Η Ακτοπλοία είναι σε κατάσταση συναγερμού… Όχι μόνο κατέγραψε το χειρότερο εξάμηνο αλλά και τα σημάδια του Αυγούστου δεν είναι καλά – Το αεροπλάνο κερδίζει τα …πλοία χάρη στο φθηνότερο (αναλογικά) εισιτήριο
Με καράβια και αεροπλάνα λέει το τραγούδι ότι μετακινούνται οι τουρίστες το καλοκαίρι προς τα νησιά αλλά όπως αποδεικνύεται το …αεροπλάνο έχει ένα μικρό προβάδισμα… Κι αυτό το λένε οι καραβοκύρηδες… Οι ακτοπλόοι κοινώς. Κι αυτό γιατί λιγότεροι κατά 418.000 ήταν φέτος οι ταξιδιώτες που ξεκίνησαν από κάποιο από τα τρία μεγάλα λιμάνια της Αττικής για τα νησιά του Αιγαίου, του Αργοσαρωνικού, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα. Σε επίπεδο ποσοστών η μείωση είναι της τάξης του 9,14% καθώς ενώ το 2015 στο διάστημα 1η Ιουνίου-18 Αυγούστου από Πειραιά, Ραφήνα και Λαύριο έφυγαν 4.441.658 επιβάτες, το αντίστοιχο διάστημα του 2016 ταξίδεψαν 4.023.496 επιβάτες. Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι η μεγαλύτερη μείωση καταγράφηκε τον Αύγουστο, τον παραδοσιακό μήνα των διακοπών για τους Έλληνες, ενώ αντίθετα αύξηση υπήρξε στην κίνηση των επιβατών τον Ιούνιο και τον Ιούλιο. Ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δύο πρώτοι καλοκαιρινοί μήνες του 2015 επηρεάστηκαν σοβαρά από τα capital controls τα οποία μόλις είχαν επιβληθεί.
Όπως γράφει η “Ναυτεμπορική” η ύπαρξη των capital controls και των προσφύγων (οι οποίοι από τις αρχές Αυγούστου του 2015 μεταφέρονταν και με ναυλωμένα πλοία) «θολώνουν» ως ένα βαθμό την πραγματική εικόνα, σε κάθε περίπτωση όμως η κίνηση είναι μάλλον συγκρατημένη, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους Έλληνες επιβάτες, οι οποίοι έχουν επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση. Την ίδια στιγμή τη μειωμένη κίνηση επιβεβαιώνουν και κύκλοι της ακτοπλοΐας ενώ ήδη από την αρχή του έτους η πορεία ήταν πτωτική.
Χαμένοι – Κερδισμένοι
Τα νησιά που έχουν θιγεί έως τώρα, σε μεγάλο βαθμό και αυτό εξαιτίας του προσφυγικού, είναι η Χίος, η Μυτιλήνη και η Σάμος σύμφωνα με τουριστικούς πράκτορες. «Η τουριστική κίνηση υπολογίζεται ότι θα κυμανθεί στα περσινά επίπεδα μόνο για τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Σε όλα τα άλλα νησιά αναμένεται μείωση. Εφέτος θα είμαστε κάτω κατά 15%-18%» δηλώνουν οι πιο απαισιόδοξοι: «Οι έλληνες δεν έχουν χρήματα. Υπάρχει μείωση μισθών και μεγάλη καθυστέρηση καταβολής τους, ανεργία, μείωση συντάξεων που συντηρούσαν οικογένειες ολόκληρες».
Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ακτοπλοΐα αποδείχτηκε το δίμηνο Μάιος – Ιούνιος όπου η επιβατική κίνηση ήταν πολύ κάτω από την αναμενόμενη. «Η επιβατική κίνηση Μάιο και Ιούνιο ήταν μειωμένη» δηλώνουν κύκλοι της ακτοπλοΐας. Στις γραμμές δε Ελλάδας – Ιταλίας ο Μάιος χαρακτηρίστηκε πολύ κακός: «Το αξιοσημείωτο ήταν ότι τον Μάιο δεν ήρθαν ξένα γκρουπ τουριστών και κάθισε όλη η αγορά. Τώρα, τέλη Αυγούστου, η εικόνα που έχουμε είναι πολύ καλή. Από τον Ιούλιο άρχισε η αύξηση της επιβατικής κίνησης» επισημαίνουν στο newmoney.gr τουριστικοί πράκτορες.
Προβλήματα
Ένα άλλο πρόβλημα που εντοπίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες είναι η μετακίνηση επιβατών προς τις αερομεταφορές, ιδιαίτερα στις μακρινές διαδρομές, με κύρια παραδείγματα την Κρήτη, τη Ρόδο και τη Σαντορίνη. Υπό τις υπάρχουσες οικονομικές συνθήκες ανασταλτικό παράγοντα για να επιλέξει ο τουρίστας πλοίο για να πάει διακοπές ήταν και οι τιμές των εισιτηρίων. Πέρσι τον Αύγουστο αυξήθηκε από 13% στο 23% ο ΦΠΑ και φέτος πήγε στο 24%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας η πορεία της ακτοπλοΐας τα τελευταία χρόνια ακολούθησε την εξής πορεία:
– Η περίοδος 2009-2015 χαρακτηρίζεται από σοβαρά προβλήματα με μεγάλη απώλεια μεταφορικού έργου και αύξηση μέχρι και διπλασιασμό του κόστους των καυσίμων. Την περίοδο αυτή η συνολική απώλεια μεταφορικού έργου φθάνει τα 18 εκατομμύρια επιβάτες ενώ οι συσσωρευμένες ζημιές των εταιρειών ξεπέρασαν το 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.
– Την ίδια χρονική περίοδο, εννέα ελληνικές εταιρείες είτε πτώχευσαν, είτε δεν δραστηριοποιούνται πλέον στην ακτοπλοΐα, αποσύροντας ή πουλώντας τα πλοία τους.
– Μέχρι το 2013 η πτώση της κίνησης ήταν συνεχής και οφείλεται στη μείωση του εσωτερικού τουρισμού. Η κίνηση σταθεροποιήθηκε το 2013 και αυξήθηκε το 2014 περίπου κατά 7% λόγω της αύξησης του εισερχόμενου τουρισμού. Μειώθηκε ξανά το 2015, χωρίς να υπολογίζουμε την κίνηση των προσφύγων.
– Το 2015 καλύφθηκαν οι ανάγκες μετακίνησης εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών και προσφύγων.
– Το 2016 αναμένεται περαιτέρω πτώση του εσωτερικού τουρισμού λόγω της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των Ελλήνων και οι όποιες ελπίδες βασίζονται στην αύξηση του εισερχόμενου τουρισμού για να καλυφθεί το κενό.
– Μία αύξηση 3%-4% της τουριστικής κίνησης τον Αύγουστο δεν μπορεί να σώσει τη χρονιά
– Το 2016 θα εκτελεστούν 41.000 δρομολόγια με δυνατότητα αύξησής των, εάν παραστεί ανάγκη.