Δευτέρα, 2 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΑπόψεις"Οι τουρίστες είναι σαν τα χελιδόνια", ποιος το λέει και γιατί;

“Οι τουρίστες είναι σαν τα χελιδόνια”, ποιος το λέει και γιατί;

|

Ακριβώς αυτό κάνουν πάρα πολλοί που ασχολούνται με τον τουρισμό. Αντί να βλέπουν τον τουρίστα ως ένα χελιδόνι του οποίου τη φωλιά θα πρέπει να προφυλάξουν, συμπεριφέρονται σαν αράχνες που στήνουν τον ιστό τους, έτοιμοι να παγιδεύσουν τον ανυποψίαστο τουρίστα.

Του Παύλου Παπαδάτου (#)

Αντί μάλιστα κάποια νησιά μας να είναι οι ναυαρχίδες της προσέλκυσης τουριστών, έχουν μετατραπεί σε δυσφήμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Και καλά οι “επαγγελματίες” του τουρισμού… Οι υπεύθυνοι του ΕΟΤ και του αντίστοιχου υπουργείου, δεν βλέπουν ότι οι “καλοί” τουρίστες φεύγουν από την Ελλάδα και πηγαίνουν σε Κροατία, Τουρκία, κλπ.;

Έχω την εντύπωση ότι ο ΕΟΤ δεν έχει ούτε καν μία υποτυπώδη στρατηγική marketing και επικοινωνίας, την οποία να έχει επικοινωνήσει στους τουριστικούς φορείς, ώστε όλοι να είναι ευθυγραμμισμένοι ως προς τους στόχους αλλά και τον κοινό-στόχο στον οποίο απευθύνονται. Με άλλα λόγια, τι θέλουμε; Λιγότερους αλλά πλουσιότερους τουρίστες ή περισσότερους και… ό,τι να ‘ναι; Γιατί αν ο στόχος μας είναι το πρώτο, σίγουρα η “πολιτική” του ΕΟΤ επιτυγχάνει το δεύτερο!

Γνωρίζουν άραγε οι κατά καιρούς υπουργοί τουρισμού που βαυκαλίζονται για την αύξηση τουριστών στη χώρα μας, ότι το 2002 η Ελλάδα είχε 13 εκατομμύρια τουρίστες και ότι ο κάθε τουρίστας άφηνε στη χώρα μας κατά μέσo όρο 680 δολάρια; Αν λάβουμε υπόψη μας τον πληθωρισμό, η Ελλάδα εισέπραξε το 2002 18 δισ. δολάρια – περισσότερα δηλαδή από όσα εισέπραξε το 2022 από 30 εκατομμύρια τουρίστες! Ο υπουργός τουρισμού, ο υφυπουργός, ο γενικός γραμματέας, ο πρόεδρος του ΕΟΤ, ο διευθύνων σύμβουλος και όλοι αυτοί, αντιλαμβάνονται άραγε την καταστροφή που επιφέρει σε πολλούς τομείς στη χώρα μας η αλόγιστη αύξηση του φθηνού τουρισμού; (Γεμίσαμε Βαλκάνιους…)

Με ποια λογική επιτρέπεται “σταύλοι”, να θεωρούνται τουριστικά καταλύματα και χθεσινοί τσοπάνηδες αίφνης να γίνονται “επαγγελματίες” του τουρισμού; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει ένα minimum προδιαγραφών για το τι μπορεί να θεωρείται τουριστικό κατάλυμα και ο “ανίδεος” ιδιοκτήτης του να διαπιστεύεται μέσω ενός σύντομου έστω σεμιναρίου για τον τουρισμό;

Με ποια λογική ο κάθε ξενοδόχος, σχεδόν ανεξέλεγκτα, κατηγοριοποιεί το ξενοδοχείο του; (Προς το παρόν την έχουν γλυτώσει τα επτάστερα). Ή ονομάζει το τουριστικό κατάλυμά του “Resort” χωρίς καμία σχετική προδιαγραφή; Γνωρίζουν άραγε ότι ο τρόπος με τον οποίον επιδοτούνται μέσω ΕΣΠΑ κάποια δήθεν τουριστικά καταλύματα, αντί να ωφελούν βλάπτουν σοβαρά τον τουρισμό και κυρίως εκείνους τους επιχειρηματίες που ασχολούνται σοβαρά με τον τουρισμό; (Μεγάλες υπερτιμολογήσεις, μεγάλο μπαξίσι στους ελεγκτές για πιστοποιήσεις σε “βίλες-παράγκες” ακόμη και χωρίς ηλεκτροδότηση! Όσο για τιμολόγια ενοικίασης, βρίσκονται με το τσουβάλι).

Να μην μιλήσουμε για τις μαρίνες… Στα περισσότερα νησιά είναι ανύπαρκτες και όπου μάλιστα εμπλέκεται το λιμενικό ταμείο του εκάστοτε δήμου για να εξυπηρετήσει δήθεν τον θαλάσσιο τουρισμό, εκεί γίνεται το μεγάλο πάρτι! Κανένας έλεγχος.

Οι παραλίες; Οι περισσότερες βγαίνουν σε πλειστηριασμό ακόμη και τον Ιούλιο, με αποτέλεσμα να είναι εντελώς ανοργάνωτες, ενώ όπου είναι καλά οργανωμένες η ενοικίαση ξαπλώστρας κοστίζει περισσότερο από την ενοικίαση ενός δωματίου καλού ξενοδοχείου. Ακόμη και τις “χρυσοφόρες” παραλίες του δημοσίου τις εκμεταλλεύονται κάποιοι “καπάτσοι” αντί πινακίου φακής, που πλειστάκις δεν αποδίδεται ούτε αυτό!

Όσον αφορά τον τουρίστα που θα αποφασίσει να περπατήσει στην Αθήνα, εκεί θα “απολαύσει” τον μεγάλο περίπατο -έκτρωμα- του δημάρχου μας. Πεζοδρόμια γεμάτα λακκούβες, άστεγοι ξαπλωμένοι σε διάφορα σημεία, τρισάθλιες γλάστρες, διαγραμμίσεις πεζών εντελώς ξεθωριασμένες, ενώ όποιος κάνει το λάθος να περπατήσει κάτω από την οδό Αθηνάς, εκεί θα διερωτηθεί αν βρίσκεται στην Ελλάδα ή στο Μπαγκλαντές.

Δυστυχώς, είναι πολλά τα κακά που όχι μόνο διώχνουν τους καλούς τουρίστες από τη χώρα μας, αλλά δεν επιτρέπουν ούτε στον Έλληνα να κάνει έστω και ολιγοήμερες διακοπές. Οι τιμές ακόμη και σε λαϊκές νησιώτικες ταβέρνες είναι απαράδεκτες, το φαγητό αμφιβόλου ποιότητας και το service τραγικό. Το σουβλάκι σπάνια πωλείται κάτω από 4,5 ευρώ και η χωριάτικη κοντά στα 10! Οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων και των ναύλων είναι επίσης ανεπίτρεπτα υψηλές. Ένα πήγαινε-έλα στη Ρόδο για παράδειγμα, για ένα ζευγάρι με δύο παιδάκια και ένα αυτοκίνητο κοστίζει πλέον €880! Ευτυχώς για την Κεφαλονιά τα αντίστοιχα ναύλα είναι 4-5 φορές φθηνότερα! (Ο ΕΟΤ και το υπουργείο τουρισμού θα μπορούσαν κάλλιστα να βάλουν τον τουρισμό μας σε σωστές ραγές, πριν καταστραφεί εντελώς. Πρέπει όμως να γνωρίζει το πως, αλλά και να θέλει).

Σημείωση
Η εταιρία μου για 12 συνεχή χρόνια -κάποιες φορές συνεργάστηκε και με άλλες εταιρείες- είχε αναλάβει την προβολή του ΕΟΤ σε όλο τον κόσμο (Greece chosen by the Gods, that’s another storyκλπ.). Τα 3,5 εκατομμύρια τουρίστες είχαν γίνει το 2002 13 εκατομμύρια και άφηναν στη χώρα μας όσο αφήνουν σήμερα τα 30 εκατομμύρια τουρίστες! (Προς άρση κάθε παρεξηγήσεως δεν ασκώ πλέον το διαφημιστικό επάγγελμα).

* Ο Παύλος Παπαδάτος είναι Επικοινωνιολόγος -Οικονομολόγος

Αρθρο στη σελίδα capital.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Β. Φλεριανός: “Η διατήρηση των Κούρων στο Φλεριό δεν αφορά μόνο την ιστορία, αφορά και το παρόν και το μέλλον του τόπου μας”

Ο Βασίλης Φλεριανός μιλά δημόσια για την αξία της αυθεντικότητας και της ιστορικής συνέχειας, προτείνοντας in situ ανάδειξη αντί της απομάκρυνσης των μνημείων από τον τόπο τους.

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Θαλάσσια Πάρκα: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να χαρτογραφήσει την προστασία της θάλασσας

Λίγες ημέρες πριν από τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για τους Ωκεανούς στη Νίκαια, η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει δύο μεγάλες ζώνες προστασίας στο Αιγαίο και το Ιόνιο, με στόχο την ουσιαστική διαχείριση και τον έλεγχο των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Φολέγανδρος: Αναβαθμισμένο και 24ωρης λειτουργίας το ελικοδρόμιο του νησιού

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης – Ένα από τα καλύτερα ελικοδρόμια στη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τους πιλότους

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.