Τρίτη, 19 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΜεταφορικό ισοδύναμο: Στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Bουλής το νομοσχέδιο

Μεταφορικό ισοδύναμο: Στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Bουλής το νομοσχέδιο

|

Στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής προς επεξεργασία εισήχθη το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για το μεταφορικό ισοδύναμο, που αναμένεται να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία από την 1η Ιουλίου 2018 και σε πλήρη λειτουργία σε όλα τα νησιά από 1η Ιανουαρίου 2019 – Οι Μικρές Κυκλάδες στο …πιλοτικό πρόγραμμα – Το παράδειγμα που δίδεται … 

Στη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Bουλής προς επεξεργασία εισήχθη το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για το μεταφορικό ισοδύναμο, που αναμένεται να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία από την 1η Ιουλίου 2018 και σε πλήρη λειτουργία σε όλα τα νησιά από 01/01/2019.

Η φιλοσοφία του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου (που αφορά τους νησιώτες και τα εμπορεύματα που πηγαίνουν από και προς τα νησιά), είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές ίδιες με τους κατοίκους, μέσω της επιδότησης του κόστους.

Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να διανύσει την ίδια απόσταση στη θάλασσα πληρώνει 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελεί τη διαφορά.

Σημειώνεται ότι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου στις μεταφορές εφαρμόζεται ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Όπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του σ/ν, παρά τη συνταγματική κατοχύρωση της αρχής της νησιωτικότητας (άρθρο 101 του Συντάγματος), η απόσταση των νησιών από το “κέντρο” συνέχισε να επηρεάζει αρνητικά την καθημερινότητα των κατοίκων. Το μικρό μέγεθος τόσο ως προς την έκταση όσο και ως προς τον πληθυσμό εξακολούθησε να περιορίζει τις δυνατότητες για παραγωγικές δραστηριότητες ιδιαίτερης μεγάλης κλίμακας.

Τονίζεται ότι η προτεινόμενη νομοθετική ρύθμιση αποτελεί τη έμπρακτη απόδειξη μιας νέας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης στη νησιωτικότητα, που δεν πρέπει να διαμορφώνει όρους μειονεξίας αλλά αξιοποιήσιμης ιδιαιτερότητας.

Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε μία ευρεία βάση και αφορά τα νησιά του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου, τέσσερα νησιά των Κυκλάδων και τρία των Ιονίων.

Στην πρώτη φάση του μέτρου που είναι μόνο το δεύτερο εξάμηνο του 2018 θα απαιτηθούν, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση, περίπου 60 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ.

Με το άρθρο 1 του σχεδίου νόμου καθίσταται σαφές ότι σκοπός των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι η εξασφάλιση της ισότητας των πολιτών αναφορικά με την οικονομική επιβάρυνση του χρήστη στη διάρκεια του ταξιδιού και την προσφερόμενη ποιότητα, και η εισαγωγή στην εθνική νομοθεσία και η υλοποίηση της έννοιας του Μεταφορικού Ισοδύναμου προκειμένου το κόστος του επιβάτη και του εμπορεύματος που διασχίζει μία διαδρομή με μέσα θαλάσσιας μεταφοράς να είναι ισοδύναμο με το κόστος της διαδρομής που διασχίζει ένας επιβάτης για την ίδια απόσταση με μέσα χερσαίας μεταφοράς.

Σύμφωνα με το άρθρο 3 το μέτρο χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, ενώ τίθεται σε εφαρμογή πιλοτικά τον Ιούλιο του 2018 σε Αγαθονήσι, Άγιο Ευστράτιο, Άγιο Μηνά, Αλιμία, Ανάφη, Αντίψαρα, Αρκιούς, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Δονούσα, Ερρικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Ικαρία, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Κίναρο, Κουφονήσια, Κω, Λέβιθα, Λειψούς, Λέρο, Λέσβο, Λήμνο, Μαθράκι, Μάραθο, Νίμο, Νίσυρο, Οθωνούς, Οινούσσες, Πάτμο, Σάμο, Σαμοθράκη, Σαρία, Στρογγύλη, Σύμη, Σύρνα, Σχοινούσα, Τέλενδο, Τήλο, Φαρμακονήσι, Φούρνους, Χάλκη, Χίο, Ψαρά και Ψέριμο.

Στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις εφαρμογής του προγράμματος με τους δήμους ή όποιο άλλο φορέα κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το έργο του προγράμματος. Επίσης η επιδότηση που προκύπτει από το Καταβαλλόμενο Μεταφορικό Κόστος (ΚΑ.Μ.Κ) είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου η τρίτων.

Σύμφωνα με το άρθρο 4 δικαιούχοι του Καταβαλλόμενου Μεταφορικού Κόστους είναι Έλληνες πολίτες και αλλοδαποί που διαμένουν στα νησιά (για τους δεύτερους απαιτείται άδεια διαμονής εν ισχύ). Προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου και ιατρικό προσωπικό, ωφελούμενες επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στους δήμους εφαρμογής του προγράμματος.

Σχετικά με τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων το άρθρο 6 αναφέρει ότι η αίτηση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του νόμου 1599/1986 ως προς τα δηλούμενα στοιχεία και συναίνεση για τη λήψη φορολογικών δεδομένων μέσω διαδικτύου με κωδικούς ΤΑΧΙSnet. Ηδη γίνεται επεξεργασία της συγκεκριμένης ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα βγει σύντομα στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με το άρθρο 7 αρμόδιες υπηρεσίες και όργανα για την υλοποίηση της διαδικασίας είναι η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών, η Α.Α.Δ.Ε και οι δήμοι εφαρμογής του προγράμματος.

Το άρθρο 8 αναφέρει ότι το Καταβαλλόμενο Μεταφορικό Κόστος καταβάλλεται στους δικαιούχους κατόπιν υποβολής αίτησης, διασταύρωσης των στοιχείων τους, επεξεργασίας των σχετικών δικαιολογητικών και πιστοποίησης του ύψους που αναλογεί στον εκάστοτε δικαιούχο.

Το άρθρο 9 τονίζει ότι η καταβολή του ΚΑ.Μ.Κ αναστέλλεται εάν ο δικαιούχος αλλάξει μόνιμη κατοικία, ενώ με άρθρο 10 διακόπτεται η καταβολή του σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου η μόνιμης εγκατάστασής του στο εξωτερικό, αλλά και εάν ο δικαιούχος δεν πληροί τα κριτήρια, και περιέλθουν στις υπηρεσίες στοιχεία που προκύπτει ότι η καταβολή της επιδότησης έγινε χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις ένταξης.

Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο αποτελεί μία ομπρέλα, ένα νομοθετικό πλαίσιο, ενώ από εκεί και πέρα προβλέπονται κάποιες υπουργικές αποφάσεις που θα οριοθετήσουν τον τρόπο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η καρδιά της ιστιοπλοΐας χτυπά στο Αιγαίο – Aegean Regatta 2025

Στην τελική ευθεία για την Aegean Regatta 2025 – Tις 50 έφτασαν οι συμμετοχές

Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας Δ. Νομικός: Η Σαντορίνη μέσα από το βλέμμα της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη

Ατομική έκθεση της Άρτεμις Χατζηγιαννάκη στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας με έργα εμπνευσμένα από την ιστορία και την καθημερινότητα του νησιού

Από το όραμα στην πραγματικότητα – Ρυθμιστικά μέτρα αλιείας στην Αμοργό με Προεδρικό Διάταγμα

ΑΜΟΡΓΟΡΑΜΑ: Μια 11ετής πρωτοβουλία ψαράδων και φορέων του νησιού οδηγεί στη θεσμοθέτηση Περιοχών Περιορισμού Αλιείας

Το κρουαζιερόπλοιο “MS Oosterdam” στη Νάξο, ένα σύντομο πέρασμα στο δρόμο για τον Πειραιά

Το MS Oosterdam της Holland America Line πέρασε από τη Νάξο, εντυπωσιάζοντας με την κομψότητα και τις ανέσεις του. Δείτε τα στοιχεία και τις παροχές του Vista-class κρουαζιερόπλοιου.

Από το μπουκάλι κρασί… στο μπουκάλι νερό – Το πρώτο «μενού νερού» στη Βρετανία είναι γεγονός

Ένα εστιατόριο με οδηγό Michelin παρουσιάζει το πρώτο γαστρονομικό μενού αφιερωμένο αποκλειστικά στο νερό.

