Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
Αρχική Blog Σελίδα 1001

Υδατοδρόμια: Σαντορίνη και Δονούσα έχουν σειρά για αδειοδότηση

0
Δονούσα
Δονούσα

Υδατοδρόμια; Υδροπλάνα; Ιστορία πόνου και έντονης γραφειοκρατίας στην Ελλάδα.

Κάθε χρόνο είναι έτοιμα να πετάξουν τα υδροπλάνα αλλά κάτι γίνεται και μένουν στα χαρτιά. Λέτε να αλλάξει κάτι σύντομα; Οπως κι εάν έχει, τα υδατοδρόμια – δειλά – δειλά είναι η αλήθεια – λαμβάνουν αδειοδότηση…

Και το Νότιο Αιγαίο έχει την τιμητική του.

Τρεις επιπλέον αιτήσεις για ισάριθμα υδατοδρόμια στα Δωδεκάνησα κατατέθηκαν στις αρχές της εβδομάδας, στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για αδειοδοτήσεις ενός ικανού αριθμού 22 υδατοδρομίων στη γεωγραφική περιοχή του Ν. Αιγαίου, σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα ώστε να στηριχθεί από τη βάση του το όλο εγχείρημα για ένα βιώσιμο και λειτουργικό, συγκοινωνιακό δίκτυο υδροπλάνων.

Ειδικότερα, την περασμένη Δευτέρα κατατέθηκαν οι φάκελοι για τις άδειες ίδρυσης υδατοδρόμιων σε Αγαθονήσι, Τήλο και Κάσο, όπως επιβεβαίωσε άλλωστε την περασμένη Τρίτη σε δηλώσεις του και ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου Γιώργος Χατζημάρκος, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι επίκειται μέσα στις επόμενες ημέρες η υποβολή των φακέλων για άλλα επτά σημεία σε Δωδεκάνησα και Κυκλάδες.

Ειδικότερα, τα υδατοδρόμια στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου τα οποία είναι ώριμα για να κατατεθούν οι τεχνικοί τους φάκελοι στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι αυτά της Ρόδου στον κεντρικό λιμένα, της Σαντορίνης, της Δονούσας, επίσης τα υδατοδρόμια στην Κω (κεντρικός λιμένας και Κέφαλος), στη Σέριφο και την Κύθνο.

Υπενθυμίζεται ότι τα υδατοδρόμια για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια ίδρυσης είναι αυτά σε Ρέθυμνο, Ίο, Βόλο, Καλαμάτα, Κυλλήνη και Κύμη, ενώ ένα βήμα πριν από την αδειοδότηση ίδρυσης είναι αυτά σε Aιδηψό, Αλιβέρι, Χαλκίδα και Κάρυστο.

“Πρέβελης”: Αναχωρεί από τα μεσάνυχτα από τον Πειραιά

0
Πρέβελης
Πρέβελης

H ΑΙΓΑΙΟΝ ΠΕΛΑΓΟΣ ΘΑΛΑΣΣΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ενημερώνει το επιβατικό κοινό ότι το πλοίο Ε/Γ-Ο/Γ ΠΡΕΒΕΛΗΣ, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που επικρατούν και για να είναι εφικτή η προσέγγιση του σε όλους τους λιμένες, τροποποιεί τα δρομολόγια του από 04/04/2023 – 07/04/2023 ως ακολούθως:

Τρίτη 04/04/2023 ΑΝ. 23:59 ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΜΗΛΟΣ 05/04/2023 (ΑΦ.05:35 – ΑΝ.06:05) – ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ (ΑΦ.10:05 – ΑΝ.11:15) – ΑΝΑΦΗ (ΑΦ.12:55 – ΑΝ.13:10) – ΣΗΤΕΙΑ (ΑΦ.17:40 – ΑΝ.18:00) – ΚΑΣΟΣ (ΑΦ.21:00 – ΑΝ.21:15) – ΚΑΡΠΑΘΟΣ (ΑΦ.22:55 – ΑΝ.23:45) – 06/04/2023 ΔΙΑΦΑΝΙ (ΑΦ.00:55–ΑΝ.01:10) – ΧΑΛΚΗ (ΑΦ.03:20 – ΑΝ.03:35) – ΡΟΔΟΣ ΑΦ.05:50

Πέμπτη 06/04/2023 ΑΝ. 06:20 ΡΟΔΟΣ – ΧΑΛΚΗ (ΑΦ.08:35 – ΑΝ.08:50) – ΔΙΑΦΑΝΙ (ΑΦ.11:00 – ΑΝ.11:15) – ΚΑΡΠΑΘΟΣ (ΑΦ.12:25 – ΑΝ.13:10) – ΚΑΣΟΣ (ΑΦ.14:50 – ΑΝ.15:05)– ΣΗΤΕΙΑ (ΑΦ.18:05 – ΑΝ.18:25) – ΑΝΑΦΗ (ΑΦ.22:55 – ΑΝ.23:10) – 07/04/2023 ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ (ΑΦ.00:50 – ΑΝ.01:50)– ΜΗΛΟΣ (ΑΦ.05:50 – ΑΝ.06:10) – ΠΕΙΡΑΙΑΣ ΑΦ.12:40.

 

Πειραιάς: Αυτοκίνητο έπεσε στο λιμάνι, ζωντανός ανασύρθηκε ο οδηγός του

0

Είχε … Αγιο. Οδηγός που οδηγούσε υπό την επήρεια αλκόολ οδήγησε όπως όλα δείχνουν το αυτοκίνητό του στη θάλασσα

Αυτοκίνητο έπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ακτής Βασιλειάδη, πλησίον της Πύλης Ε1 του κεντρικού λιμένα Πειραιά, τις πρωινές ώρες σήμερα (4/4), σύμφωνα με ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος.

Στο σημείο μετέβησαν άμεσα στελέχη της Λιμενικής Αρχής, όπου εντόπισαν και ανέσυραν τον 47χρονο ημεδαπό οδηγό και μοναδικό επιβαίνοντα του οχήματος.

Ο άνδρας είχε καταφέρει να απεγκλωβιστεί μόνος του από το όχημα, το οποίο στη συνέχεια βυθίστηκε.

