Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑπόψειςΗλεκτρικά αυτοκίνητα: Έχουν πρόβλημα ή όχι στο κρύο;

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Έχουν πρόβλημα ή όχι στο κρύο;

|

Για το πολύωρο κυκλοφοριακό κομφούζιο, που σημειώθηκε ανήμερα των Χριστουγέννων στο Λιβάδι της Αράχωβας, η σχετική ανακοίνωση της ΕΛΑΣ ενοχοποίησε κάποια ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία κινούνταν στη συγκεκριμένη περιοχή.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρθηκε πως λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούσαν στην περιοχή «παρατηρήθηκε ότι πολλά ηλεκτρικά οχήματα παρουσίασαν τεχνικά προβλήματα με αποτέλεσμα την ακινητοποίησή τους κατά την επιστροφή από το χιονοδρομικό κέντρο της περιοχής».

Το εύλογο ερώτημα είναι αν θερμοκρασίες της τάξης -5 έως -10 βαθμών Κελσίου, που επικρατούσαν στην περιοχή, μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα στη λειτουργία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Η απάντηση είναι πως όχι. Παρότι η βέλτιστη απόδοση της μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου επιτυγχάνεται μεταξύ 15 και 25 βαθμών Κελσίου, η πλειονότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μπορεί να λειτουργήσει απροβλημάτιστα σε ένα μεγάλο εύρος θερμοκρασιών.

Όσο για τις περιπτώσεις ακραίων καιρικών συνθηκών, ενδεικτικά αναφέρουμε πως, σύμφωνα με το εγχειρίδιο κατόχου, ενός δημοφιλούς μοντέλου όπως είναι το Tesla Model 3, συνιστάται να μην εκτίθεται το όχημα για περισσότερες από 24 ώρες σε θερμοκρασίες άνω των 60°C ή κάτω των -30°C.

Ο μύθος πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν μπορούν να κινηθούν στο κρύο καταρρίπτεται επίσης από το γεγονός ότι η Νορβηγία είναι η χώρα με τις υψηλότερες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη. Μάλιστα, τον περασμένο Αύγουστο, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσαν νέο ρεκόρ αντιπροσωπεύοντας το 94,3% των συνολικών ταξινομήσεων, ενώ ήδη στους δρόμους της σκανδιναβικής αυτής χώρας κυκλοφορούν περισσότερα από 750.000 ηλεκτρικά τετράτροχα.

Αράχωβα: Ουρές χιλιομέτρων από εγκλωβισμένα αυτοκίνητα, ποιος ο λόγος;

Πώς επηρεάζεται η αυτονομία των ηλεκτρικών στο κρύο;

Είναι γνωστό πως οι μπαταρίες ιόντων λιθίου χάνουν ένα μεγάλο μέρος της απόδοσής τους στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Σε τέτοιες συνθήκες, οι χημικές αντιδράσεις μέσα στη μπαταρία επιβραδύνονται, μειώνοντας την ενεργειακή της απόδοση, ενώ και η διαδικασία της φόρτισης σε κρύο περιβάλλον πραγματοποιείται πιο αργά.

Ανάλογα με το κρύο που επικρατεί, η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να μειωθεί από 10% (για θερμοκρασίες λίγο κάτω από τους 0°C) έως 40% σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (κάτω από -10°C).

Αυτό συμβαίνει για δύο κυρίως λόγους. Από τη μια, τα ηλεκτρικά καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια στα συστήματα που διαχειρίζονται τη θερμοκρασία της μπαταρίας, ενώ την ίδια στιγμή υπάρχουν αυξημένες ενεργειακές ανάγκες για τη θέρμανση της καμπίνας.

Όταν, λοιπόν, σε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης η λειτουργία του καλοριφέρ βασίζεται στη θερμότητα που παράγει το κινητήριο σύνολο, στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα η θερμότητα αυτή θα πρέπει να παραχθεί.

Υπάρχουν δύο τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στα καλοριφέρ των ηλεκτρικών οχημάτων, με τη φθηνότερη να είναι αυτή που αξιοποιεί ηλεκτρικές αντιστάσεις και την πιο αποδοτική να υιοθετεί αντλία θερμότητας. Έτσι, όταν η μέση κατανάλωση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κυμαίνεται μεταξύ 15 και 20 κιλοβατώρων ανά 100 χλμ., στην πρώτη περίπτωση υπάρχει μια επιβάρυνση 1,5 έως 3 kWh, η οποία περιορίζεται περίπου στο μισό στην περίπτωση της αντλίας θερμότητας.

Με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία κατανάλωσης, όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση, οι απαιτήσεις για θέρμανση κυμαίνονται στο 10-20% των συνολικών ενεργειακών αναγκών. Αντίθετα σε ένα θερμικό όχημα, η ενέργεια αυτή παρέχεται πρακτικά δωρεάν. Μόνο κατά την εκκίνηση παρατηρείται μια αυξημένη κατανάλωση μέχρι να έρθει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης σε θερμοκρασία λειτουργίας.

Θερμικά εναντίον ηλεκτρικών σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος

Πώς όμως διαμορφώνεται η κατανάλωση των δύο αυτών τεχνολογιών σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος; Σκεφθείτε την περίπτωση μιας ακινητοποιημένης κυκλοφορίας σε πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, με τους επιβάτες των αυτοκινήτων να προσπαθούν να διατηρηθούν ζεστοί.

Στην περίπτωση ενός θερμικού αυτοκινήτου που παραμένει εν στάσει με αναμμένη τη μηχανή, η κατανάλωση, ανάλογα και με τον τύπο του κινητήρα, μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 0,5 και 1,5 λίτρου ανά ώρα λειτουργίας.

Λαμβάνοντας το ενεργειακό ισοδύναμο του καυσίμου σε kWh (8,9 kWh/λίτρο βενζίνης, ή 10 kWh/λίτρο πετρελαίου), η κατανάλωση αυτή -λόγω του πολύ χειρότερου συντελεστή απόδοσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης- είναι περίπου 5 φορές υψηλότερη από εκείνη των ηλεκτρικών οχημάτων. Εντούτοις ένα μέσης χωρητικότητας ρεζερβουάρ θερμικού αυτοκινήτου θα κρατήσει ζεστούς τους επιβάτες τις διπλάσιες ώρες απ’ ό,τι μια τυπική μπαταρία ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Οδηγώντας ένα ηλεκτρικό στο χιόνι

Τα διαφορετικά χαρακτηριστικά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχουν σαν αποτέλεσμα μια αντίστοιχα διαφορετική συμπεριφορά όταν αυτό κινείται σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.

Εν προκειμένω το αυξημένο βάρος των ηλεκτρικών εξασφαλίζει αποτελεσματικότερη επαφή του ελαστικού με το χιονισμένο οδόστρωμα. Επιπλέον, η τοποθέτηση της μπαταρίας στο δάπεδο του οχήματος χαρίζει στο αυτοκίνητο ένα πιο χαμηλό κέντρο βάρους. Η ομοιόμορφη κατανομή του βάρους στους δύο άξονες του οχήματος, συμβάλλει επίσης σε μια πιο προβλέψιμη οδική συμπεριφορά.

Από την άλλη, η αυξημένη μάζα των ηλεκτρικών οχημάτων έχει σαν αποτέλεσμα η μεγαλύτερη αδράνειά τους να απαιτεί προσοχή στο φρενάρισμα, αλλά και στην αλλαγή της πορείας τους. Έτσι, σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης, όπως το ABS ή το ESP θα φτάσουν πιο γρήγορα στα όριά τους.

Ταξιδεύοντας ηλεκτρικά τον χειμώνα

Παρότι τα ποσοστά ακινητοποίησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων από άδεια μπαταρία είναι μηδαμινά, ακριβώς επειδή οι κάτοχοί τους γνωρίζουν να προγραμματίζουν σωστά το ταξίδι τους, εντούτοις σε καταστάσεις με ιδιαίτερα χαμηλές θερμοκρασίες και πιθανές συνθήκες μποτιλιαρίσματος όπως αυτές σε μια εορταστική έξοδο, απαιτούν καλύτερο σχεδιασμό.

Σε χώρες με χαμηλές θερμοκρασίες όπου έχει υιοθετεί ευρέως η ηλεκτροκίνηση, υπάρχουν παντού σταθμοί ανεφοδιασμού για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Το να ξεκινάς ένα ταξίδι από την Αθήνα για τον Παρνασσό, βασιζόμενος στην αυτονομία που εξασφαλίζει το αυτοκίνητο υπό κανονικές συνθήκες και να ποντάρεις ότι θα βρεις ελεύθερο ή εν λειτουργία τον ταχυφορτιστή της Αράχωβας, εμπεριέχει ένα σαφές ρίσκο.

Με τον αυξανόμενο αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στη χώρα μας, είναι απαραίτητο να δούμε να βελτιώνονται και οι υποδομές φόρτισης στους χειμερινούς προορισμούς.

Πάντως θα μπορούσαμε να πούμε πως σταδιακά κινούμαστε προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς ήδη υπάρχουν χιονοδρομικά κέντρα με εγκατεστημένους φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Για να κερδίσει αυτονομία, ο ιδιοκτήτης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να προθερμάνει την καμπίνα και την μπαταρία όσο το αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο στο φορτιστή. Επίσης αν υπάρχουν θερμαινόμενα καθίσματα και θερμαινόμενο τιμόνι, η ενεργοποίησή τους είναι πιο αποδοτική από τη θέρμανση ολόκληρης της καμπίνας.

Τον χειμώνα είναι επίσης σημαντικό η στάθμη φόρτισης της μπαταρίας να διατηρείται πάνω από το 20%.

Σε κάθε περίπτωση όσοι σκοπεύουν να αποκτήσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με την προοπτική να το χρησιμοποιούν συχνά σε συνθήκες χαμηλής θερμοκρασίας, θα πρέπει να επιλέξουν μοντέλα με προηγμένα συστήματα θέρμανσης (αντλία θερμότητας) και υψηλή αυτονομία.

Από εκεί και πέρα, όσοι είναι επιφυλακτικοί απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να γνωρίζουν πως το κλίμα της χώρα μας είναι ιδανικό για τη βέλτιστη απόδοση της μπαταρίας τους.

Απλά η οδήγηση ενός τέτοιου οχήματος απαιτεί έναν καλύτερο προγραμματισμό στον ανεφοδιασμό του, όσο τουλάχιστον οι υποδομές φόρτισης παραμένουν ανεπαρκείς.

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Santorini Experience 2025: Ντρισμπιώτη, Μάλτση, Παπανικολάου, Ιακωβάκης δίνουν δυναμικό «παρών»

Ολυμπιονίκες και παγκόσμιοι πρωταθλητές στο Santorini Experience 2025

Κόρωνος: Νέα δανειστική βιβλιοθήκη από τον Γιάννη Γερασιμίδη, πολιτιστική «ανάσα» στο χωριό

Μια ακόμη πρωτοβουλία του Γιάννη Γερασιμίδη που συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας του τόπου, με στόχο να φέρει το βιβλίο πιο κοντά σε κατοίκους και επισκέπτες.

Νάξος: Αποκαταστάθηκε η βλάβη σε κεντρικό αγωγό ύδρευσης στο ύψος του Λυκείου

Σπασμένος σωλήνας ύδρευσης πλημμύρισε τον δρόμο μπροστά στο ΓΕΛ «Μανώλης Γλέζος». Άμεση κινητοποίηση του Δήμου, αποκατάσταση της ζημιάς σε λίγες ώρες.

40 χρόνια Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με μια μοναδική δημιουργία του Δημήτρη Παπαϊωάννου

Η παράσταση THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology ζωντανεύει για μία μόνο βραδιά στο Ηρώδειο, σηματοδοτώντας το ξεκίνημα της «Μεταμόρφωσης» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Δημοσκόπηση: Πλειοψηφία Βρετανών υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Αυξανόμενη στήριξη καταγράφεται στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επιστροφή των Γλυπτών, ενώ ένας στους τρεις ζητά να επαναπατριστούν όλα τα αμφιλεγόμενα εκθέματα.

Τουρκία – Μεγάλη του Γένους Σχολή: Καμία εγγραφή νέων μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες

«Καμπανάκι» για τον ελληνισμό της Πόλης – Συνολικά 302 μαθητές φοιτούν φέτος στα ελληνικά σχολεία Κωνσταντινούπολης και Ίμβρου.

Γαύδος: 578 μετανάστες σε λιγότερο από 24 ώρες – Συναγερμός για τις τοπικές αρχές

Με 9 βάρκες έφτασαν εκατοντάδες μετανάστες στο ακριτικό νησί. Πλέον οι φιλοξενούμενοι στην Αγυιά Χανίων φτάνουν τους 1.139, με τις συνθήκες να χαρακτηρίζονται επικίνδυνες.

Αμοργός: Προβολή της ταινίας «Σινεμά ο Παράδεισος» με μουσική του Έννιο Μορρικόνε

Ο Σύλλογος «Νήσος Αμοργός» σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς τιμούν τον κινηματογράφο με την αριστουργηματική ταινία του Τζουζέπε Τορνατόρε στα Κατάπολα.

Φιλώτι -Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο: Στην καρδιά της Νάξου, εκεί όπου οι παραδόσεις ζωντανεύουν

Ανάμεσα στις πλαγιές του Ζα, το κεφαλοχώρι αποκαλύπτει τη γοητεία των Κυκλάδων μέσα από τα σοκάκια, τις γιορτές και το Λαογραφικό του Μουσείο.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα: Μήνυση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατά της “Κίνησης Πολιτών”

Η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την άσκηση μήνυσης για ψευδή καταμήνυση, δυσφήμηση και διασπορά ψευδών ειδήσεων – Αντιδράσεις μετά το Δελτίο Τύπου της Κίνησης «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου».