Τετάρτη, 2 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαSea Diamond: "Λομπίστες" και "συμφέροντα" πίσω από την ανέλκυση του ναυαγίου

Sea Diamond: “Λομπίστες” και “συμφέροντα” πίσω από την ανέλκυση του ναυαγίου

|

Δυνατή κρίνεται η ανέλκυση του «SEA DIAMOND», υπό την προϋπόθεση της ενδελεχούς μελέτης, σύμφωνα με τους δικαστικούς πραγματογνώμονες που κατέθεσαν τη σχετική έκθεσή τους την περασμένη Πέμπτη, 30/01 – Σκληροί χαρακτηρισμοί από τον Διοικητή της Δημόσιας Αρχής Λιμένων και ανοιχτή δημόσια διαβούλευση την Παρασκευή

Σκληρές εκφράσεις για “λομπίστες” και “συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα” που επιχειρούν να μετακυλίσουν το κόστος της ανέλκυσης του ναυαγίου SEA DIAMOND στη Σαντορίνη χρησιμοποιεί σε δήλωσή του ο Διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων κ. Δημοσθένης Μπακόπουλος, με αφορμή την κατάθεση στις 30/1/2020 στο Εφετείο Πειραιά της πραγματογνωμοσύνης για την ανέλκυση του ναυαγίου. Ο κ.Μπακόπουλος επισημαίνει ότι η προσπάθεια αυτή απέτυχε  και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επιβεβαίωσε το 2017 την αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει”.

Αναλυτικά η δήλωση του κ.Μπακόπουλου:

1. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην με αριθμό πρωτοκόλλου 1500.1/90630/2019/152 απάντηση Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ιω. Πλακιωτάκη στην με αριθ. Πρωτ. 1012/01-1- 2019 ερώτηση του Βουλευτή κ. Κυριάκου Βελόπουλου “…η Δημόσια Αρχή Λιμένων, η οποία αποτελεί τον κρατικό φορέα ναυαγιαιρέσεων, υλοποιεί 64 ταυτόχρονες ναυαγιαιρέσεις, ήτοι το μεγαλύτερο έργο ναυαγιαιρέσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα χωρίς κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο.”

2. Με καταγεγραμμένο το ανωτέρω επίτευγμα και έχοντας πλέον αποκτήσει εμπειρία από τριάντα πέντε (35) ολοκληρωμένες ναυαγιαιρέσεις, η ΔΑΛ αποφάσισε να αναμετρηθεί με τα θηρία της αδράνειας και της διαπλοκής, που εδώ και δεκατρία (13) χρόνια εμποδίζουν την προσήκουσα υλοποίηση της νομοθεσίας, που επιβάλει την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND.

Άλλωστε, έχω υπάρξει αυτήκοος μάρτυρας της προσπάθειας που κατέβαλαν “λομπίστες” να αμνηστεύσουν τους κατά νόμω υπόχρεους από τις ευθύνες τους, επιχειρώντας να μετακυλίσουν το κόστος της ανέλκυσης σε “κονδύλια ΕΣΠΑ”. Ευτυχώς, το Νοέμβριο 2017 η προσπάθεια αυτή απέτυχε και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επιβεβαίωσε ότι η αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει” εφαρμόζεται και στην περίπτωση του ναυαγίου SEA DIAMOND.

3. Η τελευταία προσπάθεια της ΔΑΛ, που επανεκκίνησε το Νοέμβριο 2019, δεν αποσκοπούσε στην αφαίρεση διοικητικής αρμοδιότητας από οποιαδήποτε άλλη διοικητική αρχή, αλλά στην απόδειξη ότι η ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND είναι εφικτή και μάλιστα σε εύλογο κόστος.

Εντυπωσιακό στιγμιότυπο της πορείας αυτής αποτέλεσε η προσπάθεια, που κατέβαλαν συγκεκριμένα επιχειρηματικά συμφέροντα στη συνέντευξη τύπου της ΔΑΛ της 18/12/2019, να πείσουν ότι το κόστος της συγκεκριμένης ναυαγιαίρεσης υπερβαίνει τα δυο (2) δισεκατομμύρια ΕΥΡΩ, προσπάθεια που αποκτούσε ιδιαίτερη επιμονή κάθε φορά που καθιστούσα σαφές ότι η ΔΑΛ έχει υποχρέωση να εξασφαλίσει την υλοποίησή της στο εύλογο κόστος και όχι στο κόστος που εξυπηρετούσε ίδια συμφέροντα ορισμένων.

