Τα νησιά των Κυκλάδων έχουν την δεύτερη ψηλότερη τιμή στο κόσμο πίσω Χονγκ- Κονγκ στα 1,93 ευρώ το λίτρο – Ενδεικτικές τιμές στα πρατήρια των Κυκλάδων και με την φορολογία να αποτελεί το 70% της τιμής στα καύσιμα ώστε να κερδίζει το κράτος
«Είμαστε πια πρωταθλητές… έρχονται άλλες εποχές» λέει το τραγούδι. Και θεωρητικά είναι όμορφο να το ακούς… Όμως, αυτή η πρωτιά πονάει στη τσέπη και στα κόκκαλα, εάν το καλοσκεφτούμε. Μιλάμε για τα καύσιμα και τον εκρηκτικό συνδυασμό φόρων και ανόδου των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, ενώ την ίδια στιγμή και παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες παγωνιά επικρατεί και στις πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης. Και αυτό που ενοχλεί είναι ότι η Κυβέρνηση, επέλεξε να αυξήσει τους φόρους στα καύσιμα στη χειρότερη δυνατή συγκυρία, δηλαδή πάνω σε μια ανοδική από πλευράς διεθνών τιμών αγορά, ιδανικό μείγμα για να ενισχύσει σε ακραίες περιπτώσεις κρούσματα σπέκουλας.
Και τα στοιχεία που συγκέντρωσαν «ΤΑ ΝΕΑ» δείχνουν ότι μία εβδομάδα μετά την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, συνυπολογιζομένου και του ΦΠΑ, τα καύσιμα έχουν πάρει παντού φωτιά. Τέσσερα με πέντε λεπτά υπολογίζεται ότι έχει αυξηθεί πανελλαδικά η τιμή της βενζίνης (από 1,49 στα 1,54 ευρώ), έντεκα ολόκληρα λεπτά το ντίζελ κίνησης (από 1,19 στα 1,30 ευρώ) και δέκα λεπτά το υγραέριο κίνησης (από 0,72 σε 0,82 ευρώ).
Η βενζίνη στις Κυκλάδες
Και αυτοί που το πληρώνουν καθημερινά είναι οι κάτοικοι στη νησιωτική Ελλάδα, όπου παραδοσιακά ο ανταγωνισμός υστερεί και όπου εκτός των ειδικών φόρων κατανάλωσης αυξήθηκε και ο ΦΠΑ από 17% σε 24%. Σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα η τιμή της βενζίνης κυμαίνεται πλέον μεταξύ 1,66 και 1,91 ευρώ. Το ντίζελ κίνησης πωλείται μεταξύ 1,30 και 1,53 ευρώ και το πετρέλαιο θέρμανσης ανάμεσα σε 1,04 και 1,15 ευρώ. Θέλετε παραδείγματα; Στην Αμοργό – που έχει και το ρεκόρ έχουμε 1,910 το λίτρα η αμόλυβδη, στην Σαντορίνη 1,879, στην Μύκονο 1,808, στην Άνδρο 1.788, στην Μήλο 1,890, στην Πάρο 1,740, στην Ανάφη 1,870, στην Σίφνο 1.859 και στη Νάξο στα 1,830 ενώ το παράδοξο είναι ότι στην Σχοινούσα βρήκαμε τη βενζίνη στο 1.90 (!!!) Και η χαμηλότερη τιμή στην Κέα στα 1.677 ευρώ το λίτρο. Εδώ να πούμε βέβαια ότι η 100αρα αμόλυβδη αγγίζει τα δύο ευρώ (1.990 σε Σύρο, Αμοργό, Μήλο ενώ η χαμηλότερη τιμή στην Κέα με 1.799), όσο για το πετρέλαιο κίνησης; Από 1,398 στην Μύκονο έως 1.540 στην Αμοργό αλλά και 1,570 στην Ανάφη (!!!)
Οι αντίπαλοι
Ποια είναι η περιοχή που βρίσκεται απέναντι στα νησιά των Κυκλάδων; Μα το πανάκριβο Χονγκ- Κονγκ που είναι σταθερά στα 1,93 ευρώ το λίτρο αλλά εκεί οι διαφορές είναι τεράστιες όσον αφορά το βιοτικό επίπεδο και τους μισθούς… Και η Ελλάδα χάρη στις …Κυκλάδες κατατάσσεται σε μια από τις 6 χώρες παγκοσμίως, οι οποίες έχουν την υψηλότερη τιμή καυσίμων, ενώ βρίσκεται στην πρώτη δεκαπεντάδα για την τιμή του πετρελαίου κίνησης. Πριν από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης η Ελλάδα κατείχε την ένατη θέση ανάμεσα στις ακριβότερες παγκοσμίως χώρες στα καύσιμα. Υψηλότερες τιμές εντοπίζονται μετά την Πρωτοχρονιά στην Ιταλία, το Ισραήλ, τη Δανία, την Ολλανδία, το Μονακό, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και το Χονγκ-Κονγκ. Αλλά τώρα; Πάμε για το χρυσό μετάλλιο…
Αυτός …φταίει
Και βέβαια για όλα αυτά κάποιος πρέπει να φταίει έτσι δεν είναι; Η κυβέρνηση τονίζει ότι για όλα ευθύνονται οι άλλοι και βέβαια οι αυξήσεις στην άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου, όπως έκανε προ ημερών ο υπουργός Οικονομίας Δημήτρης Παπαδημητρίου, παραγνωρίζοντας το γεγονός ότι αυτές οι τελευταίες επηρεάζουν μόνο την τιμή διυλιστηρίου. Δηλαδή μόνο το 28% έως 30% της τελικής αξίας της βενζίνης. Το 72% της λιανικής τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα διαμορφώνεται πλέον με βάση τους φόρους, έναντι 66% που είναι ο μέσος όρος στην ΕΕ, όπου η μέση αγοραστική δύναμη είναι υψηλότερη της ελληνικής. Με άλλα λόγια, επτά με δέκα ευρώ της τελικής τιμής της βενζίνης είναι πλέον φόροι.
Να σημειώσουμε τέλος, ότι με την αύξηση της τιμής των καυσίμων η κυβέρνηση προσδοκά να φέρει στα ταμεία της 670 εκ. ευρώ περισσότερα από αυτά του 2016. Όμως η πρόβλεψή της προσκρούσει στην συρρίκνωση της κατανάλωσης κυρίως της αμόλυβδης που σημειώνει συνεχώς στα χρόνια της κρίσης . Το 2016 έκλεισε χωρίς να έχουν επιτευχθεί οι εισπρακτικοί φόροι του δημοσίου, παρά την αύξηση του ΦΠΑ από 23% σε 24% και την κατάργηση του ειδικού καθεστώτος σε πολλά νησιά. Λέτε να τα πιάσει; Μπααααα
Με πληροφορίες από τα «ΝΕΑ»