Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΟικονομίαΜεταφορικό ισοδύναμο: 849 ευρώ το όφελος για μία 4μελη οικογένεια του...

Μεταφορικό ισοδύναμο: 849 ευρώ το όφελος για μία 4μελη οικογένεια του Κουφονησίου για το υπόλοιπο του 2018

|

Κατατέθηκε χθες στη Βουλή το Νομοσχέδιο για το Μεταφορικό Ισοδύναμο – Οι διάλογοι σε πολιτικό επίπεδο και τα παραδείγματα από την χρήση τόσο σε ατομικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο… Στα 1363 ευρώ το όφελος 4μελους οικογένειας που ζει στη Ψέριμο για το υπόλοιπο του 2018 και στα 6.614.118 ευρώ το όφελος για την τοπική κοινωνία της Λέσβου όσον αφορά τους επιχειρηματίες

Η ώρα της αλήθειας έφτασε… Και στην Ελληνική Βουλή έχουμε την συζήτηση για την ψήφιση του Μεταφορικού ισοδυνάμου… Το οποίο πιλοτικά θα ξεκινήσει από τις αρχές Ιουλίου σε 49 νησιά και ανάμεσά τους πέντε των Κυκλάδων: η Ανάφη και οι Μικρές Κυκλάδες (Κουφονήσια, Δονούσα, Σχοινούσα και Ηρακλειά) ενώ από την 1η Ιανουαρίου του 2019 θα ισχύσει σε όλα τα νησιά με εξαίρεση Κρήτη – Εύβοια και Λευκάδα… Ας δούμε όμως τι έγινε χθες στην Βουλή κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ενώ το πιο σημαντικό; Για πρώτη φορά έχουμε παραδείγματα όσον αφορά την διακίνηση επιβατών και εμπορευμάτων… και έχει ενδιαφέρον ο συγκεκριμένος πίνακας… 

Οπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα theseanation.gr “στην τελική ευθεία προς την ψήφιση μπήκε το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου. Χθες, Δευτέρα 25 Ιουνιου 2018 , έλαβε χώρα η πρώτη συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής στην οποία συζητείται το νομοσχέδιο «Μηχανισμός Εφαρμογής, κρατική εποπτεία, γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου και άλλες διατάξεις». Όπως ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, οι εφαρμοστικές ΚΥΑ είναι ήδη έτοιμες και η πρώτη εφαρμογή του μέτρου αναμένεται τις πρώτες μέρες του Ιουλίου. Ένα μέτρο που οι νησιώτες το δικαιούνταν «40 χρόνια η νησιωτική Ελλάδα διεκδικούσε ένα τέτοιο μέτρο και τώρα έφτασε η ώρα όπου θεσμοθετείται η εξίσωση του κόστους μεταφοράς των νησιωτών επιβατών και των εμπορευμάτων, με αυτό της χερσαίας μεταφοράς.
Το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου είναι μια μεγάλη θεσμική τομή για τις νησιωτικές πολιτικές, αφού δεν διαπερνά απλά τη νησιωτικότητα, αλλά αγγίζει αμιγώς τους νησιώτες πολίτες. Το ΜΙ ξεκινά και τελειώνει με τη μέριμνα για τον νησιώτη πολίτη και τον νησιώτη επιχειρηματία. Στοχεύει στο να βοηθήσει τον κάτοικο του νησιού να νιώσει ότι δεν είναι πολίτης β΄ κατηγορίας και παράλληλα στο να δημιουργήσει κίνητρα ώστε ο μικρομεσαίος επιχειρηματίας να μείνει και να δραστηριοποιηθεί στο νησί του. Το ΜΙ ήταν πάντα στις διακηρύξεις και τις προγραμματικές θέσεις της Αριστεράς, αναφορικά με τη νησιωτικότητα. Έπρεπε να έρθει αυτή η Κυβέρνηση και παρά τη δημοσιονομική κρίση, να πάρει την πρωτοβουλία για την εφαρμογή του, δικαιώνοντας τους χρόνιους αγώνες των νησιωτών».

Πρώτη φορά ένα αναπτυξιακό μέτρο για τα νησιά
«Αναπτυξιακό γιατί αντιμετωπίζει στην πηγή το ανταγωνιστικό μειονέκτημα που έχουν μικρές, πολύ μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις όταν «εισάγουν» ή «εξάγουν» προϊόντα από και προς τα νησιά. Προφανώς, όταν δίνεις κίνητρα για σε μια επιχείρηση, μέσω της εξίσωσης του κόστους μεταφοράς, δίνεις κίνητρα για να ανοίξουν επιχειρήσεις, άρα αλλάζει η ολιγοπωλιακή διάρθρωση της αγοράς στα νησιά, γεγονός σημαντικό για να μεγαλώσει ο ανταγωνισμός και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Ιδιαίτερο, δε, όφελος θα έχουν οι επιχειρήσεις οι οποίες και «εισάγουν» πρώτες ύλες και «εξάγουν» παραγόμενα προϊόντα, αυτές θα επωφεληθούν ακόμα περισσότερο. Πρώτη φορά το μεταφορικό ισοδύναμο εμπλέκει το κόστος μεταφοράς προϊόντων αλλά και το κόστος των εισιτηρίων των ελεύθερων γραμμών. Μέχρι σήμερα, οι προτάσεις για εφαρμογή ΜΙ στην Ελλάδα, που είχαν κατατεθεί, μιλούσαν για το κόστος του εισιτηρίου των άγονων γραμμών.
Αναπτυξιακό είναι ακόμη γιατί επενδύονται σε αυτό δημόσιοι πόροι, από το Εθνικό ΠΔΕ. 60 εκ. για το δεύτερο μόνο εξάμηνο- και όχι για ολόκληρο το 2018, όπως παραπλανητικά υποστηρίζει η αντιπολίτευση- και τουλάχιστον 150 εκ. για κάθε χρόνο μετά.

Πρώτη φορά, σε τέτοια έκταση, εφαρμόζεται το μέτρο σε όλη την Ευρώπη
«Αντίστοιχες προσπάθειες έχουν υπάρξει στη Σκωτία, στη Γαλλία, στη Δανία, στη Νορβηγία, όμως, για πρώτη φορά σε όλο τον Ευρωπαϊκό χώρο εφαρμόζεται ένα τέτοιο μέτρο σε ένα τόσο σύνθετο και πολυνησιακό χώρο, όπως αυτό της Ελλάδας».

Χρόνος έναρξης- πεδία εφαρμογής- δικαιούχοι
«Από τον Ιούλιο ξεκινά η πιλοτική εφαρμογή του μέτρου σε 49 νησιά της χώρας. Η πιλοτική εφαρμογή είναι σίγουρο ότι θα αναδείξει κάποια προβλήματα, τα οποία, όμως, θα τα δούμε για να είμαστε έτοιμοι και να βελτιώσουμε το μέτρο. Από 1/1/2019 όλα τα νησιά της χώρας μας- πλην Κρήτης, Εύβοιας, Λευκάδας- θα απολαμβάνουν το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου. Δεν υπάρχουν εισοδηματικά κριτήρια για να καταστεί κάποιος δικαιούχος του μέτρου. Όσοι έχουν τη φορολογική τους έδρα στα νησιά της χώρας θα πάρουν το ΜΙ. Ο αριθμός των εισιτηρίων βγαίνει κατ’ άτομο (ΑΦΜ). Παράλληλα, όμως, δίνεται η δυνατότητα στα μέλη των οικογενειών να έχουν το σύνολο των εισιτηρίων της οικογένειας στην διάθεσή τους. Άρα, λοιπόν, αν οι γονείς ταξιδεύουν περισσότερο από τα παιδιά, παίρνουν και από τα εισιτήρια τους. Άρα, εάν ένα άτομο π.χ. κάτοικος Λειψών έχει 7 εισιτήρια στη διάθεσή του και ανήκει σε μια 4μελή οικογένεια, θα μπορούσε, δυνητικά, να κάνει 28 ταξίδια μετ΄ επιστροφής, μέσα σε ένα και μόνο εξάμηνο.
Δικαιούχοι επίσης είναι οι αναπληρωτές- ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και οι επικουρικοί και αγροτικοί ιατροί και το με σύμβαση ορισμένου χρόνου νοσηλευτικό και επικουρικό προσωπικό των δομών υγείας των νησιών μας. Επίσης, πρώτη φορά θα τυγχάνουν αυτής της ιδιαίτερης νησιωτικής πολιτικής, τα νησιά του Αργοσαρωνικού και του Ιονίου, που είχαν εξαιρεθεί από όλες τις άλλες πολιτικές για τα νησιά.

ΦΠΑ και ΜΙ- επίθεση στην αντιπολίτευση
«Ασκείτε συνεχώς την ίδια κριτική στο μεταφορικό ισοδύναμο, ότι δηλαδή δεν αντισταθμίζει το κόστος της απώλειας των ειδικών συντελεστών Φ.Π.Α. Ποια είναι η πρότασή σας για το μέτρο όμως; Θα μας πείτε, συγκεκριμένα, τι πιστεύετε; Και μιλάτε εσείς που τόσα χρόνια δεν εφαρμόσατε καμία στοχευμένη νησιωτική πολιτική είχατε κλείσει τις ΔΟΥ στα νησιά, είχατε κλείσει τα υποκαταστήματα του Ι.Κ.Α., είχατε αφήσει τα αγροτικά ιατρεία χωρίς γιατρούς, είχατε τα σχολεία στα νησιά να ανοίγουν τον Νοέμβριο» «Το ΦΠΑ ήταν ένα δημοσιονομικής φύσης μέτρο. Το ΜΙ είναι αναπτυξιακό που εισάγει την ισότιμη μετακίνηση των νησιωτών κατοίκων, με αυτών της ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός από τη Ρόδο, οι νησιώτες πρέπει να απαιτήσουν και να εφαρμοστεί το ΜΙ και να ισχύσουν οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ. Για μας το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι αντιστάθμισμα στην κατάργηση των Ειδικών Συντελεστών Φ.Π.Α».
«Είναι υποκρισία να μας κουνάτε εσείς το δάχτυλο για την κατάργηση του ΦΠΑ στα νησιά. Υπάρχουν ντοκουμέντα- που γνωρίζετε πολύ καλά, αλλά αποκρύπτετε- τα οποία θα καταθέσω στην Ολομέλεια και δηλώνουν ότι δεν ήταν δική μας πολιτική επιλογή η κατάργησή τους. Αλλά αφού τόσο έντονα και αντιπαραθετικά το θέτει η αντιπολίτευση, θέλω να πω ότι καταγράφηκε πως η χώρα είχε «όφελος» 85 εκ. από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α. Με το ΜΙ τα νησιά θα επιδοτηθούν με τουλάχιστον 150 εκ».

Τροπολογία από τη ΝΔ για παράταση του ΦΠΑ μόνο για κάποια νησιά
«Παρατηρώ ότι καταθέσατε τροπολογία που ζητάτε την παράταση των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ. Να μάθουν λοιπόν οι νησιώτες πως η τροπολογία σας ζητά την παράταση μόνο για τα πέντε νησιά που υφίστανται την προσφυγική κρίση και όχι για όλα. Πως θα απαντήσετε κύριοι της ΝΔ στην Ψέριμο, τα Ψαρά, την Κάρπαθο, τον Αι Στράτη ή και την Λήμνο για την εξαίρεσή τους;»

Διαδικασία απλή και όχι γραφειοκρατική. Αξιόπιστο το πληροφοριακό σύστημα
«Η διαδικασία εγγραφής και παραλαβής του Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη είναι απλή και καθόλου γραφειοκρατική». «Ακόμη και ερώτηση κάνατε γιατί συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Ναι, συνεργαζόμαστε με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας, για να υλοποιηθεί η ψηφιακή πλατφόρμα του μέτρου από το Εθνικό Δίκτυο Έρευνας και Τεχνολογίας, το οποίο είναι ένα ίδρυμα που έχει πραγματικά εξαιρετική τεχνογνωσία, εξαιρετικούς επιστήμονες και έχει έναν από τους μεγαλύτερους data servers της Ευρώπης. Έτσι θα εξασφαλίσουμε ότι το μέτρο θα λειτουργήσει».
Απάντηση στην κριτική για «ψίχουλα» της ΝΔ: Το όφελος του ΜΙ με κοστολογημένα παραδείγματα

Για το τελευταίο και μόνο εξάμηνο του 2018, αν μια 4μελης οικογένεια κάνει το σύνολο των ταξιδιών που δικαιούται θα ωφεληθεί:
• Αν μένει στο Κουφονήσι, θα έχει όφελος 849 ευρώ,.
• Στην Ψέριμο, 1363 ευρώ, το εξάμηνο.
• Στα Ψαρά, 958 ευρώ, το εξάμηνο.
• Στην Ανάφη, 733 ευρώ, το εξάμηνο.
• Στους Φούρνους, 592 ευρώ, το εξάμηνο.
• Στη Σαμοθράκη, 526 ευρώ, το εξάμηνο.
• Στην Κάλυμνο, 664 ευρώ, το εξάμηνο.
• Στην Λέσβο, 384 ευρώ, το εξάμηνο

Με βάση τα φορτία στα οποία έχουν γίνει φορτώσεις και εκφορτώσεις, για κάθε νησί το έτος 2016, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, έχουμε υπολογίσει ότι για το τελευταίο και μόνο εξάμηνο του 2018, μια νησιωτική επιχείρηση θα ωφεληθεί:
• Στον Αι Στράτη, θα πέσουν στην αγορά, 289.000 ευρώ, για το εξάμηνο του 2018.
• Στην Αλόννησο, 3.262.559,46 ευρώ
• Στην Ικαρία, 1.901.705,84 ευρώ.
• Στην Κάλυμνο, 2.409.332,34 ευρώ,
• Στην Κω, 4.897.000 ευρώ,
• Στη Λέσβο, 6.614.118 ευρώ
• Στη Χίο, 4.804.000 ευρώ

Τα ποσά και για τους νησιώτες και για τις επιχειρήσεις είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ξηρασία και πλημμύρες: Το διπλό «στοίχημα» της Ίου και των Κυκλάδων απέναντι στην κλιματική κρίση

Μελέτη του WWF Ελλάς για την Ίο αποκαλύπτει τις σοβαρές πιέσεις που ασκούν η ξηρασία και τα πλημμυρικά φαινόμενα, προτείνοντας λύσεις βασισμένες στη φύση.

Ferryhopper – Καλοκαίρι 2025: Η Νάξος στην κορυφαία τριάδα των ελληνικών προορισμών (πίνακες)

Με εντυπωσιακή άνοδο στην επιβατική κίνηση, η Νάξος κατέκτησε την τρίτη θέση στις προτιμήσεις ταξιδιωτών για το φετινό καλοκαίρι, επιβεβαιώνοντας τη θέση της ως «αστέρι» των Κυκλάδων.

Φουρνά Ευρυτανίας: Από τον κίνδυνο ερήμωσης, στον πρώτο γάμο!

Ο πρώτος γάμος μετά από δέκα χρόνια, οι νέες οικογένειες και τα σχολεία που ξαναγεμίζουν παιδιά φέρνουν πίσω την ελπίδα στο ορεινό χωριό

Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Συνεδρίαση (16/09) με επίκεντρο το Καταφύγιο Αδέσποτων Ζώων

Στην ημερήσια διάταξη σημαντικά θέματα όπως η κατασκευή καταφυγίου αδέσποτων, προμήθειες για σχολεία και υπηρεσίες, αλλά και αναμορφώσεις προϋπολογισμού.

Δημήτρης Μπορούσας: «Το απόλυτο αντρικό wellness είναι μια φυσιολογική σεξουαλική ζωή»

Ο χειρουργός ουρολόγος-ανδρολόγος μιλά για τις νέες προκλήσεις της ανδρικής υγείας, τη σημασία της πρόληψης και τον ρόλο της σεξουαλικής ζωής στην ισορροπία σώματος και ψυχής.

Αλυκό Νάξου: Σε αναμονή έναρξης για τη κατεδάφιση του ξενοδοχείου-«φαντάσματος»

Μετά από μισό αιώνα εγκατάλειψης, το αυθαίρετο συγκρότημα των 8.800 τ.μ. κηρυγμένο κατεδαφιστέο από το 2022, μπαίνει σε τροχιά κατεδάφισης – Προβλέπεται αναδάσωση και αποκατάσταση του τοπίου.

Σύρος: Αναχώρησε για τη Γάζα το πλοίο της ελληνικής αποστολής «Οξυγόνο» (video)

Με χειροκροτήματα και συγκίνηση αποχαιρέτησε η Σύρος το βράδυ της Κυριακής (14/09) το σκάφος του Global Sumud Flotilla που κατευθύνεται στη Γάζα για να σπάσει τον αποκλεισμό.

Πανναξιακός ΑΟΚ: Νέα προσθήκη ο 27χρονος γκαρντ Τζανής Ταφίλη

Η ομάδα της Νάξου ολοκλήρωσε τις μεταγραφές της με τον έμπειρο γκαρντ, που έχει αγωνιστεί σε Πεύκη, Πικέρμι, Κηφισιά και Ολυμπιακό.

ΕΝΦΙΑ – Κυκλάδες: Τι ισχύει για τους οικισμούς σε Σαντορίνη και Μύκονο …

Από το 2026 οι κάτοικοι σε χωριά έως 1.500 κατοίκους θα δουν τον ΕΝΦΙΑ μειωμένο κατά 50% και από το 2027 πλήρη απαλλαγή. Τι ισχύει για Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αντίπαρο, Μύκονο και Σαντορίνη.

Παρασκευή Σαλαβγιά στα Κατάπολα: «Τέλος στο τέλειο, υποδοχή στην αποδοχή»

Η νεαρή σύμβουλος αναπηρίας και δημιουργός του ντοκιμαντέρ «Ένας κόσμος, δύο όψεις» μιλά στις 16 Σεπτεμβρίου στο Πνευματικό Κέντρο Καταπόλων για τη δύναμη της διαφορετικότητας.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Νάξος: “Στάση” Σινούκ για παραλαβή ασθενούς από άλλο νησί, πριν αναχωρήσει για Αττική

Το είδαμε κι αυτό... Ελικόπτερο Σινούκ έμεινε στη Νάξο για αρκετά λεπτά περιμένοντας το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ ώστε να παραλάβει άλλο ασθενή και να τον μεταφέρει στην Αττική

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου