Η Διοίκηση του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου ‘Βαρδάκειο & Πρώιο’, στο πλαίσιο έναρξης λειτουργίας εξωτερικού ιατρείου Παθολογικής Ογκολογίας, ανακοινώνει τα ακόλουθα:
Η κα Δέσποινα Γκέκα, Διευθύντρια Παθολογικής Ογκολογίας του Γενικού Νοσοκομείου Σύρου, θα δέχεται ασθενείς
κάθε Τρίτη και Πέμπτη, ώρες 08.15-13.00 (τηλέφωνο επικοινωνίας Γραμματείας Εξωτερικών Ιατρείων: 2281360523
και email: grammateia@vardakeio.gov.gr(link sends e-mail)).
Η λειτουργία του νέου εξειδικευμένου εξωτερικού ιατρείου Παθολογικής Ογκολογίας και η παρουσία της κα Γκέκα στο Νοσοκομείο Σύρου θα εμπλουτίσει σημαντικά την παροχή υπηρεσιών υγείας προς τους ογκολογικούς ασθενείς της Σύρου και των Κυκλάδων.
Δεκαέξι ασθενείς -ανάμεσά τους 2 μωρά και ένα παιδί- μετέφεραν τα πτητικά μέσα της Πολεμικής Αεροπορίας από νησιά του Αιγαίου και την Κεφαλονιά σε νοσοκομεία μεγάλων αστικών κέντρων το τελευταίο τετραήμερο.
Την ίδια ώρα ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 μόσχευμα και χειρουργική ομάδα από την Ελευσίνα στο Άκτιο.
Αναλυτικότερα:
– Ένα ελικόπτερο Super Puma μετέφερε 1 βρέφος από τη Νίσυρο στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 ασθενή από τη Μύκονοστην Ελευσίνα,
– Ένα ελικόπτερο ΑW-109S μετέφερε 1 ασθενή από τη Σέριφοστην Ελευσίνα,
– Ένα ελικόπτερο Super Puma μετέφερε 1 ασθενή από την Αστυπάλαια στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 παιδί από τη Λέσβο στην Ελευσίνα,
– Ένα ελικόπτερο Super Puma μετέφερε 1 ασθενή από την Κω στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 βρέφος και 1 ασθενή από την Ικαρία και τη Ρόδο στην Ελευσίνα,
– Ένα αεροσκάφος C-130 μετέφερε 2 ασθενείς από τη Ρόδο στην Ελευσίνα,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 ασθενή από τη Ρόδο στην Ελευσίνα,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 ασθενή από την Κω στην Ελευσίνα,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 ασθενή από τη Μύκονο στην Ελευσίνα,
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 1 ασθενή από την Ικαρία στην Ελευσίνα και
– Ένα αεροσκάφος Β-350C μετέφερε 2 ασθενείς από την Κεφαλονιά και τη Μύκονο στον Άραξο και την Ελευσίνα.
Η τετραήμερη εργασία βελτιώνει την υγεία των εργαζομένων με πολλούς τρόπους, καθώς μειώνει το άγχος και το στρες, κάνει ποιοτικότερο τον ύπνο και εξασφαλίζει περισσότερο χρόνο για γυμναστική, σύμφωνα με μία μεγάλη έρευνα στη Βρετανία.
«Πραγματικά είχε θετικά αποτελέσματα», λέει ο ένας εκ των συγγραφέων της έκθεσης, Brendan Burchell, καθηγητής κοινωνικών επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Cambridge του Ηνωμένου Βασιλείου, ο οποίος μελετά τις επιπτώσεις της εργασίας στην ψυχολογική ευημερία.
Η έκθεση βασίζεται σε προηγούμενες μελέτες σχετικά με το πώς ωφελούν την υγεία οι λιγότερες ώρες εργασίας, συνοψίζοντας τα αποτελέσματα 61 εταιρειών -και συνολικά περίπου 2.900 εργαζομένων- που εφάρμοσαν πιλοτικά την τετραήμερη εργασία από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 2022.
Η έρευνα διεξήχθη από ακαδημαϊκούς του Boston College και του Πανεπιστημίου του Cambridge, οι οποίοι πήραν συνεντεύξεις από τους συμμετέχοντες, συνέλεξαν δεδομένα και προχώρησαν στην ανάλυσή τους.
Λιγότερο στρες, βελτιωμένη ψυχική υγεία
Πολλοί εργαζόμενοι είδαν την υγεία τους να βελτιώνεται από την τετραήμερη εργασία.
Περίπου το 40% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι βίωσαν λιγότερο εργασιακό στρες και το 71% ανέφερε χαμηλότερα επίπεδα επαγγελματικής εξουθένωσης.
Επίσης περισσότερο από το 40% των εργαζομένων δήλωσαν ότι η ψυχική τους υγεία είχε βελτιωθεί, καθώς το άγχος και τα αρνητικά συναισθήματα είχαν μειωθεί.
Σχεδόν το ίδιο ποσοστό των εργαζομένων ανέφεραν επίσης ότι η σωματική τους υγεία βελτιώθηκε κατά τη διάρκεια της πιλοτικής περιόδου, ίσως επειδή είχαν περισσότερο χρόνο για χόμπι, γυμναστική, μαγείρεμα, χρόνο με την οικογένεια τους κι άλλες δραστηριότητες αναψυχής. Συνολικά, το 96% των εργαζομένων δήλωσε ότι προτιμούσε τα τετραήμερα προγράμματα.
Πλεονεκτήματα και για τους εργοδότες
Σημειώνεται πως η τετραήμερη εργασία είχε πλεονεκτήματα και για τους εργοδότες, καθώς τα έσοδα της εταιρείας τους αυξήθηκαν κατά μέσο όρο περίπου 1%.
Σχεδόν όλες οι επιχειρήσεις που συμμετείχαν στο πρόγραμμα δήλωσαν ότι σχεδίαζαν να συνεχίσουν το πείραμα της τετραήμερης εβδομάδας εργασίας και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις επ’ αόριστον.
Η ερευνήτρια Juliet Schor, οικονομολόγος και κοινωνιολόγος στο Boston College που μελέτησε το πιλοτικό πρόγραμμα τετραήμερης εργασίας, λέει ότι είναι αισιόδοξη πως κι άλλες εταιρείες, ακόμη και αμερικάνικες, θα προτιμήσουν το νέο μοντέλο.
