Πέμπτη, 4 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΥδροπλάνα... έρχονται αποζημιώσεις, χάθηκε και το φετινό καλοκαίρι

Υδροπλάνα… έρχονται αποζημιώσεις, χάθηκε και το φετινό καλοκαίρι

|

Νέα δεδομένα για τα υδροπλάνα… το προς κατάθεση για ψήφιση σχεδίου νόμου («μεταβατικές διατάξεις») προβλέπει ότι, εφόσον έχει προηγηθεί δημόσιος διαγωνισμός, «ο δημόσιος φορέας αποζημιώνει τον ιδιώτη για τα έξοδα των εγκεκριμένων μελετών», οι οποίες μεταφέρονται στο όνομα του δημόσιου φορέα.

Αποζημίωση για δαπάνες που έχουν υλοποιήσει ιδιώτες για μελέτες υλοποίησης υδατοδρομίων προβλέπει, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Capital.gr, το σχέδιο νόμου για τα υδροπλάνα, το οποίο αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών «ίδρυση, λειτουργία και εκμετάλλευση αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών» είχε δοθεί σε ανοικτή διαβούλευση από τις 5 Αυγούστου έως τις 9 Σεπτεμβρίου 2016.

Έκτοτε έως σήμερα πολυάριθμες διαρροές των υπουργείων Υποδομών, Ναυτιλίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού μιλούσαν για έναρξη δραστηριοποίησης των υδροπλάνων το φετινό καλοκαίρι, τοποθετώντας την κατάθεση στη Βουλή της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας για τις αρχές του 2017. Ωστόσο, όπως, από πολύ νωρίς, έχει αποκαλύψει το Capital.gr, το φετινό καλοκαίρι θα είναι το τρίτο, κατά σειρά, της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που τα υδροπλάνα θα παραμείνουν καθηλωμένα.

Η αποζημίωση στους ιδιώτες…

Ο εξοβελισμός των ιδιωτών από τη διαδικασία ανάπτυξης δικτύου υδατοδρομίων, όπως και η μη πρόβλεψη για το ποια θα είναι η τύχη εγκαταστάσεων που προωθούν, με δικά τους κεφάλαια, επενδυτές είναι ορισμένα από τα προβληματικά σημεία της πρώτης εκδοχής του νομοσχεδίου Σπίρτζη.

Πλέον, χωρίς να είναι δυνατόν να αποκλεισθούν νέες τροποποιήσεις, το προς κατάθεση για ψήφιση σχεδίου νόμου («μεταβατικές διατάξεις») προβλέπει ότι, εφόσον έχει προηγηθεί δημόσιος διαγωνισμός, «ο δημόσιος φορέας αποζημιώνει τον ιδιώτη για τα έξοδα των εγκεκριμένων μελετών», οι οποίες μεταφέρονται στο όνομα του δημόσιου φορέα.

…και η κρατικοποίηση

Και αυτό διότι βάσει του νομοσχεδίου, θα κρατικοποιούνται όσα υδατοδρόμια έχουν «τρέξει» ιδιώτες: «για όσα υδατοδρόμια έχει υποβληθεί η αίτηση και ο τεχνικός φάκελος και μέχρι τη δημοσίευση νομοσχεδίου δεν έχουν εκδοθεί οι τελικές άδειες, με αίτηση του δημόσιου φορέα και συναίνεση του ιδιωτικού φορέα (εφόσον ο τελευταίος έχει υποβάλει την αίτηση και τον τεχνικό φάκελο), η άδεια ίδρυσης εκδίδεται στο όνομα του δημόσιου φορέα».

Με άλλα λόγια, το Δημόσιο, έναντι αποζημίωσης, θα αγοράζει τις μελέτες κατασκευής υδατοδρομίων που έχουν εκπονήσει ιδιώτες. Ως εκ τούτου, οι άδειες που έχουν εκδοθεί έως τη δημοσίευση του νομοσχεδίου «μετατρέπονται σε άδεια ίδρυσης στο όνομα του δημοσίου φορέα που έχει παραχωρήσει την έκταση». Και «σε άδεια λειτουργίας στο όνομα του φορέα που είχε κάνει την αίτηση υδατοδρομίου».

