Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΑπόψειςΔ. Αθανασούλης για τον Robert McCabe: "Με τις φωτογραφίες του ανέδειξε τον...

Δ. Αθανασούλης για τον Robert McCabe: “Με τις φωτογραφίες του ανέδειξε τον δυναμικό χαρακτήρα των νησιωτών” (Photos)

|

“Η Ελλάδα του Robert A. McCabe”, ένα πρωτότυπο αφιέρωμα στον σπουδαίο Αμερικανό φωτογράφο που λάτρεψε τη χώρα μας και απαθανάτισε με μοναδική ευαισθησία την ίδια την ψυχή της. Μια συλλεκτική έκδοση με εμβληματικές αλλά και αδημοσίευτες φωτογραφίες της Ελλάδας.

Κυκλοφόρησε πρόσφατα από την “Καθημερινή της Κυριακής” και ο Δημήτρης Αθανασούλης – Διευθυντής της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων καταθέτει την άποψή του και σημειώνει ανάμεσα στα άλλα “ανείς δεν μπορούσε τότε να προβλέψει πώς θα εξελισσόταν το φαινόμενο που σήμερα μεταμόρφωσε δραματικά το Αρχιπέλαγος. Η τουριστική μονοκαλλιέργεια υποσκέλισε σχεδόν κάθε άλλη παραγωγική δραστηριότητα.

Οι φτωχές κοινότητες των νησιών πλούτισαν. Το τίμημα όμως είναι βαρύ: το εύθραυστο κυκλαδικό τοπίο μεταλλάχθηκε αμετάκλητα. Τα μνημεία ασφυκτιούν από την ξέφρενη οικοδομική δραστηριότητα. Η άυλη κληρονομιά, οι νησιωτικές παραδόσεις αφανίζονται ραγδαία”.

Αναλυτικά, η ανάρτησή του στα social media με τίτλο “Μία ανεκτίμητη καταγραφή του κυκλαδικού Αρχιπελάγους”

“Κάθε φορά που ανατρέχω στο φωτογραφικό υλικό του Robert McCabe από τα κυκλαδονήσια του 1950 και του 1960, για να αναζητήσω μία πολύτιμη πληροφορία για την ιστορική τοπογραφία της Χώρας Μυκόνου ή της Σερίφου ή για να εξετάσω το τοπίο της Σαντορίνης πριν την ανοικοδόμηση που ακολούθησε μετά τον μεγάλο σεισμό του 1956, συνήθως καταλήγω να ξεχνώ τι έψαχνα και, αντ’ αυτού, πιάνω τον εαυτό μου να ξεφυλλίζει ξανά τα λευκώματα του Αμερικανού φωτογράφου, τα οποία δεν αποτυπώνουν απλώς τοπία και ανθρώπους, αλλά αφηγούνται ιστορίες για έναν κόσμο που χάθηκε οριστικά και αμετάκλητα.

Όσο κι αν θέλει κανείς να προσπεράσει την παγίδα της νοσταλγίας για τον χαμένο κυκλαδικό παράδεισο που αποτυπώνει στα κάδρα του ο McCabe, είναι αδύνατο να μη μελαγχολήσει συγκρίνοντας εκείνα τα αλώβητα τοπία και τις ζωντανές κυκλαδικές κοινότητες με την σημερινή εικόνα.

Όταν ο Robert McCabe έφτασε για πρώτη φορά στις Κυκλάδες το 1954, άρχισε να καταγράφει με τον φακό του τοπία και ανθρώπους, πορτραίτα ενταγμένα μέσα στο κυκλαδικό περιβάλλον, στιγμιότυπα από την καθημερινή λειτουργία των ενεργών νησιωτικών κοινοτήτων. Ασφαλώς, ο ίδιος δεν θα μπορούσε τότε να φανταστεί ότι αυτές οι λήψεις του θα αποκτούσαν κάποτε την αξία ντοκουμέντου.

Έλαχε λοιπόν στον Αμερικανό φωτογράφο να είναι αυτός που θα αιχμαλώτιζε συστηματικά τις τελευταίες εικόνες από την μακρά διάρκεια του κυκλαδικού οικοσυστήματος, λίγο πριν αυτό αρχίσει να μεταμορφώνεται ραγδαία: με το φυσικό τοπίο ακόμη αλώβητο, με τις ξερικές καλλιέργειες και τις λίθινες πεζούλες του, ένα περιβάλλον που διατηρούσε σχεδόν αμετάβλητη την μορφή και τις χρήσεις του, όπως τις είχε διαμορφώσει ήδη από την πρωτοκυκλαδική περίοδο, δηλαδή εδώ και 4500 χρόνια·

να είναι αυτός που θα απαθανάτιζε το δομημένο περιβάλλον, όπως αυτό οριοθετούταν αυστηρά στις κυκλαδίτικες Χώρες, στους μικρούς αγροτικούς οικισμούς της υπαίθρου και στις διάσπαρτες αγροτικές κατοικιές, όλα κτίσματα τα οποία ενσωματώνονταν αρμονικά στο τοπίο.

Στις εικόνες του Αμερικανού φιλέλληνα τα κτήρια τηρούσαν, ακόμη τότε, τις βασικές αρχές της ανώνυμης αρχιτεκτονικής παράδοσης του Νότιου Αιγαίου: χτισμένα λιτά και απέριττα, με τα διαθέσιμα από τον ίδιο τον τόπο οικοδομικά υλικά, αφομοιώνονταν στην μικρή κλίμακα και τις απλές γραμμές που όριζαν το κυκλαδίτικο τοπίο.

Μία απλή σύγκριση ανάμεσα στα σπίτια του προϊστορικού οικισμού στο Ακρωτήρι της Σαντορίνης και σε εκείνα που χρησιμοποιούσαν οι Κυκλαδίτες του ’50 αρκεί για να αντιληφθεί κανείς πώς ο τόπος εξακολουθούσε με τον ίδιο τρόπο να καθορίζει και να ορίζει, χιλιετίες αργότερα, πώς θα χτίσεις και πού.

Όμως ο McCabe δεν φωτογράφιζε απλώς άψυχα αρχέγονα τοπία, ούτε στόχευε στην τεκμηρίωση των παραδοσιακών οικισμών. Στα κυκλαδικά σκηνικά του δεσπόζουν άνθρωποι· πορτραίτα νησιωτών και, κυρίως, σκηνές της κυκλαδικής καθημερινότητας αναδεικνύουν την οργάνωση και χρήση του χώρου από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές τους.

Ο McCabe φωτογραφίζει τα Κυκλαδονήσια και τους Κυκλαδίτες χωρίς οριενταλιστική διάθεση. Μάλιστα, οι νησιωτικές κοινότητες αποτυπώνονται με εθνογραφική, σχεδόν, ακρίβεια: μέσα από την ματιά του φωτογράφου είμαστε σε θέση να αντιληφθούμε πώς η κοινότητα ήταν τότε ενεργή και συνεκτική. Πώς η συνάντηση των γυναικών στην δημόσια βρύση, η σχόλη των ανδρών στο καφενείο, η εκκλησία και τα πανηγύρια της, ήταν συναθροίσεις που σφυρηλατούσαν ουσιαστικές σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της κοινότητας.

Ακόμη, βλέπουμε πώς οι λήψεις του McCabe τεκμηριώνουν την νησιωτική παραγωγική δραστηριότητα που ήταν σχεδόν προβιομηχανική, μέχρι το ’60, προσαρμοσμένη στις δυνατότητες του τόπου: αγροτικές καλλιέργειες, κτηνοτροφία, αλιεία και οικοτεχνία. Οικονομία αυτάρκης που προσφέρει τα απολύτως χρειώδη και αφήνει πίσω της μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Καταγράφοντας, παράλληλα, την περιπέτεια της δύσκολης ακτοπλοϊκής σύνδεσης με άβολα πλοία που, αφού ταξίδευαν αμέτρητες ώρες για να φτάσουν στο Αρχιπέλαγος, να αγκυροβολούν αρόδου και οι νησιώτες να μετεπιβιβάζονται σε ξύλινα κωπήλατα σκαριά για να βγουν στον γιαλό, μπορούμε να κατανοήσουμε την συνθήκη της νησιωτικότητας, η οποία επί χιλιετίες λειτούργησε με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: δυσχέραινε την επικοινωνία και ευνοούσε την απομόνωση και την εσωστρέφεια με το υψηλό κόστος σε χρόνο και χρήμα για την μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών. Ταυτόχρονα, αναδείκνυε τον δυναμικό χαρακτήρα των νησιωτών, που παρά τις δυσκολίες, μετέτρεπαν την θάλασσα σε γέφυρα επικοινωνίας.

Σε ορισμένες από τις φωτογραφίες του McCabe από την δεκαετία του ’60, αρχίζουν να διακρίνονται δειλά και οι πρώτοι μεμονωμένοι τουρίστες που μοιάζουν ακόμη σαν εξωγήινοι μέσα στο αυθεντικό κυκλαδικό σκηνικό. Κανείς δεν μπορούσε τότε να προβλέψει πώς θα εξελισσόταν το φαινόμενο που σήμερα μεταμόρφωσε δραματικά το Αρχιπέλαγος.

Η τουριστική μονοκαλλιέργεια υποσκέλισε σχεδόν κάθε άλλη παραγωγική δραστηριότητα. Οι φτωχές κοινότητες των νησιών πλούτισαν. Το τίμημα όμως είναι βαρύ: το εύθραυστο κυκλαδικό τοπίο μεταλλάχθηκε αμετάκλητα. Τα μνημεία ασφυκτιούν από την ξέφρενη οικοδομική δραστηριότητα. Η άυλη κληρονομιά, οι νησιωτικές παραδόσεις αφανίζονται ραγδαία.

Στις Κυκλάδες, λόγω της μικρής τους κλίμακας, καταγράφεται με δραματικό τρόπο η ανάγκη να γίνει βιώσιμη η τουριστική ανάπτυξη, ώστε να μην καταβροχθίζει ακόρεστα μη ανανεώσιμους φυσικούς και πολιτιστικούς πόρους. Σε αυτούς τους λόγους οφείλεται η αξία ντοκουμέντου που απέκτησαν οι φωτογραφίες του Robert McCabe στο τέλος του πρώτου τετάρτου του 21ου αιώνα.

Ελπίζουμε ότι, εκτός από νοσταλγικά στιγμιότυπα ενός χαμένου παραδείσου, αυτές θα λειτουργήσουν για τις κυκλαδικές κοινότητες και ως πηγή έμπνευσης σε έναν κοινό σκοπό: να προστατεύσουμε το αγαπημένο μας κυκλαδικό Αρχιπέλαγος. Αυτή την διάσταση επιχειρεί να προβάλει και η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων διοργανώνοντας εκθέσεις του σπουδαίου φωτογράφου στα μουσεία και τα μνημεία των Κυκλάδων.

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αλλαγή πλοίου στη γραμμή Πειραιάς–Πάρος–Νάξος–Κουφονήσια–Κατάπολα για 6 & 13 Αυγούστου

Το “HIGHSPEED 4” θα εκτελέσει τα δρομολόγια του “HELLENIC HIGHSPEED” – Δείτε τις ώρες αναχώρησης και άφιξης

Βασιλική Κατερίνη: «Όταν τραγουδάω στο νησί μου, αυτό χτυπάει στην καρδιά!» (video)

Μια ειλικρινής συζήτηση για την οικογένεια, τη μουσική, τις ρίζες και το μέλλον μέσα από τη συχνότητα της Ραδιοφωνίας Κυκλάδων 101,3.

ΥΠΑ: Σε εξέλιξη οι αναβαθμίσεις σε αεροδρόμια Σύρου, Κυθήρων και Ιωαννίνων

Επιθεωρήσεις από τη Διοίκηση της ΥΠΑ σε κρίσιμες υποδομές της νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας – Στόχος η αναβάθμιση λειτουργίας, αισθητικής και τουριστικής διασύνδεσης

Γ. Πολυχρονάκος: «Η Δημόσια Υγεία στις Κυκλάδες είναι ο μεγάλος ασθενής»

Καταγγελία από τον Τομεάρχη Νησιωτικής Πολιτικής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝ.ΑΛ. για τεράστια κενά σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό στα νησιά – Προειδοποίηση για επιδείνωση το φθινόπωρο

Νάξος – Ο Γιάννης Κασιδάκης στα «Φανάρια»: Ενίσχυση με φόντο το μέλλον

Ο ΑΠ.Α.Σ. Νάξου υποδέχεται τον 20χρονο forward με εμπειρία και φιλοδοξίες – Χτίζει ομάδα που παίζει, διεκδικεί και εμπνέει!

Συρματόπλεγμα στην Πορτάρα: «Έκνομη ενέργεια» λέει ο Δήμαρχος Νάξου Δ. Λιανός (video)

Αντιδράσεις για την πρόχειρη περίφραξη στο εμβληματικό μνημείο – Τι είπε ο Δήμαρχος στην εκπομπή του OPEN και ποια μέτρα ζητά να ληφθούν άμεσα. (video)

Επίκαιρο ερώτημα αφελούς πολίτη: Ο τουρίστας βεβήλωσε την Πορτάρα; ή, οι αρχαιολόγοι την βεβηλώνουν διαχρονικά;

Εμείς βλέπουμε να εξαφανίζεται όλο  και πιο πολύ, από την αιολική ενέργεια, το κονίαμα της λιθοδομής θεμελίωσης. Μπορεί να μας διαβεβαιώσει η αρχαιολογική υπηρεσία ότι αδίκως ανησυχούμε;

«Νότες του Καλοκαιριού» στο Σαγκρί – Μουσικές διακοπές για παιδιά απόψε στα Δημήτρια

Διαδραστική μουσική εκδήλωση στο πλαίσιο των Θερινών Εργαστηρίων Μουσικής Νάξος 2025 – Από τις κατασκευές μέχρι τα τραγούδια και τα θαλασσινά παιχνίδια!

Ναός Απόλλωνα: Άμεση αντικατάσταση των συρματοπλεγμάτων με ένα καλαίσθητο καθορισμό του μνημειακού χώρου.

Ο Μιχάλης Φραγκίσκος γράφει για τον ναό του Απόλλωνα, την εικόνα που προσβάλει και τι πρέπει να γίνει ...

Μαρτυρία-στήριξη στο Νοσοκομείο Νάξου: «Χειρουργήθηκα και σώθηκα – Στηρίξτε το!»

Την ώρα που η ΠΟΕΔΗΝ καταγγέλλει ελλείψεις και «παύση χειρουργείων», ένας Ναξιώτης πολίτης μιλά για την εμπειρία ζωής στο Γενικό Νοσοκομείο Νάξου και απευθύνει έκκληση στήριξης

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.