά από αρκετά χρόνια.
Ο αντίπαλος, πρωταθλητής Δωδεκανήσου, ταξιδεύει με προσμονή στη Νάξο, αλλά ο Πανναξιακός ξέρει καλά πως το ΔΑΚ είναι το «κάστρο» του. Το πάθος της εξέδρας, η δύναμη της έδρας και το ταλέντο της ομάδας είναι τα μεγάλα του «όπλα».
Η σέντρα είναι στις 13:45 της Κυριακής (11/05) και αναμένεται να βρει το γήπεδο γεμάτο από φιλάθλους, που στηρίζουν με συνέπεια και καρδιά την προσπάθεια των παιδιών του νησιού. Γιατί ο Πανναξιακός δεν είναι απλά μια ομάδα – είναι κομμάτι της ταυτότητας και της περηφάνιας της Νάξου.
Με το βλέμμα στραμμένο στην κορυφή της βαθμολογίας, ο Πανναξιακός γνωρίζει πως κάθε ματς είναι ένας τελικός. Και αυτός της Κυριακής, είναι από τους πιο σημαντικούς.
Η επόμενη αγωνιστική (3η)
Όλυμπος Αγιάσου-Κένταυρος Βριλ.
Πανναξιακός-Απόλλων Καλυθίων
Θύελλα Χαλκειούς-ΑΨΕΣ Πυθαγόρας
Ρεπό: Σαρωνικός Αναβ.
Βαθμολογία (2 αγωνιστικές)
Αγ. Β. Γκολ
1.Κένταυρος Βριλ. 2 6 6-2
2.Σαρωνικός Αναβ. 2 6 3-1
3.Απόλλων Καλυθίων 2 3 5-2
—————————————————
4.Πανναξιακός 1 3 3-0
5.Θύελλα Χαλκειούς 2 0 2-4
6.Όλυμπος Αγιάσου 1 0 0-4
7.ΑΨΕΣ Πυθαγόρας 2 0 0-6
Τώρα είναι η στιγμή. Όλοι δίπλα στον Πανναξιακό. Για τη φανέλα. Για το νησί. Για την άνοδο.
Oλιγοπωλιακές συνθήκες στην ελληνική ακτοπλοΐα διαπιστώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρά την πλήρη απελευθέρωση της σχετικής αγοράς, ήδη από το 2002. Δύο μόνο εταιρείες κατέχουν το 60% του στόλου στην ακτοπλοΐα μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων, με συνέπεια συχνά να μην υπάρχει ανταγωνισμός στα εισιτήρια και στις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ την ίδια ώρα μικρότερα νησιά –μη δημοφιλή ως τουριστικοί προορισμοί– εξακολουθούν να εξυπηρετούνται με πολύ αραιά δρομολόγια.
Μάλιστα η Επιτροπή επισημαίνει ότι δεν υπάρχουν ενδείξεις ενίσχυσης του ανταγωνισμού και εισόδου νέων εταιρειών. Την ίδια ώρα, το κόστος των συμβάσεων για τα επιδοτούμενα από το κράτος δρομολόγια, προκειμένου να υπάρχει ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών της λεγόμενης «άγονης γραμμής», έχει αυξηθεί κατά 1.400% τα τελευταία 24 χρόνια.
Τα παραπάνω είναι μερικά μόνον από τα ευρήματα της προκαταρκτικής έρευνας που διενήργησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία λίγο πριν από το Πάσχα και συγκεκριμένα στις 15 Απριλίου αποφάσισε να προχωρήσει σε κλαδική έρευνα στην ακτοπλοΐα, λαμβάνοντας υπόψη, όπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της, τη σημασία της ελληνικής ακτοπλοΐας για την ελληνική οικονομία και κοινωνική συνοχή, τη δομή του εγχώριου ακτοπλοϊκού κλάδου και την παρατηρούμενη εξέλιξη των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται, σημειωτέον, λίγες ημέρες μετά τις δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Κικίλια ότι το φετινό καλοκαίρι δεν αναμένονται νέες αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Μέσω της έρευνας αυτής η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα εξετάσει τις συνθήκες ανταγωνισμού στην ακτοπλοΐα, προκειμένου να διαπιστώσει τυχόν στρεβλώσεις και να υποβάλει προτάσεις για την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά.
Αλλα στοιχεία – προβληματισμοί που προέκυψαν κατά την προκαταρκτική έρευνα είναι τα ακόλουθα:
– Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς και, ειδικότερα, οι ρυθμίσεις της διαδικασίας (ελεύθερης) δρομολόγησης επιτρέπουν σημαντικό περιθώριο στρεβλώσεων και άμβλυνσης της έντασης του ανταγωνισμού στη βάση των επιχειρηματικών πλάνων και στρατηγικών των ακτοπλοϊκών εταιρειών, ιδίως σε ό,τι αφορά τον ορθολογικό σχεδιασμό του δικτύου θαλασσίων συγκοινωνιών, την αποτελεσματική παροχή ποιοτικών μεταφορικών υπηρεσιών και, εντέλει, τις τιμές της ακτοπλοϊκής υπηρεσίας.
– Με δεδομένους τους κανόνες ελεύθερης δρομολόγησης, ο συμπληρωματικός διορθωτικός μηχανισμός των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούμενες γραμμές) είναι πλέον απαραίτητος για την κάλυψη των νησιωτικών περιοχών, γεγονός που ενδεικνύει αναποτελεσματικότητες στην υφιστάμενη λειτουργία της ελεύθερης ακτοπλοϊκής αγοράς και αυξάνει το κόστος, για τον κρατικό προϋπολογισμό, εξυπηρέτησης των ελληνικών νησιών. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος για τον κρατικό προϋπολογισμό αυτών των συμβάσεων εκτιμάται ότι έχει αυξηθεί από 10 εκατ. ευρώ το 2001, σε 152 εκατ. ευρώ το 2024.
– Σήμερα, το ακτοπλοϊκό δίκτυο έχει αναπτυχθεί ως ένα δίκτυο αστέρι (star network) με κέντρο το λιμάνι του Πειραιά. Το γεγονός αυτό, δεδομένου και ότι η σχέση λιμένων και ακτοπλοϊκής υπηρεσίας είναι άμεσα συνδεδεμένη και συμπληρωματική στο πλαίσιο μιας ενιαίας δικτυακής αλυσίδας αξίας, σε συνδυασμό με τις χρόνιες ελλείψεις στο σύνολο των λιμενικών υποδομών της χώρας, και ειδικά στους νησιωτικούς λιμένες, επηρεάζει την παροχή της ακτοπλοϊκής υπηρεσίας.
Τέλος, η συνεχής αναδιάρθρωση και μεταβολή των φορέων εποπτείας της αγοράς των ακτοπλοϊκών μεταφορών στην Ελλάδα εγείρει προβληματισμό ως προς τη δημιουργία ενός ασταθούς εποπτικού τοπίου, με ενδεχόμενες αλληλεπικαλύψεις και συγκρούσεις αρμοδιοτήτων, και ενός μη συνεκτικού ρυθμιστικού πλαισίου σε εθνικό επίπεδο.
