Στους δρόμους των νησιών του Νοτίου Αιγαίου υπάρχουν μόλις 366 παγίδες, αρνητικό ρεκόρ όσον αφορά το σύνολο των δρόμων σε όλη την Ελλάδα – Επιδιώκεται χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για να γίνουν επεμβάσεις
Το οδικό δίκτυο της Ελλάδας δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις και ως … ευρωπαϊκό. Ειδικά, όταν μιλάμε για την Νησιωτική Ελλάδα όπου παρά τις προσπάθειες που γίνονται από τις Περιφέρειες που έχουν και την εποπτεία συντήρησης του επαρχιακού δικτύου, οι παγίδες καλά κρατούν…
Και έχουμε την αποκάλυψη μετά την έρευνα του «Εθνους» όσον αφορά την κατάσταση του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου. 7.000 παγίδες σε όλη την Ελλάδα βρίσκονται στο οδικό δίκτυο και αναμένεται να γίνουν επεμβάσεις με την χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που θα εγκριθεί το προσεχές διάστημα.
Και τα έργα αυτά θα πραγματοποιηθούν σε οδικούς άξονες που εκτείνονται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας και προτείνονται από εξήντα μελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του προγράμματος δράσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας που διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ και ξεκίνησε το 2011.
Οσο για τα περισσότερα επικίνδυνα σημεία στο οδικό δίκτυο;… Αυτά συγκεντρώνονται στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, λόγω και της μεγάλης γεωγραφικής της έκτασης. Στην εν λόγω περιφέρεια περιλαμβάνονται 1.008 επικίνδυνα σημεία, καθώς µόνο στη Χαλκιδική εντοπίστηκαν 400. Ακολουθούν η Αττική µε 673, η Πελοπόννησος µε 619 και υψηλότερη συγκέντρωση στην περιφερειακή ενότητα Μεσσηνίας (146), και η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη µε 607, εκ των οποίων τα περισσότερα στον Έβρο (144). Από τη νησιωτική χώρα, στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εντοπίστηκαν 471 επικίνδυνα σημεία, στην Κρήτη 457 και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 366. Και σίγουρα η …τελευταία θέση του Νοτίου Αιγαίου προκαλεί έκπληξη με βάση το γεγονός ότι ειδικά το καλοκαίρι, τα ατυχήματα είναι στη πρώτη σειρά των ειδήσεων…
Οι δράσεις
Το πρόγραμμα των επεμβάσεων στα 7.000 σημεία εγκρίθηκε πριν από λίγες ημέρες από τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ενώ αναμένεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Οικονομίας και Υποδομών. Το κόστος των επεμβάσεων στο οδικό δίκτυο υπολογίζεται σε περίπου 470 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 250 έχουν ήδη δεσμευτεί από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για αυτόν τον σκοπό.
Να σημειωθεί ότι οι επαρχιακές οδοί είναι τα τμήματα του οδικού δικτύου στα οποία συμβαίνουν τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μόνο 8% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε αυτοκινητόδρομους, με το 55% να καταγράφονται στο επαρχιακό δίκτυο και το 37% σε αστικές περιοχές.
Στο πλαίσιο του προγράμματος μελετήθηκαν 80 οδικοί άξονες συνολικού μήκους 15.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4.500 στο εθνικό οδικό δίκτυο και τα 10.500 στο επαρχιακό, με στόχο να εντοπιστούν οι θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας.
Λίγες καταγραφές
Όπως εξηγεί η Μαρια Ατζέμη, υποδιευθύντρια έργων οδικής ασφάλειας στην Εγνατία Οδό, η διαπίστωση των πλέον επικίνδυνων σημείων του οδικού δικτύου -πλην των αυτοκινητοδρόμων- προήλθε από τον συνδυασμό τροχαίων ατυχημάτων και χαρακτηριστικών των δρόμων:
«Από τα καταγραφέντα ατυχήματα, τα 400 προέρχονται από στατιστική ανάλυση δελτίων οδικών τροχαίων ατυχημάτων, 3.000 σημεία προέκυψαν από την καταγραφή και επεξεργασία στοιχείων από τις κατά τόπους αστυνομικές διευθύνσεις και τοπικούς φορείς, ενώ τα υπόλοιπα καταγράφηκαν με αναλύσεις γεωμετρίας και επικινδυνότητας οδών».
Ωστόσο, οι καταγραφές που εμφανίζονται στα επίσημα Δελτία Οδικών Τροχαίων Ατυχημάτων είναι λίγες σε σχέση με το σύνολο των ατυχημάτων. Γι’ αυτό και σε πολλές περιπτώσεις χρειάστηκε να μελετηθούν τοπικά οι αναφορές της Τροχαίας ώστε να μπορέσουν οι περιγραφές να αποτυπωθούν σε χάρτη και να προκύψουν τα σημεία που χρήζουν επεμβάσεων.
Όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου Υποδομών, οι επεμβάσεις στο δίκτυο θα παρακολουθούνται από ένα ολοκληρωμένο Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών (GIS), ενώ θα λειτουργεί και σύστημα καταγραφής και παρακολούθησης των αποτελεσμάτων του προγράμματος.
Οι περιφέρειες της Κρήτης και της Αττικής, βρίσκονται σε διαδικασία δημοπράτησης για το σύνολο των βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων που τις αφορούν και υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ. Οι επεμβάσεις είναι μικρής και μεσαίας κλίμακας και μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, καθώς δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις.
Θεωρούνται όμως ιδιαίτερα κρίσιμες για τον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων και αφορούν κυρίως σε αναβάθμιση και αντικατάσταση του εξοπλισμού της οδού (επαναδιαγράμμιση, πινακίδες σήμανσης, ανακλαστήρες οδοστρώματος, στηθαία ασφαλείας κ.λπ.). Σε άλλα σημεία απαιτείται ανακατασκευή της υποδομής, όπως επισκευή φθορών του οδοστρώματος κ.ά.
(Πηγή: “Έθνος”)