Πέμπτη, 17 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΑπόψειςΚ. Σκαρβέλης: “Το Σχολείο του Χθες, του Σήμερα και … του Αύριο....

Κ. Σκαρβέλης: “Το Σχολείο του Χθες, του Σήμερα και … του Αύριο. Γιατί όχι για ένα Σχολείο του 21ου αιώνα; (μέρος δεύτερον)

|

“ Το Σχολείο του Χθες, του Σήμερα και … του Αύριο. Γιατί όχι για ένα Σχολείο του 21ου αιώνα; ” … Κείμενο του Κωνσταντίνου Σκαρβέλη (*) με ζητούμενο την προσέγγιση πάνω στο σύγχρονο σχολείο..

Χθες παρουσιάσαμε το πρώτο μέρος.  Σήμερα, το δεύτερο μέρος και ο επίλογος της τοποθέτησης του κου Σκαρβέλη

Ενότητα 3η

Ένα πρώτο σημάδι της δυσφορίας των νέων, στο σχολείο, είναι αυτό που μια μερίδα το ονομάζει “πλήξη” κοινώς “βαριεστημάρα”.

Ποιοι πλήττουν; : Αυτοί που “τα παίρνουν” πιο γρήγορα και που βρίσκουν ότι οι ρυθμοί είναι πολύ αργοί. Αυτοί που χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να κατανοήσουν και να αφομοιώσουν και που νιώθουν “χαμένοι”. Αυτοί που έχουν ανάγκη να “κινούνται” για να μάθουν, που αναζητούν τους εξωτερικούς χώρους (εκτός σχολείου), όπως μουσεία, βιβλιοθήκη, εργαστήρια…

Στιγματίζοντας τους νέους που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τον ίδιο ρυθμό με τους άλλους, το σχολείο, αντί να ευνοεί μια συλλογική προαγωγή, οδηγεί, συχνά, τους νέους να ενσωματώσουν την ιδέα ότι ο αποκλεισμός (εξοστρακισμός) πρέπει να αποτελεί τον κανόνα. Έτσι, δημιουργείται κι ένας τύπος κοινωνίας !

Η συλλογική προαγωγήδεν επιτυγχάνεται με το να παρέχεται σ’ όλους τους μαθητές ο ίδιος τύπος διδασκαλίας (στο όνομα, δήθεν, της ισότητας των ευκαιριών), χωρίς να λαμβάνεται, ταυτόχρονα, υπ’ όψη η διαφορά στις ατομικές ανάγκες, η ταχύτητα και η ευκολία αφομοίωσης της διδακτικής ύλης, που παρουσιάζει μεγάλη μερίδα μαθητών.

Κι όμως, η ιδέα ότι πολλοί δρόμοι, εκμάθησης – διδασκαλίας, μπορούν να οδηγήσουν στο ίδιο γνωστικό αποτέλεσμα, πρέπει να μας εμπνεύσει.

Ένα δεύτερο σημάδι της δυσφορίας των νέων είναι αυτό που αισθάνονται, και μια μερίδα το αποκαλύπτει, ως “ψυχική οδύνη” , “ψυχολογικό τραύμα”. Μερίδα των νέων πέφτει θύμα κακότροπης συμπεριφοράς από συμμαθητές τους, που τους κάνει να νιώθουν “σαν ξένοι”, απομονωμένοι και περιθωριοποιημένοι,

Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί, παρ’ όλο που πολλοί θα το ήθελαν, πιεσμένοι από ένα ανελέητο πρόγραμμα, δε βρίσκουν αρκετό και κατάλληλο χρόνο για να εστιάσουν την προσοχή των νέων σ’ ό,τι είναι, γι’ αυτούς, το σημαντικότερο : να τους διδάξουν την ενσυναίσθηση, την αλληλεγγύη, τη δεξιότητα να διακρίνουν και να απωθούν κάθε είδους εκφοβισμού ή βίας, να προβληματιστούν στη συμμόρφωση των κανόνων λειτουργίας μιας ομάδας.

Διαπιστώνεται, όλο και περισσότερο, όλο και σοβαρότερα, πως η δυσφορία των εφήβων είναι τόσο καταπιεστική που δεν μπορούν εύκολα να την εξωτερικεύσουν, να την μοιραστούν με άλλους, να την αναγνωρίσουν. Το 1/3 των ερωτηθέντων, σε μία έρευνα, εφήβων – μαθητών αναγνωρίζει ότι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν έχουν σοβαρές επιπτώσεις στη σχολική διαδρομή τους και στη σχέση τους με τρίτους. Γι’ αυτό, συχνότατα, προστρέχουν, πάνω από το 85%, σε  “παρακαμπτήρια” μέσα, όπως η οθόνη!

