Δευτέρα, 14 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΠώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»

Πώς ψώνισαν οι Έλληνες την «Black Friday»

|

Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday.

Η «Black Friday» ή «Μαύρη Παρασκευή» αποτελεί έναν θεσμό που εφαρμόζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής την επόμενη της Ημέρας των Ευχαριστιών εδώ και αρκετές δεκαετίες έως και σήμερα, με αρχικές αναφορές του όρου στις αρχές του 19ου αιώνα. Πλέον, η συγκεκριμένη μέρα θεωρείται μία γιορτή του εμπορίου σηματοδοτώντας την έναρξη της χριστουγεννιάτικης εορταστικής περιόδου. Η πρακτική έχει επεκταθεί και σε άλλες χώρες εκτός των ΗΠΑ στις οποίες οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου πραγματοποιούν μεγάλες προσφορές/εκπτώσεις στα προϊόντα τους. Ο θεσμός της αποκαλούμενης «Μαύρης Παρασκευής» (Black Friday), παραδοσιακά αποτελεί την ημέρα με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση του έτους, στην οποία αντιστοιχεί το 30% του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων ενώ σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων όπως στα κοσμήματα, το ποσοστό αυτό αγγίζει το 40%.

Την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016 εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα η πρακτική του Black Friday. Με αφορμή τη νέα αυτή πρακτική, το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας πραγματοποίησε διαδικτυακή έρευνα στο διάστημα 27-30/11/2016. Σκοπός της έρευνας ήταν η καταγραφή της συμπεριφοράς και της στάσης των Ελλήνων/ίδων καταναλωτών/τριών στην πρακτική του Black Friday. Το ερωτηματολόγιο της έρευνας αναρτήθηκε σε διάφορες σελίδες στο Facebook και στο Linkedin.

Προφίλ Δείγματος

Στο ερωτηματολόγιο απάντησαν 540 άτομα εκ των οποίων σε ποσοστό 36% ήταν άντρες και 64% γυναίκες. Σε ό,τι αφορά στην ηλικία, 76% του δείγματος ήταν ηλικίας 18-24 ετών, 14% ήταν μεταξύ 25-35 ετών, 8% ήταν μεταξύ 36-50 ετών και σε ποσοστό 2% ήταν άτομα μεγαλύτερα από 36 ετών. Το 80% των ερωτηθέντων είχαν πτυχίο από ΑΕΙ-ΤΕΙ, 12% ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού διπλώματος, 6% ήταν απόφοιτοι λυκείου και 2% ήταν κάτοχοι διδακτορικού. Το 31% του δείγματος ήταν φοιτητές/τριες, 37% δήλωσαν άνεργος/η, 20% εργάζονταν στον ιδιωτικό τομέα, 6% εργάζονταν στον δημόσιο τομέα, 5% ήταν ελεύθεροι επαγγελματίες και 1% είχαν βγει στη σύνταξη. Σε ό,τι αφορά στο οικογενειακό εισόδημα, 35% των ερωτηθέντων είχαν εισόδημα μεταξύ 10.001- 20.000 ευρώ, 26% είχαν εισόδημα μικρότερο των 10.000 ευρώ, 19% μεταξύ 20.001- 30.000 ευρώ, 11% δήλωσαν εισόδημα μεταξύ 30.001- 40.000 ευρώ ενώ 9% δήλωσαν εισόδημα μεγαλύτερο των 40.001 ευρώ. Το ερωτηματολόγιο απάντησαν άτομα από 27 διαφορετικούς νομούς της χώρας με την πλειονότητα να προέρχεται από τον νομό Θεσσαλονίκης (76,7%), Αττικής (5%), Καβάλας (2,2%)και Λάρισας (1,7%).

Πηγές Ενημέρωσης και Γνώσεις

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται ότι αποτέλεσαν την κύρια πηγή ενημέρωσης των καταναλωτών/τριών για την εφαρμογή του Black Friday στην Ελλάδα. Το 44% των ερωτηθέντων ενημερώθηκαν μόνο από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ ως δεύτερη μοναδική πηγή ενημέρωσης ήταν οι γνωστοί και φίλοι (9,3%). Χαρακτηριστικό είναι ότι μόνο σε ποσοστό 8% ενημερώθηκαν αποκλειστικά από τις διαφημίσεις που προβλήθηκαν στην τηλεόραση. Επίσης, κάποια άτομα ενημερώθηκαν από τουλάχιστον δύο διαφορετικές πηγές με πιο συχνές αυτές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και των τηλεοπτικών διαφημίσεων (9%) και των κοινωνικών δικτύων σε συνδυασμό με τις βιτρίνες των καταστημάτων (4,5%).

Σε ό,τι αφορά στις γνώσεις των καταναλωτών/τριών για την πρακτική Black Friday, 23,6% του δείγματος δήλωσαν ότι δεν γνώριζαν απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη συγκεκριμένη πρακτική. Σε ποσοστό 28,4% θεωρούσαν ότι είχανε κάποιες γνώσεις, ενώ 48,1% θεωρούν ότι γνωρίζουν αρκετά έως πολύ καλά την πρακτική Black Friday. Επίσης, σε ποσοστό 54,2% δήλωσαν ότι γνώριζαν αρκετά έως πολύ καλά την πρακτική πριν ακόμα εφαρμοστεί στην Ελλάδα ενώ 35% δεν γνώριζαν απολύτως ή σχεδόν καθόλου τη Black Friday πριν την ανακοινώσουν και την εφαρμόσουν τα εμπορικά καταστήματα στην Ελλάδα.

Αγοραστική Συμπεριφορά 

Από την έρευνα φαίνεται ότι οι καταναλωτές/τριες δεν ανταποκρίθηκαν, όπως πιθανόν περίμεναν τα εμπορικά καταστήματα, στην πρακτική Black Friday. Μόνο 32% του δείγματος πραγματοποίησαν αγορές κατά την ημέρα Black Friday εκ των οποίων 82% προτίμησαν να επισκεφθούν τα εμπορικά καταστήματα, ενώ μόνο 11,1% έκαναν αγορές μέσω διαδικτύου. Επίσης, σε ποσοστό 6,5% αγόρασαν προϊόντα και από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Οι καταναλωτές/τριες πλήρωσαν για τις αγορές τους με μετρητά σε ποσοστό 58% και με χρεωστική κάρτα σε ποσοστό 26%, ενώ μόνο 10% χρησιμοποίησαν πιστωτική κάρτα. Σε ποσοστό 6% έγιναν πληρωμές με μετρητά και με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα.

Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα καλλυντικών, νέων τεχνολογιών και ένδυσης/υπόδησης. Συγκεκριμένα οι καταναλωτές/τριες του δείγματος δήλωσαν ότι αγόρασαν προϊόντα από τα καταστήματα Hondos (20,9%), Public (13,8%), Plaisio (13,4%), H&M (13,7%), Zara (12,5%), Media Markt (5,6%), Sephora (4,9%). Το ενδιαφέρον από αυτά τα αποτελέσματα είναι ότι τα καταστήματα Zara δεν συμμετείχαν στο Black Friday και συνεπώς επωφελήθηκαν της περίστασης χωρίς να καταβάλουν κάποια προσπάθεια (πχ πραγματοποίηση μεγάλων εκπτώσεων και έξοδα επικοινωνίας/διαφήμισης).

Από τα παραπάνω καταστήματα οι καταναλωτές/τριες αγόρασαν κυρίως είδη ένδυσης/υπόδησης (67,6%), καλλυντικά (20,1%) και παχνίδια/παιχνιδομηχανές (7,3%) και ξόδεψαν στην πλειονότητά τους (56%) έως 50 ευρώ για αγορές, ενώ σε ποσοστό 25% ξόδεψαν μεταξύ 51-100 ευρώ. Η έρευνα επίσης δείχνει πως οι καταναλωτές/τριες δεν θεωρούν πολύ μεγάλες τις εκπτώσεις που ανακοίνωσαν τα εμπορικά καταστήματα. Συγκεκριμένα, 57,6% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξαν ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης των 20%-30% και μόνο 7,6% δήλωσαν ότι αγόρασαν με έκπτωση μεγαλύτερη του 50% της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (75%) και τα είδη ένδυσης/υπόδησης (9%).

Από τα πρώτα στοιχεία της έρευνας εξάγεται το συμπέρασμα ότι υπάρχει περιορισμένη γνώση και ενημέρωση των καταναλωτών/τριων για την πρακτική Black Friday ενώ βασική πηγή πληροφόρησης αποτελούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι καταναλωτές/τριες στην Ελλάδα φαίνεται να μην ανταποκρίθηκαν όπως τα εμπορικά καταστήματα πιθανώς να περίμεναν γεγονός που αποτυπώνεται τόσο από το μικρό ποσοστό αγορών όσο και από τα μικρά ποσά που ξοδεύτηκαν κατά τη Black Friday. Επίσης, μια άλλη ερμηνεία της μικρής συμμετοχής των Ελλήνων καταναλωτών/τριών μπορεί να είναι τα μικρά ποσοστά έκπτωσης που προσέφεραν οι εμπορικές επιχειρήσεις γεγονός που δεν κινητοποίησε τους/τις καταναλωτές/τριες να προβούν σε αγορές και να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα. Τέλος, μια άλλη ερμηνεία των συγκεκριμένων αποτελεσμάτων μπορεί να σχετίζεται με το υψηλό ποσοστό ανέργων (37%) που συμμετείχε στο δείγμα το οποίο έχει περιορισμένη οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιήσει αγορές ακόμα και με έκπτωση.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Πολιτιστικός Σύλλογος “Κούρος, ο Ελληνας”: Το “ευχαριστώ” και … η υπόσχεση για συνεχή μάχη

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Μελάνων «Κούρος ο Έλληνας» ευχαριστεί τον Δήμο Νάξου για την ιστορική του στάση και καλεί σε συνέχεια του αγώνα για την παραμονή των μνημείων στο Φλεριό

Απίστευτο: Πήδηξε από τον καταπέλτη του “Champion Jet 3” στην Πάρο

ναστάτωση στο λιμάνι της Παροικιάς όταν 24χρονος ημεδαπός πήδηξε από τον καταπέλτη πλοίου κατά τον απόπλου – Παρενέβη το Λιμενικό, χωρίς να υπάρξει τραυματισμός

Η πατινάδα στ’ Απεράθου: Όταν το τραγούδι γίνεται τελετουργία

Από τον έρωτα μέχρι τον σαρκασμό της πρώτης νύχτας – μια βαθιά βιωματική πολιτιστική εμπειρία στον τόπο που τη γέννησε

Πολιτιστικό Καλοκαίρι στην Κωμιακή: Εκδηλώσεις, γιορτές και παράδοση τον Ιούλιο (πρόγραμμα)

Με τη συνεργασία τοπικών φορέων, η Κωμιακή «ζωντανεύει» με ποικίλες πολιτιστικές δράσεις – Από εγκαίνια και γιορτές μέχρι παιδικές εκδηλώσεις και περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες

Με λαμπρότητα και ευλάβεια τιμήθηκε η μνήμη του Αγίου Παϊσίου στη Νάξο

Διπλές εορταστικές εκδηλώσεις σε Κορωνοχώρι και πόλη Νάξου παρουσία των Σεβ. Μητροπολιτών Καλλινίκου και Γεωργίου – Αφιέρωμα στους Αγίους Τέσσερις Μάρτυρες της Κρήτης στο πλαίσιο των "Νικοδημείων 2025".

Νάξος – Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου: Αντίο στον Στέλιο Ζαφειρόπουλο, ένα δάσκαλο με ψυχή και φως

Ο Σύλλογος Αποφοίτων Γυμνασίου Νάξου αποχαιρετά με συγκίνηση τον αγαπημένο εκπαιδευτικό και επιστήμονα, που άφησε ανεξίτηλο αποτύπωμα στη μαθητική και τοπική κοινότητα.

Νάξος – “Κλεμμένη Άνοιξη”: Μια συγκλονιστική φωτογραφική μαρτυρία για τον πόλεμο και την ελπίδα

Η βραβευμένη έκθεση της Alena Grom φιλοξενείται στον Μουσικό Περίβολο του 1ου Γυμνασίου Νάξου και αποτυπώνει με βαθιά ευαισθησία το τραύμα και την αξιοπρέπεια των γυναικών που επέζησαν του πολέμου.

Αδένωμα υπόφυσης: Συμπτώματα, διάγνωση και θεραπευτική προσέγγιση

Αδένωμα υπόφυσης: Συμπτώματα, διάγνωση και θεραπευτική προσέγγιση

Νάξος και τα Online παιχνίδια τα ήσυχα βράδια του νησιού

Όταν η Παράδοση Συναντά την Οθόνη: Οι Νάξιοι και τα Online Παιχνίδια στα Ήσυχα Βράδια του Νησιού

Αλ. Φραντζέσκος: Οι Κούροι των Μελάνων πρέπει να μείνουν: Η ιστορία δεν ξεριζώνεται

Η αυθεντικότητα, η βιωματική εμπειρία και η πολιτισμική συνέχεια κινδυνεύουν όταν αποκόβουμε τα μνημεία από τον τόπο τους. Οι Κούροι των Μελάνων ανήκουν εκεί όπου γεννήθηκαν – στο φως, στη μνήμη και στο τοπίο της Νάξου.

Εκρηκτική αύξηση επιβατών στο λιμάνι Νάξου τον Ιούνιο (πίνακας)

Οι αριθμοί αυξάνονται, οι υποδομές όμως όχι. Η Νάξος «ασφυκτιά» και χρειάζεται λύση τώρα.

Νάξος – Κατερίνα Καινούργιου: Ρομαντικό ηλιοβασίλεμα και η ξακουστή πατάτα στο τραπέζι της

Η παρουσιάστρια περνά τις διακοπές της στο νησί των Κυκλάδων με τον Παναγιώτη Κουτσουμπή, απολαμβάνοντας τα τοπικά εδέσματα, τη γαλήνη του τοπίου και τις συγκινήσεις μετά το φινάλε της σεζόν.

Τζεφ Μπέζος: After wedding party στη Νάξο με την Λόρεν Σάντσεζ, η «έξυπνη» αγάπη του για το νησί

Μετά τον χλιδάτο γάμο των 48 εκατομμυρίων στη Βενετία, ο ιδρυτής της Amazon και η εκρηκτική σύζυγός του επιλέγουν τη Νάξο για το after wedding ταξίδι τους, επιβεβαιώνοντας την ιδιαίτερη σχέση του δισεκατομμυριούχου με το νησί και τα φιλόδοξα σχέδιά του για το «smart island» των Κυκλάδων.

Αποκαλύφθηκε σκάνδαλο 40 εκατ. ευρώ στο μεταφορικό ισοδύναμο, έγκαιρη παρέμβαση Παππά έσωσε το Δημόσιο

Χάρη σε διοικητικούς ελέγχους και αποφασιστικές κινήσεις, απετράπη καταβολή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ύποπτες αιτήσεις επιχειρήσεων – Η συντριπτική πλειονότητα από την Κρήτη

Aperto – Cucina Italiana: Η αυθεντική ιταλική εμπειρία ήρθε στη Νάξο με την υπογραφή του κορυφαίου pizzaiolo Νίκου Σωτηρόπουλου

Ένα νέο γαστρονομικό σημείο στην καρδιά της Νάξου που ενώνει την ιταλική φινέτσα με τη δημιουργικότητα του Έλληνα pizzaiolo που διακρίθηκε δύο φορές ως ο καλύτερος της χώρας και στους 50 κορυφαίους της Ευρώπης.

Απίστευτο: Πήδηξε από τον καταπέλτη του “Champion Jet 3” στην Πάρο

ναστάτωση στο λιμάνι της Παροικιάς όταν 24χρονος ημεδαπός πήδηξε από τον καταπέλτη πλοίου κατά τον απόπλου – Παρενέβη το Λιμενικό, χωρίς να υπάρξει τραυματισμός

Σέριφος: 87χρονη ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις της από την παραλία Συκαμιά

Η άτυχη γυναίκα διακομίστηκε στο Πολυδύναμο Ιατρείο του νησιού, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός της – Προανάκριση από το Λιμεναρχείο

Κατ’ Οίκον Νοσηλευτική Φροντίδα στη Νάξο από τη Φραντζέσκα Λαγογιάννη

Με επιστημονική γνώση, σεβασμό και ολιστική προσέγγιση, η Φραντζέσκα Λαγογιάννη προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες νοσηλείας στο σπίτι, σε όλη τη Νάξο.

Νάξος: Πέντε «κρυμμένες» παραλίες για ήσυχες (!!!) αποδράσεις

Από τον εξωτικό Πάνορμο μέχρι τη μυστική Χαβάη, ανακαλύψτε πέντε μοναδικές ακτές της Νάξου που προσφέρουν αυθεντική νησιωτική εμπειρία, μακριά από την πολυκοσμία.

Ο κυρ Θόδωρας και τα donats του Αγίου Προκοπίου, 31 καλοκαίρια σε μία παραλία

Στην άμμο της Νάξου, ο ήχος «donuts, βρε donuts» δεν είναι απλώς κάλεσμα για λουκουμάδες, είναι η φωνή του ίδιου του καλοκαιριού. Μια ιστορία με αλάτι, ιδρώτα και πολλή αγάπη.