4. Η αναπαραγωγή της είδησης για κλείσιμο της ΔΑΛ, λίγες μόνο ώρες μετά την ανωτέρω συνέντευξη τύπου, προφανώς και δεν ήταν τυχαία. Όπως συνηθίζω να λέω στη ΔΑΛ “ξέρουμε ποιες δουλειές χαλάμε” και στην περίπτωση του ναυαγίου SEA DIAMOND η ΔΑΛ χαλούσε τις δουλειές όσων είτε δεν επιθυμούσαν την ανέλκυση, είτε την επιθυμούσαν, μόνο εάν επετύγχαναν να εισπράξουν το τίμημα, που ανταποκρινόταν στις προσωπικές τους επιθυμίες πλουτισμού.

5. Τελικά, η ΔΑΛ σημείωσε μια ακόμα σημαντική επιτυχία. Επιτυγχάνοντας την εκδήλωση ενδιαφέροντος από δυο (2) κινέζικες εταιρείες τερμάτισε οριστικά την απάτη της δήθεν “ανέφικτης ανέλκυσης” και κατέστησε αδιαμφισβήτητο ότι το ναυάγιο SEA DIAMOND μπορεί να ανελκυστεί και μάλιστα με κόστος που δεν υπερβαίνει τα 300 εκατ. ΕΥΡΩ.

6. Στις 30/1/2020 κατατέθηκε στο Εφετείο Πειραιά η “έκθεση πραγματογνωμοσύνης που αφορά το συμβάν βύθισης της 06ης Απριλίου 2007 του Κ/Ζ SEA DIAMOND” των πραγματογνωμόνων που διορίστηκαν με τις υπ’ αριθμό 51/2017 και 373/2018 αποφάσεις του Τριμελούς Εφετείου Πειραιώς (Ναυτικό Τμήμα). Σύμφωνα με τα ουσιώδη σημεία της συγκεκριμένης πραγματογνωμοσύνης

-”…σχετικά με την κατάσταση αντοχής του ναυαγίου, βάσει του πίνακα ρίσκου, αυτό εμπίπτει σε χαμηλή κατηγορία επικινδυνότητας. Η προσέγγιση αυτή είναι ως προς την εκτίμηση ρίσκου σχετικά με τη διάβρωση. Αξίζει στο σημείο αυτό να σημειωθεί ότι σε σχετικά μεγάλα βάθη όπως αυτό του SEA DIAMOND τα επίπεδα οξυγόνου είναι χαμηλότερα και η θερμοκρασία χαμηλότερη. Αυτό οδηγεί σε χαμηλότερους ρυθμούς διάβρωσης έως και 10-12 φορές χαμηλότερο σε σχέση με μικρά βάθη, γεγονός που επίσης κρατά το Συντελεστή Επιδείνωσης στο χαμηλότερο επίπεδο.”

-”είναι γεγονός ότι έχουν παρέλθει οι μέρες, όπου τα ναυάγια ήταν “σε μεγάλο βάθος” ή “πολύ δύσκολα” προς ανέλκυση. Τουλάχιστον σε θεωρητικό επίπεδο μπορούν να εφαρμοστούν καινοτόμες μέθοδοι, με χρήση νέων τεχνολογιών, βοηθητικών πλοίων και πλωτών μέσων ώστε να επιτευχθεί η ανέλκυση του ναυαγίου. Με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα, η ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND είναι πρακτικώς εφικτή….”

-”Το κόστος της ανέλκυσης μπορεί να είναι από 550 εκατομμύρια Ευρώ μέχρι και να ξεπεράσει το ένα (1) δισεκατομμύριο Ευρώ”, ήτοι έως και τρεις (3) φορές μεγαλύτερο από εκείνο που αποδείξιμα κατάφερε να επιτύχει η ΔΑΛ, έχοντας πλέον πράγματι την εμπειρία του μεγαλύτερου κρατικού φορέα ναυαγιαιρέσεων.

Ανοιχτή δημόσια διαβούλευση την Παρασκευή

Είναι πρόδηλο ότι και η προαναφερόμενη πραγματογνωμοσύνη επιβεβαιώνει πλήρως τα ευτυχή αποτελέσματα, στα οποία με μεθοδικότητα κατέληξε η ΔΑΛ, συγκεκριμένα ότι η ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND είναι δυνατή και μάλιστα σε εκ των προτέρων γνωστό κόστος.