Υπενθυμίζεται ότι σε εξέλιξη βρίσκονται δύο ακόμη έρευνες –όχι κλαδικές, αλλά για τη διαπίστωση παραβάσεων του νόμου περί ανταγωνισμού– που αφορούν την ακτοπλοΐα: μία για τις συνθήκες στη γραμμή Πέραμα – Παλούκια Σαλαμίνας και μία για πιθανή εναρμονισμένη πολιτική τιμών.
Ώρα ημιτελικών στο EuropaLeague! Μπόντο Γκλιμτ και Τότεναμ θα διασταυρώσουν τα «ξίφη» τους στις 22:00, με φόντο τον μεγάλο τελικό και το στοιχηματικό ενδιαφέρον δεν σταματά ποτέ!
Η άκρως αξιοθαύμαστη Μπόντο, λύγισε στο Λονδίνο από τους αποψινούς αντιπάλους της με 3-1, σκορ βέβαια που δεν την πτοεί, αφού όλες οι προκρίσεις της μέχρι την παρούσα διαδικασία στη δεύτερη τη τάξει διοργάνωση της UEFA, έχουν περάσει από την έδρα της και συγκεκριμένα τη Νορβηγία.
Στη φάση των «16» απέκλεισε το νικητή του Conference League, Ολυμπιακό, ενώ στα προημιτελικά, ύστερα από διαδικασία των πέναλτι, πέρασε το εμπόδιο της μαχητικής Λάτσιο, δείχνοντας ότι τίποτα δεν έχει τελειώσει για εκείνη, μέχρι ο διαιτητής να σφυρίξει τη λήξη του αγώνα.
Απεναντίας, η Τότεναμ έχει εναποθέσει όλες τις ελπίδες της για να σώσει τη χρονιά, στην παρούσα διοργάνωση. Έχει παρατήσει εδώ και πολλές εβδομάδες το πρωτάθλημα Αγγλίας, ούσα στην 16η θέση του βαθμολογικού πίνακα, ρεκόρ για το σύνολο του Ποστέκογλου, στα τελευταία 10 χρόνια που πρωταγωνιστεί στην Premier League.
Το ότι τα «σπιρούνια» είναι απαράδεκτα στο πρωτάθλημα τους φέτος είναι γεγονός, κάτι που δεν βγάζει κανένα απολύτως νόημα, βάσει της ποιότητας του ρόστερ τους. Η Μπόντο Γκλιμτ είναι η μεγάλη έκπληξη της διοργάνωσης, κερδίζοντας ομάδες, αντικειμενικά ανώτερες από εκείνη.
Βέβαια, το 3-1 στο Λονδίνο την «πονά» και τώρα δύσκολα θα καταφέρει να γυρίσει το παιχνίδι, αφού όσο κακή και να παρουσιάζεται η Τότεναμ, τον δρόμο προς τα δίχτυα τον βρίσκει συχνά.
Εμείς θα ποντάρουμε στο «Χ» από την Elabet. περιμένοντας τον Ποστέκογλου και την ομάδα του να προσπαθήσουν να πάρουν ένα «επαγγελματικό» αποτέλεσμα, στο κυνήγι της πρόκρισης στον μεγάλο τελικό του «Σαν Μαμές» (4.00).
Καθώς το σχολείο συνεργάζεται με σχολεία από τη Ρουμανία, την Ιταλία και την Τουρκία, επισκέφθηκαν το παρασκευαστήριο “Naxion – Ναξίων γεύσεις” στη Χώρα Νάξου, όπου γνώρισαν από κοντά την τέχνη και την ιστορία της παραδοσιακής σεφουκλωτής.
Οι υπεύθυνες του εργαστηρίου παρουσίασαν με μεράκι τη διαδικασία παρασκευής της πίτας, μοιράζοντας με γενναιοδωρία τα μυστικά της συνταγής.
Οι μαθητές κατέγραψαν την εμπειρία τους σε βίντεο με αγγλικούς υπότιτλους, μεταφέροντας τη γαστρονομική ταυτότητα της Νάξου σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή σχολική κοινότητα.
Ας δούμε τη σχετική ανάρτηση μέσα από τη σελίδα του 2ου Γυμνασίου Νάξου ενώ ακολουθεί και το σχετικό video παρασκευής σεφουκλωτής
“Μια γλυκιά και ξεχωριστή εμπειρία πρόσφερε στο σχολείο μας το “Naxion-Ναξίων γεύσεις”, το πλέον γνωστό παρασκευαστήριο και συσκευαστήριο παραδοσιακών τροφίμων και ποτών, στη Χώρα της Νάξου.
Στο πλαίσιο της φετινής συμμετοχής μας στο etwinning πρόγραμμα “Heritage on a plate” και συνεργασίας μας με σχολεία από τη Ρουμανία, Ιταλία και Τουρκία, οι υπεύθυνες του “Naxion” μάς παρουσίασαν την παρασκευή της σεφουκλωτής Νάξου, αυτής της παραδοσιακής νηστίσιμης πίτας, και μοιράστηκαν μαζί μας γενναιόδωρα όλα τα μυστικά της συνταγής τους.
Το αποτέλεσμα αυτής της όμορφης δράσης αποτυπώθηκε σε βίντεο από ομάδα μαθητών/τριών μας με αγγλικούς υπότιτλους, ώστε να μεταφέρει την αξία της τοπικής γαστρονομικής παράδοσης στην εκπαιδευτική κοινότητα του etwinning, αλλά και στην τοπική κοινωνία της Νάξου.
Το σχολείο μας εκφράζει τις πιο θερμές του ευχαριστίες προς το “Naxion-Ναξίων γεύσεις” που με προθυμία κι αγάπη μάς πρόσφερε έναν θησαυρό γνώσης και παράδοσης, «πλεγμένο» μέσα σε μυρωδικά, χορταρικά και σταφίδες”.
Σε αυξημένη επιτήρηση παραμένει η Σαντορίνη και ευρύτερα οι Κυκλάδες,μετά τη διαδικτυακή συνεδρίαση των δύο βασικών επιστημονικών επιτροπών του ΟΑΣΠ στις 6 Μαΐου, με αντικείμενο την εξέλιξη του σεισμικού και ηφαιστειακού φαινομένου στην περιοχή της καλντέρας.
Όπως τόνισε ο πρόεδρος του ΟΑΣΠ, καθηγητής Ευθύμιος Λέκκας, κρίνεται αναγκαία η ενίσχυση των μέτρων επιτήρησης και πολιτικής προστασίας, ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στην ενημέρωση και εκπαίδευση των πολιτών.
Παράλληλα, εξακολουθεί να ισχύει η Κοινή Υπουργική Απόφαση που επιβάλλει περιορισμούς πρόσβασης και λειτουργίας σε κρίσιμες περιοχές της Σαντορίνης, όπως ο Αθηνιός, ο Αμμούδι, ο Οικισμός Αρμένης και ο Κόρφος Θηρασιάς, με σκοπό την αποφυγή κινδύνων για κατοίκους και επισκέπτες.
Η ΚΥΑ έχει ισχύ μέχρι τις 14 Μαΐου, με τις αρμόδιες αρχές να εξετάζουν την επέκταση ή αναπροσαρμογή της.
Η Κοινή Υπουργική Απόφαση στο ΦΕΚ
Προς το παρόν και τουλάχιστον για μία εβδομάδα ακόμη, θα ισχύει κανονικά η ΚΥΑ που υπογράφουν οι υπουργοί Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Ανάπτυξης, Κοινωνικής Συνοχής και Οικογενείας, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Τουρισμού, Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και προβλέπει τα εξής:
Η λήψη έκτακτων μέτρων Πολιτικής Προστασίας στο Νησιωτικό Σύμπλεγμα της Σαντορίνης έχει ως εξής:
Λιμένας Αθηνιού
Στο Λιμένα Αθηνιού και στο Οδικό δίκτυο του Όρμου Αθηνιού Όρμο Αθηνιός (νέος λιμένας Φηρών) αποφασίζεται η λήψη μέτρων ελέγχου κυκλοφορίας των αποβιβαζόμενων οχημάτων, με κατά προτεραιότητα αποβίβαση των ΕΙΧ οχημάτων και έπειτα των λεωφορείων και των φορτηγών, ώστε να μην υπάρχει κυκλοφοριακός φόρτος οχημάτων στην οδό, τόσο κατά την αποβίβαση όσο και τον απόπλου των πλοίων της γραμμής με απώτερο σκοπό τη μείωση του χρόνου παραμονής τους επ’ αυτής.
Παλαιό Λιμάνι Φηρών
Στο παλαιό λιμάνι των Φηρών και ανάντη περιοχή Τελεφερίκ απαγορεύεται προσωρινά η πρόσβαση και παραμονή στον λιμενικό χώρο του Παλαιού Λιμένα Φηρών και στην ανάντη περιοχή που περιλαμβάνει τις εγκαταστάσεις του Τελεφερίκ και το Μονοπάτι Φηρών – Παλαιού Λιμένα. Κατ’ εξαίρεση της ανωτέρω απαγόρευσης επιτρέπεται η πρόσβαση και παραμονή εντός του ανωτέρω χώρου απαγόρευσης, των συνεργείων επισκευών και συντήρησης υποδομών, δικτύων και επαγγελματικών χώρων που βρίσκονται εντός της ανωτέρω περιοχής με τη λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων ασφαλείας. Η από θαλάσσης πρόσβαση με οιοδήποτε τύπου πλοίο και πλωτό ναυπήγημα, θα επιτρέπεται μόνον κατόπιν εγκρίσεως της Λιμενικής Αρχής Θήρας.
Οικισμός Αρμένη της Οίας
Στον Οικισμό Αρμένη Οίας απαγορεύεται προσωρινά η πρόσβαση και η παραμονή στο ανατολικό τμήμα του οικισμού που οριοθετείται ως περιοχή Β στο συνημμένο χάρτη φωτοερμηνείας. Στην οριοθετημένη περιοχή Β, αναστέλλεται προσωρινά κάθε χρήση οίκησης, λειτουργίας ξενοδοχειακής επιχείρησης, βραχυχρόνιας ή μακροχρόνιας μίσθωσης και λειτουργίας υγειονομικού καταστήματος. Η από θαλάσσης πρόσβαση με οιοδήποτε τύπου πλοίο και πλωτό ναυπήγημα, θα επιτρέπεται μόνον κατόπιν εγκρίσεως της Λιμενικής Αρχής Θήρας.
Οικισμός Αμμούδι
Στον Οικισμό Αμμούδι:
Στη Δημοτική οδό προς Αμμούδι απαγορεύεται η κυκλοφορία και διέλευση παντός είδους οχημάτων, στη δημοτική οδό από τη διασταύρωση της περιφερειακής οδού Οίας προς τον λιμένα Αμμούδι. Της απαγόρευσης αυτής εξαιρούνται οχήματα τροφοδοσίας κατά τις ώρες 05.00 π.μ. έως 10.00 π.μ. και έως 5 (πέντε) επιβατηγά ιδιωτικής χρήσεως (Ε.Ι.Χ.) αυτοκίνητα έως και δέκα (10) θέσεων τα οποία θα εισέρχονται εκ περιτροπής με μέριμνα του Δήμου Θήρας για την διευκόλυνση της μετακίνησης των επισκεπτών.
Στο Περιπατητικό Μονοπάτι Αμμούδι – Ακρωτήριο Άγιος Νικόλαος απαγορεύεται η πρόσβαση και παραμονή.
Στο Περιπατητικό Μονοπάτι Οίας – Αμμούδι απαγορεύεται η πρόσβαση και παραμονή.
Στον Οικισμό Αμμούδι αναστέλλεται προσωρινά κάθε χρήση οίκησης, λειτουργίας ξενοδοχειακής επιχείρησης, βραχυχρόνιας ή μακροχρόνιας μίσθωσης και λειτουργίας υγειονομικού καταστήματος.
Κατ’ εξαίρεση αποκλειστικά και μόνο σε συγκεκριμένο σημείο (Περιοχή Α) της περιοχής επιτρέπεται η πρόσβαση και παραμονή συνεργείων επισκευών και συντήρησης υποδομών, δικτύων και επαγγελματικών χώρων που βρίσκονται εντός της ανωτέρω περιοχής με τη λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων ασφαλείας. Η από θαλάσσης πρόσβαση με οιοδήποτε τύπου πλοίο και πλωτό ναυπήγημα, θα επιτρέπεται μόνον κατόπιν εγκρίσεως της Λιμενικής Αρχής Θήρας. Στην περιοχή Β απαγορεύεται κάθε μορφής πρόσβαση και παραμονή.
Κόρφος Θηρασιάς
Στον Κόρφο Θηρασιάς απαγορεύεται προσωρινά η πρόσβαση και η παραμονή, αναστέλλεται προσωρινά κάθε χρήση οίκησης, λειτουργίας ξενοδοχειακής επιχείρησης, βραχυχρόνιας ή μακροχρόνιας μίσθωσης και λειτουργίας υγειονομικού καταστήματος. Στον ανωτέρω οικισμό κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται μόνο η πρόσβαση και παραμονή των συνεργείων επισκευών και συντήρησης υποδομών, δικτύων και επαγγελματικών χώρων με τη λήψη των ενδεδειγμένων μέτρων ασφαλείας. Η από θαλάσσης πρόσβαση με οιοδήποτε τύπου πλοίο και πλωτό ναυπήγημα, θα επιτρέπεται μόνον κατόπιν εγκρίσεως της Λιμενικής Αρχής Θήρας.
Για πόσο θα ισχύουν οι περιορισμοί
Όπως αναφέρει η ΚΥΑ, οι απαγορεύσεις πρόσβασης και προσέγγισης και οι όροι ελεγχόμενης πρόσβασης της παρούσας ισχύουν από τη δημοσίευση της ΚΥΑ και για χρονικό διάστημα δύο μηνών (έως και 14 Μαΐου) προς τον σκοπό προστασίας των κατοίκων, επισκεπτών και εργαζομένων του νησιού. Οι παραβάτες της συγκεκριμένης απόφασης ανεξαρτήτως ποινικών ή αστικών ευθυνών υπόκεινται και σε διοικητικές κυρώσεις σύμφωνα με το άρθρο 157 του ν.δ. 187/1973 (Α ́ 261) και του οποίου οι διατάξεις, ως προς το ύψος, το είδος της κύρωσης και τον τρόπο επιβολής τους εφαρμόζονται ανάλογα από το προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας.
Πολλαπλές συναντήσεις και διαμαρτυρίες λαμβάνουν χώρα το τελευταίο διάστημα στο νησί της Νάξου με σκοπό, κάτοικοι και συλλογικά όργανα, να εκφράσουν την εναντίωση τους στην σχεδιαζόμενη τοποθέτηση ανεμογεννητριών στο νησί.
Μεγάλο ενδιαφέρον έδειξαν οι κάτοικοι της ορεινής Νάξου στην εκδήλωση που διοργάνωσε την Κυριακή στο Χαλκί η “Κίνηση για την Προστασία των Νησίδων”. Η εκδήλωση αφορούσε στη σχεδιαζόμενη εγκατάσταση 46 ανεμογεννητριών στα βουνά της Νάξου από έναν γνωστό Όμιλο και την τοποθέτηση 57 υπεράκτιων ανεμογεννητριών στη Δονούσα.
Τις τέσσερις εισηγήσεις ακολούθησε ζωηρή συζήτηση, με τους κατοίκους να ενημερώνουν τους ανθρώπους της Κίνησης για τον αγώνα που έχει δοθεί στο παρελθόν κατά των ανεμογεννητριών στη Νάξο και να θέτουν πολλές ερωτήσεις, ιδιαίτερα σε σχέση με το πως μπορούν να ανακοπούν αυτά τα σχέδια. Μία ακόμη εκδήλωση ακολούθησε στο Πνευματικό Κέντρο του Ι.Ν. Παντάνασσας στην πόλη της Νάξου, με θέμα το ίδιο σημαντικό ζήτημα.
Πριν τις δύο εκδηλώσεις, η “Κίνηση για την Προστασία των Νησίδων” με το ιστιοπλοϊκό της έκανε το γύρo του νησιού, πραγματοποιώντας αυτοψία στην περιοχή και στη συνέχεια μίλησε για τις απειλές για την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον από τη μαζική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο Αιγαίο.
Δ. Λιανός: “Δεν μπήκαν στη διαδικασία να μιλήσουν πρώτα με τον Δήμο”
Ο δήμαρχος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων Δημήτρης Λιανός, μίλησε στην “Κοινή Γνώμη” για τις συναντήσεις διαμαρτυρίας και διαλόγου που πραγματοποιήθηκαν στο νησί λέγοντας ότι ουσιαστικά κανείς ούτε από την Κίνηση, ούτε από τους εκπροσώπους των χωριών της ορεινής Νάξου, δεν μίλησε πρώτα με τη Δημοτική Αρχή.
“Η συγκεκριμένη Κίνηση έρχεται στο νησί λέγοντας ότι το κάνουν από ενδιαφέρον, χωρίς να ξέρω τι ΜΚΟ είναι, ούτε τι θεσμικό ρόλο έχουν. Το ζήτημα είναι ότι αν πράγματι υπήρχε ενδιαφέρον θα έπρεπε πρώτα από όλα και όλους, να έρθουν σε επικοινωνία με τον Δήμο Νάξου και εμένα, για να ενημερωθούν για ότι ήθελαν και για τις ενέργειες που ο Δήμος έχει κάνει”, επεσήμανε αρχικά, προσθέτοντας πως “το ζήτημα δεν είναι μόνο αυτό, αλλά ούτε και οι τοπικές Συλλογικότητες που συμμετείχαν και συνεργάστηκαν στις ενημερωτικές αυτές εκδηλώσεις δεν μπήκαν στη διαδικασία να μιλήσουν πρώτα με τον Δήμο”
“Τα προβλήματα αυτά τα διαχειριζόμαστε με σύμπνοια, προκειμένου να επιτύχουμε τον κοινό μας στόχο”
Παράλληλα, αναφορικά με τη θέση του Δήμου για το ζήτημα των ανεμογεννητριών και των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ο κ. Λιανός τόνισε ότι “ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων έχει διαχρονικά εκφράσει μέσω των Δημοτικών Συμβουλίων και των αποφάσεων του, την θέση του και την εναντίωσή του για το ζήτημα των ανεμογεννητριών. Έχουμε προχωρήσει και σε νομικές παραστάσεις, έχουμε πάει στο Συμβούλιο της Επικρατείας, έχουμε κάνει ενέργειες και ότι ήταν αναγκαίο. Επιμένω ότι είναι κρίμα, τοπικοί φορείς που συνεργάστηκαν με την “Κίνηση για την Προστασία των Νησίδων” δεν μπήκαν στη διαδικασία να επικοινωνήσουν μαζί μας. Τα προβλήματα αυτά τα διαχειριζόμαστε με σύμπνοια, προκειμένου να επιτύχουμε τον κοινό μας στόχο. Το θέμα της μη τοποθέτησης, παρόλο που έχουν δοθεί κατά το παρελθόν οι άδειες, είναι σημαντικό και ξεκάθαρο και ο Δήμος Νάξου είναι ενάντια σε αυτό”.
Κίνηση για την Προστασία των Νησίδων: “Ένα βιομηχανικό έργο που αλλάζει το νησί για πάντα”
Στην πρόσφατη ανακοίνωσή της η “Κίνηση για την Προστασία των Νησίδων” και πριν την πραγματοποίηση των δύο ενημερωτικών εκδηλώσεων είχε αναφέρει ότι “στη Νάξο σχεδιάζεται η εγκατάσταση 46 ανεμογεννητριών ύψους 100 μέτρων (!), στο πλαίσιο ενός ενιαίου έργου σε Νάξο, Άνδρο, Πάρο και Τήνο, συνολικής ισχύος 204 MW. Το έργο φέρει την υπογραφή του γνωστού Ομίλου και η τελευταία Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) εκδόθηκε στις 10/06/2022. Κάθε ανεμογεννήτρια είναι τύπου Enercon E70, ισχύος 2,3 MW και ύψους όσο μια 30όροφη πολυκατοικία. Για να καταλάβουμε το μέγεθος της παρέμβασης: η υψηλότερη ανεμογεννήτρια σήμερα στη Νάξο φτάνει τα 75 μέτρα, και υπάρχουν μόλις 9 τέτοιες στην Κόρωνο και μερικές χαμηλότερες σε άλλες τοποθεσίες. Το νέο σχέδιο θα επιφέρει ριζική αλλαγή στο ανάγλυφο του νησιού, αφού για την εγκατάσταση των ανεμογεννητριών προβλέπεται η διάνοιξη δεκάδων χιλιομέτρων νέων δρόμων, με πλάτος 10 μέτρα, και τεράστια τεχνικά έργα σε ορεινούς όγκους”.
“Θεωρείται βέβαιο ότι οι ανεμογεννήτριες θα αντικατασταθούν από πολύ μεγαλύτερα και πιο ισχυρά μοντέλα”
Στη συνέχεια, είχε τονίσει πως “το έργο δεν περιλαμβάνει πλέον ανεξάρτητη διασύνδεση με την Αττική, όπως είχε αρχικά προβλεφθεί, αλλά θα «χωρέσει» στον υπάρχοντα ηλεκτρικό χώρο του ΑΔΜΗΕ. Παρά τις αναφορές στην παλιά τεχνολογία (E70), θεωρείται βέβαιο ότι οι ανεμογεννήτριες θα αντικατασταθούν από πολύ μεγαλύτερα και πιο ισχυρά μοντέλα, που συνεπάγονται ακόμα βαρύτερα έργα υποδομής”.
Μάλιστα, όπως είχαν υποστηρίξει, οι επιπτώσεις για το νησί θα είναι πολλαπλές και σοβαρές, όπως:
Αποψίλωση και καταστροφή οικοσυστημάτων, μέσω εκβραχισμών, επιχωματώσεων και τσιμεντοστρώσεων.
Ανυπολόγιστες συνέπειες στον τουρισμό, που βασίζεται στην αυθεντικότητα και το τοπίο.
Απειλή για την πολιτιστική και αγροτική ταυτότητα της Νάξου.
Σοβαρές επιπτώσεις στην ορνιθοπανίδα και τη χλωρίδα του νησιού, που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη σε τέτοιες μεγάλης έκτασης παρεμβάσεις.
Πρόκειται για ένα έργο βιομηχανικής κλίμακας που δεν εξυπηρετεί τις τοπικές ανάγκες, αλλά τους κερδοσκοπικούς σχεδιασμούς μιας “πράσινης” ανάπτυξης”.
Στο κάλεσμα που είχαν κάνει προς τους κατοίκους του νησιού, έκλειναν λέγοντας ότι “κι ενώ όλα αυτά συμβαίνουν στα βουνά, η καταστροφή επεκτείνεται και στη θάλασσα. Σχεδιάζεται τεράστιο παράκτιο αιολικό πάρκο με 57 ανεμογεννήτριες λίγο έξω από τη Δονούσα, σε απόσταση μόλις 2 χιλιομέτρων από τις ακτές. Το έργο αυτό θα πλήξει το θαλάσσιο οικοσύστημα, τις μεταναστευτικές οδούς, το τοπίο, την αλιεία και την γραφικότητα ενός από τα πιο αγνά και απομονωμένα νησιά των Κυκλάδων. Στο πλαίσιο του περιβαλλοντικού ιστιοπλοϊκού μας ταξιδιού στις Κυκλάδες, βρισκόμαστε στη Νάξο για να ενωθούμε με κατοίκους και συλλογικότητες του νησιού, σε δύο ενημερωτικές εκδηλώσεις με θέμα: «Οι απειλές για την οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον από τη μαζική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο Αιγαίο». Οι πολίτες της Νάξου και των Κυκλάδων έχουν δικαίωμα στον λόγο και την απόφαση για τον τόπο τους”.
Με στόχο να αλλάξει ριζικά η εμπειρία των επιβατών, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) σε συνεργασία με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ξεκινούν ένα φιλόδοξο πρόγραμμα παρεμβάσεων στο λιμάνι του Πειραιά.
Το σχέδιο, που τέθηκε σε εφαρμογή μετά από επίμονες συστάσεις της κυβέρνησης προς τη βασική μέτοχο του λιμανιού Cosco Shipping, προβλέπει την ολοκλήρωση σημαντικών αλλαγών μέσα σε έξι εβδομάδες – αν και ορισμένα έργα ενδέχεται να συνεχιστούν και μελλοντικά.
Μεταξύ των βασικών σημείων του σχεδίου περιλαμβάνονται: περίφραξη των χώρων πρόσδεσης, νέοι κλιματιζόμενοι σταθμοί αναμονής με τουαλέτες, παροχή δωρεάν πόσιμου νερού, πλήρεις υποδομές για άτομα με αναπηρία, συστήματα τηλεματικής με ψηφιακές οθόνες πληροφοριών, εκτενής καθαρισμός και βαφή, επισκευές λιμενικών υποδομών, πλήρης κάλυψη με κάμερες ασφαλείας, λειτουργία κέντρου εποπτείας και ανάπτυξη δωρεάν Wi-Fi σε όλο τον λιμένα.
Αναλυτικά, οι δέκα παρεμβάσεις:
1. Περίφραξη χώρων πρόσδεσης και φορτοεκφόρτωσης των πλοίων με κινητά και εν μέρει σταθερά κιγκλιδώματα. Σκοπός είναι να απομονωθούν οι χώροι πρόσδεσης, ώστε να είναι προσβάσιμοι μόνο σε επιβάτες και οχήματα που θα ταξιδέψουν.
2.Αύξηση των επιβατικών σταθμών-χώρων αναμονής με κλιματισμό, των στεγάστρων και των τουαλετών. Σε όλους αυτούς τους σταθμούς και χώρους αναμονής θα τοποθετηθούν δημόσιες τουαλέτες.
3. Παροχή δωρεάν πόσιμου νερού.
4. Υποδομές και υπηρεσίες εξυπηρέτησης ΑμεΑ: Εκτός από κατάλληλες τουαλέτες και θέσεις στάθμευσης, όπως και ράμπες πρόσβασης, θα δημιουργηθούν ειδικός διάδρομος εξυπηρέτησης, χώροι αναμονής και υπηρεσίες μεταφοράς με εξειδικευμένα οχήματα όπως συμβαίνει στα αεροδρόμια.
5. Τηλεματική – ενημέρωση – εγκατάσταση ψηφιακών πληροφοριακών συστημάτων: Τοποθέτηση οθονών που παρέχουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες όπως για δρομολόγια και καιρικές συνθήκες.
6.Αστικός εξοπλισμός: Θα αυξηθούν η συχνότητα και η ένταση στον καθαρισμό των χώρων αναμονής επιβατών και αυτών υγιεινής. Επιπλέον, θα προχωρήσει το συνολικό βάψιμο του λιμανιού, συμπεριλαμβανομένων των επιδαπέδιων διαγραμμίσεων.
7. Βελτίωση λιμενικών υποδομών: Ηδη έχει ξεκινήσει η επισκευή οδοστρωμάτων, φρεατίων και πεζοδρομίων από φθορές που έχουν υποστεί. Ακολουθεί η τοποθέτηση κατάλληλων προσκρουστήρων σε όλο το μέτωπο καθώς και στις γωνίες των κρηπιδωμάτων εξυπηρέτησης δρομολογημένων πλοίων και η αποκατάσταση φθορών.
