Σάββατο, 6 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΝάξος - Αεροδρόμιο: Μόλις 4.777 επιβάτες διακινήθηκαν το πρώτο τρίμηνο το 2021

Νάξος – Αεροδρόμιο: Μόλις 4.777 επιβάτες διακινήθηκαν το πρώτο τρίμηνο το 2021

|

Ξεκινά η αξιοποίηση στα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας – Αυξημένο το ενδιαφέρον για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας λόγω “Costa Navarino” – Υπάρχει ενδιαφέρον για τα αεροδρόμια των Κυκλάδων; Η μείωση της πτώσης στο αεροδρόμιο της Νάξου 

Ένα ελκυστικό «αμπαλάζ» που θα μπορέσει να προσελκύσει επενδυτές και να αξιοποιήσει τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που παραμένουν υπό κρατική επιρροή και χρηματοδότηση αναζητούν στην κυβέρνηση και το Υπερταμείο. Υστερα από ενάμιση χρόνο αδράνειας και μετάθεσης αρμοδιοτήτων (από την ΕΕΣΥΠ και το ΤΑΙΠΕΔ στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και αντίστροφα), ο φάκελος των αεροδρομίων που έμειναν εκτός του πακέτου της Fraport ανασύρεται από το συρτάρι με στόχο την αξιολόγηση των αεροδρομίων και την εμπορική τους αξιοποίηση.

Παρά το γεγονός ότι η περίοδος που διανύουμε δεν είναι καθόλου ευνοϊκή για την έναρξη μιας νέας ιδιωτικοποίησης ή κάποιας άλλης μορφής παραχώρησης λόγω της επίπτωσης του COVID-19 στις αερομεταφορές, η οποία έφερε τη δραματική υποχώρηση της επιβατικής κίνησης και άφησε βαθιές πληγές στον αεροπορικό κλάδο, το Υπερταμείο, στο οποίο ανήκουν τα δικαιώματα παραχώρησης στα 23 αεροδρόμια, εμφανίζεται αποφασισμένο να εκκινήσει τη διαδικασία. Στόχος είναι να επικαιροποιήσει τα δεδομένα και να αξιολογήσει τα assets προκειμένου να καταλήξει σε ένα τελικό πλάνο σχεδιασμού με την πρόσληψη συμβούλων.

Σε αυτή την κατεύθυνση το θέμα των περιφερειακών αεροδρομίων θα βρεθεί στα θέματα που θα συζητηθούν άμεσα στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΣΥΠ, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι εξετάζεται πλέον σοβαρά η αξιοποίηση σε πρώτη φάση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, σταθμίζοντας φυσικά τα δεδομένα και τις συνθήκες της αγοράς. Στο μεταξύ, θα τρέξουν παράλληλα οι διαδικασίες και για τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια για τα οποία είχε ανατεθεί και στο παρελθόν μελέτη από το ΤΑΙΠΕΔ και υπάρχουν κάποια προκαταρκτικά στοιχεία αξιολόγησης.

Οπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές του Δημοσίου, τα αεροδρόμια αυτά παρουσιάζουν ανομοιογενή χαρακτηριστικά σε ό,τι αφορά την επιβατική και τη διεθνή κίνηση, τις προοπτικές ανάπτυξης, τις υποδομές και τη δυνατότητα εξυπηρέτησης πτήσεων αλλά και τις επενδυτικές και χρηματοδοτικές ανάγκες, κάτι που επιβεβαιώνει ότι δεν θα ακολουθήσουν όλα τον ίδιο σχεδιασμό. Παράγοντες όπως η γεωγραφική και η γεωστρατηγική θέση είναι επίσης από τα στοιχεία που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στα κριτήρια κατηγοριοποίησης.

