Η κρίση στη Μέση Ανατολή έρχεται να προσθέσει ένα ακόμα «αγκάθι» στη διεθνή ταξιδιωτική αγορά, που προσπαθεί να «αναρρώσει» από την πανδημία που την έπληξε ενόσω βρισκόταν ήδη αδύναμη από την δεκαετή οικονομική ύφεση.
Του Νότη Μαρτάκη (*)
Η αναπροσαρμογή της τακτικής προσέγγισης των αγορών αποτελεί περισσότερο παρά ποτέ ανάγκη κάθε τουριστικού προορισμού.
Οι αναλυτές λένε ότι η ευαίσθητη παγκόσμια οικονομία, η οποία βρίσκεται σε αστάθεια λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, απειλείται από τον κύκλο βίας στο Ισραήλ.
Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Northern Trust Καρλ Τανενμπάουμ επισημαίνει τον τρόμο που επικρατεί στις αγορές λόγω του πολέμου στο Ισραήλ και της πιθανότητας να βυθίσει την παγκόσμια οικονομία.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο δηλώνει πως «ο ρυθμός της παγκόσμιας οικονομικής ανάκαμψης επιβραδύνεται, μια προειδοποίηση που έρχεται καθώς ένας νέος πόλεμος στη Μέση Ανατολή απειλεί να ανατρέψει μια παγκόσμια οικονομία που ήδη ταλαντεύεται εδώ και χρόνια από αλληλο – επικαλυπτόμενες κρίσεις».
Μπροστά σε αυτή τη συγκυρία που έρχεται να διαδεχθεί την πολύχρονη οικονομική ύφεση, τη μετέπειτα πανδημία και την ενεργειακή κρίση που ήδη βιώνουμε, όταν αναφερόμαστε στον βιώσιμο τουρισμό πρέπει να λάβουμε υπόψη και κάποιους άλλους παράγοντες που εμφιλοχωρούν παίζοντας σημαντικό ρόλο στην τουριστική επιβίωση και ανάπτυξη ενός προορισμού.
Αναφέρομαι στην αναγκαιότητα βελτίωσης του επιπέδου υπηρεσιών που αποτελούν το μοναδικό κρίσιμο παράγοντα ανάδειξης του όποιου συγκριτικού πλεονεκτήματος διαθέτει η χώρα μας και κάθε τουριστικής περιοχής, χωριστά.
Μιλώντας πρόσφατα για το μέλλον του τουρισμού στην Ελλάδα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου «Greece Talks, ο Ρόλος του Τουρισμού στο Μέλλον της Ελλάδας», που διοργανώνουν στο Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος, το Travel.gr και το Πρώτο Θέμα δήλωσε : «Είναι λάθος να μετράμε μόνο τον αριθμό των επισκεπτών, αυτό που μετράει είναι το οικονομικό αποτύπωμα».
Πριν τρία και πλέον χρόνια, το Μάϊο του 2020, σε άρθρο μου στο Naxos Press είχα επισημάνει ότι «πρέπει να γίνει άμεσα αντιληπτό, ότι ο Τουρισμός, ως οικονομική δραστηριότητα, μετρά τις επιδόσεις του περισσότερο σε εισπράξεις και λιγότερο σε αφίξεις. Το θέμα λοιπόν δεν είναι μόνο να υπολογίζουμε “κεφάλια” αλλά κεφάλαια». Αυτό, με απλά λόγια, σημαίνει ότι οφείλουμε να αναπροσαρμόσουμε την τακτική μας προσεγγίζοντας τον έναν που μπορεί να ξοδέψει όσο οι δέκα.
Για να το επιτύχουμε αυτό, που θα μας δώσει διέξοδο απέναντι και στο θέμα της βιωσιμότητας που ως όρος είναι ….. της μόδας, απαιτείται αναβάθμιση του επιπέδου ποιότητας υπηρεσιών και, φυσικά, της ασφάλειας που, έστω με διαφορετικό περιεχόμενο κάθε φορά, παραμένει πάντα επίκαιρο.
Η προσέγγιση όμως του στόχου της υψηλής ποιότητας αλλά και της ασφάλειας, απαιτούν σειρά πρωτοβουλιών και δράσεων εκ μέρους των παρόχων των τουριστικών υπηρεσιών που, μοιραία, επιβαρύνουν ακόμα περισσότερο το λειτουργικό κόστος των πάσης φύσεως καταλυμάτων. Πολύ περισσότερο των μικρομεσαίων που αποτελούν και τη «ραχοκοκαλιά» του κλάδου της φιλοξενίας στη χώρα μας. Ακόμα και η εστίαση επιβαρυμένη από το συνεχώς διογκούμενο κόστος τροφοδοσίας έχει λόγους να αναρωτιέται πώς θα βελτιώσει την ποιότητα όταν απειλείται η βιωσιμότητα της επιχείρησης.
Με λίγα λόγια, όταν μιλάμε για βιωσιμότητα, καλό είναι να βλέπουμε και τα περιθώρια βελτίωσης των κάθε είδους υπηρεσιών που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα. Αν αυτά τα περιθώρια είναι στενά και αν απειλούν την ίδια την επιχειρηματική επιβίωση, είναι εύλογο ότι ο στόχος δεν θα επιτευχθεί. Ταυτόχρονα, αν ο κάθε τουριστικός προορισμός επενδύει στη μαζικότητα της προσέλευσης των επισκεπτών, αδιαφορώντας για τις οικονομικές αντοχές τους αλλά και για τις προτιμήσεις και απαιτήσεις τους, προφανώς εθελοτυφλεί και είναι σε λάθος κατεύθυνση.
(*) Ο Νότης Μαρτάκης είναι Πρόεδρος της εταιρείας παροχής συμβουλών για τον τουρισμό MTC Group