8. Εξοπλισμός και συστήματα ασφαλείας: Κάλυψη στο σύνολο του επιβατικού λιμένα με κάμερες, που θα συμβάλει περαιτέρω στην ασφάλεια των επιβατών κατά την αναμονή τους.
9. Λειτουργία κέντρου εποπτείας και αστυνόμευσης: Θα δημιουργηθεί ειδικό κέντρο που θα διασυνδεθεί με όλες τις κάμερες προκειμένου να δίνονται οδηγίες στους βαθμοφόρους εξωτερικής υπηρεσίας σχετικά με τα σημεία όπου παρουσιάζεται κυκλοφοριακή συμφόρηση ή οποιοδήποτε άλλο πρόβλημα και απαιτείται άμεση ανάληψη ενεργειών.
10. Θα ξεκινήσει διαδικασία ευρυζωνικής κάλυψης και πρόσβασης σε ολόκληρο το λιμάνι με ελεύθερη πρόσβαση των επιβατών στο δίκτυο Wi-Fi που θα αναπτυχθεί. Το έργο θα χρειαστεί πάντως περισσότερο χρόνο καθώς θα απαιτηθεί η ανάπτυξη ικανής ευρυζωνικότητας από τους παρόχους με τους οποίους θα συμβληθεί ο ΟΛΠ.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας συναντήθηκε με τον CEO του ΟΛΠ Σου Ξουντόνγκ και τον αναπληρωτή CEO Άγγελο Καρακώστα, όπου τέθηκαν συγκεκριμένοι στόχοι και δεσμεύσεις για την άμεση υλοποίηση του προγράμματος. Όπως δήλωσε ο κ. Σου, «έλαβα πολύ σαφείς στόχους από τον υπουργό και δεσμευόμαστε ότι θα συνεχίσουμε να κάνουμε προσπάθειες».
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να είναι καθοριστικό για τη μεταμόρφωση του λιμανιού του Πειραιά σε έναν πιο ανθρώπινο, ασφαλή και τεχνολογικά προηγμένο κόμβο μετακίνησης για εκατομμύρια επιβάτες.
Σήμερα Πέμπτη 8 Μαΐου 2025, από τις 9:00 έως 14:30, στο Περιφερειακό Ιατρείο Κουφονησίων, θα πραγματοποιηθεί εθελοντική αιμοδοσία, σε συνεργασία του Πολιτιστικού Συλλόγου «Κέρος», του Πολιτιστικού Συλλόγου «Αρχαία Αρκεσίνη», και του Κέντρου Αιμοδοσίας του Γενικού Νοσοκομείου Νίκαιας “Άγιος Παντελεήμων”.
Η προσφορά αίματος είναι μια ανθρώπινη και αναντικατάστατη πράξη αλληλεγγύης που μπορεί να σώσει ζωές – ίσως και τη ζωή κάποιου πολύ κοντινού μας ανθρώπου.
🤝 Η Δύναμη της Προνοητικής Κοινότητας
Η μακρόχρονη συνεργασία των τοπικών πολιτιστικών συλλόγων με το Κέντρο Αιμοδοσίας αποδεικνύει ότι η πρόληψη είναι η πιο ισχυρή ασπίδα. Στο νησί μας, οι ανάγκες σε αίμα καλύπτονται έγκαιρα, οργανωμένα και αποτελεσματικά χάρη στην προθυμία των εθελοντών αιμοδοτών.
Όταν το αίμα υπάρχει ήδη, δεν χρειάζονται αγωνιώδη τηλεφωνήματα της τελευταίας στιγμής. Κάθε μονάδα προσφοράς είναι ένα απόθεμα ζωής.
❣️ Το Ήξερες; Μύθοι και Αλήθειες για την Αιμοδοσία
Η αιμοδοσία είναι ανώδυνη, σύντομη και απόλυτα ασφαλής.
Χρησιμοποιούνται αποκλειστικά υλικά μίας χρήσης.
Ο οργανισμός αναπληρώνει σύντομα το αίμα που δίνεις.
Το αίμα ελέγχεται εξονυχιστικά για ηπατίτιδα B και C, σύφιλη και HIV.
Κάθε φορά που δίνεις αίμα, δίνεις ελπίδα σε έως και τρεις ανθρώπους.
📍 Να Είσαι Εκεί. Γιατί Κάποιος Θα Το Χρειαστεί.
Σε καλούμε να συμμετάσχεις σε αυτή την πράξη ανθρωπιάς. Κάθε εθελοντής είναι ήρωας χωρίς στολή. Μια πράξη που δεν στοιχίζει τίποτα, αλλά αξίζει τα πάντα.
🙏 Ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όσους ανταποκρίνονται κάθε φορά στο κάλεσμα. Μαζί, μπορούμε να διατηρούμε τη ζωή ζωντανή – όχι με λόγια, αλλά με πράξεις.
Με λόγια βαθιάς συγκίνησης και περηφάνιας, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Βασίλης Φλεριανός, αναφέρθηκε στην επικείμενη συμμετοχή της Φιλαρμονικής του Δήμου στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικών Συνόλων, που θα πραγματοποιηθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Όπως τόνισε, η αποστολή της Φιλαρμονικής στην Αθήνα δεν αποτελεί μόνο καλλιτεχνική συμμετοχή, αλλά μια ζωντανή έκφραση της πολιτιστικής ταυτότητας του νησιού.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στη διασκευή του τραγουδιού «Νάξο με τα Ψηλά Βουνά», που θα παρουσιαστεί σε αυτό το εμβληματικό πολιτιστικό βήμα, καθώς και στη συμβολή των αρχιμουσικών, του μαέστρου και όλων των μελών της Φιλαρμονικής, που με αφοσίωση και αγάπη για τη μουσική ετοιμάστηκαν για αυτή τη μοναδική στιγμή.
Ας δούμε την ανάρτησή του στη προσωπική του σελίδα στα social media
“Με ενθουσιασμό, αφοσίωση και αμέτρητες ώρες προετοιμασίας, η Φιλαρμονική του Δήμου μας ετοιμάζεται για το ταξίδι στην Αθήνα, προκειμένου να λάβει μέρος στο 19ο Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικών Συνόλων, το Σάββατο 11 Μαΐου, εκπροσωπώντας επάξια το νησί μας.
Ξεχωριστή στιγμή της εμφάνισής μας στο Μέγαρο Μουσικής θα αποτελέσει η διασκευή του τραγουδιού «Νάξο με τα Ψηλά Βουνά», το οποίο είναι ένα από τα τρία έργα που θα ερμηνεύσει η Φιλαρμονική μας.
Μια συμβολική επιλογή, μέσα από την οποία η Νάξος θα ακουστεί στην καρδιά της Αθήνας, μεταφέροντας τη μουσική της ψυχή σε ένα κορυφαίο πολιτιστικό βήμα.
Σε έναν χώρο όπου έχουν αντηχήσει οι μελωδίες σπουδαίων συνθετών και έχουν σταθεί κορυφαίοι καλλιτέχνες απ’ όλον τον κόσμο, θα ακουστεί η νησιώτικη ψυχή της Νάξου, μέσα από ένα παραδοσιακό τραγούδι που φέρει τη μνήμη, τη γη και τον αέρα του τόπου μας.
Ένα θερμό ευχαριστώ στον κορυφαίο καλλιτέχνη, μουσικό, τραγουδοποιό Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο, αρχιμουσικό της Φιλαρμονικής μας, που αποδέχθηκε την “πρόσκληση-πρόκληση” μου και επιμελήθηκε με γνώση, ευαισθησία και σεβασμό αυτή την ξεχωριστή διασκευή.
Το ίδιο πρωί, η Φιλαρμονική μας θα παρελάσει στην οδό Ερμού, από την Παναγία την Καπνικαρέα ως την Πλατεία Συντάγματος. Θα είναι μια γιορτή ήχου και παρουσίας στο κέντρο της πρωτεύουσας, και μια ξεχωριστή στιγμή προβολής της Νάξου.
Όσοι Ναξιώτες βρίσκονται στην Αθήνα και μπορούν να παρευρεθούν, τους παρακαλώ θερμά να είναι εκεί και να στηρίξουν με την παρουσία και το χειροκρότημά τους αυτή την όμορφη προσπάθεια των παιδιών μας.
Ένα μεγάλο και ειλικρινές ευχαριστώ στη μαέστρο μας Μαρία Ελευθερίου, στους αρχιμουσικούς μας Αλκιβιάδη και Οδυσσέα Κωνσταντόπουλο καθώς και σε όλα τα μέλη της Φιλαρμονικής για τις αμέτρητες ώρες πρόβας, για το μεράκι και την αφοσίωση.
Όσοι θέλουν να παρευρεθούν στο Μέγαρο Μουσικής θα πρέπει να κλείσουν εισιτήριο στον παρακάτω σύνδεσμο:
Με επιμονή, συνέπεια και πολλή αγάπη για τη μουσική, χτίζουμε σιγά σιγά ένα σύνολο που εξελίσσεται, προχωρά και διεκδικεί τη θέση που του αξίζει, όχι με θόρυβο, αλλά με ουσία.
Κάθε πρόβα, κάθε συμμετοχή, κάθε βήμα είναι ένα λιθαράκι σε μια πορεία που τιμά τον πολιτισμό του νησιού μας”.
H αύξηση της ελάχιστης αρτιότητας στις εκτός σχεδίου περιοχές, σε αντιδιαστολή με την προνομιακή μεταχείριση των μεγάλων τουριστικών αναπτύξεων, είναι το σημείο που προκαλεί τις περισσότερες τριβές στην πρόταση για το πρώτο συνολικό πολεοδομικό σχέδιο της Κέας.
Το σχέδιο προτείνει την επέκταση της Κορρησίας και θέτει περιορισμούς σε μεγάλες αγροτικές περιοχές για την προστασία της παραγωγής. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός της «επανεμφάνισης» δύο οικοδομικών συνεταιρισμών που εγκρίθηκαν κατά τη διάρκεια της δικτατορίας, αλλά δεν προχώρησαν ποτέ.
Σύνθεση πληθυσμού
Σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, η Κέα έχει μόνιμο πληθυσμό περίπου 2.300 κατοίκων (-5% σε σχέση με το 2011), ο οποίος ξεπερνάει με τους επισκέπτες τις 10.000 κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Εκτός από την εγγύτητά του με την Αθήνα, το νησί έχει τρεις ιδιαιτερότητες: διαθέτει σημαντικό πρωτογενή τομέα, τόσο στη γεωργία όσο και στην κτηνοτροφία.
Το 28% του νησιού είναι δασικό, ενώ οι προστατευόμενες περιοχές καλύπτουν περίπου το μισό της έκτασής του. Τέλος, είναι ένα νησί με πολύ ανεπτυγμένη εξοχική/παραθεριστική κατοικία, οι κλίνες της οποίας καταλαμβάνουν το 37% των κλινών των επισκεπτών – στην πρώτη θέση είναι ενοικιαζόμενα δωμάτια και airbnb με 58% των τουριστικών κλινών.
Η πρόταση για το τοπικό πολεοδομικό σχέδιο παρουσιάστηκε στο νησί στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας από τη μελετητική ομάδα που έχει αναλάβει να το εκπονήσει για λογαριασμό του ΥΠΕΝ και τέθηκε σε διαβούλευση για μόλις πέντε ημέρες. Εξετάζοντας την υφιστάμενη κατάσταση, η μελετητική ομάδα υπέδειξε το αυξημένο ποσοστό της εξοχικής κατοικίας στο νησί, ενώ σημείωσε ότι η τουριστική ανάπτυξη της Κέας είναι ήδη μεγάλη, επισημαίνοντας ότι στην επόμενη 15ετία το σύνολο των κλινών δεν πρέπει να ξεπεράσει τις 6.500, από 5.500 σήμερα.
Ανάμεσα στα πολεοδομικά προβλήματα του νησιού, που πρέπει να αντιμετωπιστούν, αναφέρει την εκτεταμένη εκτός σχεδίου δόμηση στις παράκτιες περιοχές και τη συνεχή άναρχη επέκταση των οικισμών κατά μήκος του οδικού δικτύου.
Ειδικά για το (φλέγον στο νησί) θέμα των μεγάλων τουριστικών αναπτύξεων, οι μελετητές δείχνουν θετικά διακείμενοι. Στην περιοχή Βρόσκοπος έχει ήδη κατασκευαστεί και λειτουργεί μέσω της προνομιακής πολεοδομικής νομοθεσίας (ΕΣΧΑΣΕ) ένα σύνθετο τουριστικό κατάλυμα (One and Only Kea), ενώ βρίσκεται υπό αδειοδότηση και ένα δεύτερο στην ίδια περιοχή (Hills and Sea), με το πολεοδομικό σχέδιο να αξιολογεί ως θετική την παρουσία οργανωμένων τουριστικών υποδοχέων, αντίθετα με την κοινωνία του νησιού.
Στην πρόταση ανάπτυξης που οι μελετητές προτείνουν, περιλαμβάνονται:
• Επέκταση του οικισμού της Κορρησίας (λιμάνι) κατά 340 στρέμματα.
• Αύξηση της ελάχιστης αρτιότητας από τα 4 στρέμματα σήμερα σε 16 στρέμματα στις περιοχές προστασίας του τοπίου και αγροτουρισμού, στα 12 στρέμματα στις περιοχές Natura, στα 8 στρέμματα στις περιοχές τουρισμού – αναψυχής.
Στα ενδιαφέροντα στοιχεία του πολεοδομικού σχεδίου, η επαναφορά δύο οικοδομικών συνεταιρισμών (περιοχές Πετρούσα και Τάμελος) στα νότια του νησιού που εγκρίθηκαν το 1969 επί χούντας, αλλά δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί. Και σύμφωνα με τους μελετητές παρουσιάζουν προβλήματα στην υλοποίηση λόγω έντονων κλίσεων, περιβαλλοντικών θεμάτων και έλλειψης μελέτης οδοποιίας.
Η δήμαρχος του νησιού Ειρήνη Βελισσαροπούλου εκφράζει διαφωνίες επί της αρχής. «Κατ’ αρχάς, ο ρόλος του δήμου είναι γνωμοδοτικός και όχι αποφασιστικός. Αυτό είναι εξαιρετικά άδικο για την τοπική κοινωνία. Κατά δεύτερον, η διαβούλευση έγινε μόλις για πέντε ημέρες, με αποτέλεσμα η κοινωνία να αισθάνεται ότι αιφνιδιάζεται. Κατά τρίτον, εγκρίνονται από την πολιτεία μεγάλες τουριστικές επενδύσεις στο νησί, τις οποίες εμείς μαθαίνουμε όταν μπαίνουν οι μπουλντόζες. Και οι οποίες είναι αντίθετες στη φυσιογνωμία του νησιού και απομυζούν τις ήδη προβληματικές υποδομές του και τους περιορισμένους πόρους του. Το νησί δεν αντέχει άλλες τέτοιες επενδύσεις, αλλά η γνώμη μας δεν μετράει πουθενά», λέει.
Ως προς την πρόταση του πολεοδομικού σχεδίου, η δήμαρχος είναι αντίθετη (όπως άλλωστε είναι αναμενόμενο) στη μεγάλη αύξηση των αρτιοτήτων. «Στις μισές αγροτικές περιοχές απαγορεύεται η δόμηση. Αυτό δημιουργεί μια ανισορροπία, γιατί οι αγρότες θέλουν να βρίσκονται κοντά στην εργασία τους. Σε μεγάλα τμήματα η αρτιότητα αυξάνεται υπερβολικά, λ.χ. στα 16 στρέμματα, κάτι που ουσιαστικά δημιουργεί ανισότητες. Πρέπει να διευκρινιστεί: τα οικόπεδα των 4 στρεμμάτων που δημιουργήθηκαν από κατατμήσεις θα εξακολουθούν να χτίζονται ή η αύξηση των αρτιοτήτων θα αφορά και αυτά; Θέλουμε την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και ένα σχέδιο που να είναι φιλικότερο προς τον ντόπιο».
Ο πρωτογενής τομέας
Η παρουσίαση του σχεδίου προκάλεσε τις προηγούμενες ημέρες πολλές συζητήσεις. Ο Νίκος Λεβαντής επέλεξε να επιστρέψει πριν από τρία χρόνια στο νησί της καταγωγής του, εργαζόμενος εξ αποστάσεως στον χώρο της κυβερνοασφάλειας. «Θέλουμε να γίνουμε προάστιο της Αθήνας; Είναι εύκολο λόγω της εγγύτητας. Θέλουμε να διατηρήσουμε τον δικό μας τρόπο ζωής; Τότε πρέπει να προστατέψουμε και να βοηθήσουμε την αγροτική παραγωγή. Το σχέδιο έχει ευεργετικές διατάξεις για την αγροτική γη, αλλά και κάποιες στρεβλώσεις: δεν μπορείς να απαγορεύεις την κατοικία στον αγρότη και την ίδια στιγμή να επιτρέπεις τεράστια ξενοδοχειακά συγκροτήματα. Είναι σαν να μη μας πειράζει η δόμηση, αλλά η χρήση».
«Η Τζια πάντα είχε τους “ξωτάρηδες”, αυτούς που έμεναν στην εξοχή και είχαν ένα αγρόκτημα με “καθικιά” (σ.σ. κατοικία) και παραγωγή», εξηγεί ο Δημήτρης Βρεττός, ιδιωτικός υπάλληλος και δημοτικός σύμβουλος. «Διαφωνώ με την απαγόρευση της κατοικίας στις αγροτικές περιοχές – είναι πολιτιστικό χαρακτηριστικό του νησιού και πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να διατηρηθεί. Ομως συμφωνώ με την αύξηση της αρτιότητας στο νησί, πρέπει να μπει ένα μέτρο στην οικοδομή. Οσον αφορά τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς στα νότια του νησιού, αν δεν γίνεται με κάποιον τρόπο να εγκαταλειφθούν, ας γίνουν υπό πολύ αυστηρούς περιορισμούς. Πιστεύω, τέλος, ότι πρέπει να υπάρξει ρητή απαγόρευση των σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων και να επανεξετάσουμε τις πισίνες στις κατοικίες».
Κυκλάδες – Κέα
Ο Αλέξανδρος Μυκονιάτης έχει με την οικογένειά του το τυροκομείο «Τυράκειον». «Σε εμάς τους κτηνοτρόφους το να μην μπορείς να χτίσεις στα 4 στρέμματα, αλλά στα 8 ή στα 12, δεν μας φαίνεται παράξενο. Θα ήθελα όμως να κατοικήσω πιο κοντά στο τυροκομείο και στα ζώα, το οποίο δεν ξέρω αν θα επιτρέπεται με το νέο πλαίσιο», αναφέρει. Οσον αφορά τη διατήρηση της πρωτογενούς παραγωγής στο νησί, ο κ. Μυκονιάτης επισημαίνει ότι δεν υπάρχουν κίνητρα. «Για παράδειγμα, το νερό. Οι υποδομές –αγροτικές δεξαμενές– έγιναν πριν από 30-40 χρόνια. Ως αποτέλεσμα η παραγωγή μειώνεται, οι περισσότεροι παραγωγοί απασχολούνται και σε κάτι άλλο, λ.χ. στην οικοδομή. Η προστασία της αγροτικής γης είναι καλή γιατί όσο πλησιάζουν οι εξοχικές κατοικίες τόσο αρχίζουν τα προβλήματα της συμβίωσης».
«Πριν μιλήσουμε για αρτιότητες θα έπρεπε να ολοκληρωθεί η μελέτη για τον χαρακτηρισμό των δρόμων, ώστε να γνωρίζουμε ποιες περιοχές είναι οικοδομήσιμες. Σήμερα στην εκτός σχεδίου περιοχή εκδίδονται οικοδομικές άδειες με βάση δουλείες διόδου – γνωρίζουμε ότι αυτό θα περιοριστεί, γι’ αυτό πρέπει να υπάρξει μια διάδοχη κατάσταση», εκτιμά η Aννα Ποδόγυρου, μηχανικός ανακαίνισης και αποκατάστασης κτιρίων. «Κατά τη γνώμη μου, το πολεοδομικό σχέδιο πρέπει να λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες πρώτα των μόνιμων κατοίκων, των μικρών επενδύσεων που θέλουν να κάνουν στον τουρισμό ή στη γεωργία, και μετά όλα τα άλλα. Η Κέα δεν χρειάζεται ξενοδοχεία των 250 κλινών».