Συγκεκριμένα, ως νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων από τους δυνητικούς δικαιούχους ορίζεται η 15η Νοεμβρίου 2023 (από την 15η Σεπτεμβρίου 2023, που ήταν η προηγούμενη προθεσμία).
Ο κος Ματθαίος Δημόπολος – Διεθυντής της Ενωσης Συνεταιρισμών Θηραϊκών Προϊόντων (Santo Wines) πριν από ένα μήνα περίπου μιλώντας στην Ραδιοφωνία Κυκλάδων ήταν ξεκάθαρος “ Φτωχή. Πολύ μικρή η ποσότητα. Εάν πέρυσι είχαμε περίπου 300 κιλά ανά στρέμμα, φέτος δεν θα έχει ούτε 50 (!!!) Η ποιότητα φέτος όμως είναι φανταστική”
Κι έρχεται η ώρα του απολογισμού… Η απόδοση του αμπελώνα της Σαντορίνης έφτασε μόλις το 30% σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο παραγωγής.
Αναλυτικά…
Καθυστερημένη ήταν φέτος η ημερομηνία έναρξης του τρύγου, με το χρονολόγιό του να έχει ως εξής:
ΕΝΑΡΞΗ ΤΡΥΓΟΥ ΠΟΙΚΙΛΙΑ (ΕΙΔΟΣ)
7 Αυγούστου Ασύρτικο (λευκή) για τον αφρώδη οίνο από την περιοχή του Πύργου
16 Αυγούστου Αθήρι (λευκή)
19 Αυγούστου Ασύρτικο (λευκή)
17 Αυγούστου Μαυροτράγανο και Βουδόματο (ερυθρές)
29 Αυγούστου Αηδάνι (λευκή)
29 Αυγούστου Μαντηλαριά (ερυθρή)
Όλες οι ποικιλίες από το σύνολο των αμπελώνων τρυγήθηκαν με το χέρι.
Ποιες όμως ήταν οι κλιματολογικές συνθήκες κατά τη διάρκεια της χρονιάς; Συγκεκριμένα:
Χειμώνας: Ήπιος με λιγοστές βροχοπτώσεις (114 mm). Το συνολικό ύψος βροχής από Σεπτέμβριο 2022 έως Ιούλιο 2023 ήταν 188 mm (322 mm κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο).
Άνοιξη: Κρύα και ενίοτε με παγετό, με αρκετές βροχές μέχρι τις 2 Ιουνίου (74 mm), Χωρίς καταστροφικούς Νότιους ανέμους, μόνο στις 31 Μαρτίου και 1η Απριλίου είχαμε ισχυρούς Βοριάδες. 23 Απριλίου σημειώθηκε Χαλαζόπτωση.
Καλοκαίρι: Τυπικό νησιωτικό, με πολύ υψηλές θερμοκρασίες, επίμονους καύσωνες τον Ιούλιο, και με αρκετή υγρασία που καθυστέρησαν πολύ την ωρίμαση.
Γενικά ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά, με όλα τα κακά που θα μπορούσαν να συμβούν στον αμπελώνα της Σαντορίνης.
Ανομβρία τον χειμώνα
Ισχυρός Βοριάς όταν άνοιγαν οι ταξιανθίες.
Χαλαζόπτωση στις 23 Απριλίου που έπληξε τη Νοτιοανατολική πλευρά, την περιοχή δηλαδή με τους καλλίτερους αμπελώνες του νησιού.
Βροχές την Άνοιξη που ναι μεν βοήθησαν τα φυτά να δυναμώσουν όμως βοήθησαν και στην ανάπτυξη του περονόσπορου.
Καύσωνες και υγρασία παρά τα μελτέμια το καλοκαίρι.
Όμως από το οινοποιείο μας δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες φυτοπροστασίας προς τους αμπελουργούς – μέλη μας και έγινε αυστηρή διαλογή των λιγοστών σταφυλιών, ώστε να έχουμε καλό αποτέλεσμα στο τέλος.
Η παραγωγή του 2023
Η συνολική παραγωγή φέτος μόλις που ξεπέρασε τους 1.000 τόνους σταφυλιών. Είχαμε δηλαδή μια πολύ μικρή παραγωγή για τον αμπελώνα της Σαντορίνης. Έχουν σημειωθεί και μικρότερες πάντως, το 1991 και το 1994.
Οινοποίηση και εκτιμήσεις: Παρ’ όλα τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, και η φετινή χρονιά έχει προϋποθέσεις για την παραγωγή κρασιών με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Οι φετινές «Σαντορίνες» όπως πάντα αναμένεται να είναι αρωματικά έντονες και ευχάριστες. Αυτή τη στιγμή στις δεξαμενές μας παρουσιάζονται με:
• Αρωματικό μπουκέτο από λευκά άνθη, εσπεριδοειδή όπως λεμόνι και γκρέιπφρουτ, και λευκόσαρκα φρούτα όπως πεπόνι, ροδάκινο και αχλάδι.
• Στόμα νευρώδες με έντονη οξύτητα σε συνδυασμό με τη χαρακτηριστική ορυκτότητα της Σαντορίνης.
• Σώμα πλούσιο και γεμάτο με ιδιαίτερη ένταση.
Ο αλκοολικός τίτλος που κυμαίνεται στο 13 – 14%, οι οξύτητες που ανάλογα με το βαθμό ωριμότητας κυμαίνονται από 6 έως 6,5 gr/lt (εκφρασμένη σε τρυγικό οξύ), και το pH από 3,00 έως 3,20, μας κάνουν να νοιώθουμε σίγουροι ότι η εσοδεία 2023 θα είναι αντάξια της υψηλής ποιότητας των κρασιών της Σαντορίνης με αντοχή στο χρόνο
Δύο κυκλώματα που διακινούσαν παράλληλα ναρκωτικά -κυρίως κοκαΐνη και κάνναβη- στη Σαντορίνη, εξάρθρωσαν οι αστυνομικές αρχές, που προχώρησαν στη σύλληψη των «εγκεφάλων», των βασικών μελών και του κοινού προμηθευτή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η δικογραφία που σχηματίστηκε για την υπόθεση έπειτα από πολύμηνη έρευνα, περιλαμβάνει 120 άτομα.
Συνελήφθησαν το Σάββατο (9 Σεπτεμβρίου 2023) σε Θήρα και Τήνο, στο πλαίσιο της στοχευμένης αστυνομικής επιχείρησης που οργανώθηκε από την Υποδιεύθυνσης Αστυνομίας Θήρας με τη συνδρομή του Αστυνομικού Τμήματος Τήνου, εννέα άτομα (τέσσερις αλλοδαποί και πέντε ημεδαποί) ηλικίας 29, 33, 43, 47, 24, 26, 32, 51 και 26 ετών.
Σε βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία κακουργηματικού χαρακτήρα για τα κατά περίπτωση αδικήματα της συγκρότησης -συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση, προμήθειας, αποθήκευσης και διακίνησης ναρκωτικών ουσιών, νομιμοποίησης εσόδων προερχόμενων από παράνομη δραστηριότητα, και οπλοκατοχής. Στην ίδια υπόθεση εμπλέκονται επιπλέον 111 άτομα, από τα οποία τρία ως άμεσοι συνεργοί των συλληφθέντων.
Αναλυτικότερα, έπειτα από πολύμηνη μεθοδική έρευνα, συλλογή, ανάλυση και επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων, εξακριβώθηκαν η παράλληλη λειτουργία και ο τρόπος δράσης των δύο εγκληματικών οργανώσεων, η ιεραρχική δομή, η ταυτότητα των μελών τους, οι μεταξύ τους διασυνδέσεις και επιμέρους συνεργασίες, ο επιδιωκόμενος σκοπός, τα οφέλη και τα μέσα που χρησιμοποιούσαν για την επίτευξή τους.
Όπως προέκυψε, από την επισταμένη αστυνομική έρευνα, τουλάχιστον από τα τέλη του 2022 τα δύο εγκληματικά δίκτυα, με αρχηγικά μέλη, τους 29χρονο και 33χρονο (αλλοδαπούς) αντίστοιχα, δρούσαν παράλληλα και ταυτόχρονα διακινώντας ναρκωτικά (κοκαΐνη, κάνναβη, κ.α.) που προμηθεύονταν από τον 43χρονο (κοινό προμηθευτή) και διοχέτευαν σε ενδιαφερομένους χρήστες στο νησί της Θήρας, αποκομίζοντας σπουδαία οικονομικά οφέλη τα οποία μια εκ των οργανώσεων χρησιμοποίησε για την ίδρυση-λειτουργία επιχείρησης ενοικίασης οχημάτων.
Τα δύο οχήματα που κατασχέθηκαν
Κατά τις έρευνες που έγιναν βρέθηκαν στην κατοχή των δραστών και κατασχέθηκαν μεταξύ άλλων:
Σημειώνεται ότι, όπως διαπιστώθηκε, ένα από τα μέλη της μιας εγκληματικής οργάνωσης είχε εγκαταστήσει εργαστήριο παραγωγής «κρακ» από επεξεργασία – «μαγείρεμα» κοκαΐνης με απώτερο σκοπό την αύξηση των κερδών του κυκλώματος από τη διακίνηση του συγκεκριμένου «προϊόντος».
