Τις επικρατούσες τάσεις της Βρετανικής αλλά και της διεθνούς ταξιδιωτικής αγοράς παρουσιάζει έκθεση του Παραρτήματος Γραφείων της MTC GROUP στο Λονδίνο εν όψει της διεθνούς έκθεσης World Travel Market που ανοίγει τις πύλες της τη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου στην πρωτεύουσα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας που πραγματοποίησε ο επικεφαλής του Παραρτήματος της εταιρίας Συμβούλων Τουρισμού κ. Niko Martikas, διαπιστώνονται τα παρακάτω :
1. Το 64% των ταξιδιωτών παγκοσμίως (ισχύει και για τους ταξιδιώτες του Ηνωμένου Βασιλείου) στοχεύουν να περικόψουν άλλους τομείς των προσωπικών τους δαπανών για να δώσουν προτεραιότητα στα ταξίδια αναψυχής. Οι Gen Z και οι Millennials πάνε ένα βήμα παραπέρα, επιβεβαιώνοντας ότι σχεδιάζουν επίσης να ξοδέψουν περισσότερα για ταξίδια στο 2024.
2. Βιωσιμότητα! Βιωσιμότητα ! Βιωσιμότητα! Είναι παντού, και ο κόσμος πρέπει πραγματικά να δείξει πως το κατανοεί και να μη μείνει απλά στα λόγια. Όταν προορισμοί, ξενοδοχεία και θέρετρα ακολουθούν το λεγόμενο “Green Wash” ως προς τις υποσχέσεις τους, η άνοδος των αρνητικών κριτικών στις παγκόσμιες ειδήσεις είναι το φυσικό επακόλουθο
3. Το φαγητό, ο πολιτισμός, η ζωντανή μουσική (συναυλίες) και οι σύνδεση μεταξύ αυτών, οδηγούν σε εμπνευσμένες αποφάσεις για ταξίδια αναψυχής, καθώς οι άνθρωποι δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα στην αγορά εμπειριών. Το επόμενο έτος, οι λάτρεις του καλού φαγητού θα κυριαρχήσουν, με τις γαστρονομικές εμπειρίες να έχουν προτεραιότητα παγκοσμίως και από γενιά σε γενιά. Παράλληλα, οι άνθρωποι θα ταξιδεύουν με στόχο να μάθουν για άλλους πολιτισμούς, να μάθουν την κουλτούρα τους και να συνδεθούν με άλλους
4. Υποτουρισμός – εξερεύνηση λιγότερο γνωστών προορισμών – Ρουμανία/Αλβανία/Σλοβενία πιθανότατα θα σημειώσουν μερικές από τις μεγαλύτερες αυξήσεις στους τουριστικούς δείκτες όσον αφορά τις χώρες της Ευρώπης. Το παράδειγμα αυτών των χωρών μπορεί να δώσει πολύτιμες γνώσεις για τους λιγότερο γνωστούς προορισμούς στην Ελλάδα.
5. Slow travel: H επανάσταση της “εισόδου” των ηλεκτρικών ποδηλάτων στον χερσαίο τουρισμό και στον τουρισμό εξερεύνησης – αύξηση των ταξιδιών με τρένο
6. Τα παιδιά είναι προτεραιότητα για το Ηνωμένο Βασίλειο – ΗΒ: Αύξηση των διαδραστικών , εξερευνητικών οικογενειακών διακοπών. Άνοδος της νέας αγοράς «tween» που επικεντρώνεται στις οικογενειακές διακοπές για εφήβους και νέους ενήλικες.
7. Η τεχνητή νοημοσύνη θα γίνει βασικός παράγοντας στη λήψη αποφάσεων όσο προχωράμε. Οι προορισμοί και τα θέρετρα πρέπει να παρακολουθούν προσεκτικά την παρουσία τους στο διαδίκτυο. Η σταδιακή εξοικείωση της Gen-Z -αλλά και των παλαιότερων γενεών -με την τεχνολογία, θα επηρεάσει τον τρόπο με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη παρουσιάζει ταξιδιωτικές -και όχι μόνο-επιλογές και προσφορές
8. Ψυχαγωγία: συνδυάζοντας την επιχειρηματικότητα και την αναψυχή, τα ταξίδια θα συνεχίσουν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις βασικές μεγάλες πόλεις και θέρετρα. (βλ. σε συνδυασμό με το σημείο 3)
9. Οι ψυχρότεροι προορισμοί θα είναι από τους πρωταγωνιστές του 2024 – λαμβάνοντας υπόψη τα κύματα καύσωνα και τον πολύ άστατο καιρό γύρω από τη Μεσόγειο, πράγμα που πλέον δεν αποτελεί έκπληξη.
10.Transformational holidays: ευεξία, γυμναστική, μαγειρική θα συνεχίσουν να αυξάνουν την επιρροή τους στις ταξιδιωτικές τάσεις.
Κάτι ακόμη που αξίζει να σημειωθεί είναι η σταδιακή παρέλευση της μόδας των digital nomads, καθώς όλο και περισσότερες εταιρείες ενθαρρύνουν τον κόσμο να επιστρέψει στην εργασία του γραφείου. Δεν θα εξαφανιστούν, αλλά σίγουρα θα μειωθούν στο κοντινό μέλλον. Ωστόσο, οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να αναζητούν πιο προσιτές χώρες για να εργαστούν, εάν ο κλάδος/η τεχνογνωσία τους μπορεί να το υποστηρίξει.
Ειδικά για την Ελλάδα το slow tourism και ο υποτουρισμός (ο υπερτουρισμός λαμβάνει ήδη τεράστιες αρνητικές ταξιδιωτικές αναφορές και θα επηρεάσει τις επιλογές που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη) θα έχουν μελλοντικά μεγάλο αντίκτυπο, υποχρεώνοντας τις περιοχές και τα θέρετρα να δομήσουν έξυπνες εκστρατείες για την ενθάρρυνση και διατήρηση αυτών των μορφών τουρισμού, που επιτρέπουν στους ταξιδιώτες να περνούν περισσότερο χρόνο εξερευνώντας μια μικρότερη ταξιδιωτική περιοχή και, κατά συνέπεια, να προσφέρουν περισσότερα τοπικά οικονομικά οφέλη. Αν και η Ελλάδα είναι ένας πολυταξιδεμένος προορισμός, εκείνες οι περιοχές που δεν έχουν ακόμη εξερευνηθεί και αναπτυχθεί πλήρως, είναι καιρός να λάμψουν.