Mία σειρά υποθηκοφυλακείων, όπως στου Ζωγράφου, στην Κηφισιά, στη Νέα Ιωνία, στο Περιστέρι, στην Κερατέα, στη Μύκονο, στη Νάξο, στην Ανδρο (Χώρα) και στον Πύργο, έχουν μετατραπεί από άμισθα σε έμμισθα (ουσιαστικά από ιδιωτικά σε δημόσια), χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της στελέχωσής τους με τον επικεφαλής υποθηκοφύλακα.
Χωρίς τη δυνατότητα ολοκλήρωσης πράξεων, όπως μεταβιβάσεις ακινήτων, γονικές παροχές και κληρονομιές, τελούν από την προηγούμενη εβδομάδα 20 περιοχές της Αττικής και της περιφέρειας, ως αποτέλεσμα κυβερνητικών χειρισμών. Αιτία είναι το γεγονός ότι μία σειρά υποθηκοφυλακείων, σε περιοχές όπως στου Ζωγράφου, στην Κηφισιά, στη Νέα Ιωνία, στο Περιστέρι, στην Κερατέα, στη Μύκονο, στη Νάξο, στην Ανδρο (Χώρα) και στον Πύργο, έχουν μετατραπεί από άμισθα σε έμμισθα (ουσιαστικά από ιδιωτικά σε δημόσια), χωρίς όμως να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της στελέχωσής τους με τον επικεφαλής υποθηκοφύλακα, ο οποίος έχει τον ρόλο του ελέγχου νομιμότητας όλων των συναλλαγών. Οντας λοιπόν «ακέφαλα», αδυνατούν να ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες συμβολαιογραφικές πράξεις.
Ως άμισθα λειτουργούν τα περισσότερα υποθηκοφυλακεία της χώρας, περίπου 240 τον αριθμό. Σε αυτά, ο υποθηκοφύλακας είναι ένας ιδιώτης με νομικό υπόβαθρο, ο οποίος εκτελεί την υπηρεσία αυτή για λογαριασμό του Δημοσίου, αποδίδοντας σε αυτό και το σχετικό προβλεπόμενο έσοδο. Η λειτουργία όμως του υποθηκοφυλακείου, όπως και η ευθύνη για την στελέχωσή του, ανήκει στον ίδιο και όχι στο Δημόσιο. Με τη μετατροπή σε έμμισθο, ένα υποθηκοφυλακείο καθίσταται πλέον δημόσια υπηρεσία, που υπάγεται στο υπ. Δικαιοσύνης και στελεχώνεται από δημοσίους υπαλλήλους. Ως εκ τούτου, όπως τονίζει στην «Κ», η κ. Ιωάννα Τζινιέρη, υποθηκοφύλακας Παλαιού Φαλήρου, η μετατροπή των παραπάνω υποθηκοφυλακείων σε έμμισθα, έχει αυτομάτως σημάνει και τη μετατροπή των υπαλλήλων τους, από ιδιωτικούς σε δημόσιους, χωρίς καμία διαδικασία αξιολόγησης, ή διαγωνισμού μέσω ΑΣΕΠ, τη στιγμή μάλιστα, που καλούνται να χειριστούν σημαντικά ζητήματα, από τα οποία δύναται να προκύψει ζημία για το Δημόσιο.
Η μετατροπή των συγκεκριμένων υποθηκοφυλακείων κρίθηκε απαραίτητη από το υπ. Δικαιοσύνης, λόγω του ότι ο υποθηκοφύλακας που είχε αναλάβει το σχετικό έργο αποσύρθηκε (π.χ. λόγω συνταξιοδότησης) και δεν υλοποιήθηκε διαγωνισμός αντικατάστασής του, μια πρακτική που ακολουθείται από το 2011 μέχρι σήμερα, κυρίως λόγω του ότι το 2020 προβλέπεται η κατάργηση των υποθηκοφυλακείων και η μετατροπή τους σε κτηματολογικά γραφεία (στις περιοχές όπου ολοκληρώνεται το Κτηματολόγιο). Τον συγκεκριμένο ρόλο έχουν αναλάβει, μέχρι νεωτέρας, οι αρχαιότεροι συμβολαιογράφοι της εκάστοτε περιοχής, που ουσιαστικά έχουν μετατραπεί σε μόνιμοι. Σύμφωνα με την κ. Τζινιέρη, ανάλογα προβλήματα εντοπίζονται σε συνολικά 65 υποθηκοφυλακεία, στα οποία περιλαμβάνονται και τα παραπάνω 20.
Παρέμβαση για το ζήτημα πραγματοποίησε χθες η ΠΟΜΙΔΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων), η οποία όχι μόνον θίγει το κενό που έχει δημιουργηθεί από την έλλειψη προϊσταμένων, αλλά στέκεται και στην τροπολογία που ψηφίστηκε στο τελευταίο θερινό τμήμα της Βουλής, με την οποία η αναπλήρωση των υποθηκοφυλάκων δύναται να γίνει και από τον προϊστάμενο της γραμματείας του κατά τόπους Ειρηνοδικείου ή Πρωτοδικείου, ανεξάρτητα από το αν έχει νομική εμπειρία.
Με τη σειρά της, η Ενωση Εμμισθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος ανακοίνωσε χθες ότι θα προχωρήσει σε προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας για την κατάργηση των Προεδρικών Διαταγμάτων, με τα οποία προωθήθηκε η σχετική αλλαγή του καθεστώτος των 20 άμισθων υποθηκοφυλακείων.