Γίνεται μνεία ότι στην ενότητα της ανωτέρω πραγματογνωμοσύνης με τίτλο “Αλληλογραφία με Αρμόδιους Φορείς & Επιτόπου Επίσκεψη στο Χώρο του Ναυαγίου” γίνεται αναφορά σε “επαναλαμβανόμενες επιστολές προς το Λιμενικό Ταμείο Θήρας, από το οποίο ουδέποτε λάβαμε απάντηση”, η οποία μας προξενεί αρνητική εντύπωση, διότι το Λιμενικό Ταμείο Θήρας θα ανέμενε κανείς ότι θα αποτελούσε τον επιμελέστερο υποστηρικτή του εφικτού της συγκεκριμένης ανέλκυσης.

7. Κατόπιν των ανωτέρω, η Δημόσια Αρχή Λιμένων καλεί τους κατά νόμω υπόχρεους για την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND, οι οποίοι εξακολουθούν να αποκομίζουν επιχειρηματικά κέρδη από τη φυσική ομορφιά της Σαντορίνης, τους κατοίκους και τους εργαζόμενους σε αυτήν, να εγκαταλείψουν τη στείρα και αδιέξοδη λογική των δικαστικών αντιπαραθέσεων και να ασκήσουν το δικαίωμα, το οποίο τους παρέχουν οι διατάξεις του ν. 2881/2001, να ξεκινήσουν οι ίδιοι τη διαδικασία ανέλκυσης, απομάκρυνσης και νόμιμης τελικής διάθεσης του εν λόγω ναυαγίου. Για το λόγο αυτό η ΔΑΛ συγκαλεί την Παρασκευή 7/2/2020 και ώρα 13.30 μμ ανοικτή δημόσια συνέλευση διαβούλευσης με τηλεδιάσκεψη με θέμα την ανέλκυση του ναυαγίου SEA DIAMOND, στην οποία τους καλεί να συμμετάσχουν προς διαμόρφωση ενός κοινά αποδεκτού οδικού χάρτη, που θα επιτρέψει την άμεση έναρξη των εργασιών ναυαγιαίρεσης

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tornosnews.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Παρέμβαση Καφούρου για το Αεροδρόμιο Πάρου: «Οι καθυστερήσεις πλήττουν την εικόνα του νησιού»

Ερώτηση στη Βουλή από τον Μάρκο Καφούρο για το έργο-κλειδί του Αεροδρομίου Πάρου που μετατίθεται για Απρίλιο 2026 – Αντίδραση για την ασφυκτική κατάσταση και τον κίνδυνο απώλειας τουριστικής δυναμικής

«Η Νάξος αναπνέει αλήθεια»: Η Μαρία Πολυκρέτη στην εκπομπή «Όπου Υπάρχει Ελλάδα» (video)

Με βαθιά συγκίνηση και αυθεντικότητα, η Μαρία Πολυκρέτη μίλησε για την εμπειρία μαγειρικής στο κτήμα και τη δύναμη της παράδοσης που ενώνει γη, άνθρωπο και μνήμη (video)

Επίσκεψη Δημάρχου Πάρου σε έργα υποδομής στην Αγκαιριά

Ο Κωνσταντίνος Μπιζάς επιθεώρησε τρία σημαντικά έργα της Δημοτικής Κοινότητας Αγκαιριάς, αναδεικνύοντας την έμπρακτη μέριμνα του Δήμου για την ενίσχυση της καθημερινότητας των πολιτών

«Μουσικός Περίβολος» 2025: 7 νύχτες, 7 συναυλίες στο Γυμνάσιο Νάξου

Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων εγκαινιάζει έναν νέο θεσμό πολιτισμού, με συναυλίες κορυφαίων καλλιτεχνών και δράσεις σε έναν ιστορικό χώρο

«Το Μυστικό του Αρχιπελάγους»: Όταν η μυθοπλασία συναντά την ιστορική μνήμη (video)

Ο Ναξιώτης συγγραφέας Γ. Καστελλάνος μιλά για το πρώτο του μυθιστόρημα «Το Μυστικό του Αρχιπελάγους» και την ανάγκη να αναδείξουμε την ιστορική ταυτότητα του νησιού

Sea Jets: Με το “Superstar II” ταξιδεύει στο Ανατολικό Αιγαίο (video)

Από 2 Ιουλίου, νέα δρομολόγια με ανανεωμένο στυλ και άνεση, ενώνουν Πειραιά, Κυκλάδες, Ικαρία, Σάμο και Δωδεκάνησα — με προσιτές τιμές και VIP εμπειρία (video)

1η Ιουλίου στην Πάρο: Όταν τα πλοία γράφουν ιστορία στο Αιγαίο

Μια ημερομηνία-σταθμός για την Παροικιά και την ακτοπλοϊκή μνήμη – Σαν σήμερα, ιστορικά πλοία έδεσαν, ξεκίνησαν ή άλλαξαν ρυθμούς στα νερά της Πάρου.

Η Sichuan Airlines εγκαινιάζει το πρώτο δρομολόγιο από την Κεντρική και Δυτική Κίνα προς την Αθήνα

Ξεκίνησε επίσημα η γραμμή Τσενγκντού – Κωνσταντινούπολη – Αθήνα, με 4 πτήσεις την εβδομάδα και στόχο την ενίσχυση της συνδεσιμότητας Κίνας – Ευρώπης.

Ο Παύλος Γεραμάνης στα «Φανάρια», σημαντική μεταγραφή για τον ΑΠΑΣ Νάξου

Ο 24χρονος φόργουορντ με εμπειρία στη National League 1 ενισχύει το ρόστερ της ομάδας της Νάξου, με στόχο μια άνετη πορεία στη νέα σεζόν.

Νάξος: «Η Φλόγα της Παράδοσης» ανάβει για δεύτερη φορά, ένα διήμερο γιορτής, χορού και πολιτιστικής μνήμης

Αναπαράσταση παραδοσιακού γάμου στις Τρίποδες και παραδοσιακοί χοροί από όλη την Ελλάδα στην Παραλία της Χώρας – Δύο νύχτες που αναβιώνουν το ελληνικό πνεύμα

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Νάξος: Ο Νέστορας Νέστορας, ο νέος MasterChef 2025, ξεκινά μαγειρικό ταξίδι στο “Avaton 1739”

Ο μεγάλος νικητής του φετινού διαγωνισμού μαγειρικής ξεκινά συνεργασία με το εστιατόριο "Avaton 1739" στο εμβληματικό Κάστρο της Νάξου.

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Ρευματοκλοπές σε τουριστικά νησιά: Ξενοδοχεία, καφέ και σούπερ μάρκετ «φούσκωσαν» το ταμείο τους σε βάρος όλων

Eκατοντάδες παραβάσεις σε Κρήτη, Ρόδο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και άλλα νησιά – Ηλεκτρική ενέργεια αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ κλάπηκε από επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης

Ακυρώνονται τα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 λόγω κακοκαιρίας

Η Hellenic Seaways ενημερώνει για την αναστολή των δρομολογίων της Κυριακής 29 Ιουνίου και τις προσωρινές αλλαγές στη ροή του προγράμματος των ταχυπλόων

Πάρος: Αποχαιρετισμός με δάκρυα για την Πρεσβυτέρα Ευαγγελία Βιώνη – Ανουσάκη

Σε συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα η εξόδιος ακολουθία στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Νάουσα – Συγκλονιστικά λόγια από τον Μητροπολίτη Λεοντοπόλεως

Algérie Ferries: Καθησυχαστική ανακοίνωση για την κράτηση του “El Venizelos” στη Μασσαλία

Η εταιρεία ξεκαθαρίζει ότι οι θερινές διαδρομές δεν επηρεάζονται – Πρόκειται για προγραμματισμένο τεχνικό έλεγχο.

Πανελλαδικές 2025: «Γράψατε Ιστορία», οι μαθητές του Φροντιστηρίου Αντώνη Χερουβείμ στην κορυφή

Μια αληθινή γιορτή γνώσης, προσήλωσης και ονείρων – Ένα μεγάλο «μπράβο» σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς που μοιράστηκαν το ταξίδι της επιτυχίας

Νάξος – Τρίποδες: “Sea Breeze”, μια νέα επιχείρηση με άρωμα καθαριότητας

Στηρίζουμε τη νέα προσπάθεια στο χωριό μας – Ένα καθαριστήριο με επαγγελματισμό, αγάπη και ρίζες στον τόπο

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη