Δευτέρα, 7 Ιουλίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 1201

Κακοκαιρία – Daniel: Ο Μανώλης Γλέζος πιο επίκαιρος από ποτέ….

0

Η κακοκαιρία Daniel πάει Λιβύη… Αφήνει πίσω του σημάδια έντονα. Η απορία όλων; “Θα μπρούσαμε να είχαμε μειώσει τις επιπτώσεις;” Ο Μανώλης Γλέζος μας είχε δείξει το δρόμο πριν από αρκετές δεκαετίες. Ομως δεν τον ακούσαμε…

Του Αρη Χατζηγεωργίου  (εφημερίδα Εθνος, ιστοσελίδα ecopress.gr)

Ας θυμηθούμε τι έλεγε πριν από μερικά χρόνια…  «Είναι εδώ ένας χείμαρρος με τα παρακλάδια του. Ξεκινάμε από ψηλά. Βρίσκουμε το πιο στενό σημείο. Για να μας κοστίσει λιγότερο η κατασκευή. Αγκυρώνουμε σε μητρικά πετρώματα στις δύο όχθες. Το φράγμα πάντοτε τοξωτό με τη χορδή προς τα κατάντη. Το υλικό το μαζεύουμε από πίσω, ώστε να διευρύνουμε τον χώρο συλλογής του νερού, τον ταμιευτήρα. Δεν ξεφεύγουμε ποτέ από τα χείλη. Να έχουμε κανόνα τη γεωαισθητική συνείδηση! Φτιάχνουμε και υπερχειλιστήρες για να περνά το νερό παρακάτω. Αν δεν το κάνουμε, η πίεση μπορεί να καταστρέψει ακόμη και την αγκύρωση».

Οι περίφημες αναβαθμίδες της Απειράνθου στο …πιάτο μας.

Ο Μανώλης Γλέζος, μορφή εν ζωή μυθική της Ελληνικής ιστορίας, πασχίζει να μας εξηγήσει πώς λειτουργούν τα μικρά αντιπλημμυρικά φράγματα που φτιάχτηκαν στο χωριό του, τ’ Απεράθου της Νάξου, από την εποχή που ήταν πρόεδρος της εκεί κοινότητας πριν από 30 χρόνια. Mας αποκαλύπτει, μάλιστα, πως μια δεκαετία αργότερα, όταν είχαν γίνει ευρύτερα γνωστά τα έργα αυτά, είχε ανέβει καλεσμένος από ντόπιους στο όρος Πατέρας, πάνω από τη Μάνδρα και τα Μέγαρα, και είχε σχεδιάσει ένα ολόκληρο δίκτυο από τέτοια φράγματα.

Του ζητούμε ανυπόμονα να μας εξηγήσει πως  έλυσε τα προβλήματα με τη γραφειοκρατία, τους νόμους και τα συμφέροντα τα οποία επικαλούνται συχνά οι εκάστοτε αρμόδιοι. Εκείνος μας επαναφέρει στην τάξη: «Ο άνθρωnoς δεν μπορεί να είναι πάνω και πέρα από τη φύση, είναι προϊόν της. Δεν μπορεί να φτιάξει φυσικούς νόμους, παρά μόνο να τους αξιοποιήσει. Ως τώρα κάνει ακριβώς το αντίθετο. Προσπαθεί να εκμεταλλευθεί, να καταστρέψει»… Και με μια νοητική ντρίμπλα εφήβου γεννημένου το 1922, μας φέρνει κατευθείαν στο θέμα: «Επειδή όλα αυτά συμβαίνουν από παλιά, βγήκε και η παροιμία: Του ορφανού το δίκιο και του ποταμού το δίκιο, μην το πειράξεις»! Οι φυσικοί νόμοι, το δίκιο αλλά και το πείσμα απέναντι στην εξουσία έρχονται και επανέρχονται στην κουβέντα. «Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα πλημμυρικά φαινόμενα; Ναι, αν δεν φράττουμε τους  δρόμους του νερού. Εδώ οι περισσότεροι τα έχουν μπαζώσει, τα έχουν κάνει αυτοκινητοδρόμους, η Αθήνα τα ωραιότερα ποτάμια τα έχει καλύψει και έχει ανοίξει σε ορισμένα υπόγειους αγωγούς, αλλά είναι τόσο στενοί που δεν μπορούν να χωρέσουν το νερό μιας νεροποντής».

 «Να μην μπαζώνουμε»
Γίνεται, όμως, να ανατραπούν τέτοιες λάθος επιλογές; «Γιατί κατάφεραν οι Γερμανοί και οι Γάλλοι να κρατήσουν ανοικτά τα καταπληκτικά ποτάμια τους; Μπορούμε κι εμείς, αν το αποφασίσουμε» λέει με μάτια που σπινθηρίζουν. Και συνεχίζει: «Το πρώτο λοιπόν είναι να μην μπαζώνουμε τους δρόμους του νερού. Και το δεύτερο να κάνουμε φράγματα ανάσχεσης των χειμάρρων εκεί που ξεκινούν, πάνω στα βουνά». «Τα μικρά αυτά φράγματα όχι μόνο αποτρέπουν τις πλημμύρες, αλλά συγκρατούν το νερό με συνέπεια να εμπλουτίζεται ο υπόγειος υδροφόρος ορίζοντας» εξηγεί ο Μ. Γλέζος μιλώντας για τα έργα που έγιναν στην Απείρανθο. «Καταφέραμε ως χωριό σε υψόμετρο 600 μέτρων να έχουμε τόσο νερό που έρχονται βοσκοί από τα κάτω χωριά, όπου κανονικά το νερό είναι περισσότερο, για να ποτίζουν τα ζωντανά  τους». Αρχίζει πάλι να σχεδιάζει στο χαρτί: «Είναι εδώ ένας χείμαρρος με τα παρακλάδια του. Ξεκινάμε από ψηλά. Βρίσκουμε το πιο στενό σημείο. Για να μας κοστίσει λιγότερο η κατασκευή. Αγκυρώνουμε σε μητρικά πετρώματα στις δύο όχθες. Το φράγμα πάντοτε τοξωτό με τη χορδή προς τα κατάντη. Το υλικό το μαζεύουμε από πίσω, ώστε να διευρύνουμε τον χώρο συλλογής του νερού, τον ταμιευτήρα. Δεν ξεφεύγουμε ποτέ από τα χείλη. Να έχουμε κανόνα τη γεωαισθητική συνείδηση! Φτιάχνουμε και υπερχειλιστήρες για να περνά το νερό παρακάτω. Αν δεν το κάνουμε, η πίεση μπορεί να καταστρέψει ακόμη και την αγκύρωση».

-«Μα, πως αποφάσισε να ασχοληθεί τόσο βαθιά με το νερό;» ρωτούμε.

-«Ήμουν μικρό παιδί στο χωριό και περπατούσα, όταν άκουσα ένα κλάμα γοερό. Μια γυναίκα έκλαιγε και οδυρόταν. Είχε μόλις δει ξερή τη στέρνα από την οποία περίμενε να ποτίσει το χωράφι  της . Η πηγή που γέμιζε τη στέρνα είχε στερέψει και ό,τι είχε φυτέψει πήγαινε χαμένο. Αυτό με στιγμάτισε. Με χάραξε… Αργότερα άρχισα να παρατηρώ μια υδρομαστευτική στοά,  που είχαν φτιάξει κοντά στο χωριό για να μαζεύεται το νερό. Το πρώτο διδακτορικό που πήρα ήταν στην Υδρογεωλογία».

«Όπως, από τα παιδικά χρόνια μέχρι το πρώτο διδακτορικό στην εξορία μεσολάβησαν τόσα πολλά και σημαντικά» του λέμε, βάζοντας ένα φράγμα στη ροή της σκέψης. «Πολλά, αλλά πάντοτε μελετούσα. Να κάνω μια παρένθεση εδώ… Με  τις απόψεις του Ζαχαριάδη για τον κρατούμενο ήμουνα σε σχεδόν πλήρη διαφωνία. Ο Ζαχαριάδης έλεγε: «Αγάπα το κελί σου, τρώε το φαΐ σου και διάβαζε”. Εγώ ποτέ δεν αγάπησα το κελί μου και γι’ αυτό είμαι όλο απόπειρες δραπετεύσεων. Δεύτερον, δεν με ενδιέφερε το φαί. Συμφωνούσα μόνο στο διάβασμα. Διάβαζα μέσα συνεχώς. Εκτός της Υδρογεωλογίας, έλαβα διπλωματικά διδακτορικά σε Υδραυλική, Μεταλλειολογία, Γλωσσολογία και Ιστορία».