Στη συνέχεια διεκομίσθη στο «ΤΖΑΝΕΙΟ» Γενικό Νοσοκομείο Πειραιά, για την παροχή των πρώτων βοηθειών, όπου παραμένει νοσηλευόμενος, ενώ σε διενεργούμενη αλκοολομέτρηση, βρέθηκε θετικός.

Από το περιστατικό δεν προκλήθηκε θαλάσσια ρύπανση, ενώ στελέχη της Μ.Υ.Α. Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. εντόπισαν την ακριβή θέση του οχήματος, του οποίου η ανέλκυση έχει ολοκληρωθεί.

Προανάκριση διενεργείται από το Α’ Λιμενικό Τμήμα Τζελέπη του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά.

Κεντρική Φωτογραφία αρχείου 

Ανακοινώθηκαν οι εκπτώσεις για τους εκπαιδευτικούς στις μετακινήσεις ενόψει Πάσχα

0
Πλοία
Πλοία

Η αρχική ενημέρωση ήρθε από τις εταιρείες… Τώρα, έρχεται η ώρα του Υπουργείου να ανακοινώσει αυτό που όλοι ξέρουν. Την έκπτωση των τιμών στα εισιτήρια όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται ενόψει του Πάσχα…

Τα Υπουργεία Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και Παιδείας & Θρησκευμάτων εκκίνησαν, για μία ακόμη φορά, την πρωτοβουλία, για την παροχή έκπτωσης από τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στα εισιτήρια των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν στελεχώσει τις δομές εκπαίδευσης των νησιών της χώρας, για το σχολικό έτος 2022-2023 προκειμένου να διευκολυνθούν για την μετάβασή τους στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα.

Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες θα προσφέρουν στους αναπληρωτές δασκάλους και καθηγητές έκπτωση στα ατομικά τους εισιτήρια καθώς και στα εισιτήρια των οχημάτων τους (ΙΧ και δίκυκλα), για το διάστημα από 07/04/2023 έως και 24/04/2023, η οποία θα αφορά στην κάλυψη των μετακινήσεων των εκπαιδευτικών από και προς το νησί, στο οποίο έχουν αναλάβει υπηρεσία.

Η πρωτοβουλία αποτελεί μέρος της διαρκούς μέριμνας αλλά και της ουσιαστικής αναγνώρισης του έργου των εκπαιδευτικών μας, οι οποίοι επιτελούν ιδιαίτερο λειτούργημα και προσφέρουν τα μέγιστα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Συγκεκριμένα, οι εταιρείες που προσφέρουν μειωμένες τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι οι εξής :

Anek Lines : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Superfast Ferries : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Fast Ferries : έκπτωση 30% στους επιβάτες και 20% στα οχήματά τους

Golden Star Ferries : έκπτωση 30% στους επιβάτες και 20% στα οχήματά τους

Zante Ferries : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Attica Group ( Blue Star Ferries, Super Fast Ferries, Hellenic Seaways) : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Αιγαίον Πέλαγος (ANEK) : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Minoan Lines : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Seajets : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Goutos Lines: έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Levante Ferries Group : έκπτωση 50% στους επιβάτες και στα οχήματά τους

Dodekanisos Seaways : έκπτωση 50% στους επιβάτες

Για τα απαραίτητα δικαιολογητικά έκδοσης των εκπτωτικών εισιτηρίων οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να επικοινωνούν με τις ως άνω αναγραφόμενες εταιρείες.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιωάννης Πλακιωτάκης και η Υφυπουργός Παιδείας κα Ζέττα Μακρή ευχαριστούν θερμά τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για την, όπως πάντα, αγαστή συνεργασία και την έμπρακτη ανταπόκρισή τους.

Αστυπάλαια: “Κλειστό” το λιμάνι του Αγίου Ανδρέα εδώ και ένα χρόνο (!!!)

0
Αστυπάλαια
Αστυπάλαια

Με πλήρη απομόνωση κινδυνεύει η Αστυπάλαια, καθώς εξαιτίας της εγκατάλειψης γίνεται όλο και δυσκολότερη η ακτοπλοική προσέγγιση στο νησί. Το ένα από τα δύο λιμάνια της «πεταλούδας του Αιγαίου», αυτό του Αγίου Ανδρέα, το οποίο είναι το μόνο που μπορεί να εξυπηρετήσει το νησί ακόμα και όταν πνέουν αντίθετοι άνεμοι είναι εκτός λειτουργίας εδώ και περίπου ένα χρόνο. Έχει εμφανίσει σοβαρά προβλήματα στατικότητας και ρηγματώσεις που το καθιστούν πλέον επικίνδυνο ακόμα και για τους πεζούς και τους αλιείς και όχι μόνο για την πρόσδεση πλοίων.

Παρά τις συνεχείς οχλήσεις και εκκλήσεις εκ μέρους του δήμου Αστυπάλαιας, καμία παρέμβαση στο λιμάνι δεν έχει γίνει ακόμα με αποτέλεσμα η κατάστασή του διαρκώς να επιδεινώνεται, να κινδυνεύει με κατάρρευση και πτώση ογκόλιθων στο νερό.

Είναι χαρακτηριστικό ότι λίγες ημέρες πριν σε έγγραφο του Λιμενικού Σταθμού Αστυπάλαιας αναφέρεται ότι «κατόπιν επιτόπιου ελέγχου στελεχών της Υπηρεσίας στο λιμάνι του Αγίου Ανδρέα την 09/03/2023 διαπιστώθηκε επιδείνωση των ζημιών και πιο συγκεκριμένα σημαντικές ρωγμές στο εδαφικό υπόστρωμα του δαπέδου με σπασίματα τμημάτων σκυροδέματος ικανά να προκαλέσουν ατυχήματα τόσο σε πεζούς όσο και οχήματα.
Για το λόγο αυτό συνιστούμε όσοι επισκέπτονται τον χώρο να επιδεικνύουν ιδιαίτερη προσοχή για την πρόληψη οποιοδήποτε ατυχήματος, έως ότου το συγκεκριμένο σημείο επισκευαστεί και θεωρεί και πάλι ασφαλές προς χρήση».

Παρά τα εντεινόμενα προβλήματα όμως το μόνο που έχει δεχτεί έως τώρα ο δήμαρχος του νησιού, Νίκος Κομηνέας είναι μόνο υποσχέσεις. Έτσι, ένα χρόνο μετά, το βασικό λιμάνι του νησιού δε λειτουργεί καθώς η κακή κατασκευή και τα ρήγματα που έχουν δημιουργηθεί, καθιστούν αδύνατη την προσέγγιση των πλοίων της γραμμής. Μόλις έσβησαν τα φώτα της γιορτής που είχε διοργανώσει η κυβέρνηση για τη μετατροπή του νησιού σε «πράσινο» και ενώ το συγκεκριμένο πρόγραμμα προχωρά, κανείς δεν ενδιαφέρθηκε ώστε να αποκατασταθεί η ακτοπλοϊκή προσέγγιση της Αστυπάλαιας έγκαιρα με αποτέλεσμα να μένει ουσιαστικά ακτοπλοϊκά αποκομμένη όταν φυσάει νοτιάς.

Κι αυτό γιατί στο διάστημα αυτό χρησιμοποιείται ξανά το παλιό λιμάνι στον Πέρα Γιαλό, το οποίο όμως εκτός του ότι απαιτεί μία επιπλέον ώρα ταξιδιού, βγαίνει επίσης από τον χάρτη όταν φυσούν ισχυροί νότιοι άνεμοι, αφού στις περιπτώσεις αυτές ούτε εκεί μπορούν να προσεγγίσουν πλοία.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωρίζει το πρόβλημα εδώ και ένα χρόνο, αλλά έως τώρα δεν έχουν προχωρήσει οι εργασίες αποκατάστασης. Αυτός είναι και ο λόγος, για τον οποίο ο δήμαρχος απευθύνθηκε ξανά πριν λίγες ημέρες στο υπουργείο, αυτή τη φορά στον νέο υπουργό, Γιώργο Γεραπετρίτη, στον οποίο απέστειλε επιστολή.

Στην επιστολή του ο κ. Κομηνέας ενημερώνει τον υπουργό ότι το λιμάνι δε χρησιμοποιείται από τις 5 Απριλίου 2022 προσθέτοντας ότι μόλις προ ενός μήνα είχε υποβληθεί στο υπουργείο έκθεση για την αποκατάσταση των ζημιών.

Ο δήμαρχος σημειώνει ότι «λόγω της μεγάλης καθυστέρησης λήψης μέτρων η κατάσταση στον λιμένα Αγ. Ανδρέα έχει σαφώς επιδεινωθεί και είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος κατάρρευσης μεγάλου τμήματος του προβλήτα. Αν η καθυστέρηση συνεχισθεί, το γεγονός αυτό θα σημάνει την κατάρρευση πολύ μεγάλου τμήματος του λιμανιού με αποτέλεσμα όχι μόνο την απαίτηση πολύ περισσότερων χρηματικών πόρων για την αποκατάσταση της λειτουργικότητας του, αλλά και τον αποκλεισμό του νησιού για πολύ μεγάλα διαστήματα και αρκετά χρόνια».

Χαρακτηριστικό της κατάστασης είναι ότι φέτος δεν πραγματοποιήθηκαν 4 προσεγγίσεις στην Αστυπάλαια και το νησί κινδυνεύει να αποκλειστεί εντελώς με δυσμενέστατες επιπτώσεις για τους ανθρώπους και την οικονομία του.

Όπως εξηγεί ο κ. Κομηνέας στο «Εθνος» οι κτηνοτρόφοι του νησιού κινδυνεύουν με καταστροφή καθώς εάν φυσούν νότιοι άνεμοι την περίοδο πριν το Πάσχα και δεν μπορεί να προσεγγίσει το πλοίο στο νησί δε θα είναι δυνατή η μεταφορά αμνοεριφίων στον Πειραιά και αλλού.

Ωστόσο, αυτός δεν είναι ο μοναδικός κίνδυνος για τους κτηνοτρόφους. Από τον περασμένο Δεκέμβριο εξαιτίας της απόσυρσης του πλοίου «Κάλυμνος» δεν υπάρχει ακτοπλοική σύνδεση με την Κάλυμνο και την Κω με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μεταφερθούν προϊόντα, με τους κατοίκους του νησιού να αντιμετωπίζουν και άλλα προβλήματα καθώς οι δημόσιες υπηρεσίες βρίσκονται σε αυτά τα νησιά. Πρακτικά η Αστυπάλαια είναι εδώ και 4 μήνες απομονωμένη από τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα καθώς υπάρχει μόνο ένα δρομολόγιο την εβδομάδα, με το οποίο αδυνατούν να γίνουν οι αποστολές του συνόλου των αμνοεριφίων.

Αναφορικά με την αποκατάσταση των βλαβών στο λιμάνι του Αγίου Ανδρέα, οι κάτοικοι της Αστυπάλαιας λαμβάνουν μόνο αόριστες υποσχέσεις, όπως αυτή του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη ότι υπάρχει η δυνατότητα χρηματοδότησης, τόσο της μελέτης αποκατάστασης, όσο και του έργου αποκατάστασης του λιμένα Αγίου Ανδρέα Αστυπάλαιας από το ΕΣΠΑ 2021-2027.

Κι αυτό παρά τον Γολγοθά που έχουν περάσει έως τώρα. Μετά την πρώτη διαπίστωση των βλαβων, έφτασε στο νησί επιτροπή από το υπουργείο Υποδομών. Η τεχνική έκθεσή τους ήταν έτοιμη από πέρυσι τον Ιούνιο, αλλά έκανε 8 μήνες για να «εμφανιστεί» στις υπηρεσίες του υπουργείου.

«Από το κλείσιμο του λιμανιού έχει περάσει ένας χρόνος καθώς διαπιστώθηκε ότι δεν μπορούσε να χρησιμοποιηθεί εάν δε γίνονταν άμεσα υποστηρικτικές εργασίες. Φέτος χάσαμε 4 – 5 δρομολόγια το χειμώνα επειδή δεν μπόρεσε να προσεγγίσει το πλοίο. Έμεινε μια βδομάδα το νησί χωρίς προϊόντα. Εάν πριν το Πάσχα έχει σοροκάδα και το πλοίο δε φτάσει στο λιμάνι του Πέρα Γιαλού, οι κτηνοτρόφοι θα καταστραφούν. Αυτό προσπαθούσαμε να αποφύγουμε με τα συνεχή έγγραφα που κάναμε στο υπουργείο», λέει ο κ. Κομηνέας.

Ο ίδιος διαπιστώνει πως το τελευταίο διάστημα υπάρχει κάποια κινητικότητα, κυρίως με τις δηλώσεις του κ. Πλακιωτάκη, ο οποίος όμως ζήτησε να υποβληθεί αίτημα και προς αυτούς: «Αν και έχουμε εγκαίρως αποστείλει όλα τα έγγραφα στο υπουργείο Υποδομών, θα το κάνουμε κι αυτό. Παρόλα αυτά οι διαδικασίες πρέπει να τρέξουν πολύ πιο γρήγορα. Το νησί δεν μπορεί να περιμένει άλλα 6 χρόνια για να αποκατασταθεί η λειτουργία του λιμανιού».

Για το λόγο αυτό ο δήμος υπέβαλε αίτημα στο Λιμενικό Ταμείο να κηρυχθεί το λιμάνι σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης μήπως και κινηθούν πιο γρήγορα οι διαδικασίες ώστε να μην καταρρεύσει ένα μεγάλο τμήμα του μετώπου του λιμένα.

Σήμερα οι μόνιμοι κάτοικοι της Αστυπάλαιας είναι 1.399, αλλά το καλοκαίρι αυξάνονται σε περίπου 7.500 κατά μέσο όρο. Το νησί διαθέτει 3.500 κλίνες και 500 σε κάμπινγκ, ενώ υπό κανονικές συνθήκες το λιμάνι δέχεται κανονικά 5 μεγάλα καράβια από Πειραιά, 2 φορές την εβδομάδα Καταμαράν από την Κω και άλλες 3 φορές καράβια από την Κάλυμνο και την Κω.

Στο «πράσινο νησί», όπως λέει ο δήμαρχος, έχουν αποκατασταθεί εδώ και 2 χρόνια όλες οι παλιές εγκαταστάσεις ώστε να παραδοθεί πόσιμο νερό στη βρύση του καταναλωτή.

Παράλληλα προχωρά το πρόγραμμα της ηλεκτροκίνησης, ενώ λειτουργεί και η συγκοινωνία αστικού τύπου on demand με ηλεκτρικά βανάκια και μέσω εφαρμογής από κινητό τηλέφωνο. Η λειτουργία της μάλιστα, σύμφωνα με τον δήμαρχο, έχει ήδη μειώσει αισθητά τον αριθμό των οχημάτων που αποβιβάζονται στο νησί τα καλοκαίρια, ενώ από φέτος εκτός από ηλεκτρικά σκούτερ οι επισκέπτες θα μπορούν να νοικιάζουν και ηλεκτρικά ποδήλατα.

Πηγή ethnos.gr

Ερευνα της ευρωπαϊκής εισαγγελίας για το Predator

0

Ερευνα για τη χρήση του λογισμικού Predator για υποκλοπές στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO), σύμφωνα με δημοσίευμα του Euractiv.

Οπως αναφέρει το εν λόγω μέσο ενημέρωσης, αρκετές πηγές επιβεβαίωσαν ότι κατόπιν αιτήματος της Επιτροπής PEGA του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της εξεταστικής επιτροπής δηλαδή που διερευνά τη χρήση παράνομου spyware σε ολόκληρο την Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έχει ξεκινήσει έρευνα για διάφορες πτυχές της συγκεκριμένης υπόθεσης.

Σύμφωνα με την ίδια πηγή ενημέρωσης, η έρευνα της Επιτροπής PEGA έχει επικεντρωθεί στην παράνομη εξαγωγή του λογισμικού κατασκοπείας Predator από την Ελλάδα σε χώρες της Ασίας, της Αφρικής και αλλού, καθώς και σε πληροφορίες ότι οι εταιρείες που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη υπόθεση είναι υπεύθυνες και για φοροδιαφυγή.

Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας αρνήθηκε να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει ότι η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη.

«Κατά γενικό κανόνα, δεν σχολιάζουμε τις έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη, ούτε επιβεβαιώνουμε δημόσια πάνω σε ποιες υποθέσεις εργαζόμαστε. Αυτό γίνεται για να μην τεθούν σε κίνδυνο η διαδικασία και τα αποτελέσματά της. Οταν μπορέσουμε να πούμε κάτι για οποιαδήποτε έρευνά μας, θα το κάνουμε δημόσια», είπε ο εκπρόσωπος της EPPO στο Euractiv.

Δύο διαφορετικές πηγές ανέφεραν επίσης στο Euractiv ότι ο εισαγγελέας της Ε.Ε. έλαβε τις τελευταίες εβδομάδες συγκεκριμένες πληροφορίες από Eλληνες δημοσιογράφους που ερευνούσαν το σκάνδαλο των υποκλοπών.

«Τα άτομα που κατέθεσαν στους εισαγγελείς υπέβαλαν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η διοίκηση του Κυριάκου Μητσοτάκη διευκόλυνε τη μεταφορά του spyware Predator της Intellexa σε χώρες όπως η Σαουδική Αραβία, το Σουδάν, η Μαδαγασκάρη και το Μπαγκλαντές, χορηγώντας άδειες εξαγωγής μέσω του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών», δήλωσε πηγή με γνώση του θέματος.

Σε νομικό επίπεδο, ο Ευρωπαίος εισαγγελέας θα διερευνήσει αν η ελληνική κυβέρνηση παρενέβη τον Κανονισμό 2021/821 της Ε.Ε. για τα λεγόμενα «προϊόντα διπλής χρήσης» (δηλαδή προϊόντα που χρειάζονται ειδική άδεια εξαγωγής γιατί έχουν ενδεχόμενες κακόβουλες χρήσεις) για να ευνοήσει την Intellexa.

Υπενθυμίζεται ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει αρνηθεί επανειλημμένα οποιαδήποτε εμπλοκή στην υπόθεση των υποκλοπών.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

Στοίχημα – Premier League: Υπάρχει φαβορί, όμως η Μπόρνμπουθ μπορεί την υπέρβαση

0
Στοίχημα
Στοίχημα

Με την Άλμπιον, από την 6η θέση, να κοιτάζει κατάματα την Ευρώπη και την Μπόρνμουθ να προσπαθεί να σώσει την κατηγορία, το εξ αναβολής ματς (ώρα έναρξης 21:45) έχει ξεκάθαρο φαβορί. Σε θεωρητικό επίπεδο…

Διαβάστε επίσης: Ποια είναι η νεότερη Απόδοση πρωταθλητή Ελλάδος

Υπάρχουν, από την άλλη, παράμετροι ικανοί, για να ληφθεί το ρίσκο με την έκπληξη των «cherries». Αρχικά, τα αγωνιστικά τους νέα. Με την επιστροφή των Ταβερνίερ και Σολάνκι, οι γηπεδούχοι έχουν πίσω τούς φυσικούς ηγέτες τους. Η προσθήκη του Ουαταρά, η ποιότητα των Λέρμα και Μπίλινγκ αποτελούν τους λόγους που, τουλάχιστον εντός έδρας, η Μπόρνμουθ παίζει αποτελεσματικά και όμορφα.

Την ανατροπή (2-1) με τη Φούλαμ, πριν λίγες εβδομάδες δεν θα μπορούσε καν να τη φανταστεί.

Την ίδια ώρα η Μπράιτον ναι μεν κρίνεται ανώτερη και ποιοτικότερη, αλλά στα 4 πρόσφατα ματς Premier League και FA Cup δέχτηκε 2 γκολ στο Λιντς (2-2) και 3 γκολ εντός από την Μπρέντφορντ (3-3). Όχι και τόσο καλά σημάδια για την αμυντική της λειτουργία, με τον κόουτς Ντε Τζέρμπι να επιμένει να διατηρεί τον γκολκίπερ Στιλ στην 11άδα και στον πάγκο τον, μέχρι πρότινος βασικό, Σάντσεθ.

Από το 2010 η Μπόρνμουθ έχει πάρει περίπου το 50% των αγώνων στο ζευγάρι (8-4-3), που και αυτό διαδραματίζει έναν ρόλο. Εντάξει, φαβορί είναι η Μπράιτον. Ωστόσο, ρεαλιστικές πιθανότητες για το «μπαμ» το αουτσάιντερ διαθέτει. Θα πονταριστεί το ημίχρονο και το τελικό επάνω του, ξεχωριστά.

Βρείτεεδώ: Έλα στο telegram για προγνωστικά, ψαγμένα άρθρα και πολλά ταμεία με ένα κλικ»

Διαβάστε περισσότερα Προγνωστικά Στοιχήματος στο Foxbet!

* Ισχύουν όροι και προϋποθέσεις | 21+

Β. Γλέζος: Επίσκεψη στη Νάξο, οι συναντήσεις με αρμόδιους φορείς

0

Στο νησί της Νάξου, στον τόπο καταγωγής του, βρίσκεται από την Πέμπτη 25 Μαρτίου ο υποψήφιος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., Βασίλης Γλέζος, όπου μαζί με το μέλος της Νομαρχιακής Μιχάλη Φραγκίσκο, παρευρέθηκε στις εορταστικές εκδηλώσεις για την 25η Μαρτίου.

Την Πέμπτη, 30 Μαρτίου, συνοδευόμενος από τα μέλη της Νομαρχιακής Μιχάλη Φραγκίσκο και Κώστα Απιδόπουλο, τον αναπληρωτή συντονιστή της ΟΜ Νάξου, Στέλιο Μαρινάκη, καθώς και μέλη της ΟΜ Νάξου, συναντήθηκε με το Δήμαρχο Νάξου, κ. Δημήτρη Λιανό. Στο γραφείο του Δημάρχου και σε ατμόσφαιρα συνεργασίας, συζητήθηκαν σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο Δήμος, όπως το χωροταξικό, το λιμάνι, το φράγμα, το αεροδρόμιο, το κτίριο του Ειρηνοδικείου και ο πρωτογενής τομέας.

Σχετικά με το χωροταξικό, ο Δήμαρχος μας ενημέρωσε ότι έχει γίνει συνολική δημοπράτηση για όλο το νησί, η οποία έχει εγκριθεί από το ελεγκτικό συνέδριο και αναμένεται η υπογραφή. Αν και το συνολικό της μελέτης είναι 1.500.000€, δεν περιλαμβάνει τις Μικρές Κυκλάδες, για τις οποίες αναμένεται να βγει νέα δημοπράτηση.

Για την αδειοδότηση του λιμανιού αναμένεται έγκριση από το ΠΕΑΛ. Όσον αφορά τη νέα θέση του εμπορικού λιμένα, ο δήμαρχος μας ενημέρωσε για τις τρεις υποψήφιες θέσεις, με επικρατέστερη αυτή που βρίσκεται στη βόρεια πλευρά του νησιού, στην περιοχή Άη Γιάννηδες, για την οποία μάλιστα, υπάρχει πρόταση για μικτό λιμάνι (εμπορικό και επιβατικό). Τόσο για το χωροταξικό, όσο και για το λιμάνι, ο δήμαρχος δεσμεύτηκε ότι μέχρι τέλος του χρόνου θα έχουν υπογραφεί όλες οι μελέτες.

Σχετικά με το φράγμα στην περιοχή του Τσικαλαριού, μας ενημέρωσε ότι οι εργασίες θα ξεκινήσουν μετά το Πάσχα, όπου επισήμανε και την ανάγκη της οριοθέτησης των ρεμάτων, ώστε να μην πέφτουν τα λύματα στο φράγμα.

Για το Αεροδρόμιο της Νάξου, έχουν γίνει παρεμβάσεις από το Δήμο στην ΥΠΑ, όσον αφορά το προσωπικό, για ενίσχυση του Αεροδρομίου. Όσον αφορά την επέκταση του διαδρόμου, έχει περάσει ελεγκτικό συνέδριο και αναμένεται η εγκατάσταση της εταιρείας. Επίσης ετοιμάζεται δημοπράτηση για το κτίριο (μελετοκατασκευή).

Για το Ειρηνοδικείο της Νάξου, του οποίου το κτίριο είναι σε πολύ κακή κατάσταση, έχει ανατεθεί σε εταιρεία η μελέτη για τη στατική επάρκεια του κτιρίου και η επισκευή του.

Τέλος, σχετικά με τον Πρωτογενή Τομέα, έγινε αναφορά στη Γεωπονική Σχολή στο Σαγκρί, όπου ο Δήμαρχος μας ενημέρωσε ότι έχει γίνει πλήρης μελέτη και αναμένεται να παραληφθεί.

Μετά την ολοκλήρωση της συνάντησης με το Δήμαρχο, πέρασαν από όλα τα τμήματα και συζήτησαν με τους εργαζόμενους.

Το Σάββατο 1 Απριλίου, ο υποψήφιος βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., Βασίλης Γλέζος, παρευρέθηκε στον αγώνα του ΑΠΑΣ, όπου συναντήθηκε και με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Νάξου, κ. Μανώλη Μπαρδάνη, με τον οποίο συμφώνησαν να προγραμματίσουν κοινή συνάντηση της Ένωσης Ξενοδόχων και του Συλλόγου Μαζικής Εστίασης Νάξου.

Στη συνέχεια, παρακολούθησε τη μαθητική συναυλία του Αριάδνειου Ωδείου στο Γενικό Λύκειο Νάξου με θέμα «Τραγούδια από τη Μικρά Ασία».

Την Κυριακή το πρωί, συνοδευόμενος από τα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής Μιχάλη Φραγκίσκο, Λευτέρη Βερύκοκο και μέλη της ΟΜ Νάξου πραγματοποίησε συνάντηση με το Σύλλογο Εργαζομένων του Δήμου και την Υπηρεσία Καθαριότητας.

Στη συνάντηση τέθηκαν ζητήματα για την έλλειψη προσωπικού δεδομένου ότι η πληρότητα αγγίζει μόνο το 20%. Παράλληλα οι εργαζόμενοι της Καθαριότητας σημείωσαν πώς αντιτίθενται στην πρόθεση του Δήμου να αναθέσει την καθαριότητα σε εργολάβους και ζητούν περισσότερες μόνιμες προσλήψεις, καθώς οι επιδοτούμενοι από τον ΟΑΕΔ και οι μόλις 21 εργαζόμενοι που αφορούν τη θέση μέσω ΑΣΕΠ, δεν μπορούν να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας.

Οι εργαζόμενοι επιπλέον τόνισαν ότι ο Δήμος υπολειτουργεί δεδομένου ότι δεν πράττει τα απαραίτητα ώστε να καλυφθούν οι θέσεις που προκύπτουν από τις συνταξιοδοτήσεις, σημειώνοντας ότι ο μέσος όρος ηλικίας των εργαζομένων είναι μεγάλος και σε λίγα χρόνια θα είναι αδύνατο να εξυπηρετηθούν οι δημότες από τις υπηρεσίες του δήμου. Σημαντική ήταν η αναφορά για τις κτιριακές εγκαταστάσεις, καθώς μας πληροφόρησαν πως τα περισσότερα κτίρια που νοικιάζονται από τον δήμο δεν εξυπηρετούν τις ανάλογες προδιαγραφές, με μεγαλύτερο πρόβλημα αυτό της θέρμανσης.Σοβαρές επίσης ήταν οι αιχμές τις οποίες άφησαν οι εργαζόμενοι όσον αφορά τη στάση της δημοτικής αρχής απέναντι τους. Ανέφεραν το κλίμα τρομοκρατίας το οποίο τους επιβάλλεται στην όποια προσπάθεια αντίδρασης απέναντι σε καταχρηστικές πρακτικές απέναντι τους, όπως επίσης και την αδικία που βιώνουν στο ζήτημα των αξιολογήσεων. Τα παραπάνω συνθέτουν την κατάσταση που επικρατεί στο Δήμο Νάξου.

Από την πλευρά του ο Βασίλης Γλέζος παρουσίασε τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ σχετικά με την αυτοδιοίκηση και την ανάγκη ώστε οι δήμοι και οι κοινότητες να αναλάβουν περισσότερα εργαλεία και εξουσίες προκειμένου να χαράσσουν οι ίδιοι την πολιτική η οποία αφορά την εκάστοτε περιοχή και θα έχει στο επίκεντρο της τις ανάγκες της κοινωνίας και όχι την αναπαραγωγή συγκεκριμένων οικονομικών συμφερόντων.

Τέλος, την Δευτέρα 3/4 το απόγευμα, συμμετείχε στη συνεδρίαση της ΟΜ Νάξου, όπου συζητήθηκαν θέματα για την οργάνωση και την διεξαγωγή των εκλογών.

ΥΠΕΝ: Δώρο… Πάσχα για τα εκτός δόμησης ακίνητα και η εμπλοκή της Πάτμου

0
patmos

Μια ρύθμιση με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη διάχυση της δόμησης στον χώρο θα προτείνει τις επόμενες ημέρες το υπουργείο Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η «μεταβατική» ρύθμιση θα επιτρέπει την εκτός σχεδίου δόμηση ακόμη και σε οικόπεδα χωρίς «πρόσωπο» σε αναγνωρισμένη επίσημα οδό, αρκεί να έχουν δημιουργηθεί προ του 1985. Η προεκλογικού χαρακτήρα απόφαση είναι δεδομένο ότι θα οδηγήσει σε «μπαράζ» έκδοσης οικοδομικών αδειών από όσους θέλουν να διασφαλίσουν την οικοδομησιμότητα των οικοπέδων τους, αντίθετα με τα όσα ορίζει η μακρά νομολογία του ΣτΕ.

Στο θέμα αναφέρθηκε χθες στη Βουλή ο υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος Νίκος Ταγαράς. Αφορμή ήταν ερώτηση βουλευτή για την «εμπλοκή» που έχει δημιουργηθεί στις πολεοδομίες, μετά την απόφαση 176/2023 του ΣτΕ (με την οποία το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο «έκοψε» οικοδομικές άδειες σε εκτός σχεδίου περιοχές της Πάτμου επειδή δεν είχαν «πρόσωπο» σε αναγνωρισμένη οδό). «Επεξεργαζόμαστε μεταβατική διάταξη η οποία θα δίνει σαφή απάντηση στο πρόβλημα το οποίο έχει δημιουργηθεί», ανέφερε ο κ. Ταγαράς. «Είναι ένα θέμα εξαιρετικά δύσκολο (…) και πρέπει να το λύσουμε με ασφάλεια δικαίου, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες που καθορίζει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας». 

Ο κ. Ταγαράς δεν αναφέρθηκε στο περιεχόμενο της κυοφορούμενης ρύθμισης (η οποία πρέπει να κατατεθεί μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη). Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας “Καθημερινή”, η ρύθμιση θα προτείνει να οικοδομούνται χωρίς προϋπόθεση «προσώπου» σε αναγνωρισμένη οδό όλα τα άρτια, εκτός σχεδίου οικόπεδα που έχουν δημιουργηθεί προ του 1985 (ουσιαστικά η πλειονότητα των οικοπέδων στη χώρα μας), ενώ ειδική πρόβλεψη θα υπάρχει για όσα δημιουργήθηκαν (λ.χ. μέσω κατατμήσεων) ανάμεσα στο 1985 και το 2003.

Από το 1985 έως σήμερα

Η ρύθμιση βασίζεται σε μια… παρερμηνεία της πρόσφατης απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ για την Πάτμο, καθώς το ΣτΕ έχει κρατήσει σταθερή άποψη για το θέμα τα τελευταία 25 χρόνια. Οπως υπενθυμίζει η απόφαση, ο Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός του 1985 ορίζει ότι «για να είναι οικοδομήσιμο ένα οικόπεδο πρέπει να έχει πρόσωπο, δηλαδή όριο, προς κοινόχρηστο χώρο». Προεδρικό διάταγμα της ίδιας χρονιάς εξειδίκευσε τις προϋποθέσεις, ως ελάχιστο εμβαδόν του οικοπέδου τα 4 στρέμματα και τα 45 μέτρα «πρόσωπο» σε διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδούς για μια σειρά κατηγοριών οικοπέδων.

Οι διατάξεις αυτές «αποβλέπουν πρωτίστως στη διαφύλαξη του ιδιαίτερου χαρακτήρα των εκτός σχεδίου περιοχών και στην αποφυγή καταστρατήγησης παγίων πολεοδομικών κανόνων ορθολογικής δομήσεως», αναφέρει το ΣτΕ. Και γι’ αυτό βασική προϋπόθεση είναι το «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο χώρο «νομίμως υφιστάμενο, μη προκύψαντα από ιδιωτική βούληση». Σημειώνει δε το ΣτΕ ότι εκδοχή που θέτει ως προϋπόθεση μόνο τα 4 στρέμματα είναι αντισυνταγματική (παραπέμποντας στην απόφαση 4525/09).

Κατόπιν, το 2003 ο νόμος 3212 θέτει ως προϋπόθεση τα 4 στρέμματα και «πρόσωπο» 25 μέτρων σε αναγνωρισμένη οδό, ενώ ο ν.3937/11 προέβλεψε ακριβέστερο καθορισμό της έννοιας του «κοινόχρηστου δρόμου», κάτι που δεν έγινε ποτέ. Οπως αναφέρει το ΣτΕ, επειδή το προεδρικό διάταγμα του 1985 όριζε ως προϋπόθεση τα 4 στρέμματα σε μια παράγραφο και τις υπόλοιπες προϋποθέσεις… στην επόμενη παράγραφο, ήρθε ο νόμος 3212/03 «προς αποφυγή παρεξηγήσεων» και όρισε ως ελάχιστο πρόσωπο τα 25 μέτρα. «Επομένως, και τα εκτός σχεδίου οικόπεδα που δημιουργήθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος του 3212/03, διεπόμενα από τις διατάξεις του Π.Δ. του 1985 είναι δομήσιμα εφόσον διαθέτουν, μεταξύ άλλων, πρόσωπο σε κοινόχρηστο δρόμο νομίμως υφιστάμενο και μη προκύψαντα από ιδιωτική βούληση», αναφέρει.

Το ΣτΕ ωστόσο πουθενά δεν διαχωρίζει χρονικά τα οικόπεδα, ανάλογα με το αν δημιουργήθηκαν πριν ή μετά το 1985 (ή το 2003), αλλά αναφέρει ότι από εκείνη την ημερομηνία και έκτοτε ισχύει ο ενιαίος κανόνας. «Αντίθετη εκδοχή θα οδηγούσε στην κατάτμηση μεγαλύτερων εκτάσεων σε πολλές μικρότερες για την ανέγερση οικοδομών χωρίς σχεδιασμό», αναφέρει.

Παρά την 25ετή νομολογία του ΣτΕ, μέχρι πρόσφατα πολλές πολεοδομίες συνέχιζαν να εκδίδουν οικοδομικές άδειες χωρίς «πρόσωπο» σε αναγνωρισμένη οδό. Η πρόσφατη απόφαση ωστόσο προκάλεσε ανησυχία στους υπαλλήλους, επειδή αναφέρεται σε ευθύνες της πολεοδομίας Καλύμνου για την έκδοση της επίμαχης άδειας στην Πάτμο.

Δ. Αθανασούλης: “Επάγγελμα αρχαιολόγος, κυνηγός μπουλντόζας”

0

Ανασκαφές με σπουδαίες ανακαλύψεις. Μουσεία με πρωτοποριακές αρχαιολογικές εκθέσεις. Ερευνα βιβλιοθήκης και βαρυσήμαντες επιστημονικές δημοσιεύσεις. Αυτά είναι τα όνειρα των πτυχιούχων Αρχαιολογίας μετά τις σπουδές τους.

Του Δημήτρη Αθανασούλη (#)

Πόσοι από αυτούς βρίσκουν τελικά μόνιμη δουλειά ως αρχαιολόγοι; Ενα ελάχιστο ποσοστό, που ίσως δεν ξεπερνά το 1% των πτυχιούχων Αρχαιολογίας στη χώρα μας. Ενα κάπως μεγαλύτερο ποσοστό αρχαιολόγων εργάζεται ως έκτακτο προσωπικό (συμβασιούχοι) στο κράτος και σε ιδιωτικά έργα, σε συνθήκες ακραίας εργασιακής επισφάλειας.

Οι «τυχεροί» που κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα και αναλαμβάνουν μόνιμη θέση αρχαιολόγου σε μια Εφορεία Αρχαιοτήτων έχουν θεωρητικά την ευκαιρία να κάνουν όλα όσα περιγράψαμε στην αρχή, μόνο που αυτή δεν είναι η κύρια απασχόλησή τους.

Καλούνται ταυτόχρονα να ασκήσουν την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς μέσω διοικητικών μέτρων, η οποία παράγει έναν τεράστιο γραφειοκρατικό όγκο, που απορροφά το 90%-100% του διαθέσιμου υπηρεσιακού χρόνου. Οι αρχαιολογικές έρευνες, οι δημοσιεύσεις και οι μουσειακές εκθέσεις γίνονται συνήθως το απόγευμα, σε απλήρωτες υπερωρίες και σε ερευνητικές άδειες.

Η προσγείωση στην πραγματικότητα της λειτουργίας της αρχαιότερης και μεγαλύτερης επιστημονικής υπηρεσίας του ελληνικού κράτους επιβάλλει οι αρχαιολόγοι να γνωρίζουν όχι μόνο την αρχαιολογική αλλά και την οικοδομική και περιβαλλοντική νομοθεσία.

Καλούνται να διεκπεραιώσουν χιλιάδες οικοδομικές υποθέσεις που βρίσκονται σε περιβάλλον μνημείων, ελέγχους «τακτοποιήσεων» αυθαιρέτων, λειτουργίας «καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος», να εγκρίνουν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Ταυτόχρονα, για να υλοποιήσουν μεγάλα αρχαιολογικά έργα μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όπως αναστηλώσεις ή νέες μουσειακές εκθέσεις, ένας ακόμη τεράστιος γραφειοκρατικός φόρτος έρχεται να προστεθεί στον ήδη υπάρχοντα.

Ολα τα παραπάνω αποτελούν συμπλήρωμα της δουλειάς στο πεδίο: αυτοψίες στις οικοδομές που πολλές φορές καταλήγουν σε σήματα διακοπής εργασιών όταν γίνονται εκσκαφές χωρίς αρχαιολογική παρακολούθηση, οι οποίες εγκυμονούν σοβαρούς κινδύνους για την καταστροφή αρχαιοτήτων· έλεγχος οικοδομικών εργασιών σε ανακαινίσεις κτιρίων μεσαιωνικών οικισμών, όπως οι Χώρες στα Κυκλαδονήσια, που μπορεί να αλλοιώσουν το διατηρητέο ιστορικό δομημένο περιβάλλον· εκθέσεις αυτοψίας, καταθέσεις και μηνυτήριες αναφορές στην ημερήσια διάταξη.

Καθώς η εφαρμογή της αρχαιολογικής νομοθεσίας παράγει εύλογες καθυστερήσεις ή επιβάλλει την αλλαγή σχεδιασμών σε ένα δημόσιο ή ιδιωτικό έργο, ο αρχαιολόγος οφείλει να παράσχει κάθε δυνατή πληροφόρηση προς τους εκάστοτε εμπλεκομένους (άλλες κρατικές υπηρεσίες, τοπικές αρχές, ιδιώτες, μηχανικοί), ώστε να τεκμηριώνονται επαρκώς οι παρεμβάσεις υπέρ των αρχαιοτήτων, οι οποίες αυτονόητα μπορεί να προκαλούν δυσαρέσκεια στους ενδιαφερομένους.

Οταν ένας αρχαιολόγος ξεκινά την καριέρα του, στο ερώτημα «Τι είναι η αρχαιολογία; Επάγγελμα ή πάθος;» απαντά αβίαστα το δεύτερο, καθώς η εξερεύνηση του παρελθόντος και η ανακάλυψη της ανασκαφής ασκεί απαράμιλλη γοητεία, πολύ πέρα από την όποια επαγγελματική ικανοποίηση. Η ίδια ερώτηση, μετά κάποια χρόνια τριβής στην αρχαιολογική καθημερινότητα που περιγράψαμε παραπάνω, οδηγεί ακριβώς στην ίδια απάντηση. Μόνο που τώρα το πάθος του αρχαιολόγου δεν είναι γι’ αυτό που ανακάλυψε, αλλά γι’ αυτό που έσωσε από την καταστροφή.

Τι είναι άραγε αυτό που μεταμορφώνει επιστήμονες με πολλαπλούς μεταπτυχιακούς τίτλους και διδακτορικά ώστε αυτοί να αφοσιώνονται με τέτοιο πάθος σε ένα άχαρο, κατά κοινή ομολογία, και, μετά τα τελευταία γεγονότα, και επικίνδυνο κυνηγητό μπροστά από μπουλντόζες και καταπατητές; Η μόνη ερμηνεία που μπορώ να δώσω είναι ότι εμπνέονται από το κυρίαρχο πνεύμα και τη θεσμική μνήμη της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ενός φορέα με στιβαρή θεσμική υπόσταση που επιμένει να υπερασπίζεται ένα δημόσιο αγαθό, όπως η πολιτιστική κληρονομιά, και να επιβιώνει μέσα στον ωκεανό των ανάπηρων θεσμών του ελλαδικού παραδείγματος.

(*) Αρθρο του Δημήτρη Αθανασούλη – Διευθυντής της Εφορίας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων – στην εφημερίδα “Καθημερινή”