Διανύουμε μια εποχή έντονου προβληματισμού σε ότι αφορά τον τουρισμό στην Ελλάδα. Κάποιοι ανησυχούν για την υπερφόρτωση του προορισμού τους εκπέμποντας μηνύματα του τύπου “γεμίσαμε, δεν αντέχουμε άλλους” και κάποιοι άλλοι εφησυχάζουν πιστεύοντας ότι κάτι θα “εισπράξουν” από το γενικότερο θετικό κλίμα, παραμένοντας άπραγοι.
Κείμενο: Νότης Μαρτάκης (*)
Το σημερινό μου σημείωμα έχει σκοπό να αφυπνίσει και τις δύο πλευρές, δεδομένου ότι ουδείς μπορεί να θεωρεί ότι “έχει τους τουρίστες στο τσεπάκι του”.
Αρκεί να κοιτάξουμε λίγο πέρα από το προφανές για να αντιληφθούμε ότι μια χώρα όπως η Ελλάδα με ελλειπή παραγωγική βάση οφείλει να λάβει σοβαρά υπόψη της τη συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της χώρας. Και όπως κάνει κάθε παραγωγική δραστηριότητα, θα πρέπει να αντιληφθεί ότι μαζί με τις προσελεύσεις των επισκεπτών πρέπει να μεριμνήσει για την ασφαλή και απρόσκοπτη υποδοχή και φιλοξενία τους.
Αυτό σημαίνει να λάβει τα αναγκαία μέτρα ώστε κάτοικοι και επισκέπτες να συμβιώνουν ομαλά και να μη φτάσουμε στο φαινόμενο της Ισπανίας που κυνηγάνε τους τουρίστες με τα νεροπίστολα για να τους διώξουν.
Και μπορεί οι Ισπανοί να έχουν αυτή την πολυτέλεια, εμείς οφείλουμε να κοιτάξουμε τον περίγυρό μας, που αρχίζει να γεμίζει από ανταγωνιστικούς “παίκτες”, όπως η Αίγυπτος, η Κροατία , ακόμα και η Αλβανία.
Σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιεύματα, η Αίγυπτος στοχεύει μεσοπρόθεσμα να φτάσει τα 30 εκατομμύρια επισκέπτες, η Κροατία έφτασε το 2023 τα 20,6 εκατομμύρια, ενώ η Αλβανία έκανε “ηχηρή” την παρουσία της στις διεθνείς αγορές τα τελευταία χρόνια.
Και ενώ οι Γερμανοί ετοιμάζονται και πάλι να επανακάψουν στην Αίγυπτο που διεκδικεί σημαντικό μερίδιο και από άλλους ταξιδιώτες χάρη σε μια μεγάλη εκστρατεία μάρκετινγκ παράλληλα με νέες επενδύσεις στις υποδομές και στον ξενοδοχειακό κλάδο, οι Αμερικανοί συνεχίζουν να επιλέγουν την Κροατία, με την πλειονότητα των τουριστών να προέρχεται από τη Γερμανία, την Ιταλία, τη Σλοβενία, την Αυστρία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία.
Την ίδια στιγμή το βλέμμα των διεθνών αγορών είναι στραμένο στην Αλβανία, που το 2023 κατέλαβε την 4η θέση παγκοσμίως για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση των διεθνών τουριστικών αφίξεων, καταγράφοντας αύξηση 56%, σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με όσα αναφέρει ρεπορτάζ της Βίκης Βαμιεδάκη στο news247.gr, “τα τελευταία χρόνια, αθόρυβα και ήρεμα η χώρα της Αλβανίας, ξεκίνησε να αναπτύσσει τον τουριστικό της τομέα οργανωμένα και συντεταγμένα. Μακριά από τον κόσμο για σχεδόν 50 χρόνια, η Αλβανία εργάζεται σκληρά για την εικόνα της, σε μια προσπάθεια να προσελκύσει τουρισμό. Και το καταφέρνει”.
Η γειτονική μας χώρα έφτασε μάλιστα να προσελκύει ακόμα και Έλληνες επισκέπτες χάρη στις προσιτές τιμές αλλά και στην εγγύτητα με τη βόρεια Ελλάδα.
Όλα τα παραπάνω παρατίθενται ως τροφή για σκέψη όσων εδώ στην Ελλάδα φροντίζουν με τον τρόπο τους να εκπέμπουν αρνητικά μηνύματα, αναδεικνύοντας με τη βοήθεια και κάποιων Μέσων Ενημέρωσης κάθε τι στραβό που συμβαίνει στον τόπο τους.
Και δεν είναι οι μόνοι. Υπάρχουν και άλλοι που, αντί να δούνε σοβαρά το θέμα της τουριστικής ανάπτυξης και προβολής, εστιάζουν σε ενέργειες εσωτερικής κατανάλωσης χωρίς σκέψη, ουσία και προοπτική.
Η αλήθεια είναι ότι ο “ξερολισμός” περισσεύει στη χώρα μας. Και σε κάποιες περιπτώσεις “αγγίζει” και κάποιους που έχουν αναλάβει θέσεις ευθύνης σε τοπικό επίπεδο, αγνοώντας προφανώς ότι οι κίνδυνοι από τη γειτονιά μας καραδοκούν.
(#) Ο Νότης Μαρτάκης είναι Πρόεδρος της εταιρείας παροχής συμβουλών για τον τουρισμό MTC Group