 «Δεν λογαριάζω κανέναν»
Γυρίζουμε από τα πέτρινα χρόνια στην εποχή των πέτρινων έργων: «Τα έργα στο χωριό κράτησαν μια δεκαετία. Έμεινα πρόεδρος της κοινότητας μόνο δυόμισι χρόνια και συνέχισα (ως απλό μέλος, γιατί ακούγονταν κατηγόριες στο νησί ότι όλα γίνονται επειδή είναι πρόεδρος ο Μανώλης…». Και δεν συνάντησε εμπόδια με τη γραφειοκρατία, όπως  συχνά λένε οι αρμόδιοι; «Δεν μας ενδιέφεραν αυτά. Tους καταργήσαμε όλους. Δεν με ξέρεις εμένα τώρα; Δεν λογαριάζω κανέναν… Τυχαίνει σε μια φάση ο έπαρχος να είναι είναι πρώην αξιωματικός του ΕΛΑΣ από τη Λάρισα, ο oποίος διορίστηκε εκεί από την κυβέρνηση. Φτιάχνω τον προϋπολογισμό και του τον στέλνω. Και μου λέει για κάποιο θέμα: «Αυτό δεν επιτρέπεται»! “Εντάξει’’, λέω, “τότε ανοιχτά σου δηλώνω πως φτιάχνω δυο προϋπολογισμούς. Έναν για σένα και έναν για μας”. Και το επαναλαμβάνω αυτό δημόσια σε συνέδριο αυτοδιοίκησή μπροστά  στους υπουργούς. Δεν τη λογάριασα παλιά την εξουσία, θα τη λογαριάσω τώρα;».
Αναγκαζόμαστε να διακόψουμε ξανά τον χείμαρρο: «Τι γίνεται όμως εκεί που δεν υπάρχει Γλέζος;» ρωτούμε. «Μην το λες αυτό. Μην το λες…» μουρμουρίζει με περίσκεψη. «Όταν διαφωνούσαμε με τον καθοδηγητή μου, πήγαινε εκείνος στο διπλανό δωμάτιο, έβριζε και μετά επέστρεφε. Διότι εγώ δεν ανεχόμουν τις  βρισιές. Κανείς δεν ήξερε τότε για σημαία. Επειδή όλοι τα ρίχνουν εκεί… Είμαι Απεραθίτης, είμαι δημιούργημα του χωριού μου, το κατάλαβες; Εκεί μαθαίνουμε να αντιμετωπίζουμε τις πιο δύσκολες συνθήκες. Ο Γκράμσι έχει πει ότι οι ορεινοί πληθυσμοί μπροστά στα μεγάλα προβλήματα που δημιουργούνται υποχρεώνονται να βρουν τρόπους αντιμετώπισής τους».

Άρα οι γραφειοκρατία και τα εμπόδια είναι δικαιολογία; «Να σου πω για να καταλάβεις. Δεν θυμάμαι τώρα ποια κυβέρνηση ήταν και πάω στο υπουργείο Γεωργίας να ζητήσω το έγγραφο με το οποίο η Ευρωπαϊκή Ένωση έλεγε ότι, onως εφαρμόστηκε το πρόγραμμα που χρηματοδότησε στ’ Απεράθου (MEDSPA), έτσι πρέπει να εφαρμοστεί σε όλη τη Μεσόγειο. Πάω στο γραφείο του υπουργού. Του λέω “θέλω το χαρτί». Δίνει εντολή, “φέρτε το”. Δεν ερχόταν το χαρτί. Μου λέει, “όταν μου το φέρουν, θα σε φωνάξω να σου το δώσω». Απαντώ: “Δεν πρόκειται να φύγω από δω αν δεν έρθει το χαρτί. Το κατάλαβες;”. Ξαναδίνει εντολή, ξανά και ξανά, και τελικά έρχεται μετά από πολλή ώρα».

«Να υπερασπίζεσαι το δίκιο»
Δηλαδή, λείπει η αποφασιστικότητα και η επιμονή; «Το θέμα είναι να υπερασπίζεσαι το δίκιο. Το καταλαβαίνεις; Αν υπερασπίζεσαι το δίκιο, κερδίζεις. Είναι θέμα δικό μας να καταφέρουμε να πείσουμε όλο τον κόσμο ότι η δύναμη είναι μέσα του και στους συνανθρώπου όταν είναι σαν γροθιά. Αν το πετύχουμε αυτό, ξεπερνάμε κάθε κρίση». Τα φράγματα που είχαν σχεδιάσει στο βουνό πάνω από τη Μάνδρα τι συνέβη και δεν υλοποιήθηκαν; «Συνέβη ότι δεν υπάκουσα τη γυναίκα μου, η οποία έλεγε: “Να μη λες, Μανώλη, ότι γίνονται τόσο φθηνά τα έργα. Θα έχεις  αντιμέτωπους τους εργολάβους»». «Μα πόσο έλεγες ότι κοστίζουν;» ρωτούμε: «Σχεδόν τίποτε. Φωνάζεις εθελοντές να δουλέψουν, σχολεία. Υπάρχουν ομάδες πολύ οργανωμένες στο εξωτερικό. Πολύ συχνά έρχονταν στ’ Απεράθου συνεργεία ολόκληρα. Τα λεφτά που χρειάζονται είναι μόνο τα μεροκάματα για τους δύο μάστορες,  που δουλεύουν σε κάθε φράγμα• ένας πίσω, ένας μπρός».

«Το έργο ματαιώθηκε εξαρχής, τότε. Τώρα θέλω να ξαναπάω στη Μάνδρα. Να βρω εκείνους  τους ανθρώπους που με είχαν καλέσει. Θυμάμαι, ζητούσαν να μου νοικιάσουν ένα δωμάτιο για να μείνω εκεί μέχρι να γίνουν τα έργα».Ο Μανώλης Γλέζος βγάζει από το πορτοφόλι του ένα χαρτάκι όπου έχει σημειώσει πόσο είχαν κοστίσει τα 176 μικρά φράγματα και τα άλλα έργα μιας  δεκαετία στη Νάξο. «Ξεκινήσαμε μόνο με το υπουργείο Γεωργίας, που έβαλε 100 εκατ. δραχμές. Μετά ήρθε το ευρωπαϊκό πρόγραμμα με 89 εκατ. δραχμές. Μας επισκέφθηκαν μάλιστα και έλεγαν με απορία ότι είναι το μοναδικό έργο που προχωρά ενώ όλα τα άλλα που χρηματοδοτούσαν ήταν μόνο μελέτες. Πλήρωσαν κάποια χρήματα οι ντόπιοι, η κοινότητα, μετά έβαλε και το ΥΠΕΧΩΔΕ. Σύνολο 289 εκατ. δραχμές (σ.σ. λιγότερο από ένα εκατ. σημερινά ευρώ). Έρχονταν μηχανικοί και μας έλεγαν ότι θα καταρρεύσουν. Τίποτε δεν γκρεμίστηκε. Μια χαρά λειτουργούν ακόμη. Μόνο που ο σημερινός  τοπάρχης και ο δήμαρχος έπαψαν να τα συντηρούν»

Πάρος – Μ. Κωβαίος: “Νοσοκομείο σύγχρονο στο χώρο του παλαιού αεροδρομίου”

0

Πίσω από την αυξανόμενη επισκεψιμότητα της Πάρου, που αποτελεί, πλέον, έναν από τους πλέον δημοφιλείς προορισμούς της χώρας μας, με εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο από ολόκληρο τον κόσμο, δεν υπάρχουν μόνο οι φυσικές ομορφιές, οι ποιοτικές επιλογές σε διαμονή, εστίαση και διασκέδαση και η υψηλή ποιότητα υπηρεσιών.

Κομβικό σημείο, άμεσα συνδεδεμένο με την τουριστική ανάπτυξη των τελευταίων ετών, αποτελεί η λειτουργία του νέου αεροδρομίου του νησιού, το 2016. Ενός αεροδρομίου, η κατασκευή του οποίου αποτελεί ξεχωριστό παράδειγμα οργανωμένης πρωτοβουλίας του Δήμου της Πάρου και αποτελεσματικού μοντέλου συνεργασίας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κράτους, ιδιωτικών φορέων και κατοίκων.

Λύσεις

Οταν το 2015, αφού ολοκληρώθηκε ο αεροδιάδρομος, ο Δήμος Πάρου διαπίστωσε ότι η κατασκευή των κτιριακών εγκαταστάσεων καθυστερούσε λόγω της έλλειψης μελετών, προχώρησε στη σύσταση Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρίας για την κατασκευή προσωρινών εγκαταστάσεων, με τη συμμετοχή του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, της Δημοτικής Επιχείρησης Υδρευσης Αποχέτευσης Πάρου, της αεροπορικής εταιρίας Olympic Air, που ήταν μέγας χορηγός και υπεύθυνος κατασκευής, και πλήθους επαγγελματιών του νησιού.

Το αποτέλεσμα άκρως εντυπωσιακό: Σε 102 ημέρες οι προσωρινές κτιριακές εγκαταστάσεις είχαν ολοκληρωθεί, με κόστος 2,1 εκατ. ευρώ (έναντι αρχικού προϋπολογισμού περίπου 8 εκατ. ευρώ) και το αεροδρόμιο ξεκίνησε τη λειτουργία του στις 25 Ιουλίου του 2016. Ετσι, από τις 27.218 αφίξεις το 2015, το αεροδρόμιο της Πάρου εξυπηρέτησε 293.484 επιβάτες το 2022. Αξίζει να τονιστεί ότι οι εργασίες κατασκευής των μόνιμων εγκαταστάσεων εκκινούν μόλις τώρα.

Αθλος…

«Πρόκειται για μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα παράδειγμα», δηλώνει ο δήμαρχος Πάρου Μάρκος Κωβαίος, «πολύ περισσότερο αν συνυπολογίσουμε το μέγεθος, την πολυπλοκότητα του έργου και το περιορισμένο του χρόνου. Αποτελεί παγκόσμια πρωτιά η κατασκευή ενός κρατικού αεροδρομίου με αυτού του είδους το σχήμα (ΑΜΚΕ, δήμος, κράτος, ιδιωτική εταιρία, φορείς και ιδιώτες). Το νησί μας κέρδισε χρόνια, συνδέθηκε με μεγάλο αριθμό πόλεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πολλαπλασίασε τη δυναμική του. Αποδείξαμε ότι όταν η Αυτοδιοίκηση θέλει και σχεδιάζει σωστά, μπορεί να πετύχει ακόμα και στόχους που φαίνονται ακατόρθωτοι. Είμαι ευγνώμων σε όλους όσοι συμμετείχαν στην προσπάθεια και θέλω ιδιαιτέρως να αναφερθώ στην τεράστια συνεισφορά των κατοίκων της Πάρου. Οι συνδημότες μας αγνόησαν κάποιους που προσπάθησαν να τους πείσουν ότι το έργο ήταν ενάντια στο συμφέρον της Πάρου και μέσω της ΑΜΚΕ συνέβαλαν με όποια οικονομική δυνατότητα και με όσα μέσα είχαν για να καλύψουν δαπάνες του έργου».

Η Πάρος, σύμφωνα με τον κ. Κωβαίο, πρέπει να αντισταθεί στην παγίδα του υπερ-τουρισμού, που θυσιάζει τα πάντα στο βωμό του χρήματος. «Ως Δημοτική Αρχή», μας λέει, «έχουμε αποδείξει ότι θέλουμε και μπορούμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες, όπως αυτή του νέου αεροδρομίου. Σχεδιάζουμε και δημιουργούμε το αύριο της Πάρου, με τρόπο που να διασφαλίζει την πρόοδο του νησιού μας, με μέτρο και σεβασμό στον άνθρωπο. Στόχος μας να συνεχίσει η Πάρος να πηγαίνει μπροστά, με ποιότητα και σιγουριά».

«Σύγχρονο νοσοκομείο στο παλαιό αεροδρόμιο»

Ο δήμαρχος Πάρου σημειώνει ακόμα ένα ευεργετικό αποτέλεσμα από τη λειτουργία του νέου αεροδρομίου. Πρόκειται για την αξιοποίηση της πολύ μεγάλης έκτασης του παλαιού, η οποία θα περάσει σύντομα στην ιδιοκτησία του δήμου.

«Πρόθεσή μας», δηλώνει ο κ. Κωβαίος, «είναι να αξιοποιήσουμε την έκταση αυτή, με τρόπο που δίνει λύση σε δύο μεγάλα προβλήματα που απασχολούν το νησί μας. Πρώτον, για τη δημιουργία, για πρώτη φορά, ενός σύγχρονου και πλήρως εξοπλισμένου νοσοκομείου, ώστε να δοθεί ένα τέλος στις συνεχείς μετακινήσεις των κατοίκων του νησιού σε Αθήνα, Σύρο και Νάξο και να έχουν όλοι πρόσβαση σε αναβαθμισμένες υπηρεσίες υγείας. Η δημόσια υγεία είναι αναφαίρετο και αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα/αγαθό για όλους μας.

Δεύτερον, για την κατασκευή κατοικιών για τη στέγαση προσωπικού δημοσίων υπηρεσιών (εκπαιδευτικοί, αστυνομικοί, πυροσβέστες, ιατροί, νοσηλευτικό προσωπικό), προκειμένου να δημιουργήσουμε κίνητρο για την κάλυψη των θέσεων στο νησί μας. Είναι γνωστό ότι η εύρεση κατοικίας στην Πάρο είναι για τους ανθρώπους αυτούς σχεδόν άπιαστο όνειρο, είτε λόγω μη διαθεσιμότητας κατοικιών προς μίσθωση είτε λόγω των απαγορευτικών υψηλών ενοικίων. Η δυσκολία εύρεσης κατοικίας οδηγεί στη διαιώνιση της υποστελέχωσης κρίσιμων υπηρεσιών, με αρνητικές συνέπειες στη καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των κατοίκων της Πάρου. Ο σχεδιασμός μας για την ανάπτυξη συγκροτήματος κατοικιών δίνει οριστική λύση στο πρόβλημα της υποστελέχωσης, αποτελώντας ισχυρό κίνητρο για την κάλυψη των θέσεων σε κρίσιμες και σημαντικές δημόσιες υπηρεσίες».

Με πληροφορίες από τη εφημερίδα “Ελεύθερος Τύπος”

 

ΑΠΑΣ τα Φανάρια: Αναβολή 24 ωρών για τον αγώνα κυπέλλου με τον ΕΦΑΟ Ζωγράφου

0
ΑΠΑΣ τα Φανάρια
;ΑΠΑΣ τα Φανάρια

Μπάσκετ… Κύπελλο πρεμιέρα, κάτι η κακοκαιρία και κάτι η απεργία πλοίων αλλάζει τα δεδομένα… Ποιοι αγώνες αλλάζουν ημέρα διεξαγωγής… Ανάμεσά τους και η αναμέτρηση του ΑΠΑΣ τα Φανάρια με την ομάδα του Ζωγράφου όπου μετατίθεται κατά 24 ώρες..

Αναλυτικά το δελτίο ενημέρωσης από την Ελληνική Ομοσπονδία 

«Σας ενημερώνουμε ότι λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων που έχουν επικρατήσει στην περιοχή της Θεσσαλίας και λόγω των δυσχερειών που έχουν προκύψει οι αγώνες

Τρίκαλα Basket – ΓΣ Σοφάδων

ΜΓΣ Πανσερραϊκός – ΑΣ Αναγέννηση Καρδίτσας

ΓΣ Νίκη Βόλου – ΧΑΝΘ

AE Λάρισας – ΜΠΑΣ Αγ. Βαρβάρας

για την 1η αγωνιστική της Α’ φάσης του Κυπέλλου Ελλάδας ανδρών αναβάλλονται.

Με πρόταση της Επιτροπής Πρωταθλημάτων προς το Δ.Σ. της Ε.Ο.Κ. και μόνο για τις συγκεκριμένες ομάδες, όποια επιθυμεί την μη συμμετοχή της στους εν λόγω αγώνες δεν θα υφίσταται τις κυρώσεις που προβλέπονται από την οικεία προκήρυξη.

Επίσης, εξαιτίας της 24ωρης Πανελλαδικής απεργίας που ανακοίνωσε η ΠΝΟ και μετά από συμφωνία των ομάδων:

Ο αγώνας ΑΠΑΣ Νάξου Τα Φανάρια-ΕΦΑΟ Ζωγράφου για την 1η αγωνιστική της Α’ Φάσης του Κυπέλλου Ελλάδας Ανδρών, αντί τις 13/9/2023 θα διεξαχθεί στις 14/9/2023 και ώρα 15.00 στο ΚΓ Νάξου «Δ. Περιστεράκης».

Ο αγώνας ΑΕ Ν. Κηφισιάς-ΑΣΑ Αναγέννηση για την 1η αγωνιστική της Α’ Φάσης του Κυπέλλου Ελλάδας Ανδρών, αντί της 13.9/2023, θα διεξαχθεί 16/9/2023 και ώρα 17.00 στο ΚΓ « Δ. Βικέλας».

 

“Εξοικονομώ 2023”: Παράταση αιτήσεων έως και την 15η Νοεμβρίου

0

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοινώνει την παράταση, κατά δύο μήνες, της δυνατότητας υποβολής αίτησης ένταξης στα προγράμματα: «Εξοικονομώ 2023» και «Εξοικονομώ – Ανακαινίζω για νέους».

 Συγκεκριμένα, ως νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων από τους δυνητικούς δικαιούχους ορίζεται η 15η Νοεμβρίου 2023 (από την 15η Σεπτεμβρίου 2023, που ήταν η προηγούμενη προθεσμία).

Οι αιτήσεις χρηματοδότησης υποβάλλονται μόνον ηλεκτρονικά και υποχρεωτικά, μέσω των επίσημων διαδικτυακών τόπων των προγραμμάτων: https://exoikonomo2023.gov.gr και https://exoikonomoneon.gov.gr αντίστοιχα.

Σημειώνεται πως κατά το στάδιο υποβολής της αίτησης δεν απαιτείται προσκόμιση φυσικού φακέλου με δικαιολογητικά.

Τα τελευταία, επισυνάπτονται από τον υποψήφιο ηλεκτρονικά.

 

Santo Wines: Σούπερ η ποιότητα, αλλά μείωση απόδοσης κατά 30% στον αμπελώνα Σαντορίνης

0

Ο κος Ματθαίος Δημόπολος – Διεθυντής της Ενωσης Συνεταιρισμών Θηραϊκών Προϊόντων (Santo Wines) πριν από ένα μήνα περίπου μιλώντας στην Ραδιοφωνία Κυκλάδων ήταν ξεκάθαρος “ Φτωχή. Πολύ μικρή η ποσότητα. Εάν πέρυσι είχαμε περίπου 300 κιλά ανά στρέμμα, φέτος δεν θα έχει ούτε 50 (!!!) Η ποιότητα φέτος όμως είναι φανταστική”

Κι έρχεται η ώρα του απολογισμού… Η απόδοση του αμπελώνα της Σαντορίνης έφτασε μόλις το 30% σε σχέση με τον ετήσιο μέσο όρο παραγωγής.

Αναλυτικά…  

Καθυστερημένη ήταν φέτος η ημερομηνία έναρξης του τρύγου, με το χρονολόγιό του να έχει ως εξής:

ΕΝΑΡΞΗ ΤΡΥΓΟΥ    ΠΟΙΚΙΛΙΑ (ΕΙΔΟΣ)

7  Αυγούστου    Ασύρτικο (λευκή) για τον αφρώδη οίνο από την περιοχή του Πύργου

16  Αυγούστου     Αθήρι (λευκή)

19  Αυγούστου     Ασύρτικο (λευκή)

17  Αυγούστου     Μαυροτράγανο και Βουδόματο (ερυθρές)

29 Αυγούστου     Αηδάνι (λευκή)

29 Αυγούστου     Μαντηλαριά (ερυθρή)

Όλες οι ποικιλίες από το σύνολο των αμπελώνων τρυγήθηκαν με το χέρι.

Ποιες όμως ήταν οι κλιματολογικές συνθήκες κατά τη διάρκεια της χρονιάς; Συγκεκριμένα: 

Χειμώνας: Ήπιος με λιγοστές βροχοπτώσεις (114 mm). Το συνολικό ύψος βροχής από Σεπτέμβριο 2022 έως Ιούλιο 2023 ήταν 188 mm (322 mm κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο).

Άνοιξη: Κρύα και ενίοτε με παγετό, με αρκετές βροχές μέχρι τις 2 Ιουνίου (74 mm), Χωρίς καταστροφικούς Νότιους ανέμους, μόνο στις 31 Μαρτίου και 1η Απριλίου είχαμε ισχυρούς Βοριάδες. 23 Απριλίου σημειώθηκε Χαλαζόπτωση.

 

Καλοκαίρι: Τυπικό νησιωτικό, με πολύ υψηλές θερμοκρασίες, επίμονους καύσωνες τον Ιούλιο, και με αρκετή υγρασία που καθυστέρησαν πολύ την ωρίμαση.

Γενικά ήταν μια ιδιαίτερη χρονιά, με όλα τα κακά που θα μπορούσαν να συμβούν στον αμπελώνα της Σαντορίνης.

Ανομβρία τον χειμώνα

Ισχυρός Βοριάς όταν άνοιγαν οι ταξιανθίες.

Χαλαζόπτωση στις 23 Απριλίου που έπληξε τη Νοτιοανατολική πλευρά, την περιοχή δηλαδή με τους καλλίτερους αμπελώνες του νησιού.

Βροχές την Άνοιξη που ναι μεν βοήθησαν τα φυτά να δυναμώσουν όμως βοήθησαν και στην ανάπτυξη του περονόσπορου.

Καύσωνες και υγρασία παρά τα μελτέμια το καλοκαίρι.

Όμως από το οινοποιείο μας δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες φυτοπροστασίας προς τους αμπελουργούς – μέλη μας και  έγινε αυστηρή διαλογή των λιγοστών σταφυλιών, ώστε να έχουμε καλό αποτέλεσμα στο τέλος.

Η παραγωγή του 2023

Η συνολική παραγωγή φέτος μόλις που ξεπέρασε τους 1.000 τόνους σταφυλιών. Είχαμε δηλαδή μια πολύ μικρή παραγωγή για τον αμπελώνα της Σαντορίνης. Έχουν σημειωθεί και μικρότερες πάντως, το 1991 και το 1994.

Οινοποίηση και εκτιμήσεις: Παρ’ όλα τα προβλήματα που προαναφέρθηκαν, και η φετινή χρονιά έχει προϋποθέσεις για την παραγωγή κρασιών με υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Οι φετινές «Σαντορίνες» όπως πάντα αναμένεται να είναι αρωματικά έντονες και ευχάριστες. Αυτή τη στιγμή στις δεξαμενές μας παρουσιάζονται με:

• Αρωματικό  μπουκέτο από λευκά άνθη, εσπεριδοειδή όπως λεμόνι και γκρέιπφρουτ, και λευκόσαρκα φρούτα όπως πεπόνι, ροδάκινο και αχλάδι.

• Στόμα νευρώδες με έντονη οξύτητα σε συνδυασμό με τη χαρακτηριστική ορυκτότητα της Σαντορίνης.

• Σώμα πλούσιο και γεμάτο με ιδιαίτερη ένταση.

Ο αλκοολικός τίτλος που κυμαίνεται στο 13 – 14%, οι οξύτητες που ανάλογα με το βαθμό ωριμότητας κυμαίνονται από 6 έως 6,5 gr/lt (εκφρασμένη σε τρυγικό οξύ), και το pH από 3,00 έως 3,20, μας κάνουν να νοιώθουμε σίγουροι ότι η εσοδεία 2023 θα είναι αντάξια της υψηλής ποιότητας των κρασιών της Σαντορίνης με αντοχή στο χρόνο

 

Σαντορίνη: Εξαρθρώθηκαν δύο οργανώσεις (εμπλοκή 120 ατόμων) που διακινούσαν ναρκωτικές ουσίες

0

Δύο κυκλώματα που διακινούσαν παράλληλα ναρκωτικά -κυρίως κοκαΐνη και κάνναβη- στη Σαντορίνη, εξάρθρωσαν οι αστυνομικές αρχές, που προχώρησαν στη σύλληψη των «εγκεφάλων», των βασικών μελών και του κοινού προμηθευτή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι η δικογραφία που σχηματίστηκε για την υπόθεση έπειτα από πολύμηνη έρευνα, περιλαμβάνει 120 άτομα.

Συνελήφθησαν το Σάββατο (9 Σεπτεμβρίου 2023) σε Θήρα και Τήνο, στο πλαίσιο της στοχευμένης αστυνομικής επιχείρησης που οργανώθηκε από την  Υποδιεύθυνσης Αστυνομίας Θήρας με τη συνδρομή του Αστυνομικού Τμήματος Τήνου, εννέα άτομα (τέσσερις αλλοδαποί και πέντε ημεδαποί) ηλικίας 29, 33, 43, 47, 24, 26, 32, 51 και 26 ετών.

Σε βάρος τους σχηματίστηκε δικογραφία κακουργηματικού χαρακτήρα για τα κατά περίπτωση αδικήματα της συγκρότησης -συμμετοχής σε εγκληματική οργάνωση, προμήθειας, αποθήκευσης και διακίνησης ναρκωτικών ουσιών, νομιμοποίησης εσόδων προερχόμενων από παράνομη δραστηριότητα, και οπλοκατοχής. Στην ίδια υπόθεση εμπλέκονται επιπλέον 111 άτομα, από τα οποία τρία ως άμεσοι συνεργοί των συλληφθέντων.

Αναλυτικότερα, έπειτα από πολύμηνη μεθοδική έρευνα, συλλογή, ανάλυση και επεξεργασία στοιχείων και δεδομένων, εξακριβώθηκαν η παράλληλη λειτουργία και ο τρόπος δράσης των δύο εγκληματικών οργανώσεων, η ιεραρχική δομή, η ταυτότητα των μελών τους, οι μεταξύ τους διασυνδέσεις και επιμέρους συνεργασίες, ο επιδιωκόμενος σκοπός, τα οφέλη και τα μέσα που χρησιμοποιούσαν για την επίτευξή τους.

Όπως προέκυψε, από την επισταμένη αστυνομική έρευνα, τουλάχιστον από τα τέλη του 2022 τα δύο εγκληματικά δίκτυα, με αρχηγικά μέλη, τους 29χρονο και 33χρονο (αλλοδαπούς) αντίστοιχα, δρούσαν παράλληλα και ταυτόχρονα διακινώντας ναρκωτικά (κοκαΐνη, κάνναβη, κ.α.) που προμηθεύονταν από τον 43χρονο (κοινό προμηθευτή) και διοχέτευαν σε ενδιαφερομένους χρήστες στο νησί της Θήρας, αποκομίζοντας σπουδαία οικονομικά οφέλη τα οποία μια εκ των οργανώσεων χρησιμοποίησε για την ίδρυση-λειτουργία επιχείρησης ενοικίασης οχημάτων.

Τα δύο οχήματα που κατασχέθηκαν

Κατά τις έρευνες που έγιναν βρέθηκαν στην κατοχή των δραστών και κατασχέθηκαν μεταξύ άλλων:

• Κοκαΐνη βάρους 98,5 γραμμαρίων
• Κάνναβη βάρους 20,7 γραμμαρίων
• MDMA βάρους 29 γραμμαρίων
• Ηρωίνη βάρους 4 γραμμαρίων
• Εξοπλισμός εργαστήριου παραγωγής «κρακ»
• 4 ζυγαριές ακριβείας
• 5 θρυμματιστές κάνναβης
• Αεροβόλο πιστόλι και 3 μαχαίρια
• 33 κινητά τηλέφωνα και 21 κάρτες sim
• 2 I.X.E. αυτοκίνητα
• Τα χρηματικά ποσά των 7.385 ευρώ, 147 δολάρια Η.Π.Α., 50 δολάρια Αυστραλίας, 40 λίρες Αγγλίας
• Τιμαλφή
• Χειρόγραφες σημειώσεις με ονοματεπώνυμα και δοσοληψίες ναρκωτικών
• Ψηφιακά μέσα αποθήκευσης δεδομένων και Ηλεκτρονικός Υπολογιστής
• Συσκευές χρήσης ναρκωτικών ουσιών

Σημειώνεται ότι, όπως διαπιστώθηκε, ένα από τα μέλη της μιας εγκληματικής οργάνωσης είχε εγκαταστήσει εργαστήριο παραγωγής «κρακ» από επεξεργασία – «μαγείρεμα» κοκαΐνης με απώτερο σκοπό την αύξηση των κερδών του κυκλώματος από τη διακίνηση του συγκεκριμένου «προϊόντος».

Ο συλληφθέντες οδηγούνται στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Νάξου. Η εξιχνίαση της υπόθεσης εντάσσεται στις ειδικές επιχειρησιακές δράσεις των αστυνομικών Υπηρεσιών του Νοτίου Αιγαίου για την καταπολέμηση της διάδοσης των ναρκωτικών.

 

Ν. Ευελπίδου: Οι 293 παραλίες της Ελλάδας που είναι στο … κόκκινο

0
Μ. Λυκουρόπουλος
Μ Λυκουρόπουλος

Ο πόλεμος ανάμεσα στον Δήμο Κισσάμου και στην εταιρεία που έχει 600 στρέμματα εντός της προστατευόμενης περιοχής στην παραλία Ελαφονήσι στην Κρήτη, τα επόμενα χρόνια μπορεί να μην έχει πλέον αντικείμενο διεκδίκησης. Η διάσημη νησίδα με τη ροζ άμμο φτιαγμένη από τρίμματα κοχυλιών που συνδέει την παραλία με το απέναντι νησάκι, κάνοντας το τοπίο τόσο ξεχωριστό, τα επόμενα χρόνια πιθανότατα θα εξαφανιστεί καθώς η θάλασσα θα καλύψει τη συγκεκριμένη νησίδα.

Η καταστροφή δεν θα συμβεί μόνο στο Ελαφονήσι αλλά και σε όλες τις άλλες παρόμοιες παραλίες που υπάρχουν στην Ελλάδα, 293 συνολικά, σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει στην «Καθημερινή» η κ. Νίκη Ευελπίδου, καθηγήτρια Γεωγραφίας και Κλιματολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ).

Οι συγκεκριμένες παραλίες που ονομάζονται τύπου τόμπολο υπάρχουν σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα και πολλές από αυτές είναι διάσημες ακριβώς λόγω της ομορφιάς και της διαφορετικότητάς τους. Το Πρασονήσι στη Ρόδο, ο Αγιος Νικόλαος στην Ανάβυσσο, το Νησάκι της Παναγιάς στη Νάξο (δίπλα στη Λαγκούνα του αεροδρομίου, διάσημη παραλία για σερφ), η νησίδα Οικονόμου στην Πάρο, η Κολώνα στην Κύθνο, ο Μπάλος στην Κρήτη, το Παυλοπέτρι στην Πελοπόννησο, στη Σάμο το Κοκκάρι και το Ποτάμι, στα Κύθηρα μέσα στην πόλη, στη Θάσο στις Αλυκές, στα Λιμενάρια και στις Μαριές, είναι μόνο μερικές αγαπημένες παραλίες που σε λίγα χρόνια δεν θα υπάρχουν.

Αντίστροφη μέτρηση για 293 παραλίες-1
Σίμος, Ελαφόνησος

 

Οι παραλίες τύπου τόμπολο είναι τα πρώτα θύματα στην Ελλάδα της επίδρασης της κλιματικής αλλαγής και της συνακόλουθης διάβρωσης στην παράκτια ζώνη. Πρόκειται για συστήματα άκρως ευάλωτα, τα οποία επίσης δέχονται μεγάλες πιέσεις λόγω της υπερχρήσης τους από τους ανθρώπους.

4 χιλιοστά κάθε χρόνο…

Η στάθμη του νερού της θάλασσας ανεβαίνει πλέον με ρυθμό 4 χιλιοστά τον χρόνο. «Αν αυτό το μέγεθος φαίνεται μικρό είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι πολλές παραλίες είναι επίπεδες και άρα τα 4 χιλιοστά σημαίνουν στην πραγματικότητα ότι κατακλύζεται κάθε χρόνο μεγάλη έκταση», επισημαίνει η κ. Ευελπίδου. Οι παραλίες αυτές χρειάστηκαν εκατοντάδες χρόνια για να δημιουργηθούν και δεν βρέθηκαν τυχαία στα σημεία που είναι.

Αντίστροφη μέτρηση για 293 παραλίες-2
Σκορπιός

 

Η παραλία δημιουργείται από το ίζημα που κατεβαίνει με τα ποτάμια στη θάλασσα. Μετά τα ρεύματα της θάλασσας κινούν την άμμο με τέτοιο τρόπο ώστε να εναποτίθεται σε αυτό το σημείο και να δημιουργείται η νησίδα που ενώνει την ακτή με το απέναντι νησί. Ομως η διαδικασία της συγκέντρωσης ιζήματος σε αυτό το σημείο έχει επιβραδυνθεί πολύ στις περισσότερες περιοχές αν δεν έχει εκλείψει και εντελώς.

«Οταν παρεμβαίνουμε στα ρέματα (π.χ. με φράγματα), εμποδίζουμε παράλληλα το ίζημα να φτάσει στις παραλίες», εξηγεί η επιστήμονας αφήνοντας λιγότερο έδαφος το οποίο η θάλασσα σκεπάζει ευκολότερα. Τα τμήματα της παραλίας τύπου τόμπολο είναι στο ίδιο επίπεδο με τη θάλασσα και έτσι επηρεάζονται άμεσα από την αύξηση του επιπέδου της. «Η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη σημαίνει αύξηση και της θερμοκρασίας της θάλασσας.

Κατά συνέπεια το επίπεδο της θάλασσας ανεβαίνει και από το λιώσιμο των πάγων αλλά και γιατί το ίδιο το θαλασσινό νερό έχει μεγαλύτερη θερμοκρασία και άρα περισσότερο όγκο. Περισσότερος όγκος σημαίνει πιο βαθύς πυθμένας και πιο βαθύς πυθμένας σημαίνει μεγαλύτερα κύματα. Εντονα κύματα προκαλούν μεγαλύτερη διάβρωση. Ολα είναι μια αλυσίδα», περιγράφει η κ. Ευελπίδου.

Οι ακτές τύπου τόμπολο, όπως η Κολώνα στην Κύθνο, είναι τα πρώτα θύματα επίδρασης της κλιματικής αλλαγής.

«Προσπαθούμε να λύσουμε ένα πρόβλημα και δημιουργούμε ένα άλλο γιατί οι ισορροπίες είναι πάρα πολύ δύσκολες. Οταν καίγεται ένα δάσος λογικά φτιάχνουμε ένα φράγμα για να μην έχουμε πλημμύρα. Ομως έτσι δεν φτάνει ίζημα στις ακτές. Πρέπει το σύστημα να το αντιμετωπίζουμε συνολικά, διαφορετικά θα δώσουμε μια λύση στο βουνό και θα δημιουργήσουμε μια καταστροφή στην παράκτια ζώνη», επισημαίνει.

Πολύ συχνά επίσης, θέλοντας να έχουμε μια αμμώδη χρυσή παραλία που να προσομοιάζει στις παραλίες της Χαβάης, παρεμβαίνουμε στον μεσογειακό χαρακτήρα των δικών μας παραλιών και αφαιρούμε τις πέτρες. «Μα είναι αυτές οι πέτρες που θα τριφτούν μεταξύ τους και με τα χρόνια θα γίνουν άμμος. Αφαιρώντας τις πέτρες, αφαιρούμε την πρώτη ύλη για να συνεχίσει να υπάρχει άμμος στις παραλίες», λέει η γεωγράφος.

Αντίστροφη μέτρηση για 293 παραλίες-3
Αλυκές, Θάσος

 

Οι αλλαγές σε αυτές τις παραλίες χρόνο με τον χρόνο είναι πλέον ορατές διά γυμνού οφθαλμού, ενώ στην επίδραση της κλιματικής αλλαγής προστίθεται και η ακραία ανθρωπογενής παρέμβαση: Ξαπλώστρες, τραπεζάκια, αυτοκίνητα δίπλα στο κύμα βοηθούν την όμορφη παραλία να γίνει ακόμα πιο επίπεδη και άρα περισσότερο ευάλωτη στην πίεση από θαλάσσης.

Επιτάχυνση διάβρωσης

«Η θάλασσα προσπαθεί να κατακλύσει την ξηρά και η ξηρά να πάρει τον χώρο της θάλασσας, αυτή είναι μια προαιώνια διαμάχη ανάμεσα στα στοιχεία της φύσης. Ομως εμείς με τις ενέργειές μας επιταχύνουμε τη διάβρωση (σ.σ. μείωση της ξηράς υπέρ της θάλασσας) συχνά από άγνοια», περιγράφει η κ. Ευελπίδου.

Αντίστροφη μέτρηση για 293 παραλίες-4
Ποτάμι, Σάμος

 

Η στάθμη της θάλασσας ανεβαίνει εδώ και 18.000 χρόνια. Απόδειξη όλα τα αρχαία μνημεία που βρίσκουμε στον βυθό. «Στην Παροικιά της Πάρου, στην παραλιακή ζώνη υπήρχαν πολλά μαγαζάκια, όπως είναι σήμερα το Μοναστηράκι. Αυτά σήμερα βρίσκονται μέσα στη θάλασσα», προσθέτει. Ομως τα τελευταία 80 χρόνια η διαδικασία έχει επιταχυνθεί λόγω των ανθρωπογενών πιέσεων. Σύμφωνα με τις επιστημονικές εκτιμήσεις, το 31% των αμμωδών παραλιών θα έχει εξαφανιστεί έως το 2050. Το ποσοστό αυτό το 2100 θα φτάσει το 52% ή και το 63% ανάλογα το σενάριο που αφορά την κλιματική αλλαγή και την άνοδο της θερμοκρασίας που θα πραγματωθεί. Ηδη πάντως θεωρείται ότι έχουμε ξεπεράσει τα δεδομένα του πρώτου σεναρίου το οποίο ήταν και το πλέον αισιόδοξο και αφορούσε αύξηση της θερμοκρασίας έως 2,5 βαθμούς Κελσίου.

Είναι σημαντικό επίσης το γεγονός ότι στην Ελλάδα η μεγαλύτερη πληθυσμιακή πυκνότητα είναι στις παράκτιες ζώνες. «Καθώς ανέβαινε η στάθμη της θάλασσας, ο αρχαίος άνθρωπος έβλεπε να κατακλύζεται η γη του και οπισθοχωρούσε προς τα ενδότερα για να επιβιώσει. Ο σύγχρονος άνθρωπος θα πρέπει επίσης να λάβει μέτρα και να κάνει ανάλογες κινήσεις για να επιβιώσει», επισημαίνει η κ. Ευελπίδου, εξηγώντας ότι η εξαφάνιση μεγάλου αριθμού παραλιών δεν είναι ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας που αφορά το απώτερο μέλλον, αλλά κάτι που θα συμβεί τα επόμενα χρόνια και σε πολλές περιοχές ήδη συμβαίνει.

Πώς καταστρέφουμε τη φυσική άμυνα των ακτών

Εκτός από τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, οι ανθρωπογενείς παρεμβάσεις, ειδικά στην Ελλάδα όπου οι παραλίες έχουν άμεσο οικονομικό ενδιαφέρον, επιβαρύνουν περισσότερο την κατάσταση. «Δεν είναι μόνο η Ολλανδία που βρίσκεται κάτω από το ύψος της θάλασσας. Ολες οι περιοχές στην Ελλάδα που έχουν τη μορφολογία μιας λιμνοθάλασσας η οποία βρίσκεται πίσω από μια αμμουδιά, είναι κάτω από τη στάθμη της θάλασσας», συμπληρώνει η κ. Ευελπίδου.

Τι είναι αυτό που σταματάει τη θάλασσα από το να επεκταθεί στην ξηρά; Είναι η βλάστηση που υπάρχει πάνω στην άμμο, οι αμμοθίνες,  οι οποίες συγκρατούν το έδαφος, αυτές που καταστρέφουμε για να στήσουμε ξαπλώστρες ή να παρκάρουμε το αυτοκίνητό μας χωρίς δεύτερη σκέψη.  «Οι αμμοθίνες είναι πολύ σημαντικές, αν τις καταστρέψουμε την επόμενη μέρα, όχι σε ένα χρόνο, την επόμενη μέρα η θάλασσα θα μπει μέσα», προειδοποιεί η κ. Ευελπίδου.

Οι ακτόλιθοι

Στα ταξίδια της ανά την Ελλάδα για την πραγματοποίηση της ερευνητικής δουλειάς, έχει βρεθεί πολλές φορές μπροστά σε παραδοξότητες. «Μια φορά ένας δήμαρχος με πλησίασε και μου είπε ότι ο ίδιος πηγαίνει το βράδυ και κρυφά αφαιρεί τη βραχώδη πλάκα που βρίσκεται παράλληλα σε όλη την παράλια ζώνη για να εξασφαλίσει απρόσκοπτη πρόσβαση στους πολίτες. Αυτές οι πλάκες που ονομάζονται ακτόλιθοι βρίσκονται σε πολλές περιοχές στην Ελλάδα – στην Αττική, στις Κυκλάδες, στις Σποράδες, στον Ευβοϊκό. Είναι η παλαιά απολιθωμένη παραλία (πλάκα), ένα μνημείο της φύσης το οποίο απαγορεύεται να αφαιρούμε. Αυτές οι πλάκες παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην προστασία των παραλιών από τη διάβρωση. Αν τις αφαιρέσουμε θα χάσουμε τις παραλίες μέσα στα επόμενα 2-5 χρόνια», διηγείται. Η Ελλάδα έχει 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής και η μεταβολή της παράκτιας ζώνης σημαίνει περιβαλλοντικό, οικονομικό αλλά και κοινωνικό κόστος. Ωστόσο η ίδια τονίζει ότι πολλές φορές γίνονται παρεμβάσεις, όχι από αδιαφορία αλλά από άγνοια.

«Σε σχετική έρευνα που κάναμε  σε 2.000 ανθρώπους σε όλη την Ελλάδα, οι οποίοι ήταν απόφοιτοι λυκείου, πανεπιστημίου ή και κάτοχοι μάστερ, οι περισσότεροι δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τι σημαίνει θαλάσσια διάβρωση, ενώ εμφανίστηκαν σίγουροι πως ό,τι και να κάνουμε “η παραλία θα είναι πάντα εκεί”. Στην Ελλάδα είμαστε», κατέληξε η κ. Ευελπίδου.

 

Εβρος – Πυρκαγιά: Κάηκε το 58% του δάσους της Δαδιάς

0

Η φωτιά στον Έβρο έσβησε, άφησε πίσω της όμως τεράστιες εκτάσεις που έγιναν στάχτη και τώρα που οι φλόγες αντιμετωπίστηκαν ήρθε η δύσκολη ώρα του απολογισμού για το Εθνικό Πάρκο Δάσους Δαδιάς – Λευκίμης Σουφλίου.

Για τον σκοπό αυτό, ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων (Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α.) διεξήγαγε έλεγχο στην περιοχή και στη συνέχεια αποτύπωσε σε χάρτη την έκταση και τη σφοδρότητα της πυρκαγιάς. Αξιοποίησε, μάλιστα, εξειδικευμένο εργαλείο για τη λήψη δορυφορικών εικόνων υψηλής ανάλυσης, πραγματοποιώντας, παράλληλα, επιτόπια επαλήθευση (TSI Post Fire Biodiversity Hub).

Με τον ίδιο τρόπο θα καταγράφεται και η σταδιακή πορεία αποκατάστασης του οικοσυστήματος της πληγείσας περιοχής. Σε αυτή την κατεύθυνση, ο Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. δρομολογεί την κατάρτιση και την υλοποίηση προγράμματος παρακολούθησης, ενώ θα πραγματοποιήσει και μελέτη αποκατάστασης.

Ο έλεγχος διεξήχθη στις 6/9, κατόπιν εντολής του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρου Σκυλακάκη, που δόθηκε στις 5/9.

Αναλυτικά τα αποτελέσματα του ελέγχου:
Συνολική έκταση Εθνικού Πάρκου: 424.248 στρέμματα

# Καμένη έκταση: 245.299 στρέμματα (57,74%)
#  Άκαυτη έκταση: 178.949 στρέμματα (42,26%)

Σφοδρότητα πυρκαγιάς σε όλο το Πάρκο

# Υψηλή σφοδρότητα: 23,30%
# Χαμηλή/μέση σφοδρότητα 34,44%
# Άκαυτη έκταση: 42,26%

Έκταση που καταλαμβάνουν οι δύο πυρήνες (Ζώνες Α)

# Άκαυτη έκταση: 42.709 στρέμματα (55,46%)
# Καμένη έκταση: 34.294 στρέμματα (44,54%)

Σφοδρότητα πυρκαγιάς στους δύο πυρήνες

# Υψηλή σφοδρότητα: 14,44%
# Χαμηλή/μέση σφοδρότητα: 30,10%
# Άκαυτη έκταση: 55,46%

Σημειώνεται πως η υψηλή σφοδρότητα σημαίνει, επί της ουσίας, πως κάηκε όλη σχεδόν η βλάστηση και όλα τα δέντρα. Αντιστοίχως, η χαμηλή / μέση σφοδρότητα σημαίνει πως κάηκε μόνον ο υπόροφος (δηλαδή χαμηλοί θάμνοι και πόες) και τα χαμηλά σημεία των δέντρων ως τα 3 μέτρα ύψος, αλλά με υψηλό ποσοστό άκαυτων φύλλων και βελονών.

 

ΓΕΛ Νάξου “Μανώλης Γλέζος”: Αγιασμός και τιμή στον πρώην διευθυντή Νίκο Κορρέ (video)

0

“Τόσα χρόνια στη Νάξο και δεν συνάντησα ένα κακό παιδί”.. Κυριακή Σκληράκη. Ο “Λύκος” της καρδιάς μας..

Η αγαπημένη εκπαιδευτικός. Η Λυκειάρχης των παιδικών μας χρόνων. Για δεύτερη χρονιά βρέθηκε στο Γενικό Λύκειο Νάξου “Μανώλης Γλέζος”. Με περισσότερα από 40 χρόνια εκπαιδευτικής δράσης στη πλάτη της.

Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου και στο Γενικό Λύκειο Νάξου “Μανώλης Γλέζος” έχουμε την τέλεση του Αγιασμού. Πρώτο κουδούνι της χρονιάς.

Και η παράδοση που ξεκίνησε πέρυσι με την βράβευση της κας Σκληράκη, συνεχίστηκε φέτος με τον Νίκο Κορρέ. Ο μαθηματικός από την Κωμιακή που διετέλεσε κι αυτός διευθυντής για αρκετά χρόνια με σημαντική παρουσία στο σχολείο μας…

Η τιμητική πλακέτα δόθηκε από το Δήμαρχο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κο Λιανό, ενώ στο χώρο βρέθηκαν τόσο ο Επαρχος Νάξου, Μικρών Κυκλάδων κι Αμοργού κος Μαργαρίτης, όσο και ο υποψήφος Δήμαρχος κος Χατζηανδρέου. Οπως και υποψήφιοι νυν Αντιδήμαρχοι αλλά και σύμβουλοι…

Ομως, το καλύτερο μέρος της όλης δράσης έγινε εντός του σχολείου. Οταν και η κα Σκληράκη με τον κο Κορρέ βρέθηκαν απέναντι στους εκπαιδευτικούς και μίλησαν για την εμπειρία τους όλα αυτά τα χρόνια..

