Η ακτοπλοϊκή γραμμή Κρήτης – Θεσσαλονίκης μέσω Κυκλάδων βρέθηκε στο επίκεντρο των συζητήσεων στο πλαίσιο του συνεδρίου “Σχεδιασμός Ακτοπλοϊκού Δικτύου” αλλά παραμένει …θολό τοπίο – Παράταση για τον Μάρτιο πήρε το «Νήσος Σάμος» για την έλευση στη γραμμή της Παροναξίας – Το «Blue Star Patmos» μπαίνει… στην άγονη των Δωδεκανήσων μέσω Παροναξίας και έρχεται το Blue Star 1
Η γραμμή Θεσσαλονίκης – Κρήτης, μία ακτοπλοϊκή σύνδεση που εδώ και μερικά χρόνια είναι ανενεργή, έρχεται και πάλι στο προσκήνιο. Αρχικά έμμεσα μέσω της πίεσης που ασκείται κυρίως από τους παράγοντες της Σαντορίνης για σύνδεση της γραμμής Παροναξίας έως τη Κρήτη και τώρα εμφανίστηκε μέσω πρότασης που κατέθεσε ο Δήμαρχος Χανίων Τάσος Βάμβουκας, στο πλαίσιο του συνεδρίου “Σχεδιασμός Ακτοπλοϊκού Δικτύου”, εκπροσωπώντας την Κ.Ε.Δ.Ε. Πρόταση που περιλαμβάνει εναλλάξ δρομολόγια από Χανιά και Ηράκλειο μέσω Κυκλάδων για τη Θεσσαλονίκη. Και η απάντηση; Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας Γιάννης Θεοτοκάς δεν ήταν ξεκάθαρος στην απάντησή του θυμίζοντας κάτι από σύγχρονη Πυθία… Ναι μεν αλλά μόνο μέσω ιδιωτικής πρωτοβουλίας και έξω από κάθε κρατική επιχορήγηση…
Η ακριβής απάντηση; «Η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Κρήτης με τη Θεσσαλονίκη είναι ένα θέμα που συζητείται εδώ και αρκετό καιρό. Τα δεδομένα της ακτοπλοΐας, έτσι όπως ήταν την προηγούμενη περίοδο, δεν έδιναν πολύ θετικές προοπτικές σε μια τέτοια εξέλιξη. Είναι κάτι που συζητάμε, αλλά σε κάθε περίπτωση είναι κάτι που πρέπει να προκύψει από πρωτοβουλία των ίδιων των φορέων της ακτοπλοΐας και δεν είναι κάτι που μπορεί να παρέμβει το κράτος για να το επιβάλει» Για το ίδιο θέμα είχε ερωτηθεί πριν από ένα μήνα και ο υπουργός ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας, από το Ηράκλειο όπου βρέθηκε, και είχε ξεκαθαρίσει πως δεν τίθεται θέμα κρατικής επιδότησης για μία τέτοια γραμμή καθώς υπάρχουν άλλες προτεραιότητες.
Η μάχη της Κρήτης
Οπότε; Με βάση τις έως τώρα πληροφορίες γνωρίζαμε ότι η Hellenic Seaways θέλει να εμπλακεί στη γραμμή της Παροναξίας και μάλιστα θα έφτανε έως την Σαντορίνη μέσω της δρομολόγησης του πλοίου «Νήσος Σάμος». Πλοίο που θεωρείται το τελευταίο διαμάντι στην κοσμηματοθήκη του ακτοπλοϊκής εταιρίας, η οποία χρόνο με το χρόνο ανοίγεται όλο και περισσότερο στο χώρο του Αιγαίου. Μάλιστα, υπήρχε η πρόταση από την Έπαρχο Θήρας κα Λειβαδάρου προς το Υπουργείο για επέκταση της γραμμής έως τη Κρήτη με δεδομένο ότι κυρίως οι επιχειρηματίες από τη Σαντορίνη έχουν άμεση … πρόσβαση στην αγορά της μεγαλονήσου.
Το πρόγραμμα ήταν έτοιμο για απογευματινή σύνδεση από Πειραιά προς τα νησιά των Κυκλάδων με ημερομηνία έναρξης την 1η Νοεμβρίου, όμως επαναλήφθηκε το σκηνικό της περσινής χρονιάς. Μέσω του ΣΑΣ αποσύρθηκε η δρομολόγηση, ή πιο σωστά μετατέθηκε για τον προσεχή Μάρτιο και πλέον το ερωτηματικό είναι εάν πρόκειται για πραγματική κίνηση από την ακτοπλοϊκή εταιρεία ή παιχνίδι εντυπώσεων σε συνδυασμό με κινήσεις ανταγωνιστικής εταιρείας…
Από εκεί και πέρα αναμένουμε με αγωνία τι μέλλει γενέσθαι με τις εταιρείες που θα δραστηριοποιηθούν από το λιμάνι της Ραφήνας την επόμενη χρονιά. Κι αυτό γιατί στο προηγούμενο ΣΑΣ δεν συζητήθηκε το θέμα με το Υπουργείο να δίνει χρόνο στις εμπλεκόμενες εταιρείες ώστε να τα βρουν …μόνες τους.
Blue Star 1 αντί Blue Star Patmos
Από τα νέα που αξίζει να αναφέρουμε πάντως είναι ότι τα Δωδεκάνησα έρχονται πιο κοντά στις Κυκλάδες. Όχι μόνο μέσω του «Νήσος Ρόδος» που αναμένεται και του χρόνου να είναι στη …τεράστια γραμμή από τον Πειραιά έως τη Καβάλα μέσω όλων σχεδόν των νησιών του Αιγαίο. Αλλά με δύο άλλα πλοία. Το «Blue Star Patmos» μπαίνεις την .. άγονη των Δωδεκανήσων αλλά με πέρασμα από τη Παροναξία και στη θέση του έρχεται στη γραμμή των Κυκλάδων το Blue Star 1 σε μόνιμη βάση. Και παράλληλα μέσα από την ανακοίνωση των γραμμών της Sea Jets έγινε γνωστό ότι και αυτή η εταιρεία έχει δρομολογήσει πλοίο από τις Κυκλάδες προς Πάτμο και Κω. Οπότε περιμένουμε με αγωνία τις εξελίξεις
Μείωση
Τέλος, ο κος Θεοτοκάς απάντησε έμμεσα και στην αιχμή του προέδρου του ΣΕΕΝ κου Σακέλλη ότι έρχονται αυξήσεις στα εισιτήρια των ακτοπλοϊκών λέγοντας ότι ένας από τους στόχους του Υπουργείου είναι η μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. «Υπάρχει αυτή τη στιγμή ένα θεσμικό πλαίσιο, το οποίο μας περιορίζει. Με βάση αυτό το θεσμικό πλαίσιο υπάρχουν οι γραμμές που είναι απολύτως απελευθερωμένες, άρα ο ορισμός του ναύλου είναι ζήτημα της επιχείρησης, και υπάρχουν και οι γραμμές που ισχύει το κρατικό ναυλολόγιο και εκεί, με βάση στοιχεία που έχουν σχέση με τον τιμάριθμο, τις τιμές των καυσίμων κλπ, οι τιμές καθορίζονται από το κράτος. Σε αυτή τη δεύτερη κατηγορία έχουν υπάρξει μειώσεις, έχουν υπάρξει προσαρμογές προς τα κάτω με βάση τα πραγματικά δεδομένα. Στην πρώτη κατηγορία, όπως σας είπα, οι τιμές είναι απελευθερωμένες με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο».
Με πληροφορίες από τα Chania News