Το ταμείο της Νάξου όσον αφορά την επισκεψιμότητα τόσο τον Αύγουστο (+10%) όσο και για το σύνολο της καλοκαιρινής περιόδου (+7.9%) γεμάτο… Επιστρέφει στη χρυσή διετία 2000-01 με την πληρότητα να αγγίζει το +95%. Παραμένει όμως το βασικο ερώτημα αναπάντητο: τα ταμεία των επιχειρήσεων τι λένε;
Ο καλύτερος τρόπος για να πεις ψέματα είναι οι αριθμοί και η στατιστική. Έχει μοναδική ικανότητα να κρύβει τα … πάντα. Η να τα προσαρμόζει κατά το δοκούν. Έχοντας λοιπόν στα χέρια μας τα πλήρη στατιστικά στοιχεία της κίνησης από το λιμάνι της Νάξου για το φετινό καλοκαίρι (σ.σ. ευχαριστούμε τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος και δη της στατιστικής υπηρεσίας) η πρώτη εκτίμηση είναι ότι η Νάξος …πουλάει. Μπορεί να μην ήταν μέσα στους … καυτούς προορισμούς μέσα από τις διάφορες λίστες που είδαν το φως της δημοσιότητας (με εξαίρεση αυτή για την περίοδο του τριημέρου της Παναγίας τον 15Αυγουστο) όμως το γεγονός ότι για 3η σερί χρονιά σπάμε τον Αύγουστο το φράγμα των 100.000 επισκεπτών και για 4η σερί έχουμε θετικό πρόσημο δείχνει τη δυναμική του νησιού…. Επίσης, για μία ακόμη χρονιά (4η ) έχουμε ανοδική πορεία στο σύνολο των τριών καλοκαιρινών μηνών και η εικόνα που είχαμε φέτος τόσο για τον Αύγουστο όσο και για τους τρεις μήνες (Ιούνιος – Ιούλιος – Αύγουστος) στο σύνολό τους μας επιστρέφουν στις αρχές του αιώνα (2000 – 01) όταν και βούλιαζε το νησί με τις ταράτσες να είναι ανοιχτές ώστε να υποδεχτούν τον κόσμο. Όχι ότι δεν άνοιξαν και φέτος. Αλλά σίγουρα όχι σε εκείνα τα επίπεδα…
Αυτοκίνητα
Τι άλλο είδαμε; Ότι όλο το καλοκαίρι είχαμε σημαντική αύξηση σε επίπεδο έλευσης αυτοκινήτων και μάλιστα φορτηγών. Κάτι που σημαίνει ότι και σε επίπεδο εμπορίου κάτι άρχισε να κινείται με την αύξηση στους τρεις μήνες να είναι στο +25% Όσο για τα ΙΧ αυτοκίνητα; Τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο είχαμε +6.000 αυτοκίνητα σε σχέση με πέρυσι. Το τρίμηνο η μέση αύξηση σε σχέση με πέρυσι ήταν της τάξης του 30% Οι αιτίες; Έχουν να κάνουν με τις προσφορές των πλοίων που ήταν περισσότερες και πιο ελκυστικές από κάθε άλλη φορά. Το παράξενο είναι ότι σε σχέση με πέρυσι είχαμε λιγότερα σχετικά πλοία (μικρή η διαφορά) αλλά με μεγαλύτερο όγκο και δυνατότητα μεταφοράς επιβατών και οχημάτων, κάτι που έφερε και το θετικό πρόσημο για την αύξηση που έδειξε η Νάξος διατηρώντας όπως αναφέραμε τη δυναμική της,
Πρόβλημα με Μάιο – Ιούνιο
Όμως, υπάρχουν και τα αρνητικά σημεία. Είπαμε κάθε ανάγνωση έχει δύο όψεις.. Η πρώτη; Το γεγονός ότι όλος ο κόσμος ήρθε Ιούλιο και Αύγουστο με τον Μάιο και τον Ιούνιο να παρουσιάζουν μείωση και δη αισθητή (-22%) σε σχέση με πέρυσι. Τι σημαίνει αυτό; Εάν θέλουμε την περίφημη επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου θα πρέπει να δουλέψουμε πάνω σ’ αυτούς τους μήνες (και τον Σεπτέμβριο που είναι άγνωστο πως θα κινηθεί αυτή τη στιγμή αν και οι πληροφορίες λένε ότι παρά το μέτριο ξεκίνημα θα πάει καλύτερα από πέρυσι) συστηματικά και όχι με λόγια. Η τοπική αγορά δεν μπορεί να ζήσει με 40 ή 50 ημέρες τρελής κίνησης. Κανείς δεν είναι ικανοποιημένος: ούτε οι επισκέπτες που ζητούν καλύτερη παροχή υπηρεσιών, ούτε βέβαια και οι επιχειρηματίες που «σκάνε» για ένα σύντομο χρονικό διάστημα και μετά διαλύονται.
Υποδομές
Επίσης, η αύξηση των αυτοκινήτων αναδεικνύει το θέμα των υποδομών. Πρέπει άμεσα να λυθεί. Να βρεθούν περισσότερα παρκινγκ και να μην στηριζόμαστε πάντα στη καλή διάθεση και την υπομονή των επισκεπτών. Φεύγουν από την πολύβουη Αθήνα με στόχο να χαλαρώσουν και όχι να βρεθούν σε μία αντίστοιχη κατάσταση και με μόνη διαφορά τη θάλασσα στα δέκα μέτρα από το αυτοκίνητό τους. Τα μέτρα που πήρε το Λιμεναρχείο τα τελευταία Σαββατοκύριακα του Αυγούστου έδειξαν ότι μπορεί να υπάρχει σωστή ρύθμιση της κυκλοφορίας αρκεί να θέλουν όλες οι πλευρές. Και αυτό έχει να κάνει με την στελέχωση και των τμημάτων ασφαλείας… Εάν δεν είναι σωστά στελεχωμένα ότι κι εάν κάνουμε, δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει το σχέδιο που είχε εκπονηθεί και είδαμε ένα παραλιακό μέτωπο να το χαίρονται όχι μόνο οι επισκέπτες αλλά και οι μόνιμοι κάτοικοι.