Από την επεξεργασία των στοιχείων που έχει γίνει στο παρελθόν, τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια είχαν κατηγοριοποιηθεί σε τρία clusters. Στο πρώτο ήταν εκείνα με υψηλή επιβατική κίνηση, άνω των 100.000 επιβατών ετησίως (Καλαμάτα, Χίος, Αλεξανδρούπολη, Αραξος, Κάρπαθος), στο δεύτερο τα μεσαίας επιβατικής κίνησης, από 30.000 έως 100.000 επιβάτες ετησίως (Λήμνος, Ιωάννινα, Μήλος, Νάξος, Πάρος, Ικαρία, Κύθηρα), και στο τρίτο τα χαμηλής κίνησης, κάτω των 30.000 επιβατών ετησίως (Λέρος, Σητεία, Ν. Αγχίαλος, Κάλυμνος, Σκύρος, Σύρος, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσος, Κοζάνη). 

Εδώ εμείς να σημειώσουμε ότι το αεροδρόμιο της Νάξου, το 2019 έφτασε στο πικ της κίνησής του (και χωρίς δυνατότητα … φιλοξενίας αεροπλάνων μετά το πέρας της ημέρας) με 103.758 επιβάτες σε 3002 πτήσεις… Πέρυσι λόγω της πανδημίας μειώθηκε η κίνηση στις 52.605 αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών σε 1914, ενώ το 2018 είχε 86.210 επιβάτες (αφίξεις – αναχωρήσεις) σε 2450 πτήσεις… Οπότε με τις 52.605 επιβάτες κινούμαστε με την λογική του 2017 (!!)  Οσο για το φετινό τρίμηνο, αυτό το 2021; Με βάση την ενημέρωση που έχουμε από τα στελέχη του Αερολιμένα Νάξου (και τους ευχαριστούμε) έχουμε μόλις 4.777 επιβάτες σε 244 πτήσεις, όταν το αντίστοιχο περσινό διάστημα είχαμε 7.316 σε 294 πτήσεις… 

Το επενδυτικό ενδιαφέρον

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας με πάνω από 330.000 επιβάτες το 2019 αποτελεί το «διαμάντι του στέμματος» μεταξύ των 23 αεροδρομίων, για το οποίο εμφανίζεται ως ισχυρός διεκδικητής ο κ. Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος.

Ο ομώνυμος όμιλος έχει ταυτίσει την επιχειρηματική του πορεία με την ανάπτυξη της Μεσσηνίας, την οποία έχει αναδείξει σε κορυφαίο τουριστικό προορισμό χάρη στις υποδομές και τις υπηρεσίες του «Costa Navarino».

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι το αεροδρόμιο έχει μετονομαστεί σε «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», τιμώντας τον ιδρυτή της πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας που άφησε έντονο αποτύπωμα στη Μεσσηνία και έβαλε τον θεμέλιο λίθο για την ανάδειξή της σε κορυφαίο διεθνή προορισμό του ποιοτικού τουρισμού.

Την κινητικότητα για το αεροδρόμιο επιβεβαίωσε πρόσφατα και ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, λέγοντας ότι η κυβέρνηση εξακολουθεί να το έχει στις προτεραιότητές της ώστε να προχωρήσει αυτόνομα τη διαδικασία παραχώρησης.

Ο ίδιος μίλησε για έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον και αναφέρθηκε στις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμό του (επέκταση κτιρίου και αεροσταθμού κατά 2.500 τ.μ., επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 32.000 τ.μ., αναβάθμιση διαδρόμου και τροχοδρόμου κ.ά.), αρχής γενομένης από τις απαλλοτριώσεις. Οπως ανέφερε, το υπουργείο Υποδομών έχει υπολογίσει τις δαπάνες αυτές από 60 έως 80 εκατ. ευρώ.

Για τα περιφερειακά αεροδρόμια λέγεται ότι έχουν γίνει προκαταρκτικές συζητήσεις προ πανδημίας και με τη Fraport. Οπως όμως εξηγούν συνομιλητές μας, προϋπόθεση ήταν να δοθεί ένας διαφορετικός χαρακτήρας παραχώρησης, καθώς τα χαρακτηριστικά των αεροδρομίων αυτών δεν επιτρέπουν ανάλογη διαδικασία ιδιωτικοποίησης με αυτή που είχε ακολουθηθεί για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Με τις παρούσες συνθήκες της πανδημίας και τις τεράστιες απώλειες εσόδων που καταγράφει διεθνώς, όμως, δεν είναι βέβαιο ότι η Fraport θα έμπαινε στον χορό των υποψηφίων, τουλάχιστον όχι άμεσα, παρότι δεν έχει κρύψει ότι είχε συμβουλέψει την κυβέρνηση σχετικά με τον ενδεδειγμένο τρόπο λειτουργίας αυτών των αεροδρομίων.

Ενδιαφέρον φέρεται να έχει εκδηλώσει στην κυβέρνηση κατά το παρελθόν και η ινδική GMR, η οποία έχει αναλάβει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την κατασκευή και τη λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι.

aerodromio_1_0.jpg

Από μακροχρόνια παραχώρηση έως ΣΔΙΤ

Μέχρι σήμερα έχουν εξεταστεί διάφορα σενάρια για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, πάνω στα οποία εκτιμάται ότι θα δουλέψει η ΕΕΣΥΠ για να προχωρήσει στα επόμενα βήματα προσλαμβάνοντας συμβούλους.

Η μακροχρόνια σύμβαση παραχώρησης κατά τα πρότυπα των συμβάσεων παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου δεν θεωρείται πιθανή. Στις συμβάσεις αυτές λαμβάνονται υπόψη ισχυρά οικονομικά και άλλα χαρακτηριστικά των υπό παραχώρηση αεροδρομίων, προβλέπεται είτε η συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών παραχώρησης (55% στην περίπτωση του ΔΑΑ, 46% στην περίπτωση του αεροδρομίου Ηρακλείου), είτε η καταβολή σημαντικού ύψους εφάπαξ αρχικού οικονομικού ανταλλάγματος, όπως έγινε με τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια.

Στην περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, τα λειτουργικά και οικονομικά χαρακτηριστικά (μικρός αριθμός επιβατών και αντίστοιχα έσοδα από αεροπορικές και εμπορικές δραστηριότητες), σε συνδυασμό με το ύψος των αναγκαίων επενδύσεων εκσυγχρονισμού και επέκτασης των υποδομών, ενδεχομένως δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την καταβολή υψηλού ανταλλάγματος από τον παραχωρησιούχο, όπως στις περιπτώσεις των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης.

Παραχώρηση εκμετάλλευσης

Ενας άλλος τρόπος που έχει μελετηθεί είναι ο θεσμός της παραχώρησης εκμετάλλευσης σε μια μορφή παρεμφερή με τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

Ο θεσμός αυτός έχει εφαρμοστεί μέχρι σήμερα στην Ελλάδα κυρίως στους τομείς της δημόσιας εκπαίδευσης (σχολικές μονάδες) και διαχείρισης στερεών αποβλήτων. Στην περίπτωση αυτή ο παραχωρησιούχος εισπράττει περιοδική αμοιβή (αμοιβή διαθεσιμότητας συνδεόμενη με την επίτευξη κριτηρίων απόδοσης) αποκλειστικά από την αναθέτουσα αρχή (Κτιριακές Υποδομές Α.Ε. και ΦΟΔΣΑ).

Οπως αναφέρουν κυβερνητικές πηγές, στην περίπτωση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων, και ειδικότερα σε περιπτώσεις αεροδρομίων με χαμηλή επιβατική κίνηση και οικονομικά μεγέθη, θα μπορούσε να αιτιολογηθεί μια μορφή ΣΔΙΤ που, όμως, πέραν των τυχόν εσόδων από τη λειτουργία των αεροδρομίων, ενδεχομένως θα προβλέπει και ενίσχυση των εσόδων του παραχωρησιούχου με καταβολή αμοιβών διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο, συνδεόμενη με την επίτευξη κριτηρίων απόδοσης, ή επιδότηση συνδεδεμένη με τον αριθμό των επιβατών. Κάτι αντίστοιχο έγινε με την επιδότηση λειτουργίας στη σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο -Σπάρτη.

Σύμβαση διαχείρισης

Η σύμβαση διαχείρισης (management contract) αποτελεί την πλέον απλή μορφή παραχώρησης στην οποία ένας ιδιωτικός φορέας αναλαμβάνει να παρέχει υπηρεσίες διαχείρισης και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων έναντι αμοιβής που συνήθως είναι ένα σταθερό ποσό (retainer fee) και ένα ποσό συνδεόμενο με ρήτρες απόδοσης – αποδοτικότητας.

Στις περιπτώσεις συμβάσεων διαχείρισης, ο διαχειριστής δεν αναλαμβάνει κανέναν κίνδυνο ζήτησης ή αγοράς, ούτε και την υποχρέωση υλοποίησης επενδύσεων (capex), κάτι όμως που θεωρείται αναγκαίο σε πολλά από τα προτεινόμενα προς εμπορική αξιοποίηση αεροδρόμια.

Πηγή:newmoney.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Σύλλογος Φιλωτιτών: Αποχαιρετισμός στη γιατρό Κυριακή Σωφρονιάδου

Ο Σύλλογος Φιλωτιτών τιμά τη γυναίκα που υπήρξε πρωτεργάτης της αιμοδοσίας στις Κυκλάδες και άφησε ανεξίτηλη παρακαταθήκη προσφοράς

Νάξος: Σφοδρή επίθεση Χατζηανδρέου για το «φιάσκο Dolce», 120.000€ χωρίς κανέναν βρεφονηπιακό σταθμό

Η «Δύναμη Αλλαγής» καταγγέλλει κακοδιαχείριση και ζητά διερεύνηση ευθυνών – «Οι πολίτες πληρώνουν τα λάθη της Δημοτικής Αρχής»

Νάξος: Ο Σύλλογος «Κούρος ο Έλληνας» στηρίζει τα παιδιά με σχολικά είδη

Κανένα παιδί δεν πρέπει να στερηθεί τα απαραίτητα – Πρωτοβουλία αγάπης και διακριτικής στήριξης από τον Σύλλογο Μελάνων.

Επιμελητήριο Κυκλάδων: «Χάθηκε μια ευκαιρία για τα ενδοκυκλαδικά δρομολόγια» (πίνακες)

Παρά το ολοκληρωμένο σχέδιο που καταρτίστηκε με τη συνεργασία δημάρχων και φορέων, το Σ.Α.Σ. αποφάσισε τη διατήρηση του παλαιού καθεστώτος – Τι ζητά τώρα το Επιμελητήριο.

«Βιώσιμες Κυκλάδες»: Το Φιλώτι της Νάξου στο πρώτο ντοκιμαντέρ της Πρωτοβουλίας για τη Δημοσιογραφία (video)

Η καρδιά της κτηνοτροφίας, η κρίση νερού και η μάχη για διατήρηση της ταυτότητας

6 Σεπτεμβρίου: Η Νάξος συμμετέχει στο πανελλαδικό κάλεσμα για Δικαιοσύνη στα Τέμπη

Η Μαρία Καρυστιανού καλεί πολίτες σε συγκεντρώσεις – Συμμετοχές και στις Κυκλάδες

Κυκλάδες: Αποχαιρετισμός στη γιατρό Κυριακή Σωφρονιάδου, τη ψυχή της αιμοδοσίας στη νησιωτική Ελλάδα

Η «ψυχή» της αιμοδοσίας στη νησιωτική Ελλάδα - Πότε και που θα πραγματοποιηθεί η εξόδιος ακολουθία

Σαντορίνη: Το Wanderlust Travel Magazine ανακαλύπτει την αυθεντική ψυχή του νησιού

Το κορυφαίο βρετανικό ταξιδιωτικό περιοδικό φιλοξενήθηκε από τις 24 έως 28 Αυγούστου στη Σαντορίνη, με επίκεντρο τον πολιτισμό, τη γαστρονομία και την αυθεντικότητα.

