Τρίτη, 1 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΑπόψειςΝάξος - Μ. Σέργης: Τι σημαίνει "Πάμενε να κοροϊδέψομενε τσοι (α)πεθαμένοι!"

Νάξος – Μ. Σέργης: Τι σημαίνει “Πάμενε να κοροϊδέψομενε τσοι (α)πεθαμένοι!”

|

Όταν κάποιοι συγχωριανοί μου παλαιότερα (αναφέρομαι στον 20ό αιώνα μέχρι και τη δεκαετία του ’70) τελείωναν τη «φεγγέρα» τους (vegghera), την εσπερίδα τους, σε κάποιοι συγγενικό / φιλικό σπίτι, ανάμεσα στις φράσεις που συνήθιζαν να εκφέρουν [π.χ., «πάμενε για τα τσόλια», για τα φτωχικά μας κλινοσκεπάσματα, ή «πάμενε να κοιντηνέψομενε» (έχω γράψει παλαιότερα για τη λέξη «*κοιτηνεύω»)] ήταν κι αυτή που μελετώ στο σημερινό σύντομο σημείωμα: «Πάμενε να κοροϊδέψομενε τσοι (α)πεθαμένοι!»

Κείμενο του Μανόλη Σέργη (*)

Οι σχέσεις νεκρών και ζώντων αρχαιόθεν (μένω αποκλειστικά στην ελληνική περίπτωση) διακρίνονταν από τα εξής στοιχεία, όπως διεξοδικά έχω παρουσιάσει στο βιβλίο μου Διαβατήριες τελετουργίες στον μικρασιατικό Πόντο (Ηρόδοτος, 2007).

Οι νεκροί κατά τη λαϊκή αντίληψη εθεωρούντο επίζηλα όντα, μοχθηρά, απαιτητικά, ιδίως προς τους συγγενείς τους. Στερημένοι τη χαρά της ζωής εξεδήλωναν φθόνο για τους επιζώντες που συνέχιζαν να χαίρονται τις μεγάλες ή μικρές της χαρές.

Οι ζώντες, από την άλλη πλευρά, φρόντιζαν παντοιοτρόπως να μηδενίσουν τον προαναφερθέντα φθόνο. Προς τούτο είχαν καθιερώσει συγκεκριμένες πρακτικές παρεμπόδισης της επιστροφής τους επί γης (ποιος δεν έχει ακούσει τη λαϊκή πρόληψη ότι οι νεκροί εξέρχονται τη νύχτα από τον τάφο τους και, το χειρότερο, ότι κυκλοφορούν ανάμεσα στους ζώντες ως κακοποιοί βρικόλακες). Αναφέρω ενδεικτικά κάποιες τέτοιες πρακτικές:

♦ Κατά την έξοδο του νεκρού από την κατοικία του έθραυαν μια κανάτα με νερό. Η λαϊκή ερμηνεία της συγκεκριμένης τελετουργικής δράσης από το Γλινάδο μάς λέει ότι αποσκοπούσε στο να είναι «δροσερή η ψυχή του» στη νέα αιώνια κατοικία του ή το νερό, ως διαβατήριο μέσον, να την οδηγήσει γρηγορότερα και ασφαλέστερα στα «δώματα του Άδη».

♦ Έχυναν νερό γύρω από τον τάφο του κυκλικά, δημιουργούσαν δηλαδή γύρω από τη νέα κατοικία του έναν συμβολικό κύκλο προστασίας. Αυτόν τον ίδιο κύκλο δημιουργούσαν με περικλεισμό του νεκρού στον τάφο του, δημιουργώντας κινούμενοι κύκλους συμβολικούς γύρω από τη νέα του κατοικία: Απέκλειαν το «κακό πνεύμα» του νεκρού εντός συγκεκριμένου κύκλου, όπως, θυμίζω, αντιθέτως, με τον «περισχοινισμό» ενός χωριού απέκλειαν τις έξωθεν εισερχόμενες (π.χ.) σε ένα χωριό ασθένειες, αποτρέποντας την είσοδό τους σ’ αυτό.

♦ Επέλεγαν τη θέση του νεκροταφείου του χωριού στην αντίπερα όχθη κάποιου ποταμού, όπου αυτός υφίστατο, για να αποτελεί φραγμό προστασίας στην κοινότητα (το υγρό στοιχείο και πάλι μέσον προφύλαξης). Η πρακτική μάς θυμίζει τον Αχέροντα της αρχαιοελληνικής μυθολογίας, τον οποίο έπρεπε να διαπλεύσει ο Χάρων με την περιβόητη βάρκα του, φορτωμένη νεκρούς για να τους μεταφέρει στον Άδη.

♦ Καθ’ όλη την εκφορά του νεκρού το κεφάλι του βρισκόταν, εν σχέσει προς τα πόδια του, πίσω, για να μην μπορεί εκείνος να στρέψει το πρόσωπό του προς τα εκεί ή να αποτυπώσει τη διαδρομή για την επιστροφή του.