Το νομοσχέδιο προβλέπει πως η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, ΟΤΑ  Α΄ και  Β΄ βαθμού, και σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο.

Αντίστοιχα, η άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου χορηγείται σε κάθε ενδιαφερόμενο με σκοπό τη λειτουργία και εκμετάλλευση του υδατοδρομίου.

Σήμερα το κόστος για την υλοποίηση της υποδομής μπορεί να αναληφθεί είτε από τα λιμενικά ταμεία, τους οργανισμούς λιμένων ή τους δήμους, δηλαδή από ένα δημόσιο φορέα ανάπτυξης. Είτε από ιδιώτες στην ιδιοκτησία των οποίων θα περιέρχεται το υδατοδρόμιο.

Μειώνεται το έργο των υδροπλάνων, αίρεται το χρονικό όριο αδειοδότησης

Την ίδια στιγμή, η νομοθετική πρωτοβουλία του Υποδομών δεν προβλέπει την ύπαρξη κεντρικής αρχής για την ανάπτυξη δικτύου υδατοδρομίων.

Επίσης, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, όσα προβλέπονται για τα «υδάτινα πεδία» (η υδάτινη περιοχή προσθαλάσσωσης και αποθαλάσσωσης αεροσκάφους, που χρησιμοποιείται περιστασιακά ή εκτάκτως για την εξυπηρέτηση πτήσεων) οδηγούν σε μείωση του έργου των υδροπλάνων.

Και αυτό επειδή τα υδροπλάνα θα μπορούν να επιχειρούν μόνον από ή προς αδειοδοτημένα υδατοδρόμια με προορισμό ή αφετηρία υδάτινα πεδία. Δεν θα επιτρέπεται δηλαδή, η εκτέλεση πτήσεων από και προς υδάτινες περιοχές προσθαλάσσωσης (π.χ. νησίδες χωρίς υδατοδρόμιο) όπου  θα μπορούσε να προκύψει ανάγκη εξυπηρέτησης επιβατών.

Ακόμη, στο αναθεωρημένο νομοσχέδιο, εξακολουθεί να μην προβλέπεται το ανώτατο χρονικό όριο 65 ημερών για την αξιολόγηση ενός φακέλου, από την υποβολή του προς αδειοδότηση, όπως όριζε ο Ν.4146/13.

Ένα ακόμη «θολό» σημείο αφορά την εξαίρεση των Ιδιωτικών Κεφαλαιουχικών Εταιρειών (ΙΚΕ) από τα ιδιωτικά σχήματα που μπορούν να αποκτήσουν άδεια λειτουργίας υδατοδρομίου. Αυτά, βάσει των τελευταίων τροποποιήσεων, είναι Ε.Π.Ε., Ο.Ε. και Ε.Ε.

Το καλοκαίρι χάθηκε

Σε κάθε περίπτωση, ούτε το φετινό καλοκαίρι θα είναι δυνατές οι μεταφορές με υδροπλάνα, με τον ΣΕΒ να κατατάσσει την υλοποίηση δικτύου υδατοδρομίων στην ομάδα των απαιτούμενων, για την τόνωση της ανάπτυξης, επενδυτικών έργων.

Παρόλ’ αυτά, πρόσφατα, για την αδειοδότηση 25 υδατοδρομίων έδωσε το πράσινο φως το Γενικό Επιτελείο Στρατού.

Ωστόσο, το φως θα αργήσει να …πρασινίσει: θα πρέπει να υλοποιηθούν οι προγραμματικές συμβάσεις των Περιφερειών. Οι τελευταίες θα πρέπει να αναθέσουν την αδειοδότηση και κατασκευή των υδατοδρομίων και, σε τελική φάση, να διεξάγουν διαγωνισμούς για την διαχείρισης λειτουργίας. Τα βήματα αυτά, σύμφωνα, με παράγοντες της αγοράς, χρειάζονται περίπου δύο χρόνια για να ολοκληρωθούν.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μικρές Κυκλάδες, ιδανική επιλογή στις προτιμήσεις των Γάλλων ταξιδιωτών

Η νέα τάση «μικρονησιών» κατακτά τους Γάλλους, με Ηρακλειά, Σχοινούσα, Δονούσα και Κουφονήσια να πρωταγωνιστούν στη λίστα του GenerationVoyage.