«Η πανδημία έκανε τους ανθρώπους να επαναπροσδιορίσουν τις συνθήκες εργασίας τους», προσθέτει ο Burchell, προσθέτοντας πως «όταν ο ίδιος είχε πει στον κόσμο ότι εξέταζε τη μείωση του χρόνου εργασίας πριν από τρία χρόνια, πολλοί τον πέρασαν για ουτοπιστή και ονειροπόλο».
Το έθιμο των κουδουνάτων είναι ένα πολυεπίπεδο έθιμο, που περικλείει ήθη, αξίες, πεποιθήσεις, αντιλήψεις και πρακτικές της απεραθίτικης κοινωνίας. Το έθιμο αυτό επιβιώνει πολιτισμικά ως σήμερα σ’ ένα νέο κοινωνικό πλαίσιο και στηρίζεται σ’ ένα νέο σύνολο πρακτικών. Λαμβάνει χώρα την περίοδο της Αποκριάς και συγκεκριμένα την Τυρνή Κυριακή στην πλατεία του χωριού.
Πριν από τον πόλεμο κουδουνάτοι ντύνονταν το Τυρνό Σαββάτο, την Τυρνή Κυριακή και την Καθαρή Δευτέρα. Είναι ένα από τα βασικότερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά του χωριού και οργανώνεται με βάση την κοινότητα αναδεικνύοντας την συλλογική του ταυτότητα. Τηρείται αδιάλειπτα από πολύ παλιά ως σήμερα, ανεξάρτητα από δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Ακόμα και τα αυστηρά υγειονομικά μέτρα που επιβλήθηκαν τα δύο προηγούμενα χρόνια λόγω της πανδημίας, δεν εμπόδισαν τους νέους του χωριού, να ντυθούν κουδουνάτοι, και να διαλαλήσουν, με τον εκκωφαντικό ήχο των κουδουνιών τους και τη νεανική τους ορμή, την ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο.
Από την αρχή της Τυρινής εβδομάδας οι βοσκοί περνούσαν στις κουδουνίστρες πολλά μαζί κουδούνια και τα έσειαν μέσα στις αυλές των σπιτιών και στα δώματα «’ια να ξεσκουριάσουσι» όπως έλεγαν. Πριν από τον πόλεμο οι περισσότεροι κάτοικοι του χωριού ήταν βοσκοί και η οικονομία του στηρίζονταν κυρίως στην εξόρυξη της σμύριδας και στην κτηνοτροφία αιγοπροβάτων. Σύμφωνα με τον Πέτρο Κρητικό την περίοδο αυτή υπήρχαν 52 μάντρες στο χωριό και πολλοί βοσκοί είχαν χιλιάρμενο, που σήμαινε, ότι ήταν κάπως εύποροι. Για τον λόγο αυτό είχαν εξέχουσα θέση στην κοινότητα.
Οι νεαροί βοσκοί, λοιπόν, τις Απόκριες διάλεγαν τα πιο «εγρικιζάμενα» τα πιο «ναμιλίδικα» δηλαδή τα καλύτερα, τα πιο εύηχα κουδούνια τους και τα έζωναν στη μέση τους. Φορούσαν το αμπαδέλλι, υφαντή κάπα με κουκούλα, που ύφαιναν οι γυναίκες στον αργαλειό με ράσινο υφάδι και στημόνι για την προστασία του βοσκού από τα κρύα του χειμώνα. Το αμπαδέλλι το δίπλωναν στη μέση τους και από πάνω έβαζαν τα κουδούνια.
Το ντύσιμο του κουδουνάτου είναι ιεροτελεστία. Απαιτεί ιδιαίτερο χειρισμό και γνώση. Από το δέσιμο των κουδουνιών εξαρτάται το πόσο καλά θα μπορεί ο κουδουνάτος να τα χτυπήσει. Δένονται σε χοντρό σκοινί με ιδιαίτερη δεξιοτεχνία. Οι κόμποι πρέπει να έχουν όλοι την ίδια φορά και να είναι από το μέσα μέρος. Αφού τοποθετηθούν στο σκοινί δένονται σφιχτά στη μέση, το σκοινί περνά χιαστί στον θώρακα και δένεται πίσω. Ο αριθμός των κουδουνιών πρέπει να είναι μονός, γιατί σύμφωνα με τις αντιλήψεις των Απεραθιτών ο μονός αριθμός είναι ο αρσενικός αριθμός γι’ αυτό και ο ευοίωνος. Ο κουδουνάτος φορεί τα βοσκίστικα παπούτσια, τους αγριοδέτες, στο κεφάλι του φέσι και το πρόσωπο του παλιά ήταν καλυμμένο για να μην γνωρίζεται. Στο δεξί του χέρι κρατεί ένα ελαφρύ ξύλο, την σόμπα, που είναι βλαστός του φυτού νάρθηκας ο κοινός (ferula comunis) και φύεται σε διάφορες περιοχές του χωριού. Οι κουδουνάτοι τρέχουν και πηδούν με συγκεκριμένο βάδισμα, προκειμένου να προκαλέσουν θόρυβο όσο γίνεται μεγαλύτερο. Ο θόρυβος αυτός αυξάνεται, όταν συγχρόνως συνοδεύεται από τους αλαλαγμούς και τις κραυγές των κουδουνάτων, όπως συνέβαινε παλιά. Οι κουδουνάτοι ντύνονται σε σπίτια σε διάφορα σημεία του χωριού και ομάδες ομάδες καταλήγουν στην πλάτσα, όπου σύσσωμη η κοινότητα περιμένει να τους δει και να τους θαυμάσει. Η θέα του λυγερόκορμου, αεράτου κουδουνάτου σου προκαλεί δέος, σε γεμίζει ένθεο ενθουσιασμό και ανατριχίλα και σε μεταφέρει σε άλλες εποχές. Προσπαθείς να τον εντοπίσεις σ’ ένα σημείο, αλλά δεν μπορείς, γιατί η μορφή του εγγράφεται αστραπιαία σε όλα τα σημεία του χώρου. Ο κουδουνάτος, βάζοντας τα κουδούνια, αισθάνεται μια μεταμόρφωση στο βαθύτερο είναι του, διακατέχεται από θεία μανία και γίνεται κοινωνός των διονυσιακών χορών και τελετών. Πλημμυρισμένος από ένθεο οίστρο εκφράζει με το χορευτικό ρυθμό του χτυπήματος των κουδουνιών του, εσώτατους κραδασμούς του θρησκευτικού βυθισμού του.