Αμοργός: Νέα παιδίατρος στο Κέντρο Υγείας, σημαντική ενίσχυση για τις οικογένειες του νησιού

Η Δήμητρα Καλλιτσούνακη αναλαμβάνει καθήκοντα Επιμελητή Β΄ με τριετή σύμβαση, καλύπτοντας ένα πάγιο αίτημα της τοπικής κοινωνίας.

Νάξος: “Πράσινο φως” για νέο 5άστερο ξενοδοχείο στο (Πολύχνι) Σαγκρί

Σε έκταση 5,4 στρεμμάτων θα ανεγερθεί το πολυτελές κατάλυμα, με υπόγειο και κολυμβητικές δεξαμενές – Εκδόθηκε η οικοδομική άδεια.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Εκτακτο – Νάξος: Φωτιά στο ύψος του Τιμίου Σταυρού, στο δρόμος προς Γαλήνη

Φωτιά σε εξέλιξη στον επαρχιακό δρόμο Νάξου - Εγγαρών στο ύψος του Τιμίου Σταυρού

Blue Star Naxos: Φήμες για πώληση σε καναδική εταιρεία – Τι απαντά η Attica Group

Συζητήσεις στην ακτοπλοϊκή πιάτσα για τίμημα 36 εκατ. ευρώ – Η ιστορία του πλοίου που έγινε «σύμβολο» για τις Κυκλάδες

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: Έντονες αντιδράσεις για την ακύρωση μίσθωσης ακινήτου και το μέλλον σχολικών μονάδων (video)

Συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο με αιχμές για «σπατάλη» 120.000 ευρώ, προτάσεις για τρεις νέες σχολικές μονάδες και διαφωνίες για το Δικαστικό Μέγαρο.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

ΑΜΠΕΛΙΦΕΣΤ 2025: Η Νάξος γιορτάζει με κρασί, μουσική και χορό στον αμπελώνα Τρανάμπελο

Δύο βραδιές (5 & 6 Σεπτεμβρίου) γεμάτες ρυθμούς, γεύσεις και φεγγαρόλουστες εμπειρίες στο πιο μεθυστικό φεστιβάλ του Αιγαίου.

Νάξος: Διαδικτυακή επίθεση από Ισραηλινούς στη «Ταβέρνα Αξιώτισσα»

Μετά το επεισόδιο της 25ης Αυγούστου, το εστιατόριο δέχεται συντονισμένη επίθεση με fake reviews από το εξωτερικό, ενώ ο ιδιοκτήτης καταγγέλλει έλλειψη προστασίας από την Google.

Νάξος – «Αξιώτισσα»: Η απάντηση των ιδιοκτητών μετά το περιστατικό με Βρετανούς πελάτες και την … στόχευση της Κυβέρνησης

Οι ιδιοκτήτες της γνωστής ταβέρνας στη Νάξο καταγγέλλουν οργανωμένη συκοφαντική εκστρατεία και δηλώνουν αποφασισμένοι να υπερασπιστούν την αξιοπρέπειά τους.

Kεντρικό Ισραηλιτικό Συμβούλιο για το περιστατικό στη Νάξο «Σκηνές πογκρόμ του 19ου αιώνα»

Σκληρή ανακοίνωση του ΚΙΣ για τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα – Κάνει λόγο για υπονόμευση της δημοκρατίας και καλεί σε μηδενική ανοχή στη ρητορική μίσους.