Όταν τα μέλη της ΣΕΕΝ και οι ακτοπλόοι σημειώνουν ότι τα 9 στα δέκα ελληνικά λιμάνια – τα περισσότερα στο Αιγαίο – είναι προβληματικά, τότε υπάρχει σημαντικό πρόβλημα.
Όταν οι άνθρωποι που ασχολούνται σε καθημερινή βάση με την ακτοπλοϊα λένε ότι «Για μία ακόμα φορά τονίζουμε την ανάγκη λήψης μέτρων. Τα λιμάνια μας θα είναι ο κυριότερος ανασχετικός παράγοντας των μελλοντικών εξελίξεων στην εξυπηρέτηση των νησιών μας» τότε καλό είναι να τους πάρουμε στα σοβαρά. Όταν δε προσθέτουν ότι το 90% των ελληνικών λιμανιών είναι προβληματικά και τα αναγκαία έργα χρονοβόρα και υψηλού κόστους, τότε τα καμπανάκια χτυπούν άσχημα..
Και συνεχίζουν: «Σε ό,τι αφορά στις λιμενικές υπηρεσίες επισημαίνουμε την ανυπαρξία έργων και την αδυναμία των λιμενικών ταμείων στην εκτέλεση έργων συντήρησης και βελτιώσεων των λιμενικών μας υπηρεσιών. Είναι απαραίτητος ο έλεγχος των λιμενικών τελών ώστε να εξασφαλίζεται η διάθεση τους σε έργα που να αφορούν στη βελτίωση των λιμενικών υπηρεσιών, προς όφελος των πλοίων μας και των επιβατών. Σε διαφορετική περίπτωση προτείνουμε να μην εισπράττονται, γεγονός το οποίο θα έχει άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση της τιμής των εισιτηρίων».
Παρατηρήσεις
Κάνοντας μία βόλτα στο πρόσφατο παρελθόν, οι πλοίαρχοι μέσω του συνδικαλιστικού τους οργάνου είχαν αναφέρει ότι σε σύνολο 93 ακτοπλοϊκών λιμένων το 69,89% έχει ανεπαρκείς χερσαίες διευκολύνσεις, το 86,02% αντιμετωπίζει προβλήματα κυματισμού, στα μισά εξ αυτών (49,46%) καταγράφονται προβλήματα βάθους, ενώ το 75,27% είναι ακατάλληλα για κρουαζιερόπλοια.
Και οι διαπιστώσεις τους ήταν οι εξής:
– Οι περισσότερες προβλήτες στερούνται παντελώς προσκρουστήρων και στεγάστρων για την παραμονή των επιβατών τόσο κατά τους καλοκαιρινούς, όσο και τους χειμερινούς μήνες.
– Οι ευκολίες υγιεινής που διατίθεται δεν μας τιμούν ως ευρωπαϊκή χώρα.
– Αρκετά λιμάνια δεν διαθέτουν το ανάλογο χερσαίο χώρο ώστε να εξυπηρετηθούν τα οχήματα που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία.
– Απαιτείται, καλύτερη αστυνόμευση και τάξη σε όλα τα λιμάνια.
– Χρειάζεται καλύτερη συνεργασία των Λιμενικών Αρχών με τους πλοιάρχους για τον καθορισμό της θέσεως πρυμνοδέτησης-πλαγιοδέτησης ή αγκυροβολίας (όπως σημειώνουν «φαίνεται καθαρά και επιτακτικά η ανάγκη στελέχωσης της αρμόδιας υπηρεσίας με πλοίαρχο»).
– Ζητείται απαγόρευση εισόδου – εξόδου χωρίς άδεια των μικρών σκαφών (αλιευτικά-θαλαμηγά-ιστιοπλοϊκά) μια και τα περισσότερα λιμάνια είναι, ταυτοχρόνως, επιβατηγά – εμπορικά – μαρίνες και αλιευτικά καταφύγια.
– Προτείνεται καλύτερος προγραμματισμός δρομολογίων για την αποφυγή συνωστισμού στα λιμάνια, από την ταυτόχρονη άφιξη ή αναχώρηση των πλοίων. «Το κυκλοφοριακό χάος των δρόμων», όπως λένε χαρακτηριστικά, «καταφέραμε να το μεταφέρουμε και στη θάλασσα».
– Ζητείται να ενημερώνονται οι πλοίαρχοι και να ζητείται η άποψή τους πριν από το σχεδιασμό κάθε νέου έργου σε λιμάνι. Δεν είμαστε λιμενολόγοι. Έχουμε όμως, την εμπειρία από την καθημερινή χρήση όλες τις εποχές του χρόνου και με όλες τις καιρικές συνθήκες. Σκοπός είναι τα έργα που γίνονται, να διευκολύνουν την κατάσταση και όχι να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα, αντί να τα επιλύουν.
– Απαιτείται εφαρμογή των διατάξεων περί παραμονής πλοίων με επικίνδυνα φορτία στα λιμάνια (υγρά καύσιμα – υγραέρια), καθώς διαπιστώθηκαν παραβιάσεις.
Και στην κατάληξη των παρατηρήσεων είχαν σημειώσει ότι σε πολλά λιμάνια έχει υποσκαφτεί η θεμελίωση των προβλητών, έχουν δημιουργηθεί σπηλαιώσεις με επικίνδυνες καταρρεύσεις και υπάρχει άμεσος κίνδυνος να θρηνήσουμε θύματα. «Είναι πολύ σημαντικό σε ένα λιμάνι για ένα πλοίο να μπορεί να δέσει με ασφάλεια, να αποβιβάσει και επιβιβάσει επιβάτες, να φορτοεκφορτώσει οχήματα, αλλά και να παραμείνει με ασφάλεια σ’ αυτό αν χρειαστεί».
Προσθήκες
Να σημειώσουμε ότι στην ακτοπλοΐα έχουν προστεθεί 4 νέα πλοία ενώ παρατηρείται και αύξηση των δρομολογίων λόγω επέκτασης της περιόδου λειτουργίας των ταχυπλόων. Στο Αιγαίο αυτή την τουριστική περίοδο δρομολογούνται δύο νεοαποκτηθέντα πλοία, από τη Ραφήνα για τις Κυκλάδες, το « Fast Ferries Andros» και το «Super Ferry». Επίσης, από τον Πειραιά ξεκίνησε κ δρομολόγια το “Highspeed 7” της HSW. Στα καλοκαιρινά δρομολόγια εντάσσεται και το «Νήσος Σάμος» (πρώην Ionian Queen) της HSW στις γραμμές Πειραιάς-Μεστά Χίου-Μυτιλήνη-Λήμνος-Θεσσαλονίκη. Στη γραμμή Πειραιάς-Ηράκλειο μπαίνει το ανακαινισμένο ε/γ-ο/γ «Κύδων» της ΑΝΕΚ.
Με πληροφορίες από το newmoney.gr