Ο συλληφθέντες οδηγούνται στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου. Η εξιχνίαση της υπόθεσης εντάσσεται στις ειδικές επιχειρησιακές δράσεις των αστυνομικών Υπηρεσιών του Νοτίου Αιγαίου για την καταπολέμηση της διάδοσης των ναρκωτικών.
Ο πόλεμος ανάμεσα στον Δήμο Κισσάμου και στην εταιρεία που έχει 600 στρέμματα εντός της προστατευόμενης περιοχής στην παραλία Ελαφονήσι στην Κρήτη, τα επόμενα χρόνια μπορεί να μην έχει πλέον αντικείμενο διεκδίκησης. Η διάσημη νησίδα με τη ροζ άμμο φτιαγμένη από τρίμματα κοχυλιών που συνδέει την παραλία με το απέναντι νησάκι, κάνοντας το τοπίο τόσο ξεχωριστό, τα επόμενα χρόνια πιθανότατα θα εξαφανιστεί καθώς η θάλασσα θα καλύψει τη συγκεκριμένη νησίδα.
Η καταστροφή δεν θα συμβεί μόνο στο Ελαφονήσι αλλά και σε όλες τις άλλες παρόμοιες παραλίες που υπάρχουν στην Ελλάδα, 293 συνολικά, σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει στην «Καθημερινή» η κ. Νίκη Ευελπίδου, καθηγήτρια Γεωγραφίας και Κλιματολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ).
Οι συγκεκριμένες παραλίες που ονομάζονται τύπου τόμπολο υπάρχουν σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα και πολλές από αυτές είναι διάσημες ακριβώς λόγω της ομορφιάς και της διαφορετικότητάς τους. Το Πρασονήσι στη Ρόδο, ο Αγιος Νικόλαος στην Ανάβυσσο, το Νησάκι της Παναγιάς στη Νάξο (δίπλα στη Λαγκούνα του αεροδρομίου, διάσημη παραλία για σερφ), η νησίδα Οικονόμου στην Πάρο, η Κολώνα στην Κύθνο, ο Μπάλος στην Κρήτη, το Παυλοπέτρι στην Πελοπόννησο, στη Σάμο το Κοκκάρι και το Ποτάμι, στα Κύθηρα μέσα στην πόλη, στη Θάσο στις Αλυκές, στα Λιμενάρια και στις Μαριές, είναι μόνο μερικές αγαπημένες παραλίες που σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχουν.
Σίμος, Ελαφόνησος
Οι παραλίες τύπου τόμπολο είναι τα πρώτα θύματα στην Ελλάδα της επίδρασης της κλιματικής αλλαγής και της συνακόλουθης διάβρωσης στην παράκτια ζώνη. Πρόκειται για συστήματα άκρως ευάλωτα, τα οποία επίσης δέχονται μεγάλες πιέσεις λόγω της υπερχρήσης τους από τους ανθρώπους.
4 χιλιοστά κάθε χρόνο…
Η στάθμη του νερού της θάλασσας ανεβαίνει πλέον με ρυθμό 4 χιλιοστά τον χρόνο. «Αν αυτό το μέγεθος φαίνεται μικρό είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι πολλές παραλίες είναι επίπεδες και άρα τα 4 χιλιοστά σημαίνουν στην πραγματικότητα ότι κατακλύζεται κάθε χρόνο μεγάλη έκταση», επισημαίνει η κ. Ευελπίδου. Οι παραλίες αυτές χρειάστηκαν εκατοντάδες χρόνια για να δημιουργηθούν και δεν βρέθηκαν τυχαία στα σημεία που είναι.
Σκορπιός
Η παραλία δημιουργείται από το ίζημα που κατεβαίνει με τα ποτάμια στη θάλασσα. Μετά τα ρεύματα της θάλασσας κινούν την άμμο με τέτοιο τρόπο ώστε να εναποτίθεται σε αυτό το σημείο και να δημιουργείται η νησίδα που ενώνει την ακτή με το απέναντι νησί. Ομως η διαδικασία της συγκέντρωσης ιζήματος σε αυτό το σημείο έχει επιβραδυνθεί πολύ στις περισσότερες περιοχές αν δεν έχει εκλείψει και εντελώς.
«Οταν παρεμβαίνουμε στα ρέματα (π.χ. με φράγματα), εμποδίζουμε παράλληλα το ίζημα να φτάσει στις παραλίες», εξηγεί η επιστήμονας αφήνοντας λιγότερο έδαφος το οποίο η θάλασσα σκεπάζει ευκολότερα. Τα τμήματα της παραλίας τύπου τόμπολο είναι στο ίδιο επίπεδο με τη θάλασσα και έτσι επηρεάζονται άμεσα από την αύξηση του επιπέδου της. «Η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη σημαίνει αύξηση και της θερμοκρασίας της θάλασσας.
