Την «πλάτη» γυρνούν οι καταναλωτές σε όσες επιχειρήσεις εγκαταλείπουν την Ελλάδα, μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό ή την παραγωγή τους σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Την «πλάτη» γυρνούν οι καταναλωτές σε όσες επιχειρήσεις εγκαταλείπουν την Ελλάδα, μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό ή την παραγωγή τους σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε μία εποχή που η ανεργία και η κρίση μαστίζουν την χώρα μας οι εταιρείες που αποφασίζουν να βάλουν λουκέτο στα εργοστάσια τους, αφήνοντας στο δρόμο δεκάδες εργαζόμενους ή επιλέγουν άλλο φορολογικό προορισμό, τιμωρούνται από τους Έλληνες καταναλωτές, επιλέγοντας προϊόντα της ίδιας κατηγορίας που όμως παράγονται στην Ελλάδα από εταιρείες που συνεισφέρουν στην οικονομία.
Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Coca Cola HBC Holdings B.V η οποία έκλεισε το εργοστάσιο της στην Βόρεια Ελλάδα το 2012 και έκτοτε πολλοί τοπικοί καταναλωτές σταμάτησαν να αγοράζουν προϊόντα του πολυεθνικού Ομίλου.
Ενδεικτική δε, ήταν και η στάση της τοπικής κοινωνίας στο θέμα της εξαγοράς της εταιρείας εμφιάλωσης νερού «Σουρωτή», καθώς μπροστά στο ενδεχόμενο να την αποκτήσει η Coca Cola, ζήτησε από τον επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη να μπει σφήνα στις προθέσεις της πολυεθνικής.
Να σημειωθεί ότι τον περασμένο Μάρτιο η Coca Cola, εκπόνησε μελέτη από την οποία προκύπτει ότι έχει τη μεγαλύτερη συμβολή στην απασχόληση και στον κύκλο εργασιών του κλάδου των αναψυκτικών στην Ελλάδα: με 1.844 εργαζόμενους στις πωλήσεις, στις παραγωγικές μονάδες και σε διοικητικές θέσεις, απασχολεί σχεδόν τον 1 στους 2 εργαζομένους του κλάδου και συνεισφέρει με 54,6% στον κύκλο εργασιών του κλάδου μη αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα.
Αν και πολλοί τότε υποστήριξαν ότι η μελέτη εκπονήθηκε λόγω του αρνητικού κλίματος που έχει διαμορφωθεί εναντίον της, στελέχη του Ομίλου διεύψευσαν κατηγορηματικά έναν τέτοιο ενδεχόμενο.
Ανάλογη είναι και η συμπεριφορά των καταναλωτών απέναντι στην Pepsico, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε το κλείσιμο του εργοστασίου της στα Οινόφυτα και την μεταφορά της παραγωγής στη Ρουμανία.
Η εξέλιξη αυτή, όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς έχει ήδη αρχίσει να αποτυπώνεται στα μερίδια αγοράς της, ενώ ωφελημένοι εκτιμάται ότι θα βγουν οι μικρές εταιρείες του κλάδου, όπως Λουξ, ΕΖΑ, Βίκος και Green Cola.
Σε «καλό» δεν βγήκε όμως και η απόφαση της ΦΑΓΕ να μεταφέρει την έδρα της στο Λουξεμβούργο (το 2012) καθώς και να κλείσει το εργοστάσιο της στο Αμύνταιο, αποχωρώντας από την κατηγορία του φρέσκου γάλακτος.
Τα τελευταία χρόνια – λόγω και της οικονομικής κρίσης οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ στην Ελλάδα έχουν μειωθεί σημαντικά (στον εννιάμηνο του 2016 ο όγκος πωλήσεων καταγράφει μείωση 28,2%), ενώ ενισχυμένη βγαίνει η Κρι Κρι η οποία έχει καταφέρει να σκαρφαλώσει στην δεύτερη θέσης την αγορά γιαουρτιού με μερίδιο 15%.