Το σημερινό σχολείο δίνει προτεραιότητα στη μεταφορά γνώσεων. Αυτή η προτεραιότητα ακυρώνεται, εκ των πραγμάτων, από την ύπαρξη και λειτουργία των φροντιστηρίων, καθώς και από την χρήση του διαδικτύου.

Το νέο σχολείο θα πρέπει να εμπνευστεί από την προσπάθεια μιας μερίδας εκπαιδευτικών, που δίνουν, εξίσου, σημασία και αναβαθμίζουν τη διδακτική ύλη, εμπλουτίζοντας την με στοιχεία που στοχεύουν στην ανάπτυξη της προσωπικότητας και στην ευεξία των μαθητών τους.

Κράτη, που επέτρεψαν την ύπαρξη και λειτουργία, αλλά και που συνεχίζουν να ενισχύουν τη δημόσια εκπαίδευση, με διδασκαλία και προγράμματα εμπνευσμένα από ευφυείς παιδαγωγούς, όπως οι : Freinet, Montessori,Steiner, Neil (summerhill), έχουν να επιδείξουν εξαιρετικά αποτελέσματα.

Ας τους πάρουμε ως παραδείγματα προς μίμηση, εκμεταλλευόμενοι την εμπειρία τους και μαθαίνοντας από τις τυχόν ελλείψεις και αδυναμίες τους.

Σχολείο
Σχολείο

Ενότητα 4η

Ήδη, από τον 16ο αιώνα, ο Μισέλ ντε Μονταίν, Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας, επηρεασμένος από τον Πλάτωνα και όχι μόνο, ασκώντας θετική κριτική στο ήδη, υπάρχον εκπαιδευτικό σύστημα, πρότεινε να δοθεί προτεραιότητα στην κατανόηση και στην αναλυτική σκέψη και λιγότερο στην αποστήθιση, καθώς, επίσης, στην εκπαιδευτική έρευνα, στην επικοινωνία με τους ανθρώπους και στην παρατήρηση των πραγμάτων και λιγότερο στην ανάγνωση των βιβλίων.

Βασικό στοιχείο για να επιτευχθεί η ανανέωση – αναγέννηση του εκπαιδευτικού συστήματος είναι η εξασφάλιση της συνεργασίας, μέσα από συνέργεια, τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των γονέων και μαθητών.

Εδώ και 10ετίες, η μία “εκπαιδευτική μεταρρύθμιση” διαδέχεται την άλλη. Κάθε κυβέρνηση και κάθε σχετικός υπουργός έρχεται για να αναθεωρήσει αυτά που επιχείρησαν οι προηγούμενοι, χωρίς ουσιαστικό όφελος.

Δε μπορεί να επιβληθεί, η οποιαδήποτε μεταρρύθμιση με “topdown”, δηλαδή με κάθετη ιεραρχική επιβολή της ανωτέρας διοίκησης.

Μια τέτοια διαδικασία καθιστά τους εκπαιδευτικούς απλούς εκτελεστές, που δεν βλέπουν που οδηγούν τα νέα μέτρα, και τους οδηγεί σε παθητικές στάσεις, σε άρνηση και τέλος σε “παραίτηση”.

Μια τέτοια διαδικασία αμβλύνει την επένδυση των μαθητών και των γονέων στην σχολική εκπαίδευση και αυξάνει την “απο-επένδυση”, οδηγώντας τους, αργά ή γρήγορα, στην “παραίτηση”.

Οι αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να έρχονται με “buttonup”, δηλαδή μετά από ευαισθητοποίηση και ενεργή συμμετοχή της βάσης, που αποτελούν οι εκπαιδευτικοί – γονείς – μαθητές .

Η Πολιτεία (βουλή, κυβέρνηση, υπουργός, περιφέρεια, Δήμος), οι Σύλλογοι διδασκόντων, οι Σύλλογοι γονέων, τα 15μελή συμβούλια μαθητών, ο κάθε φορέας από το δικό του “μετερίζι”, με σύμπνοια οφείλουν και μπορούν:

  • να ενθαρρύνουν, να αναπτύξουν, να διαιωνίσουν έναν αληθινό εκπαιδευτικό πολιτισμό, συνδεδεμένο με την εκπαιδευτική έρευνα και την συνεχή επιμόρφωση.
  • να αναλύουν, να τεκμηριώνουν και να διανέμουν πρωτοπόρες πρακτικές.

