Κυριακή, 24 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑπόψειςΟ Ανθρωπιστικός πολιτισμός, η πεμπτουσία της ζώσας εκπαίδευσης

Ο Ανθρωπιστικός πολιτισμός, η πεμπτουσία της ζώσας εκπαίδευσης

|

 Εν μέσω προεκλογικής περιόδου, υπό τους ήχους διθυράμβων νίκης από τη μια και κοπετών ήττας από την άλλη, βρίσκονται στον ανήφορο των Πανελλαδικών εξετάσεων χιλιάδες υποψήφιοι προσδοκώντας να βρεθούν στη Γη της Επαγγελίας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Της Σοφίας Μαργαρίτη (#)

Βιώνουν στην πορεία τους την ψυχολογική πίεση, τον ανταγωνισμό, την κοινωνική απομόνωση, την αγωνία, ενώ ταυτόχρονα απειλούνται με συντριβή ανάμεσα στις Συμπληγάδες της ενδεχόμενης αποτυχίας και της διάψευσης των προσδοκιών γονέων και δασκάλων. Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και η τρομοκρατία των κυβερνοεπιθέσεων που έχει στηθεί από κακόβουλους χρήστες επικίνδυνων λογισμικών.

Παιδιά τα οποία τα προηγούμενα χρόνια υπέμειναν το βάσανο του εγκλεισμού, τον πειραματισμό της τηλεκπαίδευσης, την οικονομική και υγειονομική κρίση, φθάνουν στην τελική ευθεία για να διεκδικήσουν ασθμαίνοντας το έπαθλο της επιτυχίας στον αγώνα δρόμου των εξετάσεων.

Ως εκ τούτου, ο 17χρονος υποψήφιος επωμίζεται διπλό το φορτίο : αφενός της επίτευξης των προσωπικών του στόχων, αφετέρου της εξυπηρέτησης των συμφερόντων των εμπλεκομένων στη διαδικασία αυτή. Για να φθάσει δηλαδή ως το τέρμα, επιβάλλεται να ξεκινήσει τουλάχιστον δύο χρόνια πριν έναν αγώνα δρόμου, όπου έχουμε εξαπολύσει όλα τα θεριά να τον καταβροχθίσουν: υπέρογκη και απαιτητική διδακτέα ύλη, ασφυκτική πίεση χρόνου, επιδίωξη μέγιστης δυνατής παραγωγικότητας, κοινωνική απομόνωση, φραγή όλων διεξόδων, το φόβο και την ανασφάλεια ενός αβέβαιου μέλλοντος ζωγραφισμένου με τα πιο μελανά χρώματα σε περίπτωση αποτυχίας στις εισαγωγικές.

Ταυτόχρονα ο μαθητής (και η οικογένειά του) αποτελούν τον δυνητικό καταναλωτή σε μια κερδοσκοπική διαδικασία, κατά την οποία συναινεί να αποτελέσει μέλος σε μια ιεραρχικού τύπου σχέση (ως εξεταζόμενος), προσανατολισμένος εξ απαλών ονύχων σε έναν ελεγκτικό μηχανισμό αποκομιδής πληροφοριών στο πλαίσιο μιας επίπονης εξετασιοτροπικής πορείας. Αυτή η θησαυριστική και ωφελιμιστική γνώση αποτελεί ένα κεφάλαιο που πωλείται και αγοράζεται, (εκ)τιμάται και αξιολογείται με στόχο την παραγωγή συμβολικών αντιμισθίων, που στην καλύτερη των περιπτώσεων είναι η (ακάλυπτη) επιταγή της επαγγελματικής αποκατάστασης διά της Πανεπιστημιακής οδού.

Σε αυτές τις συνθήκες, οι στόχοι και η εκπαιδευτική πρακτική στο σύνολό της τα μάλα απέχουν από το να χαρακτηριστούν στοιχειωδώς επαρκείς. Συνεχίζει να υφίσταται η στατική και παθητική θεώρηση της διδακτέας ύλης, αγκυλωμένη σε καλούπια που υποδεικνύονται ευσχήμως και χρηματοδοτούνται δεόντως απόπολιτικές σκοπιμότητες, διαιωνίζοντας φορμαλιστικές τεχνικές διδασκαλίας και αξιολόγησης. Ο εκπαιδευτικός ως υπο-κείμενο στην κανονιστική λειτουργία των εκπαιδευτικών θεσμών προκαλεί άμεσα ή έμμεσα, συνειδητά ή υποσυνείδητα την αδρανοποίηση των κινήτρων για ουσιαστική και ολόπλευρη ανάπτυξη στον μαθητή, αδυνατώντας φύσει και θέσει να προσεγγίσει ολιστικά το κοινωνικό φαινόμενο της μαθησιακής διαδικασίας.

Την παθογένεια της εκπαίδευσης έρχεται να υποτροπιάσει η απειλή της τεχνητής νοημοσύνης, δημιουργώντας επισφάλεια όσον αφορά στη χρήση της για εκπαιδευτικούς λόγους. Από τη μια πλευρά υπόσχεται ωκεανό ψηφιακών πληροφοριών, την αποτελεσματικότητα την παραγωγικότητα, την ευκολία μάθησης, την εξατομικευμένη διδασκαλία και την άμεση ανατροφοδότηση του διδασκόμενου, εξημερώνοντας τον σκεπτικισμό όσων θέτουν το ψευδοδίλημμα μεταξύ του τεχνολογικού εγγραμματισμούκαι τεχνολογικού αναλφαβητισμού. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και εκείνοι που της αποδίδουν ανθρωποβόρα γνωρίσματα και διαβλέπουν ηθικά προβλήματα, θεωρώντας ότι υπονομεύει την κριτική σκέψη, τη φαντασία και τη δημιουργικότητα του μαθητή, καθιστώντας τον αδύναμο για ανάγνωση – επίγνωση και κατάγνωση, καθώς «ανέγνω αλλά ουκ έγνω, ει γαρ έγνω, ουκ αν κατέγνω»[1] (παραφράζοντας τα λόγια του Μ. Βασιλείου:) οδηγώντας τον σε πολιτισμική και κοινωνική αλαλία.

Εκείνο που θα ήθελα να τονίσω είναι ότι η χρήση των νέων τεχνολογιών δεν επιτρέπεται να διεκδικεί θέση αποκλειστικότητας και αποκλεισμού. Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο τεχνοκρατική διαδικασία αλλά πρωτίστως κοινωνική διεργασία. Μήπως να επανεξετάσουμε το ενδεχόμενο το εκπαιδευτικό σύστημα να προάγει έναν πολιτιστικό σνομπισμό, προωθώντας τους αποφοίτους της μέσης εκπαίδευσης σε οικονομικό και θετικό προσανατολισμό, περιφρονώντας την παραδοσιακή μας κουλτούρα και τις ανθρωπιστικές σπουδές; Γιατί οι μεγάλες επενδύσεις τείνουν να κατευθύνονται προς τα πεδία της επιστήμης και της τεχνολογίας, ενώ οι τέχνη και ο πολιτισμός πορεύονται με τα περισσεύματα. Η «επιστήμη έχει γίνει η τέχνη του αιώνα μας», όπως επιβεβαιώνει και ο ιστορικός της μικροβιολογίας H.F. Judson.

Ο ανθρωπισμός και η τεχνολογία δεν πρέπει να εκλαμβάνονται ως αντίθετοι πόλοι, ως κάθετα διαχωρισμένοι τομείς, αλλά διασταυρούμενες γραμμές, ζωοποιά αλληλένδετες φλέβες στο σώμα της διδασκαλίας και της εξέλιξης. Η ποίηση να συνδυάζεται με τη δημιουργικότητα και την επιστήμη, η φαντασία του καλλιτέχνη με την επινοητικότητα του ερευνητή, η φυσική με τη φιλοσοφία, η τεχνική γνώση με το παρασκήνιο του θεάτρου.

Η ταύτιση του πολιτισμού και του ανθρωπισμού με φοβικό σύνδρομο εξέλιξης αφενός, αλλά και η τεχνολογική δυστοπία αφετέρου, οδηγούν σε στασιμότητα το εκπαιδευτικό σύστημα, εκθέτοντας την νεοελληνική παθογένεια και τις οιδηματικές διαστάσεις της, το ψεύδος των επιφαινομένων και το συνειδησιακό κενό παντός υπευθύνου. Να έρθει επιτέλους η στιγμή που το μοίρασμα της τράπουλας στο πολιτικό παιχνίδι να μοιράσει όχι κέρδη αλλά ευθύνες και υποχρεώσεις και η εκπαίδευση να μην είναι ο άσος στο μανίκι κάποιου παίκτη, ούτε η ΕΒΕ και η αγωνία χιλιάδων υποψηφίων πεδίο στροβιλωδών συγκρούσεων στο χαρτοπαίγνιο των κομμάτων.

Εύχομαι επιτυχία όχι στους μαθητέςμας που εξετάζονται- αυτοί την έχουν εξασφαλίσει –  αλλά στους επόμενους κυβερνώντες, υπουργούς και εκπαιδευτικούς που θα δοκιμασθούν επί ξηρού ακμής.

[1]Μτφρ : «διάβασε αλλά δεν κατάλαβε, αν καταλάβαινε, δεν θα καταδίκαζε»

(#) Η Σοφία Μαργαρίτη είναι φιλόλογος – συγγραφέας εκδόσεων Ζήτη με καταγωγή από τη Νάξο

Δείτε εδώ το βιογραφικό της


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Ενοικίαση γκαρσονιέρας στον Αγιο Πολύκαρπο

Ενοικίαζεται γκαρσονιέρα στον Αγιο Πολύκαρπο έξω από τη πόλη της Νάξου

Μπορεί η τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ) να πάρει την εξουσία από τα χέρια του ανθρώπου;

Σύμφωνα με τον ιδρυτή της PauseAI, ισχυρά συστήματα ΑΙ όπως το ChatGPT θα μπορούσαν σύντομα να γίνουν πιο έξυπνα από τους ανθρώπους ή ακόμη και να τους χειραγωγήσουν.

Πότε καταβάλλεται το δώρο Χριστουγέννων και πόσα χρήματα δικαιούνται οι εργαζόμενοι

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για το Δώρο Χριστουγέννων και πώς μπορείτε να υπολογίσετε οnline το ποσό που δικαιούστε

Σαντορίνη: Ο Εμποροεπαγγελματικός Σύλλογος Θήρας για την κανονιστική κοινόχρηστων χώρων

Αντιδράσεις για τις αυξήσεις στα τέλη κατάληψης κοινόχρηστων χώρων, της τάξης του 500% για τραπεζοκαθίσματα και κατάληψη κοινόχρηστου χώρου

Νάντια Σαλτερή: “Για άλλη μια φορά η Ν.Δ “ξεχασε” να μας πει την αλήθεια”

Η Ν.Δ για μια ακόμα φορά, κατά την συνήθη πρακτική της επιλέγει να παρουσιάζει μια δική της πραγματικότητα, πανηγυρίζοντας και στήνοντας «φιέστες», για  αυτά που πέτυχε ο Νίκος Ανδρουλάκης

Νικ. Πιτταράς: “Με αγάπη και υπομονή ωριμάζει το τυρί μας γιατί είναι …ζωντανό” (video)

Η παρουσία του Νίκου Πιτταρά στην εκπομπή "Καλημέρα" του ΣΚΑΙ όπου μίλησε για την πορεία της τυροκομικής μονάδας αλλά και την διάκριση των Ναξιώτικων τυριών στον διαγωνισμό World Cheese Awards 2024 (video)

Νάξος: Το “Blue Star Delos” δεν μπόρεσε να παραμείνει στο λιμάνι, έφυγε νωρίτερα για Πάρο

Το Blue Star Delos το απόγευμα του Σαββάτου δεν μπόρεσε να παραμείνει με ασφάλεια στο λιμάνι της Νάξου

Καιρικές Συνθήκες: Στα 121 χιλιόμετρα την ώρα (ριπές) η ένταση ανέμου στην Κάρυστο (πίνακας)

Οι Κυκλάδες χθές Σάββατο βίωσαν μία παράξενη εμπειρία με την ένταση των ανέμων να περνάνε και τα 100 χιλιόμετρα την ώρα.. (πίνακας)

Κυκλάδες: Βλέποντας από ψηλά την Κύθνο

Απολαύστε το απίστευτο τοπίο του πανέμορφου νησιού των Κυκλάδων.

National League 1: Ο Λιανός τιμώρησε τον ΑΠΑΣ και νίκη για τον ΟΦΗ στη Νάξο

Ο ΟΦΗ επέστρεψε στις νίκες επικράτησε στη Νάξο του ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia με 63-60 - Ανησυχία στους Ναξιώτες για τον Οικονομόπουλο - Επόμενη αναμέτρηση εντός έδρας με Εσπερο Καλλιθέας

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Το “Blue Star Delos” δεν μπόρεσε να παραμείνει στο λιμάνι, έφυγε νωρίτερα για Πάρο

Το Blue Star Delos το απόγευμα του Σαββάτου δεν μπόρεσε να παραμείνει με ασφάλεια στο λιμάνι της Νάξου

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας