Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΑπόψειςΗ καταστροφή των Βουρλών μέσα από το ημερολόγιο του δόκιμου σημαιοφόρου Αθ....

Η καταστροφή των Βουρλών μέσα από το ημερολόγιο του δόκιμου σημαιοφόρου Αθ. Παπαβασιλείου

|

Πριν από λίγους μήνες (Νοε. 2022) κυκλοφορήθηκε από τις εκδόσεις Κυψέλη το μικρό σε μέγεθος αλλά σημαντικό πόνημα του συναδέλφου Κ. Κατσάπη Εν πλώ. Η καταστροφή της Σμύρνης μέσα από το ημερολόγιο ενός δόκιμου σημαιοφόρου, με κύριο θέμα του την καταστροφή της Σμύρνης, όπως αυτή αναπαριστάνεται μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου ενός δόκιμου σημαιοφόρου του καταδρομικού ΕΛΛΗ, του (ιστορικού για τον Ελληνισμό) πλοίου, θύματος της άνανδρης εναντίον του ιταλικής επίθεσης στην Τήνο, το 1940.

Κείμενο: Μανόλης Σέργης (*)

Το ημερολόγιο συνέταξε κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής υπηρεσίας του ο Αθανάσιος Παπαβασιλείου (1900-1989), 22 ετών το 1922, ο οποίος ανέλαβε ως κύρια αποστολή του τις «άγριες εκείνες ημέρες» (ως μέλος του πληρώματος του ΕΛΛΗ) τις περιπολίες μεταξύ Αττάλειας και Μερσίνης. Φυσικά, το ημερολόγιο αυτό εντάσσεται στη σειρά των δεκάδων αντίστοιχων που έχουν συγγράψει έλληνες στρατιώτες στη Μ. Ασία (Κ. Κατσάπης, Εν πλώ, σ. 16).

Όμως ο συντάκτης του ημερολογίου δεν περιορίσθηκε στα της καταστροφής της Σμύρνης. Στις «γεμάτες αίμα» σελίδες του, ειδικά αυτές που περιγράφουν τα γεγονότα τα μετά την 31ηΙουλίου 1922, βρήκαν θέση και τα μαρτυρικά Βουρλά. Το γεγονός αυτό ήταν ο πρώτος λόγος που με παρακίνησε να συνθέσω το σύντομο παρόν άρθρο, με δεδομένη και γνωστή τη σχέση μας ως Ναξιωτών με τον συγκεκριμένο τόπο των αλησμόνητων πατρίδων μας, και δη των Φιλωτιτών…

Ο άλλος παρωθητικός λόγος ήταν η καταγωγή του δόκιμου σημαιοφόρου Παπαβασιλείου και η σχέση του με τη Νάξο. Γεννήθηκε στην Πάρο και ήταν γιος του Δημητρίου Παπαβασιλείου, αδελφού του «δικού μας» Σωκράτη Αθ. Παπαβασιλείου, του γνωστού γερουσιαστή, μεταλλειολόγου, εξαίρετου πολιτικού ανδρός, ευεργέτη της Νάξου και συζύγου της Έλλης Σοφικίτου. [Ο ενδιαφερόμενος για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του συγγραφέα του ημερολογίου μπορεί να ανατρέξει στην εργασία του οτρηρού και αειθαλούς ιστορικού της Πάρου κ. Νίκου Αλιπράντη, στο τελευταίο τεύχος (168, Ιαν.-Μάρτιος 2023) των Παριανών, σελ. 41 κ.ε.].

Σταχυολογώ από τα δραματικά περιγραφόμενα:

«Αυτά που θα προσπαθήσω να διηγηθώ σήμερα [2 Σεπτ. 1922, Παρασκευή] είναι τόσο αποτρόπαια, τόσο τραγικά, τόσο άγρια, τόσο φρικιαστικά, ώστε όχι μόνον είναι απολύτως αδύνατον να παρασταθούν (…), αλλά και από εκείνους ακόμα, οι οποίοι με τα ίδια των τα μάτια τα είδαν, με τα ίδια των τ’ αυτιά τα άκουσαν, και από εκείνους είναι τόσο δύσκολο να πιστευθούν…» (σ. 71). Μοιάζουν δηλαδή σαν ένα θανάσιμο εφιάλτη, σαν ένα φοβερό όνειρο…: «Με αίμακαι όχι με μελάνι θα έπρεπε τα όσα είδα σήμερα να γράψω, γιατί και γεμάτα από αίμα είναι σε όλας τας λεπτομερείας των…» (ό.π.).

Η πληροφορία για την καταστροφή των Βουρλών έφθασε στο πλοίο το προηγούμενο βράδυ: Πρόσφυγες από την παραδομένη στη φωτιά πόλη είχαν καταφύγει στο απέναντι ευρισκόμενο Εγγλεζονήσι (αρχαία Δρυμούσα),[1] σε κάποιον από τους τρεις οικισμούς του, δεν αναφέρει ποιον.

Η εντολή προς τον κυβερνήτη του ΕΛΛΗ (που περιπολούσε στην περιοχή) ήταν να μεταβούν στο νησάκι και να προσφέρουν κάθε δυνατή βοήθεια στους δυστυχείς ξεριζωμένους. Παρά τις δυσκολίες, το πρωί κατάφεραν να προσορμισθούν στο Εγγλεζονήσι. Το πλοίο, μολονότι έπλεε κοντά στην ξηρά με σβησμένα τα φώτα, έγινε αντιληπτό από τους εχθρούς και εβλήθη με πυροβόλα, επειδή φωτιζόταν «από τις τεράστιες φωτιές της καιομένης Σμύρνης, η οποία και χθες όλην την νύκτα εξακολουθούσε να φωτίζῃ το στερέωμα σαν πελωρία νεκρική λαμπάς, και των επίσης παραδεδομένων στις άγριες φλόγες Βουρλών» (ό.π.). «Δυνατή» πένα ο Παπαβασιλείου, και μόνον από αυτήν την σκηνή…

Από το σημείο αυτό αρχίζει η περιγραφή όσων είδε και άκουσε ο Παπαβασιλείου για την καταστροφή των Βουρλών. «Δύο χιλιάδες γυναικόπαιδα ήταν ριγμένα στις βάρκες και στην παραλία, ρακένδυτα, μισοπληγωμένα, προ τριών ημερών νηστικά» (σ. 72).

Εμμένει ιδιαίτερα στην περιγραφή της πείνας τους, νιώθει τελικά υπερήφανος που αυτός και οι συμπολεμιστές του «…δώσαμε στην μητέρα ψωμί για να ταΐσῃ το μισοπεθαμένο παιδάκι της, εδώσαμε στον γέρο νερό για να σβύσῃ την πυρκαϊά που έκαιγε τα σωθικά του!…» (ό.π.).

Αλλά και στην περιγραφή των συναισθημάτων των δυστυχών ανθρώπων, από τους οποίους άλλος έκλαιγε τη μητέρα του κατακρεουργημένη εμπρός στα μάτια του, άλλος το καμμένο ζωντανό παιδί του, άλλη τον σκοτωμένο άνδρα και τα παιδιά της, άλλος την ατιμασμένη κόρη του, άλλοι για τις τραγικές τελευταίες στιγμές της γειτονικής Σμύρνης. Να μερικές από την καιόμενη «βασίλισσα της Ανατολής»: «Μητέρες έπεφταν με τα παιδιά τους στη θάλασσα για να γλιτώσουν, και επνίγοντο σφιχταγκαλιασμένες μ’αυτά! Άνδρες εσκότωναν τις γυναίκες τους για να μην τις ατιμάσῃ σε λίγο ο κατακτητής…» και απελπισμένοι έδιδαν αμέσως μετά οι ίδιοι τέλος στη ζωή τους (σ. 75).

«Είναι τόσο πολλά (…) όσα μάς διεκτραγωδούσαν, ώστε θα έπρεπε να εξαντλήσω πολλήν ακόμη ώρα και τόμους ολόκληρους από χαρτί για να τα περιλάβω όλα» (σ. 76). Αρκούμαι κι εγώ σ’ αυτήν την (ενδεικτική) δική μου αναπαράσταση των γραφομένων του Παπαβασιλείου, τα οποία έχουν αποτυπωθεί με μια θαυμαστή όντως εκφραστική δεινότητα.

Στη συνέχεια, την επομένη, Σάββατο πρωί της 3ης Σεπτεμβρίου, επειδή το πλήθος των προσφύγων Βουρλιωτών ήταν αδύνατον να χωρέσει στα επιταχθέντα καΐκια και στα διατεθέντα αντιτορπιλλικά, και παρέμεναν ακόμη πολλοί στην παραλία «με το βλέμμα της αγωνίας του θανάτου (…), [το] προερχόμενο από τον φόβο μήπως τους εγκαταλείψουμε έξω και παραμείνουν απροστάτευτοι στα αιμοβόρα νύχια των Τσετών, αναγκασθήκαμε να τους πάρουμε στο καράβι μας μέσα…» (σ. 77). Τους υπολογίζει στα 800 άτομα. Όμως επειδή το ΕΛΛΗ έλαβε διαταγή να σπεύσει στον Τσεσμέ, όπου κατά πληροφορίες οι Τούρκοι μετέφεραν πυροβολικό για να χτυπήσουν τη Χίο (στην οποία είχε μετακομισθεί ο ελληνικός στρατός), φοβούμενοι πως δεν θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν ενδεχόμενη μάχη με τόσες άμαχες ψυχές επάνω στο κατάστρωμα, «αναγκασθήκαμε εσπευμένως να μεταφέρουμε και πάλι τους πρόσφυγας μεόλας των τας αποσκευάς σε δύο αντιτορπιλλικά, τα οποία έπεσαν δίπλα μας γι’ αυτόν τον σκοπό» (σ. 78). Και διασώθηκαν κι αυτοί τελικά…

Κάποιοι ίσως να ήταν Ναξιώτες; Να συνυπήρξαν με τον Παπαβασιλείου; Να δέχθηκαν τις αβραμιαίες προσφορές σε είδη πρώτης ανάγκης και σε περιποιήσεις των ανδρών του πλοίου του;

Ο τελευταίος λόγος για τον οποίο ασχολήθηκα με το ημερολόγιο του Παπαβασιλείου ήταν να θυμίσω στους συναδέλφους δασκάλους και φιλολόγους (αλλά και σε κάθε σκεπτόμενο συμπατριώτη, αναγνώστη του NaxosPress) ότι κείμενα όπως τα ημερολόγια ή οι επιστολές απλών στρατιωτών και αξιωματικών από τα πεδία της μάχης, οι αυτοβιογραφίες, κ.ά. αποτελούν πολύτιμες πηγές για τη Λαογραφία, αφού την επιστήμη που διακονώ την ενδιαφέρει, πρωτίστως, ΚΑΙ το τι πρεσβεύει ο απλός λαός για τα ιστορικά πράγματα. Όσοι συνάδελφοί μου έχουν στα σεντούκια τους υλικό όπως το παραπάνω, ας μην το αφήσουν αναξιοποίητο…

Ας ιδούν το θέμα και ως έκφραση τιμής προς τους απόντες οικείους τους…

Επιθυμώ να υπενθυμίσω επίσης την εποικοδομητική συμβολή που μπορούν να έχουν οι συνάδελφοί μου εκπαιδευτικοί στην καταγραφή και τη μελέτη της Προφορικής Ιστορίας ιστορικών (κυρίως) γεγονότων, αλλά και άλλων στοιχείων της καθημερινότητας του ναξιώτη λαϊκού ανθρώπου. Η Προφορική Ιστορία, η «από τα κάτω» Ιστορία,[2] δηλαδή η από τον λαό δημιουργούμενη, συγκροτείται από τις προσωπικές μαρτυρίες των ανθρώπων που ΒΙΩΣΑΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ένα ιστορικό γεγονός (την Κατοχή, την απελευθέρωση της Νάξου, το μεταπολεμικό πολιτικό κλίμα, τη Χούντα, ένα τραγικό κοινωνικό γεγονός από την καθημερινότητα του χωριού τους). Τονίζω ότι μαρτυρίες Προφορικής Ιστορίας συνιστούν  και οι αφηγήσεις που περιγράφουν το πώς βίωσαν οι απλοί άνθρωποι ο,τιδήποτε αφορά και επηρεάζει την καθημερινή τους ζωή. Αλλά οι μεγάλης ηλικίας άνθρωποι σιγά-σιγά λιγοστεύουν…

