Μπορεί να ήρθαν περισσότερα αυτοκίνητα φέτος στα νησιά του Αιγαίου χάρη στις προσφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών όμως οι περισσότεροι ήρθαν με …γεμάτα ρεζερβουάρ κι αυτό γιατί οι τιμές βενζίνας και πετρελαίου κίνησης στα νησιά Κυκλάδων και Δωδεκανήσου ήταν στα ύψη για μία ακόμη χρονιά
Με την ανακοίνωση του Ιουλίου να μιλάει για έλευση +10.000 περισσότερων αυτοκινήτων σε σχέση με πέρυσι στη Νάξο δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι ακόμη και τα βενζινάδικα θα έκαναν πάρτι. Αποδεικνύεται όμως ότι κάτι τέτοιο δεν έγινε. Και οι πληροφορίες από τα περισσότερα εξ αυτών τόσο στην πεδινή όσο και στην ορεινή Νάξο μιλούν ουσιαστικά για ίσα βάρκα ίσα γιαλό με πέρυσι για να μην πούμε και για πτώση. Ο λόγος; Η σύγκριση δεν μπορεί να γίνει με άμεση αντιστοιχία γιατί πέρυσι είχαμε capital controls την περίοδο Ιούλιο – Αύγουστο και έτσι η όποια σύγκριση είναι λανθασμένη. Όμως, το ζητούμενο είναι η πρώτη αίσθηση. Κι αυτή λέει «η ποσότητα των αυτοκινήτων δεν έφερε και χαμόγελα» Πόσο μάλλον χρήματα στο ταμείο. Αξιοσημείωτο είναι ότι ιδιοκτήτης πρατηρίου καυσίμων στην Ορεινή Νάξο μιλάει για μείωση της τάξης των 200 λίτρων αμόλυβδης σε σχέση με πέρυσι και 1500 για το πετρέλαιο κίνησης. Και σε μία χρονιά όπου όπως αναφέραμε τα αυτοκίνητα (βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα) ήταν περισσότερα από κάθε άλη φορά.
Οπότε; Το βασικό πρόβλημα είναι η τιμή…. Με διαφορά της τάξης των 25 λεπτών από την Αττική, λογικό είναι οι περισσότεροι από τους επισκέπτες που πήραν το αυτοκίνητό τους να ήρθαν στα νησιά με γεμάτα ρεζερβουάρ και οι κινήσεις τους να ήταν προσεκτικές. Όμως, σύμφωνα με την ιστοσελίδα capital.gr υπάρχουν τρεις κατηγορίες… (ταχύτητες) και σε καμία περίπτωση δεν αποτυπώνουν τις προβλέψεις και τις εκτιμήσεις για αύξηση των αφίξεων.
Κατηγορίες
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις καταναλώσεις καυσίμων στα νησιά, η πρώτη κατηγορία είναι προορισμοί όπως η Πάτμος όπου υπάρχει σημαντική διψήφια υποχώρηση σε σχέση με πέρυσι. Αυτή η κατηγορία των νησιών για διάφορους λόγους (στη συγκεκριμένη περίπτωση οι αφίξεις επισκεπτών από την Τουρκία) υποδέχθηκε λιγότερους τουρίστες και αυτό αποτυπώνεται σαφώς στις καταναλώσεις καυσίμων.
Η δεύτερη κατηγορία είναι νησιά στις Κυκλάδες και στα Δωδεκάνησα που είχαν αύξηση στον τουρισμό τους, όχι όμως και στις καταναλώσεις καυσίμων, που εμφανίζουν οριακές διακυμάνσεις είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω. Εδώ πρόκειται για περιπτώσεις τουριστικών προορισμών που πλήττονται από το all inclusive. Φέτος να σημειωθεί ότι καταγράφεται σημαντική αύξηση των αφίξεων τουριστών με “σφιχτό πορτοφόλι”, γεγονός που αποτυπώνεται και σε κλάδους που άπτονται άμεσα των καυσίμων, όπως οι ενοικιάσεις αυτοκινήτων, μηχανών, σκούτερ κλπ.
Η τρίτη κατηγορία είναι η Κρήτη από μόνη της, καθώς εκεί καταγράφεται αξιοσημείωτη αύξηση στις πωλήσεις βενζινών και ντίζελ, ως αποτέλεσμα της σημαντικής ανόδου του τουρισμού φέτος στο νησί. Εκ των πραγμάτων η Κρήτη είναι ένας προορισμός που ευνοεί τις μετακινήσεις και τις καταναλώσεις καυσίμων και αυτό αποτυπώνεται και στα φετινά νούμερα.
Συνολική κίνηση
Πέρα από τους τουριστικούς προορισμούς των νησιών, τον Ιούλιο υπάρχει σημαντική αύξηση στις καταναλώσεις συνολικά στη χώρα η οποία ξεπερνά το 5% για τις βενζίνες και το 10% για το ντίζελ, ενώ και ο Αύγουστος αναμένεται να κλείσει με θετικό πρόσημο και στα δύο καύσιμα. Ως βασική αιτία για την εξέλιξη αυτή, σύμφωνα με κύκλους της αγοράς, προβάλει το γεγονός ότι πέρυσι το επίμαχο διάστημα η αγορά είχε παγώσει εξ αιτίας των capital controls και μόνο μετά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου είχε αρχίσει να βρίσκει ξανά ρυθμό και modus vivendi υπό το νέο καθεστώς των κεφαλαιακών ελέγχων.
Σε κάθε περίπτωση όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά από τους ανθρώπους του κλάδου, η αγορά καυσίμων για διάφορους λόγους κυρίως στα νησιά δε φαίνεται να μπορεί να καρπωθεί οφέλη από τα θετικά νούμερα και τις αυξημένες αφίξεις τουριστών. Οι επιπτώσεις από το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των Ελλήνων αλλά και οι ξένοι τουρίστες που έρχονται με σκοπό να χαλάσουν λιγότερα μένοντας μέσα στα ξενοδοχεία τους, επηρεάζουν και την αγορά καυσίμων, η οποία παραδοσιακά το καλοκαίρι έπαιρνε σημαντικές ανάσες ακόμη και τις χρονιές που η κρίση ήταν πιο έντονη για τον κλάδο.
Οι τιμές
Να σημειώσουμε ότι σε άρθρα που είχαν δει το φως της δημοσιότητας αρχές Αυγούστου είχε αποδειχτεί ότι ο μέσος όρος τιμής για την αμόλυβδη ήταν πολύ μεγαλύτερος στα νησιά σε σχέση με την Αθήνα και την ηπειρωτική Ελλάδα. Στην Αθήνα ήταν στα 1.406 ευρώ το λίτρο, ενώ στις Κυκλάδες ήταν στα 1.655 (ακόμη και το 1.7 είχε αγγίξει) ενώς τα Δωδεκάνησα ήταν στο 1.556. Τιμή που είχε θεωρηθεί και όχι άδικα …εκτός πραγματικότητας με αρκετές δικαιολογίες που όμως πάντα δεν ήταν και οι πλέον ενδεδειγμένες…
Χαρακτηριστικές είναι οι τιμές που είχαν δοθεί εκείνη την περίοδο (πρώτη εβδομάδα του Αυγούστου) και παραμένουν ουσιαστικά στο ίδιο επίπεδο ακόμη και σήμερα (1.654 στη Νάξο)
# Στις Κυκλάδες η μέση τιμή της αμόλυβδης είναι στο 1,655 ευρώ το λίτρο, δηλαδή 25 λεπτά υψηλότερη από την πανελλαδική.
# Στα Δωδεκάνησα είναι 15 λεπτά το λίτρο, αφού εκεί η βενζίνη βρίσκεται στο 1,556 ευρώ το λίτρο
# Στα 14,4 λεπτά το λίτρο είναι το «καπέλο» στην τιμή της αμόλυβδης στη Σάμο, όπου εκεί πωλείται προς 1,55 ευρώ το λίτρο
# Στη Χίο η «ψαλίδα» είναι στα 7,9 λεπτά το λίτρο με την τελική τιμή να διαμορφώνεται στο 1,485 ευρώ το λίτρο.
# Στο Ιόνιο Πέλαγο η Κεφαλλονιά να αναδεικνύεται πρωταθλήτρια στην ακρίβεια. Η τιμή είναι στο 1,512 ευρώ και είναι υψηλότερη κατά 10,6 λεπτά από τη μέση πανελλαδική του 1,406 ευρώ το λίτρο.
# Στην Κρήτη, και συγκεκριμένα στο Ηράκλειο, η διαφορά από τη μέση πανελλαδική τιμή ανέρχεται στα 8,6 λεπτά το λίτρο. Όσοι παραθερίζουν στην περιοχή γεμίζουν το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου τους με 1,486 ευρώ το λίτρο.
Με πληροφορίες από το capital.gr