Προσφέροντας μέρος από τη σοφία που απέκτησαν στις σχολικές αίθουσες. Με συμβουλές και παραινέσεις. Με τον κο Σκουλάτο – νυν διευθυντή του σχολείο – να αποκαλύπτει ότι με πρωτοβουλία της κας Σκληράκη “έσπασε” κι ένα άβατο χρόνων: να δοθεί η σημαία σε μαθητή που δεν ήταν από τη πόλη…

Να σημειώσουμε ότι η κα Σκληράκη ανάμεσα στα άλλα ανέφερε “αυτόν τον μαθητή που διαβάζει να μην τον φοβάστε. Γιατί έχοντας γνώση θα πάρει μπροστά και θα πετύχει το στόχο του”….

Δείτε το σχετικό video από την εκδήλωση που επιμελήθηκε ο Σπύρος Μάκαρης (SportCyclades.gr)

 

 

Blue Star Ferries: Αλλαγές στα δρομολόγια των πλοίων λόγω απεργίας (13/09)

0
Blue Star Ferries
Blue Star ferries

Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου. Ημέρα κατά την οποία με βάση την ανακοίνωση της Πανελλαδικής Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) τα πλοία θα μείνουν δεμένα ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τον θάνατο του 36χρονου Αντώνη στη διάρκεια επιβίβασής του στο Blue Horizon.

Η Blue Star Ferries προχώρησε σε τροποποίηση δρομολογίων. Κι έτσι βλέπουμε ότι όλα τα πρωινά πλοία που έχουν άμεση σχέση με Κυκλάδες (Myconos, Delos, Paros, HighSpeed 4) μένουν δεμένα, ενώ το Naxos θα αναχωρήσει λίγο πριν την λήξη της απεργίας (στις 11.30 το βράδυ) για Παροναξία – Μικρές Κυκλάδες και Αμοργό χωρίς να πιάσει Αστυπάλαια.

(σ.σ. να σημειώσουμε ότι είναι και το μοναδικό που θα πάρει το δρόμο από Νάξο προς Πειραιά το πρωί της Τετάρτης 13/09)… 

Αναλυτικά η ενημέρωση μέσα από τη σελίδα της Blue Star Ferries 

Σας ενημερώνουμε ότι λόγω της 24ωρης απεργίας της Π.Ν.Ο την Τετάρτη 13/09/23, τα δρομολόγια των πλοίων μας θα διαμορφωθούν, ως ακολούθως :F/B BLUE STAR MYCONOS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 07:15, για Μύκονο-Εύδηλο-Καρλόβασι-Βαθύ και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.

F/B BLUE STAR DELOS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 07:25, για Πάρο-Νάξο-Θήρα και από Θήρα 15:30 για Ίο-Νάξο-Πάρο- Πειραιά, δεν θα πραγματοποιηθούν

F/B BLUE STAR PAROS
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 07:30, για Σύρο-Τήνο-Μύκονο και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.

F/B ΕΞΠΡΕΣ ΣΚΙΑΘΟΣ
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Βόλο 08:00, για Σκιάθο-Γλώσσα-Σκόπελο-Αλόννησο και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.

HIGHSPEED 4
Τα δρομολόγια του πλοίου την Τετάρτη 13/09/23, από Πειραιά 09:00, για Πάρο-Νάξο-Κουφονήσι-Κατάπολα και επιστροφή, δεν θα πραγματοποιηθούν.

AERO HIGHSPEEDS & FLYINGCATS
Τα παρακάτω δρομολόγια δεν θα πραγματοποιηθούν :
ΤΕΤΑΡΤΗ 13/09/2023

  • από Πειραιά 06:30 για Αίγινα και επιστροφή
  • από Πειραιά 08:30 για Πόρο-Ύδρα-Σπέτσες και επιστροφή
  • από Πειραιά 08:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
  • από Πειραιά 09:30 για Αίγινα και επιστροφή
  • από Πειραιά 10:00 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Π.Χέλι και επιστροφή
  • από Πειραιά 10:40 για Αγ. Μαρίνα και επιστροφή
  • από Πειραιά 11:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
  • από Πειραιά 12:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
  • από Πειραιά 13:30 για Πόρο-Ύδρα-Σπέτσες και επιστροφή
  • από Πειραιά 14:40 για Αίγινα και επιστροφή
  • από Πειραιά 15:45 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Π.Χέλι και επιστροφή
  • από Πειραιά 16:30 για Αίγινα-Αγκίστρι και επιστροφή
  • από Πειραιά 18:30 για Πόρο-Ύδρα-Ερμιόνη-Σπέτσες-Π.Χέλι και η επιστροφή

ΠΕΜΠΤΗ 14/09/23

  • από Π.Χέλι 05:50 για Σπέτσες-Ερμιόνη-Ύδρα-Πόρο-Πειραιά

F/B BLUE STAR NAXOS
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:30, για Πάρο 03:40-04:00, Νάξο 04:50-05:10, Δονούσα 06:20-06:30, Αιγιάλη 07:10-07:20, Δονούσα 08:00-08:10, Νάξο 09:20-10:00, Πάρο 10:45-11:15, Πειραιά 15:30.
Η προσέγγιση στην Αστυπάλαια δεν θα πραγματοποιηθεί.

F/B BLUE STAR 2
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:45, για Σύρο 03:35-03:50, Πάτμο 07:10-07:25, Λέρο 08:20-08:35, Κάλυμνο 09:35-09:55, Κω 10:40-11:10, Ρόδο 14:00 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.

F/B BLUE STAR CHIOS
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59 και τα δρομολόγια μέχρι 16/09/23, θα διαμορφωθούν σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.

ΤΕΤΑΡΤΗ 13/09 ΠΕΜΠΤΗ 14/09 ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15/09 ΣΑΒΒΑΤΟ 16/09
ΛΙΜΑΝΙ ΩΡΑ ΛΙΜΑΝΙ ΩΡΑ ΛΙΜΑΝΙ ΩΡΑ ΛΙΜΑΝΙ ΩΡΑ
ΑΦ ΑΝ ΑΦ ΑΝ ΑΦ ΑΝ ΑΦ ΑΝ
ΠΕΙΡΑΙΑΣ 23:59 ΘΗΡΑ 06:05 07:00 ΧΑΛΚΗ 00:40 01:00 ΘΗΡΑ 05:05 06:00
ΑΝΑΦΗ 08:15 08:30 ΔΙΑΦΑΝΙ ΚΑΡΠ. 02:35 02:55 ΗΡΑΚΛΕΙΟ 09:10 10:25
ΣΗΤΕΙΑ 11:45 12:25 ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ. 03:45 04:15 ΣΗΤΕΙΑ 12:55 13:25
ΚΑΣΟΣ 14:30 14:55 ΚΑΣΟΣ 05:25 05:45 ΚΑΣΟΣ 15:30 15:55
ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ. 16:05 16:45 ΣΗΤΕΙΑ 07:50 08:20 ΠΗΓΑΔΙΑ ΚΑΡΠ. 17:05 17:45
ΔΙΑΦΑΝΙ ΚΑΡΠ. 17:35 17:55 ΑΝΑΦΗ 11:35 11:50 ΡΟΔΟΣ 21:25
ΧΑΛΚΗ 19:30 19:45 ΘΗΡΑ 13:05 13:35
ΡΟΔΟΣ 21:15 23:00 ΠΕΙΡΑΙAΣ 19:30 23:00

 

F/B ΝΗΣΟΣ ΡΟΔΟΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Μυτιλήνη την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59, για Χίο 02:50-03:30, Πειραιά 11:30 και εν συνεχεία όπως εγκεκριμένα.

F/B ΝΗΣΟΣ ΣΑΜΟΣ
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59, για Ψαρά 06:40-06:50, Οινούσσες 08:45-08:55, Χίο 09:25-10:25, Μυτιλήνη 13:20 και εν συνεχεία όπως εγκεκριμένα.

Ro/Ro BLUE CARRIER 1
Το πλοίο θα αναχωρήσει από Πειραιά την Τετάρτη 13/09/23 και ώρα 23:59, για Σύρο 05:15-05:45, Πάρο 07:20-08:05, Νάξο 09:15-10:00, Θήρα 13:00-13:45, Πειραιά 22:00-23:59, Πάρο 06:00-06:45, Νάξο 07:55-08:30, Πειραιάς 15:00 και κατόπιν ως εγκεκριμένα.

BLUE GALAXY
Από Πειραιά 23:59, για Χανιά 08:00

ΕΛΥΡΟΣ
Από Πειραιά 23:45, για Ηράκλειο 08:45