Εμπορικό Λιμάνι ή Μαρίνα & ΠΟΤΑ (Περιοχή Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) στην Ανατολική Νάξο ; Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα από μία τέτοια σύγκριση
Μια άκρως ενδιαφέρουσα συζήτηση ξεκίνησε στο νησί μας σχετικά με την ανάγκη δημιουργίας εμπορικού λιμανιού και μάλιστα στην Ανατολική Νάξο.
Η πρόταση δείχνει λογική με μια πρώτη ανάγνωση, καθώς σήμερα η όχληση στην πόλη της χώρας είναι σημαντική ενώ το ανεπαρκές σημερινό λιμάνι περιορίζει την οικονομική προοπτική του τόπου.
Ο Δήμος πράττει σοφά προτείνοντας την αναβάθμισή του λιμανιού της Χώρας και την μετατροπή του σε καθαρά τουριστικό αναζητώντας νέες τοποθεσίες για εμπορική χρήση. Η Νάξος διαθέτει παραγωγική και μεταφορική δραστηριότητα ικανή να δικαιολογήσει την ύπαρξη εμπορικού λιμανιού.
Αντιρρήσεις θα υπάρχουν, πάντα υπάρχουν στις μεγάλες αποφάσεις.
Χώρος που σήμερα χρησιμοποιείται για αναψυχή και είναι ανέγκιχτος αναγκαστικά θα χρησιμοποιηθεί για υποδομές.
Είναι αναπόφευκτο, άλλωστε η περεταίρω ανάπτυξη του τόπου, οι δουλειές και η ευημερία των νέων έχουν προτεραιότητα.
Η Νάξος μπορεί να γίνει ηγέτιδα οικονομική δύναμη στο νότιο Αιγαίο.
Η Νάξος της ευημερίας και των 30.000 κατοίκων σε μια γενιά από τώρα μπορεί και πρέπει να γίνει πραγματικότητα.
Ας επιστρέψουμε όμως στο ερώτημα του εμπορικού λιμανιού.
Η χωροθέτηση στην Ανατολική ακτή σίγουρα θα δώσει μικρές ανάσες στην οικονομική δραστηριότητα της ορεινής Νάξου όμως μια σειρά από δυσκολίες δεν πρέπει να αγνοηθούν:
- Η χρηματοδότηση θα είναι δυσχερής. Ιδιωτικά κεφάλαια δεν είναι εύκολο να βρεθούν για ένα μικρό εμπορικό λιμάνι ενώ η δυνατότητα χρηματοδότησης από πόρους της Κεντρικής Κυβέρνησης και των φορέων της θα περιοριστεί σημαντικά στα επόμενα χρόνια. Ο κίνδυνος να μείνει μια ανεκπλήρωτη υπόσχεση δείχνει απειλητικός.
- Η απόσταση από τους κύριους παραγωγικούς τόπους του νησιού (γεωργική γη, τουριστικές & κατασκευαστικές υπηρεσίες) είναι μεγάλη και οι οδικές προσβάσεις απαιτούν άμεση βελτίωση.
- Η θαλάσσια απόσταση από τους μεγάλους προορισμούς της ηπειρωτικής Ελλάδας είναι σημαντικά αυξημένη συμπαρασύροντας και το μεταφορικό κόστος τόσο οικονομικά όσο και χρονικά.
- Εν τέλει, ο κίνδυνος να αποτελέσει μια ασύμφορη λύση που τελικά θα υποχρησιμοποιείται είναι ορατός. Αυτό θα ήταν το χειρότερο σενάριο, ένα ακόμη περιττό έργο.
Σε αυτούς τους κινδύνους απάντηση θα δώσει μια διαφορετική πρόταση, πάλι στην Ανατολική Νάξο, που αξίζει να μπει στο τραπέζι για συζήτηση.
Δημιουργία μεγάλης Μαρίνας με ολοκληρωμένες υποδομές εξυπηρέτησης και φύλαξης σκαφών, συμπληρωμένη με υποδομές διαμονής και αναψυχής. Οργανωμένη τουριστική κατοικία, ξενοδοχείο, εμπορικοί χώροι, εστίαση. Ένας μικρόκοσμος δηλαδή γύρω από την ναυτιλία αναψυχής. Ταυτόχρονα μικρό μέρος των λιμενικών εγκαταστάσεων θα μπορεί να χρησιμοποιείται και για εμπορικούς σκοπούς εφόσον απαιτείται.
Μία τέτοια λύση προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα:
- Ως ολοκληρωμένη τουριστική επένδυση είναι –με υψηλή βεβαιότητα- οικονμικά αποδοτική και άρα δέλεαρ για ιδιώτες επενδυτές. Η χρηματοδότηση φαντάζει πλέον ρεαλιστική.
- Δημιουργεί άμεσα μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας και στηρίζει πληθυσμιακά το μεγαλύτερο κομμάτι του νησιού.
- Εφόσον προσελκύσει ιδιώτες επενδυτές είναι ρεαλιστικό να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρόνο.
- Ανταγωνίζεται ανάλογες υποδομές στα Μικρασιατικά παράλια και συμπληρώνει ένα υπαρκτό κενό στον Αιγαιακό χώρο.
- Δημιουργεί ισχυρή γέφυρα σύνδεσης με το ΝΑ Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα, αποκαθιστά δηλαδή τους ιστορικούς διαύλους επικοινωνίας με τα Ανατολικά νησιά
- Δημιουργεί ένα ολόκληρο οικονομικό βιότοπο που θα μεταμορφώσει το νησί και θα το θέσει στην καρδιά των οικονομικών εξελίξεων του Αιγαίου
Ας το τολμήσουμε!
Αξίζει να οραματιστούμε τη Νάξο της επόμενης γενιάς με οικονομικά βιώσιμες προτάσεις και λογικά επιχειρήματα.
Έμπνευση χρειάζεται και διάθεση να ξεπεραστούν τα εμπόδια που σίγουρα θα προκύψουν, εμπόδια αδειοδοτήσεων, χωροταξίας, πρόσβασης.
Ας το τολμήσουμε!