Η Προφορική Ιστορία δέχθηκε, όπως αντιλαμβάνεσθε, κριτική, κατηγορήθηκε για υποκειμενισμό. Σας διαβεβαιώνω πάντως ότι η στροφή των ανθρωπιστικών επιστημών κατά τις τελευταίες δεκαετίες προς τη μελέτη του Εαυτού, στη μελέτη της υποκειμενικότητας, η μετάβαση από τη μελέτη του συλλογικού προς αυτήν του ατομικού (από το γενικό στο ατομικό), κάνουν την μελέτη των πραγμάτων πολύ ενδιαφέρουσα (βλ. και Κ. Κατσάπης, Εν πλώ…, σ. 14). Πολύ παλαιότερα, επίσης, θυμίζω, με αφορμή την αναφορά μου στην υποκειμενικότητα των λαϊκών αφηγήσεων, ότι η «πανίσχυρη» Ιστορία, ως ένα αφήγημα όμως κι αυτή, αμφισβητήθηκε έντονα (από το 1990 κ.ε.), αποδομήθηκε ἐν μέρει, όταν νεότεροι ιστορικοί έκαναν λόγο ακόμη και για το αδύνατον της ιστορικής γνώσης. Κατά τη θεωρία τους, νόημα στο εκάστοτε μελετώμενο θέμα εισάγουμε εμείς.[3]

Να το πω πιο απλά: Πόσες Ιστορίες (όχι βιβλία, απόψεις θεωρητικές εννοώ, ελληνικές και ξένες) υπάρχουν για τον Ελληνικό Εμφύλιο;

Η Ιστορία, δηλαδή, αντιμετωπίζεται ως λογοτεχνικό τεχνούργημα, αφού η σύγχρονη επιστημολογία (αντιπαρα)θέτει στην θετικιστική αντίληψη του ιστορικού γεγονότος την «φαντασιακή ανακατασκευή» του έργου του ιστορικού∙[4] το όριο ανάμεσα στη μυθοπλασία και στο γεγονός έχει διαβρωθεί στη μεταμοντέρνα εποχή μας.

Ο Hayden White[5] από το 1974 ήδη (άρα μεταβαίνουμε ακόμη πιο πίσω χρονικά) μίλησε για την Μεταϊστορία, όταν ασχολήθηκε με τους μεγάλους ιστορικούς του 19ου αι., οι οποίοι υπήρξαν ταυτοχρόνως και μεγάλοι συγγραφείς.

Καλή Σαρακοστή

(*) Μανόλης Γ. Σέργης – Ομότιμος Καθηγητής του Δ. Π. Θράκης

[1]Βλ. την εργασία του Γ. Γιαγκάκη, Μνήμη Εγγλεζονησίων κόλπου Σμύρνης, Νέα Σμύρνη 2002.

[2]Βλ. J. Sharpe, «History from below», στο P. Burke (ed.), New perspectives in historical writing, Pennsylvania University Press, Pennsylvania 2001, 25-42.

[3]RichardEvans, «Πρόλογος: Τι είναι Ιστορία; – Σήμερα», στο DavidCannadine (ed.), Τι είναι Ιστορία σήμερα;,μτφρ. Κ. Αθανασίου, Νήσος, Αθήνα 2007, 32-33.

[4] Paul Ricoeur, Η αφηγηματική λειτουργία, μτφρ. Βαγγ. Αθανασόπουλος, Καρδαμίτσα, Αθήνα 2000, 59.

[5]Hayden White, «The historical text as literary artifact», Clio 3 (1974), 277-303.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Ό,τι αξίζει» στην ΕΡΤ1: ιστορίες που φωτίζουν την Ελλάδα — αυτή την Κυριακή (28/09) στην Ίο

Η Ίνα Ταράντου συναντά τους «αφανείς πρωταγωνιστές» της καθημερινότητας. Στις 28/9, η εκπομπή ταξιδεύει στην Ίο και φιλοξενεί τον Γιάννη Πουσσαίο.

«Έπεσα στη θάλασσα πέντε μηνών έγκυος» — Η Ρούλα (Σταυρούλα) Μπαϊράμη 25 χρόνια μετά το “Εξπρές Σάμινα” (video)

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025: μια μαρτυρία–ορόσημο από τη Νάξο. Ο φόβος, το σκοτάδι, το παιδικό σωσίβιο, το καΐκι σωτηρίας και η ζωή που συνέχισε — για τη μητέρα και το μωρό. (video)

Εξπρές Σάμινα: 25 χρόνια μετά — Μνήμη, αλήθειες και υποχρέωση να μην ξανασυμβεί

Παρασκευή 26 Σεπτεμβρίου 2025: Η Παροναξία τιμά τους 81 συνανθρώπους μας που χάθηκαν το βράδυ της 26ης Σεπτεμβρίου 2000 λίγο έξω από την Πάρο.

Νότιο Αιγαίο: “Πράσινο” φως για υποδομές ανακύκλωσης σε Πάρο, Σύρο, Μήλο και Τήνο μέσω ΣΔΙΤ

Η Διυπουργική Επιτροπή ΣΔΙΤ ενέκρινε έργο 194,9 εκατ. € για Σύρο, Μύκονο, Πάρο και Τήνο — συνολικού σχεδίου άνω των 600 εκατ. € που αλλάζει τον χάρτη διαχείρισης απορριμμάτων.

Φανή Μετζιτάκου: Αποχαιρετισμός σε μια Δονουσιώτισσα της προσφοράς και της παρέας

Σήμερα Παρασκευή 26/9/2025, στις 09:30 π.μ. στον Ι.Ν. Τιμίου Σταυρού Δονούσας, η οικογένεια και οι φίλοι αποχαιρετούν τη Φανή Μετζιτάκου.

Γερμανία – Μπάγερν – Βέρντερ: Έδρα και… γκολ στο 2.05!

Σήμερα Παρασκευή 26/09 (21:30), η Μπάγερν υποδέχεται τη Βέρντερ στο Μόναχο με φόρμα «βολίδα». Ο άσος χαμηλά, αλλά ο συνδυασμός 1 & G/G ανεβάζει την απόδοση.

Νάξος – Κάτω Σαγκρί: Ενοικιάζεται πλήρως επιπλωμένη κατοικία 75 τ.μ. με αυλή & parking (μακροχρόνια)

Άνετο και φωτεινό σπίτι μέσα σε κτήμα, με 1 υπνοδωμάτιο, 1 μπάνιο, ενιαία κουζίνα–καθιστικό, αυλή και ιδιωτικό χώρο στάθμευσης.

Πανθηραϊκός: Στηρίζει έμπρακτα την Τράπεζα Αίματος Σαντορίνης — το λογότυπο στη φανέλα όλη τη σεζόν

Ο σύλλογος της Σαντορίνης αναδεικνύει το κοινωνικό του πρόσωπο, προβάλλοντας σε όλες τις επίσημες εμφανίσεις το έργο της Τράπεζας Αίματος Σαντορίνης.

Όγκοι του Θύμου Αδένα: Σπάνιοι αλλά Αντιμετωπίσιμοι με Σύγχρονη Θωρακοχειρουργική

Θύμωμα και θυμικό καρκίνωμα στο πρόσθιο μεσοθωράκιο: ποιοι κινδυνεύουν, ποια συμπτώματα να προσέξετε, πώς γίνεται η διάγνωση και ποιες είναι οι θεραπευτικές επιλογές.

Το δικό μου Καστράκι: εκεί όπου η μνήμη γίνεται θάλασσα

Ενα προσωπικό οδοιπορικό στο Καστράκι∙ το εκκλησάκι του Αγίου Νικολάου, τα καλοκαίρια, οι άνθρωποι και οι δεσμοί που ριζώνουν.

Μελάνες Νάξου: Κάτοικοι διαμαρτύρονται για τις αυξήσεις στο νερό και πάνε σε .. δημοψήφισμα

Κάτοικοι ζητούν επιστροφή στις παλιές τιμές και δίκαιη τιμολόγηση· ετοιμάζεται ηλεκτρονική ψηφοφορία για συλλογική στάση

ΔΕΔΔΗΕ: Τρίωρη διακοπή ρεύματος αύριο (22/09) στα χωριά της πεδινής Νάξου

Νάξος: Προσωρινή διακοπή ρεύματος τη Δευτέρα 22/09 (09:00–12:00) σε Γλινάδο, Άγιο Αρσένιο, Μύλους & Αργάνι Τριπόδων

Κουφονήσι: Αμερικανοί άφησαν 500€ φιλοδώρημα — «Δεν θα κλείσω μάτι!» λέει ο σερβιτόρος (video)

Παρέα 8 ατόμων κατέπλευσε με σκάφος, έφαγε αστακό και φρέσκα ψάρια· λογαριασμός 750€ και tip 500€ που θα μοιραστεί σε 22 εργαζομένους.

Ονοματοθεσία ανώνυμων οδών στη Νάξο: Κάλεσμα για συμμετοχή των πολιτών

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων προχωρά στη διαδικασία ονοματοθεσίας και αρίθμησης οδών στη Χώρα και τα Αγγίδια, με στόχο τη διευκόλυνση κατοίκων και επισκεπτών.

Νάξος: Θεατρικά εργαστήρια για παιδιά & ενήλικες — 3η χρονιά το Δημοτικό Εργαστήρι

Μαθήματα υποκριτικής, ορθοφωνίας & αυτοσχεδιασμού με τον σκηνοθέτη Θανάση Αντωνίου. Δύο τμήματα: 13–15 & 16+ με δωρεάν συμμετοχή.

Κυκλάδες: Ένα έμφραγμα, τρία νησιά, μία σωτηρία στο Ιπποκράτειο (video)

Σίφνος → Σύρος (4–5 μέρες) → Μύκονος → Αθήνα: καταγγελίες της οικογένειας για χαοτικές διακομιδές και κενά στο σύστημα υγείας των νησιών.

Κυκλάδες: Το νερό έγινε «υγρός χρυσός» — λογαριασμοί-σοκ και SOS από τα Κουφονήσια (video)

Ο αντ/ρχος Νάξου Βαγγ. Κατσάρας μιλά για «πικρό ποτήρι»· ανομβρία, τουριστική ζήτηση και κόστος αφαλάτωσης πιέζουν νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Νάξος: Θραύση κάβου σε φορτηγό οχηματαγωγό κατά τον κατάπλου — χωρίς τραυματισμούς

Παρασκευή 19/09/2025, μεσημβρινές ώρες: έσπασε ο δεξιός πρυμναίος κάβος στην 3η προσπάθεια πρόσδεσης στο λιμάνι της Νάξου· το πλοίο συνέχισε για Ίο.

Κουφονήσι: Ομόφωνο «ναι» σε μειώσεις και δίκαιη τιμολόγηση νερού

Έκτακτη συνεδρίαση της Τοπικής Κοινότητας (22/09) – αιτήματα για επανέκδοση λογαριασμών, δόσεις χωρίς προσαυξήσεις, έλεγχο μετρητών και ειδικό καθεστώς «νησιωτικότητας»

Αθηνιός σε φόρμα, Νάξος σε… προσπέραση: ο Αύγουστος γύρισε το παιχνίδι στη Σαντορίνη

Μετά από μήνες πτώσης, ο Αύγουστος ’25 έφερε άνοδο στην κίνηση του λιμανιού της Σαντορίνης (+6% συνολικά)· Ηράκλειο Νο1 προορισμός και η Νάξος… πάνω από τη Σαντορίνη σε Ιούλιο & Αύγουστο!