Δευτέρα, 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΑρχικήΑπόψειςChatGPT : Ευχή ή κατάρα για την εκπαίδευση;

ChatGPT : Ευχή ή κατάρα για την εκπαίδευση;

|

Κάθε καινοτόμο παράγωγο της τεχνολογίας το οποίο κυκλοφορεί στη αγορά, δημιουργεί ισχυρό σκεπτικισμό και εκ διαμέτρου αντιθετικές απόψεις για την ωφελιμότητα ή τη βλαπτικότητά του.

Της Σοφίας Μαργαρίτη (#)

Ο Παραγωγικός Προεκπαιδευμένος Μετασχηματιστής (ChatGPT), η πρόσφατη εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης, αποτελεί την τελευταία ανακάλυψη που προκαλεί δέος με τις δυνατότητές του, αλλά συνιστά και απειλή για την πνευματική εγρήγορση του σύγχρονου ανθρώπου. Πρόκειται για μια πλατφόρμα αναζήτησης πληροφοριών, ένα γλωσσικό μοντέλο που σχεδιάστηκε για να ανακαλύπτει στοιχεία σε ένα χαοτικό –  απροσπέλαστο για τον χρήστη – όγκο δεδομένων και πληροφοριών και έπειτα να τα αναπαράγει , να τα συγκροτεί, να τα συντάσσει, να τα αναδιατυπώνει, να ανασυνδυάζει μοτίβα λέξεων ή κειμένων και να δημιουργεί νέες ιδέες !

Ικανό να καταβροχθίζει αναρίθμητες γραπτές πηγές μπορεί να δίνει απαντήσεις συγκεκριμένες, άρτια δομημένες με εισαγωγή, κυρίως θέμα και επιλογικές παρατηρήσεις, σε ελάχιστο χρόνο, επί παντός επιστητού. Με αυτά τα δεδομένα δημιουργούνται σκέψεις για τα οφέλη αλλά και τους κίνδυνους που προκύπτουν ειδικά στην εκπαιδευτική διαδικασία όλων των βαθμίδων.

Αρχικά είναι αναμφισβήτητο ότι οδηγούμαστε στον εκδημοκρατισμό της γνώσης, στην εξίσωση όλων των ανθρώπων στον τομέα πρόσβασης στην πληροφορία. Παρέχονται ίσες ευκαιρίες, χωρίς διακρίσεις, προκαταλήψεις και ανασταλτικούς μηχανισμούς. Το ChatGPT επιτρέπει το διάλογο με ερωτήσεις και απαντήσεις και μιμείται ρεαλιστικά έναν άνθρωπο ως συνομιλητή. Έχει τη δυνατότητα να θυμάται προηγούμενα μηνύματα για το ίδιο αντικείμενο συνομιλίας, γράφει λέξεις, προτάσεις και παραγράφους με καταιγιστικούς ρυθμούς, σαν ανθρώπινο χέρι, τα οποία μοιάζουν να προέρχονται από έναν λογικό, έμπειρο και απόλυτα εξειδικευμένο πάνω στο αντικείμενο γράφοντα.

Μπορεί να παράγει αυτόματα απαντήσεις για κάθε γνωστικό αντικείμενο σε ανάλογο ύφος και διαφορετικά κειμενικά είδη όπως σχολικά δοκίμια, ακαδημαϊκές εργασίες, δημοσιογραφικά άρθρα, ερμηνευτικά κείμενα, επιφυλλίδες, να δίνει απαντήσεις σε κριτήρια αξιολόγησης (tests), ακόμη και να γράφει ποιήματα, στίχους ή σενάρια! Με ένα πραγματικά brainstorming τρόπο συμβάλλει στο χτίσιμο της δομής, της πλοκής και των χαρακτήρων των ηρώων σε μια μυθιστορηματική αναπαράσταση.

