Φτάσαμε… Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου, μία ανάσα από την Φθινοπωρινή Ισημερία, η καλλιτεχνική ομάδα Art of Life Collective παρουσιάζει την εικαστική έκθεση “Φευγαλέο και Αιώνιο”, στο Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου – πρώην Σχολή Ουρσουλινών. Πέντε καλλιτέχνιδες εμπνέονται από το Κυκλαδικό Φως σκιαγραφώντας την πορεία μιας διαδρομής που ενώνει παρελθόν, παρόν και μέλλον.
Η φύση, η συνείδηση και η ζωή βρίσκονται σε μια συνεχόμενη αλλαγή, η οποία εμπεριέχει ταυτόχρονα τα στοιχεία της φθοράς και της εξέλιξης. Μέσω αυτής της θεματικής, οι καλλιτέχνιδες στοχάζονται στην αέναη μυστικιστική σχέση ζωής και θανάτου. Σκοπός της έκθεσης είναι να ανοίξει ένα διάλογο επάνω στο τι είναι “το Τέλος και η Αρχή”, οπτικοποιώντας την έννοια της αναγέννησης.
Η ομάδα εργάζεται 3 χρόνια πάνω στις έννοιες «Έρωτας – Θάνατος –Δημιουργία».
Το πρώτο έτος του συλλογικού έργου αφιερώθηκε στην θεματική της Δημιουργίας, με την έκθεση «Είσαστε τα μάτια μέσα από τα οποία η Δημιουργία Γνωρίζει τον Εαυτό της», στο Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών τον Ιούνιο του 2022.
Το δεύτερο έτος πραγματοποιήθηκε η έκθεση «Έρωτας Γεφυροποιός», για την έννοια του Πνευματικού Έρωτα, στο Τελλόγλειο ίδρυμα Τεχνών στη Θεσσαλονίκη τον Οκτώβριο του 2023.
Φέτος, στο τρίτο κεφάλαιο, η ομάδα αφιερώνει το έργο της στο θάνατο και την αναγέννηση, στην παρούσα έκθεση, «Φευγαλέο και Αιώνιο» στη καρδιά των Κυκλάδων.
Στις 23/9 ώρα 12:00 το πρωί, η Art of Life Collective προσκαλεί το κοινό σε μια
διαλογιστική εμπειρία υπό τον ήχο του bendir, στο χώρο της έκθεσης.
Στις 25/9 ώρα 19:00 ο μουσικός Νίκος Μαυρίδης θα παρουσιάσει σόλο συναυλία βιολιού στην Καθολική Μητρόπολη που βρίσκεται παραπλήσια του Πολιτιστικού Κέντρου.
Στις 27/9 ώρα 19:00 θα πραγματοποιηθεί γιορτή με live μουσική στο προαύλιο χώρο του
Πολιτιστικού Κέντρου.
Ώρες Λειτουργίας: 11:00-19:00 Καθημερινά | Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου κλειστά
Τοποθεσία
Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου – πρώην Σχολή Ουρσουλινών, 1ος όροφος, Χώρα Νάξου – Νάξος
Αρχίζει η επιδότηση για ευρυζωνικές συνδέσεις μέσω της νέας πλατφόρμας του Gigabit Voucher, που μοιράζει εκπτωτικά κουπόνια 200 ευρώ.
Το Πρόγραμμα «Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit» θα προσφέρει συγκεκριμένα ένα κουπόνι επιδότησης για όσους επιθυμούν να εγκαταστήσουν ευρυζωνικές συνδέσεις υψηλής ταχύτητας, άνω των 300 Mbps, είτε στο σπίτι είτε στο γραφείο τους. Η πλατφόρμα θα είναι διαθέσιμη μέσω του Gov.gr, επιτρέποντας την υποβολή αιτήσεων από καταναλωτές και επιχειρήσεις.
Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η επιδότηση για τα νοικοκυριά θα φτάνει τα 200 ευρώ για περίοδο δύο ετών. Καλύπτει τόσο το αρχικό κόστος εγκατάστασης όσο και το μηνιαίο πάγιο, δίνοντας τη δυνατότητα σε περισσότερους πολίτες να αποκτήσουν πρόσβαση σε ταχύτερες συνδέσεις Internet.
Με απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκου Παπαθανάση, το Πρόγραμμα «Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit» εντάχθηκε στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Όπως αναφέρεται στη σχετική απόφαση:
– Θα επιχορηγεί την απόκτηση ευρυζωνικής σύνδεσης υπερυψηλής ταχύτητας από νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις, παρέχοντας επιταγές (Vouchers) για την κάλυψη κόστους απόκτησης της σχετικής υπηρεσίας και ιδιαίτερα του κόστους που αντιστοιχεί στην αρχική σύνδεση (ενδεικτικά: κόστος εγκατάστασης της οριζόντιας οπτικής καλωδίωσης για τη διασύνδεση της οριζόντιας ιδιοκτησίας με την υφιστάμενη κάθετη καλωδίωση, κόστος τερματικού εξοπλισμού, κόστος ενεργοποίησης).
– Ωφελούμενοι του Προγράμματος είναι όλοι οι πολίτες (φυσικά πρόσωπα) και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (περιλαμβανομένων και των επιτηδευματιών) που δεν διαθέτουν ήδη ευρυζωνική σύνδεση με ταχύτητα download μεγαλύτερη των 100 Mbps και διαμένουν ή έχουν την έδρα/υποκατάστημά τους σε κτήρια που βρίσκονται στις Περιοχές Παρέμβασης.
