Το άρθρο 174 της συνθήκης της Λισαβόνας επιτάσσει στα κράτη μέλη της Ε.Ε να εφαρμόζουν ειδικές πολιτικές για τις περιοχές που πλήττονται από σοβαρά και μόνιμα δημογραφικά προβλήματα, όπως οι νησιωτικές.
Της Νάντια Σαλτερή (*)
Η Ν.Δ με τις πολιτικές που έχει εφαρμόσει από το 2019 που ανέλαβε την εξουσία, βαθμολογείται με κάτω από την βάση σε θέματα Νησιωτικής Πολιτικής, παρόλο που το Κυβερνών Κόμμα, υπερεκπροσωπείται στις περισσότερες νησιωτικές περιοχές τόσο σε επίπεδο Κοινοβουλίου, όσο και σε επίπεδο Περιφερειακής αρχής.
Μέσα σε ένα τόσο ευνοϊκό πολιτικό περιβάλλον θα περίμενε κανείς να έχει βελτιωθεί σημαντικά η ζωή των νησιωτών και ο παράγοντας της νησιωτικότητας να ήταν στο επίκεντρο των Κυβερνητικών πολιτικών, οι προσδοκίες όμως απέχουν παρασάγγας από
την πραγματικότητα.
1. Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου απαξιώνεται όλο και περισσότερο καθώς παρατηρούνται πολυετείς καθυστερήσεις στις πληρωμές του, που αποδεικνύουν την κυβερνητική αδιαφορία για την καθημερινότητα των νησιωτών, κατοίκων και επαγγελματιών.
2. H αδιαφορία για την εκπόνηση και εφαρμογή ενός ολιστικού σχεδίου για την αντιμετώπιση του προβλήματος της λειψυδρίας και η αδιαφορία για την κατασκευή έργων που θα συνέβαλαν στην αντιμετώπισή της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αδιαφορίας εκ μέρους της κυβέρνησης αποτελεί η μη υλοποίηση του έργου του φράγματος του Τσικαλαριού στην Νάξο, ένα έργο που θα έλυνε σε μεγάλο βαθμό το αρδευτικό πρόβλημα της Νάξου και των αγροτών της, καθώς θα αποτελούσε το μεγαλύτερο νησιωτικό φράγμα, χωρητικότητας 3 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων νερού. Ωστόσο το συγκεκριμένο εμβληματικό έργο παραμένει για χρόνια στα χαρτιά, παρά τις συνεχείς κυβερνητικές διαβεβαιώσεις και εξαγγελίες.
3. Η τραγική κατάσταση του Ε.Σ.Υ στις νησιωτικές περιοχές με τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνικές υποδομές σε συνδυασμό με την έλλειψη πτητικών μέσων και βάσεων αεροδιακομιδών , καθιστούν τους πολίτες των νησιών πολίτες δεύτερης κατηγορίας.
4. Τα ελάχιστα ενδονησιωτικά δρομολόγια και η προβληματική διασύνδεση των μικρών νησιών , ειδικά κατά τους χειμερινούς μήνες , αποτέλεσμα μιας ολιγοπωλιακής ακτοπλοϊκής πολιτικής που ασκεί η κυβέρνηση, η έλλειψη βασικών δημόσιων υπηρεσιών στα μικρά νησιά, η υποστελέχωση τους, τα κενά στα σχολεία, δυσκολεύουν αφάνταστα την καθημερινότητα των μόνιμων κατοίκων.
5. Η πολεοδομική αυθαιρεσία, στα μεγαλύτερα νησιά ως απόρροια και της καθυστέρησης στην εφαρμογή του χωροταξικού σχεδιασμού.
6. Η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου σχεδίου τουριστικής ανάπτυξης για τα νησιά που θα λάμβανε υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε νησιού και η έλλειψη περιβαλλοντικής προστασίας των ευαίσθητων αρχιτεκτονικών και οικολογικών συστημάτων τους που οδηγεί ανάμεσα σε άλλα και σε απαξίωση των νησιών ως προορισμό.
Οι πολίτες των Νησιών μας αξίζουν σίγουρα καλύτερα, από μια Κυβέρνηση που τους απαξιώνει και τους αντιμετωπίζει ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, ως εκ τούτου θα θέσουν ψηλά τον πήχη όταν κληθούν να αποφασίσουν για την καθημερινότητα τους στις επόμενες Εθνικές Εκλογές.
- Η Νάντια Σαλτερή είναι Δικηγόρος και Αναπληρώτρια Γραμματέας του Τομέα Επιστημόνων ΠΑ.ΣΟ.Κ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