Νεκρός νεαρός φυσητήρας στις ακτές της Σάμου – Έρευνα για τα αίτια

Το μεγαλόπνοο θηλαστικό, μόλις τεσσάρων μέτρων, ξεβράστηκε νεκρό σε μία από τις σημαντικότερες μεταναστευτικές διόδους του Αιγαίου.

Πέθανε ο Τζόρτζιο Αρμάνι, ο απόλυτος θρύλος της μόδας έφυγε στα 91 του (video)

Ο Ιταλός σχεδιαστής που όρισε το σύγχρονο στιλ και μετέτρεψε το όνομά του σε παγκόσμιο brand, άφησε την τελευταία του πνοή στο Μιλάνο.

Νάξος: Ανακαινίσεις σε δύο σχολεία, οι παρεμβάσεις που υλοποιούνται, τι αναφέρει ο κος Μαυρομμάτης

Με το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου» προχωρούν έργα αναβάθμισης στο 5ο Νηπιαγωγείο Αγγιδίων και στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αγίου Θαλλέλαιου, όπως ανακοίνωσε ο Αντιδήμαρχος Παιδείας Φώτης Μαυρομμάτης.

Πάρος: Στην κορυφή των διεθνών ταξιδιωτικών λιστών και το φθινόπωρο

Από την παγκόσμια πρωτιά στο Travel and Leisure μέχρι τις νέες διακρίσεις της Expedia και άλλων διεθνών Μέσων, η Πάρος συνεχίζει να προσελκύει ταξιδιώτες υψηλού επιπέδου και εκτός καλοκαιριού.

Ι. Μητρόπολη Παροναξίας: «Η Μονή Τιμίου Σταυρού Σαγκρίου δεν είναι χώρος εκδηλώσεων αλλά ιερός τόπος λατρείας»

Με σκληρή ανακοίνωση, η Μητρόπολη Παροναξίας απαντά σε δημοσιεύματα για το Φεστιβάλ Νάξου, θέτοντας ζήτημα σεβασμού της ιστορικότητας και ιερότητας της Μονής.

Κέντρο Υγείας Αμοργού: Νέα παιδίατρος μετά από χρόνια αναμονής

Η κα Δήμητρα Καλλιτσούνακη αναλαμβάνει καθήκοντα, καλύπτοντας ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας και ενισχύοντας τις υπηρεσίες υγείας για γονείς και παιδιά.

Web3 Staking; Τα κρυπτονομίσματα μπορούν στην πραγματικότητα να αποφέρουν παθητικό εισόδημα

Κερδίστε καθημερινά κέρδη μέσω staking. Προσκαλέστε μέλη της ομάδας να κερδίσουν ανταμοιβές πλατφόρμας.

Σλοβακία – Γερμανία: Πρεμιέρα με πολλά γκολ στο 1.72!

Προκριματικά Μουντιάλ 2026: Η «νατσιονάλμανσαφτ» ξεκινά με φαβορί κόντρα στη Σλοβακία

Γιάννης Μπουτάρης: «Θα πόνταρα στη Νάξο για το κρασί της» (video)

Ο εγγονός του θρυλικού οινοποιού μιλά για τον Ναξιώτικο αμπελώνα, τις κυκλαδίτικες ποικιλίες και την προοπτική του νησιού στον οινοτουρισμό.

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Αλυκό Νάξου: Ύστερα από μισό αιώνα, κατεδαφίζεται το ξενοδοχείο–φάντασμα της χούντας

Μια ιστορική δικαίωση για το μοναδικό κεδρόδασος και όσους τόλμησαν να αντισταθούν στην αυθαιρεσία

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.