– Εξαιρούνται από το Πρόγραμμα πολίτες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν λάβει επιδότηση στο πλαίσιο της δράσης Super-Fast Broadband, καθώς και νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται σε εξαιρούμενους τομείς.
Οι επιχορηγούμενες υπηρεσίες πρέπει να πληρούν σωρευτικά τις ακόλουθες ελάχιστες απαιτήσεις:
• Να διαθέτουν είτε ταχύτητα download 250 Mbps είτε συμμετρική ταχύτητα 100 Mbps (για επιχειρήσεις).
• Να περιλαμβάνουν τον απαραίτητο για τη λειτουργία του τερματικό εξοπλισμό του τελικού χρήστη (modem/router).
• Να παρέχονται με έκπτωση τουλάχιστον ίση με το ποσό του Voucher, σε σχέση με τα αντίστοιχα προγράμματα (με ίδια χαρακτηριστικά ταχύτητας, συμπεριλαμβανομένων και των υποπροϊόντων) που προσφέρονται στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας. Η έκπτωση μπορεί να διατεθεί με οποιονδήποτε τρόπο εντός της περιόδου της σύμβασης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με την εμπορική πολιτική του παρόχου.
• Εάν παρέχονται από καθετοποιημένο πάροχο με μερίδιο αγοράς στη λιανική αγορά ευρυζωνικών συνδέσεων μεγαλύτερο από 20%, τότε ο πάροχος πρέπει να παρέχει τουλάχιστον μία υπηρεσία χονδρικής που να αντιστοιχεί σε κάθε διαθέσιμη ταχύτητα (ή συνδυασμό ταχυτήτων download/upload) των προϊόντων λιανικής που προσφέρει στη δράση, και η οποία θα επιτρέπει σε άλλους παρόχους να παρέχουν αντίστοιχη υπηρεσία λιανικής.
Επιπλέον, στην περίπτωση που κάποιος πάροχος, που παρέχει αποκλειστικά υπηρεσίες χονδρικής (wholesale-only), προσφέρει υπηρεσίες σε πάροχο λιανικής στο πλαίσιο της δράσης, ο πάροχος χονδρικής οφείλει να μην εφαρμόζει πρακτικές διακριτικής μεταχείρισης.
Σε κάθε περίπτωση, η παροχή της υπηρεσίας χονδρικής (είτε προσφέρεται από καθετοποιημένο πάροχο με μερίδιο αγοράς μεγαλύτερο του 20%, είτε από πάροχο αποκλειστικά χονδρικής) πρέπει να γίνεται υπό όρους διαφάνειας και μη διακριτικής μεταχείρισης, και σε τιμή όχι υψηλότερη από την αντίστοιχη ρυθμιζόμενη τιμή, όπως αυτή καθορίζεται από την ΕΕΤΤ στο πλαίσιο της ρύθμισης της χονδρικής αγοράς τοπικής πρόσβασης. Καθετοποιημένοι πάροχοι με ποσοστό μικρότερο από 20% μπορούν να προσφέρουν σε εθελοντική βάση υπηρεσίες χονδρικής.
Η συνολική οικονομική αξία του Voucher ορίζεται στο ποσό των 200€ ανά ωφελούμενο νοικοκυριό ή μικρομεσαία επιχείρηση.
Η Ένωση Ξενοδόχων Σαντορίνης εκφράζει την έντονη ανησυχία της για τα μέτρα που εξήγγειλε πρόσφατα η κυβέρνηση σχετικά με τη Σαντορίνη και τον τουριστικό τομέα της που όχι μόνο αποτελεί τον κρίσιμο οικονομικό κλάδο, αλλά έχει και ισχυρή συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας.
Είναι μέτρα, που όχι μόνο δε συμβάλλουν στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας και της τουριστικής ανταγωνιστικότητας, αλλά και που εάν δεν τροποποιηθούν άμεσα, ενδέχεται να οδηγήσουν σε μία από τις χειρότερες τουριστικές περιόδους των τελευταίων ετών, τονίζει η Ένωση.
“Η επιβολή τους πλήττει την επιχειρηματικότητα και βάζει τη Σαντορίνη σε μειονεκτική θέση σε σχέση με άλλους παγκόσμιους τουριστικούς προορισμούς, όπως αντίστοιχους στην Ισπανία, Τουρκία και Ιταλία, οι οποίοι ενισχύουν διαρκώς τις τουριστικές τους υποδομές προσφέροντας ευνοϊκότερο επιχειρηματικό περιβάλλον.
Με αυτά τα δεδομένα, ο τουρισμός στη Σαντορίνη τίθεται σε δυσχερή ανταγωνιστική θέση στον παγκόσμιο χάρτη, γεγονός που υπονομεύει την αναπτυξιακή προοπτική του νησιού.
Καλούμε την κυβέρνηση να αφουγκραστεί τις ανάγκες των τοπικών επιχειρήσεων και να προχωρήσει στις απαραίτητες τροποποιήσεις που θα επιτρέψουν στη Σαντορίνη να παραμείνει ένας από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως, διασφαλίζοντας την οικονομική βιωσιμότητα του νησιού και την επιβίωση των επαγγελματιών του κλάδου”.
«Η τοπική κοινωνία της Μυκόνου ανησυχεί και πιστεύει ότι με τις τεράστιές αυξήσεις τελών που έχουν αναγγελθεί θα υπάρξει άμεση δραματική μείωση των κρουαζιερόπλοιων αλλά και των επισκεπτών στον προορισμό μας», τονίζει ο πρόεδρος του δημοτικού λιμενικού ταμείου του νησιού, Αθανάσιος Κουσαθανάς Μέγας, με αφορμή την επικείμενη αύξηση του ειδικού τέλους στην κρουαζιέρα.
Σε επιστολή του προς τον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς, ζητεί την επανεξέταση της προτεινόμενης «δραστικής αύξησης των τελών, η οποία στοχοποιεί τόσο την κρουαζιέρα, όσο και τη Μύκονο, και η οποία θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του τουριστικού τομέα του τόπου μας».
Αντιπροτείνει ότι «μια πιο ισορροπημένη προσέγγιση, σε συνδυασμό με προσεκτικό σχεδιασμό και διαβούλευση με τα τοπικά ενδιαφερόμενα μέρη, θα μας επιτρέψει να διαχειριστούμε τον τουρισμό με υπευθυνότητα, συνεχίζοντας παράλληλα να προωθούμε την Ελλάδα ως κορυφαίο παγκόσμιο προορισμό».
Σε συνέχεια της πρόσφατης ανακοίνωσης για την αύξηση του τέλους επιβατών κρουαζιέρας από το σημερινό ποσό των 0,35 ευρώ σε 20 ευρώ ανά επιβάτη κατά τις περιόδους αιχμής, το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου θα ήθελε να εκφράσει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές επιπτώσεις αυτής της απόφασης τόσο στην τουριστική βιομηχανία της κρουαζιέρας, όσο και στην τοπική κοινωνία της Μυκόνου. Η απόφαση αυτή ανακοινώθηκε χωρίς προγενέστερη διαβούλευση ή προειδοποίηση, η οποία αφενός μας αιφνιδίασε και αφετέρου μας προκαλεί ιδιαίτερο προβληματισμό και ανησυχία.
Ενώ αναγνωρίζουμε την ανάγκη προσαρμογής της τρέχουσας δομής των τελών, η οποία είναι πράγματι χαμηλή σε σύγκριση με άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, μια αύξηση όμως κατά 60 φορές παραπάνω – από 0,35 € σε 20 €- αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα. Ένα τέτοιο μέτρο, αν και αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του σημειακού προβλήματος του υπερτουρισμού, θα μπορούσε να έχει μια σειρά από απρόβλεπτες και επιβλαβείς συνέπειες, ιδίως για τις μικρές επιχειρήσεις στη Μύκονο, που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα έσοδα που παράγουν οι επισκέπτες κρουαζιέρας.
Η προτεινόμενη αύξηση κινδυνεύει να καταστήσει τη Μύκονο λιγότερο ανταγωνιστική ως προορισμό κρουαζιέρας, με πιθανές αλυσιδωτές επιπτώσεις στην τοπική οικονομία. Ενώ ένα παρόμοιο μέτρο που υιοθετήθηκε στην Βενετία μπορεί να εισέφερε σε έσοδα, δεν απέτρεψε τον λόγο για τον οποίο επιβλήθηκε, δηλαδή τη ρύθμιση του αριθμού των επισκεπτών.
Το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου, με τη νέα διοίκησή του που ανέλαβε στις αρχές του έτους, φρόντισε έγκαιρα να αντιμετωπίσει το θέμα με ρεαλισμό και πάντα σε συνεννόηση με τις εταιρείες κρουαζιερόπλοιων. Με το berth allocation system που εφάρμοσε, κατάφερε να αποκεντρώσει και να κατανείμει ισομερώς τις αφίξεις του νέου χρόνου, περιορίζοντάς αυτές από τις αρχές του 2025 σε μέχρι 5-6 κρουαζιερόπλοια την ημέρα, ώστε και οι επιβάτες που αποβιβάζονται να κινούνται με άνεση και να μην υπάρχουν φαινόμενα συνωστισμού στη Χώρα και τις υπόλοιπες περιοχές του νησιού.
Η όποια αύξηση στα τέλη επιβατών κρουαζιέρας και αν αποφασιστεί τελικά, υποστηρίζουμε σθεναρά ότι τα έσοδα αυτά θα πρέπει να επανεπενδύονται άμεσα στις λιμενικές μας υποδομές και στη στήριξη της βιώσιμης ανάπτυξης του νησιού μας, για τη διατήρηση της Μυκόνου ως ανταγωνιστικού προορισμού, που αυτό θα ενισχύσει τόσο την ανταγωνιστικότητα όσο, και την ελκυστικότητα των λιμανιών μας, ωφελώντας όχι μόνο την τοπική κοινωνία, αλλά και τους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται τα όμορφα νησιά μας.
Η αύξηση αυτή θα πρέπει να είναι σε αρμονία με τις τιμές άλλων λιμανιών της ευρύτερης περιοχής και να εφαρμοστεί σταδιακά. Υπερβολικές αυξήσεις, θα οδηγήσουν σε μείωση της κίνησης των κρουαζιερόπλοιων, θα αποθαρρύνουν τις εταιρείες από το να επιλέγουν τη Μύκονο ως τακτικό σταθμό τους, και κατ’ επέκταση θα προκαλέσουν ύφεση στις τοπικές επιχειρήσεις. Η ισορροπία είναι κλειδί για τη διατήρηση της ελκυστικότητας και της οικονομικής προοπτικής του νησιού μας.
Η Μύκονος έχει αναπτύξει ένα μοναδικό οικοσύστημα όπου οι παραδοσιακοί τουρίστες και οι επισκέπτες κρουαζιέρας συνυπάρχουν αρμονικά, συμβάλλοντας στη ζωτικότητα του νησιού όλο το χρόνο. Η στρατηγική μας στοχεύει στην επέκταση της τουριστικής περιόδου μέχρι και τον Δεκέμβριο, διασφαλίζοντας ότι η κρουαζιέρα θα συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομία του νησιού, προσφέροντας παράλληλα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών στους επισκέπτες».
