Σάββατο, 7 Ιουνίου, 2025
Αρχική Blog Σελίδα 113

Πρόταση Ημέρας: Σπανάκι με σουπιές

0

Μεγάλη Πέμπτη.. Σπανάκι με σουπιές. Μία κλασική αγιορείτικη συνταγή που τη νοστιμίζουν πολύ η πληθωρική ποσότητα ελαιόλαδου και τα φρέσκα μυρωδικά. Με την αρωγή του “Γαστρονόμου” γινόμαστε κοινωνοί της Αγιορείτικης κουζίνας που παραδοσιακά αυτές τις ημέρες είναι στην επικαιρότητα…

Χρόνος: 40′ προετοιμασία, 1 ώρα και 10′ μαγείρεμα / Σύνολο: 1 ώρα και 50′

Υλικά

Μερίδες: 4-6

Διαδικασία

  1. Για σπανάκι με σουπιές, ξεκινάμε και σε μια κατσαρόλα ζεσταίνουμε 50 ml από το ελαιόλαδο σε χαμηλή φωτιά και σοτάρουμε το κρεμμύδι για 3-4 λεπτά, μέχρι να αρχίσει να μαλακώνει.
  2. Προσθέτουμε το σκόρδο και το σέλινο και σοτάρουμε για 5 λεπτά, ανακατεύοντας συχνά.
  3. Ρίχνουμε το σπανάκι και 300 ml νερό και δυναμώνουμε τη φωτιά, μέχρι το υγρό να κοχλάσει και το σπανάκι να μαραθεί και να πέσει ο όγκος του.
  4. Βράζουμε για 5 λεπτά και προσθέτουμε τις σουπιές, το υπόλοιπο ελαιόλαδο, τα ντοματάκια, τους κόκκους πιπέρι και τον δυόσμο.
  5. Ανακατεύουμε καλά και αφήνουμε το μείγμα να πάρει βράση.
  6. Προσθέτουμε τις δάφνες, χαμηλώνουμε τη φωτιά και σιγομαγειρεύουμε για 40-45 λεπτά, μέχρι να μαλακώσουν οι σουπιές.
  7. Ρίχνουμε το ρύζι και περίπου 300 ml νερό και ανακατεύουμε απαλά ή σείουμε την κατσαρόλα για να σκορπίσει ομοιόμορφα το ρύζι.
  8. Μαγειρεύουμε για 10-12 λεπτά (ή μέχρι να μαλακώσει το ρύζι) και προσθέτουμε το φρεσκοτριμμένο πιπέρι, αλάτι και τον μαϊντανό. Ανακατεύουμε απαλά και αποσύρουμε από τη φωτιά.
  9. Σκεπάζουμε την κατσαρόλα με μια καθαρή πετσέτα και αφήνουμε στην άκρη για 10 λεπτά, μέχρι το ρύζι να απορροφήσει τους υδρατμούς.

Πηγή: gastronomos.gr

Αμοργός – Αρχειοφυλάκειο: Επέστρεψε το έγχαρτο αρχείο του πάλαι ποτέ Υποθηκοφυλακείου

0

Και το όνομα αυτού; Αρχειοφυλάκειο. Το πάλαι ποτέ Υποθηκοφυλακείο επιστρέφει στην Αμοργό με νέο όνομα και νέα στέγη ενώ υπάρχει και ωράριο λειτουργίας. Βρίσκεται στη Χώρα και το ωράριο λειτουργίας του; Δευτέρα και Τετάρτη από τις 8:30π.μ. έως τις 13:30μ.μ.

Αναλυτικά, η σχετική ανακοίνωση του Δήμου Αμοργού αναφέρει:

“… Με ιδιαίτερη χαρά σας ενημερώνουμε ότι στις 08.04.2025 επέστρεψε στον Δήμο Αμοργού το έγχαρτο αρχείο του καταργηθέντος Υποθηκοφυλακείου Αμοργού, το οποίο θα φυλάσσεται από το δήμο μας και θα λειτουργεί ως «Αρχειοφυλάκειο Αμοργού».

Το Αρχειοφυλάκειο Αμοργού στεγάζεται στο χώρο του παλαιού Ειρηνοδικείου Αμοργού, που βρίσκεται στην Πλατεία «Λόζα» του οικισμού της Χώρας και θα λειτουργεί για το κοινό και τους επαγγελματίες τις ημέρες Δευτέρα και Τετάρτη από τις 8:30π.μ. έως τις 13:30μ.μ.

Θα υπάρχει η δυνατότητα χορήγησης επισήμων αντιγράφων των συμβολαίων και των λοιπών πράξεων του αρχείου του παλαιού Υποθηκοφυλακείου Αμοργού.

Οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν να εξυπηρετηθούν δια ζώσης τις παραπάνω ημέρες και ώρες, αλλά και τηλεφωνικά στον τηλεφωνικό αριθμό 2285360213 και μέσω ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση “archives.amorgou@gmail.com”.

Υπεύθυνη λειτουργίας ορίζεται επί του παρόντος η νομικός σύμβουλος του δήμου κ. Δέσποινα Παναγιώτου.

Μετά την κατάργηση πλήθους Υποθηκοφυλακείων της επικράτειας και την συγχώνευση αυτών, ο Δήμος Αμοργού είναι ένας από τους πρώτους δήμους όπου το αρχείο του καταργηθέντος υποθηκοφυλακείου του, μετά την ψηφιοποίησή του επέστρεψε στο φυσικό και ιστορικό του χώρο..”.

Κυκλάδες – Πάσχα: “Κόντρες” μεταξύ SeaJets και Attica Group για τα έκτακτα δρομολόγια

0

Ένταση επικρατεί στον κλάδο της ακτοπλοΐας, με αφορμή τα έκτακτα δρομολόγια προς τα νησιά των Κυκλάδων ενόψει της αυξημένης πασχαλινής κίνησης. Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης βρίσκονται δύο εκ των μεγαλύτερων παικτών της αγοράς, ο Όμιλος Sea Jets και η Attica Group.

Η Sea Jets καταγγέλλει ότι, ανταποκρινόμενη σε αιτήματα δημάρχων των Κυκλάδων, ναυτικών πρακτόρων και επαγγελματιών του τουρισμού, προχώρησε στον σχεδιασμό έκτακτων δρομολογίων για αύριο Μεγάλη Πέμπτη 17 Απριλίου και τη Δευτέρα του Πάσχα 21 Απριλίου 2025, προκειμένου να καλυφθεί η αυξημένη ζήτηση. Σύμφωνα με την εταιρεία, όλες οι θέσεις στα υφιστάμενα δρομολόγια είχαν ήδη εξαντληθεί, γεγονός που καθιστούσε επιτακτική την ανάγκη προσθήκης επιπλέον χωρητικότητας.

Σε ανακοίνωσή της, η Sea Jets εκφράζει την έντονη αγανάκτησή της για την κίνηση της Attica Group να υποβάλει καταγγελία στο Υπουργείο Ναυτιλίας, με αίτημα την ακύρωση των κρατήσεων και την επιβολή κυρώσεων σε βάρος της. Όπως υποστηρίζει η Sea Jets, τα επίμαχα δρομολόγια είχαν ήδη υποβληθεί για έγκριση στη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών (ΔΟΣ) με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και η δημοσιοποίησή τους κρίθηκε αναγκαία, ώστε να ενημερωθεί εγκαίρως το επιβατικό κοινό.

«Η ενέργεια της Attica δεν αποτελεί απλώς μία επιθετική επιχειρηματική κίνηση, αλλά μια ευθεία υπονόμευση του κοινωνικού ρόλου της ακτοπλοΐας και πλήγμα στην νησιωτικότητα», σημειώνει ο Όμιλος Sea Jets, καταλογίζοντας στην ανταγωνίστρια εταιρεία απόπειρα πρόκλησης αναστάτωσης στο επιβατικό κοινό εν μέσω εορτών.

Η Attica Group αρνείται την καταγγελία

Η εξέλιξη έρχεται σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη χρονική συγκυρία για τον κλάδο, όπου η κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών των νησιών και η διατήρηση υγιούς ανταγωνισμού αποτελούν βασικά ζητήματα.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν έχει προς το παρόν τοποθετηθεί επίσημα επί της καταγγελίας, ωστόσο, οι εξελίξεις αναμένονται με ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για ένα περιστατικό που επαναφέρει στο προσκήνιο τις ισορροπίες στην ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά.

Ωστόσο, από την πλευρά της η Attica Group αρνείται το γεγονός ότι υπέβαλε καταγγελία στο Υπουργείο Ναυτιλίας για την ακύρωση των κρατήσεων στο έκτακτο δρομολόγιο της Sea Jets για την περίοδο του Πάσχα.

Συγκεκριμένα, σε κύκλοι της Attica Group επεσήμαναν στο newmoney τα εξής: «Ουδέποτε η Attica Group έφερε αντίρρηση σε έκτακτο δρομολόγιο της Seajets την περίοδο του Πάσχα.

Δεν υπάρχει έγγραφο της Attica Group προς το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που να αρνείται έκτακτο δρομολόγιο της Sea Jets γεγονός το οποίο μπορούν να επιβεβαιώσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου».

Με πληροφορίες από τη σελίδα protothema.gr 

Γκίκας: 3,5 εκατ. ευρώ στα νησιά για κάλυψη αναγκών λειψυδρίας

0

Σειρά από εγκρίσεις εκτέλεσης σημαντικών έργων Διαχείρισης Υδάτων, για νησιωτικούς δήμους της χώρας, ανακοίνωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, στο πλαίσιο του Ειδικού Σχεδίου Δράσης για την λειψυδρία, που εφαρμόζει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και αποδεχόμενος την σχετική εισήγηση της γενικής γραμματείας Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής (ΓΓΑΙΝΠ), με στόχο να αντιμετωπισθούν οι δυσκολίες που έχουν ανακύψει και να μειωθούν οι συνέπειες από την λειψυδρία στις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες.

Πιο συγκεκριμένα, η δέσμη των συγκεκριμένων αποφάσεων αφορούν 33 παρεμβάσεις σε 21 νησιωτικές περιφερειακές ενότητες, ενώ παράλληλα προχωρά η εξειδίκευση πρόσθετων έργων σε νησιά με διαπιστωμένες και καταγεγραμμένες ανάγκες και συγκεκριμένα στα νησιά: Γαύδος, Κρήτη, Οινούσσες, Πάτμος, Ίος, Ψαρά, Κέρκυρα, Διαπόντια Νησιά, Λέρος, Αμοργός, Ανάφη, Νίσυρος, Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κύθνος, Αστυπάλαια, Νάξος, Άγιος Ευστράτιος, Λέσβος, Λειψοί και Τήνος.

Οι παραπάνω χρηματοδοτήσεις έρχονται σε συνέχεια στοχευμένων παρεμβάσεων που εκδόθηκαν εντός του 2024 και αφορούν επιπλέον 13 νησιά, με αντίστοιχα ζητήματα λειψυδρίας.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε στενή συνεργασία και συμπληρωματικά με την γενική γραμματεία Περιβάλλοντος και Υδάτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, προχωρά μεθοδικά ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών, ικανοποιώντας τα αιτήματα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αυξάνει τα διαθέσιμα κονδύλια και δίνει λύσεις στα ζητήματα που αφορούν στη διαχείριση του νερού, καθώς η κλιματική κρίση και οι επιπτώσεις της είναι υπαρκτές και πλέον μόνιμες.

«Η πρόσβαση σε επαρκές και ποιοτικό νερό, αποτελεί προτεραιότητα για την ανάπτυξη των νησιών. Γι’ αυτό και το Ειδικό Σχέδιο Δράσης του υπουργείου μας κινείται στην κατεύθυνση δημιουργίας και εφαρμογής ενός εθνικού σχεδιασμού εκτίμησης, αξιοποίησης και διαχείρισης των υδάτινων πόρων, υλοποιώντας την εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη» δήλωσε ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας.

Πρόσθεσε ότι η γενική γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κάνει μια λεπτομερή αποτύπωση των αναγκών των νησιών μας και σε αυτή την προσπάθεια πορευόμαστε μαζί, με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα νησιωτικά επιμελητήρια και τους φορείς των νησιών. Είπε επίσης ότι ήδη, σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος, εγκρίθηκε ένας πρώτος κύκλος παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση της λειψυδρίας σε 14 νησιωτικούς δήμους και δεσμεύθηκαν τα ανάλογα ποσά από πόρους του υπουργείου Περιβάλλοντος, προσθέτοντας ότι με τη σημερινή απόφαση αποδεσμεύονται περίπου 3,5 εκατ. ευρώ για νέα, κρίσιμα έργα στα νησιά μας.

Νάξος: Ενα ακόμη ξενοδοχείο 4 αστέρων “έρχεται” στο νησί

0

Μία ακόμη επένδυση έρχεται στο νησί της Νάξου… Αφορά ξενοδοχείο που θα κατασκευαστεί στη περιοχή “Αγιος Ιωάννης” στο δρόμο Χώρας – Αγγιδίων και σε έκταση 777 m2…

Η σχετική ενημέρωση μέσω της σελίδας bizness.gr αναφέρει:

“… “Στα σκαριά” βρίσκεται έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Νάξο.

Το έργο αφορά στη δημιουργία νέου ξενοδοχείου 4 αστέρων με δύο υπόγεια, φυτεμένο δώμα και κολυμβητική δεξαμενή.

Το νέο ξενοδοχείο θα αναπτυχθεί σε οικόπεδο επιφανείας 777 τ.μ., επί του δημοτικού δρόμου Χώρας – Αγγιδίων, στην περιοχή Άγιος Ιωάννης, στην Χώρα της Νάξου.

Για το έργο έχει ήδη εκδοθεί η σχετική προέγκριση οικοδομικής άδειας από την αρμόδια Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων”.

Κυκλάδες – Σύρος: Εκεί που συνυπάρχουν οι δύο παραδόσεις

0

Το Πάσχα στα ελληνικά νησιά είναι πάντα ξεχωριστό, με τα έθιμα, τις παραδόσεις και την κατανυκτική ατμόσφαιρα να ενισχύουν την πολιτιστική ταυτότητα κάθε τόπου. Μιλώντας στο Tornos News φορείς της Σύρου, της Αλλονήσου, της Κιμώλου και της Πάρου μας μεταφέρουν σε αδρές γραμμές το πασχαλινό κλίμα πασπαλισμένο και με εκτιμήσεις για την επισκεψιμότητα της περιόδου.

Σύρος: Εκεί που συνυπάρχουν οι δύο παραδόσεις

Στη Σύρο, το φετινό Πάσχα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, καθώς συμπίπτουν οι εορτασμοί των Ορθοδόξων και των Καθολικών (φωτογραφία από τη σελίδα “Syros, το ωραιότερο νησί” στα social media). Το αποκορύφωμα των εκδηλώσεων είναι η κοινή πομπή των Επιταφίων στην πλατεία Μιαούλη, ένα μοναδικό γεγονός θρησκευτικής ενότητας. Ο Αντιδήμαρχος Τουρισμού, Γιάννης Βουτσίνος, τονίζει τη φετινή αυξημένη τουριστική κίνηση, επισημαίνοντας την αναβάθμιση των υπηρεσιών, τις ενισχυμένες ακτοπλοϊκές συνδέσεις και τις διπλάσιες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην Ερμούπολη.

Κίμωλος: Ένα νησί, μια παράδοση πίστης

Στην Κίμωλο, το Πάσχα βιώνεται σε κλίμα βαθιάς κατάνυξης. Με περισσότερες από 80 εκκλησίες και ξωκλήσια –πολλά από τα οποία είναι οικογενειακά και περνούν από γενιά σε γενιά– το νησί τιμά την παράδοση. Ξεχωρίζει ο εντυπωσιακός ναός της Παναγίας Οδηγήτριας, που χτίστηκε με την προσωπική εργασία των κατοίκων μεταξύ 1867 και 1874.

Πάρος: Θρησκευτικότητα με κοσμοπολίτικο αέρα

Η Πάρος συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των επισκεπτών κάθε Πάσχα. Τα παραδοσιακά έθιμα, όπως το βάψιμο των αυγών, τα τοπικά γλυκίσματα και οι λιτανείες, συνδυάζονται με την κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα του νησιού.

Τη Μεγάλη Πέμπτη, οι γυναίκες στολίζουν τον Επιτάφιο, ενώ τη Μεγάλη Παρασκευή γίνονται αναπαραστάσεις των Παθών του Χριστού.

Το Σάββατο, οι πιστοί συλλέγουν αρωματικά φυτά στην Πρώτη Ανάσταση, και ανήμερα του Πάσχα, γίνονται λιτανείες και πανηγύρια με δωρεάν φαγητό και κρασί. Στις Νάουσα και Παροικιά, οι επιτάφιοι περιφέρονται σε κοινές πορείες, ενώ η ατμόσφαιρα γιορτινή και ζωντανή προσελκύει πολλούς επισκέπτες.

Μάλιστα σε πρόσφατη δήλωση του ο δήμαρχος Κώστας Μπιζάς έχει εκφράσει την αισιοδοξία του για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν και κάνει μάλιστα λόγο και για αυξημένη κίνηση την περίοδο του Πάσχα.

Αλόννησος: Πάσχα μέσα στη φύση

Στην Αλόννησο, το Πάσχα είναι γιορτή της φύσης και της ψυχής. Η Κική Αναγνώστου, Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, αναφέρει πως η άνοιξη αναδεικνύει την αυθεντική ομορφιά του νησιού. Πέρα από τις θρησκευτικές τελετές, οι επισκέπτες μπορούν να απολαύσουν περιπάτους, ποδηλασία, τρέξιμο, τοπικές γεύσεις και, γιατί όχι, μια βουτιά στα κρυστάλλινα νερά.

Φέτος, η πρόσβαση στο νησί είναι πιο εύκολη, χάρη στις νέες ακτοπλοϊκές συνδέσεις από Βόλο και Μαντούδι Ευβοίας, προσφέροντας περισσότερες επιλογές για πασχαλινές αποδράσεις.

Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Εφήβων: Η αφρόκρεμα των νέων αστέρων έρχεται στη Νάξο

0

Περιστέρι, Ολυμπιακός, Παναθηναϊκός, Προμηθέας Πάτρας, ΔΕΚΑ, Ηράκλειο ΚΑΟΧ Ευρώπη 87 και Λέων Μεσολογγίου, ετοιμάζουν βαλίτσες για τη Νάξο, που θα αναλάβει φέτος την τελική φάση του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Εφήβων που είναι τη μεγαλύτερη μπασκετική διοργάνωση που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στις Κυκλάδες.

Από τις 23 ως τις 27 Απριλίου η καρδιά του Ελληνικού μπάσκετ θα χτυπάει στο πανέμορφο κυκλαδίτικο νησί, με τον κόσμο να έχει την δυνατότητα να παρακολουθήσει οχτώ ομάδες και τους αθλητές τους που είναι το μέλλον του αθλήματος στη χώρα μας να διεκδικούν τον τίτλο του πρωταθλητή για την σεζόν 2024-25.

Το νησί της Νάξου δεν επιλέχθηκε τυχαία από την Ελληνική Ομοσπονδία Καλαθοσφαίρισης, καθώς εκτός από την αμέριστη στήριξη του Δήμου υπάρχει και μία προϊστορία επιτυχημένων διοργανώσεων που έχουν πραγματοποιηθεί στο νησί και έχουν πάρει άριστα.

Όπως σας είχαμε ενημερώσει η προεργασία έχει ξεκινήσει μήνες πριν και αφού όλα διευθετήθηκαν έγινε το επόμενο βήμα που είναι η ανάθεση των αγώνων.

Η διοργάνωση θα γίνει με την αιγίδα της ΕΟΚ και την στήριξη του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, ενώ θα στηριχθεί και από την ΕΣΚ Κυκλάδων.

Οι ομάδες που προκρίθηκαν είναι οι:

Η κλήρωση των ομίλων και του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στις 14/4.

Οι Όμιλοι

Α’ Όμιλος

Ηράκλειο /  Προμηθέας Π. /  Λέων Μεσολογγίου /  Περιστέρι

Β’ Όμιλος

Ολυμπιακός /  ΚΑΟΧ Ευρώπη 87 / Παναθηναϊκός /  ΔΕΚΑ

Το πρόγραμμα

Α’ Όμιλος

23/4
13.00 Ηράκλειο-Περιστέρι
15.30 Προμηθέας Π.-Λέων Μεσολογγίου

24/4
12.30 Λέων Μεσολογγίου-Ηράκλειο
15.00 Περιστέρι-Προμηθέας Π.

25/4
12.00 Ηράκλειο-Προμηθέας Π.
14.30 Λέων Μεσολογγίου-Περιστέρι

Β’ Όμιλος

23/4
18.00 Ολυμπιακός-ΔΕΚΑ
20.30 ΚΑΟΧ Ευρώπη 87-Παναθηναϊκός

24/4
17.30 Παναθηναϊκός-Ολυμπιακός
20.00 ΔΕΚΑ-ΚΑΟΧ Ευρώπη 87

25/4
17.00 Ολυμπιακός-ΚΑΟΧ Ευρώπη 87
19.30 Παναθηναϊκός-ΔΕΚΑ

26/4
13.00 1ος Α’ Ομίλου-2ος Β’ Ομίλου (Γ1)
15.30 2ος Α’ Ομίλου-1ος Β’ Ομίλου (Γ2

27/5
11.00 Θέσεις 3-4: Ηττημένος Γ1-Ηττημένος Γ2
13.30 Θέσεις 1-2: Νικητής Γ1-Νικητής Γ2

Με πληροφορίες από τη σελίδα sportcyclades.gr 

 

Νάξος – Μέλανες: “Περιφάνες”, πρόσκληση παρουσίας και συμμετοχής την Μεγάλη Παρασκευή (video)

0

Μεγάλη Παρασκευή 18 Απριλίου και η καρδιά της παράδοσης χτυπάει στις Μέλανες.. Εκεί όπου τα μέλη του Πολιτιστικού Συλλόγου Κοινότητας Μελάνων Νάξου «Κούρος ο Έλληνας» συμβάλουν με το τρόπο τους σε ένα έθιμο που αδιάκοπα εμφανίζεται. Το έθιμο των «Περιφάνων»…

Κι αποτελεί πόλο έλξης για όλους. Οχι μόνο για τους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες… Τι είναι όμως οι “Περιφάνες”; Λέξη, η οποία προέρχεται από το «Περί» και «Φανός» συμβολίζει τις δάδες που κρατούσαν οι Ρωμαίοι όταν πήγαν να συλλάβουν τον Ιησού Χριστό παράλληλα με τις φωτιές που ήταν αναμμένες κατά τη διάρκεια της αναμονής για την απόφαση του Ιουδαίων Αρχιερέων…

Οπως δε διαβάζουμε στη σελίδα melanesnaxos.gr 

Ένα έθιμο, το οποίο πραγματοποιείται κάθε χρόνο τη Μεγάλη Παρασκευή κατά την περιφορά του Επιταφίου, είναι οι Περιφάνες. Σε αυτό το έθιμο, λίγες μέρες πριν τη Μ. Εβδομάδα, οι νέοι του χωριού μαζεύουν ξερές κουτσούρες από αθάνατα και τις στοιβάζουν στην άκρη του δρόμου απ’ όπου θα περάσει ο Επιτάφιος. Επίσης, φτιάχνουν τις ‘περιφάνες‘ οι οποίες είναι πολλά δεμένα μακριά ξερά καλάμια.

Η λέξη προέρχεται από το ‘Περί και Φανός’ καθώς τις κρατάνε αναμμένες κατά τη διάρκεια περιφοράς του Επιταφίου, με σκοπό να υπάρχει ορατότητα για τους πιστούς, περπατώντας πίσω από τον Επιτάφιο στα σκοτεινά δρομάκια του χωριού.

 

Το βράδυ της Μ. Πέμπτης ή τα ξημερώματα της Μ. Παρασκευής, οι κοπέλες του χωριού μαζεύονται στην εκκλησία για να στολίσουν τον Επιτάφιο, ο οποίος πρέπει να είναι έτοιμος πριν ξεκινήσει η λειτουργία. Ο Επιτάφιος στολίζεται με λουλούδια από τους κήπους, τις αυλές, τα περιβόλια και τα χωράφια του χωριού (με μεγάλη ποικιλία ανάλογα με τη χρονική περίοδο εορτασμού).

Ο στολισμός γίνεται σύμφωνα με τις συμβουλές των πιο ηλικιωμένων γυναικών. Κάθε κοπέλα πρέπει να βάλει ένα λουλούδι στον επιτάφιο για ευλογία.

Μετά τη βραδινή λειτουργία της Μεγάλης Παρασκευής, ακολουθεί η περιφορά του Επιταφίου σε όλο το χωριό. Λίγο πριν περάσει ο επιτάφιος, οι νέοι και οι νέες του χωριού, βάζουν φωτιά στην κορυφή της περιφάνας και την κρατάνε από το πίσω μέρος. Στις περιφάνες συμμετέχουν παιδιά και νέοι όλων των ηλικιών με τα μεγαλύτερα να είναι συντονιστές.

Αφού περάσει ο Επιτάφιος, επιστρέφουν όλοι στην εκκλησία. Εκεί οι κάτοικοι του χωριού κρατούν τον επιτάφιο ψηλά στα χέρια τους καθώς περνάει ο κόσμος από κάτω για ευλογία. Μετά το τέλος της λειτουργίας, οι πιστοί παίρνουν ένα μικρό λουλούδι από τον επιτάφιο για καλή τύχη.

Κείμενο Β. Ανεβλαβή (Αρχαιολόγος), Εμ. Ανεβλαβής (Μουσειολόγος)

Νάξος – Μονή: Με εθελοντική εργασία έγινε η πλακόστρωση του δρόμου της Αγίας Φωτεινής

0

Νάξος .. Μονή. Ενα χωριό που αρκετές φορές δείχνει ότι λειτουργεί ως το “γαλατικό χωριό” στα κόμικ του Αστερίξ. Προσπαθούν μέσα από συλλογικές δράσεις να καλύψουν κενά που υπάρχουν στην δημόσια διοίκηση και βέβαια δεν διστάζουν να βάλουν τα χέρια τους ώστε να φέρουν εις πέρας ακόμη και τις πιο δύσκολες αποστολές.

Πριν από μερικές ημέρες ανέλαβαν την πλακόστρωση του δρόμου μπροστά στην Αγία Φωτεινή. Ολοι μαζί συνεργάστηκαν και τα κατάφεραν. Από το Δήμο που έβαλε το όχημα μεταφοράς υλικών, έως τους τεχνίτες αλλά και τις γυναίκες που με τα κεράσματά τους έδιναν ενέργεια στους εργαζόμενους εθελοντές.

Το αποτέλεσμα βέβαια μοναδικό… Λίγο πριν το Πάσχα η είσοδος της Αγίας Φωτεινής άλλαξε και το χαμόγελο στο πρόσωπο όλων των εμπλεκόμενων μεγάλο.. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η Μονή φημίζεται για τους πετράδες της και αυτές οι εργασίες μοιάζουν κερδισμένες από .. .χέρι. Οπως αναφέρει δε η σχετική ανακοίνωση “Ο δρόμος στην Αγία Φωτεινή δεν είναι απλώς ένα τεχνικό έργο. Είναι μια πράξη ταυτότητας και συνέχειας. Μας δείχνει πως μια κοινότητα μπορεί να αυτοοργανώνεται στη βάση της, να εμπνέεται από το παρελθόν, να στέκεται ενωμένη με τα δικά της μέσα και να συνεχίζει να γράφει τη δική της ιστορία”.  

 

Η σχετική ανακοίνωση μέσα από τη σελίδα του Συλλόγου Μονιατών Νάξου “Η Τέχνη” αναφέρει:

 

Η πλακόστρωση του δρόμου της Αγίας Φωτεινής υλοποιήθηκε από τους ίδιους τους κατοίκους της Μονής, με προσωπική εργασία, εθελοντισμό και πνεύμα συνεργασίας. Το αποτέλεσμα δεν είναι μόνο λειτουργικό και αισθητικά άρτιο – είναι και βαθιά συμβολικό: κάθε πλάκα κουβαλά την ιστορία, την προσφορά και την αγάπη των κατοίκων για τον τόπο τους.

Η Τέχνη της Πέτρας στη Μονή: Μια Ζωντανή Παράδοση

Η Μονή έχει μακρά και σπουδαία παράδοση στην τέχνη της πέτρας. Οι Μονιάτες πετράδες άφησαν το αποτύπωμά τους σε ολόκληρη τη Νάξο, με έργα υψηλής τοπικής αρχιτεκτονικής και καλαισθησίας. Αυτή η γνώση, που περνούσε από γενιά σε γενιά δεν περιοριζόταν στην τεχνική – ήταν τρόπος ζωής, βαθιάς σύνδεσης με τον τόπο, την ύλη και την κοινότητα.
Η πέτρα, στα χέρια των Μονιατών, δεν είναι απλώς ένα δομικό υλικό. Είναι σύμβολο συνέχειας, δημιουργικότητας και επιβίωσης. Σήμερα, αυτή η κληρονομιά που έχει ιστορική και πολιτιστική αξία, συνεχίζει να εμπνέει, να καθοδηγεί και να ενώνει τις σύγχρονες προσπάθειες του χωριού.

Η Δύναμη της Συλλογικής Προσπάθειας

Η συμμετοχή στην πλακόστρωση υπήρξε συγκινητική. Άνθρωποι κάθε ηλικίας έβαλαν κυριολεκτικά το δικό τους λιθαράκι. Άλλοι με την τεχνική τους γνώση, άλλοι με υλικά, και πολλοί με απλή αλλά ουσιαστική χειρωνακτική εργασία. Αυτή η πράξη αποτελεί συνέχεια μιας μακράς ιστορίας συλλογικότητας, που έχει ρίζες βαθιές στον τόπο μας: από τα παλιά χρόνια που οι κάτοικοι του χωριού έστηναν μαζί εκκλησιές, στέρνες και μονοπάτια, μέχρι σήμερα που συνεχίζουν να ενώνουν δυνάμεις για το κοινό καλό.

Ο δρόμος στην Αγία Φωτεινή δεν είναι απλώς ένα τεχνικό έργο. Είναι μια πράξη ταυτότητας και συνέχειας. Μας δείχνει πως μια κοινότητα μπορεί να αυτοοργανώνεται στη βάση της, να εμπνέεται από το παρελθόν, να στέκεται ενωμένη με τα δικά της μέσα και να συνεχίζει να γράφει τη δική της ιστορία.

Ευχαριστούμε από καρδιάς όλους όσοι συνέβαλαν στο έργο. Η προσφορά τους ήταν ανεκτίμητη και αποτελεί ζωντανό παράδειγμα του τι μπορούμε να πετύχουμε όταν είμαστε ενωμένοι.

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα:

# Τον Νίκο Μαγκανάρη, Πρόεδρο της Κοινότητας Μονής και έμπειρο τεχνίτη της πέτρας, για την ουσιαστική συμβολή του και την ενεργή παρουσία του σε όλα τα στάδια του έργου.

# Τον Πατέρα Χρυσόστομο και το Εκκλησιαστικό Συμβούλιο της Αγίας Φωτεινής για τη θερμή και έμπρακτη στήριξή τους.

# Τους Μιχάλη Κοντοπίδη, Γιάννη Χερουβείμ και Μάρκο Μαγκανάρη – πετράδες της Μονής με βαθιά γνώση και μεράκι – για τη σημαντική τεχνική τους συμβολή στο έργο.

# Τον Μανώλη Καπίρη, για την προσφορά πέτρας.

# Όλους τους συμπολίτες μας που στήριξαν το έργο είτε με την εργασία τους, είτε με την προσφορά υλικών και αγαθών: Δημήτρη Χαμηλοθώρη, Σταύρο Χαμηλοθώρη, Γρηγόρη Οικονόμου, Νίκο Καράλη, Κώστα Χερουβείμ (με το άλογό του τον Αλέκο), Δημήτρη Κοντοπίδη, Γιώργο Κοντοπίδη, Βασίλη Κονδύλη, Μανώλη Κοντοπίδη, Νίκο Καπίρη, Δημήτρη Μαστρογιαννόπουλο και Ελένη Χαμηλοθώρη.

Και τις κυρίες Άννα Μαγκανάρη, Σοφία Μαγκανάρη, Ειρήνη Χαμηλοθώρη και Αλεξάνδρα Ρήγα για τα κεράσματα που προσέφεραν με την καρδιά τους.

Ξεχωριστή ήταν για τους νεότερους η προσφορά της Κυριακής Χερουβείμ που φρόντισε για την καθαριότητα του χώρου και του Κώστα Χερουβείμ που δούλεψε δίπλα στους νέους τεχνίτες, με χαμόγελο και μεράκι.

Επίσης, στο σημείο αυτό να αναφέρουμε ότι ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων συνέβαλε με τη διάθεση οχήματος για τη μεταφορά των πλακών και των άχρηστων υλικών.

Τέλος, ευχαριστούμε όλους εκείνους που προσέφεραν, ακόμη και σιωπηλά, με τον τρόπο τους: τον χρόνο, την παρουσία και την καλή τους διάθεση.

“Πρέβελης”: Ετοιμάζεται σιγά σιγά για το τελευταίο του ταξίδι, στη Τουρκία

0
prevelis

Πρέβελης.. Ενα πλοίο στα όρια του μύθου για τους κατοίκους των Νοτίων Κυκλάδων, με σημείο αναφοράς την Ανάφη. Κακά τα ψέματα. Για χρόνια κάλυπτε την .. άγονη γραμμή Κυκλάδες – Κρήτης – Δωδεκάνησα (ή την Κασοκαρπαθεία)  αλλά στην Ανάφη άφησε την σφραγίδα του.

Και λέμε “άφησε” γιατί μετά από καιρό έφυγε από τη συγκεκριμένη γραμμή, βρέθηκε για λίγο στο Βόρειο Αιγαίο και πριν από δύο περίπου μήνες μέσα από ένα ανεκτέλεστο δρομολόγιο λόγω καιρικών συνθηκών, είδε τη … ζωή του να τελειώνει. Τέθηκε στην άκρη.

Χθες Μεγάλη Τρίτη 15 Απριλίου, πήρε το δρόμο για την Ελευσίνα, εκεί στην ντάνα δίπλα στο “ΚΡΗΤΗ Ι” κλείνοντας οριστικά τον κύκλο του στην Ελληνική ακτοπλοΐα. Κάτι για το οποίο μας ενημερώνει η σελίδα chaniaships.com  και πλέον το “Πρέβελης” δεν περιμένει τίποτα άλλο από το “πράσινο φως” για ένα τελευταίο ταξίδι για τα διαλυτήρια της Αλί Αγά, στην γειτονική Τουρκία…

Ποιο είναι το “Πρέβελης”; 

prevelis

Το “Πρέβελης” – παρά τα όποια προβλήματα – είχε συνέπεια στη δράση του. Κατασκευάστηκε το 1980 στα Ναυπηγεία IMABARI SHIPBUILDING GROUP της Ιαπωνίας. Με πρώτο όνομα το FERRY ORANGE 2, αρχικά έκανε δρομολόγια συνδέοντας το Τόκιο με τα γύρω λιμάνια.

Έχει μήκος μήκος 142,5 μέτρα, ενώ το πλάτος του τα 23,50 μέτρα και το βύθισμα του είναι 5,52 μέτρα. Ικανότητα μετακίνησης με 19 κόμβους. Μεταφέρει δε 1300 άτομα και περισσότερα από 300 οχήματα.

Προτού αγοραστεί το 1994 από την εταιρεία Cretan Ferries με έδρα το Ρέθυμνο. Μετατράπηκε σε κρουαζιερόπλοιο στο Πέραμα, μετονομάστηκε σε ΠΡΕΒΕΛΗ και τέθηκε σε υπηρεσία το 1995 στο κύριο δρομολόγιο της εταιρείας, τη γραμμή Πειραιάς-Ρέθυμνο. Η Cretan Ferries εξαγοράστηκε από την ANEK Lines το 2000, με το ΠΡΕΒΕΛΗ να λειτουργεί στο δρομολόγιο της νέας της εταιρείας στη γραμμή Πειραιάς-Ρέθυμνο. Μετονομάστηκε ΠΡΕΒΕΛΗΣ το 2001.

Ηράκλειο – “Πρέβελης”: Ο τελευταίος χορός του πολεμιστή στο Νότιο Αιγαίο

Το 2007 ήταν το τελευταίο της στη γραμμή Πειραιάς-Ρέθυμνο, καθώς αναπτύχθηκε στη γραμμή Πειραιάς-Σύρος-Πάρος-Νάξος-Ίος-Σαντορίνη το 2008. Από το 2009, το πλοίο λειτουργεί σε μία από τις πιο απαιτητικές γραμμές σωτηρίας του Αιγαίου, παρέχοντας υπηρεσίες στα απομακρυσμένα νησιά Κάσος και Κάρπαθος, στη γραμμή Πειραιάς-Μήλος-Σαντορίνη-Ανάφη-Ηράκλειο-Σητεία-Κάσος-Κάρπαθος-Χάλκη-Ρόδος.

Φοράει δυο τετράχρονες πολύστροφες μηχανές τύπου V, η κάθε μια από 7.800 άλογα και μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα γύρω από τα 18 ν.μ. την ώρα. Λεπτομέρειες που αφορούν τις δυο μηχανές, τα κατασκευαστικά και τα ιστορικά του στοιχεία, αφορούν κυρίως εκείνους που αναγνωρίζουν στα πλοία την καθαρόαιμη ψυχή τους. Για τους περισσότερους το κορμί του πλοίου απλά χτίζει το δρόμο ανάμεσα στις στεριές.