Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑπόψειςΤο τσίρκο των ελληνικών ακτών

Το τσίρκο των ελληνικών ακτών

|

Συστηματικά και αθόρυβα, μέσα σε μία εικοσαετία, η παραλιακή ακτογραμμή της Ελλάδας μετατράπηκε από ένα ευαίσθητο και εξαιρετικά εύθραυστο οικοσύστημα σε μία ατέρμονη αλυσίδα κερδοφόρων επιχειρήσεων που υποτίθεται συνεισφέρουν στη λεγόμενη ανάπτυξη.

Του Χρήστου Ουζούνη (#) 

Η απάνθρωπη καταπάτηση και οικολογική καταστροφή με αυθαίρετες κατασκευές και ανεξέλεγκτες δραστηριότητες έχουν μετατρέψει πανέμορφες παραλίες σε ανοιχτές πληγές, χωρίς καμία απολύτως αναφορά στο περιβάλλον. Είναι πιθανό ότι σε κανένα άλλο οικοσύστημα δεν παραβιάζονται σωρηδόν τόσες νομοθεσίες όσο στις ελληνικές παραλίες.

Η αφόρητη πίεση στο ενδιαίτημα χιλιάδων ειδών και πληθυσμών έχει οδηγήσει στην κατάρρευσή τους, από θαλασσοπούλια μέχρι όστρακα και από παραθαλάσσια δάση μεσογειακής χλωρίδας μέχρι υποθαλάσσια λιβάδια ποσειδωνίας και άλλων οργανισμών, πολύτιμων για το περιβάλλον.

Τα παραδείγματα που αναδύονται κάθε χρόνο τέτοια εποχή με ξαπλώστρες, κρεβάτια, κουρτίνες, ηχεία, ασύρματα και ενσύρματα δίκτυα, υπερβολικές πολυτέλειες σε χώρους που δεν πρέπει να υπάρχουν, ηχορύπανση, φωτορύπανση, μηχανές και μηχανοκίνητα οχήματα θαλάσσης και μη, είναι ένας εφιάλτης στον οποίο έχει εκπαιδευτεί μία ολόκληρη γενεά όχι μόνον να ανέχεται αλλά και να τον αποζητά σαν κάτι φυσιολογικό.

Η ανελέητη κατάληψη φυσικών παραδείσων ενισχύεται στο όνομα της οικονομικής «ανάπτυξης» και ενός μοντέλου κερδοφορίας που δεν είναι βιώσιμο, ενώ παράλληλα υπάρχει (υποτίθεται) στρατηγική αειφόρου και «πράσινης» ανάπτυξης, ως το απόλυτο νεο-ελληνικό παράδοξο.

Είμαστε υποχρεωμένοι να προστατεύσουμε τις παραλίες μας και κυρίως να επανεκπαιδεύσουμε τις επόμενες γενεές, για να αντιληφθούν ότι οι ακτές δεν είναι παιδική χαρά με όλες τις ανέσεις, αλλά ένα φυσικό περιβάλλον, όπου ο άνθρωπος συναντά τη φύση σε όλο της το μεγαλείο.

Απαιτείται σεβασμός και συνύπαρξη με τόσους διαφορετικούς οργανισμούς για τους οποίους η ακτογραμμή αποτελεί το σπίτι τους, στο οποίο εισβάλλουμε. Η φυσική καλλονή, η ευαίσθητη ακτογραμμή, το περιπαραλιακό οικοσύστημα και η πολύπλοκη λειτουργία του εκεί που συναντώνται η ξηρά και το πέλαγος απαιτούν την ύψιστη προσοχή μας, σε μία αρμονική επαφή μας με τον ήλιο, τον άνεμο και τη θάλασσα.

Δεν μπορούμε να αναμένουμε δράση των αρχών και αυστηρούς ελέγχους, αποτελεσματικές ποινές και συστηματική αποκατάσταση της ισορροπίας, μέσα σε ένα παραλήρημα τουριστικής, υποτίθεται, δραστηριότητας και υπερβολικής εμπορευματοποίησης, ειδικά εάν οι προσδοκίες μας δεν αλλάξουν.

Ο μόνος τρόπος επαναφοράς ίσως είναι μία προσομοίωση της κατάστασης εκεί που βρίσκονταν οι ακτές μας πριν από μία-δύο γενεές, π.χ. το 1990 και ακόμη το 1960, κατάστασης για την οποία μάλιστα υπάρχει και φωτογραφικό υλικό.

Μία αχτίδα ελπίδας είναι οι πρόσφατες προσπάθειες επαναφοράς σε πλήρως κατεστραμμένες παραλίες, ακολουθώντας το μοτίβο που υιοθετούν αναπτυγμένες χώρες, όπως το RE3 (Reclaim Restore Rewild, απόδοση, αποκατάσταση, επαναφορά στην άγρια κατάσταση).

Η απολύτως τριτοκοσμική εικόνα των ελληνικών ακτών πρέπει να αναστραφεί. Το κέρδος θα είναι πολλαπλό, καθώς η επαναφορά θα αποτελέσει πόλο έλξης για τις παραλίες που αγάπησε και λάτρεψε όλη η ανθρωπότητα, όταν τις ανακάλυψε πριν δύο γενεές, και όχι το τσίρκο το οποίο δημιούργησε η ασύστολη κερδοφορία και βραχυπρόθεσμη εκμετάλλευση χωρίς όρια.

(*) Ο κ. Χρήστος Ουζούνης είναι καθηγητής Βιοπληροφορικής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Αρθρο στη σελίδα tovima.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης