Τετάρτη, 18 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΝότιο Αιγαίο: Σε Τήνο (Κυκλάδες) και Πάτμο (Δωδεκάνησα) τα πρώτα υδατοδρόμια

Νότιο Αιγαίο: Σε Τήνο (Κυκλάδες) και Πάτμο (Δωδεκάνησα) τα πρώτα υδατοδρόμια

|

Ο κορωνοϊός κρατάει καθηλωμένα τα υδροπλάνα, αν και προγραμματίζονται οι πρώτες πιλοτικές πτήσεις για το φθινόπωρο – Ρόλο-κλειδί στο άνοιγμα η Πάτρα – Τι γίνεται με Τήνο και Πάτμο στο Νότιο Αιγαίο

Το 2020 είναι μια χρονιά γεμάτη ανατροπές. Για τα υδροπλάνα, όλες οι προβλέψεις έδειχναν πως θα ήταν η χρονιά τους, όμως το φρένο που έβαλε η COVID-19 στον τουρισμό άλλαξε τα δεδομένα. Εφόσον όμως ένα δεύτερο κύμα αποφευχθεί, το εφετινό φθινόπωρο 1-2 υδροπλάνα θα ανοίξουν πιλοτικά φτερά σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο, προκειμένου να αναθερμάνουν το επενδυτικό ενδιαφέρον εν όψει της εκκίνησης που βγάζει πια εισιτήριο για το 2021.

Η χώρα μας, διαθέτοντας 16.000 χλμ. ακτογραμμής, θεωρείται ιδανικός προορισμός για τα υδροπλάνα. Εκτιμάται ότι μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια θα έχει αναπτυχθεί ένα δίκτυο περίπου 100 υδατοδρομίων ανά την Ελλάδα και το εγχείρημα θα δημιουργήσει περισσότερες από 2.000 θέσεις εργασίας.

Η Πάτρα κάνει την αρχή

Οι μήνες που ακολούθησαν την ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα υδατοδρόμια, τον περασμένο Φεβρουάριο, αν και ουσιαστικά συνέπεσαν με την κρίση του κορωνοϊού, δρομολόγησαν σημαντικές εξελίξεις. Στις αρχές Ιουλίου υπογράφηκε η σύμβαση 12ετούς παραχώρησης στη σύμπραξη των εταιρειών Ελληνικά Υδατοδρόμια και Hellenic Seaplanes για τη διαχείριση και λειτουργία του υδατοδρομίου της Πάτρας περίπου τριάμισι χρόνια μετά την αδειοδότησή του!

Πρόκειται για το ένα εκ των μόλις τριών αδειοδοτημένων υδατοδρομίων στη χώρα, μαζί με αυτά σε Κέρκυρα και Παξούς. Οι 20 μέχρι σήμερα κατατεθειμένες αιτήσεις αδειοδότησης «κόλλησαν» στις αγκυλώσεις του νόμου του 2013 και στις ανεφάρμοστες αλλαγές που έφερε η προηγούμενη ηγεσία το 2018, αφού επί δύο χρόνια έπαιξε… καθυστερήσεις.

Για να υπάρξει όμως βιώσιμο δίκτυο στο Ιόνιο θα πρέπει η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων να προχωρήσει σε διαγωνισμό για την κατασκευή υδατοδρομίων σε Κεφαλλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο, που βρίσκονται ήδη σε διαδικασία αδειοδότησης. Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα, θα πρέπει να υπάρχει άνα δίκτυο 5-8 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4 1/2 – 5 ώρες πτήσης.

33 «σταθμοί» στο Νότιο Αιγαίο

Το μεγαλύτερο στοίχημα, σε όρους μεγέθους και βιωσιμότητας, είναι η δημιουργία δικτύου 33 υδατοδρομίων σε Κυκλάδες και Δωδεκάνησα, που προχωρεί με πρωτοβουλία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Ηδη το υδατοδρόμιο της Πάτμου έχει κατασκευαστεί και εκκρεμεί η οριστική άδεια από την Επιτροπή Υδατοδρομίων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ υπό κατασκευή είναι της Τήνου.

Οι τεχνικοί φάκελοι των 33 υδατοδρομίων βρίσκονται σε φάση εκπόνησης. Μέσα στο προηγούμενο διάστημα, αν και με εμπόδια λόγω lockdown, ολοκληρώθηκαν οι αυτοψίες στα λιμάνια των νησιών για τη χωροθέτηση των υδατοδρομίων, που αποτελεί προαπαιτούμενο για την έκδοση των αδειών ίδρυσης. Θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός της Περιφέρειας για την κατασκευή και τη λειτουργία των υδατοδρομίων, ώστε στη συνέχεια να ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενοι έλεγχοι για να εκδοθούν οι άδειες λειτουργίας.

Κινητικότητα σε όλη την Ελλάδα

Κινητικότητα εντοπίζεται πια ανά την Ελλάδα. Εντός του 2020 εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν τα υδατοδρόμια σε Σκύρο, Σκόπελο και Αλόννησο. Στην Εύβοια, με πρωτοβουλία του Οργανισμού Λιμένων Εύβοιας, προχωρεί η αδειοδότηση σε Χαλκίδα, Κύμη, Κάρυστο, Αλιβέρι, Αιδηψό.

Σημαντικό ενδιαφέρον εντοπίζεται στην Κρήτη. Πιο κοντά στην αδειοδότηση είναι το υδατοδρόμιο Ρεθύμνου, ενώ ακολουθούν σε Αγία Γαλήνη, Ηράκλειο, Κίσσαμο Χανίων και Ιεράπετρα. Στο Λουτράκι, ο σχεδιασμός του δήμου και του Λιμενικού Ταμείου  προβλέπει πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Για να επιτευχθεί αυτό, ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών, προβλέπονται δύο υδατοδρόμια, ένα στο λιμάνι και ένα στην περιοχή Καλαμάκι.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η κατασκευή υδατοδρομίων σε ένα δίκτυο 12-13 λιμνών, με πρώτες τις λίμνες Ιωαννίνων, Πλαστήρα, Καστοριάς, Καϊάφα κ.ά. Τέλος, για την Αθήνα και τα νησιά του Αργοσαρωνικού έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η Περιφέρεια Αττικής. Παράλληλα, προετοιμάζεται ήδη η δημιουργία Σχολής Εκπαίδευσης Πιλότων για υδροπλάνα στη Χαλκίδα.

Τα σχέδια ανά περιοχή

Σποράδες: Εντός του 2020 εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν τα υδατοδρόμια σε Σκύρο, Σκόπελο και Αλόννησο.

Εύβοια: Με πρωτοβουλία του Οργανισμού Λιμένων Εύβοιας προχωρεί η αδειοδότηση σε Χαλκίδα, Κύμη, Κάρυστο, Αλιβέρι, Αιδηψό.

Κρήτη: Πιο κοντά στην αδειοδότηση είναι το υδατοδρόμιο Ρεθύμνου, ενώ ακολουθούν Αγία Γαλήνη, Ηράκλειο, Κίσσαμος Χανίων και Ιεράπετρα.

Λουτράκι: Ο σχεδιασμός του δήμου και του Λιμενικού Ταμείου προβλέπει πτήσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

«Πρωτοποριακή πύλη εισόδου στην καρδιά της Πάτρας»

Ο κ. Αναστάσιος Γκόβας, πρόεδρος της Ελληνικά Υδατοδρόμια, μίλησε στο «Βήμα» για τη σημασία του Υδατοδρομίου Πάτρας: «Στόχος είναι το Υδατοδρόμιο Πάτρας να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στη βιώσιμη λειτουργία των υδροπλάνων σε ολόκληρο τον άξονα της Δυτικής Ελλάδας και μάλιστα σε δωδεκάμηνη βάση. Δημιουργεί μια πρωτοποριακή “πύλη εισόδου” στην καρδιά της πόλης, καθώς θα λειτουργεί μέσα στο λιμάνι, εξασφαλίζοντας τη γρήγορη και ευέλικτη μετακίνηση τουριστών αλλά και κατοίκων».

Ετοιμοι να μπουν στην αγορά Γερμανοί και Ελβετοί

«Σε μια μουδιασμένη αγορά λόγω του κορωνοϊού είναι καλύτερο να γίνονται προσεκτικά και μικρά βήματα. Εμείς θέλουμε να δώσουμε το μήνυμα ότι τα υδροπλάνα ήρθαν για να μείνουν» λέει ο κ. Νικόλαος Χαραλάμπους, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, εξηγώντας ότι η καλή διαχείριση της κρίσης μπορεί να αποδειχτεί ευκαιρία για την Ελλάδα και στον τομέα των υδροπλάνων.
Γι’ αυτό και καταβάλλονται προσπάθειες να μην ανατραπούν πλήρως τα σχέδια για πτήσεις – έστω σε πολύ μικρή κλίμακα – περί τον Οκτώβριο. Η εταιρεία κατέθεσε στις 20 Μαΐου 2020 αίτημα αδειοδότησης στην ΥΠΑ για πτήσεις με υδροπλάνα.