Συνεργασία ιδιωτών γιατρών με το ΕΣΥ: Αντιδράσεις και προβληματισμοί

Η κυβέρνηση μιλά για αναβάθμιση, οι νοσοκομειακοί γιατροί κάνουν λόγο για «εμπορευματοποίηση της υγείας» και οι ιδιώτες αμφισβητούν την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης

Α.Τ.Α.Χ.Τ.Ο.Ι. – 13 Χρόνια εθελοντισμού και προσφοράς στο Ηράκλειο

Από μια αυθόρμητη ιδέα σε ένα δίκτυο αλληλεγγύης που στηρίζει παιδιά, οικογένειες και ευάλωτες ομάδες στην Κρήτη και πέρα από αυτήν

Σαντορίνη: Οργάνωση δράσης για τη στέγαση των Εκπαιδευτικών στο νησί

Ο Δήμος Θήρας συνεχίζει την πρωτοβουλία στήριξης, καλώντας ιδιοκτήτες ακινήτων να διαθέσουν κατοικίες για τους εκπαιδευτικούς του νησιού.

Εκτακτο: Δυστύχημα με έναν νεκρό στη πόλη της Νάξου

Νάξος και δυστύχημα με έναν νεκρό και έναν σοβαρά τραυματία στη πόλη της Νάξου -τι συνέβη;

Νάξος: Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε ηλικιωμένος από τη θάλασσα

Χθες το απόγευμα σε περιοχή της Ανατολικής Νάξου ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του ηλικιωμένος ενώ είχε πάει για ψάρεμα

Εκτακτο: Δυστύχημα με έναν νεκρό στη πόλη της Νάξου

Νάξος και δυστύχημα με έναν νεκρό και έναν σοβαρά τραυματία στη πόλη της Νάξου -τι συνέβη;

Κυκλοφοριακό χάος στο Χαλκί Νάξου: Εικόνες αγανάκτησης και πλήγμα στον τουρισμό

Ακινητοποιημένα αυτοκίνητα, εγκλωβισμένοι οδηγοί και επισκέπτες – Ζητούνται λύσεις για υποδομές και συγκοινωνία στο μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων

Εκτακτο: Φωτιά στον ΧΥΤΑ της Νάξου

Λίγο μετά τις 4 το απόγευμα ενημέρωση για φωτιά στο ΧΥΤΑ της Νάξου

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Νάξος: Χωρίς τις αισθήσεις του ανασύρθηκε ηλικιωμένος από τη θάλασσα

Χθες το απόγευμα σε περιοχή της Ανατολικής Νάξου ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις του ηλικιωμένος ενώ είχε πάει για ψάρεμα

Αγ. Προκόπιος Νάξου: Όταν οι αμμοθίνες γίνονται… πάρκινγκ και η Natura απλώς κοιτά

Η οργισμένη ανάρτηση του Λεωνίδα Μαγκανάρη για την καταστροφή στον Άγιο Προκόπιο φέρνει ξανά στο φως το ετήσιο δράμα των προστατευόμενων περιοχών που γονατίζουν κάτω από τις ρόδες και την αδιαφορία.

Νάξος: H “βασίλισσα των Κυκλάδων” αύριο (17/08) θα μας μαγέψει …χωρίς πυξίδα (video)

Η Πηνελόπη και ο Γιάννης έδεσαν στο λιμάνι, άφησαν την καρδιά τους ελεύθερη και αφέθηκαν στη μαγεία ενός τόπου που σε καλεί να τον ανακαλύψεις ξανά και ξανά.

Νάξος: Εγγαρίτικο πανηγύρι με κέφι και παράδοση (video)

Χορός, μουσική και τραγούδια μέχρι το πρωί στο πανηγύρι του Συλλόγου Εγγαριτών «Άγιος Τρύφων», με τον Νίκο Οικονομίδη και κορυφαίους καλλιτέχνες.

Συλλήψεις δύο εργαζομένων για την πυρκαγιά στη Νάξο, αυτανάφλεξη η αιτία

Δύο εμπλεκόμενοι με το χώρο του ΧΥΤΑ συνελήφθησαν ενώ βοήθησαν στην κατάσβεση – Ερωτήματα για την εφαρμογή του Νόμου και την έλλειψη μέτρων ασφαλείας.

Νίκος Οικονομίδης & Κυριακή Σπανού: 15 Αυγούστου και πάλι στις Εγγαρές με νησιώτικο ρυθμό

Το καθιερωμένο συναπάντημα μουσικής, χορού και συγκίνησης επιστρέφει στις Εγγαρές για μια νύχτα που θα μείνει αξέχαστη.