Οι κουδουνάτοι συνόδευαν και υπερασπίζονταν τη γριά, άντρα μεταμφιεσμένο που κρατούσε ρόκα κι ένα καλάθι για να βάζει μέσα τα’ αυγά που του έδιναν στα σπίτια, και την αρκούδα, άντρα μεταμφιεσμένο που είχε κρεμάσει στον λαιμό, μπούκα και φορούσε προβιές προβάτου. Την αρκούδα είχε δεμένη από τη μέση του ο αρκουδιάρης ο οποίος κρατούσε ντουμπάκι και της έπαιζε για να χορεύει. Στο ντουμπάκι έμπαιναν τα χρήματα που μάζευαν από τα σπίτια.
Το έθιμο των κουδουνάτων επιτελούσε συμβολικές λειτουργίες στη ζωή του χωριού.
Συμβολικά το έθιμο καταρχάς εκφράζει το πέρασμα από τον χειμώνα στην άνοιξη, με τη συνακόλουθη επίκληση μεταφυσικής βοήθειας για τη γονιμότητα του φυτικού και του ζωικού κόσμου. Είναι μια διαβατήρια τελετουργία που σημαδεύει το πέρασμα από μια εποχή σε μια άλλη και επιχειρεί να εξαγνίσει και να ενισχύσει μεταφυσικά όσους συμμετέχουν σ’ αυτήν, ώστε το πέρασμα να είναι επιτυχές και ευοίωνο.
Το έθιμο είναι ευετηρικό κι έχει τις ρίζες του στην προθεϊκή εποχή των γεωργών και των κτηνοτρόφων, της πρωτόγονης ανθρωπότητας, οι οποίοι επεδίωκαν να ενισχύσουν τη βλαστική δύναμη που γονιμοποίει τη γη, προκειμένου να εξασφαλίσουν την πλούσια παραγωγή των δημητριακών και των άλλων καρπών, που αποτελούσαν το κυριότερο μέσο διαβίωσης τους.
Με την παρέλευση των αιώνων ο σκοπός της ευετηρίας λησμονήθηκε. Η δύναμη που γονιμοποιεί τη γη, τα ζώα και τους ανθρώπους στη φαντασία των πρωτόγονων γεωργών εξατομικευθείσα, αναφέρει ο Δ.Οικονομίδης (Απεραθίτικα 1996 σ.336), έγινε ο θεός Φαλλήν η Διόνυσος. Η σόμπα που κρατεί ο κουδουνάτος συμβολίζει τον φαλλό, είναι δε βλαστός του φυτού νάρθηκας ο κοινός. Ο νάρθηκας ήταν αφιερωμένος και στον Διόνυσο. Οι βλαστοί του ελαφριοί και κούφιοι χρησίμευαν για να φτιάχνουν τους θυρσούς που κρατούσαν στις τελετές οι συνοδοί του Διόνυσου.
Το έθιμο των κουδουνάτων αντιστοιχεί με τα δρώμενα κατά τα εαρινά Διονύσια. Κατ’ αυτά υπήρχε το λατρευτικό έθιμο, να επιδεικνύεται και να πετάγεται το ομοίωμα μεγάλου φαλλού. Το έθιμο αυτό λεγόταν φαλλοφορία. Κατά τα εν Δήλω Διονύσια επιδείκνυαν μεγάλο φαλλό και κατά τα Μεγάλα Διονύσια που γίνονταν στην Αθήνα, εκτός του μεγάλου φαλλού της αθηναϊκής πολιτείας κάθε αποικία συμμετείχε στον επίσημο εορτασμό αποστέλλουσα και επιδεικνύουσα τον δικό της φαλλό. Είναι ακόμα γνωστό ότι στους αρχαίους υπήρχε και άσμα που εξυμνούσε τον Φαλλό (Οικονομίδης απ.παρ.σ. 336). Το έθιμο των κουδουνάτων έχει προφανώς την καταγωγή του στην διονυσιακή λατρεία, δεν είναι δε εντελώς τυχαία η σύμπτωση, ότι πέφτει στην ίδια πάνω κάτω εποχή με τα Ανθεστήρια των παλιών, που αντιστοιχούν με τα εαρινά Διονύσια, τις ίδιες δηλαδή γιορτές που γιόρταζαν οι Νάξιοι προς τιμή του Διονύσου και της Αριάδνης με σκοπό ευετηρικό.
Το καλάθι της γριάς αντιστοιχεί με τον πλεκτό κόσκινο μέσα στον οποίο έβαζαν τις απαρχές των καρπών, τσοι πρωτολάτες (πρώτος ελαύνω)όπως λέμε στ’ Απεράθου και τους πρόσφεραν στους θεούς. Αυτός ο κόσκινος ήταν κατασκευασμένος από κλαδιά ιτιάς και χρησίμευε για το καθάρισμα του σιταριού. Μέσα στο ντριμόνι (κόσκινο) έβαζαν στ’ Απεράθου τα’ αρσενικά παιδιά, (ο ‘ιος μου ο ντριμονάτος, έλεγαν) επειδή ο κόσκινος έφερνε καλοτυχία και πλούτο. Ο κόσκινος επίσης εχρησιμοποιείτο και ως λίκνον (κούνια) για τα παιδιά. Ο λικνίτης Διόνυσος είναι ο θεός της βλάστησης και της γονιμότητας των καρπών της γης, ο οποίος τον χειμώνα πέθαινε και την άνοιξη εμφανιζόταν ως παιδί.
Για τις ομάδες των κουδουνάτων ο Οικονομίδης αναφέρει ότι σύμφωνα με τη μαρτυρία ενός πληροφορητή του οι κουδουνάτοι έπρεπε να είναι δωδεκάδες ή τέσσερις τριάδες που θα ξεκινούσαν από τις τέσσερις άκρες του χωριού να καταλήξουν στην πλάτσα για να στρώσουν τον χορό. Ίσως να έχουν σχέση με τον χορό των 50 Σατίρων που ακολουθούσαν τον Διόνυσο (Οικονομίδης.ο.π338σ).
Στη μοσκαριά γίνεται και ιεροπραξία καθαρμού, αφού κάποιος από τους μασκαρεμένους κρατάει ένα σακούλι γεμάτο στάχτη και τη ρίχνει πάνω στους ανθρώπους με σκοπό την κάθαρση. Είναι γνωστή από την αρχαιότητα η καθαρτική δύναμη της στάχτης. Η αρκούδα είναι σύμβολο ευετηρίας και τα χρήματα που ρίχνουν στο ντουμπάκι του αρκουδιάρη σύμβολα πλούτου και ισχύος. Το ντουμπάκι δε είναι ο προαιώνιος συνοδός των εν παντί τόπω οργιαστικών μυσταγωγιών. Οι αλαλαγμοί των κουδουνάτων και το χτύπημα των κουδουνιών διετήρησαν βακχική λατρεία με στοιχεία εκπληκτικώς πρωτογονικά. Το συμβολικό φορτίο της λέξης κουδουνάτοι ενδυναμώνεται από ένα ηχητικό σύμβολο, που θα μπορούσε να θεωρηθεί εργαλειακό, τον οξύ ήχο των κουδουνιών. Ο ήχος ως σύμβολο που διαχέεται στην ατμόσφαιρα του χωριού, αποτελεί επιβεβαίωση της αποπομπής και της απόδιωξης κάθε κακοδαιμονίας και κάθε κακού. Δεσμεύει τις δυσμενείς ενέργειες της φύσης, την κακοτυχία, τις αρρώστιες των ανθρώπων και των ζώων. «Η λαλά μου μας ήλεε, πως οι κουδουνάτοι διώχτουσι τσ’ αρρώσκιες απ’ το χωριό» μας καταθέτει ο Πέτρος Κρητικός/ Η περικύκληση των κουδουνάτων γύρω από το χωριό είναι μαγική ιεροπραξία γνωστή από την αρχαιότητα για την προστασία του οικισμένου χώρου από τις δυνάμεις του κακού. Η συνήθεια κληροδοτήθηκε στη λαϊκή λατρεία και είχε παρεισφρήσει σε χριστιανικά λαϊκά έθιμα. Η γύρα που κάνουμε στο χωριό: το βράδυ της Μ.Παρασκευής με τον Επιτάφιο, το απόγευμα της Κυριακής του Πάσχα, την Κυριακή των Βαΐων γίνεται για την αποπομπή των κακών δυνάμεων από το χωριό.
Με τη σόμπα που κρατούν οι κουδουνάτοι, χτυπούν ελαφρά τους ανθρώπους στο κεφάλι ή στην πλάτη. Το χτύπημα με τη σόμπα είναι ένα τελετουργικό χτύπημα μεταφοράς μαγικής γονιμοποιού ενίσχυσης και στους ανθρώπους. Ως γνωστόν τα άνθη και οι βλαστοί είναι πανάρχαια σύμβολα αναγέννησης.
Οι κουδουνάτοι έμπαιναν παλιότερα σ’ όλα τα σπίτια του χωριού, όπου τους περίμενε πλούσια στρωμένο τραπέζι και άφθονο κρασί. Ως γνωστόν ο χυμός των καρπών, ιδίως αυτός που προκαλεί διέγερση και νάρκωση, έχει ιερή αποστολή σε σημερινές τελετές πρωτογόνων, όπως είχε και στη μυσταγωγία αρχαίων λαών, ιδίως όταν έχει κόκκινο χρώμα. Αυτός ο οίνος διετήρησε από αρχαιοτάτων χρόνων την τελετουργική χρήση του. Παρόλο που ο Διόνυσος δεν υπήρξε μόνο δωρητής του κρασιού, αλλά ήταν και θεός της βλάστησης γενικότερα, εντούτοις ο οίνος έμεινε θεμελιακό στοιχείο της λατρείας του και ενδεχομένως και της απεραθίτικης, αφού το χωριό φημιζόταν για το ευώδες και νεκταρώδες κρασί του.
Ανάμεσα στους μασκαρεμένους ήταν δυο άντρες μεταμφιεσμένοι σε γαμπρό και νύφη. Προστατεύονταν από τους κουδουνάτους κι όταν κάποιος από τους παρευρισκόμενους έκλεβε τη νύφη οι κουδουνάτοι τον κυνηγούσαν και αφού τον συνελάμβαναν τον ξυλοκοπούσαν με τις σόμπες και έφερναν τη νύφη στο γαμπρό προκειμένου να τελεστεί το μυστήριο του γάμου. Η αναπαράσταση του γάμου αντιστοιχεί με τους γάμους του Διονύσου με τη γυναίκα του άρχοντα βασιλιά στα Ανθεστήρια γιορτή που τελούνταν στην Αθήνα προς τιμήν του Διόνυσου.
Η νεκρανάσταση επίσης είναι ένα από τα σημαντικότερα δρώμενα της Διονυσιακής λατρείας, που διασώζονταν στ’Απεράθου με την ψευτοκηδεία. Οι κουδουνάτοι συνόδευαν τον νεκρό στο νεκροταφείο, όπου αυτοί που τον μετέφεραν, γύριζαν το φέρετρο και ο νεκρός έπεφτε μπρούμυτα στο χώμα. Το ρίξιμο του νεκρού στο χώμα δε γίνεται χάριν αστειότητας. Η επαφή με τη μητέρα γη διαιωνίζει πανάρχαια ιεροπραξία γονιμικής μαγείας. Τον αναστημένο νεκρό έφερναν μετά οι κουδουνάτοι στην πλατεία του χωριού.
Στ’ Απεράθου υπήρχε και το έθιμο της καβάλας. Κατά τη διάρκεια του χτυπήματος των κουδουνιών κάποιοι από τους παρευρισκόμενους προσπαθούσαν να καβαλήσουν τους κουδουνάτους και να εξαφανιστούν. Αυτό ήταν μεγάλη προσβολή όχι για τον ένα, αλλά για το σύνολο των κουδουνάτων. Σε περίπτωση που δεν προλάβαινε κάποιος να φύγει, τον χτυπούσαν αλύπητα όλοι μαζί με τις σόμπες. Αν έφευγε τον κυνηγούσαν σ’ όλο το χωριό. Για να αποτρέψουν την καβάλα οι κουδουνάτοι κοίταζαν απειλητικά γύρω τους καλύπτοντας ο ένας τα νώτα του άλλου.
Ένα άλλο έθιμο ήταν το κόψιμο του κουδουνιού με μαχαίρι από τη μέση του κουδουνάτου χωρίς να το αντιληφθεί. Κι αυτό εθεωρείτο προσβολή για τον κουδουνάτο. Γι’ αυτό κάθε κουδουνάτος είχε κάποιους δικούς του να τον παρακολουθούν για να μην του κόψουν κανένα κουδούνι, μας λέει ο Γιώργος Ελευθερίου. Η καβάλα και το κόψιμο του κουδουνιού ήταν αφορμή για επικίνδυνους καβγάδες. «Το κόψιμο του κουδουνιού σήμαινε φονικό. Μια βολά εδιάηκε ένας να κόψει ένα κουδούνι και τον –ε-σκοτώσασι, ήφυε κοιλιοματωμένος (Γ.Γιαννούλης 2009 σ.299)».
Εκτός τούτου όμως το κουδούνι ήταν ιερό αντικείμενο για τον βοσκό και ο κουδουνάτος ήταν πολύ δεμένος με τα κουδούνια που φορούσε. Ήταν αντικείμενα με μεγάλη συμβολική αξία για τον βοσκό. Συμβόλιζαν την ιδιότητα του, αλλά και το κοπάδι, τη συνέχεια της μάντρας αφού κληροδοτούνταν από πατέρα σε γιό, την ταυτότητα του άντρα, πρόβαλαν το κύρος του βοσκού και αποτελούσαν δείκτη της οικονομικής και κοινωνικής δύναμης του. Επίσης, σαν υλικά αντικείμενα είχαν μεγάλη αξία, αφού, εκτός από την ποσότητα του χαλκού που χρησιμοποιούσαν για να τα φτιάξουν, έβαζαν και μεγάλη ποσότητα ασημιού, που ανέβαζε κατά πολύ την αξία τους. Γι’ αυτό και γίνονταν αντικείμενα κλοπής.
Το έθιμο των κουδουνάτων όπως γίνεται αντιληπτό, αποτελούσε και αποτελεί κομβικό πολιτισμικό γεγονός στην κοινωνία του χωριού{…}
{…}Μελετώντας το έθιμο των κουδουνάτων ανακαλύπτουμε έναν ολόκληρο κόσμο με τις αξίες, τις αντιλήψεις και τις πρακτικές των Απεραθιτών στο παραδοσιακό πλαίσιο της ζωής στο χωριό. Διατηρώντας στοιχεία διονυσιακής λατρείας, που ήταν τόσο διαδεδομένη στη Νάξο εξακολουθεί να είναι κεντρικό σύμβολο τοπικότητας και στοιχείο ταυτότητας των Απεραθιτών διαχρονικά.
Κείμενο στη προσωπική σελίδα της Γαλήνης Μπαρδάνη. Με μία σημαντική υποσημείωση: Η Τυρνή Κυριακή στο χωριό μου είναι λόγος ύπαρξης,σημείο αναφοράς. Δεν είναι καρναβάλι. Υπάρχει λόγος που συμβαίνουν όλα, μα πάνω απ’ όλα για μένα είναι τιμή. Είναι τιμή για όσους έρχονται και για όσους έφυγαν. Η Τυρνή Κυριακή στο χωριό μου,είναι ο μόνος λόγος που θα ‘θελα να ‘χα γεννηθεί άντρας. Αλλά από εκείνους με τα παντελόνια και κατ’ επέκταση, με τα κουδούνια.
Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από τον πρόλογο του περσινού ημερολογίου του Απεραθίτικου πολιτιστικού συλλόγου “Τα Φανάρια”, γραμμένο από την Ελένη Γιαννούλη.
Οι φωτογραφίες από τη προσωπική συλλογή της Γαλήνης Μπαρδάνη
Ο Δήμος Μυκόνου όπως και ο Δήμος Θήρας ήταν από τους μεγάλους χαμένους της απογραφής που έγινε πέρυσι… Και ήταν λογικό ότι δεν θα έμεναν με σταυρωμένα χέρια.
Οπότε; Εγινε γνωστό χθες ότι ο Δήμος Μυκόνου με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην αμφίβολης εγκυρότητας και μεθοδολογίας διαδικασία απογραφής κατέθεσε αίτηση ακύρωσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας για τα προσωρινά αποτελέσματα της απογραφής του 2021 σύμφωνα με τα οποία ο μόνιμος πληθυσμός είναι μειωμένος κατά 3,3%.
Επισημαίνεται ότι το ίδιο το Υπουργείο Εσωτερικών υπολογίζει ότι οι κάτοικοι είναι 1.167 περισσότεροι απ’ ότι καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ.
Επιπλέον, η αύξηση των μόνιμων κατοίκων σε σχέση με το 2011 επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι οι μαθητές των σχολείων ανέρχονται σε 2.443, ενώ το 2011 ανέρχονταν σε 1.794 και ότι το 2022 είχαν τιμολογηθεί 1.725.899 κυβικά νερού, έναντι 679.349 το 2011.
Το πρόδηλο σφάλμα των προσωρινών αποτελεσμάτων της απογραφής μόνιμου πληθυσμού του 2021, οφείλεται στον τρόπο και στη διαδικασία διενέργειας της απογραφής που είχε ως αποτέλεσμα την εξαιρετικά ισχνή συμμετοχή των πολιτών, ιδίως των νησιωτικών Δήμων και ιδίως των Μυκονιατών σε αυτήν.
Συγκεκριμένα, η απογραφή ξεκίνησε στις 23/10/2021 και μετά από διαδοχικές παρατάσεις φέρεται να ολοκληρώθηκε στις 31.12.2021, αλλά στην πράξη συνεχίστηκε μέχρι και τον Φεβρουάριο του 2022, τα δε προσωρινά αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν επτά ολόκληρους μήνες μετά, δηλαδή τον Ιούλιο του 2022 και τα οριστικά αποτελέσματα του νόμιμου πληθυσμού άλλους πέντε μήνες αργότερα με την ήδη προσβαλλόμενη απόφαση της ΕΛΣΤΑΤ. Το 2011, αντιθέτως, η απογραφή ολοκληρώθηκε μέσα σε δύο εβδομάδες, από 10-24 Μάϊου και η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε τα πρώτα προσωρινά αποτελέσματα μέσα σε μόλις δυο μήνες, στις 22 Ιουλίου.
Επίσης, για πρώτη φορά εφαρμόστηκε μικτό σύστημα απογραφής πληθυσμού-κατοικιών, που προέβλεψε την καινοφανή -και χωρίς να έχει προηγηθεί πιλοτική δοκιμή της- μέθοδο της αυτό-απογραφής μαζί με τη συμπλήρωση εντύπων ερωτηματολογίων από απογραφείς μέσω τηλεφώνου ή με προσωπική συνέντευξη.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην αίτηση ακύρωσης αμφισβητείται η καταλληλότητα της επιλεγείσας μικτής απογραφικής διαδικασίας γιατί «αα) δεν είχε συνεκτιμηθεί ότι 3.000.000 Έλληνες είναι άνω των 60 ετών και δεν έχουν τη σχέση των νεότερων με την τεχνολογία, ββ)δεν είχε προηγηθεί σωστή και πλήρης ενημέρωση των πολιτών για την εφαρμοζόμενη για πρώτη φορά αυτή μέθοδο, γγ) η μέθοδος της αυτο-απογραφής, εκτός από απρόσιτη/δυσπρόσιτη λόγω της ανάγκης εξοικείωσης των πολιτών με τα τεχνολογικά μέσα, λειτούργησε αποτρεπτικά και για όσους ήταν εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, ενόψει της πολυπλοκότητας και δυσκολίας των ερωτήσεων και του γεγονότος ότι το σύστημα ηλεκτρονικά, αφενός μεν προέβαινε σε διασταύρωση των δηλωθέντων στοιχείων, αφετέρου αν κάποιο δηλωθέν στοιχείο για οποιοδήποτε λόγο δεν ήταν ορθό ή ο αυτό-απογραφόμενος δεν ήθελε να το συμπληρώσει, το ηλεκτρονικό σύστημα δεν του επέτρεπε να συνεχίσει.
Είναι λοιπόν εύλογο ότι υπήρξε μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης της διαδικασίας αυτό-απογραφής, λόγω ακριβώς αυτών των τεχνικών ζητημάτων, δδ) δεν ίσχυσε στην πράξη η αρχική ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ σύμφωνα με την οποία/όποιος δεν αυτό-απογραφεί θα δεχθεί επίσκεψη για να απογραφεί με συνέντευξη, στ) οι απογραφείς στηρίχθηκαν σε πολλές περιπτώσεις σε έμμεσες συνεντεύξεις (γειτόνων και όχι μελών του νοικοκυριού), χωρίς να εγκυροποιήσουν από τον ερωτώμενο τις απαντήσεις, ζζ) οι απογραφείς σε πολλές περιπτώσεις κλειστών σπιτιών υπέθεσαν μόνοι τους τις απαντήσεις χωρίς συνέντευξη.»
Η συγκεκριμένη υποκαταγραφή του πληθυσμού αφαιρεί από το Δήμο σημαντικούς πόρους από τις κρατικές χρηματοδοτήσεις και τον αδικεί όσον αφορά τη διεκδίκηση χρηματοδότησης κι από άλλους εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους.
Επιπλέον, μειώνει από 27 σε 19 τα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως επίσης καταργείται η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου, που προβλέπεται για δήμους με ληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων και αποτελεί το πλέον αποφασιστικό και εισηγητικό όργανο σχετικά με την ποιότητα ζωής, την πολεοδομία, τη χωροταξία και την προστασία του περιβάλλοντος.
Σε σχετική του δήλωση ο Δήμαρχος Μυκόνου, κ. Κωνσταντίνος Κουκάς, τόνισε:
«Η Μύκονος, ο κορυφαίος διεθνής τουριστικός προορισμός με τη σημαντική συνεισφορά του στη διεθνή εικόνα της χώρας, αλλά και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων, διεκδικεί το δικαίωμα της ισότιμης μεταχείρισης και κυρίως του σεβασμού από την ελληνική Πολιτεία.
Στο πλαίσιο αυτό, δεν είμαστε διατεθειμένοι να υποστούμε τις συνέπειες της αμφίβολης εγκυρότητας και μεθοδολογίας διαδικασία της απογραφής, που έγινε αντικείμενο κριτικής και από τα εγχώρια ΜΜΕ.
Για το λόγο αυτό, θα εξαντλήσουμε όλα τα θεσμικά και νομικά μέσα ώστε να αποκαταστήσουμε την πραγματικότητα και να διασφαλίσουμε τα συμφέροντα της τοπικής μας κοινωνίας. »
“…. Σκέφτηκαν ότι μία κακοκαιρία μπορεί να θέσει εκτός διαγωνισμού όλους τους συμμετέχοντες των Κυκλάδων;
Θα μπορούσε τουλάχιστον να οριστεί ένα εξεταστικό κέντρο στην Ερμούπολη για το βόρειο σύμπλεγμα κι ένα στη Νάξο για το νότιο σύμπλεγμα….”
Μέρος από την ανακοίνωση που εξέδωσε η Νομαρχιακή Επιτροπή Κυκλάδων ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ με αναφορά στα δρώμενα ενόψει του διαγωνισμού ΑΣΕΠ (04/03). Ενός διαγωνισμού που φέρνει για μία ακόμη φορά στο προσκήνιο την απουσία της ουσιαστικής έννοιας της λέξης “νησιωτικότητα” από το λεξιλόγιο της Κυβέρνησης.
Μάλιστα, η πρόταση που έχει καταθέσει η ΝΕ ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Κυκλάδων μιλάει – έστω και την ύστατη στιγμή – για δημιουργία δύο κέντρων (ένα σε Σύρο κι ένα στη Νάξο) για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ενδιαφερόμενων..
Ας δούμε την σχετική αναφορά
Οι μέρες περνάνε και δεν έχουμε καμία εξέλιξη σχετικά με το εξεταστικό κέντρο ΑΣΕΠ στο νομό μας. Η κυβέρνηση δεν έδειξε την παραμικρή ευαισθησία σε ένα ακόμη ζήτημα. Μαζεύτηκαν τουλάχιστον 150 υπογραφές για αυτό το αίτημα. Δεν είναι και λίγες. Ούτε αυτό τους συγκίνησε. Λένε ότι είμαστε λίγοι. Καλό είναι να γνωρίζουν ότι η νησιωτικότητα δε γνωρίζει αριθμητικά δεδομένα.
Ζητάνε από τους συμμετέχοντες να ταξιδέψουν.
Σκέφτηκαν αν οι κάτοικοι του νομού μας μπορούν να το κάνουν; Με την ακρίβεια να θερίζει, τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια πανάκριβα και το μεταφορικό ισοδύναμο να καταβάλλεται με καθυστέρηση σχεδόν ενός χρόνου.
Σκέφτηκαν ότι μία κακοκαιρία μπορεί να θέσει εκτός διαγωνισμού όλους τους συμμετέχοντες των Κυκλάδων;
Θα μπορούσε τουλάχιστον να οριστεί ένα εξεταστικό κέντρο στην Ερμούπολη για το βόρειο σύμπλεγμα κι ένα στη Νάξο για το νότιο σύμπλεγμα.
Η κυβέρνηση και πάλι απέδειξε στην πράξη ότι δεν έχει αντιληφθεί τίποτα από την έννοια της νησιωτικότητας.
Με έντονο τρόπο αντέδρασε η ΝΔ στη συμμετοχή στα ψηφοδέλτια του ΣΥΡΙΖΑ στελέχους του που φωτογραφιζόταν με φόντο υβριστικά συνθήματα κατά του πρωθυπουργού και του κυβερνώντος κόμματος.
Πρόκειται για τον υποψήφιο βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ στις Κυκλάδες Βασίλη Γλέζο (σ.σ. με καταγωγή από τη Νάξο), για τον οποίο η ΝΔ σχολιάζει ότι «προφανώς αποτελεί επιβράβευση για τα χυδαία συνθήματα κατά της ΝΔ, δίπλα στα οποία φωτογραφίζεται, και για τα βρώμικα hashtag κατά του Πρωθυπουργού».
Με τιμά ιδιαίτερα η εμπιστοσύνη που μου δείχνουν οι συντρόφισσες και σύντροφοι της @Neolaia_Syriza και ο @syriza_gr.
Στις επερχόμενες Εθνικές Εκλογές θα είμαι υποψήφιος στις Κυκλάδες.
Θα αγωνιστούμε για μια κοινωνία δίκαιη με τη νέα γενιά στην πρώτη γραμμή!#ΣΥΡΙΖΑ#εκλογέςpic.twitter.com/gD63of5H0J
«Ο ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτει καθημερινά το τοξικό κλίμα με το οποίο θα κινηθεί στην προεκλογική περίοδο. Δεν θα τον ακολουθήσουμε. Εμείς θα συνεχίσουμε να μιλάμε για τα προβλήματα των πολιτών και τις λύσεις που προτείνουμε. Τον αφήνουμε στον βούρκο του», σημειώνει η Νέα Δημοκρατία.
Αναλυτικά η ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της Νέας Δημοκρατίας
«Ο ΣΥΡΙΖΑ ανακοίνωσε τη συμμετοχή του κ. Βασίλη Γλέζου στο ψηφοδέλτιό του στις Κυκλάδες. Η υποψηφιότητά του προφανώς αποτελεί επιβράβευση για τα χυδαία συνθήματα κατά της ΝΔ, δίπλα στα οποία φωτογραφίζεται, και για τα βρώμικα hashtag κατά του Πρωθυπουργού, τα οποία αναρτά και δείχνει με τον πιο σαφή τρόπο αυτό που ξέρουν όλοι: ότι πίσω από αυτά βρισκόταν το κόμμα του κ. Τσίπρα. Ο ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτει καθημερινά το τοξικό κλίμα με το οποίο θα κινηθεί στην προεκλογική περίοδο. Δεν θα τον ακολουθήσουμε. Εμείς θα συνεχίσουμε να μιλάμε για τα προβλήματα των πολιτών και τις λύσεις που προτείνουμε. Τον αφήνουμε στον βούρκο του».
Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων το πρόγραμμα των εκδηλώσεων της Αποκριάς 2023 με τίτλο “Ναξιώτικη Αποκριά 2023” που ξεκίνησε από τη Κυριακή και δη από τις Εγγαρές με τους κορδελάτους να δίνουν το σύνθημα..
Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα; Πολλούς κορδελάτους (σ.σ. θα έχουμε και τη σχετική γκρίνια από χωριά όπου η αναφορά είναι Κορδελάδες και φουστανελάδες) και βέβαια Κουδουνάτους..
Οπως επίσης και την αποκάλυψη για το Διονυσιακό δρώμενο τη Παρασκευή στη πόλη της Νάξου, τις Λαμπαδηφορίες που ουσιαστικά είναι το τεράστιο κερασάκι στο τριήμερο των εκδηλώσεων και το καρναβάλι…
Ενα καρναβάλι που έρχεται σε .. κόντρα με ουκ ολίγα δρώμενα σε χωριά της Νάξου... Οπότε θα υπάρχουν οι σχετικές διαρροές για τους επισκέπτες..
Τέλος, η Καθαρά Δευτέρα επικεντρώνεται σε εκδηλώσεις τόσο στην Κόρωνο όσο και στο Φιλώτι.
Το ευχάριστο είναι πάντως ότι για πρώτη φορά (σ.σ. έστω και με καθυστέρηση) έχουμε ένα οργανωμένο σχέδιο δράσεων όλες αυτές τις ημέρες….
Υ.γ. Δεν υπάρχουν αναφορές για δράσεις στις Μικρές Κυκλάδες όπως πχ το Καρναβάλι στα Κουφονήσια την προσεχή Κυριακή (26/02)
Ας δούμε τις εκδηλώσεις..
Τετάρτη 22 Φεβρουαρίου
ΜΕΛΑΝΕΣ / 17.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου
ΕΓΓΑΡΕΣ – ΜΕΛΑΝΕΣ – ΓΑΛΗΝΗ /17.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου
ΓΑΛΗΝΗ / 12.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΚΥΝΙΔΑΡΟΣ / 12.00 & 17.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΕΓΓΑΡΕΣ / 13.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΓΑΛΗΝΗ – ΜΕΛΑΝΕΣ- ΚΟΥΡΟΥΝΟΧΩΡΙ /17.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΠΑΡΑΛΙΑ ΧΩΡΑΣ ΝΑΞΟΥ / 21.00
«Διόνυσος εν Νάξω» Αναπαράσταση της ζωής του Διονύσου από τη γέννησή του στη Νάξο, την ανατροφή του από τις Νύμφες Φιλία, Κορωνίδα και Κλείδη, την εκμάθηση της τέχνης της αμπελουργίας στη Νάξο και σε όλο τον κόσμο, μέχρι την άφιξη της Αριάδνης στο νησί και την επιθυμία του να την παντρευτεί.
Σάββατο 25 Φεβρουαρίου
ΜΕΛΑΝΕΣ – ΚΟΥΡΝΟΧΩΡΙ – ΓΑΛΗΝΗ / 12.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΚΥΝΙΔΑΡΟΣ – ΕΓΓΑΡΕΣ / 16.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΚΟΥΡΝΟΧΩΡΙ / 20.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΟΔΟΣ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ & ΠΑΡΑΛΙΑ ΧΩΡΑΣ ΝΑΞΟΥ |21:00
Λαμπαδηφορίες: Λευκό σεντόνι, ασπρόμαυρες μπογιές, στάχυα, αναμμένοι πυρσοί, ήχοι τυμπάνων και ιαχές συνθέτουν το σκηνικό της Λαμπαδηφορίας.
Σημείο Προετοιμασίας: Θεατράκι Αγίου Μηνά στις 18.30
Κυριακή 26 Φεβρουαρίου
ΑΠΕΙΡΑΝΘΟΣ (Πλάτσα) / 12.00
Κουδουνάτοι: Ζωσμένοι με κουδούνια και κρατώντας διονυσιακούς φαλλούς, οι Κουδουνάτοι προκαλούν εκκωφαντικό θόρυβο, για να υποδεχθούν την εαρινή περίοδο και να διώξουν τα κακά πνεύματα.
ΓΛΙΝΑΔΟ (Κεντρική Πλατεία) / 12.00
Παραδοσιακό γλέντι με τσαμπούνα, ντουμπάκι, κορδελάτους, βρακάδες κ.ά. στην πλατεία του Γλινάδου.
ΤΡΙΠΟΔΕΣ – ΚΥΝΙΔΑΡΟΣ / 13.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΑΓΕΡΣΑΝΙ – 14.00
Αναβίωση του εθίμου των κορδελάτων
ΠΑΡΑΛΙΑ ΧΩΡΑΣ ΝΑΞΟΥ / 15.00
Η Μεγάλη Αποκριάτικη Παρέλαση το μεσημέρι της Κυριακής στην παραλία της Χώρας. Οι ομάδες καρναβαλιστών θα παρελάσουν στην παραλία με νέα και εντυπωσιακά άρματα, σκορπώντας ζωντάνια και κέφι.
ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ
ΚΟΡΩΝΟΣ / 10.00
Αποκριάτικο γλέντι με ντουμπάκι και παραδοσιακά εδέσματα για να αποχαιρετίσουμε την Αποκριά.
ΦΙΛΩΤΙ (Πλάτανος) / 11.00
Το Φιλώτι υποδέχεται την πρώτη ημέρα της Σαρακοστής, με λαγάνες και πλούσια νηστίσιμα εδέσματα υπό τους ήχους που προκαλούν οι Κουδουνάτοι του χωριού.
Ένα από τα πιο σημαντικά έθιμα αυτές τις ημέρες των Αποκριών και το οποίο το συναντάμε έντονα στην Κεντρική Νάξο και στα βόρεια, ήτοι σε Κινίδαρο, Μέλανες, Εγγαρές και Γαλήνη, με μικρές παραλλαγές…
Οι Κορδελάτοι δεν είναι τίποτα περισσότερο από το αναπόσπαστο μέρος ενός περιοδεύοντος θιάσου. Ο θίασος αυτός αποτελείται από τον αρχηγό του, τον μπαϊρακτάρη, τους λεβέντες, νέους με στολή τσολιά που στην πλάτη τους κρέμονται πολύχρωμες κορδέλες και μαντήλια (κατ’ αναλογία ίσως με το γαϊτανάκι), τους ληστές, τους μοσκάρους και τέλος τα όργανα μαζί με τη σημαία, το μπαϊράκι.
Η προετοιμασία έχει ιδιαίτερη σημασία και οι επισκέψεις στα γειτονικά χωριά είναι μέρος της ιεροτελεστίας… Ηγείται της πομπής ο μπαϊρακτάρης, ένας μεγάλης ηλικίας άνδρας, ο οποίος κρατά το λάβαρο της Αποκριάς, κι από εκεί και πέρα η αντροπαρέα έχει και τα παραδοσιακά όργανα αλλά και μία …καραμπίνα. Και βέβαια ο σκοπός των επισκέψεων έχει ως στόχο νύφες και πολύ χορό… Μεταφέρει το αποκριάτικο κλίμα με τα γλέντια και τους χορούς, να διασκεδάσει δηλαδή τους κατοίκους των χωριών.
Χθες Δευτέρα έκαναν το πρώτο γλέντι στην έδρα τους. και πρωταγωνιστές ήταν οι μικρότεροι στην ηλικία.
Η αλήθεια είναι ότι έδωσαν ρεσιτάλ διασκέδασης.
Από σήμερα όμως Τρίτη, της Τυρινής παίρνουν τους δρόμους και ξεκινούν τις επισκέψεις στα γειτονικά χωριά … Πρώτος σταθμός το Κουρνοχώρι και κατάληξη στις Εγγαρές την προσεχή Κυριακή όπου και θα γίνει ο μεγάλος αποκριάτικος χορός..
Το πρόγραμμα των επισκέψεων των Κορδελάτων μας στα χωριά είναι:
Τρίτη (21/02) ώρα 16:00 στο Κουρνοχώρι
Τετάρτη (22/02) ώρα 16:00 στις Μέλανες
Πέμπτη (23/02) ώρα 16:00 στη Γαλήνη
Παρασκευή (24/02) ώρα 16:00 στον Κυνίδαρο
Και Κυριακή (26/02) στις Εγγαρές για τον ετήσιο αποκριάτικο χορό..
Απόλυτα επιτυχημένη ήταν η παρουσία της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου στην 31η διεθνή έκθεση τροφίμων και ποτών DETROP, η οποία έλαβε χώρα το διάστημα 18-20/2/2023 στο Διεθνές Εκθεσιακό και Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλονίκης.
Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου εκπροσωπήθηκε στην έκθεση από μέλη της Διοίκησής της και στο περίπτερό της δέσποσε το κορυφαίο προϊόν της, η Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π., η οποία εκ νέου… αποθεώθηκε, κάτι που έρχεται ως επιβεβαίωση του ότι έχει κατακτήσει τους καταναλωτές και κατέχει δυναμική παρουσία στην αγορά!
Στις τρεις ημέρες διάρκειας της έκθεσης το περίπτερο της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου τίμησαν, με την παρουσία τους, ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Γιώργος Γεωργαντάς, η βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, κ. Έλενα Ράπτη, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας και ο Πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (και π. Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων), Κωνσταντίνος Κιλτίδης.
Όλοι ανεξαιρέτως εξήραν την δυναμική της Ε.Α.Σ. Νάξου και την ποιότητα των προϊόντων της, όμως, παράλληλα, ενημερώθηκαν και για τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροτοκτηνοτροφικός κόσμος της Νάξου και της Ελλάδας.
Ακόμη, η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου υποδέχθηκε στο περίπτερό της δεκάδες απλούς επισκέπτες και αρκετούς ενδιαφερόμενους για συνεργασία. Επίσης, στην έκθεση παρουσιάστηκαν τα προϊόντα των εκθετών μέσα από εδέσματαπου δημιούργησε ομάδα 200 chef-συνεργατών από όλη την Ευρώπη, ένας εκ των οποίων μαγείρεψε με την πεντανόστιμη και πολυβραβευμένη Γραβιέρα Νάξου Π.Ο.Π. της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου!
Η Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου ευχαριστεί θερμά την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, κατόπιν σχετικής πρόσκλησης και υπό την σκέπη της οποίαςσυμμετείχε στη DETROP, καθώς και όλους όσους συνέβαλαν στο να είναι η παρουσία της στην έκθεση επιτυχημένη.