Κατά καιρούς, εξάλλου, έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον επενδυτών από τον Καναδά, την Κίνα, τη Γερμανία, όμως τα πολιτικά προσκόμματα των περασμένων ετών και τώρα η κρίση του κορωνοϊού έχουν κρατήσει μακριά τα υδροπλάνα. Θεωρείται λοιπόν ότι οι πιλοτικές πτήσεις θα ζεστάνουν και πάλι τις μηχανές. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», πριν από λίγες ημέρες βρέθηκαν στην Ελλάδα εκπρόσωποι ενός γερμανικού fund. Εκτιμάται ότι, εφόσον όλα κυλήσουν ομαλά, ως τα μέσα Αυγούστου θα δοθεί το «πράσινο φως» ώστε να υποβληθεί στην ΥΠΑ φάκελος με στόχο να ξεκινήσουν πτήσεις την επόμενη άνοιξη. Εν τω μεταξύ, πρόθεση για εκτέλεση πτήσεων έχει εκδηλώσει, σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή στη Βουλή, ελβετική αεροπορική εταιρεία.

Στον αντίποδα, στον «πάγο» έχει μπει εδώ και δύο χρόνια το εγχείρημα της δημιουργίας Μητροπολιτικού Υδατοδρομίου στην Αττική. Η επένδυση, ύψους 250 εκατ. ευρώ, των Κινέζων της Petrichor Capital Partners, για την οποία έχει βολιδοσκοπηθεί η Ελευσίνα, βρίσκεται ακόμα σε αναμονή.

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα tovima.gr

 

Διαβάστε εδώ όλες τις τελευταίες ειδήσεις μέσα από τις σελίδες του naxospress.gr

Δείτε εδώ όλες τις ειδήσεις μέσα από την πλατφόρμα του google news…


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

«Porto Leone»: Η Τρούμπα των ’60s ζωντανεύει στη νέα μεγάλη σειρά εποχής του ALPHA

Μια συγκλονιστική ιστορία πάθους, εξουσίας και προδοσίας ξεδιπλώνεται στην καρδιά του λιμανιού του Πειραιά, με φόντο τη θρυλική Τρούμπα του 1965.

Τραγωδία στο Κουφονήσι: 88χρονη ανασύρθηκε νεκρή από τη θάλασσα

Χωρίς τις αισθήσεις της ανασύρθηκε ηλικιωμένη γυναίκα από τη θαλάσσια περιοχή «Άμμος» στο Κουφονήσι. Ο θάνατός της διαπιστώθηκε στο Ιατρείο Κουφονησίου. Προανάκριση από το Λιμεναρχείο Νάξου.

Ζητείται αρτοποιός ή βοηθός αρτοποιού για τη σεζόν στη Νάξο

Οικογενειακή επιχείρηση (βλ Artos Bakery Lagogianni) αναζητά ενίσχυση για την καλοκαιρινή περίοδο με διαμονή, καλό κλίμα και στήριξη.

Απογειώνεται η Νάξος: Άνοδος 31% στις αφίξεις του αεροδρομίου τον Μάιο, ρεκόρ και στο 5μηνο

Με αυξημένα δρομολόγια και έντονο ενδιαφέρον για το νησί, το αεροδρόμιο της Νάξου σημείωσε σημαντική αύξηση τόσο τον Μάιο όσο και συνολικά το πρώτο πεντάμηνο του 2025.

«Μειώστε Ταχύτητα»: Το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις περνάει το δικό του κοινωνικό μήνυμα (video)

Μια νέα καμπάνια οδικής ασφάλειας, με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Υπουργού Αθλητισμού, Γιάννη Βρούτση, στο πλαίσιο του φετινού ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις.

Hellenic Seaplanes: Σε εξέλιξη η ανάπτυξη του δικτύου υδροπλάνων – Δονούσα & Οινούσσες τα νέα μέλη στο δίκτυο προορισμών

Νέες αδειοδοτήσεις για Δονούσα και Οινούσσες – Συντονισμός της ΑΠΑ και ενίσχυση του στρατηγικού σχεδίου της Hellenic Seaplanes για τη νησιωτική σύνδεση

Η Δήλος αποκαλύπτει τα υδάτινα μυστικά της: Περιβαλλοντική αποστολή του ΕΛΚΕΘΕ στο Ιερό Νησί

Από πηγάδια και υδραγωγεία έως σπάνια ασπόνδυλα – νέα δεδομένα για το οικοσύστημα και τις προκλήσεις των άνυδρων νησιών του Αιγαίου

Το λεωφορείο της Καλαμάτας που “μιλάει” για την κλιματική αλλαγή

Μια πρωτοβουλία του Νάσου Μάκιου και του Αστικού ΚΤΕΛ μετατρέπει τη δημόσια συγκοινωνία σε κινούμενο μήνυμα για την υπερθέρμανση του πλανήτη

Το Karagoutis Training Camp επιστρέφει στην Πάρο για 4η χρονιά

Με την υποστήριξη του Δήμου και της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, νέοι αθλητές προπονούνται δίπλα στον Γιώργο Καράγκουτη και κορυφαίους προπονητές

Η Κατερίνα Μονογυιού για τη γονιμότητα: «Η επιστήμη μας δίνει επιλογές, η Πολιτεία οφείλει στήριξη»

Ανοιχτή εξομολόγηση και προτάσεις της βουλευτή Κυκλάδων για την υποβοηθούμενη αναπαραγωγή – Παρέμβαση στην επιστημονική ημερίδα για τη γονιμότητα στην Τήνο

Κόρωνος (Λυώνας) – Αντώνης Παπακωνσταντής: Έφυγε ξαφνικά, αλλά θα μείνει για πάντα δίπλα μας

Μια συγκινητική αποχαιρετιστήρια ανάρτηση του Γιώργου Κουφόπουλου για τον αγαπημένο φίλο, συνοδοιπόρο και πρώην πρόεδρο του συλλόγου

“O Χαρχαλιάς”: Η νέα ταβέρνα στη Μέση Ποταμιά που μαγειρεύει με καρδιά και μνήμες

Στην πράσινη καρδιά της Νάξου, μια αυθεντική ταβέρνα σερβίρει γεύσεις που μυρίζουν πατρίδα, με σεβασμό στην τοπική παράδοση και ζεστή φιλοξενία που σε κάνει να νιώθεις σαν στο σπίτι σου.

Αθήνα – Σύνταγμα: Θρήνος για τον Ανδρέα Κυριακόπουλο

Η ανακοίνωση της ProSport για τον ξαφνικό θάνατο του εκλεκτού συνεργάτη – «Το κενό του είναι δυσαναπλήρωτο, καλό ταξίδι φίλε…»

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Europa Nostra: Διεθνής διάκριση για τον Πύργο “Κάμπονες 1615” στη Νάξο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Ένα ζωντανό σύμβολο πολιτιστικής αναγέννησης και βιώσιμης αποκατάστασης από τις Κυκλάδες ανάμεσα στα κορυφαία παραδείγματα ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς για το 2025

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου: Η τελευταία κεντήστρα της παράδοσης στη Χώρα της Νάξου

Από τη Μικρά Ασία στη Νάξο, η κυρία Στέλλα υφαίνει με βελόνα και νήμα τις μνήμες, τις ρίζες και την ψυχή ενός τόπου που δεν ξεχνά.

Συρματοπλέγματα στον Λυώνα και η επικείμενη (14/06) επίσκεψη Μενδώνη στη Νάξο

Κάτοικοι καταγγέλλουν αυθαίρετη περίφραξη αιγιαλού και προσβολή ιστορικού μνημείου – Σιωπή από τις Αρχές εν αναμονή της επίσκεψης της Υπουργού Πολιτισμού

Νάξος: Μπήκαν τα θεμέλια της νέας πτέρυγας του Νοσοκομείου, ένα όραμα γίνεται πράξη

Η σημερινή ημέρα σηματοδοτεί την έναρξη της ουσιαστικής αναβάθμισης της δημόσιας υγείας στη Νάξο, με την τοπική κοινωνία να παρακολουθεί με ελπίδα και προσδοκία την πρόοδο του έργου.

Νάξος: Όταν τα σκουπίδια… μιλούν, μήνυμα με σακούλες σε ασυνείδητο οδηγό

Παρκάρισμα "καρφί" δίπλα στους κάδους και η πιο ευφάνταστη απάντηση των κατοίκων: δύο σακούλες σκουπιδιών στο καπό αυτοκινήτου. Νάξος, έχεις ταλέντο!