Η καλοκαιρινή σεζόν ξεκινάει με τους καλύτερους οιωνούς όσον αφορά την κίνηση των επισκεπτών μέσω του λιμανιού της Νάξου: 57. 977 αφίξεις έναντι 46.611 της περσινής περιόδου, ήτοι αύξηση 24% – Εντυπωσιακή όμως και η κίνηση των πλοίων (+20%) ενώ και τα αυτοκίνητα (ΙΧ και ΦΧ) κινούνται σε ικανοποιητικούς ρυθμούς – Ερωτηματικό πάντα οι εισπράξεις
Το είχαν πει όλοι… Το περίμεναν με ανυπομονησία. Το έβλεπαν μέσα από τις προκρατήσεις και κυρίως την κίνηση των τραπεζικών επιταγών και καρτών. Ο Ιούνιος θα ήταν εξαιρετικός. Και το είχε πει και ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων κος Βαγγέλης Κατσαράς «Ο Ιούνιος θα έχει αύξηση ακόμη και 30% σε σχέση με πέρυσι, που ξεκίνησε καθυστερημένα…»
Και όταν πήραμε τα στοιχεία από την αρμόδια υπηρεσία του Λιμεναρχείου Νάξου (σ.σ. για μία ακόμη φορά τους ευχαριστούμε για την άψογη συνεργασία) διαπιστώσαμε ότι ο φετινός Ιούνιος είναι ο καλύτερος από την δεκαετία του 80…Κοινώς; Ο καλύτερος όλων των εποχών… Ποτέ άλλοτε το νησί δεν είχε 57.977 αφίξεις επιβατών… Ο μήνας έκλεισε με συνολική κίνηση από τη βασική πύλη εισόδου στους +105.000 επιβάτες αποδεικνύοντας ότι η Νάξος μπορεί να λειτουργήσει ως πόλος έλξης των επισκεπτών.
Σε σχέση με πέρυσι η αύξηση είναι …τρομακτική. Και το λέμε αυτό γιατί ένα +20% σε μία χρονιά δεν είναι εύκολο να συμβεί. Και με δεδομένο ότι το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος ουσιαστικά είναι μοιρασμένο με τον Μάιο καθότι τις πρώτες ημέρες του μήνα. Η βάση των επισκεπτών κυρίως ξένοι, καθότι οι έλληνες αναμένεται να εμφανιστούν τις επόμενες εβδομάδες … Και βέβαια, Ιούλιος και Αύγουστος αναμένεται να κινηθούν σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τη περσινή χρονιά αν και όπως έχει διαπιστωθεί, ειδικά για τον Αύγουστο υπάρχει ταβάνι κι αυτό έχει να κάνει με την έλλειψη περισσότερων κλινών που θα επιτρέψουν στους επισκέπτες να βρουν καταλύματα.
Βέβαια, η Νάξος είναι μεγάλη, είναι ένα νησί που έχει χαρακτηριστεί ως οικογενειακό, κάτι που σημαίνει ότι έχει προσιτές τιμές (σ.σ. δεν είναι λίγοι αυτοί που λένε ότι οι τιμές είναι οι ίδιες με πέρυσι) και αυτό φαίνεται μέσα σε όλα τα ξένα και ελληνικά δημοσιεύματα που ασχολούνται με τον τουρισμό, όπου το «Νησί της Αριάδνης» χαρακτηρίζεται ως οικονομικός προορισμός.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι σημαντικό ρόλο στην αύξηση έχει παίξει και το γεγονός ότι τα πλοία έχουν αυξήσει σημαντικά τα δρομολόγια τους. Σχεδόν έχουμε εκατό δρομολόγια περισσότερα από πέρυσι τον Ιούνιο και σε ημερήσια βάση αυτό μεταφράζεται σε 18 περίπου κινήσεις στο λιμάνι της Νάξου. Εάν προσθέσουμε και ότι έχουμε μεγαλύτερα πλοία, είναι κατανοητό γιατί πολύ απλά έχουμε αυτή την αύξηση… Και βέβαια, αίσθηση μας κάνει το γεγονός ότι οι επισκέπτες χρησιμοποιούν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα στο ταξίδι τους, κάτι που έχει να κάνει με τις προσφορές των πλοίων. Ενώ και η αύξηση της κίνησης των φορτηγών αποτελεί δείγμα ότι κάτι κινείται και στην αγορά εμπορευμάτων..
Θα μας επιτρέψετε πάντως να κρατήσουμε και μία …πισινή. Γιατί καλές οι αφίξεις και οι αριθμοί, αλλά το μεγάλο ερώτημα είναι «τι μένει στο ταμείο κάθε επιχείρησης;» Η υπερφορολόγηση είναι γνωστή, οι άνθρωποι του τουρισμού γνωρίζουν ότι ο ανταγωνισμός με τα άλλα κράτη είναι άνισος καθότι ΦΠΑ και άλλοι φόροι είναι πολύ λιγότεροι, αλλά ποντάρουν στην υψηλή ποιότητα παροχής υπηρεσιών. Κοινώς ποντάρουν στον άνθρωπο. Τώρα; Τι θα μείνει; Ο Ιούνιος πάντως δεν είναι ο μήνας που αφήνει χρήματα στο ταμείο…
Και βέβαια εδώ να σημειώσουμε ότι αυτό το +20% της αύξησης στην επισκεψιμότητα, δεν έχει φανεί σε κάποιους προορισμούς όπως ο Άγιος Προκόπιος ή η Αγία Άννα. Αντίθετα, εμφανίζεται ως δυναμικός προορισμός η Πλάκα (σ.σ. έχει βοηθήσει σημαντικά ο περιφερειακός δρόμος στα Καλαμούρια) ενώ και η Μικρή Βίγλα με τον Ορκό και τις άλλες παραθαλάσσιες περιοχές από τα τέλη Ιουνίου αρχίζουν να κινούνται… Εντάξει, για την άλλη πλευρά της Νάξου (Ανατολική) ακόμη είναι σε φάση αναμονής…
Όσο για το …μέλλον; Να κρατήσει την κίνηση σε υψηλό επίπεδο, να διατηρήσει την ποιότητα παροχής υπηρεσιών όσο γίνεται πιο ψηλά και επιτέλους να δραστηριοποιηθεί προς την επέκταση της τουριστικής κίνησης προς Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Κάτι που σημαίνει «σπρώχνουμε» τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού… Αλλά αυτό θα πρέπει να γίνει από το σύνολο των φορέων και όχι από έναν ή δύο. Και βέβαια με το δήμο να είναι σε θέση οδηγού και όχι απλά να καρπώνεται τις επιτυχίες…
Ο Ιούνιος με αριθμούς
Χρονιά Αποβιβ Επιβιβ
2000 48.768 49.232
2001 53.645 54.155
2002 45.338 32.306
2003 47.339 49.217
2004 43.852 40.291
2005 48.514 39.651
2006 52.235 43.229
2007 54.587 44.937
2008 53.911 46.345
2009 49.639 43.252
2010 43.470 36.332
2011 42.471 36.027
2012 37.295 30.590
2013 42.446 33.228
2014 46.044 38.534
2015 49.813 43.729
2016 46.611 38.109
2017 57.977 47.282
Επιβατική Κίνηση εξαμήνου
Έτος Επιβάτες Ετήσια διαφορά Μεταβολή (ποσοστό)
2006 132.103
2007 139.420 7.317 5,5%
2008 137.133 -2.287 -1,7%
2009 132.036 -5.097 -3,9%
2010 121.124 -10.912 -9,0%
2011 117.961 -3.163 -2,7%
2012 100.805 -17.156 -17,0%
2013 105.709 4.904 4,6%
2014 118.989 13.280 11,2%
2015 125.268 6.279 5,0%
2016 119.842 -5.424 -4,5%
2017 138.202 18.360 15.3%