Κερδισμένοι – Χαμένοι
Και τέλος περνάμε στο …ταμείο. Αφού αυτό είναι το ζητούμενο. Ναι. Έκλεισε ο Αύγουστος με +10% η μεγαλύτερη κίνηση στη Νάξο από το 2001. Ναι το τρίμηνο Ιούνιος – Αύγουστος είχε ανάλογη κίνηση με αυτή του 2001. Τα έσοδα; Οι ξενοδόχοι σίγουρα θα είναι χαρούμενοι σε πρώτη φάση από τη στιγμή που η πληρότητα άγγιξε το 95% για να μην πούμε το απόλυτο. Κάτι που σημαίνει ότι χρειαζόμαστε περισσότερα δωμάτια εάν συνεχιστεί αυτή η κίνηση … Για το εάν θα βάλουν λεφτά στην άκρη στο τέλος της χρονιάς ας ρωτήσουν το κράτος με τους φόρους που επιβάλλει στον τουρισμό.
Οι άνθρωποι της Μαζικής Εστίασης; Άλλοι κλαίνε και άλλοι γελάνε. Σίγουρα πάντως τα μαγαζιά που είχαν ως προτεραιότητα το γρήγορο φαγητό είναι από τους μεγάλους κερδισμένους. Στα χρόνια της κρίσης τα … σουβλάκια είναι αυτά που έχουν επικρατήσει. Χωρίς να θεωρείται μομφή προς το συγκεκριμένο είδος καταστήματος. Αντίθετα, τα πιο …πλήρης μαγαζιά δεν είχαν την κίνηση που θα ήθελαν. Κι εδώ ισχύει μία ρήση παλιού καλού φίλου σε αυτά τα ζητήματα «οι καλοί επαγγελματίες ξεχωρίζουν». Και η Νάξος φημίζεται για την ποιότητα παροχής υπηρεσιών.
και βέβαια αυτοί που κέρδισαν είναι τα παντός είδους παντοπωλεία. Από τα μικρά έως τα μεγάλα super market. Κι αυτό γιατί οι περισσότεροι από τους επισκέπτες προτιμούσαν να αγοράζουν είδη τροφίμων από τα super market και να τα φτιάχνουν σπίτι τους…
Όσο για τους μεγάλους χαμένους; Έχουμε την αίσθηση ότι είναι τα τουριστικά είδη. Με την κρίση οι επισκέπτες μείωσαν σημαντικά την αγοραστική τους δυνατότητα και περιόρισαν τις αγορές τους στα απαραίτητα. Κι αυτά έχουν σχέση με το φαγητό και όχι με είδη που θα κουβαλήσουν μαζί τους…
Επομένως; Το ταμείο στο τέλος του Σεπτεμβρίου. Εκεί που θα έχουμε και την εκκαθάριση (πρώτη) όσον αφορά τα χρήματα προς το κράτος. Οι φόροι δυστυχώς προηγούνται αν και τις περισσότερες φορές προπληρώνονται. Και μετά θα πούμε για τα υπόλοιπα. Είπαμε, οι αριθμοί φέτος στη Νάξο είχαν ευημερία. Οι άνθρωποι;
Η καλοκαιρινή περίοδος στη Νάξο
(Ιούνιος – Ιούλιος – Αύγουστος)
Έτος |
Επιβάτες |
Διαφορά |
2000 |
268.321 |
|
2001 |
295.153 |
10,00% |
2002 |
227.885 |
– 22,79% |
2003 |
228.974 |
0,48% |
2004 |
199.155 |
– 13,02% |
2005 |
247.182 |
24,12% |
2006 |
243.500 |
– 1,49% |
2007 |
252.012 |
3,50% |
2008 |
243.801 |
– 3,26% |
2009 |
233.353 |
– 4,29% |
2010 |
208.868 |
– 10,49% |
2011 |
225.523 |
7,97% |
2012 |
200.762 |
– 10,98% |
2013 |
215.955 |
7,57% |
2014 |
238.746 |
10,55% |
2015 |
244.433 |
2,38% |
2016 |
265.426 |
7,90% |
Ο Αύγουστος με μία ματιά
Έτος |
Επιβάτες |
Διαφορά |
2000 |
130.918 |
|
2001 |
144.010 |
10,00% |
2002 |
98.566 |
– 31,56% |
2003 |
103.749 |
5,26% |
2004 |
75.667 |
– 27,07% |
2005 |
108.569 |
43,48% |
2006 |
98.754 |
– 9,04% |
2007 |
103.012 |
4,31% |
2008 |
100.278 |
– 2,65% |
2009 |
96.653 |
– 3,61% |
2010 |
83.821 |
– 13,28% |
2011 |
91.617 |
9,30% |
2012 |
85.882 |
– 6,26% |
2013 |
91.030 |
5,99% |
2014 |
101.738 |
11,76% |
2015 |
105.499 |
3,7% |
2016 |
116.951 |
10,9% |