Κατά συνέπεια το επίπεδο της θάλασσας ανεβαίνει και από το λιώσιμο των πάγων αλλά και γιατί το ίδιο το θαλασσινό νερό έχει μεγαλύτερη θερμοκρασία και άρα περισσότερο όγκο. Περισσότερος όγκος σημαίνει πιο βαθύς πυθμένας και πιο βαθύς πυθμένας σημαίνει μεγαλύτερα κύματα. Εντονα κύματα προκαλούν μεγαλύτερη διάβρωση. Ολα είναι μια αλυσίδα», περιγράφει η κ. Ευελπίδου.
Οι ακτές τύπου τόμπολο, όπως η Κολώνα στην Κύθνο, είναι τα πρώτα θύματα επίδρασης της κλιματικής αλλαγής.
«Προσπαθούμε να λύσουμε ένα πρόβλημα και δημιουργούμε ένα άλλο γιατί οι ισορροπίες είναι πάρα πολύ δύσκολες. Οταν καίγεται ένα δάσος λογικά φτιάχνουμε ένα φράγμα για να μην έχουμε πλημμύρα.Ομως έτσι δεν φτάνει ίζημα στις ακτές. Πρέπει το σύστημα να το αντιμετωπίζουμε συνολικά, διαφορετικά θα δώσουμε μια λύση στο βουνό και θα δημιουργήσουμε μια καταστροφή στην παράκτια ζώνη», επισημαίνει.
Πολύ συχνά επίσης, θέλοντας να έχουμε μια αμμώδη χρυσή παραλία που να προσομοιάζει στις παραλίες της Χαβάης, παρεμβαίνουμε στον μεσογειακό χαρακτήρα των δικών μας παραλιών και αφαιρούμε τις πέτρες. «Μα είναι αυτές οι πέτρες που θα τριφτούν μεταξύ τους και με τα χρόνια θα γίνουν άμμος. Αφαιρώντας τις πέτρες, αφαιρούμε την πρώτη ύλη για να συνεχίσει να υπάρχει άμμος στις παραλίες», λέει η γεωγράφος.
Αλυκές, Θάσος
Οι αλλαγές σε αυτές τις παραλίες χρόνο με τον χρόνο είναι πλέον ορατές διά γυμνού οφθαλμού, ενώ στην επίδραση της κλιματικής αλλαγής προστίθεται και η ακραία ανθρωπογενής παρέμβαση: Ξαπλώστρες, τραπεζάκια, αυτοκίνητα δίπλα στο κύμα βοηθούν την όμορφη παραλία να γίνει ακόμα πιο επίπεδη και άρα περισσότερο ευάλωτη στην πίεση από θαλάσσης.
Επιτάχυνση διάβρωσης
«Η θάλασσα προσπαθεί να κατακλύσει την ξηρά και η ξηρά να πάρει τον χώρο της θάλασσας, αυτή είναι μια προαιώνια διαμάχη ανάμεσα στα στοιχεία της φύσης. Ομως εμείς με τις ενέργειές μας επιταχύνουμε τη διάβρωση (σ.σ. μείωση της ξηράς υπέρ της θάλασσας) συχνά από άγνοια», περιγράφει η κ. Ευελπίδου.
Ποτάμι, Σάμος
Η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει εδώ και 18.000 χρόνια. Απόδειξη όλα τα αρχαία μνημεία που βρίσκουμε στον βυθό. «Στην Παροικιά της Πάρου, στην παραλιακή ζώνη υπήρχαν πολλά μαγαζάκια, όπως είναι σήμερα το Μοναστηράκι. Αυτά σήμερα βρίσκονται μέσα στη θάλασσα», προσθέτει. Ομως τα τελευταία 80 χρόνια η διαδικασία έχει επιταχυνθεί λόγω των ανθρωπογενών πιέσεων. Σύμφωνα με τις επιστημονικές εκτιμήσεις, το 31% των αμμωδών παραλιών θα έχει εξαφανιστεί έως το 2050. Το ποσοστό αυτό το 2100 θα φτάσει το 52% ή και το 63% ανάλογα το σενάριο που αφορά την κλιματική αλλαγή και την άνοδο της θερμοκρασίας που θα πραγματωθεί. Ηδη πάντως θεωρείται ότι έχουμε ξεπεράσει τα δεδομένα του πρώτου σεναρίου το οποίο ήταν και το πλέον αισιόδοξο και αφορούσε αύξηση της θερμοκρασίας έως 2,5 βαθμούς Κελσίου.
Είναι σημαντικό επίσης το γεγονός ότι στην Ελλάδα η μεγαλύτερη πληθυσμιακή πυκνότητα είναι στις παράκτιες ζώνες. «Καθώς ανέβαινε η στάθμη της θάλασσας, ο αρχαίος άνθρωπος έβλεπε να κατακλύζεται η γη του και οπισθοχωρούσε προς τα ενδότερα για να επιβιώσει. Ο σύγχρονος άνθρωπος θα πρέπει επίσης να λάβει μέτρα και να κάνει ανάλογες κινήσεις για να επιβιώσει», επισημαίνει η κ. Ευελπίδου, εξηγώντας ότι η εξαφάνιση μεγάλου αριθμού παραλιών δεν είναι ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας που αφορά το απώτερο μέλλον, αλλά κάτι που θα συμβεί τα επόμενα χρόνια και σε πολλές περιοχές ήδη συμβαίνει.
Πώς καταστρέφουμε τη φυσική άμυνα των ακτών
Εκτός από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, οι ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, ειδικά στην Ελλάδα όπου οι παραλίες έχουν άμεσο οικονομικό ενδιαφέρον, επιβαρύνουν περισσότερο την κατάσταση. «Δεν είναι μόνο η Ολλανδία που βρίσκεται κάτω από το ύψος της θάλασσας. Ολες οι περιοχές στην Ελλάδα που έχουν τη μορφολογία μιας λιμνοθάλασσας η οποία βρίσκεται πίσω από μια αμμουδιά, είναι κάτω από τη στάθμη της θάλασσας», συμπληρώνει η κ. Ευελπίδου.
Τι είναι αυτό που σταματάει τη θάλασσα από το να επεκταθεί στην ξηρά; Είναι η βλάστηση που υπάρχει πάνω στην άμμο, οι αμμοθίνες, οι οποίες συγκρατούν το έδαφος, αυτές που καταστρέφουμε για να στήσουμε ξαπλώστρες ή να παρκάρουμε το αυτοκίνητό μας χωρίς δεύτερη σκέψη. «Οι αμμοθίνες είναι πολύ σημαντικές, αν τις καταστρέψουμε την επόμενη μέρα, όχι σε ένα χρόνο, την επόμενη μέρα η θάλασσα θα μπει μέσα», προειδοποιεί η κ. Ευελπίδου.
Οι ακτόλιθοι
Στα ταξίδια της ανά την Ελλάδα για την πραγματοποίηση της ερευνητικής δουλειάς, έχει βρεθεί πολλές φορές μπροστά σε παραδοξότητες. «Μια φορά ένας δήμαρχος με πλησίασε και μου είπε ότι ο ίδιος πηγαίνει το βράδυ και κρυφά αφαιρεί τη βραχώδη πλάκα που βρίσκεται παράλληλα σε όλη την παράλια ζώνη για να εξασφαλίσει απρόσκοπτη πρόσβαση στους πολίτες. Αυτές οι πλάκες που ονομάζονται ακτόλιθοι βρίσκονται σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα – στην Αττική, στις Κυκλάδες, στις Σποράδες, στον Ευβοϊκό. Είναι η παλαιά απολιθωμένη παραλία (πλάκα), ένα μνημείο της φύσης το οποίο απαγορεύεται να αφαιρούμε. Αυτές οι πλάκες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην προστασία των παραλιών από τη διάβρωση. Αν τις αφαιρέσουμε θα χάσουμε τις παραλίες μέσα στα επόμενα 2-5 χρόνια», διηγείται. Η Ελλάδα έχει 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής και η μεταβολή της παράκτιας ζώνης σημαίνει περιβαλλοντικό, οικονομικό αλλά και κοινωνικό κόστος. Ωστόσο η ίδια τονίζει ότι πολλές φορές γίνονται παρεμβάσεις, όχι από αδιαφορία αλλά από άγνοια.
«Σε σχετική έρευνα που κάναμε σε 2.000 ανθρώπους σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι ήταν απόφοιτοι λυκείου, πανεπιστημίου ή και κάτοχοι μάστερ, οι περισσότεροι δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τι σημαίνει θαλάσσια διάβρωση, ενώ εμφανίστηκαν σίγουροι πως ό,τι και να κάνουμε “η παραλία θα είναι πάντα εκεί”. Στην Ελλάδα είμαστε», κατέληξε η κ. Ευελπίδου.
Η φωτιά στον Έβρο έσβησε, άφησε πίσω της όμως τεράστιες εκτάσεις που έγιναν στάχτη και τώρα που οι φλόγες αντιμετωπίστηκαν ήρθε η δύσκολη ώρα του απολογισμού για το Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς – Λευκίμης Σουφλίου.
Για τον σκοπό αυτό, ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) διεξήγαγε έλεγχο στην περιοχή και στη συνέχεια αποτύπωσε σε χάρτη την έκταση και τη σφοδρότητα της πυρκαγιάς. Αξιοποίησε, μάλιστα, εξειδικευμένο εργαλείο για τη λήψη δορυφορικών εικόνων υψηλής ανάλυσης, πραγματοποιώντας, παράλληλα, επιτόπια επαλήθευση (TSI Post Fire Biodiversity Hub).
Με τον ίδιο τρόπο θα καταγράφεται και η σταδιακή πορεία αποκατάστασης του οικοσυστήματος της πληγείσας περιοχής. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. δρομολογεί την κατάρτιση και την υλοποίηση προγράμματος παρακολούθησης, ενώ θα πραγματοποιήσει και μελέτη αποκατάστασης.
Ο έλεγχος διεξήχθη στις 6/9, κατόπιν εντολής του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρου Σκυλακάκη, που δόθηκε στις 5/9.
Αναλυτικά τα αποτελέσματα του ελέγχου:
Συνολική έκταση Εθνικού Πάρκου: 424.248 στρέμματα
Σημειώνεται πως η υψηλή σφοδρότητα σημαίνει, επί της ουσίας, πως κάηκε όλη σχεδόν η βλάστηση και όλα τα δέντρα. Αντιστοίχως, η χαμηλή / μέση σφοδρότητα σημαίνει πως κάηκε μόνον ο υπόροφος (δηλαδή χαμηλοί θάμνοι και πόες) και τα χαμηλά σημεία των δέντρων ως τα 3 μέτρα ύψος, αλλά με υψηλό ποσοστό άκαυτων φύλλων και βελονών.
“Τόσα χρόνια στη Νάξο και δεν συνάντησα ένα κακό παιδί”.. Κυριακή Σκληράκη. Ο “Λύκος” της καρδιάς μας..
Η αγαπημένη εκπαιδευτικός. Η Λυκειάρχης των παιδικών μας χρόνων. Για δεύτερη χρονιά βρέθηκε στο Γενικό Λύκειο Νάξου “Μανώλης Γλέζος”. Με περισσότερα από 40 χρόνια εκπαιδευτικής δράσης στη πλάτη της.
Και η παράδοση που ξεκίνησε πέρυσι με την βράβευση της κας Σκληράκη, συνεχίστηκε φέτος με τον Νίκο Κορρέ. Ο μαθηματικός από την Κωμιακή που διετέλεσε κι αυτός διευθυντής για αρκετά χρόνια με σημαντική παρουσία στο σχολείο μας…
Η τιμητική πλακέτα δόθηκε από το Δήμαρχο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κο Λιανό, ενώ στο χώρο βρέθηκαν τόσο ο Επαρχος Νάξου, Μικρών Κυκλάδων κι Αμοργού κος Μαργαρίτης, όσο και ο υποψήφος Δήμαρχος κος Χατζηανδρέου. Οπως και υποψήφιοι νυν Αντιδήμαρχοι αλλά και σύμβουλοι…
Ομως, το καλύτερο μέρος της όλης δράσης έγινε εντός του σχολείου. Οταν και η κα Σκληράκη με τον κο Κορρέ βρέθηκαν απέναντι στους εκπαιδευτικούς και μίλησαν για την εμπειρία τους όλα αυτά τα χρόνια..
Προσφέροντας μέρος από τη σοφία που απέκτησαν στις σχολικές αίθουσες. Με συμβουλές και παραινέσεις. Με τον κο Σκουλάτο – νυν διευθυντή του σχολείο – να αποκαλύπτει ότι με πρωτοβουλία της κας Σκληράκη “έσπασε” κι ένα άβατο χρόνων: να δοθεί η σημαία σε μαθητή που δεν ήταν από τη πόλη…
Να σημειώσουμε ότι η κα Σκληράκη ανάμεσα στα άλλα ανέφερε “αυτόν τον μαθητή που διαβάζει να μην τον φοβάστε. Γιατί έχοντας γνώση θα πάρει μπροστά και θα πετύχει το στόχο του”….
Δείτε το σχετικό video από την εκδήλωση που επιμελήθηκε ο Σπύρος Μάκαρης (SportCyclades.gr)
Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου. Ημέρα κατά την οποία με βάση την ανακοίνωση της Πανελλαδικής Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) τα πλοία θα μείνουν δεμένα ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τον θάνατο του 36χρονου Αντώνη στη διάρκεια επιβίβασής του στο Blue Horizon.
Η Blue Star Ferriesπροχώρησε σε τροποποίηση δρομολογίων. Κι έτσι βλέπουμε ότι όλα τα πρωινά πλοία που έχουν άμεση σχέση με Κυκλάδες (Myconos, Delos, Paros, HighSpeed 4) μένουν δεμένα, ενώ το Naxos θα αναχωρήσει λίγο πριν την λήξη της απεργίας (στις 11.30 το βράδυ) για Παροναξία – Μικρές Κυκλάδες και Αμοργό χωρίς να πιάσει Αστυπάλαια.
(σ.σ. να σημειώσουμε ότι είναι και το μοναδικό που θα πάρει το δρόμο από Νάξο προς Πειραιά το πρωί της Τετάρτης 13/09)…
Αναλυτικά η ενημέρωση μέσα από τη σελίδα της Blue Star Ferries
Σας ενημερώνουμε ότι λόγω της 24ωρης απεργίας της Π.Ν.Ο την Τετάρτη 13/09/23, τα δρομολόγια των πλοίων μας θα διαμορφωθούν, ως ακολούθως :F/B BLUE STAR MYCONOS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 07:15, για Μύκονο-Εύδηλο-Καρλόβασι-Βαθύ και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.
F/B BLUE STAR DELOS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 07:25, για Πάρο-Νάξο-Θήρα και από Θήρα 15:30 για Ίο-Νάξο-Πάρο- Πειραιά, δεν θα πραγματοποιηθούν
F/B BLUE STAR PAROS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 07:30, για Σύρο-Τήνο-Μύκονο και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.
F/B ΕΞΠΡΕΣ ΣΚΙΑΘΟΣ
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Βόλο 08:00, για Σκιάθο-Γλώσσα-Σκόπελο-Αλόννησο και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.
HIGHSPEED 4
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 09:00, για Πάρο-Νάξο-Κουφονήσι-Κατάπολα και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.
AERO HIGHSPEEDS & FLYINGCATS
Τα παρακάτω δρομολόγια δεν θα πραγματοποιηθούν : ΤΕΤΑΡΤΗ 13/09/2023
από Πειραιά 06:30 για Αίγινα και επιστροφή
από Πειραιά 08:30 για Πόρο-Ύδρα-Σπέτσες και επιστροφή
από Πειραιά 08:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 09:30 για Αίγινα και επιστροφή
από Πειραιά 10:00 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Π.Χέλι και επιστροφή
από Πειραιά 10:40 για Αγ. Μαρίνα και επιστροφή
από Πειραιά 11:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 12:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 13:30 για Πόρο-Ύδρα-Σπέτσες και επιστροφή
από Πειραιά 14:40 για Αίγινα και επιστροφή
από Πειραιά 15:45 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Π.Χέλι και επιστροφή
από Πειραιά 16:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
από Πειραιά 18:30 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Π.Χέλι και η επιστροφή
ΠΕΜΠΤΗ 14/09/23
από Π.Χέλι 05:50 για Σπέτσες-Ερμιόνη-Ύδρα-Πόρο-Πειραιά
F/B BLUE STAR NAXOS
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:30, για Πάρο 03:40-04:00, Νάξο 04:50-05:10, Δονούσα 06:20-06:30, Αιγιάλη 07:10-07:20, Δονούσα 08:00-08:10, Νάξο 09:20-10:00, Πάρο 10:45-11:15, Πειραιά 15:30.
Η προσέγγιση στην Αστυπάλαια δεν θα πραγματοποιηθεί.
F/B BLUE STAR 2
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:45, για Σύρο 03:35-03:50, Πάτμο 07:10-07:25, Λέρο 08:20-08:35, Κάλυμνο 09:35-09:55, Κω 10:40-11:10, Ρόδο 14:00 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.
F/B BLUE STAR CHIOS
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59 και τα δρομολόγια μέχρι 16/09/23, θα διαμορφωθούν σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.
ΤΕΤΑΡΤΗ 13/09
ΠΕΜΠΤΗ 14/09
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15/09
ΣΑΒΒΑΤΟ 16/09
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΛΙΜΑΝΙ
ΩΡΑ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΑΦ
ΑΝ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ
23:59
ΘΗΡΑ
06:05
07:00
ΧΑΛΚΗ
00:40
01:00
ΘΗΡΑ
05:05
06:00
ΑΝΑΦΗ
08:15
08:30
ΔΙΑΦΑΝΙ ΚΑΡΠ.
02:35
02:55
ΗΡΑΚΛΕΙΟ
09:10
10:25
ΣΗΤΕΙΑ
11:45
12:25
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ.
03:45
04:15
ΣΗΤΕΙΑ
12:55
13:25
ΚΑΣΟΣ
14:30
14:55
ΚΑΣΟΣ
05:25
05:45
ΚΑΣΟΣ
15:30
15:55
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ.
16:05
16:45
ΣΗΤΕΙΑ
07:50
08:20
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ.
17:05
17:45
ΔΙΑΦΑΝΙ ΚΑΡΠ.
17:35
17:55
ΑΝΑΦΗ
11:35
11:50
ΡΟΔΟΣ
21:25
ΧΑΛΚΗ
19:30
19:45
ΘΗΡΑ
13:05
13:35
ΡΟΔΟΣ
21:15
23:00
ΠΕΙΡΑΙAΣ
19:30
23:00
F/B ΝΗΣΟΣ ΡΟΔΟΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Μυτιλήνη την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59, για Χίο 02:50-03:30, Πειραιά 11:30 και εν συνεχεία όπως εγκεκριμένα.
F/B ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59, για Ψαρά 06:40-06:50, Οινούσσες 08:45-08:55, Χίο 09:25-10:25, Μυτιλήνη 13:20 και εν συνεχεία όπως εγκεκριμένα.
Ro/Ro BLUE CARRIER 1
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59, για Σύρο 05:15-05:45, Πάρο 07:20-08:05, Νάξο 09:15-10:00, Θήρα 13:00-13:45, Πειραιά 22:00-23:59, Πάρο 06:00-06:45, Νάξο 07:55-08:30, Πειραιάς 15:00 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.
“… Η αγάπη προς τον συνάνθρωπο και η αλληλεγγύη μας πρέπει να είναι δεδομένη και ο καθένας πράττει με τον δικό του τρόπο.
Οι δυσάρεστες καταστάσεις, που δυστυχώς δεν σταματούν, μας αναγκάζουν να εκδηλώνουμε την στήριξή μας πιο φανερά και άμεσα. Για μια ακόμη φορά “δικοί μας” άνθρωποι υποφέρουν.
Ας απαλύνουμε τον πόνο τους, κάνοντας τους να νιώσουν ότι υπάρχει ανθρωπιά και ελπίδα…”
Με τον πρόλογο αυτό η Κατερίνα Σιδερή, πρόεδρος του Πολιτιστικού και Περιβαλλοτικού Συλλόγου Γυναικών Νάξου, στέλνει το μήνυμα, το κάλεσμα για συγκέντρωση σχολικών ειδών για τους μαθητές των περιοχών που επλήγησαν από την Κακοκαιρία Daniel..
Οσοι επιθυμούν να συνδράμουν την προσπάθεια του Συλλόγου, μπορούν να προσέρχονται στο κτίριο της Περιφερειακής Ενότητας Νάξου έως και την 18η Σεπτεμβρίου, τις εργάσιμες ημέρες (08:00-15:00).
Τόσο το απαγορευτικό απόπλου πλοίων χθες (11/09) όσο και η αυριανή προγραμματισμένη απεργία πλοίων (13/09) προκάλεσε αρκετά ζητήματα όσον αφορά τη μετακίνηση κυρίως από τα νησιά προς την ηπειρωτική Ελάδα για τους επισκέπτες.
Αποτέλεσμα; να έχουμε τροποποιήσεις δρομολογίων έκτακτες προσεγγίσεις. Οπως στη περίπτωση της Αμοργού με το HighSpeed 4 σήμερα Τρίτη (12/09) να μην μένει στο Κουφονήσι αλλά να “πετάγεται” έως και την Αμοργό… Η προσέγγιση όπως μας πληροφορεί ο Δήμος Αμοργού έγινε μετά από πρωτοβουλία της Δημοτικής Αρχής.
Η σχετική ενημέρωση
Μετά από ενέργειες του Δήμου Αμοργού, ώστε να μη μείνει καμία ημέρα χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση το νησί μας με τον Πειραιά , η ATTICA GROUPανταποκρίθηκε στο αίτημα και την Τρίτη 12/9/2023 θα καταπλεύσει στην Αμοργό το Highspeed 4 αμέσως μετά το Κουφονήσι και στη συνέχεια θα αναχωρήσει με προορισμό τον Πειραιά και ώρα 14:40.
Ευχαριστούμε για την ικανοποίηση του αιτήματος μας, που διευκολύνει δεκάδες επιβάτες σε μία ημέρα που λόγω της αλλαγής των δρομολογίων δεν θα μπορούσαν να ταξιδέψουν.
Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου. Πρώτο κουδούνι για τη σχολική χρονιά.
Και στη Νάξο, μήνυμα μέσω βίντεο έστειλε για την έναρξη της νέας σχολικής περιόδου, ο επικεφαλής της παράταξης “Δύναμη Αλλαγής” και υποψήφιος Δήμαρχος του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Λεονάρδος Χατζηανδρέου.
Αναλυτικά:
“Αγαπητά μας παιδιά, ευχόμαστε και φέτος να αποκτήσετε γνώσεις και παιδεία που χαρακτηρίζουν καλλιεργημένους ανθρώπους. Καλή σχολική χρονιά!”