Έτσι, όλοι μαζί, και μόνον μ’ αυτόν τον τρόπο, θα κατορθώσουμε να σπείρουμε τους σπόρους, που χρειάζεται η παιδεία μας, που χρειάζονται οι νέοι μας, για να τονωθεί η επιθυμία τους να μεγαλώσουν – ενηλικιωθούν, με τη βεβαιότητα ότι θα βρίσκονται, πάντα, στο ύψος των περιστάσεων και των μελλοντικών απαιτήσεων.

Και κάποιες παραθέσεις :

  • Η αγραμματοσύνη είναι μάνα όλων των κακών (Πυθαγόρας)
  • Παιδεία είναι αυτό που επιβιώνει όταν όλα όσα έχουν μαθευτεί ξεχνιούνται (Skinner, Αμερικανός ψυχολόγος)
  • Η παιδεία είναι δεύτερος ήλιος για τους ανθρώπους (Πλάτων)
  • Μην εκπαιδεύεται ένα παιδί να μάθει με τη βία ή την πληρότητα. Κατευθύνετε το στη γνώση με αυτό που τέρπει το μυαλό του, έτσι ώστε να είστε σε καλύτερη θέση να ανακαλύψετε, με ακρίβεια, την ιδιόμορφη κλίση της ιδιοφυΐας του (Πλάτων)
  • Όπως το έδαφος, όσο κι αν είναι γόνιμο, αδυνατεί να παράγει κάτι δίχως καλλιέργεια, έτσι κι ο νους του ανθρώπου, δίχως την εκπαίδευση αδυνατεί να δώσει τους αναμενόμενους καρπούς (Αριστοτέλης)
  • Η εκπαίδευση είναι το άναμμα της φλόγας, όχι το γέμισμα ενός βάζου (Σωκράτης)
  • Δε μπορώ να διδάξω τίποτα σε κανέναν. Μπορώ μόνο να τον μάθω να σκέπτεται. Γνώθι σ’ αυτόν. (Σωκράτης)

Επίλογος

Στο σημείο αυτό, αντί επιλόγου μεταφέρω τις σκέψεις ενός φοιτητή του ColumbiaUniversity. Αν και δίνει σημαντικά μηνύματα ζωής, προτίμησε να μείνει ανώνυμος.

Πολλαπλασιάσαμε τα υπάρχοντά μας, και μειώσαμε τις αξίες μας.

Μιλάμε πολύ, αγαπάμε σπάνια και μισούμε πιο συχνά.

Μάθαμε πώς να εξασφαλίζουμε τα προς τα ζην, αλλά δεν μάθαμε να ζούμε.

Προσθέσαμε χρόνια στη ζωή μας, αλλά όχι ζωή στα χρόνια μας.

Φτάσαμε ως το φεγγάρι, αλλά δυσκολευόμαστε να διασχίσουμε ένα δρόμο για να συναντήσουμε τον γείτονα μας.

Διασπάσαμε το άτομο, αλλά όχι και τις προκαταλήψεις μας.

Έχουμε υψηλότερα κτίρια, αλλά και πολύ χαμηλότερες προδιαγραφές.

Πλατύτερους δρόμους, αλλά στενότερες αντιλήψεις.

Ξοδεύουμε πολλά και έχουμε λίγα.

Αγοράζουμε πολύ, αλλά απολαμβάνουμε λίγο.

Έχουμε μεγαλύτερα σπίτια και μικρότερες οικογένειες.

Περισσότερες ανέσεις, αλλά λιγότερο χρόνο.

Έχουμε περισσότερα πτυχία, αλλά λιγότερους λογικούς ανθρώπους.

Περισσότερη γνώση, μα! λιγότερη κρίση.

Έχουμε πολλούς ειδήμονες, αλλά και περισσότερα προβλήματα.

Έχουμε πλεόνασμα φαρμάκων, αλλά έλλειμμα στην ποιότητα ζωής μας.

Έχουμε υψηλότερα εισοδήματα, αλλά χαμηλότερες ηθικές αξίες.

Ζούμε στην εποχή των υψηλών κερδών, και των ρηχών ανθρωπίνων σχέσεων.

Υπάρχουν περισσότερα τρόφιμα, αλλά και χειρότερη διατροφή.

Κτίζουμε πολυτελή σπίτια, αλλά διαλύουμε την οικογένεια.

Η βιτρίνα της ζωής μας φαίνεται πλούσια και γεμάτη, η αποθήκη της όμως, είναι έρημη και άδεια.

ΑΣ ΕΛΠΙΣΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΚΑΤΑΦΕΡΟΥΜΕ ΕΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΑΥΡΙΟ !

#) Κωνσταντίνος Σκαρβέλης , σ/χος Κλινικός Ψυχολόγος και Εκπαιδευτικός 
πρώην Συντονιστής Έργου Μονάδας Ψυχικής Υγείας ν.α.Κυκλάδων – ΚΛΙΜΑΚΑ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σύμη: Ειδικό τέλος 3 ευρώ για ημερήσιους επισκέπτες ζητά ο Δήμος, αντίδοτο στην υπερτουριστικοποίηση

Πρόταση για θεσμική κατοχύρωση εισιτηρίου 3€ για κάθε ημερήσιο επισκέπτη – Στόχος η ενίσχυση υποδομών και η προστασία του νησιού από τις επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού.

Νάξος (Βίντσι) – Συνάντηση με προοπτική: Ο Γιάννης Βρούτσης με τους νέους ναυταθλητές της Νάξου

Κατά την αναχώρησή του από το νησί, ο Αναπληρωτής Υπουργός Αθλητισμού συνομίλησε με τους μικρούς αθλητές και τους προπονητές του Naxos WaterSports, ενθαρρύνοντας την ίδρυση επίσημου ναυταθλητικού σωματείου.

ΕΛΣΤΑΤ: Τα λιμάνια με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση στην Ελλάδα, στην κορυφή οι Κυκλάδες

Από το Πέραμα και τη Σαλαμίνα έως την Πάρο, τη Νάξο και τη Μύκονο – Οι πιο πολυσύχναστες γραμμές και οι επιδόσεις των λιμανιών σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ.

Πάρος είπε «όχι» στα πλαστικά, oλοκληρώθηκε με επιτυχία η δράση Plastic Free Greece

Υποθαλάσσιοι και παράκτιοι καθαρισμοί, εμβληματικοί πρεσβευτές και ενεργή συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας ανέδειξαν τη σημασία της συλλογικής δράσης για ένα νησί απαλλαγμένο από πλαστικά.

Πράσινο φως για πλοηγικό σταθμό στη Μύκονο, σε τι δεσμεύτηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας

Ο Υπουργός Ναυτιλίας αναγνώρισε την ανάγκη ίδρυσης σταθμού για τα κρουαζιερόπλοια, ενώ επανέλαβε τη δέσμευση κάλυψης των απωλειών από τα μειωμένα λιμενικά τέλη.

Δυναμική παρουσία του Πανναξιακού AO στο Πανελλήνιο Κ16 – Έρχονται τα «Μηλώσεια 2025»

Σπουδαίες επιδόσεις από τους νεαρούς αθλητές του Πανναξιακού στη Χαλκίδα – Συγχαρητήρια και ευχαριστίες από το Δ.Σ. για τη στήριξη των χορηγών ενόψει των αγώνων «Μηλώσεια 2025» στη Νάξο.

Η κεραμική της Σίφνου: Παράδοση αιώνων, τέχνη ζωντανή

15 εργαστήρια, εκατοντάδες φόρμες και μια πολιτιστική κληρονομιά ενταγμένη στην UNESCO που συνεχίζει να γράφει ιστορία, στο χέρι, στον τροχό, στο καμίνι.

Κέα: Ανακύκλωση ελαστικών με οικολογική συνείδηση και υπευθυνότητα

Ο Δήμος Κέας σε συνεργασία με την Ecoelastica έδωσε νέα ζωή σε εκατοντάδες παλιά ελαστικά – Μια πράξη περιβαλλοντικής ευθύνης και πρότυπο διαχείρισης αποβλήτων για τα νησιά.

Κάναβα Ρούσσος: Ο Καραγκιόζης και οι Πειρατές κάτω απ’ τα αστέρια της Σαντορίνης

Μια βραδιά γεμάτη φως, γέλιο και μνήμες από τα παλιά στο Οινοποιείο Canava Roussos — εκεί που η παράδοση δεν ξεθωριάζει, αλλά ζει.

Σαντορίνη – ΔΕΔΔΗΕ: Διακοπές ρεύματος – Ο προγραμματισμός μέχρι την Τρίτη 22 Ιουλίου

Προγραμματισμένες διακοπές στο δίκτυο ηλεκτροδότησης από την ΔΕΔΔΗΕ λόγω τεχνικών εργασιών. Το πρόγραμμα μέχρι την Τρίτη 22 Ιουλίου

Απίστευτο: Πήδηξε από τον καταπέλτη του “Champion Jet 3” στην Πάρο

ναστάτωση στο λιμάνι της Παροικιάς όταν 24χρονος ημεδαπός πήδηξε από τον καταπέλτη πλοίου κατά τον απόπλου – Παρενέβη το Λιμενικό, χωρίς να υπάρξει τραυματισμός

Νάξος: Πέντε «κρυμμένες» παραλίες για ήσυχες (!!!) αποδράσεις

Από τον εξωτικό Πάνορμο μέχρι τη μυστική Χαβάη, ανακαλύψτε πέντε μοναδικές ακτές της Νάξου που προσφέρουν αυθεντική νησιωτική εμπειρία, μακριά από την πολυκοσμία.

Νάξος – Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου: Αντίο στον Στέλιο Ζαφειρόπουλο, ένα δάσκαλο με ψυχή και φως

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου Νάξου αποχαιρετά με συγκίνηση τον αγαπημένο εκπαιδευτικό και επιστήμονα, που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στη μαθητική και τοπική κοινότητα.

Νάξος: Σύλληψη 70χρονου κυβερνήτη για παράνομο απόπλου σκάφους στον Πάνερμο

Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, επιβατηγό τουριστικό σκάφος απέπλευσε χωρίς άδεια από το Λιμεναρχείο

Νάξος – Κεραμωτή: Σήμερα το τελευταίο αντίο στην Σοφία Φυρογένη

Η Κεραμωτή Νάξου αποχαιρετά μια αγαπημένη μορφή της τοπικής κοινωνίας – Αντί στεφάνου, δωρεά στον Ιερό Ναό από τον Σύλλογο Κεραμωτής

Εκρηκτική αύξηση επιβατών στο λιμάνι Νάξου τον Ιούνιο (πίνακας)

Οι αριθμοί αυξάνονται, οι υποδομές όμως όχι. Η Νάξος «ασφυκτιά» και χρειάζεται λύση τώρα.

Golden Plates 2025: Ο chef Νίκος Δημητροκάλης και το Dal Professore σε Νάξο και Αττική έκλεψαν τη παράσταση

Με φόντο τη θάλασσα και πρώτη ύλη την αυθεντικότητα, οι Κυκλάδες σάρωσαν στα φετινά βραβεία γαστρονομίας Golden Plates, αποσπώντας σημαντικές διακρίσεις που επιβεβαιώνουν το διεθνές γευστικό αποτύπωμά τους.

SeaJets: Το “TERA JET 2” ξεκινά τα δρομολόγια του, πρώτη αναχώρηση από Πειραιά στις 11 Ιουλίου

Το νέο ταχύπλοο της SEAJETS φτάνει Νάξο, Πάρο, Κουφονήσια, Σχοινούσα και Ηρακλειά με διπλή επιστροφή – Αναλυτικό πρόγραμμα του πρώτου δρομολογίου

Νάξος: Πωλείται πέτρινο ακίνητο 37τ.μ. με αυλή στο Καστράκι, πολύ κοντά στη θάλασσα

Αναζητάτε επένδυση δίπλα στη θάλασσα; Ένα γοητευτικό πέτρινο ακίνητο με δυνατότητα αναβάθμισης και επέκτασης διατίθεται προς πώληση στο Καστράκι, κοντά σε μία από τις ομορφότερες παραλίες της Νάξου

Νάξος – Κατερίνα Καινούργιου: Ρομαντικό ηλιοβασίλεμα και η ξακουστή πατάτα στο τραπέζι της

Η παρουσιάστρια περνά τις διακοπές της στο νησί των Κυκλάδων με τον Παναγιώτη Κουτσουμπή, απολαμβάνοντας τα τοπικά εδέσματα, τη γαλήνη του τοπίου και τις συγκινήσεις μετά το φινάλε της σεζόν.