Την εφαρμογή το νέου τέλους κρουαζιέρας στα λιμάνια της χώρας από το 2026 και μετά ζητά από την Ελληνική Κυβέρνηση η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA). Στο μεταξύ, από το 2025 η Σαντορίνη και η Μύκονος θα έχουν εφαρμόσει νέα συστήματα διαχείρισης των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων,οπότε θα μπορεί να αξιολογηθεί και να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπός τους στις τουριστικές ροές.
Θυμίζουμε ότι η Υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη ανακοίνωσε χθες πως με τη νέα χρονιά θα ξεκινήσει η επιβολή ειδικού τέλους ανά επιβάτη που θα αποβιβάζεται από κρουαζιερόπλοιο στα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης ύψους 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους. Για τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο το τέλος θα είναι 40% μειωμένο (δηλαδή 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα), ενώ για τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο θα είναι μειωμένο κατά 80% (δηλαδή 4 και 1 ευρώ αντίστοιχα).
Η CLIA επαναλαμβάνει την πρόθεσή της για συνεργασία με την Κυβέρνηση για θέματα βιωσιμότητας των προορισμών, αλλά και την έκκλησή της να γίνει ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό.
Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της αναφέρει:
“Κατανοούμε την επιθυμία της Ελληνικής Κυβέρνησης να διασφαλίσει έναν ισορροπημένο και βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα. Χαιρετίζουμε τα σχόλια της Υπουργού Τουρισμού σχετικά με τη σημασία των λιμενικών υποδομών για τη βελτίωση της διαχείρισης των τουριστικών ροών, αλλά και την επιθυμία ανάδειξης νέων προορισμών – προτεραιότητες που ευθυγραμμίζονται με το Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, το οποίο υιοθετήθηκε πέρυσι.
Αναγνωρίζουμε, επίσης, την επιθυμία της Κυβέρνησης να αυξήσει το homeporting, δεδομένης της σημαντικής συνεισφοράς που έχει στην ελληνική οικονομία.
Την ίδια ώρα, ενθαρρύνουμε την Κυβέρνηση να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισμό κρουαζιέρας και επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό.
Το 2025, νέα συστήματα διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού θα τεθούν σε εφαρμογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Ως εκ τούτου, καλούμε την Κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος από το 2026 και έπειτα, επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την Κυβέρνηση σε κάθε πρωτοβουλία που ενισχύει τον βιώσιμο τουρισμό, με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τις τοπικές κοινωνίες”.
Στο μικροσκόπιο των Γερμανών η Άνδρος με τον ειδησεογραφικό ιστότοπο Merkur.de να περιγράφει το νησί ως τον νέο ανεξερεύνητο παράδεισο της Μεσογείου που λατρεύουν οι Γερμανοί.
Η δημοφιλής ενημερωτική ιστοσελίδα, που δέχεται δεκάδες εκατομμύρια επισκέψεις τον μήνα, επικαλείται πρόσφατη διάκριση που απέσπασε το δεύτερο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων σε μεγάλο ταξιδιωτικό blog της Γερμανίας μετά από ενημερωτικές πρωτοβουλίες του δήμου.
Το αφιέρωμα κάνει αναφορά στα αρχοντικά, τα εντυπωσιακά χωριά, τη συναρπαστική φύση, τα γαλαζοπράσινα νερά, αλλά και το εκτενές περιπατητικό δίκτυο. Σύμφωνα με το Merkur.de, «η ιστορία και ο πολιτισμός της Άνδρου επηρεάζονται έντονα από τη ναυτιλία. Ως πατρίδα πολλών καπετάνιων και ναυτικών, το νησί έχει στενή σύνδεση με τη θάλασσα. Αυτή η ναυτική παράδοση αντικατοπτρίζεται και στην τοπική γαστρονομία.
Πιάτα με φρέσκο ψάρι σε συνδυασμό με τοπικές σπεσιαλιτέ κάνουν την καρδιά κάθε απαιτητικού των γεύσεων να «χτυπά» πιο γρήγορα. Στις πολυάριθμες ταβέρνες και τα εστιατόρια του νησιού οι επισκέπτες απολαμβάνουν τις αυθεντικές γεύσεις της ελληνικής κουζίνας στο έπακρο».
Στη συνέχεια, το γερμανικό μέσο υπογραμμίζει πως «η Άνδρος δεν προσελκύει μόνο πολυάριθμους επισκέπτες τους καλοκαιρινούς μήνες. Το νησί καταγράφει, επίσης, αυξανόμενους αριθμούς τουριστών εκτός της υψηλής περιόδου, όπως το ελληνικό Πάσχα ή το καρναβάλι. Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση των επισκεπτών τη χαμηλή περίοδο, όπως φαίνεται από τις αυξανόμενες κρατήσεις».
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Λιμεναρχείου Άνδρου, μέσα στην τελευταία οκταετία ο προορισμός σημείωσε ρεκόρ αφίξεων από τον Μάιο έως τον Αύγουστο του 2024 με 186.092 αφίξεις.
«Σε μία σεζόν με σκαμπανεβάσματα για πολλά νησιά των Κυκλάδων και άλλους ελληνικούς προορισμούς, η Άνδρος όχι μόνο διατήρησε το μερίδιό της αλλά κατάφερε να ενισχύσει τις επιδόσεις και μάλιστα εκτός υψηλής σεζόν, σημειώνοντας νέα ρεκόρ. Τόσο για τους επαγγελματίες όσο και τους τοπικούς φορείς και τον δήμο, αυτό αποτελεί την καλύτερη ηθική ανταμοιβή των προσπαθειών που γίνονται», δήλωσε ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Τουρισμού του Δήμου Άνδρου, Νίκος Μουστάκας.
Η Βουλευτής Κυκλάδων κ. Κατερίνα Μονογυιού συμμετείχε στην εκπομπή «Σήμερα» στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ. Κατά τη συζήτηση με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Οικονόμου καιΆκη Παυλόπουλο αναφέρθηκε στην προτεινόμενη αύξηση του τέλους κρουαζιέρας στα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης και τις πιθανές επιπτώσεις της αύξησης αυτής στις τοπικές οικονομίες.
Στο πλαίσιο της εκπομπής, η κ. Μονογυιού ανέπτυξε τις θέσεις της και σε θέματα επικαιρότητας όπως το θλιβερό γεγονός της αιματηρής συμπλοκής σε σχολείο όπου εξωσχολικοί μαχαίρωσαν μαθητή καθώς και για το κοινό μέτωπο που σχηματίζει η Ελλάδα με άλλες χώρες υποδοχής στο ζήτημα του μεταναστευτικού.
Η Βουλευτής, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή προς την Υπουργό Τουρισμού κ. Όλγα Κεφαλογιάννη και τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικήςκ. Χρήστο Στυλιανίδησχετικά με το θέμα που έχει ανακύψει με την προτεινόμενη αύξηση του τέλους κρουαζιέρας στα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης.
Στην Ερώτησή της η κ. Μονογυιού υπογράμμισε ότι η αύξηση του τέλους κρουαζιέρας ενδεχομένως να επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα των δύο κορυφαίων αυτών προορισμών. Τα δύο αυτά νησιά εξυπηρετούν μεγάλο όγκο τουριστών και βασίζονται κατά ένα μεγάλο μέρος στις αφίξεις κρουαζιεροπλοίων. Συνεπώς, η αύξηση αυτή ενδέχεται να μειώσει το ποσό που δαπανούν οι επισκέπτες στα νησιά πλήττοντας ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Τέλος, η Βουλευτής Κυκλάδων ερωτά τους δύο Υπουργούς αν έχουν εξεταστεί οι επιπτώσεις της προτεινόμενης αύξησης του τέλους κρουαζιέρας στην τοπική οικονομία των νησιών, αν θα εξεταστεί η δυνατότητα να δοθεί μεγαλύτερο μέρος του τέλους κρουαζιέρας στους δήμους των νησιών και όχι μόνο το 1/3 αυτού και αν ελήφθησαν υπόψιν οι θέσεις των Δήμων, των Λιμενικών Ταμείων και των τοπικών φορέων σχετικά με το θέμα.
Ακολουθεί η Ερώτηση:
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΠΡΟΣ:
Την Υπουργό Τουρισμού κα Όλγα Κεφαλογιάννη
Τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστο Στυλιανίδη
ΘΕΜΑ:
Μη ανταγωνιστική αύξηση τελών κρουαζιέρας στα νησιά της Μυκόνου και της Σαντορίνης
Στο πλαίσιο ανακοίνωσης των νέων μέτρων για την κρουαζιέρα ανακοινώσατε την επιβολή ειδικού τέλους ανά επιβάτη που αποβιβάζεται από κρουαζιερόπλοιο στα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης ύψους 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους. Τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο το τέλος θα είναι 40% μειωμένο (δηλαδή 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα). Ενώ τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο θα είναι μειωμένο κατά 80% (δηλαδή 4 και 1 ευρώ αντίστοιχα).
Το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους δήμους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Ναυτιλίας με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού με σκοπό τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Τα τελευταία δύο χρόνια, μετά την επάνοδο στην κανονικότητα λόγω κορονοϊού, η Μύκονος, προσπαθεί να επανέλθει. Από το 2023 ξεκίνησε μια κατηφορική πορεία σε ό,τι αφορά τη διεθνή επιβατική κίνηση. Η εικόνα αυτή άλλαξε ελαφρώς τον φετινό Αύγουστο, κατά τον οποίο οι ξένοι επιβάτες που διακινήθηκαν έφθασαν τους 302.968 έναντι 302.766, καταγράφοντας οριακή άνοδο 0,1%.
Αθροιστικά στο οκτάμηνο του 2024, ο αντίστοιχος αριθμός διαμορφώθηκε σε 848.049 από 876.338 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό οκτάμηνο, σημειώνοντας πτώση 3,5%. Η συνολική κίνηση τόσο στο δίκτυο εσωτερικού όσο και στο δίκτυο εξωτερικού πλησίασε τους 1,242 εκατ. ευρώ έναντι 1,259 εκατ. πέρυσι, μειωμένη κατά 1,3%.
Ειδικότερα την Μύκονο το 2023 επισκέφθηκαν 749 κρουαζιερόπλοια και 1.192.295 επισκέπτες. Φέτος μέχρι τέλος Αυγούστου κατέπλευσαν 502 κρουαζιερόπλοια και 879.670 επισκέπτες. Θα πρέπει να τονιστεί ότι η αύξηση του τέλους κατά 60 φορές επάνω, είναι σίγουρο ότι θα μειώσει δραστικά τον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που έρχονται στην Μύκονο. Αρκεί μόνο να αναλογιστεί κανείς ότι μία οικογένεια 4 ατόμων θα χρειάζονται 80 ευρώ πριν ακόμη κατέβουν στο λιμάνι.
Σε ό,τι αφορά την Σαντορίνη, τον έτερο δημοφιλή προορισμό της χώρας, που μαζί με τη Μύκονο συγκαταλέγονται στα βαριά χαρτιά της τουριστικής βιομηχανίας, εμφάνισε εικόνα ανάκαμψης συγκριτικά με την περσινή χρονιά, που ήταν σχετικά όμως αδύναμη για τα δεδομένα του νησιού σε επίπεδο διεθνούς επιβατικής κίνησης.
Ειδικότερα, κατά το φετινό Αύγουστο στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης διακινήθηκαν 350.998 ξένοι επιβάτες έναντι 340.687 τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ενισχυμένοι κατά 3% ενώ ο αντίστοιχος αριθμός στο οκτάμηνο ανήλθε σε 1,146 εκατ. από 1,136 εκατ. πέρυσι, σημειώνοντας άνοδο 1%. Η συνολική κίνηση κατά τους οκτώ μήνες του 2024 άγγιξε τους 2,055 εκατ. από 1,983, κλείνοντας με μία μικρή αύξηση 3,6%.
Στη Σαντορίνη κατέπλευσαν τον προηγούμενο χρόνο 800 κρουαζιερόπλοια και 1.298.968 επιβάτες και το 2024 μέχρι σήμερα 569 πλοία και 1.049.303 επιβάτες.
Επίσης θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν ότι οι τοπικές οικονομίες της Μυκόνου και της Σαντορίνης στηρίζονται στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες με τη σειρά τους δεν στηρίζονται μόνο στον luxury τουρισμό. Η πλειάδα των επισκεπτών αυτών έρχονται με τις κρουαζιέρες. Ως εκ τούτο με την προτεινόμενη αύξηση, θα μειωθεί δραστικά το διαθέσιμο ποσό που δαπανούν οι επισκέπτες αυτοί στα νησιά.
Σε αυτό το πλαίσιο η προτεινόμενη αύξηση κινδυνεύει να καταστήσει τα δύο νησιά λιγότερο ανταγωνιστικά ως προορισμούς κρουαζιέρας με επιπτώσεις στην τοπική κοινωνία. Επίσης είναι εξίσου άδικο τα χρήματα που εισπράττονται από τα συγκεκριμένα νησιά, να μην επιστρέφουν ανταποδοτικά σε έργα υποδομής και ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών. Τα συγκεκριμένα νησιά επιφορτίζονται με τον όγκο των τουριστών και θα πρέπει θα στηριχθούν με κάθε μέσο.
Ακόμη θα μπορούσε να εφαρμοστεί μαζί με το τέλος κρουαζιέρας το berth allocation system, όπως το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου έχει εφαρμόσει με το οποίο κατάφερε να αποκεντρώσει και να κατανείμει ισομερώς τις αφίξεις για το νέο χρόνο. Αυτό θα είχε αφενός απτό αποτέλεσμα στην καλύτερη οργάνωση των αφίξεων των κρουαζιερόπλοιων στα νησιά και αφετέρου θα έδινε τη δυνατότητα στο Υπουργείο Τουρισμού να προχωρήσει σε μικρότερη αύξηση του τέλους.
Οι Δήμοι των νησιών, τα Λιμενικά Ταμεία καθώς και τοπικοί φορείς έχουν καταθέσει προς τον Πρωθυπουργό και το Υπουργείο Τουρισμού σειρά θέσεων και προτάσεων σχετικά με την καλύτερη διαχείριση του ζητήματος του τέλους της κρουαζιέρας.
Με βάσει τα παραπάνω,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ η κα Υπουργός
1) Αν έχουν εξεταστεί από το αρμόδιο Υπουργείο οι επιπτώσεις που θα έχει η αύξηση του τέλους κρουαζιέρας στην τοπική οικονομία των νησιών;
2) Αν θα εξετάσει το Υπουργείο Τουρισμού τη δυνατότητα να δοθεί μεγαλύτερο μέρος του τέλους κρουαζιέρας στους δήμους των νησιών και όχι μόνο το 1/3 αυτού;
3) Αν ελήφθησαν υπόψιν στην αύξηση του τέλους κρουαζιέρας οι θέσεις των Δήμων, των Λιμενικών Ταμείων και των τοπικών φορέων των νησιών;
“Κοιτάχτε να δείτε. Εμείς το 22 είμασταν λευτερωμένοι. Μετά η Ελλάδα έχασε τον πόλεμο. Σε λίγες μέρες μπήκανε οι Τούρκοι στα Βουρλά. Πολλά κάνανε. Αρπούσανε, χυμούσανε και παίρνανε τους άνδρες, τρα αδέρφια μας. Μέναμε μοναχές γυναίκες μέσα σε μια κατοικία. Μέναμε σε μια οδό που ήτανε πλούσιοι, που είχανε ωραία σπίτια. Μας βάλανε όλοι εκεί μέσα. Όλες τις οικογένειες.
Άρχισαν και παίρνανε κορίτσια, τυραννίες πολλές. Οι άνδρες δεν βλέπανε που τις παίρνανε, ούτε ξέρανε που τσι πηγαίνανε. Γυναικόπαιδα μονάχα ήμασταν. Σ’ ένα δωμάτιο μπορεί νάμασταν και πενήντα άτομα όρθιοι, μέρα νύχτα. Δεν είχαμε μέρος που να καθήσομε. Τραβήξαμε πάρα πολλά. Σκοτώναν ανθρώπους, κάψανε τη πατρίδα μας. Καθίσαμε πόσο καιρό με τους Τούρκους, κανένα μήνα σχεδόν, είκοσι μέρες….
Μετά ειδοποιήσανε καράβια Αμερικάνικα και ήρθανε να μας πάρουνε. Αλλά ο δρόμος από τα Βουρλκά να πάμε στο λιμάνι, στη Σκάλα, ήτανε μισή ώρα, τρία τέταρτα με τα πόδια. Εμείς τον πήραμε για ένα τέταρτο, γιατί οι Τούρκοι μας κυνηγούσανε. Αρπούσανε κορίτσια, στη θάλασσα πέφτανε γριούλες, πετούσανε τα παιδιά, πολλά. Σκοτώνανε, τους άντρες και δεν τους ξανάδαμε. Μετά μας κλείσανε σε ένα χώρο.
Ο πατέρας μου και τρεις γαμπροί μας, οι αδερφές μου, οι δύο παντρεμένες και η μια αρραβωνιασμένη χάθηκαν. Τους πήρανε και δεν τους ξανάδαμε…
Εμάς ο μπαμπάς μου είχε ένα μαγαζάκι με γάλα, γιαούρτια, τυριά και έκανε πιάτσα μέσα στο Ταρσί πούτανε όλοα Τούρκοι. Μαγαζιά τούρκικα και ελληνικά κι έκανε πολλή δουλειά. Και ξέρανε οι Τούρκοι, γιατί και στ’ αμπέλια είχαμε Τούρκους γειτόνους, ότι ο μπαμπάς μου ήτανε καλά τα τυχερά του, κι από χρυσαφικά, από λεφτά, λίρες χρυσές πολλές.
Κι όταν μάθανε οι Τούρκοι, οι ίδιοι του Βουρλά μας τα γεγονότα, ήθελαν τον μπαμπά μου να τον πάνε να τον σκοτώσουνε για να τον ληστέψουνε…’’
Μικρασιατική Καταστροφή.Σεπτέμβριος του 1922. Η Βουρλιώτισσα Αγγελική Χατζηράπτη, κόρη του ξενιτεμένου παλιά στα Βουρλά Γιωργανάκη Αβάζου από τη Χώρα της Νάξου, διηγήθηκε τα παρακάτω στον Νίκο Κεφαλληνιάδη (βλ “Μνήμες της Ανατολής”) για τον ξεριζωμό της οικογένειας της από τα Βουρλά.
Στη φωτογραφία: ο πατέρας της Αγγελικής Χατζηράπτη Γεωργανάκης Αβάζος.
Με την έναρξη της φθινοπωρινής περιόδου, κάθε πτυχή της ζωής επανέρχεται στους ρυθμούς της καθημερινότητας. Αυτή η επιστροφή στη ρουτίνα είναι αναπόφευκτη και τις περισσότερες φορές, όχι και τόσο ευχάριστη, γεγονός που μπορεί να κάνει την επανένταξη σε αυτή, ακόμα πιο δύσκολη.
Λίγο-πολύ, κάθε άνθρωπος χρειάζεται το χρόνο του για να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που θα φέρει αυτή η σεζόν στους διάφορους τομείς της ζωής του. Έτσι λοιπόν, για να μην αποσυντονιστείτε τελείως, σας έχουμε συγκεντρώσει όλους τους τρόπους, με τους οποίους θα καταφέρετε να πετύχετε μια δυναμική και διαχειρίσιμη επιστροφή!
1. Προσαρμογές στη μόδα
Μία από τις πρώτες προσαρμογές αυτής της εποχής, σχετίζεται άμεσα με τη μόδα και οδηγεί με τη σειρά της σε μία αναδιοργάνωση της γκαρνταρόμπας. Από τη στιγμή που ο υδράργυρος αρχίζει να πέφτει, τα καλοκαιρινά κομμάτια αρχίζουν να “χάνουν” έδαφος και τη θέση τους τη διεκδικούν τα ελαφρώς πιο ζεστά fashion items, τα οποία ξεχωρίζουν για την άνεση και την στυλιστική τους ευελιξία.
Είτε πρόκειται για διάφορα πανωφόρια, τζιν παντελόνια ή γυναικεία πουκάμισα, οι ενδυματολογικές επιλογές σας διευρύνονται όλο και περισσότερο και σας δίνουν το έναυσμα να “χτίσετε” τα πιο δημιουργικά και μοντέρνα σύνολα. Έτσι, φροντίστε να μείνετε εξοπλισμένοι με όλα εκείνα τα fall must-haves, τα οποία θα σας βοηθήσουν να εναρμονιστείτε αμέσως με τις επιταγές της φθινοπωρινής περιόδου!
2. Προσαρμογές στο σπίτι
Η μεταμορφωτική δύναμη του φθινοπώρου μπορεί εύκολα να περάσει κι από το σπιτικό σας, αρκεί να δώσετε βάση στο κατάλληλο decor. Το φθινοπωρινό τοπίο αποτελεί από μόνο του μια σπουδαία πηγή έμπνευσης, από την οποία μπορείτε να αντλήσετε πολλές ιδέες για την επιλογή των χρωμάτων, των υφασμάτων, καθώς και των ιδιαίτερων διακοσμητικών στοιχείων.
Το πορτοκαλί, το καφέ και το κίτρινο δείχνουν να επικρατούν, οπότε μη διστάσετε να τα ενσωματώσετε και στο σπίτι σας. Ακολουθήστε αυτή τη χρωματική οδηγία καθώς θα επιλέγετε το ριχτάρι και τα μαξιλάρια του καναπέ σας, ώστε να δώσετε αυτόματα την απόλυτη φθινοπωρινή διάθεση. Τα χαλιά κι οι κουρτίνες σίγουρα θα δημιουργήσουν ένα ζεστό, cozy και φιλόξενο περιβάλλον, ενώ τα διάφορα διακοσμητικά αντικείμενα, όπως οι τεχνητές κολοκύθες, αλλά και τα βάζα με κλαδιά κι αποξηραμένα λουλούδια, θα φέρουν τη μαγεία της φθινοπωρινής φύσης στο καταφύγιό σας!
3. Προσαρμογές στην ευεξία
Δεν υπάρχει καλύτερη εποχή από το φθινόπωρο για να ξεκινήσετε ένα δυναμικό reset στις συνήθειές σας. Είναι φυσιολογικό να έχει ανατραπεί το καθιερωμένο fitness πρόγραμμα, ειδικά όταν έχει μεσολαβήσει η καλοκαιρινή ανάπαυλα. Γι’ αυτό και τώρα σας δίνεται η τέλεια ευκαιρία για να το επαναφέρετε και να το διορθώσετε.
Το φθινόπωρο είναι γεμάτο από υγιεινές και γευστικές επιλογές, οι οποίες μπορούν εύκολα να σας “βάλουν” στο σωστό διατροφικό δρόμο. Τα μήλα, τα ρόδια, τα σταφύλια, τα αχλάδια, η κολοκύθα και το μπρόκολο, αποτελούν μερικά από τα πιο δημοφιλή φρούτα και λαχανικά, τα οποία ευδοκιμούν αυτή την περίοδο και προσφέρουν πολλές βιταμίνες, φυτικές ίνες και ιχνοστοιχεία.
Για τη σωματική σας άθληση, προτιμήστε να εκμεταλλευτείτε τις ευνοϊκές καιρικές συνθήκες και βγείτε για περπάτημα ή και ποδηλασία, για να αυξήσετε τις αντοχές και την ενέργειά σας, αλλά και για να βελτιώσετε τη διάθεσή σας!
4. Προσαρμογές στη δουλειά
Η επιστροφή στην εργασιακή ρουτίνα δε χρειάζεται να σας προκαλεί δυσανασχέτηση. Σε κάθε περίπτωση, το μυστικό βρίσκεται στη σωστή οργάνωση και τον προγραμματισμό, που μπορούν να σας βοηθήσουν να εγκλιματιστείτε πιο γρήγορα κι αποτελεσματικά στη δουλειά σας. Σημειώστε όλες τις υποχρεώσεις που έχετε να καλύψετε και τοποθετήστε την κάθε μια σε σειρά προτεραιότητας, ώστε να μην υπερφορτωθεί το πρόγραμμά σας.
Έπειτα, μπορείτε να συνεχίσετε με ένα καλό συμμάζεμα και ξεκαθάρισμα του γραφείου σας, το οποίο θα σας βοηθήσει να βάλετε μια τάξη στο χώρο, αλλά και το μυαλό σας. Παράλληλα, μπορείτε να το εξοπλίσετε με γραφική ύλη, αξεσουάρ οργάνωσης ή και καινούργια ηλεκτρονικά gadgets, τα οποία θα σημάνουν την αρχή της νέας εργασιακής σεζόν!
Τώρα, με αυτές τις πρακτικές, η προσαρμογή στη φθινοπωρινή περίοδο μπορεί να πραγματοποιηθεί με τον πιο ομαλό τρόπο. Ακολουθήστε τις συμβουλές μας και ξεκλειδώστε την πιο παραγωγική κι ανανεωμένη πλευρά του εαυτού σας!
Mια τις σημαντικές καθυστερήσεις στην καταβολή των χρηματικών ποσών για το μεταφορικό ισοδύναμο στους επαγγελματίες του νομού Κυκλάδων, ο βουλευτής Κυκλάδων της ΝΔ Μάρκος Εμμ. Καφούρος κατέθεσε ερώτηση προς τους υπουργούς Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών.
Ο κ. Καφούρος αναφέρει ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν υποβληθεί, τη δεδομένη χρονική στιγμή δεν έχουν πληρωθεί για το Μεταφορικό ισοδύναμο οι επιχειρήσεις, για τις δαπάνες που ανάγονται στο 2ο εξάμηνο του 2022. Επίσης δεν έχει ανακοινωθεί αρμοδίως κανένας επίσημος προγραμματισμός για την καταβολή του.
Όπως τονίζει, η έγκαιρη καταβολή αποτελεί κομβικό ζήτημα επιβίωσης των νησιωτικών επιχειρήσεων που επωμίζονται τη σημαντική αύξηση του μεταφορικού κόστους και των υψηλών ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Ο βουλευτής Κυκλάδων ρωτά τους αρμόδιους υπουργούς:
1. Πότε θα καταβληθούν τα οφειλόμενα ποσά, ώστε να δοθεί μια άμεση λύση στην καταβολή των ποσών του μεταφορικού ισοδύναμου των επιχειρήσεων στις Κυκλάδες για τα έτη 2022 και 2023 που βρίσκονται σε πολύμηνη καθυστέρηση;
2. Σε ποια μέτρα και πολιτικές αποφάσεις, ενδεχομένως θα προβείτε με στόχο την αντιμετώπιση των αρρυθμιών στην απόδοση και την έγκαιρη καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου στις κυκλαδίτικες επιχειρήσεις;