Τέλος, είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι συλλέγει δεδομένα όσο οι χρήστες ρωτούν, υπερψηφίζουν ή καταψηφίζουν απαντήσεις, εφαρμόζει εποπτευόμενες και ενισχυτικές τεχνικές μάθησης και τέλος έχει τη δυνατότητα να παραδέχεται τα λάθη του, να αναθεωρεί, να αμφισβητεί και να απορρίπτει ακατάλληλα αιτήματα ή δυνητικά ρατσιστικά η σεξιστικά μηνύματα. Η εκπαιδευτική του λειτουργία είναι αναμφισβήτητη, καθώς μιμείται τη βιολογική νοημοσύνη του ανθρώπου: λήψη πληροφορίας, επεξεργασία, αξιολόγηση, διόρθωση λάθους, εξαγωγή συμπεράσματος, ενέργεια, δράση…

Στον αντίποδα όμως, ο ακαδημαϊκός κόσμος βρίσκεται αντιμέτωπος με πολλά προβλήματα που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε μια επιστημονική δικτατορία και στη διαμόρφωση ανθρώπων ψηφιακά προλετάριων απόλυτα εξαρτημένων από το ChatGPT, χωρίς τη δύναμη της προσωπικής πρωτοβουλίας και της κριτικής αυτενέργειας. Πολλοί εκπαιδευτικοί μιλούν για «εκδημοκρατισμό της λογοκλοπής», αφού παρέχονται οι δυνατότητες να αναπαραχθούν ολόκληρες εργασίες ερευνητικές και διπλωματικές και διατυπώνουν ανησυχίες ότι η εν λόγω εφαρμογή μπορεί να καταστρέψει τον ιστό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Παράλληλα εμφανίζονται πολλές πιθανότητες για παραγωγή μεροληπτικών ή ακατανόητων κειμένων, διατύπωση λογικών λαθών, κακόβουλο λογισμικό με τεράστιο κίνδυνο για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο, ειδικά για μαθητές με μειωμένη κριτική σκέψη. Υπάρχουν αντικειμενικοί περιορισμοί που αφαιρούν από το ChatGPT την αξιοπιστία και την εγκυρότητά του, αφού υπάρχουν ακόμη δεδομένα που δεν έχουν περαστεί στη μνήμη του, υπάρχουν ανακριβείς πληροφορίες και το πρόγραμμα αποτυγχάνει να παρέχει μια συναρπαστική προοπτική συνδέοντας τον συγγραφέα με τον αναγνώστη. ΤοChatGPT είναι περισσότερο ένας Μετασχηματιστής και σχεδόν καθόλου ένας κριτικός (ανα)στοχαστής. Τέλος οι δημοσιογράφοι, οι επιμελητές και διορθωτές κειμένων ακόμη και οι συγγραφείς έχουν έναν ισχυρό αντίπαλο να αντιμετωπίσουν και είναι ορατός ο κίνδυνος εξαφάνισης δεκάδων θέσεων εργασίας.

Η λύση δεν βρίσκεται στην δαιμονοποίηση της τεχνολογίας ή στην απόρριψη ενός τόσο δυναμικού εργαλείου γνώσης. Το δύσκολο είναι ότι ενώ οι μαθητές, ως «ψηφιακοί αυτόχθονες» μαθαίνουν να χρησιμοποιούν και να οικειοποιούνται τα αγαθά της τεχνητής νοημοσύνης πολύ γρήγορα, οι δάσκαλοί τους, ως «ψηφιακοί μετανάστες» ακολουθούν με πολύ πιο αργούς και θα έλεγα αναγκαστικούς ρυθμούς. Οι λειτουργοί της εκπαίδευσης είναι ανάγκη να συμβαδίσουν με τις εξελίξεις, να  ενισχύσουν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και τη διάθεση για έρευνα και αξιολόγηση των πηγών της πληροφορίας στους μαθητές και φοιτητές τους.

Χρειάζεται μια μεταβατική περίοδος, ώστε να αξιοποιηθεί δημιουργικά στη διδασκαλία αυτή η ανακάλυψη, να θεωρηθεί ένας νέος σύμμαχος και όχι ένας επικίνδυνος εχθρός  και να προσαρμοστεί ο εκπαιδευτικός στα νέα δεδομένα. Θα πρέπει να ζητά πλέον όχι να γράψουν οι μαθητές αλλά να συν-γράψουν με τοChatGPT μια εργασία, την οποία ο ίδιος θα έχει προηγουμένως αναζητήσει εκεί, θα έχει τροποποιήσει και αξιολογήσει. Παράλληλα είναι αναγκαίο κάποια γραπτά σχήματα να συνεχίσουν να υπάρχουν, άλλα να πεθάνουν και άλλα να διαμορφωθούν. Να γίνει εφικτή μια νέα εκπαιδευτική αφετηρία που να εδράζεται σε μια ώσμωση τεχνητής νοημοσύνης αλληλένδετη με την ανθρώπινη πνευματικότητα, να απαιτήσουμε ένα ρυθμιστικό πλαίσιο συμβατό με όρους συμβατούς με την υπαρκτική μας δυναμική, καθώς «πάσα τε επιστήμη, χωριζομένη δικαιοσύνης καί της άλλης αρετής, πανουργία τις, καίού σοφία φαίνεται» όπως προειδοποίησε ο Πλάτων, χωρίς να έχει φανταστεί καν τα δεδομένα της εποχής μας.

Κάθε νέα τεχνολογία θα μπορούσε να σημάνει τη δύση μιας εποχής και την ανατολή μιας άλλης. Εκείνο που θα έπρεπε προς το παρόν να μας απασχολήσει είναι το πώς το ChatGPT μπορεί να μεταμορφώσει τον πραγματικό κόσμο που ζούμε, για τον οποίο προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε τους νέους, πριν σκεφτούμε πώς μπορεί να επηρεάσει τη μάθηση, την εκπαιδευτική διαδικασία και τα όρια των ανθρώπινων δεξιοτήτων. Πρέπει να ανασυντάξουμε τους στόχους και το νόημα της εκπαίδευσης στο πλαίσιο της τεχνολογικής επανάστασης.

Στον υπολογιστικό κόσμο θα προκύψουν νέες ροές εργασίας και νέες μορφές παραγωγής και αποδοχής πνευματικών αγαθών και δικαιωμάτων. Πόσο έτοιμοι είμαστε για μια τέτοια προοπτική; Πώς θα σας φαινόταν δηλαδή αν αυτή τη στιγμή συνειδητοποιούσατε ότι το παρόν άρθρο είναι γραμμένο από το ChatGPT ;

(#) Η Σοφία Μαργαρίτη είναι φιλόλογος – συγγραφέας με καταγωγή από τη Νάξο

Δείτε εδώ το βιογραφικό της


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

“Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης”: «Ο Γιάννης το βούδι» της Ευαγγελίας Γατσωτή επί σκηνής

Η συγκινητική και σκληρή ιστορία του «Γιάννη» ζωντανεύει ξανά - Πότε, που και με ποιους συντελεστές (video)

Έρευνα ΣΕΤΕ: Υπερτουρισμός. Υπάρχει, αλλά στην… άλλη γειτονιά

Τι δείχνει η έρευνα κοινού του ΣΕΤΕ για την Ελλάδα

Φιλόλογος έμαθε σε μαθητές το τραγούδι «Ω έλατο» στη νοηματική

Το τραγούδι είναι ένας όμορφος και βιωματικός τρόπος για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη νοηματική γλώσσα

Σαντορίνη 2025: Έτος Ανάδειξης και Υποστήριξης της Αυθεντικότητας – πρόσκληση για σχεδιασμό λογοτύπου

Η σύνθεση που θα επιλεγεί θα πρέπει να ενσωματώνει το πνεύμα του έτους όπως αποτυπώνεται στη σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Θήρας.

Σαντορίνη: «Νησιώτικο Γλέντι»στο «Χριστουγεννιάτικο Πάρκο»

Ο Αργύρης Αρβανίτης (βιολί) και ο Αντώνης Ξαγοράρης (Λαούτο) θα ταξιδέψουν μικρούς και μεγάλους στα νησιά του Αιγαίου

Νάξος – “Αλσος των Χριστουγέννων”: Απόψε έχει δράσεις με Ελευθερίου, Κωνσταντόπουλου αλλά και ΛΕ.ΜΟ.Ν

Συνεχίζονται οι εορταστικές εκδηλώσεις με επίκεντρο το "Αλσος των Χριστουγέννων" στη Νάξο - Τι περιλαμβάνει το σημερινό πρόγραμμα

Πανναξιακός ΑΟΚ: Πάλεψε αλλά λύγισε στο τέλος από τον αήττητο Ιωνικό Νικαίας

Δεύτερη συνεχόμενη ήττα για τον Πανναξιακό ΑΟΚ, αυτή τη φορά εντός έδρας από τον Ιωνικό Νικαίας (77-70) - Παραμένει στην πρώτη τριάδα - υποδέχεται με το νέο έτος το Πικέρμι

Πάρος – Μάρπησσα: Πέντε οι συλλήψεις ανηλίκων, οδηγήθηκαν στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών στη Σύρο

Πέντε οι συλλήψεις ανηλίκων για την αιματηρή επίθεση στα δύο αδέλφια στην Μάρπησσα Πάρου - Από τη Νέα Σμύρνη ο ένας εκ των δύο δραστών (!!!)

Blue Star Ferries: Αλλαγή ώρας αναχώρησης του Blue Star Delos από τη Σαντορίνη

Τροποποίηση του σημερινού (22/12) δρομολογίου του Blue Star Delos .. Ποιος είναι ο λόγος;

Σύμπλευση: “Η καρδιά μας χτυπά στα νησιά για 10 χρόνια” (απολογισμός)

10 ΧΡΟΝΙΑ +ΠΛΕΥΣΗ 10 χρόνια η καρδιά μας χτυπάει στα νησιά - Τι έγινε στην εκδήλωση (photos)

Εκτακτο – Blue Star Ferries: Στις 4 το απόγευμα του Σαββάτου θα αναχωρήσει το Delos από Πειραιά (!!!)

Λόγω καιρικών συνθηκών η Blue Star Ferries προχώρησε σε ανακοίνωση σχετικά με την αλλαγή ώρας του δρομολογίου του Blue Star Ferries - Τι αλλάζει

Νάξος: Συνεργασία Βασαλάκη – Πιτταρά και έρχεται το πρώτο τυποποιημένο κρέας στην αγορά

Λανσάρει η Νάξος το δικό της τυποποιημένο κρέας στην αγορά - Ποιοι συνεργάζονται

Νάξος: Δάκρυα για τον 38χρονο Νίκο που έφυγε νωρίς

Θλίψη στους κατοίκους της Νάξου για τον θάνατο του 38χρονου Νίκου, ο οποίος έγινε γνωστό σήμερα ότι έφυγε από τη ζωή

Νάξος: Ανοίγει σήμερα τις πύλες του το «Άλσος των Χριστουγέννων»!

Με φαντασία, δημιουργικότητα και άρωμα γιορτινό, το Άλσος των Χριστουγέννων είναι έτοιμο να χαρίσει σε όλους μοναδικές στιγμές που θα μείνουν αξέχαστες.

Νάξος – Καλόξυλος: Αύριο Κυριακή (22/12) το τελευταίο αντίο στον 38χρονο Νίκο Βασαλάκη

Αύριο Κυριακή (22/12) η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Βασαλάκη στον Καλόξυλο Νάξου

Νάξος: Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου ανοίγει τις πόρτες το “Αλσος των Χριστουγέννων” (video)

Πρεμιέρα για το "Αλσος των Χριστουγέννων" την Παρασκευή 20 Δεκεμβρίου - Ανοιγμα με video όπου ακούγεται ο Ναξιώτης ηθοποιός Γιάννης Φραγκίσκος να καλεί το κόσμο

Ακαδημία Αθηνών: Βραβείο στον Ναξιώτη μαθηματικό Ευθύμη Σοφό

Η Ακαδημία Αθηνών βράβευσε τη Πέμπτη (19/12) τον Ναξιώτη (με καταγωγή από τη Κεραμωτή) μαθηματικό Ευθύμη Σοφό - Τι αναφέρει ο βραβευμένος καθηγητής

Εφυγε από τη ζωή ο Ναξιώτης ηθοποιός Δημήτρης Ημελλος

Πέθανε σε ηλικία 57 ετών, ο ηθοποιός Δημήτρης Ημελλος, με καταγωγή από τη Νάξο

Νάξος: Αριστείδης και Ειρήνη Βερυκόκκου τραγουδούν “Μαζί” (video)

Στον ... αέρα εδώ και μερικές ώρες το νέο τραγούδι των Αριστείδη και Ειρήνη Βερυκόκκου με τίτλο "Μαζί" σε στίχους Θανάση Περιστεράκη... (video)