Παράλληλα, απέβλεπαν στον εξευμενισμό τους, στη συμφιλίωση με το πνεύμα του. Θυμηθήτε:

■ τα «κτερίσματα» (τα προσωπικά τους αντικείμενα, την κυρίως υλική ικανοποίηση του νεκρού) που συνέθαπταν με κείνους, πρακτική που τους αφαιρούσε κάθε αφορμή να επιστρέψουν και να τα διεκδικήσουν (απόδειξη, ταυτοχρόνως της πίστης τού «παραδοσιακού» ανθρώπου στην «άλλη ζωή», στην οποία οι νεκροί συνεχίζουν την επίγεια)

■ τα απαραίτητα μνημόσυνα (είναι οι «μνῆμαι» ή οι «μνεῖαι» των Βυζαντινών, που τελούνταν συνήθως την τρίτη, την ένατη και την τεσσαρακοστή ημέρα μετά από τον θάνατο)

■ την αποχή από εκδηλώσεις που προξενούσαν χαρά και ηδονή

■ τη χρήση μαύρων ενδυμάτων ως ένδειξη πένθους («πάντες οι νεκρούς θρηνούντες μέλανα περιβάλλονται», Ιωάννης της Κλίμακος)

■ την ατημελησία των ανδρών (αξύριστοι επί 40ήμερο) και των γυναικών (απλυσία), κλπ. κλπ.

Μία από αυτές τις προστατευτικές – εξευμενιστικές πρακτικές ήταν και η «λεκτική τελετουργία» «Πάμενε να κοροϊδέψομενε τσοι (α)πεθαμένοι!». Τι σημαίνει αυτή, σύμφωνα με τα όσα προηγήθηκαν εδώ; Πάμε να κοιμηθούμε, να γίνουμε κι εμείς προσωρινά νεκροί, «γεγονός» που θα προκαλέσει και την καταστολή της ζήλειας των τεθνεώτων, θα τους ηρεμίσει, άρα θα αποφύγουμε την μήνιν τους…

Θυμίζω ότι ο θεός / δαίμων Ύπνος στην αρχαία ελληνική μυθολογία ήταν δίδυμος αδερφός με τον Θάνατο, και ότι ο ύπνος εθεωρείτο ένας μικρός θάνατος. «Ο Ύπνος είναι πρόσκαιρος θάνατος και ο Θάνατος αιώνιος Ύπνος» γράφει κάπου ο Ευριπίδης, «μνήμα της νυκτός» αποκαλεί ο Αριστοτέλης τον ύπνο, «Πλάτων έφησε τον μεν ύπνον ολιγοχρόνιον θάνατον, τον δε θάνατον πολυχρόνιον ύπνον», «Ύπνος ουδέν εστιν ή θάνατος πρόσκαιρος και εφήμερος τελευτή» (Ιω. Χρυσόστομος), Ο θάντος ήταν «αιέννυπνος» με άλλα λόγια.

Άρα, κοιμώμενοι οι Γλιναδιώτες πρόγονοί μου περιέπιπταν δήθεν στην κατάσταση των νεκρών, εξομοιώνονταν προσωρινώς μ’ αυτούς, τους εξιλέωναν μετατιθέμενοι στη δική τους «τάξη πραγμάτων». Βεβαίως ενυπήρχε σ’ αυτούς ο φόβος μην ο προσωρινός νυκτερινός ύπνος μετατραπεί σε αιώνιο του θανάτου. Από τους/τις πολύ παλαιότερους/ες πληροφορητές/τριές μου γνωρίζω τους διαφόρους τρόπους τους οποίους μετέρχονταν για να αποφύγουν αυτή τη σύνδεση, αναφέρω εδώ ενδεικτικά το είδος των προσευχών που ανέπεμπαν στο Θείο. Το «πώς» και το «αν» ακόμη «θα ξημερώνουντανε» τους απασχολούσε πολύ…

Με την πάροδο των δεκαετιών, μιλώ πάντα για τον 20ό αιώνα, ο φόβος των επίζηλων νεκρών σχεδόν εξαλείφθηκε. Μετά το 1960 παρατηρώ πως οι περισσότεροι/-ες γνώριζαν πλέον (ή παραδέχονταν πλέον) ότι η φράση που αναλύω εδώ ήταν ένα λεκτικό παίγνιο, για να επαναφέρουμε έτσι στη συζήτησή μας τη διάκριση «παίγνιον» και παιχνίδι στον λαϊκό μας πολιτισμό ή τους όρους ορθολογισμός και «υπέρ λόγον αλήθειαι». Αλλά αυτό είναι θέμα ενός άλλου σημειώματος.

O επισυν. πίνακας «Ύπνος και Θάνατος» είναι έργο του J. W. Waterhouse (1894)

(#) Μανόλης Γ. Σέργης Ομότ. Καθηγητής του Δ. Π. Θράκης 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

“Εφυγε” ο Ναξιώτης καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Σ. Κορρές

Πέθανε σε ηλικία 85 ετών ο αρχαιολόγος και ομότιμος καθηγητής της Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Γεώργιος Σ. Κορρές. "Ο Γεώργιος Σ. Κορρές ήταν προσιτός...

ΑΑΔΕ: Σημαντική αύξηση εσόδων από ΦΠΑ

Η μελέτη της ΑΑΔΕ αποκαλύπτει θεαματική αύξηση των εσόδων από ΦΠΑ και ενίσχυση της διαφάνειας, χάρη στη σύνδεση POS – ταμειακών μηχανών και την ψηφιοποίηση των συναλλαγών

Πρώτη Απριλίου: Γιατί τα σχολεία θα λειτουργήσουν δύο ώρες λιγότερο;

Νέος εορτασμός στα σχολεία την 1η Απριλίου: «Κόβονται» 2 διδακτικές ώρες

Κακοκαιρία – Πάρος: Κλειστά τα σχολεία αύριο Τρίτη (01/04) λόγω καιρικών συνθηκών

Κακοκαιρία: Κλειστά όλα τα σχολεία αύριο Τρίτη 1η Απριλίου στην Πάρο

Κακοκαιρία – Μύκονος: Καταιγίδα στη … Χώρα και ήχησε το 112

Πλημμύρισαν τα σοκάκια στη Χώρα της Μυκόνου από την ισχυρή κακοκαιρία που πλήττει τις Κυκλάδες

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επαναλειτουργεί από σήμερα (31/03), επέστρεψε Αθήνα μία πτήση λόγω καιρικών συνθηκών

Επαναλειτουργεί αναβαθμισμένο το αεροδρόμιο Νάξου - Οι εργασίες που έγιναν και η επιστροφή αεροπλάνου στην Αθήνα λόγω καιρικών συνθηκών

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Αιγαίο – 2η ΥΠΕ: Αναζητούνται γιατροί για τα νησιά λίγες ημέρες πριν το Πάσχα

Αναζητούνται γιατροί για τα νησιά λίγες ημέρες πριν το Πάσχα – Οι αμοιβές και οι αρνήσεις

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

ΠΝΑΙ – Μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ: Απόφαση όπου ζητά την αποκατάσταση της ισονομίας

Την εφαρμογή της Oδηγίας του Συμβουλίου της ΕΕ περί επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά, ζητά από το Υπουργείο Οικονομικών το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Στέλιος Δεγαϊτας

Ενας νέος άνθρωπος - ο Στέλιος Δεγαίτας - έφυγε από τη ζωή το πρωί της Παρασκευής σε ηλικία μόλις 63 ετών

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Μιχάλης Βαλέτας

Ο αγαπημένος φούρναρης των παλιών χωραϊτών, ο Μιχάλης Βαλέτας έφυγε από τη ζωή - Τι αναφέρει στην ανάρτησή του ο Στράτος Φουτάκογλου

Νάξος – Σκαδό: Πένθος με την απώλεια του Νίκου Φάρκωνα

Φτωχότερη από σήμερα η τοπική κοινωνία του Σκαδού Νάξου - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Φάρκωνα

Νάξος – Εγγαρές: Εφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία

Σε ηλικία 45 ετών έφυγε από τη ζωή η Ελενα Κοντοπίδη, σύζυγος του γιατρού Δημήτρη Μπάκαλου - Αύριο (26/03) η εξόδιος ακολουθία στις Εγγαρές

Νάξος: Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά ή, αλλιώς, “γήπεδο εκρήξεων”…

Παιδική Χαρά Αγ. Μηνά: Ή, αλλιώς, «γήπεδο εκρήξεων»… Το σπασμένο τζάμι και η πετρούκλα μες στο σπίτι…

Νάξος – Αεροδρόμιο: Ανανεωμένο ανοίγει …πύλες την Δευτέρα 31 Μαρτίου (Photos)

Το Αεροδρόμιο "Απόλλων" της Νάξου ανοίγει τις.. πόρτες από την Δευτέρα 31 Μαρτίου - Τα έργα που γίνονται κι έρχονται (Photos)

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Νάξος – Λιμενικό Σώμα: Η ανακοίνωση για τον θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για τον αιφνίδιο θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα...

Εκτακτο – Αμοργός: Ισχυρός σεισμός 4.5 R με μικρό εστιακό βάθος

Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο γνωστό ρήγμα Ανύδρου πιο κοντά όμως στην Σαντορίνη - Το εστιακό βάθος του σεισμού εντοπίζεται στα 5,6 χιλιόμετρα